Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

boek: godinnen in elke vrouw

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor heidi » ma 14 maart , 2005 16:50

Ik weet niet of iemand hier het boek kent, maar het ligt overal bij de Bruna.
Het is een erg interessant boek met een lichte psychologische inslag, waarin 7 verschillende vrouwen worden beschreven aan de hand van verschillende Godinnen. Ik heb er ooit een recensie over geschreven:

Jean Shinoda Bolen laat een nieuwe psychologie van de vrouw zien op basis van Jungs archetypen en de kleurrijke vrouwbeelden uit de klassieke mythologie. Haar inzichten nodigen uit tot een inspirerende ontdekkingsreis, niet alleen door uw eigen persoonlijkheid, maar ook door die van anderen, is wat er op de achterkant van het boek staat beschreven. Ik denk dat dit een goede samenvatting is van de inhoud van het boek.

Het eerste hoofdstuk is een algemeen hoofdstuk, dat een inleiding geven over godinnen als innerlijke beelden en archetypen. Ook wordt in deze hoofdstukken kort de mythologische genealogie van de Griekse goden en Godinnen besproken. Dit maakte het lezen van de volgende hoofdstukken een stuk duidelijker. Verder wordt kort gesproken over de geschiedenis van de Griekse mythologie, hierbij komt ook onder andere de overgang van de matrichiale samenleving naar de patrichiale samenleving aan de orde. Al met al een goede inleiding op de rest van het boek.
Het tweede hoofdstuk gaat over de ontwikkeling van Godinnen in elke vrouw. Hier wordt ingegaan op de manieren waarop een bepaalde Godin zich in je kan ontwikkelen. Dit kan door aanleg, maar ook door familieomstandigheden, de cultuur waarin je opgroeit, de uitwerking van hormonen, of zelfs door bepaalde gebeurtenissen. In dit hoofdstuk wordt ook kort aangegeven hoe je zelf bepaalde Godinnen door activiteiten of door aanroepingen kunt activeren in je leven. Ik vond dit hoofdstuk iets minder interessant dan de rest van het boek, vooral omdat er op sommige dingen even heel kort werd ingegaan, die dan later in het boek een stuk uitgebreider werden beschreven. Dit hoofdstuk had wat mij aangaat dus weg kunnen worden gelaten.
Het volgende gedeelte van het boek zit heel logisch in elkaar. Er zijn drie verschillende soorten Godinnen die in dit boek worden beschreven: de maagdelijke Godinnen, namelijk Artemis, Athena en Hestia, de kwatsbare Godinnen, Hera, Demeter en Persephone, en de alchemistische Godin, Aphrodite. Bij elk van deze drie soorten Godinnen is er eerst een inleidend hoofdstuk, en daarna worden de Godinnen en de invloeden die ze hebben op vrouwen in aparte hoofdstukken per Godin beschreven.
Ook dit omschrijven van de Godinnen is heel systematisch gedaan. Elk hoofdstuk begint met een omschrijving van de Godin. Hierna wordt het archetype erg uitgebreid en duidelijk omschreven. Hierbij worden al links gemaakt met vrouwen die onder de invloed van deze Godin staan. Vervolgens worden de vrouwen die onder invloed van een Godin staan nóg uitgebreider beschreven: van hun kindertijd, pubertijd, de tijd dat ze volwassen zijn (werk, huwelijk, seksualiteit, vriendschap en ouderschap worden in aparte paragraafjes besproken), de middelbare leeftijd en de ‘levensavond’. Hierna werden typische (psychische) problemen die vrouwen hebben die door een bepaalde Godin worden beinvloed hebben. al met al vond ik deze hoofdstukken het interessants, behalve dat ze me direct inzicht gaven in mezelf, heb ik ook het idee dat ik meer begrijp van reacties van andere vrouwen. Wat op de achterkant van het boek wordt beloofd is dus zeker waar!

De laatste twee hoofdstukken zijn afsluitende hoofdstukken, die ik weer iets minder interessant ging. In deze hoofdstukken ging het erom dat je zelf kan beslissen welke Godin je door beinvloed wil worden, en dat er in elke vrouw een heldin zit. Ik heb hier niet veel van geleerd, maar van de rest van het boek wel.

Kortom. Ik vind dit een heel interessant boek. Ik heb er veel van geleerd, zowel op gebied van zelfkennis als op gebied van psychologische kennis over andere mensen. Ik kan dit boek aan iedereen aanraden!


Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » ma 14 maart , 2005 17:29

Hai Heidi, bedankt voor deze recensie. Ik heb natuurlijk wel eens van het boek gehoord, maar ik ken het eigenlijk niet. Ik zal eens zien of ik het zie liggen bij Atheneum of zo (een Bruna heb ik hier niet in de buurt).
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » za 07 mei , 2005 16:49

Even ter verduidelijking,
In andere threads haal ik ook Jean Shinoda Bolen aan. Het boek dat ik van haar ben aan het lezen is niet 'Godinnen in elke vrouw' maar 'Godinnen in de ouder wordende vrouw'.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron