Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

MALTA, TEMPELS EN TOMBES - tentoonstelling Allard Pierson Museum

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor els » za 08 jan , 2005 13:57




Tentoonstelling
MALTA, TEMPELS EN TOMBES, 5200 - 750 V. CHR.
29 OKTOBER 2004 T/M 27 FEBRUARI 2005

Van 29 oktober 2004 t/m 27 februari 2005 presenteert het Allard Pierson Museum, het archeologisch museum van de Universiteit van Amsterdam,de tentoonstelling:

MALTA, TEMPELS EN TOMBES, 5200 - 750 V. CHR. Sculptuur en aardewerk van duizenden jaren geleden uit heiligdommen en duistere graven geven een nooit eerder in Nederland vertoond overzicht van de unieke beschavingen van het eigenzinnige Malta in de prehistorie.

De tentoonstelling MALTA, TEMPELS EN TOMBES is het resultaat van een intensieve samenwerking tussen Heritage Malta, het Maltees Nationaal Agentschap voor Musea en Cultureel Erfgoed, en het Allard Pierson Museum. Als nieuw lid van de Europese Unie per 1 mei jongstleden heeft Malta een rijk stuk cultuurhistorie aan het Europese culturele erfgoed toegevoegd. Archeologisch onderzoek op de Maltese eilanden laat een volstrekt eigen, zeer oude en intrigerende cultuur zien. De meer dan 300 tentoongestelde objecten geven een goed beeld van prehistorisch Malta en de unieke beschavingen die daar ruim 7000 jaar geleden tot bloei kwamen.

Deze beschavingen waren zo uniek dat de megalithische architectuur uit die tijd (vanaf ca. 4000 v. Chr.) door de UNESCO als werelderfgoed is bestempeld. De bouwwerken waaronder tempels en (gedeeltelijke onderaardse) grafcomplexen worden beschouwd als de ‘eerste vrijstaande stenen monumenten in de wereld’. De afmetingen en vormen laten een verbazingwekkend hoogstaand technisch niveau, gedurfde creativiteit en verregaande kennis van het (bouw)materiaal zien. Ook vele sier- en gebruiksvoorwerpen laten een gelijksoortige hoge ontwikkeling zien. Sculpturen, kleine mens- en dierfiguurtjes, rijk versierd aardewerk en vele andere kleine (kunst-)voorwerpen zoals sieraden tonen een samenleving waar ruimte was voor persoonlijke uitingen. De ambachtskennis was uitgestegen boven een puur praktisch niveau naar een niveau waar esthetische waarde en/of rituele betekenis van een voorwerp belangrijker werd. Genoeg bewijzen van een hoogontwikkelde, geheel eigen, Maltese beschaving. Teksten zijn er echter niet. De objecten in combinatie met de vindplaatsen vertellen het verhaal.

Na de archeologen die verschillende verklarende theorieën hebben ontwikkeld, is het aan de bezoeker van de tentoonstelling MALTA, TEMPELS EN TOMBES, 5200 - 750 V. CHR. om het verhaal achter de ruim 300 objecten te reconstrueren en de intrigerende vragen die bepaalde objecten oproepen, te beantwoorden. Een chronologische indeling, maquettes van oude en recent opgegraven tempels, geografische kaarten en een virtueel bezoek aan de prehistorische tempel- en grafcomplexen, helpen hierbij een handje. Bezoek MALTA, TEMPELS EN TOMBES, 5200 - 750 V. CHR. en ontdek dat Malta veel meer te bieden heeft dan zon en zee. Laat de objecten en vindplaatsen voor zichzelf spreken en ontdek de prehistorische bakermat van Europa.

De oudste stenen monumenten in de wereld
Bij velen roept de naam Malta het beeld op van een zonovergoten eiland in de Middellandse zee. Deze kleinste lidstaat van de Europese Unie met een oppervlakte van slechts 316 km2 (nog niet eens twee keer Texel!) herbergt de resten van de oudste beschaving ter wereld die vrijstaande stenen gebouwen neerzette. Vanaf circa 4000 v. Chr. begonnen de toenmalige bewoners van Malta namelijk met de bouw van deze kolossale stenen heiligdommen waaronder tempels en gedeeltelijk onderaardse grafcomplexen. Dat is dus ruim 1000 jaar vóór de piramiden van Giza, 1500 jaar vóór Stonehenge en bijna 2000 jaar vóór het paleis van Knossos op Kreta. De afmetingen (rechtopstaande stenen van wel 8 meter hoog) en de unieke vormen (halfronde ruimten rond een centrale hof) zijn van een technologisch en creatief zeer hoog niveau. Het gegeven dat deze gebouwen zijn neergezet door een volk dat verder alleen aan landbouw deed en slechts gebruik kon maken van gereedschap van steen, maakt de prestatie alleen nog meer uniek. Op de Maltese eilanden zijn 30 van dergelijke tempels, verdeeld over 14 heiligdommen terug gevonden. Ook de in de heiligdommen teruggevonden (kunst)voorwerpen, fijn versierd aardewerk, kleine mens- en dierfiguurtjes en sieraden, wijzen op een zeer hoog ontwikkelde beschaving.

De ‘Dikke Dames’
Onder de voorwerpen die in de tempels en tombes zijn teruggevonden en waarvan een representatieve selectie op de tentoonstelling te zien is, nemen de zogenaamde ‘dikke dames’ een aparte plaats in. Waarschijnlijk waren het vruchtbaarheidsgodinnen, maar ‘echt’ bewijs is hiervoor niet. Ook was er een grote variëteit aan andere mensfiguren die afwisselend goden, rituele (begrafenis-)idolen of portretten voorstelden. Daarnaast is het verbazingwekkend om te zien hoe de prehistorische mens met slechts, weliswaar vakkundig gemaakte, stenen werktuigen de meest mooie sieraden van been, schelp en diverse steensoorten kon maken. Het aardewerk uit die tijd laat een verfijning zien in vorm en versiering met vloeiende lijnen en ingewikkelde spiraalmotieven. Moeilijk voorstelbaar in een periode waarin het pottenbakkerswiel nog niet was ‘uitgevonden’.

De Bronstijd
De zogenaamde tempelcultuur van de Jonge Steentijd (Neolithicum) kwam rond 2500 v. Chr. met het begin van de Bronstijd ten einde. Door de toename van overzeese handel met verre gebieden, kwam de Maltese bevolking in contact met andere beschavingen, andere levenswijzen en deden nieuwe (basis)materialen zoals bijvoorbeeld brons hun intrede. De Maltese maatschappij veranderde en richtte zich op het individu. In plaats van de grote gemeenschappelijke bouwwerken, werden eenvoudige monumenten als dolmens gebouwd. Ook de vorm en de versiering van het aardewerk veranderde. Geometrische, hoekige motieven vervingen de vloeiende lijnen van de Steentijd. Ook de mensfiguren werden stilistisch weergegeven. In plaats van min of meer waarheidsgetrouwe afbeeldingen, waren het een soort schijfvormige poppetjes van onduidelijke sekse en lichaamstrekken. Een selectie van aardewerk, idolen en sieraden uit de bronstijd is op de tentoonstelling te zien.

De tentoonstelling MALTA, TEMPELS EN TOMBES eindigt in de achtste eeuw v. Chr. met de komst van de Phoeniciërs op Malta. Zij brachten hun alfabet mee en maakten daarmee een einde aan de prehistorie. Van de prehistorische Maltese beschavingen zijn alleen nog de archeologische resten over en bij gebrek aan geschreven bronnen moet daaruit alles uit afgeleid worden. MALTA, TEMPELS EN TOMBES daagt de bezoeker uit op zoek te gaan naar de cultuur die de oudste vrijstaande stenen bouwwerken van de wereld heeft opgericht. Geniet van de schoonheid van de objecten en doorgrond deze oeroude cultuur:

Prehistorisch Malta, ongekend mooi en mysterieus!


Er zijn ook nog een aantal lezingen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 08 jan , 2005 14:03

Er was onder andere een lezing van ene Veronica Veen, die ik natuurlijk alweer heb gemist. Toch even wat rondgezocht, en zij blijkt een boek te hebben geschreven dat ik wil bestellen. Ik weet niet of het in het Engels is of in het Nederlands, ik vond in elk geval een Engelstalige verwijzing ernaar.

In her book, The Goddess of Malta, Lady of the Waters and the Earth, (1992, Haarlem, Holland: Inanna-Fia) Dutch Art Historian and Cultural Anthropologist dra. Veronica Veen writes: "Many people in the Western world, not only women but men as well, have started realizing during the past years, that they have to cope with living in a patriarchal society and culture. However, male dominance, as expressed in the great world religions and most social systems as well, is only extremely young compared with the history of mankind. Of the proverbial 24 hours, maybe just five minutes.

"During the past 15 years the book market, especially in America, has been flooded with the so-called goddess-books. These often display an admittedly enthusiastic, but carefree amateurism in which the supporting archaeological evidence is rather outdated, apart from the numerous wild associations and interpretations. But recently also a few serious volumes, like that of Gimbutas have been published. Although ancient Malta has started to be included now, real insight is still lacking. Malta’s prehistory is clearly a case on its own and has to be dealt with accordingly."




Eens zien of het bestelbaar is. Ik heb net boekenbonnen gekregen, dus ik moet toch snel naar de boekhandel. :happy:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » za 08 jan , 2005 20:18

Ik was vorige week in dit museum. Voor wie er toch is: ga eens kijken naar het deel waar de Etruskische cultuur ten toon wordt gesteld. Ik werd getroffen door 4 dingen die je zelden ziet in de goden/godinnenwereld:

1. De volkomen gelijkwaardigheid der seksen die steeds weer blijkt uit alle beelden
2. De pure ontspannenheid waarmee ze afgebeeld zijn, mn ook in de man-vrouw relatie
3. De warmte en liefde en intimiteit die in de beelden zit, waar heel veel beelden en afbeeldingen van goden en godinnen in de prehistorie toch vaak iets triomfaals, verhevens, onoverwinnelijks, solitairs of wat dan ook hebben.
4. Het element van levensgenieten.

Je zou (bijna?)in die tijd geleefd willen hebben.

Ik zal eens zien of ik wat plaatjes op kan vissen en op een of andere plek op deze site kan plaatsen. Heb het nooit eerder gedaan, dus als de boel in de soep draait dan weten we waar het van komt.

(Elders op deze site is een tread over de Etrusken te vinden)

Helaas is de cultuur opgegaan in de Romeinse, die een totaal andere aard had, nl. fundamenteel patriarchisch. Als een volk een adelaar in haar wapen heeft, dan weten we het wel (vgl. Duiters en Amerikanen ook).

Bij het Etruskische volk van genieters passen de volgende symbolen beter:


:vakantie:

:kusje:

:proost:

:grijnsrood:

:drink:

:sleepi:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » ma 24 jan , 2005 19:41

Hehe, eindelijk ben ik er geweest. Twee tentoonstellingen op één dag nog wel, eerst naar Marokko in de Nieuwe Kerk, en toen naar Malta.

De Etrusken ben ik niet aan toe gekomen, helaas. Maar ach, ik wandel er nog wel eens naar binnen, ik woon er vlak bij, en ik vind het een leuk museum, en niet zo duur ook nog. In tegenstelling tot die tentoonstelling over Marokko. Eigenlijk zou ik het niemand aanraden, ik vond het echt een grote tegenvaller. Het was allemaal erg pretentieus, wat betreft de oudheid was het erg oppervlakkig, al vond ik het leuk de mozaïeken van Volubilis te zien. Maar op de eerste de beste website die ik opzoek, vind ik al meer info over Volubilis:



En wat betreft de islamitische cultuur vond ik het af en toe teveel religieuze propaganda. Kom je opeens een bordje tegen: 'De islam erkent het jodendom en het christendom. In de koran worden zij 'mensen van het boek' genoemd, omdat ze ook een heilig boek hebben.' Waar slaat dat in godsdnaam op, in een tentoonstelling over Marokko? Ik kreeg de neiging om stiekem naast dat bordje te schrijven dat er ook in de koran staat dat de joden en christenen protectiegeld moeten betalen, anders worden ze niet tegen moordpartijen beschermd, en ook dat er staat dat ze onderdanig aan de moslims moeten zijn.

En ook het moderne gedeelte was oppervlakkig, want via het internet kun je veel meer informatie vinden. De enige info die er was, waren die kleine kaartjes bij de vitrines, waar standaard bijna niets op staat. Maar ik heb helemaal geen begeleidend krantje gevonden met bijvoorbeeld artikelen van archeologen of historici. Het kan natuurlijk ook dat ik het over het hoofd heb gezien.
Al met al vond ik het erg pretentieus, en weinig gepassioneerd allemaal. Net alsof de mensen die de tentoonstelling hebben opgezet er zelf niet veel belangstelling voor hadden. En veel te duur, die 9 euro.

Dan was de tentoonstelling over Malta veel interessanter. Veel meer materiaal, er was veel meer moeite gedaan om uit te leggen waar de mensen zich mee bezig hielden, en daar vond ik wel zo een gratis krantje met hele goede aanvullende informatie. En minder duur, ik betaalde maar twee euro vijftig.

Paar artikelen:

Hier is een hele goede site met heel veel foto's en info.







Ik zal eens zien of ik wat plaatjes op kan vissen en op een of andere plek op deze site kan plaatsen. Heb het nooit eerder gedaan, dus als de boel in de soep draait dan weten we waar het van komt.


Het is wel een leuk idee die eens te vergelijken met de Griekse, Romeinse en Egyptische beelden. Ik vind de Etruskische beelden ook vaak veel relaxter, meer of het echte mensen zijn.
Ik vraag me ook wel af hoe dat agressieve Romeinse patriarchaat nou ontwikkelde. De Romeinse patricische wetten waren belachelijk, maar dat wil niet zeggen dat alle Romeinen het ook maar logisch vonden, want er werd wel door veel vrouwen tegen geprotesteerd. Kennelijk was toch nog niet iedereen ermee gehersenspoeld. Maar hoe zat het dan met die mensen, waren dat resten van de oudere cultuur, waarin de mannen de vrouwen nog niet zo domineerden?

Volgens dat artikel van Max Dashu dat ik vertaalde was dat inderdaad zo: de man-vrouwverhoudingen bij de plebejers waren veel vrouwvriendelijker. Ik ben nog meer artikelen aan het lezen, die ik ook wil vertalen. Het is erg interessant, maar ik snap nooit hoe het kan dat iemand zoiets onderzoek en beschrijft maar dan de enige is die dit meldt. Soms lijkt het wel of mensen het tegenwoordig zo leuk vinden om te schrijven over hoe vrouwen worden onderdrukt dat ze alles wat dit tegenspreekt onder het tapijt van de geschiedenis vegen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 25 jan , 2005 12:46

Sarcofaag met Etruskisch echtpaar

Dit is volgens mij een van de mooiste beelden van de Etrusken, willy.

Afbeelding

De Etruskische kunst wordt erg gewaardeerd om de elegante vormgeving en de grote uitdrukkingskracht van de kunststukken. Een voorbeeld van de kunst van de Etrusken zijn de beelden in de grafkamers. De Etrusken beeldden de doden vrolijk uit. Want ze geloofden in het leven na de dood. Daarom beeldden ze de doden vaak gelukkig en levendig af.

Een beroemd beeld is het beeld van een man en vrouw liggend op de deksel van een sarcofaag. Dit beeld is van terracotta gemaakt en komt uit Cerveteri. De sarcofaag waar ze op liggen heeft de vorm van een rustbank. Dit echtpaar is levendig en vrolijk in de dood.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » di 25 jan , 2005 21:03

Het is inderdaad een mooi beeld. Doordat de man naar de vrouw kijkt trek je de conclusie dat het niet om een relatie gaat waarin de man over de vrouw heerst. Ik weet niet in hoeverre je zulke conclusies kan trekken uit de iconografie, maar het zegt toch wel iets over de opvatting over de verhoudingen.

Wat betreft het geloof in een leven na de dood: het zegt ook iets over het soort leven na de dood. De Egyptenaren geloofden natuurlijk ook in een leven na de dood, maar hun afbeeldingen waren tamelijk schematisch en onpersoonlijk.

Wat betreft de man-vrouwverhoudingen in Egypte: ik vind daar verschillende dingen over, maar het schijnt toch dat daar meer gelijke rechten bestonden dan je zo zou denken. Het is wel moeilijk dat de verschillende informatie zo tegenstrijdig is. Misschien iets voor een nieuwe topic?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » wo 26 jan , 2005 12:49

Guest schreef:Sarcofaag met Etruskisch echtpaar

Dit is volgens mij een van de mooiste beelden van de Etrusken, willy.

Afbeelding

De Etruskische kunst wordt erg gewaardeerd om de elegante vormgeving en de grote uitdrukkingskracht van de kunststukken. Een voorbeeld van de kunst van de Etrusken zijn de beelden in de grafkamers. De Etrusken beeldden de doden vrolijk uit. Want ze geloofden in het leven na de dood. Daarom beeldden ze de doden vaak gelukkig en levendig af.

Een beroemd beeld is het beeld van een man en vrouw liggend op de deksel van een sarcofaag. Dit beeld is van terracotta gemaakt en komt uit Cerveteri. De sarcofaag waar ze op liggen heeft de vorm van een rustbank. Dit echtpaar is levendig en vrolijk in de dood.



***** Reactie van Balance:

Willy, bedankt voor je mooie plaatje. Ik was in het museum en zag daar hele series prachtige ontspannen en liefdevolle beelden van man en vrouw in gelijkwaardige verhoudingen. Inderdaad vaak op een sacrofaag.

Merkwaardigerwijs kan ik in boeken en op internet eigenlijk heel weinig van dit soort plaatjes vinden. En dat terwijl de Etruskische cultuur toch flink bestudeerd is.

Dat is eigenlijk heel merkwaardig, want er zijn 1000den beelden over heldhaftige ruiters, strijders en oorlogstaferelen. Maar gewone ontspannen liefdevolle vormen zie je veel minder. Als je al dit soort beelden ziet, hebben ze vaak een erotische lading (waar ik natuurlijk helemaal niets op tegen heb, smile - de de Etrusken lustten er ook wel pap van), maar zo relaxte uit het dagelijkse leven....weinig. Jammerrrrr. Zegt dat wat over de mens?

De Etrusken hadden wel bizarre ideeen over allerlei zaken, maar het was voor mij een van de gelukkigste volken waar ik ooit over gelezen heb. Dat vind ik het bijzondere van ze. Ik ga meer over ze zoeken.

Als je meer plaatjes kunt vinden, graag.



:dag:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » wo 26 jan , 2005 22:02

Dit is wel een hele goede website, ook wat plaatjes betreft.



Je moet op de kleine plaatjes klikken voor een grotere.

Ook dit is een goede website, met veel beeldmateriaal:



Ik weet ook nog ergens een website over iemand die de volkscultuur van Toscane onderzocht, en ontdekte dat deze verwant is aan de Etruskische cultuur. Eens zien waar die gebleven is, ik ben hem effe kwijt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 26 jan , 2005 22:33

Hier is nog een andere ingang:




Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » wo 26 jan , 2005 23:55

els schreef:Dit is wel een hele goede website, ook wat plaatjes betreft.



Je moet op de kleine plaatjes klikken voor een grotere.

Ook dit is een goede website, met veel beeldmateriaal:



Ik weet ook nog ergens een website over iemand die de volkscultuur van Toscane onderzocht, en ontdekte dat deze verwant is aan de Etruskische cultuur. Eens zien waar die gebleven is, ik ben hem effe kwijt.

**** Dankje voor de tips. Dat van Toscane is niet vreemd, want Toscane is de streek waar het hart van de Etruskische cultuur was. M.a.w. het is de geboortegrond van de Etrusken. Prachtig volk, wonend in een prachtig landschap. (Is sowieso interessant thema - in hoeverre een volk gevormd wordt door de natuurlijke omgeving waarin het woont: harde leefomgeving = noodzakelijkerwijs harde leefomstandigheden = 'harde' mensen, enzovoorts?)

*****
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor willy » do 27 jan , 2005 14:25

Afbeelding



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 27 jan , 2005 15:04

Larth Velcha And Velia Sitithi, detail

Sorry, ik was het onderschrift vergeten.
Heeft eigenlijk geen belang, het is toch geen familie van mij!

Maar het is zoals ge opmerkt Balance, honderden afbeeldingen, maar geen minnende paren, ik denk dat het toen ook wel zal geweest zijn zoals nu, veel neuken, weinig liefhebben ???
Een afbeelding over neuken heb ik wel gevonden, hetzo mij zelf verbaasd hebben indien niet. willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Balance » do 27 jan , 2005 18:23

Guest schreef:Larth Velcha And Velia Sitithi, detail

Sorry, ik was het onderschrift vergeten.
Heeft eigenlijk geen belang, het is toch geen familie van mij!

Maar het is zoals ge opmerkt Balance, honderden afbeeldingen, maar geen minnende paren, ik denk dat het toen ook wel zal geweest zijn zoals nu, veel neuken, weinig liefhebben ???
Een afbeelding over neuken heb ik wel gevonden, hetzo mij zelf verbaasd hebben indien niet. willy

**** Ik dacht nu juist in de beelden van deze cultuur wel iets van liefde te zien. In elk geval: vrijen EN liefde is toch altijd nog het allermooiste.

****
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor willy » vr 28 jan , 2005 15:17

Hallo Els, haal gerust die afbeelding van mij van die sarcofaag van de Etrusken weg. Tweemaal dezelfde afbeelding daar heeft toch niemand wat aan, maar voor u kostelijke ruimte waarschijnlijk.

Vriendelijke groetjes, willy.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Balance » vr 28 jan , 2005 20:25

Guest schreef:Hallo Els, haal gerust die afbeelding van mij van die sarcofaag van de Etrusken weg. Tweemaal dezelfde afbeelding daar heeft toch niemand wat aan, maar voor u kostelijke ruimte waarschijnlijk.

Vriendelijke groetjes, willy.

**** Mijn schuld. Ik zal beter opletten volgende keer.

:sip:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron