Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Scholieren en huiswerk

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor els » za 08 mei , 2004 11:56

Ik krijg al zolang mijn email op de website staat emails van scholieren over hun huiswerkopdrachten. Ik mail iedereen altijd zo goed mogelijk terug (lukt helaas niet altijd), maar in dat huiswerk gaat toch wel erg veel tijd zitten.

In het begin dacht ik dat die scholieren wel iets zouden doen met de links en de informatie die ik geef, of desnoods een bedankmail zouden sturen. Maar het lijkt er eigenlijk doodgewoon op dat scholieren denken dat ze een email kunnen sturen naar iemand die ze niet kennen, en dat dan automatisch de antwoorden komen.
Ik krijg ook nooit een bedankje.

Ik weet niet goed wat ik hiermee moet doen. Ik ben niet van plan om het huiswerk van half Nederland te maken. Aan de andere kant is het natuurlijk wel leuk als je iemand in de mythologie kan interesseren, zodat ze weten hoe ze dingen op moeten zoeken, en hoe al die mythen worden geïnterpreteerd.

Dat kan ik natuurlijk wel vertellen in een email, maar het wordt wel erg vervelend als je dat verhaal iedere keer opnieuw af moet draaien. Ik heb al een paar keer geprobeerd de vraag gewoon op het web te zetten, met wat tips erbij, maar daar kijken die scholieren helemaal niet naar.
De bedoeling is blijkbaar dat ik de antwoorden kant en klaar terug email.

Ik heb er zelfs aan gedacht om maar geen emailadres te geven, maar ik krijg ook mails van andere mensen, en die wil ik heel graag hebben.

Ik moet het toch maar gewoon duidelijk zeggen:

Beste scholieren, ik kan niet jullie huiswerk maken. Ik ga geen emails meer terugsturen met de antwoorden op jullie huiswerkvragen. :neenee: Tenzij jullie me misschien per uur gaan betalen. :wijs:

Vragen over huiswerk kun je gewoon op het forum stellen. Dan kan iedereen erop reageren.
Ik zet de huiswerkvragen die ik in mijn mail vind voortaan gewoon op het forum.

Ik vind het echt leuk dat jullie via het web de antwoorden proberen te vinden, en ik wil niemand ontmoedigen om dat te doen. Maar je moet je huiswerk echt zelf maken.

Ik hoop dat jullie begrijpen dat het heel veel tijd kost om zulke emails te beantwoorden, en dat dat dus gewoon niet kan.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 08 mei , 2004 16:32

Els, eindelijk eens iemand die zegt waar het op staat. Het is mij ook reeds verschillende keren opgevallen dat men vragen stelt die gewoon in uw site van 300 godinnen te vinden zijn. En dan nog liefst de volgende dag, als het al niet onmiddelijk wordt verwacht. Zijn zij nu lui of gemakzuchtig? En een bedankje, ja, daar wilt gij nu toch wel wat veel!!!
Ik herrinner mij nog een vraag over twee zusters die uit mekaar zouden geboren zijn. Ik weet het nog altijd niet en het ons meedelen zodat wij iets bijleren daar denken ze niet aan.
Het is er weeral uit, groetjes Willy
:grijns:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 08 mei , 2004 16:38

Als zij eens zelf ± honderd sites zouden opendoen dan ondervonden zij ook eens hoeveel tijd daar inkruipt en soms nog voor niets.
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 08 mei , 2004 17:57

Ik herrinner mij nog een vraag over twee zusters die uit mekaar zouden geboren zijn. Ik weet het nog altijd niet en het ons meedelen zodat wij iets bijleren daar denken ze niet aan.


Dat 'staatsgeheim' ja, daar heb ik ook al slapeloze nachten van gehad. :grijns:
Ik zit ook nog altijd te wachten op de geboortedatum van Isis. :huh:

Maar we zijn niet de enige die ons dingen afvragen. Hier een stukje van een docent (Kox Kollum) over onderwijsproblemen. Docenten hebben met allerlei hindernissen te maken, het zijn niet alleen de leerlingen. Leerlingen zijn alleen maar de producten van alle hindernissen die voor het onderwijs en de maatschappij worden opgeworpen. Om alles te weten moet je het hele artikel lezen.



Dit vind ik het ergste: :verward:

Het voornaamste probleem waar Kox daar tegenaan loopt: terwijl de proefwerken steeds gemakkelijker worden, halen de leerlingen steeds lagere cijfers.


Terwijl wij hier uren besteden aan het maken van hun huiswerk, halen de leerlingen steeds lagere cijfers!!! :shock:

Dat kan toch niet. :neenee: Ik wil voortaan wel weten welk cijfer de leerlingen hebben gehaald.

Ik begrijp ook wel met wat voor problemen de jeugd van tegenwoordig te kampen heeft. Wat er nog niet bijstaat is het gebrek aan richtlijnen.

Daarom hier wat richtlijnen. :hartje:

- Huiswerkvragen op het forum stellen, niet via email. :notabene:

- De vraag meteen plaatsen op de dag dat je het huiswerk krijgt, en niet de avond voor je het antwoord moet inleveren, vlak voor je naar bed moet. :koekoek:

- Even laten weten wanneer je het antwoord moet inleveren, zodat we niet nog aan het zoeken zijn terwijl de onvoldoende allang is uitgereikt. :grr:

- Geef een piepje als je de reactie hebt gelezen. Zeg bijvoorbeeld: dankjewel voor de tips, of zeg: dankjewel, maar dat wist ik eigenlijk al, of zeg: ik kan geen Engels lezen alstublieft. :bingo:

- Probeer zelf de antwoorden te vinden door de links te volgen en de pagina's door te lezen. :leren:

- Als je het dan nog niet kan vinden, zeg dat dan gerust. :eend:

- En laat het even weten of je ondanks de hulp toch een onvoldoende hebt gekregen! :duivel2:

Het is heel moeilijk om richtlijnen te geven zonder dat je het gevoel hebt dat de jeugd wordt ontmoedigd. Maar we moeten het toch maar proberen. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » di 23 mei , 2006 21:37

Els, Willy,

Els je bent veel te vriendelijk.
Het is inmiddel bekend uit allerlei onderzoek dat kinderen wel leren surfen (zich kritiekloos van de ene naar de andere website laten leiden) en spelletjes spelen op internet, veel chatten en msn'nen, maar absoluut geen informatie kunnen zoeken. Ze kunnen niet omgaan met zoekmachines, weten niet waar ze informatie vandaan moeten halen en schijnen dat ook niet te leren op school of van ouders.

Ze zijn gewend alles voorgekauwd te krijgen en dat maakt ze extreem lui in het hoofd. Dus gooien ze hun dringende huiswerkvragen in tientallen forums of chatrooms en zien wel wat er van komt. Natuurlijk worden de antwoorden nooit getoetst en schrijft men blind over zonder waarschijnlijk te begrijpen wat er staat. En die ergerlijke vanzelfsprekendheid waarmee ze verwachten beloond te worden. (Waarvoor?) Ze verwachten hapklare brokken (samenvattingen) en willen niet zelf hele teksten lezen. (Misschien leuk ter ontmoediging: eindeloze lappen tekst!)

Ik ken dit verschijnsel van mijn eigen kind (geb. 1969, inmiddels zelf vader) en zijn vriendjes en vriendinnetjes. Ik voelde me op zeker moment net een grabbelton en ben er dan ook mee gestopt onder verwijzing naar mijn welgevulde boekenkast, de openbare bibliotheken en archieven.

Nu zou ik tevens verwijzen naar Google of andere zoekmachines, en ze leren HOE men daar zoekt. Die richtlijn zou je hier ook kunnen geven Els. Valt vast wel ergens op 't net te vinden. Ik zal eens op zoek gaan.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor SjaanTje » di 23 mei , 2006 22:59

Zunrita schreef:ben er dan ook mee gestopt onder verwijzing naar mijn welgevulde boekenkast, de openbare bibliotheken en archieven.

Zo had ik een aardrijkskundeleraar die op iedere vraag vanuit de klas antwoordde: 'ik weet het niet!'
De eerste paar keren vind je dat als leerling natuurlijk superrrrstom, want een leraar is er toch om vragen te beantwoorden? Maar uiteindelijk ben ik wel een ster met woordenboeken, encyclopedieen en natuurlijk atlassen geworden. Atlassen tot in het extreme, want gepassioneerd verzamelaar. :lach2:
Ik had ook wel verwacht dat de kinderen van tegenwoordig zouden kunnen lezen en schrijven met computers en digitale speeltjes, maar na een gesprek met mijn schoonzus en zwager (alletwee docent) ben ik behoorlijk gedesillusioneerd geraakt. Het is wat hier al beschreven is: googlen, msn en dat was het. :(
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor Zunrita » di 23 mei , 2006 23:18

SjaanTje schreef:[...]Ik had ook wel verwacht dat de kinderen van tegenwoordig zouden kunnen lezen en schrijven met computers en digitale speeltjes, maar na een gesprek met mijn schoonzus en zwager (alletwee docent) ben ik behoorlijk gedesillusioneerd geraakt. Het is wat hier al beschreven is: googlen, msn en dat was het. :(


Konden ze maar Googlen! Maar zelfs dat doen ze niet. Anders zouden ze hier niet zulke gemakzuchtige en stomme vragen stellen. Het gebruiken van zoekmachines is een 'vak apart'. Wie heeft er bijvoorbeeld nog gehoord van The Deep Web? Via Google kom je alleen op sites die Google voor je uitzoekt. Deep Web-zoek is heel andere koek! Maar daar begint het ware internetleven pas.

Groeten,

Zunrita
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor calimero_a » do 25 mei , 2006 10:53

hoi hoi,

op het HBO hier in de stad krijgen alle studenten een week lang college/praktijkles etcetera in 'informatiezoeken'. Daarbij zouden ze moeten leren informatie zoeken op internet, in databanken, in encyclopedieen etcetera.

Ik heb 1 vak gevolgd aan het hbo hier (werd niet gegeven op de universtiteit) en was daardoor ook verplicht om dat informatievak te volgen.

Geweldig initiatief dacht ik toen!! Maar wat bleek. We hadden 3 docenten die ons ons eerste college gaven. Geen van drieen wist hoe ze op internet moesten komen!!! Ik ben 3 kwartier bezig geweest om aan de docenten te leren wat ze de studenten moesten leren...

En dan vinden we het gek dat leerlingen geen informatie kunnen zoeken??


Verder: mensen tegenwoordig lezen ook niet meer. Voorbeeld: multidisciplinaire werkgroep waar ik bij zat. We kregen voor de eerste bijeenkomst een grote map met allerlei informatie. Moest je doorlezen. Op de bijeenkomst vroeg iemand: hoe zit het nu met dat-en-dat. Ik zei: dat staat in de tekst. Bijna iedereen (bijna 10 mensen) sprak mij tegen: 'Nee hoor dat staat er NIET in'. Toen heb ik de pagina er maar even bijgepakt. Met behulp van inhoudsopgave had ik het binnen 20 seconden voor me liggen. Iedereen was verbijsterd...

Conclusie: mensen lezen niet half wat er staat. En dat waren dan mensen die 'de jeugd van tegenwoordig' wat moesten leren. Kan mij daar blauw aan ergeren. :evil:

:(

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor Zunrita » do 25 mei , 2006 13:01

Groot gelijk, Cali!

Het niveau van docenten is inderdaad dramatisch laag, en niet alleen op gebied van internet. (Wordt ook door de pabo's inmiddels onderkend.) Dat zien wij 'ouderen' (60+) al jaren met lede ogen aan. En het wordt steeds erger met het afbrekende en voortdurend veranderende onderwijsbeleid van subsequente kabinetten, begonnen in 1968 met de invoering van de mammoetwet.

Zie ook: http://www.historischnieuwsblad.nl/arti ... so?ID=2359

En natuurlijk was vroeger niet alles beter. Sommige dingen waren beter, vele waren slechter. Mensen (in meerderheid) lazen vroeger ook niet. Kinderen die in de jaren '50 en '60 bij mij thuis kwamen (ik kom uit een zogenoemd 'ontwikkeld' arbeidersgezin) vielen om van verbazing bij het zien van onze uitpuilende boekenkasten. Bij hun thuis was hoogstens een bijbel te vinden. Kranten lazen ze ook niet. Ze waren voor hun informatievoorziening aangewezen op de radio. Maar ook bij de 'betere' stand was een boek vaak onbekende koek. Als je meer dan tien boeken bezat heette je 'intellectueel'. En dat was meestal niet vleiend bedoeld.

Er is dus niet zoveel veranderd, alleen verschoven.

Groeten,
Zunrita

Zie ook:
http://oudersvo.kennisnet.nl/themas/vmb ... edenisvmbo
(met hilarische uitspraken van Hans Dorrestijn).
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » do 25 mei , 2006 20:26

Zunrita schreef:Els je bent veel te vriendelijk.


Okee, maar er zit toch ook een gedachte achter. :cool: Ik erger me nogal eens aan de oppervlakkigheid en vluchtigheid van deze tijd, dus als iemand een vraag stelt op het forum, wil ik op zijn minst proberen een tegenwicht te bieden, en proberen de belangstelling op te wekken door wel wat dieper op de stof in te gaan. Op veel forums die op zich interessante thema's hebben zoals wetenschap, geschiedenis etc. krijgt de vragensteller van iedereen te horen: 'dat kun je ook wel via Google vinden', of 'loop even naar de bibliotheek', of er komt helemaal geen reachtie omdat de vraag te dom is of zo.

Het gevolg is dat er ook niet veel interessante discussies lopen, of dat niemand met interessante visies komt, omdat je toch alles wel via Google kan vinden.

Ik wil dus in elk geval scholieren wel wat diepgaandere achtergrondinformatie proberen te geven, in de hoop dat er bij sommigen een vonkje overslaat of dat ze het leuk gaan vinden. Als je zegt: kijk maar op Google, draag je ook niets bij aan hun ontwikkeling.

Ook wil ik als het even kan de 'verzwegen' kant van de mythologie, zeg maar de vrouwelijke, er ook even bij aanstippen. Als je niks zegt, leren ze misschien alleen maar op school dat de vrouwelijke mythische figuren uitsluitend beroemd waren doordat ze door de een of andere god werden verkracht en toen een belangrijke zoon baarden. Dat is dodelijk voor de belangstelling voor mythologie.

Dus als het lukt, wil ik er altijd wel een wending aan geven zodat er een iets actiever en diepgaander beeld over vrouwen wordt meegeleverd. Op die manier kun je misschien ook wat sturen aan het maatschappijbeeld dat scholieren voorgeschoteld krijgen.

Nu zou ik tevens verwijzen naar Google of andere zoekmachines, en ze leren HOE men daar zoekt. Die richtlijn zou je hier ook kunnen geven Els. Valt vast wel ergens op 't net te vinden. Ik zal eens op zoek gaan.


Dat is waar. Het staat vaak al bij de gebruiksaanwijzing voor de zoekmachine.



Nog wel heel wat werk om erachter te komen, maar goed.
Ook kun je met zoekmachines zoeken naar plaatjes.

Meestal geef ik tegenwoordig een link naar relevante websites, waar mensen zelf verder kunnen zoeken. Die vis ik van de nissaba-linkspagina, dus dat gaat wel snel.

Misschien is het wel een idee om een 'huiswerkforum' of een 'scholierenforum' te maken, waar ook zoektips worden gegeven.

Ik vind het overigens wel leuk om de moeite te nemen, omdat ik graag kinderen wil enthousiasmeren voor de mythologie, en voor het kritisch lezen van de mythen.

Zunrita schreef:Wie heeft er bijvoorbeeld nog gehoord van The Deep Web?


:bloos: Uh.... wat is de Deep Web? :bloos:

Cali schreef:Maar wat bleek. We hadden 3 docenten die ons ons eerste college gaven. Geen van drieen wist hoe ze op internet moesten komen!!! Ik ben 3 kwartier bezig geweest om aan de docenten te leren wat ze de studenten moesten leren...


Hahahaha, wie heeft er ook ooit gehoord van een professor die met een computer kan omgaan. :bingo: Ik val bijna flauw van het lachen, maar het is echt zo herkenbaar. Vroeger zaten die docenten te stuntelen met hun overheadprojector, en ze legden de vellen meestal op vier manieren neer voor hij goed lag. Dus het verbaast me niks dat ze nu met de computer ook niet uit de voeten kunnen.

Conclusie: mensen lezen niet half wat er staat.


Zo is het precies. Ik moet mensen nogal eens om informatie vragen. Ik heb al geleerd dat je mails niet langer dan drie of vier regels moeten worden. Maar dan nog, als ik drie of vier dringende vragen stel om info die ze al hadden moeten geven, beantwoorden ze nog maar maar 1 vraag, en van de rest beweren ze dat ze het nooit hebben gezien of dat ze het kwijt zijn. En dat gaat altijd om mensen met een zogenaamde 'hoge' opleiding. Het is onbegrijpelijk. :denk:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » do 25 mei , 2006 21:49

Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor calimero_a » vr 26 mei , 2006 7:07

Hahahaha, wie heeft er ook ooit gehoord van een professor die met een computer kan omgaan. Ik val bijna flauw van het lachen, maar het is echt zo herkenbaar. Vroeger zaten die docenten te stuntelen met hun overheadprojector, en ze legden de vellen meestal op vier manieren neer voor hij goed lag. Dus het verbaast me niks dat ze nu met de computer ook niet uit de voeten kunnen.


Ja maar... dit waren informatica-docenten!!! Het is hun WERK om dit te kunnen!
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor SjaanTje » di 30 mei , 2006 20:43

Zunrita schreef:Alles over the Deep Web of Invisible Web:

:shock: :idea: (knielend) Dankjewel voor deze links! Ik wist ook niet wat het was en dacht dat ik zo'n beetje alles wel wist...
Het kussen van ringen bewaar ik voor later. Ik zal niet overdrijven. :lach2:
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor SjaanTje » di 30 mei , 2006 20:56

calimero_a schreef: Ja maar... dit waren informatica-docenten!!! Het is hun WERK om dit te kunnen!

Alhoewel informatica wat meer is dan de computer aanzetten en internetten (bijvoorbeeld algoritmes maken, of elektronica ontwerpen), vind ik wel dat deze docenten zich wat beter hadden kunnen voorbereiden op het college. Over huiswerk maken gesproken... :(

Verder heb ik grote bewondering voor de vrouwen en mannen van onze ivn-afdeling. Ze hebben 50 jaar met een verrekijker in het veld gelegen en gaan na hun pensioen (vaak al over de 70) lesgeven aan anderen. Ze maken de mooiste powerpointpresentaties, waar ze op de een of andere manier hun gedigitaliseerde geluidjes, digitale foto's en filmpjes op gekregen hebben, terwijl ze hun leven lang volledig zonder computer en digitale speeltjes geleefd hebben en pas de laatste jaren zich erin verdiept hebben. GROTE bewondering. Daar kunnen jouw informatica-docenten nog een puntje aan zuigen.
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron