Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Hemels vuur

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Hemels vuur

Berichtdoor SjaanTje » di 18 apr , 2006 16:13

Hoi allemaal!

Ik meen me te herinneren dat ik een tijdje terug een bijdrage heb gelezen waarin stond, dat 'de Kelten nergens bang voor waren, alleen voor vuur uit de hemel' of iets dergelijks. Nu kan ik het stukje niet meer vinden, maar ik heb misschien wel een verklaring:

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/19856788/

Sommige dingen blijven lang in het collectief geheugen hangen en gaan dan via mythologie en tradities een eigen leven leiden. Dit zou zo'n voorbeeld kunnen zijn.

Groetjes!
SjaanTje
 
Berichten: 134
Geregistreerd: di 21 feb , 2006 22:59

Berichtdoor els » di 18 apr , 2006 21:07

Jemig zeg. Dat lijkt me nou beslist iets dat mondeling wordt overleverd op een manier waarvan wij niet zo snel beseffen dat je het gewoon letterlijk moet nemen. :)

Ik ben trouwens wel zo belezen dat ik weet dat in Asterix te lezen valt dat de Kelten nergens bang voor waren, behalve dat de hemel op hun hoofd zou vallen. Dus dat motief ken ik in elk geval. :lach2:

Mooie foto's ook. Dat kratermeer (Tüttenmeer) was dus eigenlijk al bekend.

En ook frappant dat er door de dendrologie eigenlijk al een aanwijzing was dat er in deze periode een natuurramp had plaatsgevonden. En dat je nu dus de conclusie kan trekken dat er ca. het jaar 540 ook een klimatologische dip plaatsvond, zodat toen misschien ook iets had plaatsgevonden.

Nu wordt in het artikel gezegd dat dit (wat het ook was) wel in verband wordt gebracht met de ondergang van het west-Romeinse Rijk (Engelse Romeinse rijk? Even wat extra geschiedenisboekjes opdiepen). Maar kennen we ook mythische of merkwaardige overleveringen uit die tijd, of gewoon ooggetuigenverslagen? Ik ken er geen, eigenlijk.

In elk geval, ik vind het altijd heel spannend om te ontdekken dat een ramp die toch breed moet zijn opgemerkt op de een of andere manier in de overlevering wordt weergeven.

Sinds ik bijvoorbeeld die vulkaanfilms heb gezien (The Vulcano en zo), moet ik iedere keer als ik de geschiedenis van Lot lees aan een vulkaanuitbarsting denken.

En natuurlijk zit ik nog flink met de vulkaanuitbarsting op Thera, en de reflectie hiervan in het Exodus-verhaal - volgens mij althans. Ook diverse Griekse mythen zouden naar deze periode kunnen verwijzen, zoals een verhaal over een 'vloedgolf' aan de kust van Turkije, waar Poseidon achter zat.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » di 18 apr , 2006 22:44

Meteoriet is ook de oorsprong van de Ka'aba, de zwarte heilige steen die door Mohammed en trawanten bij de gewelddadige inname van Mekka is gestolen van de toenmalige godincultuur.
Het is oorspronkelijk de heilige steen van de pré-islamitische drievoudige godin Manat, Al-Lat (Allah) of Al-Uzza, OudeVrouw (Crone), die werd vereerd door de Koreshiten, de stamgenoten van Mohammed. De steen werd ook Kubaba, Kuba of Kube genoemd en wordt daardoor gekoppeld aan Cybele (Kybela), de Grote Moeder der Goden. De steen droeg het embleem van de Yoni (vrouwelijk geslachtsdeel), net als de zwarte steen die door de aanbidders van Artemis werd vereerd. Nu wordt de Ka'aba beschouwd als het heilige centrum van islam en is de vrouwelijke symboliek verdwenen hoewel de priester van de Ka'aba zich nog altijd Beni Shayba noemen, Zonen van OudeVrouw. (Misschien uit angst voor haar vloek?)
Bron: Barbara G. Walker - Womens Encyclopedia of Myths and Secrets (WEMS)

Met hartelijke groet,
Bint Shayba - Dochter van OudeVrouw[/i]
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor willy » wo 19 apr , 2006 9:44

Ka'ba : de Zwarte steen

Afbeelding

Tegenwoordig maakt de Ka‘ba deel uit van een grote moskee (al-Masjid al-Haram) die er later omheen is gebouwd. De Ka‘ba zelf is een vrij klein vierkant gebouw dat in het centrum van dit complex is gelegen en waarin het oostelijke hoekpunt de heilige Zwarte Steen (al-hajar al-aswad) is gemetseld.

Deze steen, vermoedelijk een meteoriet van buitenaardse oorsprong, werd al vele eeuwen voor de geboorte van Mohammed door de lokale Arabische bevolking aanbeden.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor RoyJava » wo 19 apr , 2006 10:25

Is zowel magisch als interessant, de berichten over neervallende hemelobjecten.
Wanneer je in een gebied woont waar zoiets voor kan komen, is dat écht een wonderlijke belevenis (heb op Papua Nw. Guinea mijn jeugd door gebracht, waar meerdere vreemdsoortige zaken zich voordeden).

In de Kraton van Solo, Midden-Java, wordt nog een meteoriet bewaard, die als "heilig" wordt beschouwd. Eenmaal in de zoveel tijd wordt deze tevoorschijn gehaald, en worden de oude erfstukken van de krissen (dolken) hierop gereinigd (oa. met arsenicum). Omdat die meteoriet als sacraal geldt, duiken de lokale bewoners op die steen, wanneer de reiniging voorbij is. Zij drinken en likken het water (incluis de arsenicum) om eveneens als gereinigd huiswaarts te keren ... (er bestaan volop filmpjes van, reeds op BBC en Discovery getoond hiervan).

De Ka'Aba blijft idd. het meest merkwaardige overblijfsel van een vallende meteoriet, juist daar deze thans de meest vereerde steen ter wereld is, die de merkwaardige vergelijking toont met een Yoni/Vulva, én bewaard wordt in de lingga/phallus-vormige zwarte toren te Mekka. Best benieuwd wanneer de oudste berichten hierover naar buiten treden, ook daar beweerd wordt dat Abraham degeen was die deze van oorsprong witte meteoriet in handen kreeg ... groet Roy (práchtige link van Sjaantje!)

RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » wo 19 apr , 2006 10:55

Ook van het Palladion uit de tempel van Vesta en de Egyptische 'benben' wordt gezegd dat ze uit de hemel kwamen vallen.

De vraag is natuurlijk: betekent dit dat hier allemaal meteorieten ter aarde zijn gestort, en dat de getuigen hier een steen van hebben meegenomen om te vereren, of gaat het om het verspreiden van een overlevering met de herinnering hieraan?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 19 apr , 2006 15:58

Roy, bedankt voor die link naar de Ka'aba, ik ben daar heel wat interessante feiten te weten gekomen die ik nog niet kende.

Vriendelijke groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » wo 19 apr , 2006 16:39

Kraters

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor RoyJava » za 22 apr , 2006 8:46

De vraag is natuurlijk: betekent dit dat hier allemaal meteorieten ter aarde zijn gestort, en dat de getuigen hier een steen van hebben meegenomen om te vereren, of gaat het om het verspreiden van een overlevering met de herinnering hieraan?

Vermoed, dat de manifestaties van allerlei natuurlijke hemelverschijnselen, incluis de vallende sterren, inslaande meteorieten, licht veranderingen ed., behoorlijk indruk hebben gemaakt op diegenen die dat vermeldden in hun overgeleverde berichten Els. Vooral in tijden dat het overzicht op horizoneinders nog niet de torenflats en city-skylines betroffen, en de hemelfirmamenten haar verschijnselen in schitterende schouwspelen toonde zonder afleiding van electrische stad- en straatverlichting.

Nog bij vele natuurvolkeren spelen stenen en andere "prullen" uit de natuur (bloemen, bladeren, stukjes hout, zand etc.) een rol van soms levensbelang, vaak verkregen door toedoen van bepaalde elementen (water, vuur, wind...). Daar wordt veel waarde aan gehecht, meer dan de beroemde edelstenen die onze koopzucht bevorderde en de handel in dergelijke "stenen" naar ongekende hoogten deed stijgen (en nóg!). Er wordt vandáág in ieder geval grof gehandeld in stenen, gruis ed. die v/d Maan zouden zijn gehaald ...

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » zo 23 apr , 2006 23:29

Roy schreef:Vermoed, dat de manifestaties van allerlei natuurlijke hemelverschijnselen, incluis de vallende sterren, inslaande meteorieten, licht veranderingen ed., behoorlijk indruk hebben gemaakt op diegenen die dat vermeldden in hun overgeleverde berichten Els.


Dat denk ik ook, ik denk zelfs dat het op mij behoorlijke indruk zou maken, ik heb zelf nog nooit zoiets gezien. :bloos:

Maar ik vroeg me af of al deze afzonderlijke mythen allemaal teruggaan op een eigen waarneming, of dat ze juist teruggaan op een verhaal dat zich verspreidde en in allerlei varianten opnieuw werd verteld, net zoals dit gebeurde met de goden, die ook allemaal in een mondelinge traditie een gedaantewisseling ondergingen.

Ik vraag me af of dit te achterhalen is.

Nog bij vele natuurvolkeren spelen stenen en andere "prullen" uit de natuur (bloemen, bladeren, stukjes hout, zand etc.) een rol van soms levensbelang, vaak verkregen door toedoen van bepaalde elementen (water, vuur, wind...). Daar wordt veel waarde aan gehecht, meer dan de beroemde edelstenen die onze koopzucht bevorderde en de handel in dergelijke "stenen" naar ongekende hoogten deed stijgen (en nóg!).


Tsja, hoe moeilijker er aan materiaal is te komen, en hoe zwaarder het werk is, hoe meer sommigen verdienen aan de aardse rijkdom. Niet de mensen die het zware werk uitvoeren natuurlijk, maar de mensen die hen aan het werk zetten. Denk aan het delven van goud in de goudmijnen, een beroep dat de meesten niet zouden willen uitvoeren. Maar de slaven die het doen, verdienen er zelf niets aan. Het is bizar.

Die indruk die de natuurverschijnselen maakten doet me denken aan een sprookje, ik denk dat het werd verteld door Multatuli, over een Indonesische landarbeider of zo, die vertelde dat hij op de hoogte was van een schitterend meer waar het goud zo voor het oprapen lag. Hij zat daar vaak te genieten van het prachtige uitzicht. Daar kregen op een dag bepaalde handelaren lucht van, en die haalden hem over hen mee te nemen naar dat bijzondere gebied.

Die landarbeider was een simpele man, die nergens kwaad in zag, dus hij nam ze mee, intussen met diep ontzag vertellend over de prachtige schat waarvan hij op de hoogte was.
Dus op een gegeven moment kwamen ze aan de voet van het meer, het was net tijdens de zonsopgang, en het water reflecteerde met een schitterende, gouden gloed in het ochtendgloren. De man keek hier met diepe bewondering naar, dat was de onbetaalbare goudschat die hij bedoel. Zijn begeleiders waren echter zo woedend door hun frustratie dat ze niet op slag rijk waren, dat ze de domme, oerprimitieve landarbeider die hun kostbare tijd had geroofd onmiddellijk doodsloegen.

Sorry voor dit verhaal, treurig en ook nog off topic... Mensen zijn vreemde wezens dat ze azen op datgene wat moeilijk te verkrijgen is, liefst als het ook nog mensenlevens kost, maar wat voor het oprapen ligt wordt niet gewaardeerd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » ma 24 apr , 2006 9:24

Maar ik vroeg me af of al deze afzonderlijke mythen allemaal teruggaan op een eigen waarneming, of dat ze juist teruggaan op een verhaal dat zich verspreidde en in allerlei varianten opnieuw werd verteld, net zoals dit gebeurde met de goden, die ook allemaal in een mondelinge traditie een gedaantewisseling ondergingen.

Denk juist, Els, dat die "eigen waarnemingen" die synchroon verliepen met allerlei historische bijzonderheden, overleefden, en gewoonweg niet al te ver van een oorspronkelijke belevenis konden afdwalen (alle verzinsels ten spijt), omdat in veel latere onderzoeken de overgeleverde berichten die het meest met elkaar "klopten" (overeen kwamen) op één tafel geplaatst konden worden.
En vanuit die éne tafel verder onderzocht konden worden om tenslotte bij het meest oorspronkelijke verhaal (of belevenis) te geraken, en dit als een soort oorsprong te beschouwen...

Zoiets zou met die Jeruzalem ster gebeurd zijn, maar een beter voorbeeld gelden de Pleiaden, die toch over de hele wereld in allerlei mythen verwerkt zijn geworden, van Amerika bij de Indianen, tot de Eskimo's in het Hoge Noorden, de Aborigenals in Australië, de Japanners en Chinesen ... etc. etc. En wie weet gold Astraea zo'n vermelding dus ook?

Sorry voor dit verhaal, treurig en ook nog off topic...

Niet zo "off topic" hoor :knipoog:
Juist de ervaring en belevenis van de mens en het individu kunnen psychische toestanden "verklaren", die wij als "werkelijk/waar" beschouwen, of geheel naar Fabeltjesland verwijzen. Hemels Vuur moet voor elk wezen zowel merkwaardig als wonderschoon zijn, en hebben niet velen wel eens een schitterende zonsondergang bewonderd? Het Noorderlicht en de Witte Wieven-mist oa. geven steeds weer nieuwe impulsen voor allerlei overleveringen ...

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron