Ik ken mensen die voorlichting op middelbare scholen geven en de 'witten' zijn even erg als de 'zwarten'. Het is gewoon de leeftijd en de heersende groepscultuur. Vijftienjarigen zijn vijftienjarigen.
Het heeft dan ook alles te maken met de opvoeding. Als ouders en de school het nalaten, dan voeden de kinderen elkaar op, en dan winnen de groepen met de grootste mond, waar die ook hun ideeen vandaan halen.
Als ouders hun kinderen aanleren dat ze homo's moeten minachten, is het hek natuurlijk helemaal van de dam. Dan moet de maatschappij als geheel weerwoord geven.
Nee, onzin, het ligt er ook aan hoe de volwassenen op de school ermee omgaan. Als je bespreken van homoseksualiteit beperkt tot twee uurtjes per jaar bij maatschappijleer, kom je ook niet veel verder. Wij wisten destijds precies welke vaderlandsche schrijvers 'zo' waren, welke beeldend kunstenaars, welke engelse bekende figuren, etc. (en dat 25 jaar geleden in een maar enigszins verlicht stadje in de bible belt)
We hadden ook heel wat aan de tv. Mensen als Leen Jongewaard, Albert Mol, toch gerespecteerde 'helden'. Nu heb je natuurlijk Paul de Leeuw, maar ik voor mij vind dat geen lichtend rolmodel. Smaken zullen wel verschillen, maar toch.
De wereld der media wordt natuurlijk grotendeels overheerst door de wansmaak en het benedengemiddelde IQ. De tv zet de complete 'westerse cultuur' voor schut.
Ik was vorige week bij de tentoonstelling over Rembrandt en Caravaggio in het Van Gogh Museum. Ik ben nu alweer vergoten of de seksuele voorkeur van Caravaggio wel of niet duidelijk naar voren kwam. Dat Rembrandt 'straigt' was, was duidelijk, maar ik herinner me niet of het duidelijk was dat Caravaggio 'minnaars' als model gebruikte. Bijkomend taboe was natuurlijk zijn voorkeur voor minderjarige jongens, iets wat wel van zijn doeken afspat.
De tentoonstelling is hier nog te volgen. Klik meteen op het eerste schilderij (in het popupvenster, dat opent als je op de afbeelding klikt), dan zie je 'Omnia vincit Amor': Cupido. Weinig uitleg over Caravaggio's levenshouding hierbij, maar het schilderij spreekt boekdelen.
Als we toestaan dat op de commerciele stations homoseksuele zangers, acteurs en koks zichzelf compleet belachelijk staan te maken in roze stola's, al joehoe-roepend, en als we aan de andere kant toestaan dat de kinderen de hele dag naar vrouw- en eigenlijk ook man-onvriendelijke muziekstations kijken waar ze ook geen al te best mensbeeld ontvangen....
Moeten wij dan werkelijk verbaasd zijn als onze kinderen vrouw- en holebi-vijandig zijn?
Dat laatste begrijp ik niet helemaal.

Je komt natuurlijk wel eens wat seksisme tegen, maar ook het tegenovergestelde, vrouwen die hun plek opeisen.
Niet al het 'vrouwelijk schoon' of 'vrouwelijk naakt' is m.i. meteen seksisme en vrouwenonderdrukking.