Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

E-temen-an-ki  III

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor willy » ma 09 sep , 2002 12:09

E-temen-an-ki


Nabopolassar, de stichter van de Nieuw-Babylonische dynastie (625-605 v.C.) drukt zich, naar aanleiding van de toren die hij in Babylon weer opbouwde, aldus uit:

... Marduk, de heer, beval mij t.a.v. E-temen-an-ki, de trappentoren van Babylon, dat voor mijn tijd was vervallen en tot puinhopen was geworden, zijn fundament in de schoot der onderwereld te bevestigen en zijn top aan de hemel gelijk te maken.
Ik deed gebakken stenen vervaardigen.
Als regen uit de onmetelijke hemelen of als grote stortvloeden deed ik door het kanaal Arachtu stromen pek aanvoeren…
Ik nam een riet en ik mat zelf de maten (voor de toren)…
Volgens de raad van de goden Sjamasj, Adad en Marduk nam ik besluiten die ik in mijn hart bewaarde en de maten behield ik als een schat in mijn herinnering.
Ik plaatste (in de fundamenten) onder de stenen: goud, zilver en kostbare gesteenten uit het gebergte en uit de zee.
Ik deed mijn eigen koninklijke beeltenis, de Aupsjikku dragend, uitvoeren en plaatste haar in de fundamenten.
Voor Marduk, mijn heer, boog ik mijn nek, trok ik mijn kleed, teken van mijn koninklijk bloed, uit en ik droeg op mijn hoofd stenen en aarde.
Nebukadnezar, mijn oudste zoon, beminde van mijn hart, deed ik de mortel dragen, offers van wijn en van olie, evenzeer als mijn onderdanen.

Waarom zou hij de maten als een schat in zijn herinnering bewaren?


Nebukadnezar (604-562 v.C.) vertelt het volgende:

... Alle volkeren van de talrijke natiën dwong ik tot de arbeid aan het bouwwerk van E-temen-na-ki…
De verheven woning van Marduk, mijn heer, bracht ik aan op zijn top.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron