Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Het Godinnen Orakel

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor heidi » do 17 maart , 2005 11:41

Nog zo´n aanrader: het godinnen orakel met een stuk of 60 kaarten met Godinnen uit verschillende culturen die een wijze raad geven. Vanmorgen trok ik bijvoorbeeld Ix Chel, die in dit orakel voor creativiteit staat. De wijze raad die ik hieruit haal, is dat ik weer eens wat meer aan de slag moet gaan creatieve, scheppende dingen; tekenen, schrijven, enzovoorts, in plaats van alleen maar bezig zijn met werken. :)

De kunstenares die de kaarten heeft getekend heet Hrana Janto, het boek dat erbij zit is van Amy Sophia Marashinsky. zijn plaatjes van de tekenares....

Een recensie die ik zelf heb geschreven (daar ben ik nogal actief mee :knipoog: ):

Het Godinnen Orakel bestaat uit 52 kaarten en een boek. Het boek is geschreven door Amy Sophia Marashinsky, en de kaarten zijn geillustreerd door Hrana Janto.

De bedoeling.
Het Godinnen Orakel is bedoeld om vrouwen weer heel te maken. Elke Godin staat voor een aspect in het dagelijks leven, dat je kan helpen om verder te groeien tot heelheid. Heelheid betekend dat je je goed voelt met wie je bent op dat moment

De kaarten.
Op de 52 kaarten staan Godinnen uit verschillende tradities afgebeeld. Het zijn prachtige kaarten, met in pastelkleuren gepenseelde tekeningen. Onder de afbeelding staat de naam van de Godin en waar zij voor staat.

Het boek.
Het boek begint met een persoonlijk woord vooraf. Hierna wordt uitgelegd hoe je het orakel kunt raadplegen. In dit hoofdstuk worden suggesties gedaan voor rituelen en worden verschillende patronen besproken.
Hierna worden alle Godinnen besproken. Elk hoofdstukje heeft dezelfde opbouw: eerst een korte tekst, die door de Godin zelf gesproken zou zijn. Dan kort iets over de mythologie van de betreffende Godin, vervolgens de betekenis van de kaart, en als laatste een kort ritueeltje.
Dit ritueeltje komt meestal neer op een visualisatie maar soms ook trommelen, dansen of nog iets anders.

Werken met het Godinnen Orakel.
Het Godinnen Orakel heeft een zachtere energie dan bijvoorbeeld het tarot. Het is gericht op je ontwikkeling, en niet zo zeer op toekomst voorspellen. Bovendien zit er geen heel mystiek verhaal achter dit orakel.
Werken met het Godinnen Orakel kan op veel verschillende manieren. In ieder geval staan er twee patronen aangegeven in het boek dat erbij zit: de ‘yoni’, het symbool voor het vrouwelijke, en de ‘plaats der tegengestelden’.
De yoni is een legging met drie kaarten, in de vorm van een driehoek met de punt naar beneden. De linkse kaart staat voor hoe je de heelheid van je innerlijke oude vrouw kunt ontplooien, de rechter kaart staat voor hoe je de heelheid van je emotionele lichaam kunt ontplooien, en de onderste voor hoe je de heelheid van je seksualiteit kunt ontplooien.
De plaats der tegengestelden is een legging met vier kaarten. Kaart 1 ligt boven, en symboliseert waar je je op moet concentreren in een situatie. Kaart 2 ligt hieronder, en staat voor wat de situatie onbewust veroorzaakt heeft. Kaart 3 ligt links, en staat voor wat je aan de situatie kunt doen, en kaart 4 ligt rechts, en staat voor wat je moet ervaren, en waar je dus niks aan kunt veranderen.
Een andere mogelijkheid is te vragen welke Godin je die dag gaat steunen, en dan één kaart trekken.

Mijn mening over het Godinnen Orakel:
Ik vind het Godinnen orakel zelf erg prettig om mee te werken. De betekenis van de kaarten is makkelijk te onthouden. Er was ook meteen een binding met dit orakel, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn. Toch merk ik dat iedereen voor wie ik kaarten leg meteen razend enthousiast is. En bovendien ik heb ik nog geen enkele keer meegemaakt dat het orakel ‘loog’.


Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » do 17 maart , 2005 17:31

Bedankt voor de heldere samenvatting, Heidi.

Er was ook meteen een binding met dit orakel, maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen zo te zijn. Toch merk ik dat iedereen voor wie ik kaarten leg meteen razend enthousiast is. En bovendien ik heb ik nog geen enkele keer meegemaakt dat het orakel ‘loog’.


Begrijp ik dat jij zelf kaarten legt?

Zelf geloof ik nooit in zulke dingen, maar ik merk dat mensen die dit zelf doen (kaarten leggen en zo) altijd heel goed met mensen kunnen praten. Ik heb dan ook altijd het idee dat ze erg goed als klankbord kunnen fungeren, en inzichten geven die mensen anders niet zouden krijgen.

Maar ik vraag me dan af wat jij hiervan denkt, omdat je dus eigenlijk zegt dat je prettiger met deze kaarten werkt dan met andere.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » vr 18 maart , 2005 19:44

Hmm, lastige vraag, moet ik even over nadenken...
Ik heb het idee dat het inderdaad ook wel met mensenkennis te maken heeft, maar de kaarten helpen me als het ware mijn aandacht te focussen op het werkelijke probleem. Zonder de kaarten moet ik toch een heleboel vragen stellen voor ik tot 'de kern' doordring, terwijl ik het met de kaarten vaak 'in één oogopslag' zie... Hoewel ik soms ook pas later begrijp wat een kaart nou precies betekende.... :)

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » vr 18 maart , 2005 20:47

Ik zat intussen ook aan een voorvalletje te denken. Ik had ooit een I Tjing boek in gebruik, misschien geleend of zo. Ik heb het drie keer gedaan, en drie keer gooide ik precies hetzelfde hexagram. Dat ging over iets met stilstand, ik weet het niet meer precies, maar iets over stilstand in mijn leven, voor zover ik me herinner (of misschien interpreteerde ik het zo). Er zat een periode van een paar maanden tussen. Ik ben er toen maar mee gestopt, want ik werd er zenuwachtig van, maar vooral vond ik het heel deprimerend.

Een beetje vreemd was het wel, voor mijn gevoel.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron