Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Etrusken - Ik heb info nodig over de Etrusken

Over boeken, films, tv-programma's, websites, museums, kunst etc.

Berichtdoor Etrusken » wo 06 okt , 2004 12:23

ik had graag wat informatie over de belangrijkste data van de etruskische geschiedenis voor een werkstuk op school.

Alvast bednkt
Etrusken
 

Berichtdoor els » wo 06 okt , 2004 13:40

Hallo uhh ??? :cool:

Via deze pagina kun je heel wat info over de Etrusken vinden.



Je moet alleen wel goed Engels kunnen lezen.
De meeste pagina's die ik ken kan ik nu niet vinden, ik zal vanavond proberen of ik ze via mijn eigen computer kan terugvinden.

Groetjes, Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Rene » do 07 okt , 2004 22:37

Hier is ook nog een website over kunst, religie en geschiedenis van de Etrusken.

Rene
 

Berichtdoor Brunetti » wo 02 maart , 2005 13:53

Het probleem is als je gaat graven naar iets dat je ook vanalles anders tegenkomt. Je krijgt zoals men zegt meer vragen dan antwoorden. En ondertussen leren we weer wat bij.
Voor alle duidelijkheid zitten we in Anatolië tussen 1.000 en 700 vC. Ergens in die periode zou er een volk richting centraal Italië zijn afgezakt.
Ik schets eerst even een algemeen kader. Anatolië kent nog enkele uitlopers van het groot Hethietische (of is het nu Hithietische) Rijk. We spreken van enkele Neo-Hithietische staten maar dan vooral in het oosten van Anatolië (grosso modo het huidige Turkije). Deze staan vooral onder invloed van Assyrië op dat moment het dominante rijk in het Nabije Oosten. Het klassieke Troje is reeds gevallen (1200 vC) maar kent nog enkele uitlopers. In het oosten van Anatolië is er een koninkrijk van Urartu (850-635 vC). Rond 725 vC kennen we de expansie van Phrygië in centraal Anatolië. Aan de kusten van Anatolië bevinden zich allerlei Griekse kolonies: men spreekt van Mysians, Carians, Ioniërs,... Deze leven in voortdurende oorlog met Lydië wat vanaf 650 vC zijn opkomst kent in het zuidwesten van Anatolië. Heel de periode van de Phrygiërs en Lydiërs zijn er invallen van Cimmeriërs die uiteindelijk in 630 vC worden verdreven. Lydië valt in 540 vC voor het Perzische Rijk. Tussen 700 en 300 vC kennen we in het zuiden van Anatolië nog een semi-nomadisch volk: de Lyciërs of Lukka-mensen.
Pffff.... kunnen jullie volgen?

Rond deze afgesproken periode kende de Middellandse Zee twee grote zeemachten: de Feniciërs (stichting van Carthago oa.) én de Grieken (600 vC stichtten zij oa. Massilia - hedendaags Marseille).

1ste conclusie of bemerking: De Etrusken voerden handel op zee vooral in amber tot zelfs in Skandinavië. 'Lars' is een naam van Etruskische afkomst. Dus de Etrusken zijn Grieks of Fenichisch?

Taalkundig zien we in Europa enkele afwijkende talen. Talen die geografisch niet op hun plaats lijken. Het Baskisch, het Pictisch maar ook het Etruskisch. Het Etruskisch alfabet is duidelijk een aangepaste versie van het Griekse alfabet.

2de conclusie: De Etrusken zijn inwijkelingen! Een duidelijk Griekse invloed!

Zoals wel al is gebleken is het Anatolië van die tijd een ware versnippering. Het groot Hithietische Rijk heeft een vacuum achtergelaten. We zien er ook een meertaligheid waar het hedendaags België niet aan kan tippen: Hithietisch-Hieroglyphisch Luwisch, Hoerietisch-Hithietisch, Hieroglyphisch Luwisch-Fenicisch, Phrygisch-Grieks, Phrygisch-Lycisch-Grieks, Lycisch-Grieks-Aramees. Het schrift is zowel hieroglyphisch, spijkerschrift als alfabetische systemen soms door mekaar!!!

Phrygiërs zijn van Europese origine. Herodotus vertelde ons dat al en DNA-onderzoek bekrachtigd dit dat zij afkomstig zijn van de Balkan. Ze vestigden zich in centraal Anatolië vanaf 1200 vC. Ze staan cultureel in dialoog met de Griekse kolonisten te westen van hun. Eén van hun koningen, Midas, is ons welbekend. Hun goudsmeedkunst is zeer hoogstaand. Zij kenden hun hoogtepunt eind 8ste eeuw vC. Kenden hun val tegen de Cimmeriërs. Maar het volk blijft er wel wonen.

3de conclusie: De Etrusken kenden ook een hoogstaande goudsmeedkunst. Zij waren de eersten die ivoren valse tanden met een brugwerk van goud maakten. We moeten wachten tot 1700 nC om terug zo'n mooi en functioneel vals gebit te vinden. Als de Etrusken al Phrygiërs waren, waren zij slechts een afsplitsing omdat het gros van de Phrygiërs niet is gaan vluchten. De goede contacten met de Grieken spreekt dan weer in het voordeel van deze stelling.

Ten westen van Anatolië was er een politiek vacuum. Vanaf 800 vC groeit er een nieuwe dynastie: deze van Lydië. Deze voert een agressieve politiek tegenover zijn buren. Verwoestende aanvallen tegen de Griekse nederzettingen (Smyrna, Miletus, Colophon,...). Sluiten een alliantie met Assyrië en staan bekend om hun krijgskunde en vooral met de strijdwagen. Veel aangevallen door de Cimmeriërs.

4de conclusie: Zij verdreven één van de Griekse volkeren aan de kust richting Italië. Komt overeen met de idee van Virgilius'Aeneas?
5de conclusie: De Etrusken waren verzot op wagenraces nét als de Lydiërs.

De Lyciërs waren semi-nomaden die vooral ten zuiden van Anatolië hun gebied hadden. Zij zijn afkomstig van Kreta volgens Herodotus én ook dit wordt bevestigd door DNA-onderzoek. We kennen ze ook als het Lukka-volk. Ze komen vooral in de geschiedenis voor tussen 600 en 400 vC. Zij noemden zich naar hun moeder NIET naar hun vader. De dochters waren erfgenaam!!!

6de conclusie: De Etrusken zijn matriarchaal!!!! Kan het zijn dat een deel van de Lyciërs van Kreta richting Italië is gegaan???

Tot zover mijn klein onderzoekje! Wat me wél duidelijk is dat de Griekse invloeden overheersen.
Tijdens het zoeken nog enkele leuke wetenswaardigheden tegengekomen. Oa.: Het DNA van de hedendaagse bewoners van Toscanië komt verrassend overeen met deze van de Etrusken. Dus ze zijn niet weggegaan!
EN WE GAAN HET OOIT TE WETEN KOMEN!!!
De Etruscoloog Giovannangelo Camporeale te Florence heeft in april 2002 'het Pompeii van de Etrusken' opgegraven: Accesa. Er is nog veel graafwerk te doen maar het resultaat zal ons heel wat wijzer maken over dit volk.
Guido Barbujani van de Università di Ferrara is net gestart met een genetische DNA studie over de afkomst van de Etrusken.
We zijn benieuwd!!!
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » wo 02 maart , 2005 14:00

Hallo iedereen,

Nogmaals alles wat ik zelf bezit van literatuur over de Etrusken doorgenomen én naar de bibliotheek gestapt en twee recente (na 2000) boeken gevonden over de Etrusken. ‘k Geef aan het einde van dit epistel wel even deze bronnen mee. Maar wat ik al wel had gehoord maar nog nooit zo bij had stilgestaan is ‘het mysterie: Etrusken’. Waarom is dit een mysterie, wat is dan dit mysterie én vooral waarom wordt dit mysterie in stand gehouden! Ik ben voor mezelf tot verbijsterende conclusies gekomen (waar ik trouwens niet alleen sta). Laat ik beginnen met een uitspraak van één der grootste hedendaagse Etruskologen, Massimo Pallotino.

" Zelfs om vandaag nog, na alle ontdekkingen, ook die van de meest recente datum en na alle rijkdom en variatie van kritische analyses en interpretaties, de Etruskische beschaving in kaart te brengen, blijft lastig werk, om niet te zeggen een onuitvoerbare opdracht. "

Kortom we weten nog biezonder weinig over dit volk. Hoe komt dit?

Voor eerst de Romeinen! Zij hebben de Etruskische beschaving niet alleen opgeslokt maar tevens letterlijk platgebrand. Niks bovengronds bleef intact! Waarom? Om te beginnen vreesden de Romeinen de macht van de Etrusken. Wellicht waren de Etrusken véél machtiger dan we vandaag vermoeden. Zij kenden een snelle rijkdom dankzij de ijzerontginning (toendertijd haast even duur als goud). Zij ondernamen grote economische zegetochten in het Middellands Zeegebied, Frankrijk, Spanje, ver achter de Alpen, Zuid-Italië, Sicilië, Griekenland, Voor-Azië, Carthago. Daarbovenop maakten ze tevens gebruik van piraterij. Door de handel bezaten de Etrusken vele luxegoederen vooral uit Griekenland.

Veel wat aan de Romeinen wordt toegedicht is cultuurgoed van de Etrusken. De Romeinen legden er hun claim op. Wat weten we zeker? Purperen toga, fasces (roedebundels met bijlen), ivoren klapstoeltjes voor magistraten, waterwerken, stadsplanning, tempelbouw, waarzeggerij, stormram, entertechnieken op volle zee, ...

Niets van het glorieuze verleden van de Etrusken mocht bewaard blijven. Naar het schijnt waren de Etrusken verwoede toneelspelers, revues en reciteerden epische gedichten. Hun linnen boeken in de vorm van een harmonica las je van rechts naar links. Zo goed als niks van hun taal en schrift is overgebleven tenzij enkele inscripties en een toevallig overgebleven mummiewikkel van Zagreb (een Egyptische mummie ingewikkeld in een doek die ze toevallig voorhanden hadden waarop Etruskisch schrift staat). Heel de geschiedenis van de Etrusken hebben ze toendertijd getracht weg te vagen.

Zelfs de bronnen kort na de Etrusken zijn zoek geraakt! Een 25-delen Etruskische historie in het Grieks geschreven door de Romeinse Keizer Claudius met als titel ‘Tyrrhenica’ is waarschijnlijk opgebrand in de bibliotheek van Alexandrië.

De Etrusken hebben dit blijkbaar lijdzaam ondergaan? Dit uitbundig volk wat zich uitte in wrede vechtlust maar ook in gracieuze dansen, gekend omwille van de vrije omgangsvormen (ook sexueel) waar de vrouw een eigen, vrije niet-bevochte positie innam, hadden hun eigen noodlot en val voorspeld. Zij gaven zichzelf een kleine 10 eeuwen bestaansrecht op aarde, beginnend vanaf 968 vC tot 44 vC. Opgelet een eeuw bij de Etrusken werd bepaald door de waarzeggers, en eindigde door één of ander natuurverschijnsel. Zo kon een Etruskische eeuw variëren van 80 tot wél 120 jaar. Het einde werd bepaald door een grote komeet (dezelfde van ‘t kerststalleke?). Ook al werd de Etruskische kunstuitting wat zwartgalliger tegen het einde van die periode, moeten we weten dat de Etrusken geen schrik hadden van de dood. De dood was een verlengstuk van het leven. Een begrafenis was dan ook een uitbundig feest en op andere feesten werden de doden als aanwezig ervaren.

De Etrusken waren verspreid over 12 steden (misschien meer?) en elke stad had zijn eigen bestuur en beleid. Ze vochten tegen mekaar en van een eenheid is zelden sprake tenzij in hun gebruiken en buitenlandse handel. Rome maakte hier dankbaar gebruik van en speelde deze steden tegen mekaar uit. De 12 steden, de decadente (?) aristocratie wilden niet samenwerken anders was er nooit sprake geweest van het Romeinse Rijk maar wél van het Etruskische Rijk!

Door de weinig informatie over de Etrusken én zeker ook door de informatie die wél beschikbaar was (zeer éénzijdig, de Etrusken waren blijkbaar allemaal prinsen en koningen... het gewone volk had blijkbaar niet bestaan) bleven de Etrusken een gemakkelijke prooi voor fantasten en mysteriemakers. Ze werden voor vele hun karretje gespannen.

Tijdens de Renaissance ge(mis)bruikten de nieuwe machtshebbers, oa. de Medici, de Etrusken om de Pauselijke hegemonie in Rome te pareren. De fascistische propaganda onder Mussolini: " We zijn al lang een uitverkoren ras, zie maar naar de Etrusken! ". Na WO II werden de Etrusken dan weer gebruikt om aan te tonen dat óók de moderne Romeinen de Etrusken konden verslaan. En dan zelfs de dag van vandaag blijft dit een zeer actueel onderwerp van misbruiken. Berlusconi heeft voor zichzelf al een Etruskisch aandoende graftombe gebouwd. De plaatselijke bevolking is fier op hun Etruskische afkomst maar verfoeid de overheid én archeologen die het opgegravene enkel uit winstbejag of machtsvertoon meenemen. Zij steunen daarom hedendaagse grafrovers en doen daar zelfs gretig aan mee. Héél de mythevorming rond de Etrusken wordt gehandhaafd door de overheid. Er wordt bijna geen schop in de grond gestoken (hier komt stilaan verandering in maar héél moeizaam). Amateur archeologen ontdekken graftombes bij de vleet en zelfs vermoedelijk nieuwe steden onder de grond. Ze krijgen geen vergunning én als de overheid zich ermee komt moeien wordt de site opengegooid waarna ze onbewaakt en onafgewerkt wordt achtergelaten voor ettelijke jaren. Deze politiek is schering en inslag. Héél bewust mag de Etruskische beschaving, het Etruskische gewone volk niet in kaart gebracht worden!!! Te gek voor woorden maar het gebeurt!

En dan krijgen we onze wetenschappers die nog snel een doctoraatsstudie of iets dergelijks in mekaar moeten steken. Zowel amateurs maar vooral professionele onderzoekers doen ontdekkingen, onder meer over de taal, die later vals blijken te zijn. Herroepen worden die stellingen bijna NOOIT, omdat de bedenkers van mening zijn dat je met die Etrusken best kunt stoeien, zolang hun raadsel toch blijft bestaan. Om af te sluiten met de wijze woorden van de onderzoeker Nicolas Fréret:

" Bij deze studie moet men vaak zijn onwetendheid durven bekennen en niet blozen over een bekentenis die eervoller is dan een pralend vertoon van nutteloze geleerdheid! "

De Etrusken spreken van r.s.p. Beekes, l.b. Van der Meer

Etrusken de mythe achterna van Willebrord Nieuwenhuys
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » wo 02 maart , 2005 14:04

De oorsprong van de Etrusken

1. Autochtoon Italisch volk
Dionysius van Halicarnassus (1ste eeuw vC), een geschoold schrijver had die mening ook. Archeologen staven zich ahv hun opgravingen dat de Etruskische cultuur een voortzetting is van de Villanova cultuur 1000 vC. De Villanova cultuur cremeerde ook hun doden net als de Etrusken in het begin.

2. Uit Lydië (NW-Turkije).
Taalgeleerden zijn hiervan overtuigd. Zij baseren zich op de inscripties van de Kaminia-stèle op het Griekse eiland Lemnos (Noordkust Turkije) wat onmiskenbaar gelieerd is aan het Etruskisch.
Herodotus (5de eeuw vC) sprak over de Lydische afkomst van de Etrusken ook al is hiervoor géén archeologisch bewijs of geschiedkundig bewijs, zij niet dezelfde taal of taalgroep bezaten en de Lydische geschiedschrijver Xanthus er niet over sprak.

3. Uit Centraal-Europa over de Alpen.
Dit wordt gestaafd door het aardewerk maar blijkt nu andersom te werken. Het aardewerk in Zwitserland en Frankrijk is van een latere datum dan men oorspronkelijk dacht. Het zijn de Etrusken die die richting zijn getrokken en niet andersom.

BESLUIT (wat staat er nu eigenlijk vast?)
- De Etrusken kwamen wel degelijk uit NW-Turkije maar veel vroeger dan de Lydiërs. Waarschijnlijk na de val van Troje in de 12de eeuw vC zijn ze weggejaagd door de Phrygiërs.
- De taal van het volk op Lemnos is een onuitwisbaar bewijs dat de Etrusken van die contreien moeten komen
- Dit tijdstip klopt met hun eigen tijdrekening
- Dit tijdstip doet de onmiskenbare gebreken in het verband met de Lydiërs recht want de Lydiërs waren daar toen nog niet.
- Dit tijdstip laat de rest van het verhaal van Herodotus kloppen.
- Het volk zou de Tyrrhenoi zijn
- Krijgt Virgilius toch gelijk?
- De Etruskische beschaving is een vermenging van dit volk uit Klein-Azië en de voortzetting van de Villanova-cultuur die reeds aanwezig was

THE END
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » do 03 maart , 2005 0:14

Hai Brunetti, bedankt voor de hele verhaal, vooral voor de heldere samenvatting van de geschiedenis. Het is nogal ingewikkeld met al die Griekse en andere Mediterrane volken, maar nu vond ik het bijna simpel lijken.

Wat fantastisch dat je dit allemaal op een rijtje hebt gekregen. Het is inderdaad wel erg spannend als je de oorsprong van de Etrusken en hun cultuur zou kunnen achterhalen.

Helaas heb ik nu helemaal geen tijd, ik zal het nog eens op mijn gemak doorlezen, en vooral de geschiedenis van de Lyciërs erbij halen.

Ik heb nog wel eens een link beloofd naar het boek van Charles Leland, die de Etruskische cultuur vergeleek met de folklore van de Toscaanse bevolking. De website is verdwenen, maar het lukte me eindelijk om een andere te vinden, waar ook het hele boek online op staat.



Ik kom vrijdag terug, ik moet morgen helaas de hele dag werken, 's avonds vergaderen, dus zal daarna wel gevloerd zijn.
Maar ik wil het toch eens vergelijken met de info die ik zelf heb.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » wo 16 maart , 2005 20:14

Nog meer over de Etrusken.

Opvallend aan de Etrusken (in elk geval zeker voor mij) is hun levensblijheid, levensvreugde en levenskunst. Hun woongebied was rondom het hedendaagse Toscanie. Ze waren welvarend, o.a. dankzij het kunnen bewerken van ijzerts (goud waard in die dagen), intelligente irrigatie, rijke natuur en handelslust. Hun graftomben getuigen van echte genegenheid tussen man en vrouw (wat ik een unicum vind in de geschiedenis) en gelijkwaardigheid tussen man en vrouw.

Elders wordt gezegd dat het een matriarchaat was. Dat lijkt niet te kloppen. Hoewel de vrouwen hoog in aanzien stonden en zich ook politieke macht toe-eigenden (!!), hebben op de essentiele machtsposten in deze samenleving nooit vrouwen gezeten. Uiteindelijk zwaaiden mannen de scepter. De rijkdom en gelijkwaardigheid van de vrouw schijnt gezien te moeten worden als een beloning / waardering voor het feit dat ze nieuw leven baarden, het familiebloed zeker stelden en andere zaken.

Echter een ding moet daarbij wel bedacht worden: het gaat dan alleen over vrouwen uit de aristocratie. Ik kom daar later op terug.

Over de mogelijke herkomst van de Etrusken is ook al elders geschreven: archeologen denken vnl. dat ze autochtoon Italisch waren, taalgeleerden zien nauwe verwantschap met de taal zoals toentertijd gesproken op het eiland Lembos voor de Griekse kust en Herodotus (overigen niet zo betrouwbaar) zegt dat ze uit Lydie komen.

Om de verwarring kompleter te maken voeg ik er nog een (intrigerende) optie aan toe: in strijd en oorlog waren ze buitengewoon wreed en meedogenloos. Ze waren zelfs in hun eigen tijd wat dat betreft een unicum in Europa en dat wil wat zeggen. Er zijn geleerden die dit in deze mate maar in een andere cultuur ook gezien hebben, nl. bij de Assyriers en de Mesopotamiers. Men verklaart dit dan door te zeggen dat dit alleen mogelijk is doordat Etrusken Assyrisch en/of Mesopotamisch bloed in zich hadden! Daarmee zou o.a. ook het mirakel (voor die tijd uniek) van de gelijkwaardigheid en hoge positie van de vrouw verklaard zijn. Dat zou wat zijn: Etrusken Europese nazaten van Mesopotamiers.

Waar je minder vrolijk van wordt is dat ze dezelfde meedogenloosheid en wreedheid aan de dag legden tov de slaven, krijgsgevangenen en onvrijen in hun samenleving. Krijgsgevangenen werd als slaven verkocht of publiekelijk vermoord op het stadsplein. Ze werden gestenigd (Aziatisch!), gedood met een dolkstoot in het hart of onthoofd. Het moeten hele spektakels zijn geweest. Een keer werden er 307 tegelijk naar de andere wereld geholpen.

Vwb. de slaven: Seneca zelve schrijft hierover: terwijl de aristocratie zich uitstrekt op de ligbedden staat een hele groep slaven op afstand. Ze moeten bvb het spuug van de grond opruimen. Ze hebben niet het recht op te spreken en daarom hebben ze niet het recht hun lippen van elkaar te doen. Ook niet om te niezen of te hikken. Ze moesten de hele nacht staand doorbrengen, zwijgend en zonder eten. Op bewegen stond de doodstraf.

Als ze ongehoorzaam waren of niet hard genoeg werkten hingen verschillende straffen boven hun hoofd. Een eenvoudige was slaag met de fasces (waar ons woord fascisme vandaan is gekomen). Ze konden ook ver weg gestuurd worden van hun familie, opgesloten worden in kerkers, gevaarlijk werk in de mijnen moeten doen. Een van de koningen (Mezentius) bond ze zelfs vast op lijken, hand op hand - mond op mond, en liet zo zo sterven, 'duipend van etter en vuil in een trieste omarming'(Vergilius).

Nu moet je veel Griekse en Romijnse schrijvers over de Etrusken ook niet altijd serieus nemen vanwege hun afgunst jegens het machtige Etrurie, maar zoiets verzin je niet,lijkt me.

Toch blijft dit volk fascineren, misschien wel juist vanwege de tegenstellingen. Ze hadden (ook al was het selectief dus) een geestelijke opdracht om te 'leven' en deden dat ook. Geen enkel ander volk schijnt zo godsdienstig te zijn geweest. De dood was een verlengstuk van het leven. Feesten werden in de grafgrotten gehouden opdat de overledenen mee konden feesten. (Vandaar de opvallende tombes). Er was een sterk noodlotsbewustzijn. Ze waren fatalistisch en levenskrachtig tegelijk.

Wie de prachtige en rijke kunstvormen en afbeeldingen van de Etrusken ziet, dient zich wel te realiseren dat het hier om de maatschappelijke aristocratie gaat, een elite die zo'n buitensporing en losbandig leven kon voeren doordat een legioen van slaven en boeren en burgerij krom lagen.

Hun ondergang lijkt veroorzaakt te zijn door een combinatie van decadentie, fatalisme en onwil van de 12 stadsteden om samen te werken. Als dat niet gebeurd was, hadden ze in Europa kunnen worden wat nu de Romeinen voor Europa zijn geworden.

Of ze verslagen zijn, of opgegaan zijn in 'de Romeinen' die veel van hun gewoonten hebben overgenomen, is onzeker.

Bron: Etrusken, de mythe achterna - Willebrord Nieuwenhuis. (Inderdaad die van de KRO en NRC)
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11


Keer terug naar gezien en gelezen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast