Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Goed voornemen voo 2005

Gastenhoekje voor persoonlijke praatjes of off topic onderwerpen.

Berichtdoor Els_admin » di 21 dec , 2004 22:34

Iedereen vind mij zo oubollig omdat ik elk jaar goede voornemens neem. Maar ik ga het echt weer doen. Anders wordt het nooit wat. :sip:

Dus volgend jaar ga ik: niet meer ellenlange bijdragen schrijven zodat iedereen onderweg in slaap valt.

En ik ga gezond eten, zonder overbodige tussendoortjes en zo. Ik neem wel een appel.

Dat laatste staat me eigenlijk wel tegen. :grijnsrood:

Maar ik ga het toch doen, in elk geval ik ga er wel aan beginnen.
Els_admin
Beheerder
 
Berichten: 28
Geregistreerd: do 14 okt , 2004 19:27

Berichtdoor Balance » za 01 jan , 2005 12:07

Beste Els, beste allemaal.

Els: volgens mijn woordenboek betekent oubollig (ook): zich aan omgangsvormen en etiquette niet storend. Dat kan een heerlijke eigenschap zijn, niet verliezen!

Ook ik heb goede voornemens: na doktersbezoek bleek mijn cholesterolgehalte iets te hoog. Ik heb nu lijstje uitgeprint met chol. verhogende en verlagende produkten en ga me daar aan houden. Wonderbaarlijk: als je gezonder wilt eten, ben je ook meteen flink duurder uit, maw gezondheid als luxe-produkt?

Voor de rest hoop ik dat 2005 een beter jaar wordt dan 2004, want dat vond ik ik rotjaar. Ik wens iedereen (heel oubollig?) een gezond en gelukkig 2005 toe.

En als we dan toch bezig zijn, en nadenkertje voor het begin van het nieuwe jaar: ik las onlangs een spreuk/uitspraak van een Ierse toneelschrijver: 'Het mysterie irriteert, dus het mysterie moet worden uitgeroeid'.

Als ik het ergens NIET mee eens ben is het dat wel! Het toont de zwakte aan van de wetenschap: dat de wetenschap het niet kan hebben dat er iets is wat zij niet op kan lossen. Zonder mysterie lopen we het gevaar te gaan denken dat we God zijn en dat we inderdaad alles kunnen weten, begrijpen en oplossen. Dat geeft een rusteloos zoeken, vechten en stress tegen het onvermijdelijke en staat een heilzame acceptatie soms in de weg.

Tegenhanger van mijn kant dus:
"Het mysterie fascineert, dus het mysterie moet worden opgezocht. Het mysterie maakt bescheiden en geeft rust."




:pet: :verward: :drink: :dag:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » zo 02 jan , 2005 22:22

Hai Balance,

Gelukkig nieuwjaar! :hartje:

Goed idee om oubollig eens op te zoeken. In mijn woordenboek staat iets anders, hoewel het op hetzelfde neerkomt, maar ik zal me aan het jouwe houden. Dat klinkt wat vrijdenkender.

Het viel mij ook al op dat gezond (lees: normaal) eten veel duurder is dan ongezond. Zilvervliesrijst of volkorenmacaroni is bijvoorbeeld veel duurder, wat ik niet begrijp, omdat gewone rijst en macaroni nog extra bewerkingen heeft ondergaan. Gelukkig ben ik er niet zo dol op, ik eet meestal aardappels, maar ook die gaan de richting uit van luxeproduct. Ook moest ik net twee euro's neertellen voor vijf sinaasappels!

Maar toch, ik zeg vaarwel tegen de koek en chocola en de pizza's en alle andere flauwekul. :dag:

'Het mysterie irriteert, dus het mysterie moet worden uitgeroeid'.


Beetje extremistisch gesteld, geef ik toe. Het irriteert mij trouwens niet, ik geloof gewoon niet in mysteries. Elk mysterie verdwijnt vanzelf als je de juiste vraag stelt, zodat je die kan beantwoorden.

Zonder mysterie lopen we het gevaar te gaan denken dat we God zijn en dat we inderdaad alles kunnen weten, begrijpen en oplossen.


Ik geloof niet in god, dus ik zal niet zo gauw denken dat ik zelf een god ben, die alles weet. Ik zoek wel graag naar antwoorden, maar ik accepteer dat je niet alle vragen kan beantwoorden. Wat je niet weet, weet je gewoon niet. Dat blijft dan een open vraag.

Tegenhanger van mijn kant dus:
"Het mysterie fascineert, dus het mysterie moet worden opgezocht. Het mysterie maakt bescheiden en geeft rust."


Mensen nemen graag mysteries waar. Dit staat soms zelfs het stellen van vragen en zoeken naar antwoorden in de weg. Ik keek pas naar een programma over het 'mysterie' van de Bermuda-driehoek. Het ging over een mysterieuze verdwijning van vijf gevechtsvliegtuigen in de WO-II, die bijdroeg aan het mysterieuze karakter van deze plaats. Maar uit recent onderzoek bleek dat de vliegtuigen door de wind uit koers waren geraakt. Verward door de geheimzinnige verhalen over de lokatie dachten de piloten echter dat hun kompassen van slag waren geraakt en ze vlogen de verkeerde kant uit, tegen het advies van de verkeersleiders op het vliegveld in.

Wat de bescheidenheid betreft: hoe moet je dan reageren op mensen die het mysterie bekritiseren of bespotten?
In Griekenland bestond de doodstraf op het onthullen van het Eleusinische mysterie. Ook mocht je er geen kritiek op hebben. Omdat er uiteindelijk geen mysterie bestaat, werd het natuurlijk ook bespot, waar ook de doodstraf op werd gesteld.

Ik vind het prima dat mensen geloof hechten aan een mysterie, maar je moet niet raar opkijken als iemand het mysterie ontrafelt en beantwoordt. Dat betekent dat misschien het einde van het mysterie, maar je moet het niet ten koste van alles proberen te handhaven.

Ik kijk trouwens wel graag naar dat programma over mensen die wonderen hebben meegemaakt. Ik weet niet meer hoe het heet, er zijn altijd drie itempjes over mensen die iets onverklaarbaars hebben meegemaakt.
Ik probeer toch altijd te zoeken naar een verklaring, maar soms is het zo bizar of ongewoon dat ik het echt niet kan plaatsen. Dat kan natuurlijk komen doordat de mensen die het vertellen zelf hun geschiedenis als 'wonderbaarlijk' interpreteren doordat ze iets over het hoofd zien. Wij zijn aangewezen op hun informatie, en die is bij voorbaat gekleurd door dit 'mysterie' dat zij er zelf in zien.

Misschien zeg jij wel dat je het niet moet willen verklaren, maar dat is nu juist wat mij zo fascineert.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » ma 03 jan , 2005 0:38

Hoi Els.

Ja, het mysterie, het verborgene facineert me ook mateloos. In alle opzichten. Niet alleen bij mythes en god/innen. Soms zelfs zo erg dat ik het wel eens slecht los kan laten. Het is net alsof het kietelt. Een gezonde nieuwsgoerigheid. Dan wordt je aandacht getrokken door iets waarvan je denkt: eigenaardig. Of wat ik ook heb: een gevoel van 'iets klopt niet'. En dan met je eigen verstand aan de slag om te kijken wat je ervan maken kunt - heerlijk. Of mythes doorprikken, ik bedoel van die dooddoeners die mensen altijd gemakkelijk roepen terwijl ze helemaal niet kloppen.


Het woord 'god' bedoelde ik in overdrachtelijke zin. Soms hebben mensen een soort gevoel van: ik/de wetenschap/de medici of wie dan ook kunnen zoveel. Vaak blijkt dat flink tegen te vallen. Of mensen denken: ik moet dat allemaal eerst snappen kunnen voor ik het kan accepteren. Dan maak je het jezelf moeilijk.

Jij hebt het over de Bermuda-driehoek. Zo zag ik laatste een duits TV programma waar ze een heel eenvoudige verklaring hadden voor het gegeven dat er soms walvissen of hele scholen walvissen zich op stranden werpen en daar dood gaan. Het blijkt dat in die gebieden altijd kort van tevoren marine- en/of onderzee-oefeningen zijn geweest, waar men flink met sonar in de weer is geweest. Dat haalt het eveneens op sonar gebaseerde orientatiesysteem van die walvissen overhoop, met als gevolg dat ze de richting verliezen cq verkeerd kiezen. Zo simpel kan het zijn, net als bij jouw voorbeeld.

Nieuwsgierigheid is de meest elementaire menselijke eigenschap heb ik wel eens gehoord. Zit best iets in.

Ik heb de laatste tijd veel gelezen over het magische denken, waarvan sprake was in oude tijden. Het is zo goed dat we daar van af zijn. Ik zal er eens wat over schrijven.



:verward:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor Balance » ma 03 jan , 2005 0:40

Enne.......gelukkig nieuwjaar!

:dag:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » di 04 jan , 2005 15:17

Ik heb de laatste tijd veel gelezen over het magische denken, waarvan sprake was in oude tijden. Het is zo goed dat we daar van af zijn. Ik zal er eens wat over schrijven.


Door alles wat je nu al zei over magie begon ik er ook opeens weer over te denken. Het schoot me te binnen dat er verbanden waren tussen eten en magie, bijvoorbeeld in verband met genezing van ziektes. Je moest dan bijvoorbeeld bepaalde dingen eten om een bepaalde ziekte te genezen. Dat kon natuurlijk wel zijn gebaseerd op een bepaald bestanddeel in een groente dat inderdaad een positief effect had. Maar dat werd dan weer teniet gedaan omdat niet werd gezien dat het ook het totale voedselpakket is dat een effect kan hebben op onze gezondheid.
Een andere reden om iets te eten had veel meer met magie te maken. Dan ging het bijvoorbeeld om de vorm van wat je at (zoals de ginsengwortel), of het tijdstip waarop je het plukte etc. Ook kannibalisme is een vorm van magie.

Ik dacht ook nog even: gelukkig dat we hier vanaf zijn. Maar opeens vraag ik me af: zijn we er wel van af? Er bestaat maar weinig waar zo over wordt geneuzeld en georakeld als over diëten. Mensen lezen dieetboeken alsof het heilige boeken zijn, en ze volgen het een na het ander op.

Ik weet niet of je dit direct onder magie kan rangschikken, maar het is voor veel mensen wel een soort 'bezwering', om de situatie waar ze inzitten onder controle te houden. Denk eens aan mensen die kanker hebben en dan in die fuik van kankerdiëten terecht komen. Allemaal 'wetenschappelijk' onderbouwd, natuurlijk.

Maar alla, ik wacht af wat je gaat schrijven. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar nissaba café



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron