Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Onderzoek goede doelen

Gastenhoekje voor persoonlijke praatjes of off topic onderwerpen.

Onderzoek goede doelen

Berichtdoor Annika » vr 03 feb , 2006 10:23

Hallo allemaal,

Ik had een verzoekje... Voor mijn studie Theologie moet ik een onderzoek naar de mening van mensen op goede doelen. En daarom zoek ik mensen die mee willen doen aan dit onderzoek.
Het onderzoek is in de vorm van een enquête, die je via de mail krijgt. Iedereen kan meedoen, of je nou wel of niet aan goede doelen meedoet. De uitkomsten worden anoniem in het onderzoek doorgevoerd. Zodra ik de enquête, van degenen die meedoen, ontvang, wordt de originele mail verwijderd. Op de enquête zelf hoef je geen naam in te vullen.

Je kunt je opgeven via het e-mailadres A.S.Triandafyllidou@uvt.nl .

De enquete (een Word-document) wordt rond 10 februari naar de deelnemers toegezonden en kan tot en met 1 maart naar het bovenstaande e-mailadres teruggezonden worden. Wanneer je het leuk vindt, kunt je met diezelfde mail aangeven of je de uitslag van dit onderzoek wilt ontvangen.

Alvast bedankt,

Annika Triandafyllidou
Student Theologie aan de Universiteit van Tilburg
Annika
 
Berichten: 2
Geregistreerd: vr 03 feb , 2006 10:21

Berichtdoor els » zo 05 feb , 2006 20:20

Bedankt voor je bijdrage, Annika. Ik zal je een mail sturen, ik ben benieuwd naar de enquête. Ik heb wel een mening over 'goede doelen', maar ik stuur de enquête alleen in als ik die mening daar ook op kwijt kan. Ik kom nogal eens van die voorgekookte onderzoeken tegen, waarin je kan alleen kan antwoorden in de richting waarin de onderzoeker denkt, en daar heb ik nooit zo'n belangstelling voor.

Even in een notedop: ik vind het wel leuk dat mensen via het geld geven aan een goed doel zelf een beetje kunnen bepalen wat er met hun geld moet gebeuren, in tegenstelling tot instanties die door de overheid worden gefinancierd, of subsidie krijgen.

Irritant vind ik het als je geld overmaakt maar er vervolgens geen enkel zicht op hebt wat er precies met het geld gebeurt.
Daarbij komt dat geld storten vaak erg passief is. Die combinatie dat je niet weet wat er precies gebeurt en dat het storten van geld niet erg bevredigend is omdat je zelf niets kan doen maakt veel 'goede doelen' voor mij niet erg aantrekkelijk.

Ook minder aantrekkelijk zijn al die rampenfondsen waar snel veel geld kan worden overgemaakt terwijl iedereen vervolgens afhankelijk is van een log apparaat dat beslist wat er precies met het geld moet gebeuren, aan wie het ten goede moet komen en wie het mag uitvoeren.

Door al die grote, georganiseerde rampenfondsen verdwijnt ook veel particulier initiatief. In het verleden bijvoorbeeld gingen mensen nogal eens zelf spullen verzamelen, en brachten dat dan met een zelfgeregelde bus of vrachtwagen naar een bestemming toe. Dit soort initiatieven worden tegenwoordig nogal ontmoedigd, alsof mensen die in de bres springen voor iemand in nood eigenlijk alleen maar in de weg loopt, en het maar moet overlaten aan de 'professionelen'. Maar uiteindelijk blijkt dat die zogenaamde professionelen er ook vaak een potje van maken, en dat in die hoek juist al het eigen initiatief wordt gesmoord.

Maar okee, wie weet gaat die enqête hier wel helemaal niet over. We zullen zien. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar nissaba café



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten