Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

100-jarige oorlog Bertrand du guesclin

Gastenhoekje voor persoonlijke praatjes of off topic onderwerpen.

100-jarige oorlog Bertrand du guesclin

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 19:19

Ik zoek info over Bertrand du guesclin een heel lage edele die eigenlijk meer een boer was die het tot conectable en een held van frankrijk heeft geschopt. Er is veel info over wat hij deed na dat hij bekent werd maar er is amper info te vinden van hoe hij bretagne beschermde tegen invallende plundertroepen van engeland en dat is waar ik mij intresseer. ik zou dus graag info over hem hebben van voor hij conectable werd en liefst ook voor hij tot ridder werd geslagen
Hier is wat wiki over hem zegt om jullie een algemeen beeld te geven:
Bertrand du Guesclin (Motte-Broons, Bretagne, 1320 - bij Châteauneuf-de-Randon, juli 1380) was een Frans veldheer uit de Honderdjarige Oorlog.

Du Guesclin werd geboren als landadellijke bastaard - volgens de overlevering werd hij om zijn lelijkheid afgestoten. In de hoedanigheid van herenboer begon hij in de jaren vijftig van de veertiende eeuw een guerrilla tegen de Engelse soldaten. Zijn successen, die vaak blijk gaven van een groot tactisch inzicht, trokken de aandacht van hoger geplaatsten, en in 1357 werd hij ingezet voor de verdediging van het belegerde Rennes. Als beloning voor het doorstaan van deze belegering, ondanks de Engelse overmacht, werd hij tot ridder geslagen. Vanaf dat moment is hij een beroemdheid en wordt hij door de koning voor grote campagnes ingezet, die hij dikwijls weet te winnen. Ook treedt hij tussen 1365 en 1370 in dienst van de koning van Aragon, die hem de titel hertog van Molina verleent. Tot twee keer toe wordt hij gevangen genomen, in 1364 en 1367, en beide keren koopt de Franse koning hem uit. Als hij in 1370 terugkeert naar Frankrijk benoemt de koning hem ondanks zijn afkomst tot connétable. In de jaren zeventig probeert hij, gedeeltelijk met succes, de Engelse legers uit Frankrijk te verdrijven, ook uit de vanouds Engelse gebieden Normandië en Aquitanië. Bij het belegeren van de stad Châteauneuf-de-Randon sterft hij, overigens niet in de strijd. Du Guesclin viel na zijn dood de uitzonderlijke eer ten deel begraven te worden in de koninklijke basiliek te Saint-Dénis; zijn hart ligt begraven in Dinan, vlakbij zijn geboorteplaats en naast zijn eerste vrouw, waar hij later ook een standbeeld kreeg.
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Keer terug naar nissaba café



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron