Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Help :D:P

Gastenhoekje voor persoonlijke praatjes of off topic onderwerpen.

Help :D:P

Berichtdoor Sanjena » ma 10 jul , 2006 16:48

Hejj alluhmAal, ik ben Sanjena en ben geen wicca. Ik ben lid van deze forum geworden omdat een oude vriendin van mijn een wicca is en ik daarom meer over het wicca religie wil te weten komen. Ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen. :)
Sanjena
 
Berichten: 2
Geregistreerd: za 08 jul , 2006 17:46

Berichtdoor els » ma 10 jul , 2006 20:45

Hai Sanjena, welkom op het forum! :lach2:

Ik weet niet uit eigen ervaring wat wicca is, alleen van wat ik erover lees. Misschien kun je hier op het forum kijken, daar wordt meer over wicca gezegd:

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewforum.php?f=22

Wikipedia heeft tegenwoordig ook een pagina over wicca.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Wicca

Wat ik erover weet is dat het een terugkeer is naar de oude godsdiensten, van voor de komst van het christendom en de patriarchale godsdiensten. Het is vooral populair bij mensen die niet tevreden zijn over de rol van vrouwen in het christendom, die helemaal geen openbare religieuze rol meer hebben.
Ook zijn ze tegen het geweld en de intolerantie van het christendom.

Omdat niet meer precies bekend is hoe de oude heidense godsdiensten werden beleefd, zijn er in de wicca nieuwe regels opgesteld, die zijn gebaseerd op wat bekend is uit oude godsdiensten. Maar mensen vullen het ook soms in naar hun eigen behoefte.

Ik zat net het stuk op wikipedia door te lezen. Het komt op mij eigenlijk allemaal erg geromantiseerd en nostalgisch over. De nadruk ligt heel erg op het gevoel, en er wordt niet erg kritisch gekeken naar dingen als magie, pendelen, waarzeggerij etc.

Het is allemaal wel goedmoedig, maar ik zie niet zo'n realistische kijk op onze huidige tijd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Sanjena » di 11 jul , 2006 17:59

Hejj els, bedankt voor die wiki site. Ik dank dat ik daar wel het nodige informatie kan vinden. Maar ik heb nog wat vragen...

Waarom ben jij wicca geworden.
Hoe is het om een wicca te zijn.

En nog een vraag,..wil jij liever afstand nemen van iedereen en
alles, dus zeg maar dat je met niemand iets te maken wilt hebben?

Dat vraag ik omdat mijn oude vriendin dat zo wil. Ze wil gewoon met niemand iets te maken hebben. Dus ook nie met mij... :(
Sanjena
 
Berichten: 2
Geregistreerd: za 08 jul , 2006 17:46

Berichtdoor els » wo 12 jul , 2006 9:49

Hai Sanjena, ik ben zelf geen wicca, ik ben helemaal niks eigenlijk.

Ik weet alleen van wicca wat ik erover lees.

Ik weet dus ook niet waarom je vriendin niet meer met haar oude vriendinnen wil omgaan. Misschien is ze in een sektarische groep terecht gekomen. Die verbieden mensen vaak om te gaan met anderen, omdat ze anders in discussie kunnen gaan over hun nieuwe geloof, en zo aan het twijfelen worden gebracht.

Het is een manier om ervoor te zorgen dat ze kunnen worden ingewerkt in andere ideeën zonder dat iemand dit kan tegenspreken.

Ze zal dan misschien niet van kritiek willen weten.

Het kan natuurlijk ook best dat ze opeens behoefte heeft aan iets anders. Ik begrijp dat jullie nog vrij jong zijn.

Zijn haar nieuwe vriendinnen van jullie leeftijd? Misschien is het gewoon maar een vriendinnenclubje dat een beetje geheimzinnig wil doen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar nissaba café



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron