Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Worden die vervalsers er nou nooit eens moe van? - BBC-Horizon: over de tempel van Salomo

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor els » wo 29 sep , 2004 14:19

Er worden kapitalen uitgegeven aan vervalste archeologische oudheden en kunstwerken, alleen maar omdat kunsthandelaars, museums en zelfs wetenschappers zo graag willen dat de geschiedenis klopt met hun vermoedens.

Hier een transcriptie van een BBC-uitzending over het ontmaskeren van een vervalser die waarschijnlijk al heel lang ongestoord zijn gang is gegaan, en tegen de lamp liep met een tablet dat iets zou bewijzen over het bestaan van de tempel van koning Salomo - je zou toch zeggen dat iedereen tegenwoordig wel weet dat Salomo nooit heeft bestaan, en dat alles wat er over zijn tempel in de bijbel staat mythologie is - maar nee, iedere keer juichen de bijbelwetenschappers toch weer omdat het eindelijk bewezen is. :ai:

Het eerste wat ik dacht toen ik zag waar het over ging was: stil maar mensen, het is een vervalsing. Ik snap al niet dat het toch nog serieus wordt genomen, al begrijp ik dat het ergerlijk kan zijn dat je er energie in moet steken op welke manier het vervalst is. Maar het duidelijkste bewijs is wel de tekst van de steen zelf: iets wat correspondeert met een bijbeltekst die dateert van zo'n duizend jaar later.

Hier is een transcriptie van het BBC-programma:



In het begin snap ik helemaal niks van de vaagheid - vaagheid is natuurlijk een signaal, maar waarom moet een programma dat gaat over de ontmaskering worden opgezet alsof het niet bekend is dat het over een vervalsing gaat? Pas na lang lezen en jezelf steeds slimmer voelend omdat je niet in die flauwekul trapt wordt het interessant, namelijk als beschreven wordt met welke analyses werd aangetoond dat het om een vervalsing ging.
De implicaties van de ontmaskering zijn ook erg spannend. :D

En een samenvatting van het programma:



En nog een faq-pagina naar aanleiding van het programma:

[url=http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/horizon/solomon_qa.shtml]http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes/
horizon/solomon_qa.shtml[/url]

Dus als er weer eens iets wordt opgegraven dat bewijst dat de bijbel klopt - geef er dan gewoon geen cent aan uit. Zeker museums niet. :heks:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron