Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

vrouw ondergeschikt aan mannen - zie Q&A

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor els » vr 04 okt , 2002 13:50

Ik ben ook veel te braaf. Ik moet gewoon m'n hart luchten, elke keer als ik weer iets tegenkom over een godsdienst of wet die vrouwen eronder proberen te krijgen en ze tot het bezit te maken van mannen. Of die proberen aan te tonen dat vrouwen te dom zijn om voor zichzelf te zorgen, en daarom gered moeten worden door de verplichte bescherming van vrouwenhaters.

Hier dus een uitleg van een islamitische website (Questions and Answers-afdeling) waarom vrouwen ondergeschikt zijn. Het is onze aangeboren dispositie, en we zouden maar heel ongelukkig zijn als we gelijkwaardig waren, of het recht op eigen initiatief hadden. Daarom zijn we niet gelijkwaardig, maar is het RECHTVAARDIG dat we, geheel volgens onze natuurlijke aanleg, een treedje onder de mannen worden geplaatst. Onderdanigheid en beperking in onze bewegingsvrijheid maakt ons gelukkiger.

KRANKZINNIG

Ik heb nog wel even gezocht of het geen islamhaat-website is, die dit soort belachelijkheid plaatst om de islam in diskrediet te brengen. Maar nee, het is echt. Je hoeft er niets voor te doen om de islam in diskrediet te brengen.





Is er sprake van de gelijkheid van vrouwen in de koran?

Antwoord

Allah zij geprezen.

Ten eerste:

Het woord 'gelijkheid', dat vele denkers zowel in het oosten als in het westen verdedigen op diverse gebieden met betrekking tot het leven, is een woord dat is gebaseerd op een dwaling en een gebrek aan begrip, vooral als de spreker dit idee van gelijkheid toeschrijft aan de koran en aan de islam.

Een van de dingen die mensen verkeerd begrijpen is als ze zeggen dat de islam de godsdienst van de gelijkheid is. Wat ze zouden moeten zeggen is dat de islam de godsdienst van de rechtvaardigheid is.

Shaykh Ibn ‘Uthaymeen (mag Allah hem genadig zijn) zei:

Hier moeten we opmerken dat er mensen zijn die spreken van gelijkheid in plaats van rechtvaardigheid, en dat is een misvatting. We moeten niet gelijkheid zeggen, omdat gelijkheid impliceert dat er tussen de twee geen verschillen zijn. Vanwege deze onterechte vraag naar gelijkheid begon men te vragen: wat is het verschil tussen mannen en vrouwen? Dus maakten ze mannen en vrouwen gelijk, en toen zeiden de communisten: 'Wat is het verschil tussen de heerser en de overheerste? Niemand heeft autoriteit over de ander, zelfs niet de vader over de zonen; de vader heeft geen zeggenschap over zijn zoon', en zo voorts.

Maar als we rechtvaardigheid zeggen, wat betekent dat je elk geeft waar hij of zij recht op heeft, is dit misverstand niet langer van toepassing, en het gebruikte woord klopt. Daarom staat er niet in de koran dat Allah gelijkheid voorschrijft. Eerder zegt het (interpretatie van de betekenis):

Waarlijk, Allah schrijft Al-'Adl ('rechtvaardigheid') voor

(al-Nahl 16:90]

'En als je oordeelt over mannen, oordeel met rechtvaardigheid'

[al-Nisa’ 4:58]

Wie zegt dat de islam de godsdienst van de gelijkheid is, liegt tegen de islam. Eerder is de islam de godsdienst van rechtvaardigheid, wat betekent behandel gelijk die gelijk zijn en maak onderscheid tussen hen die anders zijn.

Niemand die de religie van de islam kent zou zeggen dat het de religie van gelijkheid is. Eerder is datgene wat toont dat dit principe vals is het feit dat het meeste wat in de koran wordt genoemd gelijkheid ontkent, zoals in het volgende vers:

'Zeg: zijn zij die weten gelijk aan hen dien niet weten?'

(al-Zumar 39:9)

'Zeg: is de blinde gelijk aan degene die ziet? Is duisternis gelijk aan licht?'

(al-Ra'd 13:16)

Degenen onder u die (geld) besteedden en streden vóór de overwinning (van Mekka) zijn niet gelijk maar hoger in rang dan degenen die nadien (geld) besteedden en streden. '

(al-Hadeed 57:10)

'Niet gelijk onder de gelovigen zijn zij die zitten (thuis), behalve zij die niet in staat zijn (doordat ze gewond, lam of blind zijn), en zij die hard streven en vechten voor de Zaak van Allah met hun gezondheid en hun leven'

[al-Nisa’ 4:95]

Geen letter in de koran schrijft gelijkheid voor, er wordt juist rechtvaardigheid voorgeschreven. Je zal ook vinden dat het woord rechtvaardigheid acceptabel is voor de mensen, want ik voel dat als ik beter ben dan een ander in termen van kennis, gezondheid of vroomheid, of in goed doen, dat ik het dan niet leuk zou vinden als hij gelijk zou worden gesteld aan mij.

Iedere man weet dat hij het onacceptrabel zou vinden als we zouden zeggen dat de man gelijk is aan de vrouw.

Sharh al-‘Aqeedah al-Waasitah, 1/180-181

Gebaseerd op het voorgaande beschouwt de islam mannen en vrouwen niet gelijk in zaken waar het als gelijk beschouwen zou uitmonden in onrechtvaardigheid jegens een van hen, omdat gelijkheid die ongepast is een ernstige vorm is van onrecht.

De koran beveelt vrouwen kleding te dragen die afwijkt van de kleding die door mannen wordt gedragen, vanwege de verschillen in de manier waarop de geslachten zich seksueel tot elkaar aangetrokken voelen. De verleiding die mannen uitstralen is minder dan de verleiding die door vrouwen wordt uitgeoefend, dus de kleding die vrouwen moeten dragen is anders dan de kleding die mannen dragen. Het is onzin om vrouwen te zeggen de lichaamsdelen te tonen die mannen mogen tonen, omdat de verleiding door een vrouwenlichaam anders is dan die door een mannenlichaam, zoals we zullen uitleggen.

Ten tweede:

Er zijn gevallen waarin mannen en vrouwen anders worden behandeld volgens de islamitische wet, zoals:

1 Qiwaamah (de leiding hebben over de huishouding)

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

Mannen zijn de voogden en onderhouders van vrouwen, omdat Allah de een superieur heeft gemaakt boven de ander, en omdat ze van hun rijkdommen besteden.

[al-Nisa’ 4:34]

Ibn Katheer (mag Allah hem genadig zijn) zei:

Allah zegt: Mannen zijn de voogden van vrouwen, en moeten hen onderhouden, waarmee hij bedoelt dat het de man is die leiding heeft over de vrouw, dat wil zetten, hij is de leider en het hoofd van de huishouding, degene die haar disciplineert als ze afdwaalt.

'Omdat Allah de een superieur heeft gemaakt boven de ander', dat wil zeggen omdat mannen superieur en beter zijn ten opzichte van vrouwen. Vandaar dat alleen mannen profeet mochten worden, zoals de toestand was tijdens het kalifaat, omdat de profeet (vrede en zegen van Allah over hem) zei: 'Geen volk zal ooit voorspoed hebben dat een vrouw aanwijst als hun leider'. Dit werd verteld door al-Bukhari in de hadiht van 'Abd al-Rahmaan ibn Abi Bakrah van zijn vader. Hetzelfde is van toepassing op de positie van qaadi (rechter) etc.

'En omdat ze gebruiken van hun rijkdommen' verwijst naar de mahr (bruidschat) en het besteden van hun geld aan het onderhoud van vrouwen, dat Allah in zijn boek heeft voorgeschreven aan mannen en in de Sunna van zijn profeet (vrede en zegen van Allah zij over hem). Dus een man is inherent beter dan een vrouw, en hij is superieur aan haar omdat hij zijn geld uitgeeft aan haar. dus is het gepast dat hij de leiding krijgt over haar, zoals Allah zegt, 'maar mannen staan een graad (van verantwoordelijkheid) boven hen'

(al-Baqarah 2:228)

‘Ali ibn Abi Talhah zei, een vertelling van Ibn ‘Abbaas:

'Mannen zijn voogden en onderhouders van vrouwen' betekent dat mannen de leiders van vrouwen zijn, en dat ze hen moeten gehoorzamen in gebieden waar Allah gehoorzaamheid voorschrijft. Gehoorzaamheid kan betekenen behandel zijn familie vriendelijk en bescherm zijn rijkdom.

(Tafseer Ibn Katheer, 1/490)

2 Getuigenis of getuigen. De koran beweert dat de getuigenis van één man gelijk is aan de getuigenis van twee vrouwen.

Allah zegt: (interpretatie van de betekenis):

'En kies twee getuigen vanuit uw eigen mannen. En als er geen twee mannen (beschikbaar) zijn, neem dan een man en twee vrouwen die u goedkeurt als getuigen, zodat als een van de vrouwen zich zou vergissen, de ander haar daarop opmerkzaam kan maken.'

[al-Baqarah 2:282]

Ibn Katheer zei:

De twee vrouwen moeten de plaats innemen van één man omdat het vrouwen ontbreekt aan verstand, zoals Muslim (een van de belangrijkste verzamelaars van hadiths, van de Sahih Muslim) vertelde in zijn Sahih van Abu Hurahrah, dat de profeet (vrede en zegen van Allah zij over hem) zei: 'O vrouwen, geef in liefdadigheid en zoek zoveel mogelijk vergeving, want ik heb gezien dat jullie de meerderheid vormen van de mensen die de hel bevolken.
Een wijze vrouw onder hen zei: 'Waarom is het, o boodschapper van Allah, dat wij de meerderheid vormen van de mensen in de hel?' Hij sprak: 'Omdat jullie teveel klagen, jullie zijn jullie echtgenoten niet dankbaar. Ik heb niemand gezien die het meer aan gezond verstand ontbrak of die meer tekort schoot in de godsdienst dan jullie; hiermee kunnen jullie de wijze (mannen) in jullie omgeving van zijn wijsheid.
De vrouw vroeg: 'O boodschapper van Allah, wat is er mis met ons verstand en onze religie?' Hij zei: jullie gebrek aan verstand (kan worden afgeleid uit het feit) dat het getuigenis van twee vrouwen gelijk is aan dat van één man, en dat is het bewijs van jullie gebrek aan verstand, en jullie brengen een aantal nachten (en dagen) door zonder bidden gedurende de Ramadan (overdag) (tijdens de menstruatie). Daar schieten jullie tekort in de religie.

(Tafseer Ibn Katheer, 1/336)

Misschien zijn er een paar vrouwen wijzer dan een paar mannen, maar dat is niet de gebruikelijke toestand, en zulke vrouwen zijn niet in de meerderheid. De sharia is gebaseerd op wat algemeen is en het meest voorkomt.

Het feit dat het vrouwen aan verstand ontbreekt, wil niet zeggen dat ze gek zijn, maar eerder dat hun verstand vaak moet wijken voor hun emoties, en dit overkomt vrouwen vaken dan mannen. Niemand zal dit ontkennen, behalve wie arrogant is.

3 Een vrouw erft de helft van wat de man erft

Allaah zegt (interpretatie van de betekenis):

'Allah gebiedt u aangaande uw kinderen: voor het mannelijke kind evenveel als het deel van twee vrouwelijke kinderen'

[al-Nisa’ 4:11]

Al-Qurtubi zei:

Omdat Allah beter weet dan zij wat in hun eigen belang is, maakte hij dit onderscheid in de erfenis, gebaseerd op de verschillen, omdat hij weet wat het meest in hun belang is.

Tafseer al-Qurtubi, 5/164

Bijvoorbeeld, een man is verplicht om meer uit te geven dan een vrouw, en daarom is het gepast dat hij een groter deel van de erfenis ontvangt dan een vrouw.

4 Kleding:

De 'awrah van een vrouw heeft betrekking op haar hele lichaam. Het minste dat kan worden gezegd is dat ze niets mag tonen behalve haar gezicht en handen, en dat gezegd is dat ze zelfs deze niet mag laten zien.

Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

O profeet! Vertel jullie vrouwen en jullie dochters en de vrouwen der gelovigen hun sluiers volledig over hun lichaam te trekken (dat wil zeggen dat ze zichzelf geheel bedekken behalve de ogen of één oog om de weg te kunnen waarnemen). Dat zal beter zijn, opdat ze worden herkend (als vrije, respectabele vrouwen) zonder ergenis. En Allah is eeuwig vaak-vergevend, de Meest Genadige.

[al-Ahzaab 33:59]

De 'awrah van een man is het gebied tussen navel en knieën.

Tegen 'Abd-Allah ibn Ja'far ibn Abi Taalib is gezegd: 'Vertel hen wat je hoorde van de Boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah over hem) en wat je van hem zag, en vertel ons niets anders, zelfs al zou hij betrouwbaar zijn.' Hij zei: 'Ik hoorde de boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij over hem): 'Het gebied tussen naven en de knie is 'awrah.'

Verteld door al-Haakim in al-Mustadrak (6418); gecategoriseerd als hasan door al-Albaani in de Sahih al-Jaami', 5583.

Andere voorbeelden behelzen het volgende, een lijst die lang niet volledig is.

Er zijn andere verschillen tussen de geslachten, waaronder de volgende:

- Een man kan vier vrouwen trouwen, terwijl een vrouw maar één echtgenoot kan hebben
_ Een man heeft het recht het huwelijk te ontbinden, en het is geldig als hij dat doen, maar een vrouw heeft dit recht niet.
- Een man mag een vrouw trouwen van het Volk van het Boek (joden en Christenen), maar een moslimvrouw mag uitsluitend een moslim trouwen.
_ Een man mag reizen zonder vrouw en zonder mahram, maar een vrouw mag niet reizen, tenzij wordt begeleid door een mahram (direct mannelijk familielid).
- Het gebed in de moskee is voor mannen verplicht, maar voor vrouwen niet; Allah stelt het meer op prijs als een vrouw in haar eigen huis bidt.
- Een vrouw mag zilver en goud dragen, maar een man niet.

Alles wat we hebben genoemd is gebaseerd op de verschillen tussen mannen en vrouwen, omdat een man niet hetzelfde is als een vrouw. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

'en de man is niet als de vrouw'

[Aal ‘Imraan 3:36]

De man is anders dan de vrouw op verschillende manieren, in zijn kracht, in zijn lichaam, in zijn taaiheid en ruwheid, terwijl vrouwen zacht en vriendelijk zijn.

En mannen zijn anders in intellectueel opzicht, want mannen zijn bekend vanwege hun beter begrip en hun betere geheugen ten opzichte van vrouwen. Vrouwen hebben een zwakker geheugen dan mannen, en ze vergeten meer. Dit is een bekend feit, want de meeste beroemde geleerden ter wereld zijn mannen. Er zijn sommige vrouwen intelligenter of met een beter geheugen dan mannen, maar dit sluit de algemene regel niet uit. De meeste gevallen komen overeen met wat hierboven is beschreven.

Met betrekking tot de emoties, mannen spreken hierover als ze boos of gelukkig zijn, maar vrouwen worden beïnvloed door de geringste emotionele effecten, zodat hun tranen stromen bij de geringste emotionele provocatie.

Jihad is verplicht voor mannen, maar jihad in de betekenis van vechten is niet verplicht voor vrouwen. Dit is de genade van Allah jegens hen, waarbij hun aard in aanmerking is genomen.

Concluderend kunnen we zeggen dat de regels voor mannen niet hetzelfde zijn als de regels voor vrouwen.

Ten derde:

Volgens de islam hebben mannen en vrouwen gelijke verplichtingen met betrekking tot vele manieren van het belijden van de godsdienst en interactie met anderen. Bijvoorbeeld, vrouwen doen wudoo' net als de mannen, ze doen ghusl net als mannen, ze bidden net als mannen en ze vasten net als mannen, behalve tjidens hun menstruatie en bloedingen tijdens de geboorte. Vrouwen betalen net als mannen zakaah en ze nemen deel aan de Hajj net als mannen, op een paar verschillen in de regels na. het is toegestaan en acceptabel van een vrouw te kopen, en ook is toegestaan dat vrouwen aalmoezen geven. Het is een vrouw toegestaan haar eigen slaven te bevrijden, en er zijn vele andere gelijksoortige gevallen, omdat vrouwen de andere tweelinghelft is van de man, zoals blijkt uit de hadith:

Er is verteld dat Aisha zei: de boodschapper van Allah (vrede en zegen van Allah zij over hem) was gevraagd over een man die iets nats zag (op zijn kleren), maar die geen erotische droom had gehad, en hij zei: 'Hij moet ghusl doen.' Hem was gevraagd over een man die een erotische droom had gehad, maar die niets nats kon vinden, en hij zei: 'Hij hoeft geen ghusl te doen.' Umm Salamah zei: 'O boodschapper van Allah, als een vrouw dat ziet, moet zij dan ghusl doen?' Hij zei: 'Ja, want vrouwen zijn de tweelinghelft van mannen'.

(Verteld door al-Tirmidhi, 113; Ahmad, 25663. Gecategoriseerd als sahih dppr al-Albaani in de Sahih al-Tirmidhi, 98)

Conclusie:

Vrouwen zijn als mannen in sommige opzichten en verschillen in andere. De meeste regels van de islam zijn gelijk op mannen en vrouwen toegepast. In gevallen waar een onderscheid tussen de geslachten bestaat, ziet de moslim dit als een genade van Allah, en een teken van Zijn kennis van Zijn schepping, maar de arrogante ongelovige ziet het als onderdrukking en onrechtvaardigheid, zo dat hij koppig vast blijft houden aan zijn eis dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn. Dus laat hem maar vertellen hoe mannen een foetus kunnen dragen en borstvoeding kunnen geven. Hij ontkent koppig de zwakheid van vrouwen en het feit dat ze maandelijks bloeden tijdens hun menstruatie, en koppig slaat hij met zijn hoofd tegen de werkelijkheid aan. Maar de moslim heeft nog steeds vrede met zijn geloof, zich overgevend aan de wil van Allah.

Zal degene die de wereld heeft geschapen het niet weten? En hij is de Vriendelijkste en Hoffelijkste (jegens Zijn slaven), Allwetende (over alles)

(al-Mulk 67; interpretatie van de betekenis)

En Allah weet het het beste.


Allah knows best, jawel hoor. Dus alles wat ik hiertegenin ga brengen is bij voorbaat al verworpen. Toch heb ik hier nog wel iets over te zeggen. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 05 okt , 2002 15:37

Beste Els
Eerst en vooral wil ik voorop stellen dat dit geen aanval is op het feminisme. Zonder deze voortrekkers stond de vrouw ook in de westerse landen nog nergens.
U hebt daar in de Koran een hele hoop vrouwonvriendelijke citaten opgezocht welke u volgens mij, in elke godsdienst op een heilig geïnspireerd boek terug zult vinden.
U hebt natuurlijk overschot van gelijk wat de vrouwen betreft, daar gaat het mij niet om.
Of het nu Het Oude Testament is of de brieven van Paulus, het Hindoeïsme, het Boeddhisme, enz. allemaal zijn zij vrouwonvriendelijk zoals wij dat hier kennen.
Ik moet u geen citaten uit hun boeken gaan noemen, u kent die beter als ik.
Als dat nu bij hun tijd was gebleven zoals toen ook slaven normaal waren, maar zij mee geëvolueerd waren zou men het nog kunnen begrijpen.
Maar nee, de kans om macht te bezitten over de vrouwen, en ook de mannen, was te verleidelijk voor de priesters, in mijn ogen de echte schurken van de mensheid, om die toestand zomaar op te geven, om nog niet te spreken over het geldelijke gewin.
Alle slechtheid in het leven is ontstaan door diegene die zich opwierpen als de heilbrengers van de mens en hem bang en bijgelovig hebben gemaakt zoals met hel en verdoemenis, zaken welke totaal uit hun verband werden gerukt, maar hun wel Macht gaf.
Toch mag er ook gezegd worden dat er volgens de overleveringen priesteressen geweest zijn die van hun macht misbruik hebben gemaakt.
Het zijn wel getuigenissen van mannen, dus nogal onzeker, maar toch niet helemaal uit te sluiten, daar wie Macht bezit ze altijd misbruikt, wat wij al duizenden jaren meemaken.
Er is een oud gezegde: Macht wordt niet gegeven, Macht wordt gegrepen!
Het feit is bewezen dat deze machthebbers altijd andere geesten hebben kunnen beïnvloeden zodat deze dingen gaan doen waar zijzelf te laf voor waren, o.a. Boeddhisten die zich levend verbranden, kamikaze piloten in de IIde wereldoorlog en onlangs de zelfmoordpiloten die in Amerika op twee torengebouwen invlogen.
Tegen fanatisme is niets opgewassen en beterschap is er niet in zicht, dat bewijst ons dagelijks het wereldnieuws, vind ik toch.
Zoals men het dikwijls zegt: de geschiedenis herhaald zich.
Nog even een klein woordje over rechtvaardigheid. Dit is iets dat volgens mij niet bestaat. Grote dieren eten kleine, in ons lichaam zitten miljoenen kleine levende wezens, als ik een medicijn neem dood ik er miljoenen, waar is hier de rechtvaardigheid voor de zwakste. De onrechtvaardigste van allemaal is de mens, die dood alles, ook zichzelf.

Maar nu kom ik tot mijn eigenlijke vraag: is dit nog godsdienst/mythologie?
U zegt:
Mijn doel staat los van spirituele betekenis. Wat ik normaal vindt daar het een met het andere totaal niets te maken heeft. Godsdienst is geen spiritualiteit. Anders moesten alle godheden verdoemd zijn wegens hun slechte voorbeeld. Het zijn allemaal moordenaars, verkrachters, dieven, leugenaars, incest plegers, enz.

Ik heb vooral belangstelling voor historische feiten, en de manier waarop de geschiedenis wordt gefilterd en opnieuw 'gecodeerd'.
Hier heb ik het wat moeilijker mee of u zou de goden welke toch door de mens geschapen zijn, als historisch feit moeten beschouwen?

Bovendien wil ik iets veranderen aan het historische negatieve, oninspirerende beeld van vrouwen. Mijn energie gaat dus vooral zitten in het zoeken naar zakelijke informatie.
Dit is voor mij het eigenlijke doel van deze site: verdraaiingen en andere versluierde zaken rechtzetten wat de Godinnen betreft. Zaken zoals dat goden praktisch allemaal als vrouwelijk principe zijn begonnen of tweeslachtig. Dit gaat op voor Jehova, Zeus, Krishna en zovele andere. Dit is ook normaal daar zij allemaal een onderdeel van de Natuur uitbeelden en die is Yin en Yang, positief/negatief of vrouwelijk/mannelijk.
Zelfs Jehova is voor drievierde vrouwelijk.

Wie vindt dat hierdoor bepaalde zaken niet worden belicht, kan dit aanvullen in de discussie op het forum van deze site. Geen commentaar.

Bron: Doel van deze site, door Els.

Nogmaals Els, dit is geen aanval op uw tekst, ik probeer te begrijpen waarom u op deze site van Godinnen zoveel met de alledaagse miserie van de wereld bezig bent.

Groetjes Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 05 okt , 2002 17:45

Hallo Willy.

Ten eerste, bedankt voor het lezen van mijn doelstelling, en voor het in de gaten houden van waar ik mee bezig ben. :D

Over bovenstaand artikel: ik heb geen vrouwvriendelijke citaten bij elkaar gezocht, ik heb een stukje vertaald van een islamitische website die aangeeft hoe de islam - volgens de mensen van deze site althans - in elkaar zit. Zij hebben zelf deze citaten bij elkaar gezocht om duidelijk te maken waarom het beter is voor vrouwen om ondergeschikt te zijn aan mannen.

Klik op de link, dan kom je op het origineel.

Deze thread heeft al een paar maanden op het forum gestaan onder de naam Beerput. Ik heb daar de hele tijd de volgende toelichting bij gehad:

Ik krijg soms tijdens het lezen van religie en mythologie zoveel vrouwenhaat voorgeschoteld dat ik er bijna agressief van wordt. Daarom heb ik mezelf voorgenomen om niet zo bevooroordeeld en vol haat over mannen en goden in mythe en religie te schrijven als zij over ons doen.

Maar af en toe wordt het me even teveel. Daarom heb ik nu maar besloten even een hoekje voor mezelf vrij te maken waar ik even alles kan uitbraken. Dan kan ik daarna weer vriendelijk door met mijn werk.


Nu heb ik net één uurtje geleden deze toelichting en de titel 'beerput' weggehaald, omdat het me te agressief leek, en meteen vraag jij je al af waarom ik me 'zoveel' met de misere van de wereld bezig ben.

Dat is dus niet zo. Ik probeer niet zo seksistisch en agressief te zijn als de teksten die ik steeds maar weer zit te analyseren. Het gaat aan één stuk door, ik moet honderden pagina's met ellende zeven om één aardig stukje over vrouwen bij elkaar te kunnen schrapen. Af en toe wordt het me gewoon teveel, en daarom had ik die beerput in het leven geroepen.

Ik ben aan het proberen uit te zoeken hoe de forumsoftware in elkaar zit, en dan zal ik die toelichting er zo snel mogelijk weer in zetten.

Hoe dan ook, af en toe wil ik mijn boosheid wel eens met anderen delen.

Verder zeg je dat je die vrouwonvriendelijke citaten in ieder godsdienstboek zal terugvinden. Daarom heb ik die dingen er dus ook over andere godsdiensten in gezet. Zoals je ziet heb ik de categorieën net gemaakt, dus het is een kwestie van heel even of daar verschijnt ook iets in. Die over Wasti bestaat dus al een paar maanden.

Toch mag er ook gezegd worden dat er volgens de overleveringen priesteressen geweest zijn die van hun macht misbruik hebben gemaakt.


Maar het stuk dat ik hierboven heb vertaald gaat niet over overleveringen en niet over mythologie, het is een voorbeeld van godsdienstbeoefening van vandaag.

Ik moet u geen citaten uit hun boeken gaan noemen, u kent die beter als ik.


Daar twijfel ik sterk aan, hoor. :lach:

Mijn doel staat los van spirituele betekenis. Wat ik normaal vindt daar het een met het andere totaal niets te maken heeft. Godsdienst is geen spiritualiteit. Anders moesten alle godheden verdoemd zijn wegens hun slechte voorbeeld. Het zijn allemaal moordenaars, verkrachters, dieven, leugenaars, incest plegers, enz.


Zo had ik het nog niet eens bekeken. :lach: Ik dacht er meer aan dat ik me er absoluut niet in kan inleven wat godsdienst betekent voor mensen die er wel in geloven. Ik zie alleen maar verhalen, rituelen, gebruiken.

Ik heb vooral belangstelling voor historische feiten, en de manier waarop de geschiedenis wordt gefilterd en opnieuw 'gecodeerd'.
Hier heb ik het wat moeilijker mee of u zou de goden welke toch door de mens geschapen zijn, als historisch feit moeten beschouwen?


Bijvoorbeeld, ja. De een of andere godheid heeft een bepaalde betekenis, maar in een latere tijd wordt die betekenis opeens veranderd, vaak op een propagandistische manier. Bijvoorbeeld: eerst heeft een slang symbolische betekenis bijvoorbeeld als voedster, later wordt die slang gelijkgesteld aan de duivel. Dat is een ontwikkeling die historisch zelfs wel te volgen is.

In elk geval, ik zal eens zien of ik de indeling nog wat kan aanpassen, en ik zal op de een of andere manier maar weer erbij zetten dat het bedoeld is om me af te reageren als ik het even niet zie zitten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron