Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Monotheïsme

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor Isthar » di 20 mei , 2003 10:24

Hoi, dit is wat ik me de laatste tijd afvraag.
Zijn er alleen monotheïstische religies geweest
waarin mannelijke goden de hoofdrol speelden
zoals jahwe en allah of zijn er in het verleden
ook (monotheïstische)culten geweest die een
Godin als enige godheid vereerden?
Ik kan er niet zoveel over vinden, meestal maken
godinnen deel uit van een pantheon of werden
verschillende aspecten vertaald naar een andere
godin (bv. drievoudige godinnen).
Vroeg het me zo af, misschien weten jullie er iets over?

groetjes van Isthar* :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » di 20 mei , 2003 11:11

Een goede vraag, Isthar. Het is een van de vragen waarom ik in godsdienst geïnteresseerd ben geraakt.

Uit het verleden vallen mij twee dingen op. Ga je helemaal terug naar het begin van onze cultuur (paleolithicum, vanaf ca. 30.000 jaar geleden), dan valt op dat naast de grotkunst kleine, handgrote beeldjes bewaard zijn geleven, die procentueel vaker vrouwen voorstellen.
Interpretaties hierover volop, ondermeer dat er aanvankelijk een 'Grote Godin' centraal stond in plaats van een mannelijke god. Ik beschouw deze opvatting als 'moderne godsdienst in de maak', al wijst het er wel op dat het vrouwelijke aandeel in de tot stand koming van onze beschaving wat meer plaats moet hebben in de geschiedenisboekjes.

Dan komt er een periode waarin het mannelijke en het vrouwelijke complementair zijn. Er worden mannelijke en vrouwelijke goden vereerd, en vaak is een mannelijke god dmv een huwelijk aan een vrouwelijke gekoppeld.

Maar meestal blijkt dat de meeste van deze samenlevingen hierarchisch zijn, en dat het vrouwelijke onderdrukt wordt. Vrouwelijke goden worden geleidelijk aan naar de marge verdreven, hun kenmerken gedevalueerd of belasterd. Ik denk bijv. aan de bijbelse 'Hoer van Babylon', en eigenlijk het negatief geladen woord 'hoer' alleen al.

In het monotheïsme is het vrouwelijke helemaal ingekapseld door het mannelijke. De vrouwelijke functies bestaan nog wel, maar ze werden overgenomen door mannelijke goden, en uiteindelijk gereduceerd tot één mannelijke god. Vergelijk je oude mythen met de koran of de bijbel, dan zie je dat dingen die binnen het polytheïsme aan godinnen werden toegeschreven nu bij Jahweh of Allah horen.

Mijn gok is dat er nooit een monotheïstische godsdienst kan zijn geweest waarin één godin werd vereerd, omdat de ene monotheïstische god een gevolg is van reductie. Voor deze god er kwam, was er een veelheid aan goden en godinnen, en nog veel sterker gepersonifieerde natuurkrachten en voorouderverering.

Soms denk ik wel eens dat het vrouwelijke vroeger hoger werd gewaardeerd omdat vrouwen het leven voortbrachten, in een tijd waarin het mannelijke aandeel nog niet bekend was. Misschien was dat zelfs al een vorm van de 'oorlog der geslachten'.
Het is een beetje een speculatief idee. Maar ik zag een tijdje terug een antropologische documentaire over Afrika, waar een paar mannen - blijkbaar - iets probeerden te filmen in de keuken, het domein van de vrouwen. Deze mannen dachten blijkbaar heel modern dat je bij zo'n film niet alleen mannen moet interviewen en tonen, maar dat de taak van vrouwen ook belicht moest worden.

Helemaal fout!!! Die vrouwen ontpopten zich als een stelletje boze heksen, ze werden woedend van het idee dat mannen in de keuken zouden komen, dat was volledig onbespreekbaar, en de crew droop beteuterd af. Op dat moment bekroop mij het gevoel dat het vrouwendomein was ontstaan vanuit vrouwelijk superieriteitsgevoel over mannen. Deze kloof dateerde dus al van voor de vrouwenonderdrukking.
Er is een raakvlak met het 'heilige vuur' dat ontstoken werd door vrouwen, en waar mannen geen toegang hadden.

Binnen zoiets zou het dus mogelijk zijn dat er ooit een machtigere vrouwelijke godheid bestond. Maar ik dacht dat antropomorfe, 'mannelijke' en 'vrouwelijke' godheden zowiezo een latere fase was in de ontwikkeling van de godsdienst.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 20 mei , 2003 11:13

Bedankt voor het verplaatsen, Isthar. Er zit trouwens een administratieve functie op het forum waarmee je de hele discussie in één keer kan verplaatsen. Nu maakt het niet uit, ik heb ook mijn bijdrage verplaatst. Maar als er anderen hadden gereageerd, had ik dat dus kunnen doen.
Ik zal in elk geval de andere verwijderen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » di 20 mei , 2003 11:40

Ok dat wist ik niet :p
Heb het nu weer even over geschreven.
Ik denk zelf ook dat het zo zit.
Dat godinnen eigenschappen en attributen
langzaam aan verplaatsten naar mannelijke goden,
en wat ook wel gebeurde is een
verandering van sekse (bv. Allah-Allat),
godinnen werden goden of er verschenen
goden die een mannelijke variant waren
van een bepaalde godin.

Groetjes van Isthar* :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor admin » di 20 mei , 2003 12:40

Over het woord 'Allah' ben ik inderdaad ook wel eens tegengekomen dat daar een geslachtsverandering via 'Allat' in zichtbaar is. Ik weet overigens niet of het woord 'Allah' echt mannelijk is.
Iets dergelijks bestaat ook wb 'rabat' ('vrouwe') en het joodse 'rabbi' ('heer'). In de koran komt ook een woord 'rabiah' of zo voor, geen flauw idee waar en hoe je het spelt, maar het wordt meestal uitgelegd als 'heer' of zo. Maar ik heb begrepen dat de geslachtsaanduiding van dit woord niet duidelijk mannelijk is. Het is volgens mij ook niet duidelijk vrouwelijk, want dan zou het een 't' moeten krijgen.
In elk geval was 'rabat' een aanspreektitel van de godin, duidelijk vrouwelijk dus.

Het omwerken van een vrouwelijke naam naar een mannelijke is volgens mij best wel algemeen, maar moeilijk te traceren. Ik ben altijd weer verbaasd om te lezen dat Latinum genoemd is naar een obscuur heerschap Latinus, terwijl Lat ('godin') (Latona, Elat, Leto, Allat en alle andere varianten) in alle mythen en godsdiensten centraal staat. Net zoiets als de vage 'Hellenus', terwijl de mythische vrouwennamen als Hellena, Helle etc. overvloedig zijn.

Het gaat dan dus om matriarchale 'stammoeders' die patriarchale 'stamvaders' zijn geworden, althans, als je het kan bewijzen.

In de bijbel komen ook allerlei mannennamen voor die je soms toch kent als naam van vrouwelijke godheid.
Het meest in het oog springt wel de naam Uzza. Dit is een naam of titel van een godin, maar in de bijbel komt hij voor als jongensnaam. Natuurlijk kan ermee worden bedoeld 'gewijd aan Uzza', maar nergens wordt maar een toespeling gemaakt op een godin of wat ook.

Ik vroeg me wel af of de naam 'Lot' niet ook zo'n geval is. Is dat niet gewoon 'Lat'?

Els (weer eens per ongeluk als admin ingelogd.)



Edited By admin on 20 mei 2003 at 13:41
admin
Beheerder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 20:37

Berichtdoor Isthar » di 20 mei , 2003 14:08

Andersom kom ik het dus ook tegen.
Ik bedoel mannelijke elementen/kenmerken veranderen in vrouwelijke.
Was een beetje aan het bladeren in Barbara Walker's woman's encyclopedia of myths and secrets op zoek naar andere godinnen die in goden waren veranderd.
Bij Castration staat onder andere dat priesters (van Cybele) zich lieten kastreren om dichter bij het evenbeeld van de godin te komen en haar zo te eren :eh: :verward:
Erg bizar..

Isthar*
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » di 20 mei , 2003 14:51

Wat leuk dat jij dat boek ook hebt. Zij is ook er dus heel goed om de positieve kanten van vrouwen uit de religie naar voren te halen. Zo wordt menstruatiebloed door de godsdiensten van nu 'onrein' genoemd, maar zij zegt juist weer dat besnijdenis van oorsprong een kunstmatig initiatieritueel was, bedoeld om jongens te laten bloeden, iets wat bij meisjes automatisch gebeurt. Het wordt dus beschouwd als een imitatie menstruatie.
Menstruatiebloed is heilig bloed, of levensbloed, in plaats van iets onreins.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 20 mei , 2003 15:10

In India komt die castratie trouwens nog steeds voor. Het wordt gedaan door shakta's, volgelingen van de shakti of devi. Binnen dit systeem van shakta wordt het vrouwelijke inderdaad als het hoogste principe geëerd.
De gecastreerde mannen heten hijra's. Het valt me wel op dat ergens in dit artikel wordt gesuggereerd dat het om homo's gaat, of om mannen met 'vrouwelijke' gevoelens, wat dat ook mag zijn.


Walker zegt ergens dat besnijdenis een substituut is voor castratie. Het klinkt een beetje speculatief, maar aan de andere kant, als je bedenkt dat castratie inderdaad gebeurde, maar nu juist besnijdenis, is het best mogelijk.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 20 mei , 2003 16:37

De Kaäba: Al’iLat wordt Allah
De Kaäba in Mekka, het islamitisch heiligste der heiligen is een voorbeeld van hoe een Godinheiligdom ingelijfd werd in de patriarchale ideologie.
In het pre-islamitische Arabië wordt de Drievoudige Godin Al'iLat vereerd door de plaatselijke nomadische volken.
De Drievoudige Godin is een oud religieus concept dat wereldwijd voorkomt.
Het verwijst naar de drie fasen in het leven van vrouwen (het nog niet menstruerende meisje, de menstruerende volwassen vrouw en de oude, wijze vrouw na de menopauze) die van oudsher geassocieerd werden met de drie fasen van de maan (wassend, vol en afnemend).
De Kaäba, de heilige steen in Mekka, is oorspronkelijk het heiligdom van de Godin Al'iLat.
Haar drie verschijningsvormen worden verbeeld door de maagd Q're of Qure (de Griekse Kore), het moederlijke aspect door Al'Uzaa (de Griekse Demeter) en Al'Menat is de wijze oude vrouw die zich het lot van de mensen aantrekt en voorspellingen doet.
De Kaäba is een zwarte meteoriet in de vorm van een yoni - waarvan niet bekend is of het die vorm van nature of aan mensenhanden te danken heeft.
Zeven priesteressen dienden de Godin Al'iLat door naakt zeven keer rond de heilige zwarte steen te dansen, voor elke oude planeet een ronde.
De Godin werd aanbeden als Moeder Aarde, Levensschenkster en helpster van vrouwen in barensweeën.
Deze heilige plaats trok al duizenden jaren lang vele pelgrims, zowel van het Arabische schiereiland als uit nabijgelegen streken.
Abraham (± 1900 v.C.) kwam hier met Sara die kinderloos was en hij sliep er met Hagar, zijn jonge Egyptische slavin, die zijn eerste zoon zou baren.
In de zesde eeuw bereikte de mannelijke revolutie in de vorm van het jodendom en christendom de nomadische stammen van de Arabische woestijn.
Mohammed (± 570 n.C.) was een telg van de Quraysh-stam, die belast was met de bewaking van de Kaäba.
Als wees groeit hij op bij kamelenhoeders, komt in dienst van een rijke vrouw, trouwt haar en wordt een succesvolle handelaar.
Rond zijn veertigste hoort hij stemmen en begint de mannelijke hegemonie over vrouwen en de natuur te verkondigen en te preken over de Heer (Allah).
Hij wordt verbannen door zijn mensen en verlaat noodgedwongen Mekka.
In Medina heeft hij wel succes en met een leger volgelingen keert hij terug naar Mekka om de stad te veroveren.
Hoewel het verhaal zegt dat Mohammed, de profeet van de Islam, alle idolen had verwoest toen hij de heilige stad Mekka overwon, had hij blijkbaar niet de grote Zwarte Steen uit de hemel durven aanraken; hij hervormde de Yoni van de Godin Al'iLat eenvoudigweg in de hand van Allah.
Nu hij als profeet zijn leiderschap heeft bewezen, verandert hij de goddelijke naam van Al'iLat in Allah, de mannelijke grammaticale vorm van Al'iLat, en de drie uitbeeldingen van Al'iLat zijn in de islamitische traditie Allah's dochters geworden.

Gegevens???
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Isthar » ma 02 jun , 2003 10:50

Hallo Els en Willy!
Ik weet het, wat ik hier nu neerzet hoort niet bij dit onderwerp, maar ik wilde het toch even kwijt.
Je vroeg me een tijdje terug met wat voor een site ik bezig was en sinds een paar weken ben ik nu bezig om op clubs.nl
(van hetnet.nl) een club op te richten over godinnen.
Op het moment heb ik er alleen nog maar een heleboel afbeeldingen (103) neergezet en een aantal links (ook de links naar jouw sites, hoop dat je dat goed vind?), bestanden en beschrijvingen etc. heb ik nog geen tijd voor gehad maar volgen binnenkort.
Maar hier is het adres:


P.S. Als je dit onderwerp hier niet thuis vind horen kun je het weghalen hoor, maar moest het even kwijt :knipoog:

Groetjes van Isthar :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » ma 02 jun , 2003 15:58

Hallo Isthar,

Bedankt voor het adres. Ik ben benieuwd hoe het verder wordt. Is het de bedoeling dat je lid wordt? Want als je ergens op klikt, krijg je de melding dat je niet bekend bent.

Wat het linken betreft, ik vind in principe alles goed. Nou ja, ik moet zeggen, ik kwam pas een site tegen waar het hele stuk over Pasiphae van mijn site letterlijk was gekiopieerd, zonder bronvermelding. Dat vond ik toch wel een heel klein beetje flauw, merkte ik, vooral omdat m'n eigen site niet in de zoekmachines kwam. :huil2:
Maar ach, als iemand er maar blij mee is, vind ik het ook wel best.

Alvast heel erg bedankt voor je link naar dit forum. Dat kan best wel wat steun gebruiken. :happy:

Ik kwam vanochtend trouwens toevallig nog iets tegen over een godin die als enige werd vereerd. Ik kan er verder niet veel over terugvinden, maar het ging over een hindoeïstische godin, bhojaraji mata, die als enige wordt vereerd door de hijra's, mannen die zichzelf kastreren om een 'vrouw' te worden.

Er staat iets over op deze pagina:


De traditie heet Shakta. In dit artikel wordt nog iets gezegd over een hermafrodiete vorm van Shiva.
Over heel die bhojaraji mata is verder niets te vinden. Wel vind ik soms iets over shakti-verering binnen de shakta-beweging, of verering van Kali.
Ik kan niet vinden of ze ook een god vereerden, of misschien dat Shiva hun god was. Ik neem aan van wel, maar ik heb daar nu ook even geen tijd voor.

Het lijkt allemaal erg op de Cybele/Attis verering zoals die door de Romeinen is beschreven.

Maar goed, ik was eigenlijk op zoek naar het woord 'hijra'. Daardoor vond ik dit.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » ma 02 jun , 2003 17:36

Hoi Els,
Kon je wel op de home-pagina komen?
Ja bij clubs moet je denk ik lid worden.
Weet niet meer hoe ik dit de eerste x heb gedaan , denk me gewoon ergens aangemeld bij een club.
Toen was het nog helemaal gratis, is nu veranderd.
Eerste vier weken is gratis, daarna kun je een abonnement nemen, maar hoeft niet.
Maar ik heb die periode heel lang gerekt door me telkens onder ander e-mail adres aan te melden en kon zo lekker overal blijven rondkijken :jaja:
Ik zou nooit iets kopiëren hoor, weet hoeveel tijd erin zit om alles uit te zoeken.
Ik heb alleen de links geplaatst want ik vind jouw sites en dit forum gewoon heel goed.
Ja als iem. gewoon stukken over neemt en niet eens een link naar je site plaatst is niet leuk nee.
Ik wil wel mijn eigen bestanden gaan schrijven (als ik tijd heb..) en allerlei info verzamelen, dus dat wordt het internet en de bieb afstruinen.
Ok moet gaan nu, was nog niet helemaal klaar met mijn stukje maar tel. gaat!
Groetjes van isthar :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » di 03 jun , 2003 7:24

Hai Isthar,

Ik kan inderdaad op de homepagina komen, en op het 'fotoalbum', in links, bestanden en op het forum. De rest kan ik niet in.
Ik zie niet hoe ik iets kan toevoegen op het forum. Misschien moet je daar toch wel lid voor worden. Ik heb het net geprobeerd, maar helaas, mijn naam is al bezet...
Nu moet ik een nick gaan verzinnen. Dat kan ik pas na het ontbijt. Ik heb het wel door kunnen lezen.

Het fotoalbum is trouwens erg leuk. Ik ben al zo lang met teksten bezig, ik merk dat ik nu opeens liever 'plaatjes' zit te kijken. Vaak zeggen die afbeeldingen iets heel anders dan de teksten.
Verder ben ik benieuwd wat je allemaal in de bibliotheek vind. Je zal je voorlopig wel niet vervelen, denk ik. :lachen:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » di 03 jun , 2003 8:43

:snik: Ik heb de instellingen bekeken en 'gasten' kunnen wel het forum lezen maar niet zelf iets toevoegen.
Dacht nog even dat kan ik wel instellen maar gaat dus niet.
Ja en ik heb wel eens een andere Els voorbij zien komen, die nick is dus al weg.
Veel van de afbeeldingen en links had ik eerder al op een andere club geplaatst maar de beheerder daar kwam eigenlijk nooit meer op die club en op dat forum dus heb ik op een gegeven moment mijn verzameling meegenomen en zelf maar een clubje gemaakt.
Kan ik toch een beetje meer mijn ei kwijt :p

Veel afbeeldingen van Inanna en Ishtar en soms zelfs Asherah
staan onder verschillende namen en is soms moeilijk te achterhalen wie het nu voorstelt of wat het orgineel is,
er worden ook afbeeldingen gemaakt van replica's.
Nou ik ga nog een beetje van alles uitzoeken nu.
Fijne dag!
Groetjes van Isthar :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor willy » di 03 jun , 2003 13:08

Els, hebt gij reeds naar "bahuchara mata" gekeken inplaats ban naar "bhojaraji mata" ?
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Isthar » di 03 jun , 2003 16:56

Wat voor taal is dat Willy?
Mata is in ieder geval ook in het Roemeens moeder.
Het lijkt Hindi?

Groetjes van Isthar* :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor willy » di 03 jun , 2003 19:42

Ik kwam vanochtend trouwens toevallig nog iets tegen over een godin die als enige werd vereerd. Ik kan er verder niet veel over terugvinden, maar het ging over een hindoeïstische godin, bhojaraji mata, die als enige wordt vereerd door de hijra's, mannen die zichzelf castreren om een 'vrouw' te worden.

Isthar het zal wel hindisch zijn denk ik. Het komt van Els, misschien dat zij er meer van weet?
Groetjes, Willy
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 05 jun , 2003 16:02

Ah, bedankt voor de tip, Willy. Ik had wel al naar bahuchariji mata gezocht, maar inderdaad nog niet naar Bahuchara Mata. Het moest toch verboden worden, al dat geknoei met die spellingen. Op Bahuchara Mata vind je inderdaad meer.

Mata is inderdaad Sanskriet voor moeder, hetzelfde als het Roemeens dus.
Maar hijra is dus niet van oorsprong sanskriet.

Ik neem aan dat het een hindoegodin is. Het shakta-systeem is wel hindoeïstisch. Maar ik zocht naar de herkomst van het woord hijra. Ik kwam tegen dat 'hijra' uit het Urdu komt. Urdu wordt gesproken in Pakistan en omgeving, en is een mengtaal van Arabisch, Perzisch en zelfs Turks.

In een artikel stond dat de spelling in het Urdu 'Ezra' is, en het heeft betekenissen als 'zwerven', 'vluchten' of 'balling' en dat soort dingen.
Hijra is echter ook het woord voor de vlucht van Mohammed uit Mekka naar Medina, waar Willy het hierboven ook al over had. Dat zou dus taaltechnisch met elkaar verband kunnen houden.

Nou krijgt Mohammed de wet (koran) via een engel door in een grot in een berg met de naam Hira. Dat spreek je wel anders uit, maar de spelling doet toch denken aan hijra. Daar zegt die engel (Gabriël of Dzjibril) dat Mohammed moet opschrijven wat hij zegt, maar Mohammed geeft als antwoord dat hij niet kan lezen en schrijven.

Dat vind ik nou zo toevallig weer! Want Ezra is een karakter uit de bijbel, een priester. Hij komt uit Perzië, en hij heeft de titel van 'schrijver van de wet van Mozes'. En wat doet hij? Hij leest de wet voor aan het volk!!

Dit soort dingen heb ik nou steeds. Allerlei dingen die op elkaar lijken, en dan ga ik maar weer op zoek of er een verband kan bestaan. Ik vind dan altijd van alles. Slaat het nergens op, het is toch wel leuk, en je vind dingen die je anders nooit had gevonden.
Voor Ezra de priester ben ik ook nog een andere Arabische spelling tegengekomen (Uzair of zoiets). Maar niettemin, de spelling Ezra komt voor, en die priester is Perzisch.

Wat betreft het castratieritueel van de hijra's, dat doet denken aan het ritueel van Cybele en Attis. Cybele heeft iets te maken met Agdistis, een hermafrodiete persoon. Dat komt dus overeen met de tweeslachtige Shiva. De hijra's wordt geloof ik geen geslacht toegedacht, al doen ze 'vrouwelijk'. Attis zelf is natuurlijk ook gecastreerd, maar ook de galloi (priesters) van Cybele castreerden zich.

Gallus, de naam van de zichzelf castrerende priesters, betekent trouwens haan. Als ik het wel heb is het zelfs een gecastreerde haan.
De haan is ook het heilige dier van bahuchara mata, het is haar rijdier.

Even een plaatje pikken: :knipoog:
Afbeelding


Ik ga maar niet uitleggen wat ze in Engeland met cock bedoelen.
Petrus met zijn kraaiende haan heeft trouwens precies dezelfde betekenis.
Ik begin me nu ook meer af te vragen over kapoentjes en de Gallische haan.

Sorry voor dit hele verhaal. Ik denk vaak, waar ben je nou mee bezig, maar ik ben toch veel interessants tegengekomen.

Isthar: Veel afbeeldingen van Inanna en Ishtar en soms zelfs Asherah
staan onder verschillende namen en is soms moeilijk te achterhalen wie het nu voorstelt of wat het orgineel is,


Dat probleem herken ik goed. :huh:
In het begin was ik heel goed van vertrouwen, en ik dacht, als dat erbij staat, dan is dat natuurlijk zo. Maar ik ben inmiddels de wanhoop alweer voorbij. Ik ben heel blij als ik de herkomst en de datering van een afbeelding heb kunnen achterhalen.

Het is trouwens gelukt iets op je forum kan zetten, Isthar. Vreemd genoeg was mijn aanmelding toch verwerkt, maar ik had geen nick. Toen meldde ik me aan als Aya... een mens moet iets... en dat werd zomaar geaccepteerd. :wijs:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 05 jun , 2003 16:04

Willy, nog even over het verhaal dat je vertelde over de islam en de overheersing van de kaba.
Ik kom er maar niet uit of daar nou iets historisch inzit, of dat het helemaal mytisch is. Het heeft zoveel kenmerken van de Eleusinische mysteriën, van Apollo die het orakel van Delphi overneemt, en noem maar op.
Misschien bestond een dergelijk ritueel in het zuiden van Arabia nog steeds, maar de joden en christenen hadden intussen overal tempels gesloten.

Ik heb wel een vraag. Ik kom wel vaker tegen dat de Arabieren een maagd met de naam Q're vereerden, maar ik kan daar geen enkele historische bron voor vinden.
Via Epiphanius is bekend dat de Arabische Nabateeërs inderdaad een maagd vereerden, en dat hun godsdienst ondermeer leek op die van Demeter en Kore, en ook Dionysos, maar hij noemt de maagd Chaabou. Dit kan zowel een verbastering zijn van ka'aba of een Grieks woord voor maagd.

Weet jij misschien wat die bron voor de Q're is?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » do 05 jun , 2003 16:40

Hoi Els en Willy,
Niets onlogisch aan hoor al die verbanden die je ziet, Els,
tussen talen en versch. overleveringen enzo.
Ik vind het ook wel knap dat je dat allemaal eruit haalt.
En over Q're:
Walker schrijft iets over de stam van Mohammed, de Koreshites in het Engels, ned. weet ik niet.
Koreshieten misschien?
Volgens haar komt het woord Koran ook van Q're.

Isthar* :trans:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor willy » do 05 jun , 2003 21:31

Els waar de naam Q're vandaan komt weet ik voorlopig niet.
Ik ga een gok wagen en denk dat de door mij geplaatste tekst uit het boek: De heilige steen in Mekka, schrijver Camphausen moet komen, maar ik ben er niet zeker van.
Dat is nog uit mijn tijd dat ik dingen gewoon op mijn schrijfmachine typte als ik ze interessant vond, maar zonder gegevens te noteren over het boek, schrijver, enz.
Het zal wel Kore betekenen als derde verschijningsvorm van de godin Al'iLat, maar zeker ben ik niet. Camphausen heeft ook nog andere boeken geschreven en het kan evengoed daaruit genomen zijn, zoals ik zeg het is maar een gok.
Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Isthar » vr 06 jun , 2003 7:51

Over 'hijra': dit kwam ik nog tegen toen ik op zoek was naar info over Athirat.

Over transsexuele priesters/priesteressen:


En over van vrouwelijk naar mannelijk:
over de godin Asherah.
Voorheen een vrouwelijke naam/titel van een godin, komt in de bijbel alleen als mannelijk voor.



Ashtoreth is een combinatie van de godin Ashtart/Astarte
en het hebreeuwse woord voor schaamte(!) boshet en
wordt in deze vorm in de bijbel met Baäl verbonden.

Groetjes van isthar* :cool:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor willy » vr 06 jun , 2003 16:52

The Lunar Passion and the Daughters of Allah
"The moon was the 'protector of women', and was associated with a feminine counterpart".
Allah was originally paired with his daughters - the banat al-Lah..
"This Arabian goddess was triune, being also known as the three Holy Virgins".
The Manat consisted of al-Lat "the goddess", Q're (possibly Kore) the Virgin, and al-Uzza the 'powerful one' (Briffault).
Al-Uzza was the moon.
Manat was bringer of good and bad luck, just as the Greek Moria the three fates and the Arabic term mana.


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 06 jun , 2003 17:45

Manat
The ancient Arabian goddess of fate and destiny, and the personification of the evening star.
Manat ("fate") is one of the daughters of the pre-Islamic Allah.
Her cult was situated between Medina and Mecca, where she was worshipped in the form of a black stone.



:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Isthar » za 07 jun , 2003 6:08

Nou dat wist ik dus niet, van die 'satanic verses', dat het
daar allemaal om ging :eh:
Heb het boek van Rushdie ook niet gelezen, maar alle ophef ging dus over godinnen...

Ok, het is 7 uur nu, ik ga de deur uit, werken. Fijne dag!
Groetjes van Isthar :cool:
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » za 07 jun , 2003 8:43

Ojee, die duivelsverzen, die staan bij mij al jaren in de kast, ik hoop altijd nog eens een momentje te vinden om het te lezen. Het is nogal een vermoeiende stijl, hoe groot mijn nieuwsgierigheid ook is, ik kan me er niet toe zetten. :heks:

Wat die Q're, betreft: het klopt inderdaad dat iedereen dat van elkaar overneemt, en dat men graag verwijst naar ene Briffault, maar een oorspronkelijke bron uit de oudheid kan ik dus niet vinden. Er klopt wel iets van, de koran (en andere teksten) vormen natuurlijk de wet, maar het betékent niet wet. Tenzij er nog andere semitische/arabische woorden bestaan die wel wet betekenen, en die verwant zijn aan het woord waarvan 'koran' zou zijn afgeleid ('reciteren').
Demeter is natuurlijk ook de wetsgodin, en Kore hoort daarbij. Ook was de godsdienst van de Arabieren in het noorden (Syrië) identiek aan de godsdienst voor Demeter, Kore en Dionysos.

Maar een godin met de naam Q're vereerd door de Arabieren... en dat woord zou dan 'wet' betekenen... ik geef een rondje als iemand mij een historische vermelding laat zien.
Het zou ook nog kunnen dat de een of andere Griekstalige een verslag heeft gedaan van deze godsdienst, daarbij de Griekse namen gebruikend. Maar Epiphanius, de bekendste geschiedschrijver over dit onderwerp, gebruikt dus de naam Chaabou.

En nu ga ik ook naar mijn werk. Prettige dag iedereen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 05 jul , 2003 8:10

Ik kwam een website tegen waar iemand betoogt dat in Arabië de godsdienst voor de islam de Vedische godsdienst was.



Daar wordt het volgende gezegd over Allah:

Allah is a Sanskrit word. In Sanskrit Allah, Akka and
Amba are synonyms. They signify a goddess or mother. The
term Allah appears in Sanskrit chants while invoking goddess
Durga i.e. Bhavani. The Islamic word Allah for God is
therefore not an innovation but the ancient Sanskrit appella-
tion retained and continued to be used by Islam.


Ik vind het wel heel interessant. Het enige waardoor ik toch sceptisch blijf is, als Allah gewoon een Sanskriet woord is voor een godin of moeder, waarom is dat dan geen algemeen bekend feit? Waarom moet je die kennis van een obscure - hoewel leuk leesbare - website plukken?

Alla, ik zal het in mijn achterhoofd houden... misschien kom ik nog eens een sanskriet woordenboek tegen waar ik het in kan vinden. :wijs:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 05 jul , 2003 8:19

Durga is overigens wel dezelfde als Allat. Dus misschien is het woord 'Allah' inderdaad 'gesemitiseerd', en is er een t achter geplakt om het vrouwelijk te maken. Maar verwante woorden als Elat en Herodotus' versie Alilat bestonden natuurlijk al eeuwen in Semitische talen.

Uit de islamitische mythologie is wel meer waaruit blijkt dat de godsdienst van India werd verjaagd uit de Arabische contreien. Zo wordt er bijvoorbeeld in een oorlog gevochten tegen ene Hind; dit is een vrouwelijke strijdster. Zij doodt ene Hamsa, ik geloof een oom van de profeet. Zij snijdt zijn lichaam aan flarden en behangt zichzelf met de lichaamsdelen. Uit de hele beschrijving blijkt dat het gewoon om Kali gaat.
Hamsa is trouwens een naam voor de gans waar Brahma op vliegt. Hind betekent India. Je herkent het misschien makkelijk via het woord hindoeïsme.

Ik zal die beschrijving nog eens opzoeken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor dewanand » di 22 jul , 2003 9:27

Hallo Allemaal,
gegroet in naam van Altecrea.

ik ben zelf hindoe en heb genoeg van de discriminatie door moslims en christenen. het wordt tijd dat vrouwelijke religieen meer gewaardeerd worden op deze wereld. ht hindoeisme is door vrouwen gemaakt en de moslimmannen en christenmannen moeten nu eindelijk beseffen dat vrouwen meer zijn dan hun bedgenoten en hun slavinnen. de hele wereld moet veranderd worden. de hele westerse wereld is nu heel onveilig voor vrouwen en er is geen respekt meer voor vrouwzijn. vrouwen zijn totaal gesexualiseerd in het christelijke westen en dit gaat maar door en door.

ik heb zelf nu een hele nieuwe theorie ontwikkeld over religie en psychologie. en hierover zal ik een echt wetenschappelijk boek schrijven, want het wordt tijd dat de discriminatie van Hindoes bestreden wordt met keihard wetenschappelijke bewijzen en argumenten. de blanke christen of de arabische moslimmannen moeten keihard aangepakt worden en respekt tonen voor HIndoes wereldwijd. het hindoeisme is al meer dan tienduizend jaar oud en wij hebben alle onderdrukking van christen mannen en moslimmannen overleefd. hindoes hebben nog nooit een andere geloof afgekraakt of volgelingen ervan uitgemoord. er moet nu wederzijds respekt komen. de moslim en de christen moeten evolueren en de vrouwen in deze religieen moeten zich gewoon bekeren tot een echte vrouwelijke religie zoals het hindoeisme. hier ga ik hard aan werken.

namaskar,
ontvang de zegen van Altecrea.
dewanand
dewanand
 

Berichtdoor els » di 22 jul , 2003 22:40

Hallo dewanand, bedankt voor je bijdrage, en welkom op het forum hier. Leuk om hier eens een hindoe tegen te komen. Ik vraag me wel af wat je bedoel met discriminatie. Bedoel je dat je vind dat je hier in Nederland wordt gediscrimineerd omdat je hindoe bent, of dat het hindoeïsme in het algemeen door islam en christendom wordt gediscrimineerd?
Want dat laatste is in het algemeen gezien natuurlijk wel waar, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je daar in het dagelijks leven ook last van hebt. Het was vooral vroeger een probleem, toen christendom en islam zich over de hele wereld verspreidden, en andere godsdiensten uitroeiden. Dit waren trouwens ook niet de eerste godsdiensten die dit deden, beide komen zelf ook weer voort uit oudere godsdiensten.

Ook vraag ik me af wat je bedoel met dat vrouwen hier niet veilig zijn. Ik voel me heel erg veilig, ik zou niet weten waarom ik niet veilig was. Of bedoel je iets anders? Je moet hier bijvoorbeeld inderdaad geen buitenlandse prostituee zijn die verplicht tewerk wordt gesteld. Het is de hoogste tijd dat daar eens iets aan gedaan wordt.

Heb je misschien De Kelk en het Zwaard (The Chalice and the Blade) van Riane Eisler wel eens gelezen? Het gaat over het oprukken van wat men tegenwoordig 'patriarchale' godsdiensten noemt, die overal succesvolle samenlevingen veroveren, en de oorspronkelijke bewoners, met name de vrouwen, van hun rechten beroven of tot slaven maken. Dit speelt al sinds enkele millennia, en mondde uiteindelijk uit in de patriarchale samenlevingen van tegenwoordig.

Volgens mij hoort het hindoeïsme toch ook wel degelijk tot de patriarchale godsdiensten. Hindoeïsme is misschien wel een heel breed begrip, het kan op iedere godsdienst uit India slaan. Maar volgens mij verschilt de situatie van hindoevrouwen toch niet veel van vrouwen in de christelijke of islamitische cultuur. Het grootste verschil is dat het hindoeïsme het polytheïsme heeft behouden. Daardoor heb je in elk geval in de godinnen nog een iets gevarieerder beeld van vrouwen dan in het christendom of islam.

Ik las een paar maanden terug een boek van Hans Krikke, met de titel 'Als niemand luistert'. Het gaat over huiselijk geweld dat op scholen geconstateerd wordt jegens allochtone meisjes. Daaruit blijkt dat hindoestaanse meisjes (het gaat overigens voornamelijk over Surinaamse hindoestanen) sterk te lijden hebben vanwege het belang dat wordt gehecht aan hun 'kuisheid' en 'eer'. Een gescheiden hindoevrouw wordt door de gemeenschap uitgestoten, dat is een grote schande. Ze moet mishandeling door haar echtgenoot geduldig verdragen.

Als ik zoiets lees, denk ik niet aan de godinnen, maar toch meer aan patriarchale onderdrukking. Misschien kun jij hier meer over vertellen?

Ik vraag me wel af waarom jij denkt dat het hindoeïsme beter is voor vrouwen. Ik vind het positief dat ze veel godinnen hebben, maar het kost mij grote moeite om de 'positieve' kanten van die godinnen naar voren te halen. Je moet erg veel moeite doen om erachter te komen dat het belangrijk is. Als je alleen maar de 'gewone' bronnen volgt, zijn de godinnen weer weinig minder dan de bijzit van een god, en de mannelijke goden zijn altijd onmetelijk belangrijker.

Verder zou ik iets aan je willen vragen: wat is je mening over deze website?



Het gaat over onderdrukking, met name van vrouwen, door het brahmaanse kastensysteem.

Als je trouwens nog dingen op mijn website tegenkomt die niet kloppen, of waar je anders over denkt, zou ik het leuk vinden als je dat laat weten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 22 jul , 2003 22:41

PS
O ja, wie is Altecrea? :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Rabi'ah. » vr 26 dec , 2003 16:15

Assalamu aleichum (=vrede zij met jullie allen), iedereen! Ik denk zelf dat het polytheïsme een deel is van de evolutie is in het menselijk denken. Vroeger vereerde men in iedere streek een eigen godheid, die vaak ook een specifieke functie had. In de laat-heidense tijd (dus vlak voor de opkomst van het christendom) kwam men tot het besef dat al die godinnen en goden weleens slechts gepersonificeerde aspecten van het Ene Goddelijke, Wat door ons moslims Allah (swt), wordt genoemd, zouden kunnen zijn. Ook met het hinduïsme is het zo gegaan. Tegelijkertijd met het monotheïsme kwam het besef op dat wij een mensheid zijn, dat er een universum is en dat er dus ook maar één schepping en een God is. Verder wil ik nog even onderstrepen dat, alhoewel in de Qor'an het Ene Goddelijke met "Hij" aangeduid wordt, het Ene Goddelijke in de islam geen geslacht heeft. Het is slechts een naam om het aanroepen en het Erover praten voor ons mensen makkelijker te maken. Nou, dit was mijn eerste post op een heidens forum :-) :knipoog: .

Vrede, en moge God jullie leiden (en mij ook),

Rabi'ah.
Rabi'ah.
 

Berichtdoor els » do 08 jan , 2004 20:02

Hallo Rabi'ah,

Dank je wel voor je bijdrage. Jammer genoeg heb ik nu pas tijd om weer te reageren. Met de kerst en oud en nieuw was ik steeds weg.

Maar hier toch nog een verlate reactie. Ik hoop dat je nog eens terugkomt om het te lezen.

Ik denk zelf dat het polytheïsme een deel is van de evolutie is in het menselijk denken.


Ik ben het wel met je eens dat godsdiensten evolueren. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat de godsdiensten evolueren volgens een weg van pantheïsme of natuurgodsdiensten, polytheïsme en vervolgens monotheïsme. Sommige atheïstische grappenmakers zeggen dan: en uiteindelijk atheïsme. :p

Maar ik denk niet dat het iets te maken heeft met het menselijk denken. In feite hadden de vroegste mensen al precies dezelfde hersens als wij, dus ze konden net zo denken als wij. De manier waarop je redeneert of dingen interpreteert is bepaald door je cultuur. Maar in principe verkeren alle mensen in hetzelfde 'evolutionaire' stadium. Wij kunnen allemaal in dezelfde ideeën of godsdiensten geloven, afhankelijk van de cultuur waarin we opgroeien.

Vroeger vereerde men in iedere streek een eigen godheid, die vaak ook een specifieke functie had. In de laat-heidense tijd (dus vlak voor de opkomst van het christendom) kwam men tot het besef dat al die godinnen en goden weleens slechts gepersonificeerde aspecten van het Ene Goddelijke, Wat door ons moslims Allah (swt), wordt genoemd, zouden kunnen zijn.


De 'eigen godheid' had ook veel te maken met de eigen groep, taal, nationaliteit etc. Er was wel veel verwantschap, maar dat kwam ook vanwege eerdere stadia van verspreiding van de godsdiensten, kruisbestuiving door handelscontacten, oorlogen of imperialisme, vermenging van volkeren etc.

Maar de 'eenheid' van het monotheïsme is volgens mij niet wat er uiteindelijk door evolutie is overgebleven. Monotheïsme is vooral door een enkele groep is opgedrongen aan al die anderen met hun diversiteit aan goden. Geschiedenis en godsdienstboeken geven hier veel voorbeelden van. Wie niet in de christelijke of islamitische god gelooft, ziet zijn kop rollen. Dat is de voornaamste reden waardoor het monotheïsme is overgebleven.

Het heeft iets te maken met de tolerantie tegenover andere godsdiensten. Het ene volk maakte ruimte voor allerlei nieuwe godsdiensten, andere volken sloegen overal de tempels kort en klein en richten hun eigen tempels op. Uiteindelijk 'overwon de sterkste'. :hmm:

Verder wil ik nog even onderstrepen dat, alhoewel in de Qor'an het Ene Goddelijke met "Hij" aangeduid wordt, het Ene Goddelijke in de islam geen geslacht heeft. Het is slechts een naam om het aanroepen en het Erover praten voor ons mensen makkelijker te maken.


De islam wordt toch wel heel erg vanuit het mannelijke wordt gedacht. Probeer je voor te stellen dat de koran voor god altijd vrouwelijke woorden en vervoegingen gebruikte: het zou een heel andere verhouding geven.
Verder is de islam heel erg expliciet in de verdeling mannelijk-vrouwelijk.

Maar volgens mij maakt het niet uit of je beeld wordt gemaakt door polytheïstische goden en godinnen. Als je een hele stereotiepe man-vrouwverdeling tussen de goden en godinnen hebt, is dat ook heel star.

Ik bedoel: het is een illusie te denken dat het geloof in godinnen bevrijding van vrouwen betekent. Uiteindelijk weerspiegelt de godsdienst de ideeën van de mensen, en als de mensen starre en stereotiepe ideeën hebben, weerspiegelt dit zich in hun godsdienst.

Wat wel funest is in mijn ogen, dat is het patriarchaat. En dus ook patriarchale godsdiensten.

Nou, dit was mijn eerste post op een heidens forum :-) :knipoog: .


Strikt genomen is dit geen heidens forum, maar een atheïstisch forum over godsdienst. :knipoog:
Maar toch... leuk, hopelijk volgen er meer. Hopelijk ben ik er dan ook weer wat sneller bij, het is een van mijn goede voornemens voor dit jaar. Maar ik had er zoveel af te werken dat het toch al weer 8 januari is geworden...
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Re: » wo 21 jan , 2004 12:21

Hallo Rabi'ah,

Dank je wel voor je bijdrage. Jammer genoeg heb ik nu pas tijd om weer te reageren. Met de kerst en oud en nieuw was ik steeds weg.

Maar hier toch nog een verlate reactie. Ik hoop dat je nog eens terugkomt om het te lezen.

Bij deze :knipoog: .

Maar ik denk niet dat het iets te maken heeft met het menselijk denken. In feite hadden de vroegste mensen al precies dezelfde hersens als wij, dus ze konden net zo denken als wij. De manier waarop je redeneert of dingen interpreteert is bepaald door je cultuur. Maar in principe verkeren alle mensen in hetzelfde 'evolutionaire' stadium. Wij kunnen allemaal in dezelfde ideeën of godsdiensten geloven, afhankelijk van de cultuur waarin we opgroeien.


Gedeeltelijk ben ik het met je eens. De meeste van onze opvattingen zijn cultureel bepaald. Maar wat ik probeerde aan te tonen, was dat het voor de heidenen op een gegeven ogenblik niet meer vol te houden was om vast te houden aan hun eigen pantheon goden die alleen maar gerelateerd waren aan hun eigen land. Door de (vroege) globalisering ten tijde van het Romeinse Rijk, het met elkaar in contact komen van volkeren, het botsen en samensmelten van culturen, geloven, etc. kregen de mensen een heel ander wereldbeeld en veranderde het menselijke denken radicaal. Het idee, dat al die verschillende goden en godjes alleen maar aspecten van één Goddelijke Waarheid waren kwam op. (Iets wat met b.v. het hindoeïsme natuurlijk al veel eerder was gebeurd). Zo werd de weg bereid voor het christendom, alhoewel er natuurlijk om zieltjes te winnen weer héél wat heidense gebruiken werden ingecorporeerd natuurlijk........ Iig, idd is veel cultureel bepaald, maar er is ook nog zoiets als een collectief onderbewuste natuurlijk. En alhoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn (zoals bijvoorbeeld heidenen nu) is het wel degelijk mogelijk om generaliserende uitspraken te doen over "DE mens" en "DE mensheid" en dus ook "HET menselijk denken".

Maar de 'eenheid' van het monotheïsme is volgens mij niet wat er uiteindelijk door evolutie is overgebleven. Monotheïsme is vooral door een enkele groep is opgedrongen aan al die anderen met hun diversiteit aan goden. Geschiedenis en godsdienstboeken geven hier veel voorbeelden van. Wie niet in de christelijke of islamitische god gelooft, ziet zijn kop rollen. Dat is de voornaamste reden waardoor het monotheïsme is overgebleven.

Het heeft iets te maken met de tolerantie tegenover andere godsdiensten. Het ene volk maakte ruimte voor allerlei nieuwe godsdiensten, andere volken sloegen overal de tempels kort en klein en richten hun eigen tempels op. Uiteindelijk 'overwon de sterkste'.[/quote]

De situatie zoals je die schetst klopt gedeeltelijk, maar gedeeltelijk ook niet. Want m.i. de voornaamste reden is voor de overwinning van het monotheïsme, is dat het polytheïsme als religieuze idee gewoon niet meer voldeed aan de godsdienstige behoeften van de mensheid. En ja, natuurlijk is het in veel gevallen "met de knoet" gegaan, zoals bijvoorbeeld Karel de Grote, die het halve Saksische volk liet afslachten omdat zij zich niet wilden bekeren tot het christendom...... Maar ik neem bijvoorbeeld het voorbeeld van de islam. Na de dood van onze profeet Mohammed (as) werd Noord-Afrika door zijn opvolgers veroverd. In tegenstelling tot wat in het Westen vaak gedacht wordt, werd het de overwonnen volkeren niet verplicht om zich te bekeren tot de islam. Integendeel zelfs, er heeft twee eeuwen lang zelfs een soort "verbod" op bekeringen bestaan. Toch bekeerden de mensen, toen het verbod werd opgeheven, zich en masse tot de islam, terwijl in het islamitische rijk altijd een grote tolerantie bestond jegens andersgelovigen (joden, christenen, zoroastrianisten, hindoes). Waarom gebeurde dit? Simpelweg omdat de traditionele godsdiensten geen antwoord meer hadden op de uitdagingen van de nieuwe tijd.

De islam wordt toch wel heel erg vanuit het mannelijke wordt gedacht. Probeer je voor te stellen dat de koran voor god altijd vrouwelijke woorden en vervoegingen gebruikte: het zou een heel andere verhouding geven.
Verder is de islam heel erg expliciet in de verdeling mannelijk-vrouwelijk.

Maar volgens mij maakt het niet uit of je beeld wordt gemaakt door polytheïstische goden en godinnen. Als je een hele stereotiepe man-vrouwverdeling tussen de goden en godinnen hebt, is dat ook heel star.

Ik bedoel: het is een illusie te denken dat het geloof in godinnen bevrijding van vrouwen betekent. Uiteindelijk weerspiegelt de godsdienst de ideeën van de mensen, en als de mensen starre en stereotiepe ideeën hebben, weerspiegelt dit zich in hun godsdienst.

Wat wel funest is in mijn ogen, dat is het patriarchaat. En dus ook patriarchale godsdiensten.
[quote]

De koranische visie op man-vrouwverhoudingen wordt gekenmerkt door dualiteit en gelijkwaardigheid. Mannen en vrouwen worden als gelijkwaardig, maar niet als gelijk (hetzelfde) gezien. Goddelijke voorschriften en beloning naar werken zijn voor mannen en vrouwen evenwel gelijk. In de Qor'an wisselt de "aangesproken persoon" trouwens nogal eens. Afwisselend beginnen sura's (hoofdstukken) en aya's (verzen) met "o mensheid", "o djinns en mensen", "o vrouwen van de profeet", "o profeet", etc. Dus daar is niet echt iets eenduidigs over te zeggen. De Qor'an geeft vrouwen evenzeer als mannen een positieve boodschap, maar na de dood van de profeet, die zelf overigens zeer positief tegenover vrouwen in het algemeen stond, interpreteerden de mannelijke heersers de Qor'an vaak mysogyn en naar hun eigen lusten, om hun eigen macht over vrouwen te kunnen sanctioneren. (Overigens was de positie van de vrouw in de geïnstitutionaliseerde islam tot ongeveer de achttiende, negentiende eeuw van de gewone jaartelling aanmerkelijk beter dan die van haar Westerse, christelijke zuster). Maar goed, discussie blijft interessant...... Mijns inziens zou de wereld er een stuk beter uitzien als er meer dialoog en wederzijds respect zou zijn, vind je niet? Nou, ik merk wel of je je goede voor nemen waar hebt gemaakt........ :knipoog: :grijns: :p

Wa salam (= ook vrede voor jou),

Rabiah.
Re:
 

Berichtdoor els » wo 21 jan , 2004 23:58

Guest schreef:Nou, ik merk wel of je je goede voor nemen waar hebt gemaakt........ :knipoog: :grijns: :p

Wa salam (= ook vrede voor jou),

Rabiah.

Nou, het werkt toch wel een beetje. Dit is dezelfde dag! :p

Maar alleen om te zeggen dat ik nu in mijn bed kruip, ik kom morgen terug. Ik heb ook je andere stukje gelezen, en ik vond het interessant. Ik heb er wel wat over te zeggen, maar ik moet dus eerst even slapen.

Even één zakelijk dingetje. Ik zag dat je bent aangemeld als lid. Als je inlogt, kun je je bijdrage wijzigen. Zo te zien is er iets niet helemaal goed gegaan met het citeren, dus dat kun je (als je wil) dan verbeteren.
Je moet zelf weten wat je doet, maar je weet in elk geval dat die mogelijkheid bestaat.

Groetjes, Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 27 jan , 2004 1:52

Beste Rabiah,

Hier nog wat commentaar.

(Overigens was de positie van de vrouw in de geïnstitutionaliseerde islam tot ongeveer de achttiende, negentiende eeuw van de gewone jaartelling aanmerkelijk beter dan die van haar Westerse, christelijke zuster).


Dat is weinig meer dan wishful thinking, vrees ik. Er is ongetwijfeld wel iets te bedenken wat in de islam weer beter geregeld was, maar daar staat weer van alles tegenover wat veel slechter was. :snik:

Denk alleen maar eens aan de islamitische polygamie, in combinatie met de verstoting.
Door het christendom was echtscheiding verboden. De moslims, die zich hadden afgesplitst van christendom en jodendom, vonden dit blijkbaar geen aantrekkelijk idee, en gaven de mannen het recht hun vrouwen te verstoten. Daarbij behoudt dan de man de kinderen, want het is tenslotte een patriarchale godsdienst: kinderen zijn van de vader. Dat is natuurlijk heel dramatisch voor al die vrouwen die zo hun kinderen zijn kwijtgeraakt, en het is heel absurd dat dit wordt goedgekeurd door een godsdienst.

Ook verbood het christendom polygamie, maar de moslims voerden het weer in. Waarom moesten ze dat doen? Het is in alle opzichten vernederend voor vrouwen. En als ze dit lieten merken en opstandig werden, gaf de islam de man het recht hen te straffen of te verstoten. Dat kun je toch geen verbetering noemen?

Ook vind ik het niet iets om blij van te worden dat het wettelijk is goedgekeurd dat mannen hun vrouw mogen slaan als ze niet gehoorzamen. Wat voor god staat zoiets nou toe?

Ik ben blij dat de idiotie van het christendom tot het verleden behoort. De islam mag er zo achteraan.

Na de dood van onze profeet Mohammed (as) werd Noord-Afrika door zijn opvolgers veroverd. In tegenstelling tot wat in het Westen vaak gedacht wordt, werd het de overwonnen volkeren niet verplicht om zich te bekeren tot de islam.


In het westen zijn we gestopt de geschiedenis te bekijken door de bril van de godsdienstmythen. We weten dat het christendom zich niet door de liefde heeft verspreid, en hetzelfde geldt voor de islam. Dit soort godsdiensten zijn allemaal één pot nat. De geschiedenis van de islam is evengoed gevuld met oorlogen als het christendom.

Je denkt misschien dat de mensen in Marokko vrijwillig tot de islam zijn toegetreden, maar tot de dag van vandaag wordt de oorspronkelijke cultuur daar onderdrukt door mensen die zich 'Arabieren' noemen. Uit naam van de islam worden daar allerlei mensenrechten geschonden.

Wat betreft die eerste twee eeuwen: de begintijd van de islam is gehuld in nevelen, zoals men dat zegt, en die nevelen bestaan vooral uit de mythische gebouwen die de islam zelf heeft opgetrokken. We hebben al ervaren hoe lastig het is geweest om door de christelijke gemythologiseerde geschiedenis heen te prikken, maar proberen nu de echte geschiedenis te reconstrueren.
Die ervaring maakt het wat makkelijker om te zien waar de mythologie in de islamitische geschiedschrijving begint en ophoudt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 28 sep , 2005 15:48

Isthar schreef:Walker schrijft iets over de stam van Mohammed, de Koreshites in het Engels, ned. weet ik niet.
Koreshieten misschien?
Volgens haar komt het woord Koran ook van Q're.


Ik kwam nog iets tegen wat me hieraan deed denken. Het woord 'koran' betekent eigenlijk 'reciteren', omdat de teksten in principe worden voorgedragen. Maar natuurlijk is de koran tevens de 'wet' (samen met nog andere teksten). Nou is de Griekse Kore niet de wet, maar haar moeder Demeter vertegenwoordigt wel degelijk de wet; samen vormen zij een tweeëenheid. 'Kore' betekent 'spruit' (of indirect misschien 'zaadje' of 'graan'), en slaat op hernieuwing van de natuur - Demeter is tegelijk de wetsgodin en de godin van het koren.

In de bijbel komt een personage voor met de naam Korah (een 'hij') (Numeri 16). Hij verzette zich tegen Mozes en Aäron, die hun wetten aan het volk wilden opleggen. Voor straf werd hij met zijn familie en aanhangers door de aarde verzwolgen. Vervolgens kwam ook nog eens een felle vlam uit het heiligdom waar dit plaats had, die de mensen doodden die hier een reukoffer brachtten.
Dit is natuurlijk hetzelfde als wat Kore overkwam, toen de aarde spleet en haar verzwolg.
Bovendien komen details van de Eleusinische mysteriën, waar Kore en Demeter werden vereerd, overeen met details van de Hebreeuwse wetgever Mozes, waaronder het beroemde vuur dat het heiligdom verlichtte, en waarin de heilige Maagd zich vertoonde; vergelijk ook het brandende bos waaruit Mozes zijn wetsteksten ontving. Demeter is in feite een Griekse Mozes.

Toeval? :verward:

Deze Kora is in elk geval de voorvader van de Korashieten.

Nou wordt Kora meestal geschreven als korach, en dan als 'kaal' vertaald. Maar een Kore bevindt zich onder het nageslacht van Kora - en dat betekent: 'uitroepen', 'uitvaardigen'. Dat is dus een woord dat ook ten grondslag ligt aan 'koran'.

Het Griekse 'kore' wordt dus als een Grieks (zeg maar Indo-Europees) woord verklaard, het Semitische als een Semitisch woord. De betekenis verschilt dus, maar het is hetzelfde woord, en er zijn ook overeenkomsten in de context (wetgeving, verzwolgen worden door de aarde, vuur etc).

In de Romeinse Ceres komen deze betekenissen ook terug. Ceres is eigenlijk de Romeinse Demeter, maar haar naam lijkt meer op Kore. De Indo-Europese wortel Cer die met haar naam in verband staat, betekent 'groeien', en deze wordt ook met Kore in verband gebracht (hoewel Kore dus ook een kiem is). De Engelsen hebben hun woord cereal voor graan eraan overgehouden. Als 'Legifera' was Ceres ook wetgeefster.

De wassende maan speelt in het geheel ook nog een rol; het Engelse woord voor de maansikkel, 'crescent', staat met dezelfde wortel 'Cer' (groeien) in verband.

Het wordt alweer wat lang, maar ik moet nog even kwijt dat onder de navolgers van Cybele of Rhea de Corybanten (kinderen van Cybeles zoon Corybas) of Kureten voorkwamen. In deze mythen komen ook motieven voor die doen denken dat het om dezelfde gebruiken gaat. De Corybanten hoorden ook bij Dionysos (zoon van Demeter), die door de joden werd vereerd. Bij de oude Arabieren heette hij Dushara. Zijn moeder (waarschijnlijk) was Allaat, die overeen komt met Rhea / Cybele / Demeter / Leto.

De hamvraag is natuurlijk: waar is die Magna Mater toch gebleven in die bijbelse verhalen? Hoe konden ze deze prominente godheid zo volledig wegmoffelen? :?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 04 okt , 2005 16:24

Toch nog even terug naar die islamitisch hijra ('ballingschap' van Mohammed) en de Perzische balling-priester Ezra, ivm dit stukje dat ik net tegenkwam in Wiki:

In Hindu contexts, hijras belong to a special caste and are special devotees of the mother goddess Bahuchara Mata. Within Muslim contexts, including Pakistan and Bangladesh, hijras believe their third gender is the result of God's will. All hijras, whether Hindu or Muslim, have been affected by Islamic practices. They bury their dead like Muslims instead of the normal Hindu cremation and are said to have guarded the gravesite of Muhammad, the founder of Islam.


Als hijra's vooral binnen een islamitische context bestaan, is het misschien wel mogelijk dat dit woord van oorsprong door moslims werd gebruikt, en dat het inderdaad om hetzelfde woord hijra gaat; dan heeft het hier de betekenis van iemand die buiten de gemeenschap staat omdat hij niet tot een van de beide geslachten behoort.

Hier nog iets over hijra's in Pakistan, en dat hijra een Urdu-woord is.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten