Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Mensenrechten gelden niet voor aboriginal vrouwen - Opzij december 2002

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor els » vr 29 nov , 2002 20:45

Uit de Opzij van december 2002, pagina 49:

Aboriginalgewoontes winnen van blanke rechtspraak

New Plymouth (Nieuw-Zeeland) - Een blanke Noord-Australische opperrechter verminderde dertien maanden celstraf tot één dag voor de verkrachter van een vijftienjarig meisje. Zij is ondergedoken.

De dader, een 50-jarige aboriginal, had sinds de geboorte van het meisje een bruidsschat aan de moeder betaald. "Zij is mij toegezegd als echtgenote, ik heb het recht om haar aan te raken", zei hij. Opperrechter John Gallop citeerde een antropoloog die stelde dat voor aboriginals niet de leeftijd van het meisje van belang is, maar of zij haar eerste menstruatie heeft gehad.
Volgens de Australische wetten is seks onder de zestien verboden. Maar omdat het meisje 's avonds vaak ging stappen met jongens van haar leeftijd, zette haar familie vaart achter haar uithuwelijking. De rechter van de lagere rechtbank wilde het aboriginalgebuik om minderjarige meisjes uit te huwelijken ontmoedigen, maar de opperrechter gaf voorrang aan aboriginalwetgeving boven de 'Europese' rechtspraak. Mensenrechtenactivisten spreken van gevaarlijke jurisprudentie. De regering van de Northern Territories, waar het vergrijp plaatsvond, overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak. Minister Clare Martin: "Ik keur op geen enkele manier goed dat volwassenen seks hebben met minderjarigen, maar ik besef dat deze zaak gevoelig ligt."
Volgens aboriginalleider en activist Kim Hill brengt de uithuwelijking van jonge meisjes 'vrede en rust in de gemeenschap. En wie heeft het recht over onze tradities te oordelen?'
Maar volgens hoge ambtenaar en aboriginal Bill Jonas moet 'stammenrecht' ondergeschikt zijn aan 'blank recht' waar mensenrechten in het geding zijn. Uithuwelijking vindt hij alleen aanvaardbaar als de betrokken vrouw akkoord gaat. << Marja Kooreman
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 29 nov , 2002 21:24

Als aboriginalrecht boven het Australische recht en de mensenrechten gaan, hoe is deze zaak dan sowieso voor een Australische rechtbank gekomen? Het mag toch niet zo zijn dat iemand die hulp zoekt voor aangedaan onrecht, en die wil worden beschermd door de mensenrechten, wordt weggestuurd met de woorden dat zij helaas tot een mensengroep behoort waar vrouwen bezit zijn en kunnen worden verhandeld zonder eigen inspraak hierover? Het meisje leeft toch in Australië, en wil worden beschermd door de wet?

Wat denkt die opperrechter nu precies? Sorry meisje, maar als aboriginal bent u het bezit van de familie, en u kan net zo min aanspraak maken op wettelijke bescherming als de koeien en de varkens in de stal? Untermenschen vallen buiten onze macht?

Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heeft iedereen recht op bescherming. Door deze vernederende verkrachting legitiem te verklaren stemt de rechtbank in met de ideologie die vrouwen tot een onmondige persoon bestempelt, die geen zeggenschap heeft over haar eigen leven en lichaam.

Opperrechter John Gallop citeerde een antropoloog die stelde dat voor aboriginals niet de leeftijd van het meisje van belang is, maar of zij haar eerste menstruatie heeft gehad.


Het gaat er toch niet alleen over of zij meerderjarig of minderjarig is? Het gaat er ook om of een ouwe vent van 50 het recht heeft voor een meisje te betalen bij haar geboorte, en haar te pakken alsof ze zijn rechtmatige slavin is. Hier in Nederland zijn ook voldoende kinderen te vinden die hun eerste seksuele ervaring achter de rug hebben voor ze meerderjarig zijn. Het gaat echter om de manier waarop om te bepalen of dit voor de rechter komt.

Mensenrechtenactivisten spreken van gevaarlijke jurisprudentie.


En zo is het ook precies. De mensenrechten zijn bedoeld om de rechten van elk individu te beschermen, en niet om tradities te beschermen die bepaalde mensen het recht op autonomie ontnemen. Er wordt door allerlei godsdienstige groepen en tradities al genoeg geargumenteerd om de controle over vrouwen in handen te houden. Door deze groepen iedere keer op basis van hun godsdienstvrijheid in het gelijk te stellen, wordt de verhouding tussen vrouwen en mensenrechten wel erg broos. Religieuze groepen hoeven er niets voor te doen om de toepassing van menenrechten op vrouwen te laten vervallen: ze zijn namelijk nu al niet van toepassing. Dat deze gedachte op dit moment slechts door een minderheid wordt onderschreven is een misplaatste vorm van geruststelling.

Als dit meisje de wettelijke bescherming wordt onthouden waar zij om vraagt, wordt ondubbelzinnig aangegeven dat de Australische rechtbank eveneens van mening is dat aboriginal-vrouwen geen rechten hebben.

Volgens aboriginalleider en activist Kim Hill brengt de uithuwelijking van jonge meisjes 'vrede en rust in de gemeenschap. En wie heeft het recht over onze tradities te oordelen?'


Ach jakkie, dat is zo'n slap en oudbakken excuus. Ik ken hem al. Het is speciaal bedoeld om verandering van de slechte gewoontes van het personage met de macht tegen te houden. De traditie wordt heilig verklaard, en wie eraan wil tornen is een arrogante, respectloze, onwetende bemoeial. Wat te denken van de vrouwen bijvoorbeeld die door deze tradities worden benadeeld? Wat als zij deze cultuur willen veranderen, en om die reden naar een rechtbank stappen? Wat als zij steun zoeken buiten hun onderdrukkende gemeenschap, omdat zij beseffen dat ze een ander leven willen?
Wat als bepaalde vrouwen het uithuwelijken niet als 'vrede en rust in de gemeenschap' ervaren, maar als inbreuk op de eigen zeggenschap, als een vorm van gevangenschap?

Sorry, maar ik heb niets met tradities. Zeker niet als ze als excuus worden gebruikt om groepen mensen op hun - ondergeschikte - plaats te houden. De activist kan misschien de opperrechter voor het lapje houden, maar niet het verkrachte kind dat is uitgehuwelijkt aan een oude vent.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten

cron