Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Weer een gemiste kans in het Vaticaan

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor Brunetti » wo 20 apr , 2005 8:00

Aan alle katholieke vrouwen, holebi's en aids-patiënten,

Ik ben vergeten mijn vreugde met jullie te delen bij het overlijden van den Wojtila.

Maar nu met den Duitse Jozef, voel ik mij toch verplicht mijn condoleances aan te bieden. Een grotere ijzerwreter hadden ze niet kunnen verkiezen.

Ps: ... was die rook nu écht wit? :hmm:
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor heidi » wo 20 apr , 2005 21:13

Ik ben ook niet echt blij met de keuze van de nieuwe paus.... :sip:
Maar volgens mij moet het vanzelf een keer over zijn, aangezien alle kardinalen al over de 70 ofzo zijn, en er niet veel nieuwe aanwas is, volgens mij. Ze sterven vanzelf uit, net als de dino´s :D
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » wo 20 apr , 2005 23:57

Hehehehe.... eindelijk eens eerlijke wijze woorden, na al dat hallelujagezang van al die fans. Ik snap niet waar ze allemaal vandaan komen. Ik vermijd al een tijdje de tv, want ik kan het allemaal niet meer aanhoren.
Wel grappig dat tegelijk het huwelijk van Charles te zien was, in de Anglicaanse kerk, waar wel veel vrouwen waren met zichtbare functies.

Nou ja, al de media hebben keihard hun best gedaan om de kerk weer een fris en populair aanschijn te geven. Geen idee waarom. Misplaatste hang naar traditie? Latent sektarische aandrang? Publieke zenders geïnfiltreerd door seksloze kardinalen? Verstrikt in hun eigen hypes? Bang voor Donner en zijn verbod op godslastering? Bang voor god?
Kwenie. :huh2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » do 21 apr , 2005 18:05

[quote="heidi"][/quote]
Ik ben ook niet echt blij met de keuze van de nieuwe paus.... :sip:
Maar volgens mij moet het vanzelf een keer over zijn, aangezien alle kardinalen al over de 70 ofzo zijn, en er niet veel nieuwe aanwas is, volgens mij. Ze sterven vanzelf uit, net als de dino´s.

**** Helaas, helaas Heidi. Deze soort houdt het al 20 eeuwen uit (als het niet langer is). Het behoeft overigens niemand te verwonderen dat we nu een type als Ratzinger als paus hebben. Als ik het me goed herinner heeft JP II nog geen 3 maanden geleden ongeveer 70 kardinalen (naar zijn smaak) nieuw benoemd. Ik weet niet in wat voor geestelijke toestand hij toen was (voor zover relevant) maar het zou me niet verbazen als hij half suffend van de medicijnen, een stuk papier onder zijn neus heeft gekregen van ene Ratzinger, en deze benoemingen zonder veel poespas heeft goedgekeurd. Ratz was immers al jarenlang zijn rechterhand, dus die zal wel de hand hebben gehad in vele vele benoemingen. Ik denk dat 80% van die kardinalen hun baantje aan Ratz te danken hebben, dus wat wil je.

Over machtsspelletjes hoeft niemand ze daar in het vatikaan nog iets te leren. Daar hebben ze 20 eeuwen ervaring in. Ik denk zelfs dat ze het daar uitgevonden hebben. Het moet toch argwaan wekken dat de klus binnen 2 dagen geklaard was. Op zijn minst op moeten vallen? Waar is de anders zo kritische pers opeens?

Afijn, we gaan weer vrolijk (?) door ons te verbazen, wat mannen die nooit getrouwd zijn geweest en geen kinderen hebben allemaal menen te weten over vrouwen, kinderen en opvoeden.

En wat vrouwen betreft: beseffen veel van de RK vrouwen wel dat de heren daar de vrouw gewoon niet goed genoeg vinden voor hun baantje?

Wat mij altijd weer het allermeest verbaast is de verering die zulke paus-figuren ten deel vallen. De zielen (vaak keurig net gekapte jongelui) op zo'n plein en elders op de wereld die in katzwijm vallen voor zo'n vaderfiguur. Dat heeft toch iets engs: die zucht naar een vaderfiguur door volwassen mensen?

En dan die walgelijke hypocrisie: de paus die (stinkend rijk in zijn Vatikaan) ineens in een simpele houten kist begraven wil worden en wat dan flink tentoongesteld moet worden. Wat een demagogie. Heb je gisteren die kelk gezien waaruit Ratz dronk? Bezet met zoveel diamanten dat we er een mooie penthouse van hadden kunnen kopen cq 20.000 malariakinderen van hadden kunnen redden.

En dan die Ratz, die als eerste woorden aanhaalt dat hij zo bescheiden en nederig is en blij is dat hij in een tuin van God mag spelen of zoiets. Hij is zo geslepen als een vos en een geharnast en geducht intellectueel op zijn gebied. Regelt de tent daar al een jaar of 25, maar hij is zoooo eenvoudig! En dan maar 'nederig' doen! Getver getver getver. Mag ik een teiltje.

En het volk stinkt er met 3 benen in en smult ervan.

:doing:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » do 21 apr , 2005 21:37

Ik weet niet in wat voor geestelijke toestand hij toen was (voor zover relevant) maar het zou me niet verbazen als hij half suffend van de medicijnen, een stuk papier onder zijn neus heeft gekregen van ene Ratzinger, en deze benoemingen zonder veel poespas heeft goedgekeurd.


Het heeft mij al heel lang verbaasd dat ze hem zo lang in leven wisten te houden. Er was al een paar jaar terug een of ander homevideoprogramma, waar de paus in vliegtuig zat te suffen, en al het personeel van het vliegtuig ging om de beurt naast hem zitten voor een foto, tot er iemand ingreep en ze weghaalde. Ik was verbijsterd, het leek me een grap, maar het werd toch gepresenteerd als echt gebeurd. Zo iemand heeft toch al jaren geen beslissingen meer kunnen nemen?

Over machtsspelletjes hoeft niemand ze daar in het vatikaan nog iets te leren. Daar hebben ze 20 eeuwen ervaring in. Ik denk zelfs dat ze het daar uitgevonden hebben. Het moet toch argwaan wekken dat de klus binnen 2 dagen geklaard was. Op zijn minst op moeten vallen? Waar is de anders zo kritische pers opeens?


Helemaal waar. En de pers was er wel, heel erg zelf, als een kudde schaapjes aan de hand van het Vaticaan. Hoe dat kan? Het Vaticaan probeert hard via een achterdeurtje weer aan de macht te komen in Europa. Bea is nu ook al door de knieën na een kortstondige periode met een rechte rug, en roept om het hardst hoezeer ze de paus respecteert.

Dat heeft toch iets engs: die zucht naar een vaderfiguur door volwassen mensen?


Het is puur sektarisme. De meeste van die mensen zien er zelf nog redelijk sympathiek uit. Maar het gevaar zit hem erin dat ze door hun aanbidding de kritiek uit het oog verliezen, en alleen maar zien wat ze willen zien. Ze zien de slechte kanten van de paus als persoon niet, of ze laten die wegvallen tegen wat ze 'goede' kanten noemen. Het deert ze niet dat de adviezen van de paus (verbod op voorbehoedsmiddelen en eindeloos kinderen baren) in veel derdewereldlanden tot ziekte, ellende, aids en armoede leiden.

Toch is dit een teken van pure gevoelloosheid, en je mag het van mij ook slechtheid noemen. Nadat de mensen door de katholieke geboden en verboden in de ellende zijn gestort, wordt ook nog eens het 'lijden' geprezen, en wordt erop gewezen dat mensen die lijden sneller naar de hemel gaan.

Maar goed, al met al heeft de kerk toch wel degelijk met leegloop te kampen, het is gewoon een kwestie van de vinger aan de pols blijven houden, en erop blijven hameren dat de RK-kerk niet goed is voor de zwakkeren, ook al heeft de paus ook goede kanten. Hitler had ook goede kanten, volgens zijn vrienden. Maar daar wordt hij niet op beoordeeld. En de paus ook niet, want helaas, die vrijheid van meningsuiting... :happy:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » za 23 apr , 2005 8:23

Weet je waar ik echt misselijk van werd? Toen Terry Chiavo na een drama van 15 jaar toe was aan een vredig einde (al eerder, maar je snapt wat ik bedoel) - was de RK kerk er als de kippen bij om de ouders in hun wanhoop te steunen dat 'leven' nog verder te rekken. Ze werd 15 jaar kunstmatig in 'leven' gehouden in een ziekenhuis. Dit geheel in lijn met het conservatisme van deze paus.

Een maand of twee geleden ging het echt slecht met JPII en hij moest naar het ziekenhuis. Ik dacht: opletten nu. En wat blijkt: de paus wou niet! Ik denk dat hij naar zijn einde wou en dacht; 'in zo'n ziekenhuis houden ze me maar in leven en doen alles om me te redden (vergelijk het maar met Franco van Spanje toentertijd, haha). Dat maar niet, laat mij maar vredig sterven.

Ergo JPII onthield anderen een genadig en vredig heengaan, maar toen hij zelf aan de beurt was kwam er opeens een andere moraal boven drijven.

Bovendien: wat zou de RK kerk een geweldig probleem hebben gehad als JP 15 jaar aan het infuus gelegen zou moeten hebben.
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » za 23 apr , 2005 8:33

Nou dacht ik dat hij al 15 jaar kunstmatig in leven ís gehouden. Maar inderdaad had hij ook nog wel 15 jaar aan het infuus gekund, dat is voor de wetenschap geen probleem. Het souffleren was gewoon doorgegaan. De ware katholiek vertrouwt toch op de heilige geest, dus die zal daar geen probleem mee hebben. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 23 apr , 2005 19:46

Hai Balance, je hebt toch wel Kopspijkers op he? Benedictus was er net, met een koortje. Haha, eindelijk voel ik me weer een Nederlander. Als dit geen kandidaat is voor een aanklacht wegens godslastering. Want de paus is toch de afgezant van god op aarde? Of is het nou van Jezus? Of van Petrus?

In elk geval, ik was er erg aan toe, aan wat godslastering, na al dat devote gejuich. Ik ga zaterdag nog eens naar de herhaling kijken. :duivel2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 28 apr , 2005 8:00

Ik kwam net een merkwaardig artikel tegen, als ik eens tijd heb ga ik wel op zoek naar wat meer informatie hierover:

Vatican: the kidnap program



Het gaat over een geheime opdracht van het Vaticaan in Frankrijk uit 1946, waarin wordt opgedragen joodse kinderen die de concentratiekampen hebben overleefd op te nemen in katholieke gezinnen, zelfs als hun joodse ouders nog in leven zijn.

Het is niet duidelijk wie die opdracht uitvaardigde, hier wordt gesuggereerd dat het Angelo Guiseppe Roncalli een mogelijkheid is; deze werd later paus Johannes XXIII.

Ik heb nu geen tijd om uit te vissen of dit echt is, maar ik vroeg me af of iemand anders er wel eens van heeft gehoord. Ik vind het echt te bizar voor woorden. :O
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » do 05 mei , 2005 23:17

Ja Els,
Dat verhaal klopt (in ieder geval volgens mijn bron McBrien 'Pausenboek') alleen wordt de rol van Johannes XIII vergoeilijkt (wordt immers door McBrien als één van de betere pausen omschreven) en vooral de vuile rol van Pius XII in de verf gezet.

Ik had graag nog een anekdote verteld over de vorige paus, die toch zo snel mogelijk heilig moet verklaard worden :huh:

De paus kan drie soorten vergaderingen bijeenroepen van bisschoppen en kardinalen. Je hebt de synode (iedereen zit bijeen te praten over eenzelfde onderwerp, er is geen debat, men is het eigenlijk al op voorhand eens over het thema), het concilie (iedereen zit hier bijeen om te debateren en van mening te wisselen over het thema) en het consistorie (iedereen staat rond de paus die mededelingen doet, éénrichtingsverkeer dus). Nu die Pool heeft enkel consistories gehouden.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron