Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Evangelie van Judas de Verrader teruggevonden

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Evangelie van Judas de Verrader teruggevonden

Berichtdoor els » zo 27 maart , 2005 20:46

[url=http://www.trouw.nl/archief/article5331.ece/Het+Evangelie+van+Judas+de+verrader+teruggevonden]http://www.trouw.nl/archief/article5331.ece/
Het+Evangelie+van+Judas+de+verrader+teruggevonden[/url]

[Adres van de link gewijzigd wegens vernieuwing online Trouw (Els)]

Het Evangelie van Judas de verrader teruggevonden
door Lodewijk Dros
2005-03-26

Het Evangelie van Judas, eeuwenlang verloren gewaand, is teruggevonden. De vondst van het gnostieke document uit de 2de eeuw na Christus is spectaculair, zegt koptoloog Jacques van der Vliet. Vandaag publiceert dagblad Het Parool er fragmenten uit.

,,Ik zat op het puntje van mijn stoel'', zegt de Leidse koptoloog Jacques van der Vliet, ,,toen professor Rodolphe Kasser vorig jaar vertelde dat hij het Evangelie van Judas had.'' Sommigen op het koptologencongres in Parijs wisten ervan, want ze hadden eerder de codex te koop aangeboden gekregen. De meeste deskundigen, onder wie Van der Vliet, wisten van niets.

Vandaag beschrijft Het Parool hoe het document uit de 4de of 5de eeuw rondzwierf en via dubieuze handelaren tóch boven water kwam.

Van der Vliet vindt het 'voor de hand liggend, maar niet zeker' dat het Evangelie van Judas hetzelfde is als het geschrift dat wordt genoemd in het 2de-eeuwse 'Tegen de ketterijen' van Irenaeus (zie inzet). ,,Kasser vertelde dat het een serieus, koptisch gnostiek geschrift betrof. Heel bijzonder.''

De gnostiek is een vroegchristelijke stroming die uitgaat van de vergeten innerlijke kennis (gnosis) van de mens.

Gnostici waarderen de oudtestamentische God negatief en maken van de 'slechteriken' van de christelijke hoofdstroom (die hen als ketters veroordeelde) hun eigen helden -broedermoordenaar Kaïn, de sodomieten, verrader Judas.

Emeritus hoogleraar Gilles Quispel, gespecialiseerd in gnostische lectuur, vindt het gehavende document 'belangrijk'. ,,Dit wordt concurrentie voor mijn Evangelie van Thomas.''

Quispel wijdde een belangrijk deel van zijn leven aan de studie en de promotie van dit gnostieke geschrift.

,,De kerkvaders noemen het, het stamt uit de tweede eeuw, zo'n 140 of 150 na Christus.'' Quispel heeft foto's met teksten gezien, Van der Vliet alleen een paar regels. Het ging om het slot van het evangelie. ,,Er staat dat hij, Judas dus, weggaat en Jezus overlevert.''

Quispel gelooft niet dat het evangelie inderdaad van de hand van Judas is, maar wel dat het een authentiek, 'doodgewoon gnostisch' geschrift is. ,,En voor geleerden zijn alle evangeliën gelijk.''

Het nieuw opgedoken document verheerlijkt Judas, zegt Quispel. Er staat een dialoog in tussen Judas Iskariot en Jezus, een bekend literair genre in dergelijke geschriften.

Het gnostische evangelie van Judas is, aldus Van der Vliet, een van de vele tientallen documenten uit een aanzwellende stroom van apocriefe geschriften die vanaf de tweede eeuw verscheen; het werk werd door de 'traditionele' kerk genegeerd. Volgens Van der Vliet is de codex zowel wat handschrift als wat taaleigen betreft verwant aan de Nag Hammaditeksten, een kleine gnostische bibliotheek uit 350, gevonden in 1945. Dat juist in Egypte dergelijke teksten opduiken is niet verwonderlijk: het land heeft de juiste klimatologische omstandigheden voor het kwetsbare papyrus.

Volgens Van der Vliet is het nieuw te publiceren evangelie van historisch belang, maar zal het op de 'historische Jezus' weinig licht werpen. Hij acht, anders dan Quispel, de synoptische evangeliën (Marcus, Mattheüs, Lucas) betrouwbaarder over 'de man die in de eerste eeuw in Palestina leefde'. ,,Als je het Johannesevangelie leest, of het Evangelie van Thomas, dan zie je dat Jezus geleidelijk aan zijn historische contouren verliest.'

Wat staat erin?

Koptoloog Rodolpho Kasser van de universiteit van Genève presenteerde in 2004 ’enkele feiten’. Uit de samenvatting die hij daarbij uitreikte: Het aangetaste document – in leer gebonden, 62 bladzijden – is 4de- of 5de-eeuws, en afkomstig uit Muhazafat Al Minya in MiddenEgypte. De taal is Koptisch, de inheemse taal van christelijke Egyptenaren, preciezer: Sahidisch, het dialect dat ook bekend is van de Nag Hammadicodices. Deze tekst is waarschijnlijk een vertaling uit het Grieks. De codex bestaat uit drie delen:
Brief van Petrus aan Philippus (een afwijkende versie is bekend uit de Nag Hammadicollectie).
Eerste Openbaring van Jacobus (ook bekend uit Nag Hammadi).
Evangelie van Judas (totnogtoe onbekend). Twee derde van de aangetaste codex is leesbaar. Kasser werkt aan de wetenschappelijke uitgave die nog dit jaar moet verschijnen. Het manuscript is in bezit van een in Bazel gevestigde stichting. Hoeveel die ervoor betaald heeft (vraagprijs was volgens Het Parool drie miljoen dollar), is onbekend. De anonieme stichting wil de codex op termijn aan een betrouwbare Egyptische instelling schenken.
Laatst bijgewerkt door els op ma 05 sep , 2005 8:53, in totaal 2 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 27 maart , 2005 20:56

Vandaag beschrijft Het Parool hoe het document uit de 4de of 5de eeuw rondzwierf en via dubieuze handelaren tóch boven water kwam.


Hmmm...

Het manuscript is in bezit van een in Bazel gevestigde stichting. Hoeveel die ervoor betaald heeft (vraagprijs was volgens Het Parool drie miljoen dollar), is onbekend.


Hmmm....

De anonieme stichting wil de codex op termijn aan een betrouwbare Egyptische instelling schenken.


Hmmm...

Toch vind ik 'Judas de verrader' een interessante figuur uit de joodse mythologie. Uiteindelijk zijn de joden genoemd naar een Judas. En de joden worden met judas 'de verrader' geïdentificeerd, als degenen die schuldig zijn aan de dood van Jezus. En alsof dat niet genoeg is werd eerder ook nog Jozef door zijn broer Judas voor twintig zilverlingen aan de Arabieren verkocht.

Ik hoop in elk geval dat ik niet te laat ben om nog een Parool op de kop te tikken. Het is pasen, dus misschien is er nog ergens een zaterdagkrant te vinden.
Ik wil wel eens wat meer weten van die 'dubieuze tocht' van het manuscript, en hoe het nu opeens voor een paar miljoen euro boven water kwam. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » zo 27 maart , 2005 21:17

Zie eerste bijdrage van Els :)
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Balance » ma 28 maart , 2005 11:14

Inderdaad een boeiend iets, zo'n nieuw 'Evangelie'. Van de andere kant, het is wel het zoveelste nieuwe Evangelie en de canon blijft natuurlijk wel zoals die was.

Heb in een grijs verleden wel eens een tijd een 'studie' gemaakt van Judas. Die kerel fascineerde me. Ik weet niet eens waarom.

Essentie is dat je je, voor je een boek als de bijbel leest, eerst bewust moet zijn met welke bril op je dat boek leest: een historische, een esoterische, een symbolische, een mystiek-spirituele, een wettische, enz. enz.

Ik heb dat uitzoeken gedaan in de tijd dat de bevrijdingstheologie erg populair was en de 'uitleg' over Judas was dan ook navenant:
hij is een bijzonder kind onder de apostelen, ook al omdat hij als enige uit een andere streek van Palestina kwam dan de rest van de apostelen. Een streek die gold een een verzetshaard tegen de Romeinen waar al veel vaker opstand was uitgebroken. Als ik me goed herinner, kun je dat onder meer uit zijn naam halen: Judas Iskariot of zoiets. Hij was een patriot die maar een doel had: de Romeinen verdrijven. Hij zou dat willen hebben bereiken door een opstand te ontketenen/provoceren. Hij zou Jezes verkeerd begrepen hebben, nl. hem gezien hebben als een soort charismatische verzetsleider die in staat was zo'n verzet aan te voeren. Jezus was geweldloos en zou dit nooit gewild hebben. Door Jezus te verraden aan de Romeinen en als Jezus in gevangschap van de Romeinen zou komen, had Judas gedacht dat het volk in opstand zou komen tegen de Romeinen. Zijn timing (met het joods paasfeest) was natuurlijk in wezen niet slecht - heel Jeruzalem vol met joods pilgrims in de joodse heilige stad.

Hij had echter buiten de handigheid en macht van de priesterlijke kaste van Farizeeers en Schriftgeleerden gerekend, die een gruwelijke hekel hadden aan Jezus. (Wat trouwens geheel wederzijds was). Deze draaiden de zaak om in hun voordeel en wisten een gevaarlijke religieuze tegenstander op te (laten) ruimen. Zoals we weten liep het dus allemaal anders als Judas dacht - 'truuk misluuk' zullen we maar zeggen.


:engel:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor heidi » ma 28 maart , 2005 20:11

Ik denk dat ik op het moment nog iets teveel onder invloed ben van 'jesus christ superstar' om hier zinnig op te reageren :D
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor Brunetti » di 29 maart , 2005 13:38

Louter informatief... 'Judas in de Nederlandse taal'

Judas 1 a) Juda (Genesis 29:35); b) zoon van Jakob en Lea - stamvader van de Joden -voorvader van koning David en Jezus Christus; c) koning van Judea c.q. het Zuidrijk met Jeruzalem.

Judas 2 a) Judas Iskariot (Matteüs 26:25); b) zoon van Simon; d) een van de twaalf discipelen -verried Jezus van Nazareth voor dertig zilverlingen aan de priesters door hem met een kus aan te wijzen - bracht het geld terug en hing zichzelf uit wanhoop (dat er voor hem geen vergeving was) op, reden waarom hij naar de Hel ging (bestaat verschil in de evangelies: verhanging, tot een dodelijke val) - in de apokriefe middeleeuwse traditie is Judas de penningmeester onder de apostelen, een ‘taakstraf’ die hij zichzelf heeft opgelegd voor het onwetend doden van zijn vader en het huwen met zijn moeder - steekt een tiende van alle aalmoezen in eigen zak; e) exemplarische verrader; f) Judaes - drossaard van Jezus Christus; g) exemplarische verrader en dief - verweet Maria Magdalena verspilling van dure zalf -verraadde Jezus met een kus; h) doodde onwetend zijn vader en huwde onwetend zijn moeder..

Judas 3 a) verwijzend naar Judas Iskariot?; b) Judas - een duivel.

Judas 4 a) Judas - exemplarische Joodse naam, die door de naam van zijn vader tegenstrijdig
refereert aan de Oudtestamentische verzetsheld Judas Machabeus; b) Judas - heiden; c) zoon van Macabeus; d) leidt de verdediging van het door Seghelijn en Helene bezette Ysona - brengt Helene bij het kruis - bekeerd nadat Helene het kruis heeft
gevonden.

Judas Machabeus a) Judas de Makkabeeër (gest. 161 v.C.) (1 Makkabeeën 2:4) - Makkabaios
betekent: hamer; b) zoon van de joodse priester Mattatias - broer van Johannes, Sim(e)on, Eleazar en Jonathan/s; d) streed tegen de vergrieksing van Judea en streefde naar een theocratisch Israël, vrij van buitenlanders en vreemde denkbeelden - stierf in de strijd tegen de Syrische koning Antiochus IV Epifanes - een van de Negen Besten; e) zegt dat de overwinning altijd in Gods handen ligt; f) Judas Machabeus - exemplarische ridder; g) met wiens lot dat van Roelant wordt vergeleken.
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » di 29 maart , 2005 14:09

Hier nog een stuk uit de Gelderlander, ik plak dat er ook maar in, omdat ik niet weet of iedereen het kan lezen, en bovendien verdwijnt het misschien weer.



'Judas-evangelie' ligt in Zwitserse kluis
Door HENK SCHUTTEN

GENEVE - "Explosief", is het enige wat Mario Roberty, voorzitter van de Maecenas Foundation, kwijt wil over de inhoud van het Evangelie van Judas. Onderzoek heeft uitgewezen dat het gaat om een van de vroegste documenten uit het christendom.

[De Judas-kus waarmee de discipel Jezus uitleverde aan de soldaten die hem arresteerden. Detail van het altaarstuk 'De Passie', door Hans Holbein de jongere, Öffentliche Kunstsammlung, in Basel, olie op paneel.]

Het was Stephen Emmel al snel duidelijk dat de manuscripten die hij in 1983 in een groezelig, halfduister hotelkamertje in Genève te zien kreeg, van uitzonderlijk historisch belang waren. "De documenten zaten in drie schoenendozen, verpakt in oude kranten", herinnert hij zich nog goed. "De authenticiteit leed geen enkele twijfel, maar ze verkeerden in zeer slechte staat. Ik durfde de pagina's niet om te slaan, uit vrees ze te beschadigen. Door ze voorzichtig aan de rand een beetje op te tillen kon ik een indruk krijgen van de inhoud."

Emmel, een Amerikaans koptoloog (gespecialiseerd in de Kopten, Egyptische christenen), was samen met de Duitse papyroloog Ludwig Koenen door de Southern Methodist University in Dallas naar Genève gestuurd om een blik te werpen op de manuscripten, die door schimmige kooplieden waren aangeboden. Tijd voor serieus onderzoek was er niet.

"We kregen een half uur om de stukken te bekijken. Foto's maken mocht niet, zelfs aantekeningen maken was taboe. Met meer tijd, goede belichting en de juiste apparatuur waren we veel meer te weten gekomen."

De twee handelaren die de manuscripten aanboden, een Griek en een Egyptenaar, hadden zich niet bekend gemaakt. "De ontmoeting verliep uiterst geheimzinnig", vertelt Emmel. "Alles wees erop dat de manuscripten uit Egypte waren gesmokkeld. Vragen over de herkomst werden duidelijk niet op prijs gesteld." De twee handelaren vertelden dat de stukken gevonden waren in de omgeving van het Egyptische dorpje Beni Masar, vlakbij het huidige Behnasa. Emmel: "Hoeveel waarde we daaraan moesten hechten, was onduidelijk." Vast stond wel dat de Griek en de Egyptenaar zelf nauwelijks wisten wat ze in handen hadden. Emmel: "Het waren geen deskundigen. Ze verkeerden in de veronderstelling dat het om drie manuscripten ging, in werkelijkheid waren het er vier." Een snelle inventarisatie leerde dat de stukken afkomstig moesten zijn uit de vierde of vijfde eeuw na Christus. Twee manuscripten, een vertaling van het bijbelboek Exodus en een wiskundige verhandeling, waren geschreven in het Grieks. Ze waren verpakt in aparte dozen, net als enkele in het Koptisch (oud-Egyptisch) opgestelde brieven van de apostel Paulus.

Verspreid over de drie dozen, bevond zich ook veruit de meest interessante ontdekking, drie verschillende teksten, waaronder een volstrekt onbekend evangelie. "Van welke auteur konden we niet opmaken. Hier en daar konden we de naam Judas ontcijferen, maar welke Judas was onduidelijk. Ik veronderstelde dat het om de discipel Thomas ging, die later de naam Judas Thomas kreeg. Ten onrechte, zou blijken."

De auteur van het evangelie moet, zo bleek uit de tekst, een gnosticus zijn geweest. Deze religieuze leer, die in de eerste eeuwen van het christendom snel terrein won, achtte verstandelijke inzichten ondergeschikt aan vaak door openbaringen vergaarde zelfkennis. Bovendien meenden gnostici dat de mens in zijn diepste wezen goddelijk was, een overtuiging die hen tot vijanden maakte van de katholieke kerk.

De onderhandelingen liepen uit op een fiasco. De twee handelaren vroegen voor de gehele collectie drie miljoen dollar. Een lager bedrag was onbespreekbaar evenals de verkoop van afzonderlijke delen. "Toen waren we snel uitgepraat. Zo'n bedrag lag voor een universiteit ver buiten het budget." Niettemin adviseerde Emmel zijn opdrachtgevers alles in het werk te stellen om de gnostische codex alsnog te verwerven, omdat het manuscript anders in zijn geheel verloren dreigde te gaan. "Zo lang het in handen blijft van de huidige eigenaar, is er een groot gevaar voor verdere achteruitgang", schreef hij op 15 mei 1983 in zijn rapport. "Zo'n uniek exemplaar moet zo snel mogelijk in het bezit komen van een bibliotheek of een museum, waar het kan worden hersteld, gepubliceerd en geconserveerd." Zijn noodkreet bleef onbeantwoord.

Emmel weet dat de geschriften begin van de jaren negentig nog eens zijn aangeboden aan de papyroloog James Robinson, directeur van het Californische Institute for Antiquity and Christianity. "Robinson vroeg me hem te vergezellen naar New York, waar de stukken in een kluis lagen opgeslagen. De verkoper kwam niet opdagen. Vanwege de Golfoorlog durfde hij Egypte niet te verlaten."

Daarna werd het stil. Emmel vreesde het ergste, tot hij op 1 juli vorig jaar een congres van koptologen bijwoonde in Parijs. Daar hield de Zwitserse hoogleraar Rodolphe Kasser een twintig minuten durend referaat, waarin hij tot grote opschudding van alle aanwezige wetenschappers bekendmaakte dat hij werkte aan de vertaling van het Evangelie van Judas. Emmel: "Uit de beschrijving van Kasser begreep ik onmiddellijk dat het om het manuscript ging dat ik in 1983 had gezien. Het complete manuscript telde volgens Kasser 62 pagina's. De helft daarvan bestond uit het Judas-evangelie. Vermoedelijk betrof het een latere kopie van de oorspronkelijke tekst uit 150, dezelfde tijd waarin ook de evangeliën van Mattheus, Marcus en Lukas op schrift zijn gesteld. Meer wilde Kasser niet prijsgeven. Hij verwees naar de eigenaar van het manuscript, de in Bazel gevestigde Maecenas-stichting, die geleid wordt door de advocaat Mario."

Het bestaan van het Evangelie van Judas was bij godsdiensthistorici al langer bekend. De kerkvorst Irenaeus, die in 178 bisschop van Lyon werd, waarschuwde al voor het 'godslasterlijke werk' in zijn geschrift Adversus Haereses, ofwel Tegen de Ketterijen, waarin hij de leer van het gnosticisme 'weerlegt en ontmaskert'. De grote vraag is waarom het manuscript sinds de ontdekking zo lang verborgen is gebleven. Volgens Bruce Ferrini, een kunsthandelaar uit Akron, Ohio, durfde vrijwel niemand er zijn vingers aan te branden. Zelf kreeg Ferrini de stukken in 2000 aangeboden van Frieda Tchakos, een galeriehoudster in Genève, die het materiaal een jaar eerder had aangekocht.

Frieda en Roberty konden geen opheldering geven over de herkomst."

Tchakos besloot pogingen om het manuscript van de hand te doen, te staken en bracht het onder in een stichting, de Maecenas Foundation die met de Egyptische autoriteiten in alle rust moest gaan onderhandelen over de teruggave van de stukken. Zij waren daarom onaangenaam verrast toen de Nederlandse kunsthandelaar Michel van Rijn in januari 2001 als eerste melding maakte van de 'onbetaalbare, historische documenten, alleen vergelijkbaar met de vondst van de Nag Hammadi-geschriften en de Dode Zee-rollen in Qumran een halve eeuw geleden'. Van Rijn waarschuwde handelaren vanwege de duistere herkomst geen enkel risico te nemen.

De Maecenas-stichting wil het bedrag waarvoor de stukken zijn aangekocht, niet prijsgeven. Een Londense antiekhandelaar die als tussenpersoon optrad voor Frieda Tchakos, beweert dat zij niet meer dan 300.000 dollar heeft betaald voor de stukken. Een schijntje, zegt Van Rijn. "Dit manuscript is uniek, onbetaalbaar. Dat het om het Evangelie van Judas de Verrader gaat, dat eeuwenlang door de kerk is verboden, maakt het ook voor het grote publiek interessant. Vergeet de Da Vinci Code, dit is het echte werk!"
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » wo 30 maart , 2005 16:48

Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » do 31 maart , 2005 12:33

Brunetti, bedankt voor die hele verzameling Judassen. :)

Ik had al eerder ergens een bijdrage geschreven, ik neem het nu toch maar even hier over, omdat ik het toch wel interessant vind. Het gaat over Judas in het OT.

Er wordt gewoonlijk van uitgegaan dat het jodendom monotheïstisch is, en dat het christendom hiervan een latere, 'ketterse afsplitsing' is, maar volgens mij kan het precies andersom zijn geweest: een priesterlijke elite wilde hun geloofshervorming opdringen aan het vanouds polytheïstische volk, en gebruikte hiervoor het middel van de gewelddadige onderdrukking. Wie zich niet hield aan hun geloofsopvatting, kreeg de doodstraf.

Het geloof aan Jezus was geen nieuwigheid, maar een vorm van het oude geloof, dat de kans kreeg de kop op te steken toen de Romeinen chaos schiepen in het joodse rijk, en de macht van de priesterkaste verbrokkelde. Joden verspreidden zich over een groot gebied, en overal ontstonden splintersektes, zonder dat deze de kop werden ingedrukt door de intolerante priesters. Ook de Tammoetz-verering kreeg dus weer een kans, in de gedaante van Jezus.

Judas

Judas' naam betekent 'geprezen'; dit geldt voor de personenn (Judah en Judas), voor het land (Juda of Judea) en voor het volk, de joden.

De naam Judas staat in verband met zowel het jodendom als met de naam van de provincie Judea (Juda), de (Romeinse) provincie waar het joodse volk woont. Opmerkelijk dus dat uitgerekend Judas als de 'verrader' ten tonele wordt gevoerd. In het Oude Testament wordt Jozefs' broer Judas genoemd als degene die hem voor 20 zilverlingen verkocht aan de Arabieren, die hem weer doorverkochten aan de Egyptenaren.

In het OT beschuldigt god zelf het joodse volk er regelmatig van dat zij hem verraden. Voor mij betekent dat een vorm van godsdienstonderdrukking. De joden hadden in het OT al geen zin in de repressie, en dat komt naar voren doordat ze steeds weer hun oude goden gingen aanbidden.

Misschien is dit de basis van de opvatting van Judas als verrader in het christendom.

Jezus en Jozef fungeren beide als godsdiensthervormer; beide worden ze hierom gehaat en verkocht.

Jozef is in het Oude Testament de zoon van Jakob en Rachel. Hij droomde dat de zon, de maan en de sterren voor hem bogen. Dit werd uitgelegd als zouden zijn vader, moeder en zijn 12 broers voor hem buigen. Hierop werd hij in de put gegooid, en vervolgens, om niet het bloed van hun broer te vergieten, door Judas aan de Isjmaëlieten verkocht, die hem doorverkochten aan de Egyptenaren.

De Romeinen, aan wie Jezus werd verkocht door Judas Iskariot, werden beschouwd als vijand van de Joden. Ik weet niet hoe het zit met de Arabieren of de Egyptenaren. Tacitus vermeldde dat er sterke troepen Arabieren bij het Romeinse leger waren aangesloten om Judea ten val te brengen. Hij heeft het over de ‘wrijving die normaal is bij buurvolkeren.’ :verward:

Wat de relatie met Egypte betreft: Jozef wordt geschreven met dezelfde hiëroglyf als Djoser, een vroege farao, een van de eerste piramidebouwers. Verder was het land dat nu Israël heet natuurlijk bezet door Egypte, voor daar de Perzen, Grieken en Romeinen binnen kwamen wandelen.

De joodse Judas erkent Jezus niet als zoon van God, wat overeenkomt met de joodse zienswijze zoals wij die kennen, dus monotheïstisch. Maar de joodse geschiedenis wordt verteld als het onophoudelijke proberen de oude, polytheïstische godsdienst de kop in te drukken.

Dus: de reguliere zienswijze is dat Jezus een godsdiensthervormer is, en Judas vertegenwoordigt het joodse recht, namelijk: afvalligen moeten worden gedood.
Mijn alternatieve zienswijze: Jezus vertegenwoordigt de oude godsdienst van het joodse volk, en Judas vertegenwoordigt de stem van de priesterlijke elite, die de oude godsdienst wil onderdrukken. Met andere woorden: Judas is de hervormer, die het volk het monotheïsme wil opdringen.

In het Oude Testament wordt gesproken over de hemelkoningin en het wenen van de vrouwen om Tammoetz. Tammoetz is de voorloper van Jezus.

Het jodendom was polytheïstisch. Archeologische vondsten tonen niets waarin de religie in het gebied van Israël afwijkt van de omringende gebieden.

Dus: is de 'ketterij' van Jezus niet gewoon een poging om de oude godsdienst tegen de onderdrukking in een nieuwe kans te geven?

Jezus wordt gekruisigd vanwege zijn godslastering. Jezus is hier een soort allegorie van het joodse volk zelf, dat niet willen zwichten voor de druk van priesters.

Het 'wenen voor Tammoetz' was in de bijbel al ketterij genoemd. Jezus tot ketter bestempelen is hiervan de voortzetting, het is niet iets heel nieuws.

Jozef vergeleek zichzelf met de zon; Tammoetz werd ook geassocieerd met het vereren van hemellichamen.

Ezechiël 8:

14 Vervolgens bracht hij mij naar de ingang van de noordelijke tempelpoort. Daar zag ik vrouwen zitten die treurden over de dood van de god Tammuz. 15 ‘Heb je dat gezien, mensenkind?’ zei hij. ‘Je zult nog afschuwelijker dingen zien.’
16 Daarna bracht hij me naar het binnenplein van de tempel. Bij de toegang, tussen de hal en het altaar, zag ik ongeveer vijfentwintig mannen staan met hun rug naar de tempel en hun gezicht naar het oosten gericht. Ze knielden neer om de zon te aanbidden.


Dat de zon werd vereerd, bleek ook uit andere bijbelpassages, waar bijvoorbeeld de zonnepaarden en de zonnewagen werden vernietigd.



2 Koningen:11

11 Hij liet de paarden weghalen, die de koningen van Juda hadden gewijd aan de zon. Ze stonden aan de ingang van de tempel van de Heer, op het binnenplein bij het dienstvertrek van de hofbeambte Netanmelek; en de zonnewagen verbrandde hij.


De joden waren zonaanbidders! Dit gegeven wordt in het verhaal van Jozef subtiel omgekeerd: hier vereren de hemellichamen blijkbaar de ketterse zon! Zo ervaren de broers het in elk geval wel.

Jeremia zegt het volgende over de hemelkoningin (melekheth ha-shamayim) en het verraad van het joodse volk.

Jeremia 7:

17 Zie je niet wat de mensen doen in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem? 18 De kinderen sprokkelen het hout, de vaders steken het vuur aan en de moeders kneden het deeg om de koeken te bakken voor de godin die ze de koningin van de hemel noemen. Zij brengen offers aan andere goden om mij daarmee te kwetsen. 19 Maar het is de vraag of ze mij wel kwetsen. Treffen ze niet eerder zichzelf en dat tot hun eigen schande? 20 Want mijn woede zal dit land treffen: mens en dier, de bomen, de oogst. Mijn woede zal door het land trekken als een vuur! Een vuur dat niet te blussen valt.’


Hm, jaloers op een godin voor wie het volk koekjes bakt. :huh: Maar ja, niets menselijks is de goden vreemd, zal ik maar denken. :p

In elk geval: de polytheïstische mensen van Juda zijn de verraders van god, en daarmee roepen ze zijn wraak over hen af.

2 koningen:17

16 Zij trokken zich niets aan van de geboden van de Heer, hun God: zij goten twee beelden van jonge stieren, maakten een beeld van de godin Asjera, bogen zich in aanbidding neer voor de hemellichamen en vereerden Baäl. 17 Ze lieten hun zonen en dochters door het vuur gaan en maakten gebruik van waarzeggers en toekomstvoorspellers. Ze lieten zich verleiden om te doen wat in strijd is met de wil van de Heer, en zo wekten zij zijn woede op.


Jeremia 44

17 Wij willen ons houden aan de beloften die we hebben afgelegd. Wij blijven wierook branden en wijnoffers brengen voor de godin die we de koningin van de hemel noemen. Dat hebben wij altijd gedaan in de steden van Juda en in de straten van Jeruzalem, wij, onze voorouders, koningen en adel. Toen hadden we genoeg te eten, het ging ons goed. We werden niet door rampen getroffen. 18 Maar sinds we ermee opgehouden zijn wierook te branden en wijnoffers te brengen voor de koningin van de hemel, hebben we aan alles gebrek en komen we om door oorlog of honger.’ 19 En alle vrouwen voegden er aan toe: ‘Onze mannen stemden er volledig mee in dat we wierook brandden en wijnoffers brachten voor de koningin van de hemel en koeken bakten waarop zij stond afgebeeld.’


Wat die wijn en koek betreft trouwens, de producten van de vegetatiegodsdienst, die hebben het toch nog tot het sacrament van de eucharistie gebracht. Maar vrouwen komen er niet meer aan te pas. Wierook was een van de geschenken die het kind Jezus ontving van de drie Magiërs, die natuurlijk een hemellichaam volgden.

Mozes, in Deuteronomium 4:

19 Als je vol bewondering naar de hemellichamen kijkt, naar de zon, de maan en de sterren, laat je dan niet verleiden er in aanbidding voor neer te buigen. De Heer, je God, heeft zon, maan en sterren toegewezen aan alle andere volken op aarde, maar niet aan jullie.


En last but not least, Deuteronomium 17:

2 Stel dat er in een van de steden die de Heer, je God, je zal geven, een man of een vrouw wordt aangetroffen die handelt in strijd met zijn wil en die de verplichtingen van het verbond niet nakomt. 3 [color="blue"]Tegen zijn bevel in buigt zo iemand zich in aanbidding neer voor andere goden, voor de zon, de maan of de sterren aan de hemel. 4 Wanneer zoiets je wordt gemeld of je ter ore komt, stel dan een grondig onderzoek in. Komt de waarheid aan het licht en staat het vast dat zoiets schandelijks in Israël is gebeurd, 5 leid die man of die vrouw dan naar de stadspoort en breng hem of haar door steniging ter dood.


De steden die de Heer aan de joden zal geven!!!? Wat hebben de mensen van Kanaän ermee te maken dat hun steden worden bezet door de volgelingen van een intolerante oorlogsgodsdienst? Dan kan die wet wel de doodstraf op godslastering stellen, dat wil nog niet zeggen dat ze in hun recht staan!

In elk geval was Jezus een godslasteraar, volgens de repressieve wet.

Ten slotte: het kruis waaraan Jezus werd geslagen komt zelf voort uit zonnesymboliek.

Misschien is het geloof in Jezus een nieuwe poging van de mensen in Juda is om hun oude godsdienst nieuw leven in te blazen. Maar het is aangepast aan de tijd waarin dit gebeurt, dus in de tijd dat Romeinen én het orthodoxe jodendom hun uiterste best doen om de overal bloeiende 'ketterse' sektes de kop in te drukken.[/color]
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » do 31 maart , 2005 13:37

Dag Els,
Weer iets om over na te denken. Die zienswijze kende ik nog niet. Misschien aanvullend hierop nog eens wijzen op de Tammuz die in de bijbel wordt vermeld (Ezekiel 8:14), het Hebreeuws is voor Dumuzi.

Rituelen, klaagzangen voor de dood van Dumuzi en grote feesten bij de verrijzenis van Dumuzi waren wijdverspreid in het Nabije Oosten.

In het Vroeg Dynastische (derde millennium vc) Lagash werd de zesde maand van het jaar genoemd naar het festival van Dumuzi. In een latere kalender in Noord-Mesopotamië wordt één van de maanden naar Dumuzi vernoemd. De vierde maand van de standaard Babylonische kalender is Du'uzu of Duzu. En Tammuz wordt nog steeds gebruikt door de Iraki's als de naam voor juli.

Het verrijzen van Dumuzi, kondigt de lente aan!

Zoveel gelijkenissen... De puzzel is nog niet af... maar ik krijg toch stilaan al een mooi plaatje.
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » di 04 apr , 2006 22:04

Hier een podcast met Michel van Rijn, die betrokken was bij het gedoe rond het evangelie, en die gedeeltes van de vertaling op zijn website had gezet.



()

Interview with Michel Van Rijn. We discuss what The Gospel of Judas is and what it contains; Saint Irenaeus, Bishop of Lugdunum; the appearance of the Coptic manuscript written in Sahidic; why The Gospel of Judas has been banned and hidden from the public for so long; the Vatican; how he found out about The Gospel of Judas; the documentary by National Geographic; why he published the translation of The Gospel of Judas on his web site; Frieda Nussberger Tchakos; the Maecenas World Patrimony Foundation; his background as a dealer and smuggler in the art world during the 70’s; his book Hot Art Cold Cash which tells what really happens in the art world in obtaining historical artifacts; Chairman Al Taubman and the Sotheby’s scandal; Christopher Davidge and the Christie’s Auction House Scandal; the moral obligations of art dealers; how crooked art dealers can sponsor terrorism; what changed his ways as a former arts smuggler.


Helaas kon ik het niet al te goed verstaan.

Hier staat een voorlopige 'prevertaling', ik geloof overgenomen van de website van Michel van Rijn.



Hier een aantal foto's, o.a. originelen, transcripties en vertalingen, en heel wat achtergrondinformatie.



En hier de website van Michel van Rijn, een evement op zichzelf, must read zou ik zeggen, namelijk ex-kunstsmokkelaar die is bekeerd naar de andere kant.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 05 apr , 2006 20:11

Op 9 april wordt het evangelie 'geopenbaard' op national geographic.

Gospel Of Judas 9 april, 22.00 uur

Een van de belangrijkste recente ontdekkingen in de bijbelse archeologie wordt onthuld in deze exclusieve reportage voor National Geographic.

Ook te Zien: 20 mei 22.00 uur, 27 mei 19.00 uur


En deze data:

Gospel Of Judas 27 april, 21.00 uur

Een van de belangrijkste recente ontdekkingen in de bijbelse archeologie wordt onthuld in deze exclusieve reportage voor National Geographic.

27 april, 21.00 uur
28 april, 0.00 uur
29 april, 19.00 uur
30 april, 12.00 uur
30 april, 21.00 uur
1 mei, 1.00 uur


els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 05 apr , 2006 20:15

Hmm, linken gaat niet zomaar. Je gaat vanzelf naar het begin. Maar daardoor zag ik een nieuw programma, 'Secret Bible'. Lijkt me ook wel leuk.



Vanaf 24 april maandag om 21:00 uur, drie delen.

Het evangelie van Judas zie ik niet bij de hoogtepunten staan. :?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 10 apr , 2006 20:32

Nog even twee links:

Hier kun je het evangelie van judas downloaden, in pdf-format:



En dit is wel een aardige flashpagina:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron