Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Rel om kruisbeeld in Italiaanse klaslokalen

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Rel om kruisbeeld in Italiaanse klaslokalen

Het ophangen van kruisbeelden in openbare scholen moet niet worden toegestaan.
2
50%
Het ophangen van kruisbeelden in álle openbare ruimtes moet niet worden toegestaan.
1
25%
Alle scholen en beheerders van openbare ruimtes moeten zelf weten of ze kruisbeelden willen ophangen.
1
25%
 
Totaal aantal stemmen : 4

Berichtdoor els » ma 27 okt , 2003 18:38

Poll vraag: moeten kruisbeelden in openbare ruimtes worden verboden?

[url=http://www.katholieknederland.nl/nieuws/index_19851.html]http://www.katholieknederland.nl/
nieuws/index_19851.html[/url]

Rel om kruisbeeld in Italiaanse klaslokalen


Hilversum (Van onze redactie/Reuters) 27 oktober 2003 - In Italië is een rel uitgebroken over een uitspraak van de rechtbank dat openbare kleuterscholen kruisbeelden uit hun lokalen moeten verwijderen. Ministers en kardinalen zijn verbolgen en maken zich sterk voor het behoud van kruisbeelden in de Italiaanse klaslokalen.

Rechtszaak
De beslissing is de uitkomst van een rechtszaak die de Italiaanse moslimleider Adel Smith tegen een lagere school bij de stad L’Aquila had aangespannen. Smith had de school gevraagd kruisbeelden uit het schoolgebouw waar zijn twee kinderen les volgen, te verwijderen. Toen de school dit weigerde stapte Smith naar de rechter.

Centrum van het universum
Een rechter van de stad bepaalde dat het crucifix aantoont dat de staat in het openbaar onderwijs een onbedwingbaar verlangen heeft om het katholicisme “ook op openbare scholen in het centrum van het universum te plaatsen zonder oog te hebben voor de rol van andere religies in de menselijke ontwikkeling”.

RK-Kerk geschokt
De rechter heeft de school een maand de tijd gegeven om de kruisbeelden weg te halen. De RK-Kerk heeft geschokt gereageerd op de uitspraak. In Italië leven ongeveer 1 miljoen moslims, waarvan 90.000 in Rome.

Nietig verklaard
Ook de Minister van Arbeid, Roberto Maroni, is verbolgen over de beslissing. “Dit is een ongehoorde beslissing dat zo snel mogelijk nietig verklaard moet worden. Het is onacceptabel dat een rechter duizenden jaren geschiedenis doet vervagen” aldus Maroni gisteren.

Staatsgodsdienst
Twee wetten uit 1920 stellen het tentoonspreiden van kruisbeelden in klaslokalen verplicht. Sinds 1984 is het Rooms-katholicisme echter geen staatsgodsdienst meer en worden de vroegere wetten niet meer strikt nageleefd. Sommige docenten hebben de kruisbeelden uit de klaslokalen verwijderd terwijl vele andere de crucifixen laten hangen. Minister van justitie, Roberto Castelli, wil onderzoeken of de beslissing wel wettig is. Hij dreigt met maatregelen als dit niet het geval is.

Belediging
Kardinaal Ersilio Tonini vraagt zich af “hoe iemand de verwijdering van een basissymbool van ons land uit klaslokalen kan opdragen?” De uitspraak is volgens hem “een belediging voor de meerderheid van de Italianen”.

Erkenning
Smith die de zaak voor de rechter bracht, verdedigt de uitspraak. “Italië is niet het Vaticaan” zei hij tegen de krant La Repubblica. “Ik heb niets tegen kruisbeelden, maar ik wil niet dat mijn kinderen er op hun openbare basisschool tegenaan kijken. Ik heb nu simpelweg de grondwettige erkenning gekregen dat ik het recht heb dit te eisen.”

Moedig en modern
Linkse vakbondsleiders steunen de uitspraak van de rechter omdat zij menen dat de verwijdering van kruisbeelden uit de klaslokalen de integratie van kinderen uit andere religies zal bevorderen. “Het is een moedige en moderne beslissing”, zegt Armando Catalano, leider van een van de grootste onderwijsbonden.

Eerdere commotie
Het is niet voor het eerst dat kruisbeelden in Italië voor opschudding zorgen. Vorig jaar stelde de minister van onderwijs, Letizia Moratti, voor dat de aanwezigheid van kruisbeelden in klaslokalen, publieke ruimtes en treinstations, verplicht moet worden. Joodse en islamitische leiders uitten toen hun afschuw over het voorstel, dat niet werd goedgekeurd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 27 okt , 2003 18:39

Zelf moet ik er nog even over nadenken, dus ik heb nog niet gestemd. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 28 okt , 2003 18:48

Al wat niet aan de vrije wil van een persoon wordt overgelaten mag voor mijn part verdwijnen :duivel:
Er zijn al genoeg mensen op deze wereld die vertellen hoe wij moeten leven en die hangen mij allemaal de strot uit :duivel:
En dat geldt voor blanken, negers, rode, gele en alle kleuren tussenin :duivel:
Ik stem dus voor alles Njet :duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 28 okt , 2003 19:01

Els, waarom ik altijd als gast geklasseerd sta is mij een raadsel. Ik kan dus ook nooit stemmen in eender welke poll. ???
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » wo 29 okt , 2003 0:08

Als het goed is, moet je je gewoon aanmelden, en dan aanvinken 'wachtwoord onthouden', of zoiets. Dan moet er een 'cookie' op je computer worden gezet. Dat is een stukje script met je wachtwoord, dat iedere keer wordt gevonden als je op het forum kijkt.

Ik kan een paar dingen verzinnen: je computer accepteert geen cookies (dat is iets wat je in kan stellen in je browser), of de cookies worden weer van je computer verwijderd, om de een of andere reden.

Ook is nog mogelijk dat je niet hebt niet aangevinkt dat de aanmeldgegevens moeten worden onthouden. Of je hebt een keer uitgelogd. Elke keer als je uitlogt, moet je je daarna weer opnieuw aanmelden.

Ik ben toch wel benieuwd wat je wou stemmen, moet ik zeggen. Ik zit nog in dubio. Ik zou toch wel graag willen dat mijn kind de mogelijkheid heeft om niet door godsdiensten te worden geïndoctrineerd. Als ik wilde dat het gelovig werd opgevoed, deed ik het wel naar een christelijke school.
Van openbare ruimtes als het station wordt het moeilijker. Ik erger me wel aan opvallende zendingsdrift, maar een wettelijk verbod...

Maar misschien zou ik een stelligere mening hebben als ik steeds werd geconfronteerd met godsdiensten die zich constant proberen op te dringen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Luna » wo 29 okt , 2003 17:01

[I] :happy: Voor godsdienstbeoefening zijn voorziene plaatsen.
Kruisbeelden in openbare plaatsen hoeven dus niet. Persoonlijk zie ik kruisbeelden als symbolen van onderdrukking.
Luna
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di 28 okt , 2003 12:07

Berichtdoor els » wo 29 okt , 2003 20:51

Persoonlijk zie ik kruisbeelden als symbolen van onderdrukking.


Hallo Luna,

Bedoel je met onderdrukking dat een kruisbeeld de onderdrukking van de kerk symboliseert?
Er zijn natuurlijk ook mensen voor wie het iets persoonlijks is.

De kerk wil natuurlijk wel graag op alle niveaus bepalen wat wij allemaal uitspoken. Dat de godsdienst nu niet meer zoveel macht heeft, is te danken aan het feit dat we er tegenwoordig openlijk kritiek op mogen hebben.

Kruisbeelden op openbare scholen vind ik niet kunnen, dat is voor mij zeker een teken van de opdringerigheid van de kerk. Dat dat in Italië gebeurt, is vanwege de macht van de kerk daar.
Over openbare ruimtes ben ik er niet helemaal uit. Als de kerk het gaat sponsoren, zeg ik natuurlijk: weg ermee. Maar ik weet niet goed wat ik moet denken als het om iets persoonlijks gaat.
Maar ja, ik zie ook weer niet voor me hoe een kruisbeeld op een station komt te hangen, omdat een of andere werknemer dat leuk vind. Wat je hier wel op stations ziet, zijn die borden van de bond tegen het vloeken, die ook een christelijke achtergrond hebben.

De optie zou dus moeten zijn: overal verbieden. Maar ik denk toch nog even na. :hmm:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 29 okt , 2003 21:08

Luna, welkom op het forum trouwens. Ik zag dat je je net had aangemeld. Ik dacht dat je hier al eerder had gepost, maar ik heb me zo te zien vergist. Of was het misschien per email?
Maar misschien zijn er meer Luna's op het web. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 30 okt , 2003 12:19

Welja. Intussen wordt in Moskou op scholen wel zonder gewetensnood Halloween verboden, vanwege de gevoeligheid van de Russisch Orthodoxe kerk.



Halloween banned in Moscow schools

Halloween has been banned from schools in Moscow after Russian education chiefs ruled it was too pagan.

Officials caved in to Church demands and issued a blanket ban on all Halloween celebrations from carving pumpkin heads to dressing up.

The Moscow Education Department has ordered all schools in the capital to ban any Halloween celebrations, Izvestia newspaper reported.

In a letter sent to school heads and governors teachers were warned that: "The very fact that Halloween activities contain elements such as the cult of death, rejecting death, personification of death and evil spirits produces a destructive effect upon the psychological, moral and spiritual health of students."

A ban had earlier been called for by Russian Orthodox Church leaders who claimed the pagan festival was "satanic".
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 30 okt , 2003 12:28

En nog wat nieuws van 28 oktober:



En een homoseksuele bischop moet door de FBI worden bewaakt omdat zijn leven wordt bedreigd.

Bodyguards For Gay Bishop
(Manchester, New Hampshire) The first openly gay man to become an Episcopal bishop is under round the clock FBI protection following threats on his life, according to media reports.
[...]
The threats are being taken seriously in America because of the growing militancy of religious extremists.

Nine years ago Paul Hill, a former preacher and an anti-abortionist, shot dead a doctor and his bodyguard outside a clinic in Florida. Hill was executed for the crime last month.

Meanwhile, an Episcopal priest who wrote an article sympathetic to Robinson`s election has been forced to resign from a private religious school in Georgia.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 30 okt , 2003 12:50

Guest schreef:Al wat niet aan de vrije wil van een persoon wordt overgelaten mag voor mijn part verdwijnen :duivel:
Er zijn al genoeg mensen op deze wereld die vertellen hoe wij moeten leven en die hangen mij allemaal de strot uit :duivel:
En dat geldt voor blanken, negers, rode, gele en alle kleuren tussenin :duivel:
Ik stem dus voor alles Njet :duivel:

Hee, ik heb die bijdrage van Willy helemaal gemist!
Vreemd.

Maar 'nee wat', Willy? Nee, kruisbeelden in openbare scholen en gebouwen mogen niet verboden worden, neem ik aan?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 31 okt , 2003 16:01

Els ik heb mij waarschijnlijk niet goed uitgedrukt maar mijn NEE geldt voor alle indocrinatie van om het even wat. Een persoon kan in zijn woonst en privé leven doen en laten wat hij wil, maar als men in het openbaar, of het nu scholen of stations zijn, godsdienstige beelden of pamfletten hangt, dan probeert men in de geest in te dringen van een ander met het doel deze persoon voor hun zaak te winnen; de reclame doet niets anders en dat keur ik ook niet goed. Het gaat mij dus niet alleen om godsdienst maar om geestelijke vrijheid van te denken en te handelen volgens mijn eigen ik, ten goede of ten kwade. Het is mijn verantwoordelijkheid als vrije geest.
Het is dus: geen kruisbeelden nergens, ik ben het volledig eens met Luna: voor godsdienstuitoefeningen zijn er speciale plaatsen en wie daar naartoe gaat, dat is zijn zaak.
Ik kan er ook nog aan toevoegen: ook de hoeren lopen met een kettinkje met een kruisje aan, hetgeen de eerste kristenen vrouwen niet deden: zij hadden een amulet met een miniatuur penisje om hun hals, als vruchtbaarheidssymbool.

:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 31 okt , 2003 22:05

:D :D
Bedankt voor die leerzame laatste toevoeging. Is dat echt waar? Hoe kom je nou toch aan die informatie?
Ik heb wel gelezen dat de heilige communie onder een bepaalde groep vroege christenen bestond uit het nuttigen van sperma en menstruatiebloed, maar dit wist ik nog niet.

Maar bedankt ook voor je heldere betoog. Ik denk dat ik mijn gedachten nu ook beter op een rijtje krijg. Ik maak me nooit zo druk, maar er is natuurlijk wel een reden voor dat de godsdienst hier een persoonlijke zaak moet zijn.

Intussen vond ik ook dit artikel op BBC-news.

[url=http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/3215445.stm][http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/
europe/3215445.stm[/url]

Daar staat dat degene die de zaak bij de rechter aankaartte aanvankelijk wilde dat er een koransymbool naast het kruisbeeld zou worden opgehangen, maar dat mocht natuurlijk niet. :cool:

The president of a Muslim group, Adel Smith, initially suggested that a symbol from the Koran should be displayed alongside the crucifix in his children's classrooms.

When this was denied, he took his complaint to the courts.


Toch wel grappig. Maar je hebt er gelijk in dat dergelijke godsdiensten een propagandastrijd voeren, moet ik inderdaad zeggen dat openbare ruimtes moeten worden gevrijwaard van ideologische reclame.

Anders zou ik met genoegen een vaginasymbool naast het kruisbeeld en het koransymbool in de klas laten ophangen.
Atheïstische symbolen ken ik trouwens niet. Of het moet een hamer en een sikkel zijn. :duivel:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 31 okt , 2003 22:07

Blast. Ik keek even naar de resulaten van de stemmen, en nu kan ik niet meer stemmen. :huh:
Er staat dat ik mijn stem al uit heb gebracht. Da's een fraai bugje, eens uitvissen hoe dat komt bij Ikonboard.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 31 okt , 2003 23:08

But the ruling has shocked the Roman Catholic Church.

"You cannot remove a symbol of the religious and cultural values of a people just because it can offend someone," said a leading prelate, Cardinal Ersilio Tonini.


Nou ja, okee dan... als we een hamer en sikkel in de Sint Pieter mogen ophangen. :lachen:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 01 nov , 2003 12:00

Bedankt voor die leerzame laatste toevoeging. Is dat echt waar? Hoe kom je nou toch aan die informatie?

Els hier is het gevraagde. Het komt uit een franstalig boek, daar kan ik ook niets aan doen. Ik heb de tekst vertaald met Babel Fish. Het zal waarschijnlijk niet voor honderd procent juist zijn maar beter zo dan niets.

Originele versie:
Depuis la plus haute antiquité, et dans toutes les religions, la croix n'a jamais été qu'un symbole solaire ou stellaire.
La croix dite de Saint-André concerne spécialement les deux équinoxes ou, pour mieux dire, les deux points annuels d'intersection entre l'écliptique et l'équateur céleste.
L'obliquité de l'écliptique étant d'environ 23° 27' par rapport au plan de l'équateur céleste, le croisement de ces deux cercles engendre en effet aux points équinoxiaux une double intersection cruciforme.
Cette seule particularité justifie l'adoption de la croix comme insigne d'initiation aux Mystères de la Rénovation universelle.
Il est bon d'ajouter que dans certains rites orientaux - en Egypte, en Grèce et en Phénicie, notamment -, l'équinoxe de printemps de la future Résurrection se symbolisait également par le phallus, représentation du membre viril, et qui préfigurait la fécondité luxuriante provoquée par le soleil de l'ère nouvelle, ce soleil que le rituel égyptien désigne sous cette dénomination révélatrice: «Râ, l'éternel rajeuni».
Le phallus, emblème dont rougirait aujourd'hui la moins pudique de nos émancipées, fut cependant l'amulette préférée des chrétiennes de l'Eglise primitive, avant que la croix eût été officiellement imposée comme insigne définitif de la secte chrétienne.
En 680 seulement, le sixième synode de Constantinople proscrivit le port du phallus et substitua à ce symbole la croix latine; ordonnance qui fut renouvelée un siècle plus tard par le pape Adrien Ier.
Ainsi donc, sept cents ans seulement après le prétendu crucifiement du soi-disant messie, la croix latine fut reconnue comme seul emblème du catholicisme.
Or, la croix latine est à la fois symbole stellaire et solaire.
Formée par la droite des équinoxes et la droite des solstices, elle s'inscrit géométriquement dans l'ellipse de la révolution terrestre.
Et comme dans cette ellipse le soleil se situe à l'un des foyers, il est d'usage d'orner la croix latine d'un disque solaire, placé à l'intersection de la droite des équinoxes et de la droite des solstices.
De cette manière, la croix latine s'apparente à l'antique croix gammée des temples hindous et mexicains, car elle évoque, elle aussi, la «Connaissance de Dieu» et la Loi des mutations de l'Energie solaire.

Boek: Réponds, Pie XII...!, door Rodolphe Werner, Editions Prométhée, 1946, blz. 29/31

Babel Fish:
Since highest antiquity, and in all the religions, cross was never but one the solar or stellar symbol.
The cross known as of Saint-Andrew relates to in particular the two equinoxes or, for better saying, the two annual points of intersection between the ecliptic and the celestial equator.
The obliqueness of the ecliptic being of approximately 23° 27' compared to the plan of the celestial equator, the crossing of these two circles indeed generates at the equinoctial points a double cruciform intersection.
This only characteristic justifies the adoption of the cross like symbol of initiation to the Mysteries of the universal Restoration.
It is wise to add that in certain Eastern rites - in Egypt, Greece and Phoenicia, in particular -, the vernal equinox of the future Resurrection was also symbolized by the phallus, representation of the male member, and who preceded fruitfulness luxuriance caused by the sun of the new era, this sun that the Egyptian ritual indicates under this revealing denomination: "Râ, the renovated eternal".
The phallus, emblem of which would blush today the least modest of our emancipates, was however the preferred amulet of the Christian women of the primitive Church, before the cross had been officially imposed like final symbol of the Christian sect.
In 680 only, the sixth synod of Constantinople proscribed the port of the phallus and substituted for this symbol the Latin cross; schedule which was renewed one century later by the pope Adrian I.
Thus, seven hundred years only after alleged the crucifixion of the so-called Messiah, the Latin cross was recognized like only emblem of Catholicism.
However, the Latin cross is at the same time stellar and solar symbol.
Formed by the line of the equinoxes and the line of the solstices, it fits geometrically in the ellipse of the terrestrial revolution.
And as in this ellipse the sun is located at the one of the hearths, it is of use to decorate the Latin cross of a solar disc, placed at the intersection of the right-hand side of the equinoxes and line of the solstices.
In this manner, the Latin cross is connected with the antique swastika of the Hindu and Mexican temples, because it evokes, it also, the "Knowledge of God" and the Law of the changes of Solar energy.

Boek: Réponds, Pie XII...!, door Rodolphe Werner, Editions Prométhée, 1946, blz. 29/31
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 14 nov , 2003 23:48

Bedankt voor het artikel en de vertaling, Willy. Sjonge, het staat er alweer twee weken, ik kom er nu pas aan toe om het te lezen.
Wat goed ook dat het automatisch vertaald is. Af en toe wel grappig, maar het is heel begrijpelijk allemaal.

Ik heb er nooit van gehoord, en ook niet van het verband met de fallus en de wederopstanding of zonnestand. Maar het ligt natuurlijk wel voor de hand als ik er over nadenk, want die voorlopers van Jezus waren toch ook fallische goden (zoals Osiris, Dionysos etc.)

Ik ben benieuwd of ik nog iets kan vinden over die zesde synode van Constantinopel.

Maar verder ook een heel geschikt symbool om in de klaslokalen op te hangen. :D
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 25 nov , 2003 17:33

Iedereen die beweert dat wat hij zegt waar is, is een bedrieger.
De enige mensen naar wie we ooit moeten luisteren, zijn zij die dingen voorzichtig beweren, als mogelijk waar.

:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron