Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Actie: Amnesty International - voorkom steniging Nigeriaanse

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor els » ma 26 aug , 2002 23:06



Nigeria:
Kom in actie voor de Nigeriaanse Amina Lawal

Amina Lawal
Verschillende Noord-Nigeriaanse staten hebben de nieuwe sharia-wetgeving ingevoerd. Daarmee hebben zij de deur geopend voor de toepassing van de doodstraf, marteling en andere wrede en mensonterende straffen. Nigeria erkent de internationale normen voor de mensenrechten en heeft vele internationale mensenrechtenverdragen ondertekend en geratificeerd. Desondanks handhaafde het sharia-Hof van Beroep in Funtua, Nigeria, vandaag het doodvonnis door steniging van de Nigeriaanse vrouw Amina Lawal.

Amina Lawal, een 30-jarige moslim, werd op 22 maart 2002 veroordeeld tot de dood door steniging door de sharia-rechtbank te Bakori in de Nigeriaanse staat Katsina. Amina bekende naar verluidt dat zij een buitenechtelijke zwangerschap had ondergaan. Zwangerschap buiten het huwelijk is binnen de sharia-wetgeving in de staat Katsina voldoende bewijs voor een veroordeling wegens overspel. Amina had geen advocaat tijdens de eerste rechtszitting.
Op 20 augustus 2002 oordeelde het sharia-Hof van Beroep dat het doodvonnis van Amina Lawal zal worden gehandhaafd.

De sharia-wetgeving
‘Traditionele’ islamitische wetgeving, vooral die van de sharia, wint in veel landen terrein. Amnesty International neemt geen standpunt in over het invoeren ervan als zodanig. Voorwaarde is wel dat ze in overeenstemming is met internationale beginselen van mensenrechten. En daaraan schort het in Noord-Nigeria op veel punten. De sharia-wetgeving is beladen met allerlei discriminerende, vrouwvijandige en onterende praktijken.

Wat kunt u doen?
Stuur zo snel mogelijk een beleefde brief of e-mail aan de president van Nigeria en een kopie aan de Nigeriaanse ambassadeur in Nederland. Dring erop aan dat de wrede en onmenselijke doodstraf die Amina Lawal is opgelegd, niet wordt uitgevoerd. Vraag met klem om een eerlijk beroep.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 26 aug , 2002 23:08

Schrijf naar:
His Excellency Olusegun Obasanjo
President of the Republic
The Presidency
Federal Secretariat
Phase II, Shehu Shagari Way
Abuja

E-mail:
webmaster@nigeria.gov.ng

Stuur een kopie aan:
Ambassade van de Federale Republiek Nigeria
H.E. mw. Olatokunbo Ayoka Awolowo-Dosumu
Buitengewoon en Gevolmachtigd Ambassadeur
Wagenaarweg 5
2587 LL Den Haag
Fax: 070-3551110
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 26 aug , 2002 23:11

Voorbeeldbrief:

His Excellency Olusegun Obasanjo
President of the Republic
The Presidency
Federal Secretariat
Phase II, Shehu Shagari Way
Abuja

Fax: + 00 234 9 523 21 36 (press office)
Email: webmaster@nigeria.gov.ng


Stuur een kopie aan:
Ambassade van de Federale Republiek Nigeria
H.E. mw. Olatokunbo Ayoka Awolowo-Dosumu
Buitengewoon en Gevolmachtigd Ambassadeur
Wagenaarweg 5
2587 LL Den Haag

Fax: 070-3551110



Your Excellency,

I am deeply concerned about the pernicious effects on human beings and on their rights of the introduction of the new Shari'ah based Penal Codes in Northern Nigeria. These new codes establish the death penalty for crimes such as adultery and introduce cruel, inhuman and degrading punishments such as flogging and amputation.

All these punishments are in breach of international human rights instruments signed and ratified by your Government, for that reason, I kindly call on your Government to take all necessary measures to secure respect for the rule of law in every part of Nigeria which includes respect for the prohibition on torture and cruel, inhuman and degrading treatment and punishment, such as the practice of corporal punishment. The Nigerian government should also make death penalty a thing of the past.

The government of Nigeria must also ensure that no-one is discriminated against before the law on grounds of his or her religion, sex or social status.

I also call on the Federal Government of the Republic of Nigeria to ensure that Amina Lawal, who was sentenced to death by stoning for adultery in Bakori, Katsina State, is not executed under any circumstance. Amina has also right to a fair trial, including the right of appeal.

Yours sincerely,
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 28 aug , 2002 19:16

Els,

Of die vrouw nu fout is of niet heeft volgens mij hier geen enkel belang. Dat zulke toestanden kunnen voorkomen bewijst
altijd hetzelfde, wie de macht heeft, misbruikt ze.
Ik heb u voorbeeldbrief verstuurd maar ik ben te oud om nog te geloven dat het iets uithalen zal. Onmensen blijven onmensen tot iemand hun neerhaald en de nieuwe machthebber zal dan juist hetzelfde weer doen.
De oplossing is alleen door het volk zelf te verwezenlijken, het gewoon niet meer nemen, maar daar zijn zij gewoonlijk te zwak voor. Zij hebben altijd een leider nodig en die staan ook niet te drummen in zulke landen.
Ik hoop dat die vrouw het red, want stenigen (het Stenen Tijdperk is toch al een tijdje voorbij denk ik) is ook weer zoiets uit de Bijbel dat maar niet wil verdwijnen.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 31 aug , 2002 10:37

Hallo Willy, bedankt voor het sturen van de brief. Ik heb zelf ook een briefje gestuurd. Ik weet ook niet goed wat ik daarvan moet denken, maar ik denk dat het belangrijk is dat je je stem laat horen en voor je mening uitkomt.
Volgens mij heb je daarmee toch wel invloed op hoe mensen tegenover elkaar staan.

Ik heb nu helaas geen tijd, want ik ben een paar dagen weg. Als ik er weer ben, kom ik terug met een paar reacties.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 07 sep , 2002 14:13

Willy, ik weet zelf ook nooit goed waar nou de grens ligt tussen betrokkenheid bij overbodig leed, de wil om graag een betere wereld te maken, of gewoon bemoeizucht en anderen jouw wil op te leggen.

Maar volgens mij is toch het enige wat je kan doen je stem laten horen. Het is de mening van de een tegenover die van de ander. Waarom zou altijd degene het laatste woord hebben die met geweld zijn mening wil opdringen?

Als je er niets van zegt, dan krijgen zulke mensen op een gegeven moment altijd het laatste woord, omdat zij nooit zullen ophouden hun wil op te leggen. En wat nog erger is, hun mening is dan nog de enige die wordt gehoord.

Dus het minste wat je kan doen is wel jouw stem laten horen, en zeggen dat je het er niet mee eens bent dat iemand op zo'n manier wordt behandeld. Wie zijn mening alleen door marteling kan opleggen, is zeker bang dat hij eigenlijk een zwakke mening heeft.

Als genoeg mensen hardop laten weten dat ze zulke vormen van geweld barbaars en onderdrukkend vinden, en dat het niet in verhouding staat met de regel die is overtreden, dan zullen ze er op een gegeven moment wel naar moeten luisteren.

Bovendien gaan anderen, die het wel met je eens zijn, minder aan zichzelf twijfelen. Want op een gegeven moment word je helemaal onzeker, alleen maar omdat je eigenlijk wat bescheidener bent, en de dingen wat meer wil relativeren.

Ik wil alles graag een beetje relativeren en respecteren, maar dat moet toch niet zover gaan dat je iemand maar tot zijn hoofd mag laten ingraven en hem of haar dan een marteldood bezorgen.
Wie respecteert deze vrouw dan eigenlijk nog? Wie nog niet totaal is doorgedraaid in de cultuurrelativering moet opkomen voor de mensen die door culturen worden onderdrukt, is mijn mening.

Ik weet even niet hoe ik me beter moet uitdrukken. Volgens mij bedoel ik het beter, maar ik kom er even niet op. :hmm:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 15 sep , 2002 21:14

Alweer een paar maanden oud, maar ik zag het pas nu:



Een paar dingen over de zaken van Safiya Husaini en Amina Lawal: de Nigeriaanse minister van justitie heeft in een brief aan de noordelijke staten gevraagd om een gematigder strafbeleid te ontwikkelen. Ook vindt hij het niet nodig dat mensen uit de noordelijke staten veel strenger worden gestraft dan mensen uit de overige staten.
Hij deelde verder mee dat hij honderden brieven per dag ontvangt.

De Nigeriaanse president Olusegun Obasanjo heeft persoonlijk geprobeerd te bemiddelen.

Een gelukje, maar dat wel aangeeft dat vooral vrouwen onder deze absurde wetten over seks leiden, is dat de vader van het kind is vrijgesproken, omdat er vier getuigen nodig zijn om hem te kunnen veroordelen.

BBC NEWS

Monday, 25 March, 2002, 13:36 GMT

An international campaign backed Safiya

A Sharia court in Nigeria has upheld the appeal of a Muslim woman who had been convicted of adultery under Islamic law and sentenced to death by stoning.
Safiya Husaini won her case after the court in the northern town of Sokoto said the original ruling was unsound.
But as the verdict was announced, it emerged that a second woman has been sentenced to death by stoning for adultery.
A Sharia court at Bakori in Katsina State sentenced Amina Lawal to die after she confessed to having had a child while divorced.

International attention

In the courtroom in Sokoto, Safiya, smiling broadly, was surrounded by the world's media as she held her one-year-old daughter in her arms.
It was the conception of Safiya's child out of wedlock that had been proof enough at the first trial of her adultery.
But in Monday's ruling, judge Mohammed Tambari-Uthman said that because the alleged act had taken place before adultery became a criminal offence under Islamic law, her case should be dismissed.
"The first court... that convicted her did not follow the appropriate procedure. The police report also did not give all the necessary information related to the offence," he said.
The BBC Lagos correspondent Dan Isaacs says the ruling will be welcomed by human rights groups around the world.

Eye-witnesses

Anti-adultery laws, however, remain on the statute books in 12 northern Nigerian states, which have reintroduced Sharia law in the past two years.
Under Islamic law as practised in northern Nigeria, pregnancy outside marriage is sufficient evidence to convict a woman.
In contrast, four eye-witnesses are required for a man to be found guilty of adultery.
The man named by Ms Lawal as the father of her baby girl admitted they had a relationship but denied having had sex with her.
Charges against him were dropped after no witnesses came forward.
Ms Lawal now has 30 days to appeal against the sentence or she faces being stoned in eight months' time - when she has finished breast-feeding her daughter.

Politicians

Federal Justice Minister Kanu Agabi last week made public a letter he had written to the governors of the northern states, advising them to "take measures to amend or modify the jurisdiction of the courts imposing these punishments".
He said Muslims should not be subjected to more severe punishments than other Nigerians.

He added that he was receiving hundreds of letters every day, protesting against the discriminatory punishments imposed by some Sharia courts.
Under Sharia law, a few convicted thieves have had their hands amputated, while those found guilty of drinking alcohol have been flogged in public.

Nigerian President Olusegun Obasanjo - himself a devout Christian - had personally intervened in the case of Safiya Husaini, calling for her acquittal.
The reintroduction of Sharia has sparked religious riots between Muslims and Christians in many states, leaving thousands of people dead.
Some analysts feel the issue is being exploited by politicians ahead of general elections due early next year.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 16 sep , 2002 23:04



Despite international outcry, Nigerian courts order stonings

By D'arcy Doran | The Associated Press
Posted September 15, 2002

LAGOS, Nigeria -- When her time to die comes, convicted adulteress Amina Lawal will be buried up to her neck in sand. When only her head remains exposed, those watching will be invited to throw stones until the 30-year-old single mother is dead.
"As they throw, they will be calling, 'God is great,' " court official Ibrahim Abdullahi said, outlining the procedure for the first in a sudden string of executions by stoning in Nigeria's Islamic northern states.

Lawal and others of a growing number of men and women on Nigeria's Shariah death row have emerged as pawns in a political battle for power in Nigeria -- one that high-ranking civil and religious figures think has gotten out of control.
The rush in Nigeria's north to impose the harshest possible sentences under Islamic law -- newly adopted by a dozen states -- has laid bare the split between Nigeria's predominantly Muslim north and predominantly Christian south.

The death sentences have become an act of defiance by northern leaders against President Olusegun Obasanjo, whom they accuse of neglect, and against the south as a whole, where Nigeria's economic power lies.
Southerners accuse the rulers of the mainly Muslim north of manipulating Islam to divide voters along religious lines -- and to distract the people from their state governments' poor performance since military rule ended in Nigeria three years ago.

On Aug. 22, a Shariah appeal court upheld Lawal's death sentence for having sex outside of marriage. She gave birth more than nine months after divorcing. The father was dismissed for lack of evidence.
The court postponed her execution until 2004 so she can wean her daughter. But with each day Wasila grows older, Lawal's life grows shorter.

Clutching Wasila, Lawal broke down in tears as a judge announced to a cheering courtroom that the death sentence stood. Outside the court, she clung to her lawyer -- terrified because she wrongly believed they would stone her on the spot.
"She knew if she stayed close to me they wouldn't stone her," her lawyer, Hauwa Ibrahim, explained.
Lawal remains in hiding, out of her lawyers' fear that someone might try to carry out the sentence before her next appeal is considered Sept. 25.

In the past month, four people in northern Nigeria have filed appeals against stoning sentences: Lawal, a man convicted of raping a 9-year-old girl and a couple sentenced for adultery. But no one has been stoned yet.

Lawal's case provoked an international outcry. Government and human-rights groups around the world have urged Obasanjo's government to intercede. The president has said he doesn't think the sentence will be carried out -- but will weep if it is.
The European Parliament's women's-rights committee has called for a boycott of the Miss World pageant set for Nov. 30 in Nigeria's capital, Abuja. But northern state governments say protests will not make them overturn the death sentences -- because they are only accountable to God.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 01 okt , 2002 0:11

Het vervolg van de geschiedenis van Amina Lawal:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 01 okt , 2002 0:16

Hier ook nog een artikel over een Pakistaanse die tot de dood door steniging is veroordeeld omdat ze is verkracht.



De uitvoering van vonnisen tot steniging wordt in Pakistan overigens tegengehouden, ook al worden ze wel uitgesproken. Wel zit de vrouw al een paar jaar in de gevangenis wegens 'overspel'. Ze werd in hechtenis genomen toen ze aangifte kwam doen van verkrachting.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 29 nov , 2002 23:56

Hier een verhaal over een actie voor een christelijke Dinka-vrouw uit Soedan. Hoewel ze niet islamitisch is, is ze toch veroordeeld tot de dood door steniging, omdat ze ongehuwd zwanger is. De sharia wordt in Soedan ook op niet-moslims toegepast. Over godsdienstvrijheid gesproken. :snik:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 26 sep , 2003 10:52



Nigeria / Geen steniging Amina Lawal
Veroordeling wegens overspel nu definitief van de baan, internationaal protest had succes
van onze redactie buitenland
2003-09-26 - lezersreacties op dit artikel (9)

AMSTERDAM - Een islamitische rechtbank heeft gisteren de Nigeriaanse Amina Lawal in hoger beroep vrijgesproken van overspel. Lawal werd vorig jaar veroordeeld tot de dood door steniging, en leefde vanaf dat moment in onzekerheid over haar lot.

Een panel van vijf islamitische rechters in de Noord-Nigeriaanse staat Katsina herriep het vonnis met vier stemmen tegen één, omdat er geen advocaat aanwezig was geweest toen Lawal in eerste instantie toegaf dat ze met een andere man naar bed was geweest. Bovendien was er bij haar veroordeling in maart 2002 maar één rechter aanwezig in plaats van drie, zoals de sjaria (de islamitische wet) voorschrijft.

Volgens de rechtbank, die zich boog over het tweede hoger beroep van Lawal, is de 31-jarige vrouw ook niet bij het overspel betrapt. En ook dat is een eis van de sjaria, die in 1999 in 12 van de 36 Nigeriaanse staten onder protest van de centrale regering werd ingevoerd. De aanklagers zeiden zich bij de vrijspraak neer te leggen, al hebben ze nog dertig dagen om in hoger beroep te gaan.

Lawal, een analfabete vrouw uit een plattelandsdorp, zat gisteren met haar dochtertje Wasila op schoot in de rechtszaal. Bij steniging worden vrouwen tot hun nek ingegraven, waarna een menigte niet te grote, maar ook niet te kleine stenen mag gooien.

De griffier van de rechtbank zei voor de uitspraak dat de sjaria hoe dan ook rechtvaardig is. ,,Zelfs als de doodstraf wordt bevestigd, zal ze pas worden geëxecuteerd als haar kind twee jaar oud is geworden.'' Dat zou op 6 januari volgend jaar zijn geweest.

De zaak van Lawal leidde tot een golf van internationaal protest. Vrijspraak werd, mede om die grote weerstand, verwacht. De Nigeriaanse president Obasanjo en verschillende wereldleiders hadden opgeroepen Lawal te sparen. Brazilië bood haar vorige week asiel aan.

Na het nieuws over Lawal werd gisteren bekend dat een 20-jarige homoseksuele man in de Nigeriaanse staat Bauchi tot steniging is veroordeeld. De straf is tot nu toe in zes gevallen geëist, zonder dat het tot uitvoering kwam. Wel kreeg een dertienjarig gehandicapt meisje dat was verkracht door drie mannen zweepslagen, zijn er handen afgehakt van dieven en werd een man opgehangen wegens moord op een vrouw en haar twee kinderen.

Lawal was van overspel beschuldigd omdat zij Wasila ongehuwd heeft gekregen. Zij werd tien maanden na haar scheiding geboren. De man die Lawal als verwekker aanwees, werd wegens gebrek aan bewijs vrijgesproken. De advocaten van Lawal voerden aan dat volgens sommige interpretaties van de sjaria een zwangerschap wel vijf jaar kan duren, zodat ook haar ex-man de vader kon zijn geweest.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 26 sep , 2003 11:02

[url=http://www.ad.nl/artikelen/Nieuws/1064467737138.html]http://www.ad.nl/artikelen/
Nieuws/1064467737138.html[/url]

26-09-2003

Amina mag door met leven
Een islamitisch hof van beroep in Nigeria heeft gisteren de alleenstaande moeder Amina Lawal alsnog vrijgesproken van overspel, zodat zij ontsnapt aan de doodstraf door steniging.

Lawal was van overspel beschuldigd omdat zij een kind had gekregen, twee jaar nadat zij was gescheiden. Zij zou ter dood worden gebracht in januari, zodra haar nu anderhalf jaar oude dochtertje geen borstvoeding meer zou krijgen.

De 32-jarige moeder van vier kinderen had het overspel bekend en de verwekker van haar jongste dochtertje aangewezen. Die ontkende en werd vrijgesproken. Bij een veroordeling had ook hij steniging geriskeerd. Daarbij wordt men tot de nek ingegraven, en vervolgens met stenen bekogeld.

Lawal, gehuld in een oranje sluier, hoorde het vonnis stil en met neergeslagen ogen aan, haar dochtertje in haar armen. Lawals advocate, Hauwa Ibrahim reageerde opgetogen op de vrijspraak. ,,Het is een overwinning voor het recht en voor alles waar wij voor staan: waardigheid, fundamentele mensenrechten.''

Lawals andere advocaat wees erop dat volgens sommige interpretaties van de sharia (islamitische wetgeving) een zwangerschap wel vijf jaar kan duren, zodat ook de ex-man de verwekker kon zijn geweest. Bij Lawals bekentenis was bovendien geen advocaat aanwezig.

Vier van de vijf islamitische rechters van het hof in Katsina namen de argumenten van de verdediging over. Zij wezen er onder meer op dat er geen getuigen waren van het overspel. Eén rechter, Sule Sada, keerde zich tegen de vrijspraak omdat Lawal immers had bekend.

De zaak van Amina Lawal heeft in heel de wereld woede gewekt. Zij zou de eerste vrouw zijn die gestenigd zou worden sinds 12 deelstaten in het noorden van Nigeria in 1999 de sharia invoerden. De federale regering van president Obasanjo en verscheidene wereldleiders hadden opgeroepen Lawal te sparen. Brazilië bood haar vorige week zelfs asiel aan.

Mensenrechtenorganisaties organiseerden een e-mailcampagne. Door haar veroordeling werd Lawal wereldwijd het symbool van de discussie die in Nigeria woedt over herinvoering van de sharia waardoor dergelijke straffen mogelijk worden. Veel Nigerianen vinden die wreed en niet meer van deze tijd. Activisten voor de mensenrechten in het land zeiden dat de internationale gemeenschap Nigeria zou veroordelen als de doodstraf zou worden bevestigd en dat buitenlandse investeerders zich zouden terugtrekken.

Tot dusver zijn vijf mensen tot steniging veroordeeld. Juist gisteren veroordeelde een ander islamitisch hof nog een man tot steniging wegens homoseksuele contacten. Van drie anderen is een hand afgekapt wegens diefstal van respectievelijk een geit, een koe en drie fietsen. Een minderjarige moeder werd in het openbaar afgeranseld.

Reuters
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 26 sep , 2003 11:18

Goed nieuws voor Amina Lawal dus, maar nog altijd geen goed nieuws voor een humane rechtsgang in Nigeria. Uiteindelijk is ze alleen maar 'vrijgesproken' wegens juridische fouten, niet omdat men tot het inzicht is gekomen dat er iets schort aan de menselijkheid van de sharia.

Een verkracht meisje krijgt zweepslagen! En er staan nog meer mensen op de nominatie om te worden gestenigd vanwege hun seksuele activiteit.

Bizar, een rechtssysteem waarin seks en moederschap grotere misdaden zijn dan moord en marteling.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron