Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

E v a

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Berichtdoor Sampras » wo 31 jul , 2002 15:57

E v a

De mythe van Eva is misschien de rijkste van alle mythen, want de vloek van de Heer wegens haar ongehoorzaamheid baande de weg voor een patriarchale samenleving en voor eeuwen van onderdrukking van de vrouw in de nieuwe tijd die volgden op duizenden jaren van verering van de Grote Moedergodin. De bijbelse titel van Eva, ‘Moeder van al wat leeft’, is een titel die in Mesopotamië was gebruikt als naam van de almachtige Godin.
Het geheim van Gods machtsnaam, het Tetragrammaton, was dat driekwart deel ervan niet God aanriep, maar Eva. ‘YHWH’ komt van de Hebreeuwse wortel ‘HWH’, dat zowel ‘leven’ als ‘vrouw’ betekende, in Latijns schrift ‘E-V-A’. Met de toevoeging van een Y was de uitkomst de aanroeping van de godin van haar eigen naam als het Woord van de Schepping, een idee dat wijd verbreid was geweest in Egypte en andere gebieden waar de Moedergodin oppermachtig was.
Volgens gnostische geschriften was het Eva, en niet God, die Adam schiep. Hij zou gemaakt zijn van bloed en klei: het was in de eredienst van de Godin en van de God der Vruchtbaarheid een veel voorkomend gebruik van klei een man te boetseren die de scheppingskracht van de Godin symboliseerde.
De legende volgens welke Eva uit Adams rib werd geboren geldt als een patriarchale omkering van een oudere mythe van de uit de Godin Aarde geboren goddelijke held, die naar haar terugkeerde om wedergeboren te worden. Adam en Eva zijn de kinderen van Moeder Aarde, uit wie zij genomen waren en tot wie zij zouden terugkeren.
De bijbeltekst waarin over de verdrijving uit het paradijs wordt verhaald, bevat voldoende duidelijke bewijzen dat de Here God alleen maar een natuurverschijnsel was van de scheppingskracht van de slang. Het symbool van de slang was overgenomen uit oudere mythologieën, waarin de Moedergodin een slang als echtgenoot nam en na zich met hem verenigd te hebben, alles voortbracht wat leeft.
Nogmaals melden gnostische teksten dat Eva, ofwel ‘het Leven’, de Goede Geest was, de Gedachte van Licht die door hem Leven (Hawwa) werd genoemd. Met de komst van het christendom werd de oude mythe van de Godin van al wat leeft, en van haar geliefde die periodiek sterft en dan weer opstaat en tot leven komt, in tweeën gesplitst.
Enerzijds werd Eva, volgens gnostische en vroegchristelijke teksten de erfgename van alle macht van de Godin, beroofd van haar scheppingskracht en door het patriarchaat getransformeerd tot een omhulsel voor de zwangerschap en de geboorte.
Zij was degene die de dood teweegbracht, zoals de oude Godin dat had gedaan, behalve dat de macht om de geliefde Godkoning tot nieuw leven te wekken haar ontnomen werd en aan een manlijke god werd toebedeeld. De verdeling van de krachten van de Godin tussen Eva, als de zondige, en God, de verlosser, is de wortel van de fobie van de kerkvaders voor de vrouw.
‘Neem de slang, de appelboom en de vrouw uit het tafereel weg, en we hebben geen val, geen strenge rechter, geen hel, geen eeuwigdurende straf - en geen behoefte aan een verlosser. En daarmee ontvalt de bodem aan de hele christelijke theologie.’
Sampras
 

Berichtdoor Goudhaartje » di 11 okt , 2005 19:01

Onderdrukking van de vrouw, gegrond op de vloek van de Heer. Vreemd dat de Bijbelse titel van Eva dan 'Moeder van al wat leeft' is. Een vrij positieve titel, die waarschijnlijk niet zal leiden tot onderdrukking van de vrouw. Onderdrukking van de vrouw. Wat ís onderdrukking eigenlijk? Alleen het 'niet in het kabinet mogen', of mishandeling... In hoeverre werd de vrouw vroeger onderdrukt? Ik denk dat het soms een beetje overdreven wordt.

Welke goddelijke held wordt bedoeld? Adam werd wel uit de aarde gemaakt, maar was een kind van God, niet van 'moeder Aarde'.
Ik vraag mij af welke bewijzen er zijn dat God een door de slang gemaakt natuurverschijnsel was. In Gen 3:8 staat: 'En zij hoorden de stem van de HEERE God, wandelende in de hof, aan de wind des daags.' Een natuurverschijnsel heeft geen stem, en kan bovendien niet wandelen.

Ik heb mn twijfels bij je standpunt dat de slang, die er eerst toe bijdroeg alles voor te brengen, door de Bijbel overgenomen is. De slang heeft nl. eerst een uiterst positieve rol--> medeverwekker van al het goede. In de Bijbel heeft hij een uiterst negatieve rol--> medeverwekker van al het kwade. Die 2 verschijningen staan haaks op elkaar.

Je zegt dat Eva getransformeerd werd tot een omhulsel voor de zwangerschap en geboorte. Ik denk dat de vrouw volgens de Bijbel toch echt een belangrijker functie heeft. Denk alleen al aan het 'feit' dat Jezus er even goed voor vrouwen als mannen was. Maria Magdalena, een vrouw, was de persoon die Jezus het eerst zag na Zijn opstanding. Lees ook Spreuken 31:10-31 eens. Ik geloof dat het al ergens op deze site genoemd werd. I.i.g. gaat het daar over een sterke, zelfstandige vrouw. Een goede handelaar.

Ik lees niet over het hoofd dat ook in Gen. staat dat de man over de vrouw zal heersen. Maar hiermee is de vrouw nog niet een onbelangrijk en waardeloos iets.

‘Neem de slang, de appelboom en de vrouw uit het tafereel weg, en we hebben geen val, geen strenge rechter, geen hel, geen eeuwigdurende straf - en geen behoefte aan een verlosser. En daarmee ontvalt de bodem aan de hele christelijke theologie.’

Dat is waar. Maar wat wil je daarmee zeggen? De slang, de boom der kennis van goed en kwaad, Eva, ze zitten toch in het verhaal? Dus waarom zal de bodem wegvallen?
Goudhaartje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za 24 sep , 2005 17:01

Berichtdoor RoyJava » wo 12 okt , 2005 10:10

Het geheim van Gods machtsnaam, het Tetragrammaton, was dat driekwart deel ervan niet God aanriep, maar Eva. ‘YHWH’ komt van de Hebreeuwse wortel ‘HWH’, dat zowel ‘leven’ als ‘vrouw’ betekende, in Latijns schrift ‘E-V-A’.


Goed dat dit genoemd wordt. Vermoed dat er veel méér in dit Tetagram verhuld is. Het is wereldwijd bekend dat de naam van YHWH zowel het vrouwelijke als het mannelijke principe aanduidde, en de Y ook stond voor oa. YOD, uitgesproken als IAO.

Heel oorspronkelijk, daar deze zowel etymologisch als historisch met de vruchtbaarheidsrituelen te maken had. Stel je toch voor, dat hele gemeenschappen het lied aanhieven van IAO, alvorens de akkers werden betreden (bij voetbalwedstrijden kan je enige indruk opdoen van iets dergelijks). De ezel werd voor veel zware karweien gebruikt, die met zijn dierlijk geluid vele rituelen onderstreepte (bron: oa. boek De Gouden Tak, J.G. Frazer).

IO was de Witte Koe-godin die oa. de Ioniërs bemoederde. Zij was gehoornd als een koe, gaf melk, en stond voor de maan phasen. Ook zij werd verbonden met de vruchtbaarheidsrituelen en hoewel wij niet in die tijden kunnen schouwen, is een voorstelling snel gemaakt van een verband van IO en IAO. Dat moeten verschillende nomadische gemeenschappen ook wel gedaan hebben in die tijden, niet?

Geen uitzondering is nl. een speciale lavarots aan de Zuidkust van West-Java. Deze heet Karang Hawu, letterlijk "Eva's Rots" ("hawu"= "hawah" in het Javaans, uitgesproken als "hôwô"), en duidt de plek aan, waar de Javaanse Nyai Lara Kidul in zee sprong om Heerseres der Demonen te worden (symbolisch voor land die de oceaan ontmoet, en waar de aarde/lava versteend). De Nederlanders hebben deze plek de "Heksenketel" genoemd ... waar het levensgevaarlijk vertoeven is met Volle Maansnacht. Niet vreemd dat juist híér de prostitué's zich verzamelen.

'En zij hoorden de stem van de HEERE God, wandelende in de hof, aan de wind des daags.'


Natuurverschijnselen en spirits hebben idd geen stem Goudhaartje, maar maken wel geluid. De wind kan je horen, bloemen kun je ruiken, en kruiden kun je proeven. Er zijn genoeg vertellingen, al dan niet overgeleverd, die een soort profetie inhouden of boodschap weergeven wanneer dit soort zaken zich voordoen. Of dat de sterren zijn, of een bulderende golf, of kleine steentjes die tegen elkaar tikken, en van een vulkaan rollen ...
Berucht is natuurlijk de terugtrekkende zee, die met dodelijke kracht zal wederkeren. Wij leerden dat nog toen wij klein waren,... vele mensen zijn dit vergeten ... de laatste Tsunami heeft daardoor te veel slachtoffers geëist, helaas.

beroofd van haar scheppingskracht en door het patriarchaat getransformeerd tot een omhulsel voor de zwangerschap en de geboorte


Min of meer is deze quote in mijn onderzoeken en studies een hoofdmoot geworden. Maar heb de twijfels of het idd de patriarchaat zélf was die zich erecteerde. Dat de man op een gegeven historisch moment beséfte, dat hij nét zo goed deel had in de conceptie en baas wilde spelen, is algemeen als feit aangenomen. Daar zullen beslist de nodige kleerscheuren aan vooraf zijn gegaan, toch? In een enorm verloop van tijd ...

Er bestaan oude voorstellingen van de Godin, waar uit haar vagina/yoni een slang kruipt. In de Middeleeuwen werd dit gegeven nogal verduisterd en zelfs duivels gemaakt, waardoor er juist aandacht aan werd besteed door allerlei sekten, genootschappen en andere geïnteresseerden. Esoterische onderzoeken proberen in nogal schokkende berichten de evolutie aan te duiden, waarin de Godin, en juist hén die zich voordeden als de Godin, allerlei wetten instelde, deze uitvoerde (wo. Priesterkoningen), veel bloed vergoot, en daarmee geheel de natuur voorbij streefde. Met álle gevolgen vandien ...

Bloed en sperma blijken de hoofdonderwerpen te zijn in de overleveringen, en misschien spelen deze nog steeds de voornaamste rol in de religie, waar de 2 oerprincipes van ontvankelijk en schenkend versymbolisieerd en verpersonificeerd werden in onze Adam en Eva,...

groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » wo 12 okt , 2005 20:07

Hai Goudhaartje, bedankt voor het ophalen van dit onderwerp, en om het eens ter discussie te stellen. :lach2:
Een aantal dingen die jij vroeg, vroeg ik me ook al af. Maar ook een paar reacties op wat jij zegt.

Wat ís onderdrukking eigenlijk? Alleen het 'niet in het kabinet mogen', of mishandeling... In hoeverre werd de vrouw vroeger onderdrukt? Ik denk dat het soms een beetje overdreven wordt.


Ik vind het onderdrukking als iets verboden is alleen omdat je een man of vrouw bent, helemaal als er dan ook nog straffen op staan. Nog erger is het als vrouwen ondergeschikt zijn aan hun eigen man, en als vrouwen afhankelijk zijn van mannen omdat ze niet voor hun werk betaald worden.

Als je daarmee geen probleem hebt, is er niets aan de hand. Maar vrouwen die zich hier niet in kunnen vinden, verzetten zich ertegen. Waarom zou je kort moeten worden gehouden alleen maar vanwege vooroordelen tegen je geslacht?

Adam werd wel uit de aarde gemaakt, maar was een kind van God, niet van 'moeder Aarde'.


Dat is de variant die in de bijbel wordt verteld. Andere mythen vertellen het verhaal op een andere manier. In het artikel hierboven staat dat volgens gnostische teksten Eva Adam uit klei maakte. Dat betekent dus dat er binnen het christendom ook verschillende variaties van dit verhaal bestonden.

Ik vraag mij af welke bewijzen er zijn dat God een door de slang gemaakt natuurverschijnsel was.


Ik begrijp dit eigenlijk ook niet. De slang als schepper? Ik zie ook wel dat het motief van de slang is ontleend aan oudere godsdiensten. Maar wat de scheppende rol is zie ik niet zo in Genesis.

Je zegt dat Eva getransformeerd werd tot een omhulsel voor de zwangerschap en geboorte.


Als je kijkt naar de invloedssfeer en de macht die de godin had voor de bijbel, blijft er toch een behoorlijk gereduceerd beeld over.

Het gaat er wel om dat 'Eva' niet gewoon een vrouw was, maar dat het de vroegere 'grote godin' (om even een verzamelwoord te gebruiken) was, die in de bijbel van al haar glans en macht wordt ontdaan, tot de 'eerste vrouw' wordt gemaakt, en vervolgens voor haar initiatief 'kennis' te vinden wordt gestraft met 'gehoorzaamheid aan haar man' en 'kinderen baren in pijn'.
Niet alleen zijn vrouwen hiermee ondergeschikt gemaakt aan mannen, maar tegelijk is het een uiteindelijke vernedering van de godin, en haar rol is uitgespeeld.

Ik denk dat de vrouw volgens de Bijbel toch echt een belangrijker functie heeft. Denk alleen al aan het 'feit' dat Jezus er even goed voor vrouwen als mannen was.


Het gaat erom dat het 'beeld' dat mensen krijgen van hun religieuze rolmodel alleen nog maar mannelijk is, in de gedaante van Jezus. Daarvoor had je ook vrouwelijke 'godinnenbeelden', wat wil zeggen dat er van vrouwen ook een bepaalde autoriteit uit gaat. Een voorloper van Jezus was bijvoorbeeld Attis; zijn moeder, een voorloopster van Maria, werd ook vereerd als godin.

De manier waarop het christendom (en andere 'patriarchale' godsdiensten) de oudere godsdiensten vervormde, duidt toch op het naar de achtergrond dringen van de rol van vrouwen.

Lees ook Spreuken 31:10-31 eens. Ik geloof dat het al ergens op deze site genoemd werd. I.i.g. gaat het daar over een sterke, zelfstandige vrouw. Een goede handelaar.


Yes, had ik hier een keer geplaatst. :) Maar het verbaasde mij dat je die eigenschappen in de praktijk bijna niet meer ziet. Vrouwen worden geassocieerd met thuis kinderen opvoeden en niet betaald worden voor hun werk.



Goudhaartje schreef:
Willy schreef:Quote:
‘Neem de slang, de appelboom en de vrouw uit het tafereel weg, en we hebben geen val, geen strenge rechter, geen hel, geen eeuwigdurende straf - en geen behoefte aan een verlosser. En daarmee ontvalt de bodem aan de hele christelijke theologie.’


Dat is waar. Maar wat wil je daarmee zeggen? De slang, de boom der kennis van goed en kwaad, Eva, ze zitten toch in het verhaal? Dus waarom zal de bodem wegvallen?


Ik spreek denk ik voor mijn beurt. Maar zoals ik het zie, zegt de christelijke theologie dat de conditie van de mens wordt bepaald doordat zij een gebod hebben overtreden, als straf voor hun zonde. De elementen 'slang' en 'boom' en 'Eva' zijn zo gerangschikt dat ze leiden naar het menselijk lijden. Het is bedoeld als 'verklaring' waarom de man moet zwoegen in het 'zweet zijns aanschijns', en waarom de vrouw de ondergeschikte is van de man. Door de manier waarop het wordt verteld, kun je deze conditie niet ter discussie stellen: het is een straf van god.

Als je het weghaalt, is er dus geen reden meer waarom de mens dit lot zou moeten aanvaarden als een gegeven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 12 okt , 2005 21:16

RoyJava schreef:Geen uitzondering is nl. een speciale lavarots aan de Zuidkust van West-Java. Deze heet Karang Hawu, letterlijk "Eva's Rots" ("hawu"= "hawah" in het Javaans, uitgesproken als "hôwô"), en duidt de plek aan, waar de Javaanse Nyai Lara Kidul in zee sprong om Heerseres der Demonen te worden (symbolisch voor land die de oceaan ontmoet, en waar de aarde/lava versteend). De Nederlanders hebben deze plek de "Heksenketel" genoemd ... waar het levensgevaarlijk vertoeven is met Volle Maansnacht. Niet vreemd dat juist híér de prostitué's zich verzamelen.


Goh... niet te geloven dat Eva's naam in deze geschiedenis opduikt. En wat goed ook dat je dat weet.

Ik ben benieuwd van wanneer deze naam dateert. Ik heb op mijn eigen associatieve manier wel eens een overeenkomst gezien met Cassiopeia, die woonde in Ethiopië of Jaffa (Joppa). Omdat zij opschepte over haar schoonheid, werd haar dochter aan een rots geketend, om te worden verslonden door het zeemonster Ceto.

Iets wat mij opviel was de naam Kadita die ik tegenkwam in een boek met volksverhalen, de naam die Lara Kidul droeg voor zij zichzelf aan de zee toevertrouwde; deze naam lijkt nu eenmaal erg op de titel Qadishu van de godin in Fenicië, o.a. van Ashera, die ook Hawwa en Yam (zee) als titel heeft - én de titel van de heilige prostituee (of de godin van het 'heilig huwelijk')! Dus vind ik het wel apart om ook over een andere titel van dezelfde godin in dit gebied te horen, waar dan juist prostituees zich verzamelen. :lol:

Maar ja, zoals gewoonlijk vallen de overeenkomsten mij op, maar ik heb geen idee wat ik er voor conclusie aan moet verbinden.

Berucht is natuurlijk de terugtrekkende zee, die met dodelijke kracht zal wederkeren. Wij leerden dat nog toen wij klein waren,... vele mensen zijn dit vergeten ... de laatste Tsunami heeft daardoor te veel slachtoffers geëist, helaas.


Dat valt mij ook wel eens op. We denken steeds meer te weten, maar veel alledaagse weetjes die vroeger iedereen wist raken verloren. De ramp was natuurlijk ook zo groot omdat er steeds meer mensen zijn, die allemaal op zulke plaatsen gaan wonen die eigenlijk op de lange duur niet zo handig zijn om te wonen.

RoyJava schreef:
Willy schreef:Quote:
beroofd van haar scheppingskracht en door het patriarchaat getransformeerd tot een omhulsel voor de zwangerschap en de geboorte


Min of meer is deze quote in mijn onderzoeken en studies een hoofdmoot geworden. Maar heb de twijfels of het idd de patriarchaat zélf was die zich erecteerde. Dat de man op een gegeven historisch moment beséfte, dat hij nét zo goed deel had in de conceptie en baas wilde spelen, is algemeen als feit aangenomen. Daar zullen beslist de nodige kleerscheuren aan vooraf zijn gegaan, toch? In een enorm verloop van tijd ...


Ik weet niet precies wat je hier wil zeggen over het patriarchaat. Ik kan me zo voorstellen dat het 'patriarchaat' om de reden die je noemt de rol van de vrouw als centrale persoon in de afstammingslijn met geweld heeft overgenomen. Maar ik heb er zo mijn twijfels over of het 'patriarchaat' het seksisme heeft uitgevonden. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er allang een sterk stereotiep onderscheid tussen mannen en vrouwen werd gemaakt. Ik weet niet of ik bij voorbaat dol ben op elke maatschappijstructuur die niet patriarchaal is. Vrouwen kunnen er ook wat van zeg, van discrimineren en vooroordelen hebben.

Het is natuurlijk zoals je zegt dat er een groot tijdsverloop overheen is gegaan. In het begin wist niemand nog waar het uiteindelijk naar toe zou gaan. Wij kunnen alleen achteraf een beetje herleiden hoe het gegaan is - en we weten niet hoe het verder gaat.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Syncretisme

Berichtdoor RoyJava » wo 12 okt , 2005 22:59

Iets wat mij opviel was de naam Kadita die ik tegenkwam in een boek met volksverhalen, de naam die Lara Kidul droeg voor zij zichzelf aan de zee toevertrouwde; deze naam lijkt nu eenmaal erg op de titel Qadishu van de godin in Fenicië


Top Els,... :lach2: weer 'n nieuwe link, al zou ik idd ook niet weten waar deze naar toe leidt :p

Rondom Karang Hawu van Zuidwest Java (een in de zee uitstekende lavarots) doen natuurlijk allerlei "magische" en "mystieke" zaken de ronde, doch het blijft een gegeven feit, dat het vernóémd wordt. Dat vind ik het speciale eraan. Syncretisme is heel eigen aan de Javaan en de andere eilandbewoners, en dan rijst mijn vraag waarom Sinterklaas of Doornroosje niet "toevallig" erin verwerkt werden. De symbolieken passen exact in elkaar en de plek van Karang Hawu heeft Java-technisch méér te maken met de geografie (de zondvloed, die stukken land weghapte, doch niet de bergvulkanen te pakken kreeg, wat weer een toekomstige profetie is). Ethnisch heeft deze plek te maken met de Orang Baduis, die de afstammelingen heten van de meest oorspronkelijke Javaan (uit het Pajajaran Rijk) van vóór de Islam. Zij vertoefden bij Karang Hawu, kennen het bestaan van een Godin (de Rijstgodin Nyi Pohaci), en vertellen gráág de mythsiche Pajajaraanse overlevering van ... Dewi Kadita! Dat het de plek verwerd van de prostitué's ligt aan het feit dat de Sundanezen dat later ontwikkelden, juist vanwege de legende (zij verkrijgen de speciale bescherming van de Zuidzee Godin, met recht hier de Vorstin der Onderwereld). Sjemie, het lijkt alsof ik mezelf antwoord geef ... :knipoog:

De ramp was natuurlijk ook zo groot omdat er steeds meer mensen zijn, die allemaal op zulke plaatsen gaan wonen die eigenlijk op de lange duur niet zo handig zijn om te wonen.


Één der hoofdredenen, vind ik zelf! Overdaad schaadt, incluis de massa van de mens. Hierbij denk ik direct aan de vulkaanhellingen, waar mensen alsmaar weer naar toe trekken na een vernietegende uitbarsting. Én natuurlijk Bangladesh en de langs de oevers van rivieren wonende mensen ... des te meer volk, des te meer slachtoffers.

Ik weet niet precies wat je hier wil zeggen over het patriarchaat. Ik kan me zo voorstellen dat het 'patriarchaat' om de reden die je noemt de rol van de vrouw als centrale persoon in de afstammingslijn met geweld heeft overgenomen. Maar ik heb er zo mijn twijfels over of het 'patriarchaat' het seksisme heeft uitgevonden. Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er allang een sterk stereotiep onderscheid tussen mannen en vrouwen werd gemaakt. Ik weet niet of ik bij voorbaat dol ben op elke maatschappijstructuur die niet patriarchaal is. Vrouwen kunnen er ook wat van zeg, van discrimineren en vooroordelen hebben.


Je slaat de spijker op de kop Els.
Maar heb de twijfels of het idd de patriarchaat zélf was die zich erecteerde.


Niet de patriarcharch "erecteerde", maar de eigenzinnige matriarch! Vandaar, misschien hoor (en maar een opwelling in mijn gepieker), dat de slang een rol begon te spelen, zowel in de exoterische als esoterische overlevering. De aanvang van de bewustwording van het kind dat uit de moeder kroop, moet synchroon verlopen hebben met de vraag wáár die dan wel vandaan kwam. De eigenzinnige priesteres (uiteraard met allerlei oer-kennis van waar dan ook) moet behoorlijk ver zijn gegaan in de geschiedenis om de onderdaan (lees "mán") op andere gedachten gebracht te hebben. Tenslotte kwam dat kind niet van de Maan, dat was op een gegeven moment duidelijk. Van een slang? De Kundalini? De Ourobouros?

Nogmaals, di. een soort overpeinzing mijner kant, en vandaar de hoofdmoot ... waar twee bekvechten hebben twee schuld, toch?

Groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » wo 12 okt , 2005 23:06

PST-je ...: Sundanezen heten de West-Javanen van nú. Sunda is in de oudheid altijd beschouwd als een apart land, en dus lós van Midden- en Oost-Java. Terwijl Jakarta, de hoofdstad en ook gelegen in West-Java, een geheel eigen historie kent, vermengd met de buitenlanders die daar vertoefden vanwege de handel, en daar gingen wonen. De hoofdstad van het Pajajaran Rijk was Bantem (berucht door een tak der Orang Baduis), iets Westelijker gelegen van Jakarta/Batavia. De Sundanezen, qua uiterlijk een nóg mooier volk als de Balinezen, blijven vaag in alle gegevens erover ... incluis de oorspronkelijke Orang Baduis.
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron