Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Over de kinderdoop

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Over de kinderdoop

Berichtdoor willy » za 10 sep , 2005 13:28

Over de kinderdoop

Als quasi-democratisch argument voor de declassering van alle niet-christenen komt men steeds weer aandragen met de 97% van de bevolking, die tot een christelijke kerk behoren.
Aan de ene kant is dit argument quasi-democratisch omdat grondrechten principieel niets te maken hebben met procenten en getallen en juist ook de minderheden moeten beschermen.
Aan de andere kant, omdat de totstandkoming van deze 97% christenen reeds berust op een eclatante aantasting van de vrijheid van godsdienst : op de kinderdoop - ook al voelt men dit vrijwel nooit als zodanig aan.
De kinderdoop is in strijd met de grondwet.
Waarom? Wat gebeurt bij de kinderdoop?
Een mens, een onmondige zuigeling - maar wat zegt dat?
De mensenrechten gelden voor ieder mens, onafhankelijk van zijn leeftijd - : een mens die zich niet kan verweren, wordt ongevraagd gedwongen tot een godsdienstige handeling.
Nog erger, hij wordt tot willoos object van een cultische handeling van anderen gemaakt.
Hoe onschuldig de uiterlijke handeling ook mag zijn - op verlangen van de christelijke ouders sprenkelt een godsdienstige ambtsdrager onder religieuze formules water uit over het hoofd van een baby - van beslissend belang zijn de zelfopvatting van de doper en zijn handeling en de juridische gevolgen voor de gedoopte die daaruit worden afgeleid.
Volgens de theologen en dominees die het eens zijn met de kinderdoop en die in de praktijk brengen - sinds de oudheid vormen ze het overgrote merendeel -, wordt in de doop een onlosmakelijke betrekking tussen God en de dopeling tot stand gebracht.
God zegt tot het kind voor altijd : “Ik heb je bij je naam geroepen. Je bent van Mij.”
De doop is een blijk van genade van God, die niet herroepen kan worden.
De gedoopte mens heeft een onuitwisbaar zegel ontvangen, en daarom kan hij volgens het katholieke kerkrecht, dat echter burgerlijk niet geldt, nooit uit de kerk treden.
De protestantse theologen denken principieel precies hetzelfde, ook al spreken ze zich niet zo ondubbelzinnig uit over de theologische onmogelijkheid om uit de kerk te treden.
Wat gebeurt dus in de kinderdoop?
Mensen matigen zich aan om een hulpeloos ander mens, zonder hem dat te vragen, onherroepelijk, voor altijd, voor zijn hele leven in religieus opzicht geweld aan te doen.
Niet toevallig dringt zich de vergelijking op met de middeleeuwse kerkslaven, die tijdens hun leven als onvervreemdbaar kerkelijk goed werden beschouwd, omdat Gods eigendom niet vervreemd kon worden.
Het juridische gevolg van deze praktijk is, dat we de facto nog steeds niet verder zijn dan het systeem van de godsdienstvrede van Augsburg in 1555.
Deze godsdienstvrede van Augsburg bevestigde het eeuwenoude gebruik, dat de landheren voor hun onderdanen de godsdienst bepaalden (“cuius regio, eius religio”).
Het liberale trekje van deze godsdienstvrede was dat andersgelovige onderdanen mochten emigreren (“privilegium emigrandi”).
Tegenwoordig worden mensen niet als onderdanen van hun landsvorsten tot protestanten of katholieken gemaakt, maar als onderdanen van hun ouders : “cuius generatio, eius religio.”
Ze mogen echter achteraf - hoe nobel en vrijheidlievend! - volgens de burgerlijke wetgeving weer uit de kerk treden.
Om de kinderdoop te rechtvaardigen zou men kunnen wijzen op de “wet op de godsdienstige opvoeding van de kinderen” van 1921 die tegenwoordig geldt.
Daarin is vastgelegd, dat het kind op zijn veertiende jaar godsdienstig mondig wordt en dat tot dan toe de ouders over de godsdienstige opvoeding gaan (het zg. ouderrecht).
Tegenover dit argument moet eerst principieel gesteld worden, dat men rekening moet houden met de mogelijkheid dat wetten in strijd met de grondrechten geformuleerd zijn.
Zulke wetten zijn nietig, omdat de grondrechten de “wetgeving, uitvoerende macht en rechtspraak als direct geldend recht” binden.
Maar afgezien daarvan schijnt het me toe dat de “wet op de godsdienstige opvoeding van de kinderen” de kinderdoop helemaal niet rechtvaardigt.
Want hoewel een kind pas op zijn veertiende jaar in godsdienstig opzicht mondig wordt, betekend dat niet, dat daarvoor het onvervreemdbare mensenrecht op godsdienstvrijheid niet voor hem zou gelden!
Dit mensenrecht kan alleen nog niet gearticuleerd worden, en daarom moeten zij die tot de opvoeding gerechtigd zijn het kind daarin beschermen.
In ieder geval liggen de onoverschrijdbare grenzen van het ouderrecht, waarvan men zo hoog opgeeft, bij het kinderrecht : bij het recht van het kind op godsdienstvrijheid, dat de doop van een zuigeling en alle eenzijdige ongodsdienstige indoctrinatie van de kant van de ouders uitsluit.

Kahl, Joachim : Het onheil van het christendom of pleidooi voor een humaniteit zonder God (blz. 138 – 139)

Als ik in contact ben gekomen met een gelovig man, heb ik altijd het gevoel dat ik mijn handen moet wassen.
Friedrich Wilhelm Nietzsche
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 10 sep , 2005 18:47

Interessante zienswijze. Ik kan me ook wel voorstellen waarom niet iedereen dit aanvoelt als aantasting van de vrijheid van godsdienst. Het is voor mij gewoon een beetje belachelijk gesprenkel met water op een kleine baby. Het doet niks met een mens, zou me niet eens verbazen als de meeste babies gewoon bleven doorslapen. Het laat geen verbondsteken achter, niet op het lichaam en niet geestelijk. Het is zelfs wel een sympathiek alternatief voor de besnijdenis, waar de christelijke kerk bij de afsplitsing van het jodendom afstand van heeft gedaan, iets waar je je hele leven aan wordt herinnerd, of je wil of niet.

Het zou wel interessant zijn om de doop te verbieden, en mensen zelf de keuze te laten maken als ze meerderjarig zijn. Maar het komt ook een beetje rancuneus op me over. Belangrijker vind ik het dat je op latere leeftijd kan zeggen: vlieg op met die flauwekul, het was maar wat water.

Maar misschien staan mensen die tegen hun zin gedoopt zijn er anders tegenover. Zelf heb ik helemaal niets met godsdienst te maken, dus voor mij betekent het eigenlijk niks.

Als het gaat om tellingen, kan je mensen zelf laten aangeven bij welke beschouwing ze zichzelf indelen. Dan blijft er van die 97% niks over. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over dat getal. Ik kan me haast niet voorstellen dat er in België zoveel mensen worden gedoopt (aangenomen dat het een Belgisch stuk is, in Nederland worden er zeker niet zoveel mensen gedoopt). Zoveel gelovigen zijn er in elk geval niet. Kijken of ik het statistiekje terug kan vinden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Over de kinderdoop

Berichtdoor willy » zo 11 sep , 2005 12:25

Als het gaat om tellingen, kan je mensen zelf laten aangeven bij welke beschouwing ze zichzelf indelen. Dan blijft er van die 97% niks over. Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over dat getal. Ik kan me haast niet voorstellen dat er in België zoveel mensen worden gedoopt (aangenomen dat het een Belgisch stuk is, in Nederland worden er zeker niet zoveel mensen gedoopt). Zoveel gelovigen zijn er in elk geval niet. Kijken of ik het statistiekje terug kan vinden.


Dag Els, wat die 97% aangaat daar kan ik weinig over zeggen. Ik dacht niet dat dit van belang was. Of het nu 97% of 70% of nog een ander getal is, wel weet ik dat hier, in Vlaanderen zeker, de mensen nog altijd meestal voor de kerk trouwen en hun kinderen laten dopen. Dit wil nog niet zeggen dat zij elke zondag naar de mis gaan. Als men de “mis-gaanders” moest tellen zou men tot een heel laag procent komen, denk ik. Het gegeven cijfer is voor de Bondsrepubliek en de schrijver is een Duitser.
Het is een reeds oud boekje dat ik aan het herlezen ben geweest. Het is een Zwarte Beertjes uit 1970. Ik vermoed ook dat bij jullie Nederlanders waar heel wat mensen protestant gezindten zijn, dit cijfer helemaal anders zal zijn.
Laat mij besluiten met te herhalen dat het mij niet om dit cijfer ging, maar om de visie van de schrijver over het misbruiken van een pasgeboren kind, door de ouders en priester.

Groetjes, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » zo 11 sep , 2005 12:45

Dag Els, wat die 97% aangaat daar kan ik weinig over zeggen. Ik dacht niet dat dit van belang was. Of het nu 97% of 70% of nog een ander getal is, wel weet ik dat hier, in Vlaanderen zeker, de mensen nog altijd meestal voor de kerk trouwen en hun kinderen laten dopen.


Voor het argument tegen de kinderdoop maakt het inderdaad niets uit, maar ik dacht dat het uitmaakte voor het argument van de kerk, die zich op een cijfermatige meerderheid beriep. Als je naar de gezindte van mensen vraagt aan volwassenen, dacht ik dat die meerderheid nogal aanzienlijk was geslonken.

Maar misschien was dat in de jaren zeventig ook wel anders.

Het is een reeds oud boekje dat ik aan het herlezen ben geweest.


Zowiezo een goede zaak. Ik ben op het moment ook veel oude boeken aan het herlezen, omdat ze anders voor niets geschreven zijn, terwijl ze tegenwoordig vaak juist aktueel zijn, of omdat je nu kan zien hoe geldig het was wat in het verleden is gezegd.

Laat mij besluiten met te herhalen dat het mij niet om dit cijfer ging, maar om de visie van de schrijver over het misbruiken van een pasgeboren kind, door de ouders en priester.


Het is ook wel een interessant punt. Stel dat je het omdraait: atheïstische ouders betrekken hun baby in een ritueeltje om het eeuwig aan een atheïstische sekte te koppelen, en vervolgens wordt de baby meegeteld als atheïst in de volkstellingen. Dat maakt duidelijk hoe idioot dit eigenlijk is. Een baby heeft helemaal geen opvattingen over deze zaken, dus je kan ze ook niet meetellen als lid van een gezindte. Welbeschouwd moet je pas gaan tellen tot welke levensbeschouwelijke stromingen mensen horen als ze meerderjarig worden. Zeg maar als ze gaan mogen stemmen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron