Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Myrrha en Lot

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Myrrha en Lot

Berichtdoor els » do 02 feb , 2006 13:52

Ontelbare Griekse mythen vind je in een andere gedaante terug in de bijbel. De motieven zijn veranderd, het verhaal heeft een andere boodschap, maar de gemeenschappelijke herkomst is onmiskenbaar.

Ik heb nu eens als voorbeeld een vergelijking van de verhalen van de Griekse Myrrha en de bijbelse Lot.

Myrrha was de moeder van Adonis. Adonis is een vergriekste vorm van een Semitische god die kan worden gezien als voorloper van Jezus. Myrrha is natuurlijk de voorloopster van Maria. Adonis komt van het Semitische Adon, 'Heer'. Op die manier wordt ook de god van de bijbel een paar keer aangesproken.

Hier de verhalen in een notedop.

Myrrha is dezelfde als Smyrna. Na een aanvaring met Aphrodite (eigenlijk een alter ego van Myrrha) zorgde deze godin ervoor dat ze verliefd werd op haar vader. Met hulp van haar verzorgster werd de vader bedweld, en Myrrha had seksuele gemeenschap met hem, waarna ze zwanger werd van Adonis.
Toen haar vader hoorde wat er gebeurde, ging hij zijn dochter achterna met een zwaard. Juist op het moment dat hij het boven haar hoofd wilde laten neerdalen, veranderde Aphrodite haar in een mirreboom. Het zwaard spleet de boom in tweeën, en Adonis kwam eruit.

Lot was een neefje van Abraham. Hij leefde in het land van de steden Sodom en Gomorra. Deze steden werden verwoest door god: de seksuele ontaardheid van deze steden is tot op de dag van vandaag spreekwoordelijk. De vrouw van Lot werd veranderd in een zoutpilaar, toen ze tijdens haar vlucht omkeek om te zien wat er van haar stad was geworden.
Omdat iedereen van hun stam was gedood, werd Lot door zijn dochters bedwelmd en zij hadden gemeenschap met hem, zodat ze zwanger werden en hun stam voor uitroeing behoedden.

'Lot' is het Semitische woord voor mirre; deze wetenschap maakt de verwantschap tussen de verhalen nog duidelijker.

Geen van beide verhalen hebben 'de oorspronkelijke vorm'. In de bijbel is het de gehistoriseerde versie van de vroeger godsdienst, en ook de moraal is aangepast aan de nieuwe tijd. Het zou interessant zijn te kunnen achterhalen wie dit deed, en wanneer.
Bij de Grieken is de mythische herkomst duidelijker, maar ook hier is de moraal aangepast aan een patriarchale tijd, te herkennen aan de manier waarop Myrrha wordt verguisd en gestraft.

Het lijkt me leuk om de verschillende motieven van deze verhalen eens op een rijtje te zetten, om te kijken hoe de godsdiensten de godsdiensten en rituelen in hun mythen veranderen. Het lijkt me ook interessant om uit te vinden hoe dit in zijn werk gaat, en waarom ze dit doen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » vr 03 feb , 2006 11:01

Jammer Els, dat weinigen de "toevallige" linken trekken, en "kenners/wetenschappers" zelfs de gevonden of aangetroffen overeenkomsten vaak naar Fabeltjesland verwijzen. Kom dit maar al te vaak tegen in mijn eigen zoektocht naar allerlei bijzonderheden omtrent de Javaanse Zuidzee Godin ...

Myrrh vertegenwoordigde in oudtijden de mystieke "maagdelijke" moeder, die tegelijkertijd de Moeder Des Doods werd genoemd. De tempelpriesteressen kenden het gebruik van mirre, oa. als afrodisisch onderdeel van de Adonis riten. Deze betroffen de gecastreerde "Adonai" (Semitisch), ofwel de Heer die in de grot bij Jeruzalem geboren werd, en uit een maagd kwam (zelfs Boeddha kent dit symbolisch gegeven). Deze altijd bloedmooie knaap werd gecastreerd en zijn geharsde phallus werd in de zee gegooid, om één te worden met de Grote Moeder, ook Aphrodite-Mari genoemd. Overigens is een der namen van onze Maagd Maria "Myrrh Of The Sea"... De phallus werd beschouwd als "zoon", en zou geïdentificeerd kunnen worden als Eros, Priapus, en de Osiris-Min in Egypte (grappig feit is dat Isis de phallus van haar vermoorde broer/man zoekt, wat echter verteld wordt in de zoektocht naar Osiris zélve... wanneer zij alle aparte in stukken gesneden delen van het lichaam vindt, verbindt zij deze, zodat deze weer '''één" worden, het beroemde mummieficeringsproces, echter de phallus bewaart zij voor haarzelf ...)

Dat deze overlevering verwikkeld werd in de Bijbelse vertelling zou de geboorteplaats van Jezus aanduiden, dat "veranderd" werd in een "stal". Maar de doornenkroon (berucht van de stekels van de mirre) blééf!

De schoot van Moeder Aarde speelde al veel langer de hoofdrol, overeenkomstig met de schoot van de vrouw, waar leven uit voort kwam. Deze werd al van ouds versymboliseerd in een urn, een vaas, een geheiligde pot. Het oudste woord ervoor is "khumba", wat gerelateerd kan worden met een der oudste festiviteiten in India, dat één keer in de zoveel jaar wordt gevierd (hetzelfde woord dat op miraculeuze manier terug te vinden is bij de Inca's, de Cheops Pyramide en Indonesië). Deze heeft te maken met de reptielenwereld, met uiteraard de slang als voorbeeld. Een reptiel dat vaak werd verpersonificeerd met de phallus of lingga, en verbazingwekkend door zijn/haar vervelling, wat voor de mens ongelooflijk geweest moet zijn toen deze die ontdekking deed. Niet vreemd om deze te vereenzelvigen met iets bijzonders wat het leven aangaat, de phallus!

Mirre werd gebruikt om veroordeelden of leprozen in te oliën en de pijn te verzachten. Verteld wordt dat oa. het kruis van Jezus met mirre werd behandeld ... tegelijkertijd geloofden de tempelpriesteressen dat met mirre de eenwording met de "heilige Moeder" zou worden bewerkstelligd, ook "wedergeboorte" genoemd.

Extra vermelding geldt het embleem van Mara, dat mirre is. Mara is de gewone Oosterse naam voor de "geest des doods", en dezelfde spirit, of demoon/duivel, die Boeddha te verwerken kreeg, alvorens verlichting te krijgen ...

De overleveringen blijven wijzen naar de sexuele daad van de mens en de "gebruiksvoorwerpen", wat zowel materieel als spiritueel een enorme impact moet maken. Lot's vrouw heeft het moeten ontgelden, doch zij blijft materieel de zoutpilaar, en spiritueel de halo die elke heilige omringt. Samen met de aura die de meest merkwaardige eigenschap heeft aantrekken, en níét afstoten. Opnieuw hier de vrouw die zowel voor de dood als voor het leven verantwoordelijk is, en pápá "gebruikt" om geschiedenis voort te zetten :lach2: ... groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » ma 06 feb , 2006 0:28

Ha, hartstikke goed, Roy. :lach2:

Roy schreef:Jammer Els, dat weinigen de "toevallige" linken trekken, en "kenners/wetenschappers" zelfs de gevonden of aangetroffen overeenkomsten vaak naar Fabeltjesland verwijzen.


Ja, ik weet nog dat ik ooit theologie wilde studeren omdat ik zo geïnteresseerd was in vergelijkende mythologie, en 'vergelijkende bijbelstudie'. Maar dat blijkt helaas een no go area te zijn. De bijbel mag niet worden aangetast als 'uniek' boek met een 'unieke' geschiedenis van de joden, los van hun omgeving.

Nog erger is het dat de joodse en islamitische cultuur Semitisch zijn, terwijl de Griekse en Indiase Indo-Europees zijn. Dat is helemaal 'vloeken in de kerk' (en hiermee bedoel ik niet de godsdienst), want die twee culturen moeten strikt gescheiden blijven, om ik weet niet welke mythe in stand te houden.
Terwijl de overeenkomsten er vanaf druipen, ze schreeuwen in je gezicht.

De tempelpriesteressen kenden het gebruik van mirre, oa. als afrodisisch onderdeel van de Adonis riten. Deze betroffen de gecastreerde "Adonai" (Semitisch), ofwel de Heer die in de grot bij Jeruzalem geboren werd, en uit een maagd kwam (zelfs Boeddha kent dit symbolisch gegeven).


Bij Josephus staan ook nog wat opmerkelijke dingen die ook over Jezus worden verteld.

Even via een omweg. Lot was de broer van Sara, die elders op het forum al met o.a. Hera werd vergeleken. Hun vader was Haran, een broer van Abraham. Abraham adopteerde Lot na Harans dood.
Toen Sara onvruchtbaar was, kreeg Abraham een kind bij Sara's slavin Hagar, Ismael. Deze werden weggestuurd toen Isaac werd geboren.
Daarover zegt Josephus: Hagar en Ismael werden met brood en een zak water weggestuurd. Toen dit opraakte, dreigden ze te verhongeren, en Hagar legde het kind onder een denneboom, omdat ze niet wilde zien hoe het zou sterven. Een engel regelde een bron voor haar. Vervolgens ontmoette Hagar een groep herders, die zich over haar ontfermden.

Deze altijd bloedmooie knaap werd gecastreerd en zijn geharsde phallus werd in de zee gegooid, om één te worden met de Grote Moeder, ook Aphrodite-Mari genoemd.


Geen castratie in de bijbel, maar precies rond het verhaal van Lot houdt Abraham zich op last van god flink bezig met het instellen van de besnijdenis. Hij besnijdt zichzelf, zijn zoons Isaac en Ismael, en stelt het gebruik verplicht 'om te voorkomen dat zijn nakomelingen vermengen met anderen'.

Adonis wordt onder een denneboom gecastreerd; maar hier ligt het kindje Ismael onder een denneboom, en wordt later besneden, net als zijn broertje Isaac. Wij moeten ons wederom afvragen wat de kerstballen in de boom doen, en wat die piek met balletjes eraan symboliseert. :knipoog:

Vooral de eveneens gecastreerde Attis is bekend vanwege zijn associatie met de denneboom. Hij wordt vereerd samen met zijn moeder Cybele; het is specifiek hun eredienst die in heel Azië wordt gevierd, en die ook aan de basis ligt van de gehistoriseerde bijbelse verhalen.

De castratietaferelen bij de Grieken komen dus bij de Semieten voor in de gedaante van besnijdenis. Ik heb geen idee hoe dit historisch in elkaar zit. Ik dacht dat de Semieten de besnijdenis in Egypte hadden opgepikt (of het was in Syrië ingesteld door de Egyptenaren), en bij mijn weten stond het gebruik daar los van castratie. De castratierituelen waren nochthans ook echt.

Als vader van Myrrha wordt Phoenix van Byblos genoemd, of een Assyrische koning; daaruit blijkt de Aziatische herkomst van het verhaal. Dit geldt natuurlijk ook voor de naam Adonis. Adon betekent 'heer', net onder welke titel wij Jezus kennen.

Dat deze overlevering verwikkeld werd in de Bijbelse vertelling zou de geboorteplaats van Jezus aanduiden, dat "veranderd" werd in een "stal".


Toevallig las ik juist dat het Grieks 'grot' zegt, maar dat dit in de vertaling 'stal' is geworden. Ik ga proberen de passage terug te vinden, dan zal ik het Grieks eens controleren.

De O.T.-figuren zijn niet geboren in een grot, maar toevallig zijn ze er wel in begraven, in de grot van Machpela bij Hebron. Sara als eerste, de rest van de familie later ook.

Nog even wat mirre: het was natuurlijk een van de geschenken die de magiërs meenamen bij Jezus' geboorte. Mirrehars werd ook als wierook gebrand, o.a. in rituelen voor de zon. Het branden van wierook is ook door de katholieken overgenomen.

De mirre waarmee Jezus werd gebalsemd was kostbare nardusmirre uit India. Dit deed Maria Magdalena, net als Myrrha en de Sodomieten van Lot iemand die werd verguisd vanwege haar seksuele levenswandel.

Ik moet echt kappen, maar toch nog even iets vanwege die 'khumba', of urn die hoort bij een slangenritueel: ik denk meteen aan de pythia van Delphi. Het woord pythia is zowel verwant met een woord voor vaas (ik geloof pythos) en natuurlijk de python. De pythia is net als de slang het orakel. De vaas zou de baarmoeder symboliseren; datzelfde geldt voor de naam Delphi.

En nou nokken he. :p Ik moet gewoon naar bed. :gaap:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » ma 06 feb , 2006 1:05

Moet ook hoognodig slaap inhalen, maar wilde toch nog ff reageren :knipoog:
Daarover zegt Josephus: Hagar en Ismael werden met brood en een zak water weggestuurd. Toen dit opraakte, dreigden ze te verhongeren, en Hagar legde het kind onder een denneboom, omdat ze niet wilde zien hoe het zou sterven. Een engel regelde een bron voor haar. Vervolgens ontmoette Hagar een groep herders, die zich over haar ontfermden.

Heel interessant om te lezen hoe Hagar, als de concubine van Abraham, in "verwikkeling" raakt met een boom, en kort erna met de herders. Er is vaker bericht, dat de overgang van landbouw naar veeteelt gepaard moet zijn gegaan met de religieuze overtuigingen. Kaïn en Abel zijn het Bijbelvoorbeeld ervan ...

Merkwaardig dat HAG verwant is met het Egyptische HEQ, waarmee een vrouw werd aangeduid die over macht bezat, en tegelijkertijd een zg. "Heilige Vrouw". Zij kende de woorden van macht die elke kracht bezat die je bedenken kon (een soort tovenares?). Zo'n iemand werd ook "hekau" genoemd, en weer verwant beschouwd met de Griekse Hecate, de "Crone of HAG", en Koningin v/d Dood. Het oud-Noorse "hagi" betekende een "gewijd bosje/schraag", ofwel een speciale plek waar geofferd werd. "HAGGEN" betekende het in stukken snijden, daarmee de "slachtoffers" bedoeld van sacrale rituelen (zoals de Priesterkoning, altijd een maagdelijke adolescent). In de 19e eeuw werd in Schotland nog de festiviteit HAGMENA, of Hag's Maan gevierd, hun Nieuw Jaar. Men was dan extra voorzichtig, daar de Duivel dan aanwezig zou zijn (zoals op Bali het Nw. Jaar gevierd wordt met luid geweld van pannen, potten lawaai etc. om demonen te verjagen, en ook China kent dit gebruik). Heb ooit ergens gelezen dat Hagar dergelijke rituelen uitvoerde en oa. 7 maal de gang naar de woestijn maakte, en wel naar een bepaald bosje ...
Toevallig las ik juist dat het Grieks 'grot' zegt, maar dat dit in de vertaling 'stal' is geworden. Ik ga proberen de passage terug te vinden, dan zal ik het Grieks eens controleren.
De O.T.-figuren zijn niet geboren in een grot, maar toevallig zijn ze er wel in begraven, in de grot van Machpela bij Hebron. Sara als eerste, de rest van de familie later ook.

Wanneer je op zoek gaat Els, hou in gedachten het woord GUA, dat GROT betekent (zoals in Guatamala, Nicargua etc.). Later meer erover ...
De castratietaferelen bij de Grieken komen dus bij de Semieten voor in de gedaante van besnijdenis. Ik heb geen idee hoe dit historisch in elkaar zit. Ik dacht dat de Semieten de besnijdenis in Egypte hadden opgepikt (of het was in Syrië ingesteld door de Egyptenaren), en bij mijn weten stond het gebruik daar los van castratie. De castratierituelen waren nochthans ook echt.

Nog heel ff dan nog ...
Dat hele castratie-gedoe blijft mysterieus. Hoewel een Javaanse legende luidt dat dit te maken had met de voorhuid van het mannelijk geslacht. Die vertelt nl. dat deze over de troon geplaatst kon worden van de heersende koning, en daarmee hij zijn dochter verspeelde ... waarop van dat moment de besnijdenis een feit was (wetenschappelijke onderzoeken hebben aan kunnen tonen, dat de voorhuid onvoorstelbaar rekbaar is). Hoe dat overgegaan is in een castratie, weet ik niet ...
De Joden zouden een dergelijk bericht eveneens in hun overleveringen hebben,... dus maar op zoek ernaar ... groetjes en welterustuhhh :cool:
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Morgaine » ma 06 feb , 2006 10:53

RoyJava schreef:Merkwaardig dat HAG verwant is met het Egyptische HEQ, waarmee een vrouw werd aangeduid die over macht bezat, en tegelijkertijd een zg. "Heilige Vrouw". Zij kende de woorden van macht die elke kracht bezat die je bedenken kon (een soort tovenares?). Zo'n iemand werd ook "hekau" genoemd, en weer verwant beschouwd met de Griekse Hecate, de "Crone of HAG", en Koningin v/d Dood.

De hag komt in de hekserij ook voor als crone (die soms 'old hag' wordt genoemd). In de drievoudige gedaante van de Godin (maagd, moeder en crone) en als 'ere-titel' die een vrouw kan krijgen na twee saturnusomlopen (56 jaar). Het crone-aspect symboliseert zowel wijsheid en (levens)ervaring als dood (niet langer vruchtbaar).

Totaal terzijde en offtopic: 'Maagd' wordt hier niet gebruikt in de betekenis die men er tegenwoordig aan geeft, een vrouw die nog nooit sex heeft gehad. Het staat oorspronkelijk voor vrouwen die onafhankelijk van een man zijn.

Morgaine
Morgaine
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr 03 feb , 2006 16:38
Woonplaats: Salland

Re: Myrrha en Lot

Berichtdoor fbs33 » wo 22 feb , 2006 12:38

els schreef:Ontelbare Griekse mythen vind je in een andere gedaante terug in de bijbel. De motieven zijn veranderd, het verhaal heeft een andere boodschap, maar de gemeenschappelijke herkomst is onmiskenbaar.

Ik heb nu eens als voorbeeld een vergelijking van de verhalen van de Griekse Myrrha en de bijbelse Lot.

Myrrha was de moeder van Adonis. Adonis is een vergriekste vorm van een Semitische god die kan worden gezien als voorloper van Jezus. Myrrha is natuurlijk de voorloopster van Maria. Adonis komt van het Semitische Adon, 'Heer'. Op die manier wordt ook de god van de bijbel een paar keer aangesproken.

Hier de verhalen in een notedop.

Myrrha is dezelfde als Smyrna. Na een aanvaring met Aphrodite (eigenlijk een alter ego van Myrrha) zorgde deze godin ervoor dat ze verliefd werd op haar vader. Met hulp van haar verzorgster werd de vader bedweld, en Myrrha had seksuele gemeenschap met hem, waarna ze zwanger werd van Adonis.
Toen haar vader hoorde wat er gebeurde, ging hij zijn dochter achterna met een zwaard. Juist op het moment dat hij het boven haar hoofd wilde laten neerdalen, veranderde Aphrodite haar in een mirreboom. Het zwaard spleet de boom in tweeën, en Adonis kwam eruit.

Lot was een neefje van Abraham. Hij leefde in het land van de steden Sodom en Gomorra. Deze steden werden verwoest door god: de seksuele ontaardheid van deze steden is tot op de dag van vandaag spreekwoordelijk. De vrouw van Lot werd veranderd in een zoutpilaar, toen ze tijdens haar vlucht omkeek om te zien wat er van haar stad was geworden.
Omdat iedereen van hun stam was gedood, werd Lot door zijn dochters bedwelmd en zij hadden gemeenschap met hem, zodat ze zwanger werden en hun stam voor uitroeing behoedden.

'Lot' is het Semitische woord voor mirre; deze wetenschap maakt de verwantschap tussen de verhalen nog duidelijker.

Geen van beide verhalen hebben 'de oorspronkelijke vorm'. In de bijbel is het de gehistoriseerde versie van de vroeger godsdienst, en ook de moraal is aangepast aan de nieuwe tijd. Het zou interessant zijn te kunnen achterhalen wie dit deed, en wanneer.
Bij de Grieken is de mythische herkomst duidelijker, maar ook hier is de moraal aangepast aan een patriarchale tijd, te herkennen aan de manier waarop Myrrha wordt verguisd en gestraft.

Het lijkt me leuk om de verschillende motieven van deze verhalen eens op een rijtje te zetten, om te kijken hoe de godsdiensten de godsdiensten en rituelen in hun mythen veranderen. Het lijkt me ook interessant om uit te vinden hoe dit in zijn werk gaat, en waarom ze dit doen.
fbs33 schreef:Hoe e.e.a. in zijn werk gaat, kun je heden ten dage nog steeds live getuige van zijn!
Bakerpraatjes, doorverteld met eigen gefantaseerde toevoegingen, steeds mooier en uitgebreider!
Waar aan de andere kant aan gehakt en geschaafd is TOTDAT eindelijk iemand de boel eens op schrift zette!
Zo heb ik het (vage) vermoeden dat de joden hun Jahweh hebben van Agnathon's 'RA' ??
En misschien is 'Adon' afgeleid van (agn)Athon???.
Bedenk dat men in die tijd niet via mobieltjes of SMS-jes de boel snel op elkaar af kon stemmen om e.e.a. gelijkluidend te krijgen, of om bevestiging te vragen!!
Wél dat e.e.a. altijd diende om individualisering tegen te gaan, die macht-versplinterend werkte!
Maar wat ik al zei, je ziet het om je heen nog steeds gebeuren!
groet fbs33
fbs33
 
Berichten: 82
Geregistreerd: di 24 jan , 2006 3:20


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten

cron