Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Arabische en Romeinse goden en godinnen

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Arabische en Romeinse goden en godinnen

Berichtdoor els » do 23 feb , 2006 8:49

De overeenkomsten tussen goden en godinnen in verschillende landen vallen altijd op. Dat komt natuurlijk door de continuiteit van de oude culturen. Maar hoe die continuiteit verliep is soms heel raadselachtig. Je kan er geen jaartal op pinnen, en zelden zie je direct wie er wat van wie heeft overgenomen.

Gisteren kreeg ik vier keer achter elkaar dezelfde bioscoop aan de telefoon, de Munt in Amsterdam. Na de vierde keer was ik helemaal daas, en ik schreef op een papiertje. 'De Munt. Dat is Manat en Moneta.' Het schoot zomaar door me heen. Toen bleef ik even bij deze uit het niets komende gedachte dwalen, en opeens had ik allemaal Arabische namen op een rijtje, deels islamitisch, deels pre-islamitisch, die overeenkwamen met Romeinse namen. Allemaal van dames trouwens, wat geen opzet was.

Er zijn ook overeenkomsten met andere talen, Semitische talen of bijv. Grieks. Maar ik schrijf hier even het rijtje Arabische en Romeinse namen op.
Misschien krijg ik vandaag nog wel een ingeving, voor meer namen, of in hoeverre dit toeval is of niet.

Namen van Arabische en Romeinse godinnen

Manat --> Arabische godin. 'Lot'
Manat --> 'munt' in div. Aziatische landen.
Moneta -->Romeinse godin Juno Moneta: 'Waarschuwer'. Muntgodin, munterij (ook het kruid).

Al Laat - Lato, Latona; (Grieks Leto. Vgl ook Fenicisch Elat.)

Uzza (mogelijk Venus) - Eos. (India Ushas). Morgenrood.

Aisha - Aisa ('Lot', zwaard der gerechtigheid, een der faten.)

Fatima (zwaard, vgl ook OLV van Fatima) - Faten, fatum

fatwa (soort rechtsuitspraak) - fatua (orakeluitspraak)

Toch nog een naam van een mannelijke god.

Hubal - Apollo (beiden orakel, beide geassocieerd met pijlen)

Romeins vs Semitisch/Joods:

Iove -Jahweh.

:?: Iemand een idee? Of nog meer van deze overeenkomsten?
Voor mijn part met de Grieken?

Voor wie geinteresseerd is: hier is het Boek der Idolen (Kitab al Asnam) van al-Khalbi, uit ca. de achtste of negende eeuw.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 23 feb , 2006 9:59

Hier iets wat Johannes van Damascus schreef over de Arabieren rond het jaar 730.
[John of Damascus, De haeresibus C/CI, 60-61 (pp. 485-486):]

Er bestaat ook een bedrieglijke cultus (threskeia) van de Ishmaelieten, de voorloper van de Antichrist, die tot de dag van vandaag voortduurt. Het stamt van Ishmael, de zoon van Abraham en Hagar, reden waarom ze Hagarenen en Ishamelieten heten. Ook worden ze Saracenen genoemd, omdat ze met lege handen zijn weggestuurd door Sarah (ek tes Sarras kenous); want Hagar had tegen de engel gezegd: 'Sarah heeft me met lege handen weggestuurd. (Genesis 21:10:14)

Zij waren afgodendienaren en aanbidders van de morgenster en Aphrodite, die ze in hun eigen taal Chabar noemen, wat 'Groot' betekent. Dus tot de tijd van Heraclius waren het pure afgodendienaren. Vanaf die tijd verscheen onder hen een valse profeet, bijgenaamd Muhammad (Mamed), die, nadat hij kennis had genomen van het Oude en Nieuwe Testament, en blijkbaar was bekeerd, op dezelfde manier met een Arische monnik zijn eigen ketterij in elkaar draaide. Na dat hij de mensen voor zich had ingenomen door zich vriendelijk en vroom voor te doen, verspreidde hij geruchten over een heilig boek dat hij zou hebben ontvangen uit de hemel. Nadat hij een paar belachelijke doctrines in zijn boek had opgesteld, gaf hij hen deze vorm van aanbidding (to sebas).


Interessant dat hij de Ishmaelieten, afstammelingen van Abraham, aanbidders van Aphrodite noemt. De hemellichamen werden natuurlijk door iedereen vereerd, in de bijbel wordt Aphrodite 'Hemelkoningin' genoemd, en vereerd door de joden zelf. Maar dit duurde dus zelfs voort tot ca de zevende eeuw, terwijl het christendom en het monotheistische jodendom al ontelbare tempels hadden gesloten.

Ook interessant is de naam 'Chabar' ('Groot') voor Aphrodite, die Johannes noemt. Lijkt nogal op de titel Akhbar voor Allah, vind ik. :p

Vervolgens beklaagt Johannes zich erover dat de christenen 'hetairiastas' worden genoemd (het toekennen van medegoden aan god) omdat zij Jezus beschouwen als zoon van god, en het kruis aanbidden. Maar:

Wij zeggen tegen hen: 'En waarom wrijven jullie dan tegen een steen bij je Ka'ba (Chabatha) en heiligen deze steen met intense kussen?' ... Datgene wat zij 'steen' noemen, is het hoofd van Aphrodite, die ze daarvoor vereerden en Chabar noemden.


(Even off topic, maar wel opmerkelijk, is dat deze Johannes zegt dat Mohammed de besnijdenis verplicht stelde, zowel voor mannen als voor vrouwen. )

Uit:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 23 feb , 2006 10:32

Nog snel even voor ik weg moet.

De overeenkomst tussen de geschiedenis van Atalanta en Melainon, en Isaf en Na'Ilah.

Hier een stukje over Atalante en Meilanion:

Atalanta, die door het orakel van Delphi was gewaarschuwd voor een huwelijk, stelde zich alleen beschikbaar voor degene die haar in een hardloopwedstrijd kon overwinnen.
Volgens de Griekse mythe lukte het Meilanion of Hippomenes om Atalanta te overwinnen. Hij had van Aphrodite drie gouden appels gekregen, afkomstig uit de tuin der Hesperiden, waarmee hij haar wist af te leiden. De twee bedreven de liefde in een tempel van Aphrodite of Cybele, die hen daarop in leeuwen veranderde en voor haar strijdwagen bond.


Hier Isaf en Na'Ilah, in het boek van al-Kalbi:



'
Isif was courting Na'ilah in the land of Yemen. They set out to perform the pilgrimage. Upon their arrival in Mecca they entered the Ka'bah. Taking advantage of the absence of anyone else and of the privacy of the Sacred House, Isaf committed adultery with her in the sanctuary. Thereupon they were transformed into stone, becoming two miskhs. They were then taken out and placed in their respective places. Later on, the Khuza'ah and the Quraysh, as well as everyone who came on pilgrimage to the Sacred House, worshipped them.


Snelle overeenkomst in de geschiedenis, maar ook heel wat motieven. Cybele bijvoorbeeld is een beroemde aanbeden 'steen'.

Nou ja, de rest moet later, mijn tijd is op. :(
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 24 feb , 2006 23:23

Ook nog:

houri's (maagden in de hemel) - horae (de seizoenen of de uren)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 26 feb , 2006 23:46

Het schiet allemaal niet zo op. Op zoek naar de geschiedenis van de Romeinen en Arabieren raak ik helemaal verzeild in allerlei websites. Ik geef maar gewoon wat links naar Arabische goden, of beter, wat velen schreven over de Arabische goden.







En op Nabataea.net is natuurlijk ontzettend veel over de geschiedenis van Arabië te vinden.



Hier een paar ingangen:





Index:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron