Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Overdenkingen voor rabiate anti-islamisten

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Overdenkingen voor rabiate anti-islamisten

Berichtdoor Zunrita » zo 28 mei , 2006 12:52

Om het anti-islamisme alhier wat te relativeren, luister/kijk eens naar de column van Francisco van Jole (over de selectieve verontwaardiging in de media) in De Leugen Regeert van j.l. 26 mei. Het is te vinden op:

http://omroep.vara.nl/tvradiointernet_d ... topic=3769

Even het venstertje: Laatste uitzending vrijdag 26 mei
20:25 uur beklikken (of naar het Archief gaan) en ergens middenin starten.

Groeten,
Zunrita
Laatst bijgewerkt door Zunrita op zo 28 mei , 2006 13:05, in totaal 1 keer bewerkt.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor Zunrita » zo 28 mei , 2006 12:56

Om het anti-islamisme alhier wat te dempen, lees het interview met Slavoj Zizek in De Groene van 8 dec. 2001. (Geen hapklare tekst, dus even doorbijten...).

Hartstocht voor het reële

http://www.groene.nl/2001/0149/tdsr_zizek.html
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor Zunrita » zo 28 mei , 2006 13:23

Kritisch onderzoek van de eigen opvattingen - in dit geval ongenuanceerd anti-islamisme - kan geen kwaad.
Misschien is het uitgebreide werkje (199 pagina's) De mythe van het islamitische gevaar daar behulpzaam bij zijn. Het is op .pdf te downloaden:

http://www.interculturelecommunicatie.c ... /mythe.pdf
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » di 30 mei , 2006 19:47

Wat bedoel je precies met het 'anti-islamisme alhier'?

Op mij maakt het geen indruk in elk geval. Ik ben gewoon kritisch over de islam net alsof over zoveel dingen, en zeker zoals over godsdiensten in het algemeen en patriarchale godsdiensten in het bijzonder.

Het is wel heel opmerkelijk dat je schuin wordt aangekeken als je gewoon zegt dat de islam discriminerend en patriarchaal is, en dat er zelfs wordt gesuggereerd dat het 'logisch is als moslims radicaliseren' als je iets probeert te doen aan door de islam gefundeerd seksisme, maar daar laat ik me niet door intimideren.

Ook opmerkelijk dat er vaak automatisch wordt aangenomen dat je wel dom of onwetend zal zijn als je zomaar durft te zeggen dat je de islam geen fijne godsdienst vind, en dat je je wel nergens in verdiept zal hebben - niet in de islam, noch in andere opvattingen.

Waarom zou je een bepaalde ideologie uitsluiten van kritiek, alleen maar omdat die ideologie sterk is door kritiek te verbieden? Voor mij juist extra reden om er frontaal op af te gaan. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Zunrita » zo 04 jun , 2006 16:09

Net als mijn generatiegenoten van de naoologse geboortegolf, ben ik goeddeels gevormd door de Koude Oorlog (1945 tot ca. 1976) met zijn wapenwedloop, zijn virulente anticommunisme en pro-amerikanisme, zijn vijanddenken. Maar mede door mijn opvoeding in een denkend rood arbeidersnest ("denkende arbeiders drinken niet - drinkende arbeiders denken niet"), mijn jeugdervaringen aan-den-lijve met de straatterreur** tegen gedoodverfde communistische medeburgers door Nederlanders tijdens de zogeheten Hongarije-opstand 1956, de herinneringen uit de mond van overlevenden van de naziterreur, én de herinneringen van mensen die de naoorlogse Zuiveringen* (1944 - 45) hebben meegemaakt, heb ik een mooi diep wantrouwen en een grondige afkeer van 'gerechtvaardigde' of 'begrijpelijke' volkswoede tegen welke bevolkingsgroep dan ook, ontwikkeld.

Als enigszins weldenkende mensen zich in zulke tijden niet ook hadden laten meeslepen in de van overheids- en mediawege opgeklopte sentimenten, dan had de ontremde massa iets minder kans gehad zijn weerzinwekkende incontinentie de vrije loop te laten.

Dus als ik mensen, die op andere vlakken blijk geven van een zeker vermogen tot redelijkheid en relativering, buitenproportioneel zie en hoor meegaan in al te makkelijke selectieve verontwaardiging jegens de islam+aanhang, dan probeer ik enige afstandelijkheid en nuancering te promoten door op relativerende teksten te wijzen.

En hoewel ik weet dat een heet hoofd, zich rechtvaardigend met alle mogelijke rationalisaties, meestal niet tot kalmte geneigd is, denk ik dat het goed is kennis te nemen van berichten die de huidige alomheersende anti-islamstemming in een ander, koeler, licht plaatsen.

In tijden als deze, tijden waarin de niet-denkende massa zich (vaak met een flinke slok in de kraag) onbelemmerd mag overgeven aan laten lopen van hun eigen onverteerde shit over de rug van gedoodverfde 'vijanden van de Democratie en het Vrije Woord', dan vraag ik van weldenkende mensen eerst even tot 10 te tellen alvorens zij hun, vaak eloquent geformuleerde, ongenoegen toevoegen aan het ontstemde Volkskoor voor Vrijheid en Democratie. Juist weldenkenden en intellectuelen hebben een verantwoordelijkheid bij het doorbreken van zo'n gevaarlijke antistemming.

Hier waren mijn tegenberichten voor bedoeld. Niet om iemands 'gewone kritiek' te smoren of om iemand het veelmisbruikte Vrije Woord te ontnemen - zo ik die macht al had.

Welliswaar liet ik mij daarbij gaan in de heethoofdige kop 'Overdenkingen voor rabiate anti-islamisten' (waarvoor excuus) maar blijf ik er bij dat het toevoegen van iedere islamkritiek ('gewoon' of niet) aan de al-rijzende berg, momenteel ongewenst is.

Zunrita
---------------------------------


*Naoorlogse Zuivering van 'foute' Nederlanders
In het bevrijde Zuiden werden in het kader van de Zuivering massaal 'foute' Nederlanders (NSB-ers, collaborateurs, overlopers, verraders - of wie daar voor doorging) opgepakt. Het Militair Gezag (MG) liet de arrestaties aan de Binnenlandse Strijdkrachten (BS) over. De BS-ers waren herkenbaar aan oranje armbanden, overalls, wapens, helmen. De BS was inmiddels enorm gegroeid door een massale aanmelding van burgers die zich maar al te graag tot de 'goede' Nederlanders rekenden. Bij de bevrijding werd het verzet in BS-stijl iets 'waar je bij moest zijn'. De politie - die nog vol zat met collaborateurs - stond bij de arrestaties van NSB-ers e.d. meestal aan de kant toe te kijken.

De Zuivering werd een chaos. In hoog tempo werden grote aantallen mensen van huis gehaald en opgesloten, onder meer in het leegstaande concentratiekamp Vught. Mishandelingen kwamen veelvuldig voor. Er werden ook veel onschuldigen opgepakt. Bovendien keerde het op wraak beluste deel van het volk zich tegen 'moffenmeiden', vrouwen die volgens dat volk intieme relaties met Duitse militairen hadden onderhouden. De vrouwen werden te kijk gezet met bordjes met vernederende opschriften, kaalgeknipt, met menie of teer besmeurd, enzovoort. Deze hele onverkwikkelijke ontwikkeling, met massale arrestaties, mishandelingen, vernedering van een machteloze groep en het weer in gebruik nemen van concentratiekampen deed menigeen denken aan de nazi-methoden. Met herstel van de rechtsstaat had het niets te maken. Het Militair Gezag wilde of kon niet tegen de wantoestanden optreden.
----------------------------------------------------


**Straatterreur tegen 'communistische' medeburgers
De door Engeland en Amerika aangezwengelde naoorlogse anticommunistische stemming in West Europa waarbij vervolging, isolement en beroepsverbod voor iedere 'van communistische sympathiën verdachte' persoon aan de orde van de dag waren (ook in Nederland!), culmineerde in november 1956 n.a.v. het neerslaan door sovjettroepen van de Hongaarse opstand tegen het communistisch bewind, in een door Nederlandse sociaaldemocraten, roomschen en gristelijken gelijkelijk ondersteunde hetze tegen - uiteraard - leden van de CPN, tegen Derdeweggers - intellectuelen die weigerden zich tot een uitspraak te laten dwingen door journalisten en verslaggevers - en verder tegen iedereen die zich keerde tegen 'das gesunde Volksempfinden'.

Onder afgewend goedkeurend oog van overheid en politie werden gebouwen van organisaties die ook maar iets met de CPN uitstaande hadden, en huizen van burgers bestormd, belegerd, geplunderd en in brand gestoken door 'verontwaardigde' burgers en kinderen, opgejut door kranten (Vrije Volk, Parool, plaatselijke sufferdjes) radio (NCRV, VARA, KRO) meneren-pastoor en andere jongeren'leiders' (Koos Vorrink). Volwassenen EN kinderen raakten gewond, werden bedreigd, gestenigd, mishandeld. Huisdieren werden doodgeslagen.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron