Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Wat is "katholieke christendom"?

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Wat is "katholieke christendom"?

Berichtdoor Reader » ma 18 dec , 2006 16:11

Hoi,

Ik begrijp niet zo goed wat "katholieke christendom" zou zijn? Men spreekt ook over "Rooms-katholiek". Zijn er andere "katholieke" sektes? kunnen jullie me hier meer over vertellen?

Bij voorbaat dank,
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » di 19 dec , 2006 21:31

Rooms wil zeggen: volgens de kerk van Rome. Vanaf het begin van het christendom zijn een heleboel kerken gesticht, zeg maar in alle gebieden van het Romeinse Rijk. De Roomse kerk heeft zijn zetel in Rome, en sinds Mussolini is het Vaticaan een autonome staat.

Overal te wereld zijn kerken gesticht. Vele oriënteren zich aan Rome.

In het voormalige oost-Romeinse Rijk ontstonden kerken met hun eigen patriarch, die het Roomse dogma niet erkennen.

Je hebt: de Koptische kerk, in Egypte (koptisch betekent eigenlijk als Egyptisch); dat is hetzelfde als het patriarchaat van Alexandrië.

Verder bestaan er de Syrisch orthodoxe of Assyrische kerk (in Irak wonen veel mensen die tot de Assyrische kerk behoren), de Armeense kerk, Grieks orthodox, Russisch orthodox en vast nog wel meer. De Russische orthodoxen zijn pas later afgesplitst. Ik weet niet of de Byzantijnse kerk nog een aparte kerk was, maar in elk geval wordt hiermee het Oost-Romeinse Rijk bedoeld. Misschien is hiermee de patriarch van Constantinopel verbonden.

Er hebben natuurlijk veel meer stromingen bestaan. Er bestond voortdurend geharrewar over de 'natuur' van christus (al dan niet zoon van god, twee-eenheid, drie-eenheid etc.) Uit dit conflict ontstond ook de islam. Nestorianen, arianen, maronieten, jacobieten etc. etc. zijn allemaal christenen, die allemaal op een of ander vlak van mening verschillen over de aard van christus.

Er ontstonden later ook weer allerlei andere afsplitsingen binnen het christendom die zich verzetten tegen de beeldencultus en het centrale machtsvertoon van de kerk, zoals het protestantisme en de hervorming of reformatie, in de tijd van Maarten Luther. Zij zijn dus niet katholiek, maar wel christelijk. Ze hebben wel kerken, maar geen centrale kerk met een centrale patriarch, kardinalen, bisdommen etc. Deze meer noordelijke vormen van het christendom worden geacht wat soberder en minder flamboyant te zijn dan het katholicisme. Er loopt een mooie grens door Nederland, we hebben het dan over beneden en boven de rivieren.

Dit is even een hele globale samenvatting. Ik ben geen expert, al kom ik hier automatisch en passant wel informatie over tegen.

Ik keek nog even of wiki iets duidelijker was, maar ik kom er alsnog niet helemaal uit. Hier is wat wiki zegt over 'katholicisme'.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Katholicisme

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rooms-Katholieke_Kerk

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christendom

Er staat wel dat er westerse en oosterse varianten zijn ontstaan.

Het probleem met het christendom is dat ze hun eigen ontstaansmythe hebben verzonnen en van daaruit de geschiedenis hebben begrepen. Volgens mij is het christendom een Romeinse godsdienst, en moet je het ontstaan dus verklaren vanuit het Romeinse Rijk. Ik begrijp de christelijke weergave van de 'geschiedenis van het christendom' dus niet helemaal. Ik kom steeds in conflict als je de verspreiding moet beschrijven aan de hand van een onbekende eenling geboren in een klein dorpje bij Jeruzalem. Ik doe wel mijn best, uiteindelijk is het ontstaan van het christendom een reden geweest om deze hele website te beginnen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » do 21 dec , 2006 11:39

Bedankt Els voor reactie.
Ik denk dat ik het nog steeds niet begrijp, maar misschien begin ik het te begrijpen.

Christendom is nu hoofdzakelijk te onderscheiden in "Katholicisme" en "Protestantisme".
Maar Katholicisme heeft andere takken.

Ik weet niet wat het woord "katholisme" taalkudig betekent, maar ik heb begrepen dat het nu gebruikt wordt om te verwijzen naar de kerkelijke sekte waarin de paus het centrale gezag heeft, in tegenstelling tot het protestanisme.

Ik ben hierin geisteresseerd om ik wat over het vroege Noord Afrikaanse christendom wil weten. Hier is ook een artikel in wikipedia met een illustratie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kerkgeschiedenis

Zijn het "Donatisme" en "Arianisme" ook kerken in het niveau van "Katholicisme" en "protestanisme" of zijn het aftakkingen op het niveau van "rooms-katholiek" en andere aftakkingen?

Robin Daniel zegt dat er toen geen "rooms-katholicisme" was, als het moet dan was het "Karthags-Katholisme". Weet je misschien waarom het nog altijd "katholisme" is?

Het spijt me voor zo'n vragen, Els. Als je geen tijd hebt, dan hoef je het niet beantwooden. Maar ik zou dankbaar zijn als je me wat "hintjes" geeft. :)
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » vr 22 dec , 2006 16:12

Het spijt me voor zo'n vragen, Els. Als je geen tijd hebt, dan hoef je het niet beantwooden. Maar ik zou dankbaar zijn als je me wat "hintjes" geeft.


Ik weet het ook niet precies, zeker niet als je de historische achtergrond wil weten. :(
Ik weet misschien wel wat meer ingangen om erachter te komen, maar ik heb op dit moment niet veel tijd, na de kerst weer.

Wel een paar hints! :lach2:

Er staat wel een goede katholieke encyclopedie op het web, die geeft wel veel informatie (maar natuurlijk wel vanuit het katholicisme gedacht).

http://www.newadvent.org/cathen/03449a.htm

Hier staat bijv. dat het woord 'katholiek' met betrekking tot de ker voor het eerst werd gebruikt in een brief van Sint Ignatius aan de bewoners van Smyrna, in ongeveer het jaar 110.

Het woord katholiek komt van het Grieks 'katholou', en betekent 'algemeen'. Het wordt op deze site vertaald als 'universeel'. 'He katholike ekklesia' is dus een 'universele kerk' die overal zou moeten verschijnen. Dat doet mij denken aan een 'eenheidsgodsdienst': iedereen dezelfde godsdienst, om eenheid in een rijk te waarborgen.

Hier een stukje over deze brief van Ignatius:

The words run: "Wheresoever the bishop shall appear, there let the people be, even as where Jesus may be, there is the universal [katholike] Church." However, in view of the context, some difference of opinion prevails as to the precise connotation of the italicized word, and Kattenbusch, the Protestant professor of theology at Giessen, is prepared to interpret this earliest appearance of the phrase in the sense of mia mone, the "one and only" Church [Das apostolische Symbolum (1900), II, 922].

From this time forward the technical signification of the word Catholic meets us with increasing frequency both East and West, until by the beginning of the fourth century it seems to have almost entirely supplanted the primitive and more general meaning. The earlier examples have been collected by Caspari (Quellen zur Geschichte des Taufsymbols, etc., III, 149 sqq.).


De betekenis van het woord is dus vanaf begin 2e eeuw in ontwikkeling, er wordt nog niet echt een vaste kerk mee aangeduid.

Een stukje verder: daar blijkt dat het woord wordt gebruikt om 'de ware kerk van Christus' mee aan te duiden, op dezelfde manier als 'orthodox' in Rusland wordt gebruikt.

Hiervan wordt een voorbeeld gegeven van Pacianus, rond 370. Je zou dus zeggen dat er nog geen officieel patent op het katholicisme bestond in de tijd van Arius en de Arianen, maar het is wel mogelijk dat ze zichzelf 'katholiek' zouden noemen.

Verder nog een voorbeeld van Cyprianus, die katholiek en rooms als uitwisselbaar zou gebruiken.

In fact Catholic soon became in many cases a mere appellative--the proper name, in other words, of the true Church founded by Christ, just as we now frequently speak of the Orthodox Church, when referring to the established religion of the Russian Empire, without adverting to the etymology of the title so used.

It was probably in this sense that the Spaniard Pacian (Ep. i ad Sempron.) writes, about 370: "Christianus mihi nonem est, catholicus cognomen", and it is noteworthy that in various early Latin expositions of the Creed, notably that of Nicetas of Remesiana, which dates from about 375 (ed. Burn, 1905, p. lxx), the word Catholic in the Creed, though undoubtedly coupled at that date with the words Holy Church, suggests no special comment.

Even in St. Cyprian (c. 252) it is difficult to determine how far he uses the word Catholic significantly, and how far as a mere name. The title, for instance, of his longest work is "On the Unity of the Catholic Church", and we frequently meet in his writings such phrases as catholica fides (Ep. xxv; ed. Hartel, II, 538); catholica unitas (Ep. xxv, p. 600); catholica regula (Ep. lxx, p. 767), etc.

The one clear idea underlying all is orthodox as opposed to heretical, and Kattenbusch does not hesitate to admit that in Cyprian we first see how Catholic and Roman came eventually to be regarded as interchangeable terms. (Cf. Harnack, Dogmengeschichte, II, 149-168.) Moreover it should be noted that the word Catholica was sometimes used substantively as the equivalent of ecclesia Catholica. An example is to be found in the Muratorian Fragment, another seemingly in Tertullian (De Praescrip, xxx), and many more appear at a later date, particularly among African Writers.


Hier is ook nog een pagina met de titel 'Catholicos', over nestoriaanse en armeense patriarchen, ik heb hem zelf nog niet gelezen.

http://www.newadvent.org/cathen/03454a.htm

Nou ja, ik heb nu helaas geen tijd meer om er dieper op in te gaan, dus ook maar na de kerst.
Misschien vind je zelf nog wat via de index (bovenin op de alfabetische letters klikken).

Groetjes, en prettige feestdagen!
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Reader » vr 22 dec , 2006 18:05

Bedankt voor de uitleg, Els! Ik vind het informatief, vooral de betekenis van het woord "katholiek".
Ik wou je ook prettige feestdagen wensen :knipoog:
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » ma 22 jan , 2007 1:01

Ik vond net ook nog de brief van Ignatius van Antiochië aan de mensen van Smyrna uit het jaar 107, waarin voor het eerst van katholieken wordt gesproken.

http://www.eucharisticlife.com/ELimages ... aeans.html

Let that celebration of the Eucharist be considered valid which is held under the bishop or anyone to whom he has committed it. Where the bishop appears, there let the people be, just as where Jesus Christ is, there is the Catholic Church.


Helaas staat op de pagina van Ignatius het volgende:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ignatius_of_Antioch

By the 5th century, this authentic collection had been enlarged by spurious letters, and the original letters had been changed with interpolations, created to posthumously enlist Ignatius as an unwitting witness in theological disputes of that age, while the purported eye-witness account of his martyrdom is also thought to be a forgery from around the same time.


Er zijn dus kennelijk geen oorspronkelijke brieven meer over, alleen brieven met toevoegingen en vervalsingen van rond de vijfde eeuw.

Nou ja, hier toch maar nog een link naar online teksten van Ignatius. Staat ook nog een artikel bij over de mogelijkheid van vervalsingen.

http://www.earlychristianwritings.com/ignatius.html

http://www.geocities.com/b_d_muller/ignatius.html
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron