Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Salif ibn Tarif

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Salif ibn Tarif

Berichtdoor Reader » di 02 jan , 2007 18:09

Deze persoon van een koning in een Berberse koninkrijk in het midden van het huidige Marokko.

Ibn Khaldun schrref dit volgende over hem:

"Hij genoot van kennis en goedheid, en den scheidde hij zich van de versies van Allah, en beweerde de profetism te hebben. Hij stichte voor hen een nieuwe godsdienst die ze (zijn volk) volgden na hem zoals bekend is in de geschiedenissboeken. Hij beweerde dat de Koran hem geopenbaard is, en las hen dat voor en noemde de koranonderdelen (soera't): "Haan soera", "Kameel soera", "Oliphant soera", "Soera van Adam", "Soera van Noah" en veel andere profeten en "soera van Harot en Marot", "Iblis (Duivel)" en "soera van de wereld's wonderen". "Het is informatief", beweerde ze. Hij verbied en toeliet in zijn koran. Ze leesden hem in hun gebeden [...].

Hij beweerde dat hij de grote Mahdi die zal schijnen in het einde van het leven/wereld, en Jezus zijn vriend die, achter hem zou bidden, zou zijn. Hij zou dan bekend zijn als "Salih" voor de Arabiere, "Malik" voor de Assyeriers, voor de anderstalig (Reader begrijp dit niet goed) als "Alim", "Roubia" voor de Hebreers en als "Warba" voor de Berbers wat de de laaste profeet betekent. Hij vertrok na het oosten nadat hij zeven en viertig jaar regeerde over hen. Hij beloofde hen dat hij terug zou keerde in de koninkrijk van de zevende heerser..."

[Slechte snelle vertaling uit Almoqadimma van Ibn Khaldun] Toch interessant.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor els » di 02 jan , 2007 20:59

Interessant ja. Ik las een paar jaar terug ook eens een stuk over zelfverklaarde profeten, ik weet niet meer precies waar, misschien in een boek van Ibn Warraq. Ik ga toch eens kijken of ik het terug vind, misschien staat deze man er ook nog bij.
Ik dacht nog, het schort niet aan profeten, het is eigenlijk vooral de kunst aanhang te krijgen en te worden geloofd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron