Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Geen heilig boek

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Geen heilig boek

Berichtdoor Tumnus » za 05 apr , 2008 0:05

Bijbel is geen heilig boek en gewoon door seniele Joden geschreven.

De bijbel is door God geïnspireerd, terwijl de schrijvers van de bijbel gewone stervelingen waren. Het waren geen profeten. De bijbel is zelfs door niet-christenen geschreven, want alle schrijvers ervan waren van geboorte Joden. Dit geeft aan dat de hele bijbelse leer niet betrouwbaar is en beslist nergens op gebaseerd is. Het christendom bestond niet voordat de bijbel geschreven werd. Hoe kan de bijbel dan iemand tot christen maken? Dat is zeer onlogisch.

Ter vergelijking.
De Bhagavad Gita is door Hindoes geschreven, en het Hindoeïsme bestond al vele millennia voordat de Bhagavad Gita geschreven werd. De verzen van de Bhagavad Gita werden al vele decennia mondeling doorgegeven van generatie op generatie voordat het op schrift gesteld werd. Daarom is de Bhagavad Gita een echt authentiek hindoeïstisch geschrift dat door alle Hindoes als volwaardig wordt aanvaard.
Met de bijbel is dit helemaal niet zo. Men heeft de hele christelijke leer gewoon zelf verzonnen na de dood van Jezus en er een politieke organisatie van gemaakt. Het christendom is met bloedig geweld verspreid in Europa en de rest van de wereld.

Meningen?
Tumnus
 
Berichten: 36
Geregistreerd: vr 04 apr , 2008 3:10
Woonplaats: Bilthoven

Berichtdoor els » za 05 apr , 2008 0:26

Ik heb even geen mening meer, ga zo slapen. Maar nog wel een vraag, bedoel je nu het nieuwe testament, of ook het oude testament?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Tumnus » za 05 apr , 2008 0:46

els schreef:Ik heb even geen mening meer, ga zo slapen. Maar nog wel een vraag, bedoel je nu het nieuwe testament, of ook het oude testament?


Beide delen.

(Zag trouwens dat ik het topic twee keer heb aangemaakt. Was niet de bedoeling, maar daar kan jij wel wat aan doen, denk ik.)
Tumnus
 
Berichten: 36
Geregistreerd: vr 04 apr , 2008 3:10
Woonplaats: Bilthoven

Berichtdoor Reader » zo 06 apr , 2008 19:25

Ik heb zoiets vroeger gehoord, men zei dat het geen openbaring is, maar een soort bibliografie.

Maar ik weet er niet veel over.
Reader
 
Berichten: 320
Geregistreerd: di 10 okt , 2006 17:41

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » di 22 jul , 2008 21:58

Bijbel is heilig voor christenen. Voor niet-christenen is bijbel niet heilig.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » di 22 jul , 2008 22:28

Dat is zo, dus wat dat betreft is het zinloos om mijn mening te geven. :lach2:

Als mosterd na de maaltijd nog even dit:

De verzen van de Bhagavad Gita werden al vele decennia mondeling doorgegeven van generatie op generatie voordat het op schrift gesteld werd.


Dat zou met de thora ook het geval zijn. Voor de thora werd opgeschreven, zou de joodse geschiedenis bewaard zijn in de 'mondelinge thora', die dan ook weer heel lang werd doorgeven.

Dat is natuurlijk wel een hele transparante mythe. :lach2: Een mythe opschrijven, en dan beweren dat die mythe in mondelinge vorm al eeuwen oud was. Die boeken werden gewoon verzonnen door degenen die ze opschreven. Zij pasten oudere mythes aan aan de nationalistische propaganda die op dat moment nodig was.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Re: Geen heilig boek

Berichtdoor Cinderella » zo 03 aug , 2008 6:51

Tumnus schreef:Bijbel is geen heilig boek en gewoon door seniele Joden geschreven.

De bijbel is door God geïnspireerd, terwijl de schrijvers van de bijbel gewone stervelingen waren. Het waren geen profeten. De bijbel is zelfs door niet-christenen geschreven, want alle schrijvers ervan waren van geboorte Joden. Dit geeft aan dat de hele bijbelse leer niet betrouwbaar is en beslist nergens op gebaseerd is. Het christendom bestond niet voordat de bijbel geschreven werd. Hoe kan de bijbel dan iemand tot christen maken? Dat is zeer onlogisch.

Meningen?


Ben het volledig met je eens Tumnus.
Men noemt deze geschriften 'Heilige Geschriften' :shock: Er waren helemaal geen heilige geschriften in de tijd dat Jezus zijn leer onderwees. Er was slechts 'waarachtige cultivatie'. Latere volgelingen herinnerden zich de woorden van Jezus en namen ze op in boeken. De zogenaamde 'Heilige Geschriften' dus... :?

Heb de Bhagavad Gitta ook gelezen. Inspirerende teksten. Ook de eeuwenoude leer van de Upanishaden vind ik heel mooi!
Cinderella
 
Berichten: 43
Geregistreerd: ma 18 jun , 2007 8:19
Woonplaats: Hasselt - België

Berichtdoor els » zo 03 aug , 2008 13:39

Ik las pas ergens dat de bijbel zoals wij die kennen zou zijn geschreven door de Maccabeeërs. Dat is in de tijd dat Israël onder het gezag stond van de Grieken. De Maccabeeërs schreven de geschiedenis met als doel een duidelijke joodse identiteit vast te leggen en de joden een lange, roemrijke geschiedenis te geven. Een boek was het nog niet, want boeken werden pas later door de Romeinen uitgevonden, naar het schijnt zelfs door Julius Caesar himself.

Over de bijbel, of beter de tora, werd ook gezegd dat de joodse geschiedenis aanvankelijk eeuwenlang mondeling is doorgegeven. Het heet dan ook de mondelinge tora. Uiteindelijk werden de verhalen opgeschreven. Maar dit maakt het nog niet betrouwbaar, want het is duidelijke geschiedvervalsing. Misschien is die geschiedenis door de orale traditie zo gewijzigd, maar ik denk eigenlijk eerder dat het niet om een vertroebelde orale traditie gaat, maar om een met opzet anders ingekleurde geschiedenis.

De baghavad ghita heb ik wel eens doorgelezen, maar helaas niet goed, het ontbreekt me helemaal aan de tijd. Toch kan me voorstellen dat hiervoor hetzelfde geldt: de geschiedenis werd aangepast om de situatie te onderstrepen van het moment dat het werd opgeschreven. Nou ja, ik zou er eens voor moeten gaan zitten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten

cron