Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

O v e r G o d

Hier kun je van gedachten wisselen over atheïsme

Berichtdoor Sampras » wo 31 jul , 2002 15:54

Over God

Epicurus is de filosoof die in Griekenland de meeste kritiek heeft geuit op voorstellingen van het goddelijke waarin bezorgdheid een centrale plaats innam.
Het toneel van de onvolmaakte wereld in vergelijking tot de zekerheid dat er wezens zijn die onze deugden toejuichen, onze zwakheden afkeuren, die het heelal met een onfeilbare rechtspraak besturen, dwingt ons de feiten onder ogen te zien.

Of God wil het kwade onderdrukken maar kan het niet;
of hij kan het, maar wil het niet;
of hij wil het niet, maar kan het ook niet;
of hij wil het en kan het, aldus Epicurus.

Als hij het wil maar niet kan, is hij zwak dat een god niet kan zijn;
als hij het kan maar niet wil, is hij afgunstig wat een god eveneens vreemd is;
als hij het noch wil noch kan, is hij zowel zwak als afgunstig en dus geen god;
als hij het wil en kan wat het enige is wat een god betaamd,
wat is dan de oorsprong van al het kwaad en waarom bestrijdt hij dat dan niet?


Epicurus

Guilia Sissa - Marcel Detienne
Uit: De Griekse goden in het dagelijkse leven
Sampras
 

Berichtdoor els » vr 23 aug , 2002 21:23

Epicurus:
als hij het kan maar niet wil, is hij afgunstig wat een god eveneens vreemd is;


Misschien heeft dit ermee te maken?

Exodus 20:1-11
<blockquote><font color=407579>Gij zult ze niet aanbidden of dienen; want ik, de Heer, uw god, ben een naijverig god; ik verhaal de schuld der vaderen op de kinderen, op het derde en vierde geslacht van hen die mij haten.</font></blockquote>
(Zie ook Exodus 34:10-17, Deuteronomium 4:1-40, etc)

Deuteronomium 6:4-16
<blockquote><font color=407579>14-16: gij zult geen andere goden volgen, geen der goden van de u omringende volken, want de Heer, uw god, is een naijverig god in uw midden; op dat niet de toorn van de Heer, uw god, tegen u ontbrande en hij u verdelge van de aarde.</font></blockquote>
En iets verderop: <blockquote><font color=407579>doe wat in het oog van de Heer recht en goed is; opdat het u welga en gij in het bezit komt van het goede land dat de Heer uw vaderen onder ede beloofd heeft, terwijl hij al uw vijanden voor u verjaagt, zoals hij heeft toegezegd.</font></blockquote>
En nog veel meer van dit soort passages.

En de god van de koran, één pot nat.

Soera 8:12
<blockquote><font color=407579>12. Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

13. Dit is, omdat zij zich tegen Allah en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen Allah en Zijn boodschapper strijdt, (wete) Allah is voorzeker streng in vergelding. </font></blockquote>
En ietsje verderop, zelfde soera:
<blockquote><font color=407579>17. Gij dooddet hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde. En gij wierpt niet toen gij wierpt, maar Allah was het die wierp, opdat Hij de gelovigen een grote gunst van Zich mocht bewijzen. Voorzeker, Allah is Alhorend, Alwetend. </font></blockquote>
Hieruit zie je net als in Deuteronomium dat niet de mensen de vijand in de pan hakken, maar dat god het voor ze doet.

Maar nog een eindje verder:
<blockquote><font color=407579>38. Zeg tot degenen die niet geloven, dat als zij ophouden, hetgeen voorby is hen zal worden vergeven en indien zij er weer in vervallen, voorwaar, dan is er skeeds het voorbeeld van vroegere volkeren.

39. En bestrijdt hen totdat er geen vervolging is en de godsdienst geheel voor Allah wordt. Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzeker hetgeen zij doen. </font></blockquote>

Dus wie in god gelooft, zou wel moeten denken dat het God zelf de oorsprong is van al het kwaad. Zelfs als de mensen het zelf doen, is het toch god die ze ertoe aanzet.

Wie niet in god gelooft, begrijpt dat deze haatteksten door mensen zijn geschreven, en aan een god zijn toegeschreven, om ze extra kracht te geven.

Toch vind ik het wel vervelend als mensen met dit soort ideeën worden gehersenspoeld. Het is altijd makkelijker om de oorlogsmisdadiger Bush te bekritiseren, dan om god te bekritiseren vanwege zijn aanzetten tot oorlogsmisdaden. Althans, als je erin gelooft, dus.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 02 sep , 2002 16:33

Dus wie in god gelooft, zou wel moeten denken dat het God zelf de oorsprong is van al het kwaad. Zelfs als de mensen het zelf doen, is het toch god die ze ertoe aanzet.

The Zoroastrians demanded:
If your devil is only a creature fallen from grace, why does your supreme being permit him to persecute and murder the apostles of your Messiah?
If your God is omniscient and prescient, He foreknows all this: why would He create such an evil race and so miserable a world?
If the Christian God could by fiat create whatever He wished, then He must have ordained all the sin and misery which exist: He is therefore the author of evil.
If a prescient and omnipotent God created Satan, He knew what he would do, and is therefore to blame for every wicked act he perpetrates.
The Jewish-Christian God, therefore, must be either wicked or impotent.
[B][I]
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 21:50

ze zeggen god is almachtig, alswetend en algoed
als hij alwetend is weet hij dat er kwaad in de wereld is
als hij algoed is wil hij dat het kwaad uit de wereld is
als hij almachtig is heeft hij de macht om het kwaad weg te doen
hoe komt dat er dan nog kwaad in de wereld is?
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor fbs33 » di 23 mei , 2006 1:28

els schreef:Epicurus:
als hij het kan maar niet wil, is hij afgunstig wat een god eveneens vreemd is;


Misschien heeft dit ermee te maken?

Exodus 20:1-11
<blockquote><font color=407579>Gij zult ze niet aanbidden of dienen; want ik, de Heer, uw god, ben een naijverig god; ik verhaal de schuld der vaderen op de kinderen, op het derde en vierde geslacht van hen die mij haten.</font></blockquote>
(Zie ook Exodus 34:10-17, Deuteronomium 4:1-40, etc)

Deuteronomium 6:4-16
<blockquote><font color=407579>14-16: gij zult geen andere goden volgen, geen der goden van de u omringende volken, want de Heer, uw god, is een naijverig god in uw midden; op dat niet de toorn van de Heer, uw god, tegen u ontbrande en hij u verdelge van de aarde.</font></blockquote>
En iets verderop: <blockquote><font color=407579>doe wat in het oog van de Heer recht en goed is; opdat het u welga en gij in het bezit komt van het goede land dat de Heer uw vaderen onder ede beloofd heeft, terwijl hij al uw vijanden voor u verjaagt, zoals hij heeft toegezegd.</font></blockquote>
En nog veel meer van dit soort passages.

En de god van de koran, één pot nat.

Soera 8:12
<blockquote><font color=407579>12. Toen uw Heer aan de engelen openbaarde: "Ik ben met u; versterkt de gelovigen. Ik boezem ontzag in de harten der ongelovigen. Slaat daarom hun hoofd af en slaat alle toppen van hun vingers af."

13. Dit is, omdat zij zich tegen Allah en Zijn boodschapper hebben verzet. En wie tegen Allah en Zijn boodschapper strijdt, (wete) Allah is voorzeker streng in vergelding. </font></blockquote>
En ietsje verderop, zelfde soera:
<blockquote><font color=407579>17. Gij dooddet hen niet, doch Allah was het, Die hen doodde. En gij wierpt niet toen gij wierpt, maar Allah was het die wierp, opdat Hij de gelovigen een grote gunst van Zich mocht bewijzen. Voorzeker, Allah is Alhorend, Alwetend. </font></blockquote>
Hieruit zie je net als in Deuteronomium dat niet de mensen de vijand in de pan hakken, maar dat god het voor ze doet.

Maar nog een eindje verder:
<blockquote><font color=407579>38. Zeg tot degenen die niet geloven, dat als zij ophouden, hetgeen voorby is hen zal worden vergeven en indien zij er weer in vervallen, voorwaar, dan is er skeeds het voorbeeld van vroegere volkeren.

39. En bestrijdt hen totdat er geen vervolging is en de godsdienst geheel voor Allah wordt. Maar als zij ophouden dan ziet Allah voorzeker hetgeen zij doen. </font></blockquote>

Dus wie in god gelooft, zou wel moeten denken dat het God zelf de oorsprong is van al het kwaad. Zelfs als de mensen het zelf doen, is het toch god die ze ertoe aanzet.

Wie niet in god gelooft, begrijpt dat deze haatteksten door mensen zijn geschreven, en aan een god zijn toegeschreven, om ze extra kracht te geven.
Els schreef:Toch vind ik het wel vervelend als mensen met dit soort ideeën worden gehersenspoeld. Het is altijd makkelijker om de oorlogsmisdadiger Bush te bekritiseren, dan om god te bekritiseren vanwege zijn aanzetten tot oorlogsmisdaden. Althans, als je erin gelooft, dus.
[quote="fbs33"] En dát 'vervelende' was in de grijze oudheid nou net het pantser waarachter de groepsethiek én zijn leider(s) schuil konden gaan, en dáárvoor in het leven geroepen om e.e.a. te bestendigen!
Een excuus dat eenheid bracht en de leider(s) de gelegenheid om zich aan de verantwoordelijkheid te onttrekken als het scheef ging!
En voor mij de 100% zekerheid dat de goden v.d. religismen niet bestaan! :lach2:
groet fbs33
fbs33
 
Berichten: 82
Geregistreerd: di 24 jan , 2006 3:20


Keer terug naar atheïsme



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron