Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Donner: geloof op elke school

Hier kun je van gedachten wisselen over atheïsme

Donner: geloof op elke school

Berichtdoor els » di 20 dec , 2005 11:20

Donner: geloof op elke school

Door onze Amsterdamse redactie


Godsdienstonderwijs zou eigenlijk op alle scholen moeten worden gegeven om de integratie te bevorderen. Door dat onderwijs kunnen kinderen leren om te gaan met geloofsverscheidenheid.


Dat heeft minister Donner (Justitie, CDA) gezegd op een CDA-bijeenkomst in Amsterdam afgelopen zaterdag. Volgens de minister voelen veel Nederlanders zich bedreigd door de opkomst van de islam. Daarom moet er een nieuw antwoord worden gevonden op de vraag naar de rol van religie in de samenleving. Donner is ongelukkig met het 'moderne denken' dat godsdienst tot een privé-zaak wil verklaren. Hij noemde dit struisvogelgedrag dat de publieke rol van religie ontkent.

Donner benadrukte juist de belangrijke rol van geloof en religie in de samenleving. Een andere voorwaarde voor integratie is volgens hem dat Nederland aanvaardt dat de islam hier blijvend een van de grootste godsdiensten is. Een woordvoerster van het ministerie van Justitie benadrukt dat Donner op persoonlijke titel sprak. De opmerkingen van de bewindsman komen kort nadat in de VVD een meningsverschil ontstond tussen het Kamerlid Ayaan Hirsi Ali en het erelid Wiegel, over haar wens om het bijzonder onderwijs af te schaffen.

Openbare scholen zijn verplicht om humanistisch of godsdienstig onderwijs aan te bieden zodra ouders van ten minste tien leerlingen daar om vragen. De belangenorganisatie voor het openbaar onderwijs, VOO, is vóór verdere verspreiding van levensbeschouwelijk onderwijs, ,,als ouders dat willen'', aldus directeur Rob Limper: ,,Hét probleem is dat de gemeentelijke subsidies voor godsdienstonderwijs onder druk staan. Donner had beter kunnen aanbieden om de lokale subsidiëring te verhuizen naar het rijk.''


els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 20 dec , 2005 11:28

Interessant. Zou Donner ook vinden dat op christelijke en islamitische scholen een atheïstische kijk op het leven moet worden aangeboden? Want dan zou ik me met genoegen opwerpen als docent over dit onderwerp.

Ik vind het belangrijk dat kinderen die van jongsaf worden opgevoed met het idee dat hun geloof 'de waarheid' is, moeten weten op welk drijfzand hun waarheid is gebaseerd, en hoe dit wordt aangetoond door historisch onderzoek. Maar de werkelijkheid is dat veel gelovige instituten historisch onderzoek verbieden, bewijsstukken verdonkeremanen als deze hun eigen mythologie weerspreken, en critici belasteren en vaak zelfs vermoorden, alleen maar om te voorkomen dat het geloof wordt doorgeprikt.

Ook wat ethische regels betreft hebben atheïsten veel redenen om de voorkeur te geven aan een ethisch stelsel zonder goden en godsdienst. Het zou ook goed om kinderen op het bijzonder onderwijs hiervan op de hoogte te stellen.

Er gaan nu ook stemmen op om 'ID' (intelligent design) op scholen te doceren. Daar zie ik eigenlijk ook wel wat in. Op het moment dat je dit verplicht, kun je de kinderen namelijk ook meteen leren wat de knelpunten van ID zijn, waarom het niet wetenschappelijk is, wat de fouten in deze theorie zijn en waarom. Het is namelijk zo dat ID door de wetenschap inderdaad niet serieus wordt genomen, maar dat wetenschappers wel degelijk hebben uitgelegd wat er mis is met deze theorie. ID-aanhangers gaan echter nooit op deze argumenten in, maar blijven maar roepen dat atheïsten arrogant zijn en hun stempel op de wetenschap willen drukken.

Zou je ID op scholen behandelen, dan is dat meteen een mooie gelegenheid om ID te leggen naast de evolutietheorie, en om het verschil uit te leggen tussen godsdienst en wetenschappelijke theorieën. Dan kunnen de kinderen zelf beslissen wat zij aannemelijker vinden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » ma 20 maart , 2006 21:37

Ik vind ook dat gelovige kinderen niet met het idee moeten opgroeien dat hun godsdienst de enige is en al de rest onbelangerijk. Ik vind dat alle kinderen van jongs af aan al de voor-en nadelen van elke godsdienst moeten leren dat ze een meer algemeen beeld krijgen en er zelf meer keuze over hebben
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor fbs33 » di 23 mei , 2006 1:43

Pallas Athena schreef:Ik vind ook dat gelovige kinderen niet met het idee moeten opgroeien dat hun godsdienst de enige is en al de rest onbelangerijk. Ik vind dat alle kinderen van jongs af aan al de voor-en nadelen van elke godsdienst moeten leren dat ze een meer algemeen beeld krijgen en er zelf meer keuze over hebben
Ik denk dat er inderdaad een hoop ouders de diverse scholen zullen bezoeken met het vaste voornemen om 'kalenders' op te hangen! :lach2: :lach2:
groet fbs33
fbs33
 
Berichten: 82
Geregistreerd: di 24 jan , 2006 3:20


Keer terug naar atheïsme



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron