Michel Onfray: Atheologie

Vorige week kocht ik het boek Atheologie van Michel Onfray, dat op het moment in Nederlandse vertaling in de boekhandel ligt. Vanwege mijn goede voornemens heb ik besloten een samenvatting van elk hoofdstuk op het forum te zetten, tot ik het uit heb, dan schrijf ik er een stuk over.
Michel Onfray is een Franse filosoof die een boek heeft geschreven over de manier waarop atheïsten de drie monotheïstische godsdiensten, die door demoniseren, intimidatie en geweld hun grip op de wereld aan het versterken zijn, kunnen en zelfs moeten deconstrueren. Moeten, omdat de aanhangers van deze godsdiensten door middel van een illusie de wrede realiteit van het leven proberen te ontvluchten, terwijl ze tegelijk hun duistere, sombere wereldbeeld aan de hele mensheid proberen op te leggen.
Zij projecteren hun angst voor het onvermogen een toestand van perfectie te bereiken en hun doodsangst voor het leven in het algemeen op hun godsbeeld, maar de schuldgevoelens omdat ze onmogelijk kunnen voldoen aan de eisen die hun god stelt, zetten ze om in haat tegen de wereld, die ze door laster en geweld in bedwang proberen te houden. Hun haat tegen het leven wordt verzacht door de beloning die in het hiernamaals in het vooruitzicht wordt gesteld, een hedonistisch oord waar alles aanwezig is wat zij zich in dit leven ontzeggen, zodat men meer naar de dood dan naar het leven verlangt.
Onfray is nogal direct in zijn opvattingen over het christendom. Ondanks Nietzsches bewering dat god dood is, is hij van mening dat het christendom nog altijd zijn grip op de samenleving heeft, en de geschiedschrijving en het filosofisch discours bepaalt. Als voorbeeld noemt hij een aantal uitgesproken atheïstische schrijvers uit het verleden, die geheel uit de geschiedenis zijn verdwenen en ondanks hun invloed op de ontwikkelingen niet op universiteiten worden behandeld, in tegenstelling tot diverse kritische denkers die ondanks hun kritische geschriften deïstisch zijn gebleven, zoals Kant, Descartes en Voltaire. Het aandeel van atheïstische, veelal linkse stromingen in het aanzien van de samenleving van nu, wordt moedwillig verdonkeremaand, en in plaats daarvan spreekt men over de ‘christelijke waarden waarmee onze seculiere maatschapij is doordrenkt’, en ‘het christendom dat een Verlichting heeft ondergaan’. Intussen probeert men via achterdeurtjes weer het discours te bepalen, en het aanzien van het christendom, dat sinds de Verlichting een fikse deuk heeft opgelopen, ongemerkt weer op te vijzelen.
Met de term atheologie bedoel Onfray de wetenschappelijke methode waarmee het atheïsme de godsdiensten moet ontmaskeren. Hiertoe moeten alle wetenschappelijke disciplines worden ingezet die kunnen laten zien dat de monotheïstische godsdiensten zijn gebaseerd op maatschappelijk, historisch en psychisch bedrog, dat in stand wordt gehouden door wensdenken en profiteurs, zoals geschiedenis, psychologie en psychoanalyse, archeologie, taalkunde, vergelijkende mythologie etc.
Ik wou graag een link geven naar een recensie van het boek, maar ik kan er niks over vinden, zelfs niet bij Amazon.com. Des te meer reden om er maar eens aandacht aan te besteden.
Zometeen komt hoofdstuk 1.

Michel Onfray is een Franse filosoof die een boek heeft geschreven over de manier waarop atheïsten de drie monotheïstische godsdiensten, die door demoniseren, intimidatie en geweld hun grip op de wereld aan het versterken zijn, kunnen en zelfs moeten deconstrueren. Moeten, omdat de aanhangers van deze godsdiensten door middel van een illusie de wrede realiteit van het leven proberen te ontvluchten, terwijl ze tegelijk hun duistere, sombere wereldbeeld aan de hele mensheid proberen op te leggen.
Zij projecteren hun angst voor het onvermogen een toestand van perfectie te bereiken en hun doodsangst voor het leven in het algemeen op hun godsbeeld, maar de schuldgevoelens omdat ze onmogelijk kunnen voldoen aan de eisen die hun god stelt, zetten ze om in haat tegen de wereld, die ze door laster en geweld in bedwang proberen te houden. Hun haat tegen het leven wordt verzacht door de beloning die in het hiernamaals in het vooruitzicht wordt gesteld, een hedonistisch oord waar alles aanwezig is wat zij zich in dit leven ontzeggen, zodat men meer naar de dood dan naar het leven verlangt.
Onfray is nogal direct in zijn opvattingen over het christendom. Ondanks Nietzsches bewering dat god dood is, is hij van mening dat het christendom nog altijd zijn grip op de samenleving heeft, en de geschiedschrijving en het filosofisch discours bepaalt. Als voorbeeld noemt hij een aantal uitgesproken atheïstische schrijvers uit het verleden, die geheel uit de geschiedenis zijn verdwenen en ondanks hun invloed op de ontwikkelingen niet op universiteiten worden behandeld, in tegenstelling tot diverse kritische denkers die ondanks hun kritische geschriften deïstisch zijn gebleven, zoals Kant, Descartes en Voltaire. Het aandeel van atheïstische, veelal linkse stromingen in het aanzien van de samenleving van nu, wordt moedwillig verdonkeremaand, en in plaats daarvan spreekt men over de ‘christelijke waarden waarmee onze seculiere maatschapij is doordrenkt’, en ‘het christendom dat een Verlichting heeft ondergaan’. Intussen probeert men via achterdeurtjes weer het discours te bepalen, en het aanzien van het christendom, dat sinds de Verlichting een fikse deuk heeft opgelopen, ongemerkt weer op te vijzelen.
Met de term atheologie bedoel Onfray de wetenschappelijke methode waarmee het atheïsme de godsdiensten moet ontmaskeren. Hiertoe moeten alle wetenschappelijke disciplines worden ingezet die kunnen laten zien dat de monotheïstische godsdiensten zijn gebaseerd op maatschappelijk, historisch en psychisch bedrog, dat in stand wordt gehouden door wensdenken en profiteurs, zoals geschiedenis, psychologie en psychoanalyse, archeologie, taalkunde, vergelijkende mythologie etc.
Ik wou graag een link geven naar een recensie van het boek, maar ik kan er niks over vinden, zelfs niet bij Amazon.com. Des te meer reden om er maar eens aandacht aan te besteden.

Zometeen komt hoofdstuk 1.