Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Van atheisme komt alleen maar oorlog.

Hier kun je van gedachten wisselen over atheïsme

Berichtdoor els » za 20 feb , 2010 1:46

Aramean schreef:Els..ik vraag je alleen of je maar één inhumaan voorbeeld kan geven van de Syrisch-Orthodoxe geloof? Eentje zou voor mij meer dan genoeg zijn. Ik ben benieuwd naar je reactie.

Ons geloof wordt bijna nooit bekritiseerd en zou het eigenlijk ook wel goed vinden als er mensen zijn die ons geloof met een (positieve) kritische blik gaan beoordelen...


Hai Aramean, ik had je vraag helemaal gemist... Een voorbeeld van wat ik bedoel met mijn antwoord aan calimero_a is dat religies in het algemeen afleiden van de werkelijkheid met een leugen. Er wordt een drogbeeld geschetst waarin mensen mooie beloftes wordt gedaan, zoals een beloning of straf na de dood, als ze zich tijdens hun léven op een bepaalde manier gedragen. En dat gedrag is dan op een bepaalde manier beperkend voor hoe mensen zich vrij kunnen ontwikkelen. Mensen worden gechanteerd en geïntimideerd met iets wat niet waar is, en dat heeft invloed op hun vrijheid en ontwikkelingsmogelijkheden, en dat vind ik inhumaan.

Ik kan niet voor de Syrisch-Orthodoxe kerk een specifiek voorbeeld bedenken want zo specifiek ken ik het niet. Maar dit voorbeeld geldt voor alle grote godsdiensten, zoals christendom, islam en boeddhisme.

Dat het Syrisch-Orthodoxe geloof hier niet wordt bekritiseerd is neem ik aan omdat het niet zo bekend is. In mijn belevingswereld wordt alles hier altijd bekritiseerd, zodra je per ongeluk je nek uitsteekt vliegt de kritiek je om de oren. :shock:
Laatst bijgewerkt door els op za 20 feb , 2010 4:03, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 20 feb , 2010 2:15

Zunrita schreef:Laten we nu eens en voor altijd de kwestie van de Vrijheid van godsdienst - en meteen ook maar de Vrijheid van het gesproken en gedrukte Woord die iedereen tegenwoordig vrijwel altijd te onpas van stal haalt - nu eens daar zetten waar die thuishoort:

Namelijk in het rechtsdomein tussen Rechtsstaat en individue; waarbij de Staat als machtige partij met Geweldsmonopolie (leger, politie etc.) wordt geplaatst tegenover het individue als partij zonder machtsmiddelen, die beschermd moet worden tegen de staat. Daarover gaan onze grondwettelijke vrijheden en nergens anders over.


Goed dat je daar eens de aandacht op vestigt. De meeste forums worden particulier gerund en bij mijn weten stellen de meeste forums zich blijmoedig open voor iedereen, tot het een zootje wordt en ze dan toch maar gasten eruit beginnen te gooien, meestal omdat die vervelend zijn maar ook wel omdat ze heel dominant een mening verkondigen die tegengesteld is aan wat de forumeigenaar ermee beoogde.

Dan wordt er meestal hard 'censuur' geroepen, terwijl mensen eigenlijk alleen maar iets willen doen waar ze zelf achter staan en dat delen met anderen, maar hun initiatief wordt overgenomen door bepaalde lieden met een grote mond.

Godsdienst is bovendien nog een gevoelig onderwerp ook, omdat mensen zich er zo mee identificeren. Zeg iets over een religie, en mensen voelen zich vaak persoonlijk geraakt, alsof je bovenop hun tenen bent gaan staan.

Ik moet wel zeggen dat ik de meesten op het forum toch wel gezellig vind, gelukkig.

Om het dus over Vrijheid van godsdienst (of het Woord), of over Censuur tussen individuen of groepen individuen onderling te hebben, is nonsense. In die domeinen heersen namelijk geen machtsverschillen in grondwettelijke zin.

Maar.. over Zin gesproken: misschien WEL binnen de Heilige Christelijke Hoeksteen het GeZin - welbeschouwd..


Hehehehe... als de ChristenUnie en SGP hun zin kregen waarschijnlijk wel. Het is nog niet zo lang geleden dat mannen hier gezinshoofd waren, en volgens mij vinden sommigen het nog altijd spijtig dat dat niet meer zo is.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Vorige

Keer terug naar atheïsme



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast