Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Kola Boof en de patriarchale lasterfabriek

Is het feminisme nog nodig? Heeft het wel enige zin? Of zijn feministes verzuurde mannenhaters?
Spui je mening over het feminisme en de positie van vrouwen in de godsdiensten en in de maatschappij hier!

Kola Boof en de patriarchale lasterfabriek

Berichtdoor els » ma 03 apr , 2006 19:14

Nog nooit van Kola Boof gehoord? Dat zal ook wel niet als de lastercampagne en het geweld waarmee haar het zwijgen wordt opgelegd overwint.

Bij deze dus een campagne om haar strijd en haar idealen meer aandacht te geven. Zegt het voort.

Om te beginnen aandacht voor de laster tegen Kola Boof. Michel Onfray had het in zijn boek 'Atheologie' over de christelijke lastercampagnes waarmee ten tijde van de zogenaamde Verlichting door de 'antifilosofie' critici zo efficient de mond werd gesnoerd dat hun ideeen door niemand meer werden gelezen of besproken, en in de vergetelheid raakten.

De afgressieve laster, leugens en demonisering waarvan zij zich bediende richtte zich uitsluitend op de persoon en zijn of haar levenswandel, en dit was een effectief middel om de aandacht af te leiden van de inhoudelijke ideeen van de critici, die de fabels van religieuze machthebbers doorprikten.

Daar moest ik aan denken toen ik het volgende artikel op het web tegenkwam, over de schrijfster Kola Boof.



Het is een uitgebreid artikel waarin uit de doeken wordt gedaan hoe de voormalige Soedanese Kola Boof zich bedient van leugens, propaganda en sterke verhalen om de aandacht op zich te vestigen, om Soedan te kunnen belasteren en onterecht beschuldigt van slavernij. De westerse en Amerikaanse haat tegen Soedan wordt gevoed door een onophoudelijke stroom desinformatie en propaganda, waarbij gebruik wordt gemaakt van verzonnen verdraaiingen, leugens en hoaxes. Dit wordt gedaan om de islam zwart te maken, om op die manier het Amerikaanse imperialisme te legitimeren.

Kola Boof is iemand die zich op grote schaal schuldig heeft gemaakt aan dergelijke leugens en laster. Dit is in het stuk te lezen (vertaald):

Ze beweerde bijvoorbeeld dat ze de dochter was van een Egyptische archeoloog en een Somalische prinses, en dat ze tot ze 10 of 11 was in Omdurman in Soedan woonde, in 1978. Mw. Boof beweerde dat in 1978 'mijn ouders waren vermoord omdat ze zich uitspraken tegen slavernij en de wrede islamitische regering van Soedan'. Ze beweerde dat mannen van de 'muhrahleen' hen voor haar ogen vermoordden. Ze beweert dat haar Egyptische grootmoeder haar ten slotte weggaf voor adoptie en dat met hulp van UNICEF naar Londen reisde en werd opgenomen door een Ethiopische familie, die haar uiteindelijk wegdeed omdat, zo zei ze, ze dachten dat ze een heks was. Ze zegt dat ze vervolgens was geadopteerd door een zwarte familie in Washington DC in 1980. Mw. Boof beweerde ook dat het Soedanese Volks Bevrijdingsleger (SPL) al in 1977 bestond, en dat ze als klein meisje hun vergaderingen had bijgewoond.


De lijst met 'beweringen' van Kola Boof gaat nog verder. Ze beweerde dat er verschillende fatwa's tegen haar waren uitgesproken en dat ze als vijand van Soedan ter dood was veroordeeld. Ze beweerde de voormalige ex-geliefde te zijn van Bin Laden in Marokko, en dat deze haar verkrachtte en tegen haar wil vasthield. Ze beweerde dat er in Los Angeles op haar was geschoten, en dat ze had teruggeschoten. Enz.

Maar elk van haar valse claims zijn stuk voor stuk tegen het licht gehouden en weerlegd. Er is bewezen dat er helemaal niets van waar is. Iedereen distantieerde zich van Kola Boofs fantasieverhalen waarmee ze het makkelijke doelwit Soedan belasterde om aandacht te krijgen. Haar uitgever verbrak zijn verbinding met haar, en haar succesvolle boek van dat moment werd teruggetrokken.

Gegeven de 'flamboyante' levensloop van Kola Boof klinkt het stuk best wel aannemelijk. Het lijkt erop dat Kola Boof een interessant leven bij elkaar verzon om haar boek onder de aandacht te brengen. Want als onbekende zwarte vrouw moet je nu eenmaal wel wat te bieden hebben om een uitgever ervan te overtuigen nu juist jouw boek uit te brengen.

Maar er zitten een paar onopvallende zwaktes in het artikel, die je alleen ziet als je gevoelig bent voor 'lastercampagnes'. Om te beginnen staat er met geen woord waar Kola Boof zich inhoudelijk voor inzet. Zij komt op voor verschillende minderheden die dringend woordvoerders nodig hebben, en de belangen van deze minderheden worden traditioneel onder de duim gehouden door het trio patriarchale godsdiensten waar Onfray zijn atheologie tegen wil richten. In het kort zet Kola Boof zich in voor vrouwen en zwart Afrika, en ze brengt de slavernij in Soedan onder de aandacht.

Toevallig alledrie dingen die je niet ongestraft over Soedan naar buiten kan brengen, zeker niet als je een zwarte Afrikaanse vrouw bent met een islamitische achtergrond.

Het lasterartikel houdt zich opvallend bezig met Kola Boofs 'fantastische levensloop'. Door haar als 'bedriegster' te ontmaskeren, is de schrijver ontlast van het ontzenuwen van de basis onder haar aanklacht: de Arabisch-islamitische onderdrukking van zwarten en vrouwen in Soedan.

Over deze zaken valt wel het volgende te lezen:

Uiteindelijk zijn al haar aantijgingen ontmaskerd als overdrijvingen of ongefundeerd, of ze storten in door hun eigen absurditeit en contradicties. [...] De walm van smadelijke beweringen tegen Soedan kan nogmaals worden toegevoegd, en het zal niet lang duren voor weer een nieuwe hoax of leugen tegen Soedan wordt gelanceerd en goedgelovig verspreid door media die nooit hun les schijnen te leren van hun vorige blunders.


Dit maakt goed duidelijk hoe gevaarlijk en hoe gemeen laster is. Want als je zo'n artikel leest, hoe moet je dan weten wie er liegt, wie er lastert? Het is heel makkelijk in de val te lopen die hier is gezet. Want Kola Boofs verhaal is bizar, en alle incidenten waar zij mee te maken had zijn voor een gewoon mens niet na te trekken.

Je moet dus een paar dingen goed beseffen als je dit stuk leest: 1) iedereen die openlijk de islam bekritiseert, en die openlijk de slavernij bekritiseert, krijgt te maken met hele venijnigen kritiek en met doodsbedreigingen. 2) Soedan zet inderdaad de doodstraf op afvalligheid en op het soort kritiek waar Kola Boof mee naar buiten komt. 3) Kola Boof geeft indringende ooggetuigenverklaringen van de Soedanese slavernij, op zo'n manier dat niemand erom heen kan. Ook getuigt ze van de Arabisch-islamitische discriminatie in Soedan. 4) Kola Boof is een zwarte vrouw, en ze beantwoordt niet aan de verwachtingen die we van zwarte vrouwen hebben. 5) Kola Boof is heel uitgesproken over haar afkeer van alle patriarchale godsdiensten, en het bestrijden hiervan is een van haar doelstellingen. 6) Ze is een actief voorvechtster van Black Awareness, van Afrikaanse wortels, en van het idee van een Afrikaanse moedergodsdienst. Ze promoot de 'baarmoeder', en staat erop dat ze met ontblote borsten wordt gefotografeerd.

Niets hierover in het artikel dat Kola Boof 'ontmasktert'! Helemaal niets! Alleen een hele terloopse ontkenning van haar 'beweringen' over slavernij, en dat dan nog alleen door haar als persoon met de grond gelijk te maken!! Geen aandacht voor het geweld en onderdrukking in Soedan, niets over de positie van de zwarte bevolking, niets over de doodstraf op afvallige moslims en critici van de staat. Alsof er niets aan de hand is in Soedan, alsof kritiek Soedan alleen maar nodeloos in een zwart daglicht stelt.
Het enige wat uit het artikel spreekt zijn gekwetste gevoelens over het belasterde Soedan!!

Wie heeft hier belang bij? Alleen Soedan!! Dit artikel komt op de een of andere manier uit een Soedanese hoge hoed! Het staat op een website met de naam 'mediamonitor', en het stuk is geschreven door iemand met een Engelse naam, David Hoile. Geen idee wat dat wil zeggen. Maar mijn water zegt: dit stuk is een Soedanese lastercampagne tegen Kola Boof, en is erop gericht te voorkomen dat de dingen die zij zegt populair worden. Ze wordt als persoon afgebroken omdat ze te populair werd.

De hoogste tijd dus dat we ons meer in Kola Boof gaan verdiepen, en eens zien wat zij te vertellen heeft wat niemand mag weten. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 03 apr , 2006 20:32



Fox mirrorsite.

Schuldig bevonden aan 'hoogverraad tegen Soedan' en 'blasfemie tegen de islam' werd Kola Boof in september 2002 door een islamitische shariahof in haar geboorteland veroordeeld tot de dood door onthoofding. De schrijver zegt echter dat ze wel ergere doodsbedreigingen heeft ontvangen van de Soedanese diplomaat Gamal Ibrahaim en van haar 'ex-sugar dadday' Hasan al-Turabi, de vorige president van Soedan, die nu onder huisarrest is geplaatst.




Ik kan geen minuut stil zijn over het feit dat slavernij levend en wel is in mijn thuisland, Soedan, zegt Boof in haar verklaring. ' Voor mijn ouders waren vermoord, zag ik het met mijn eigen ogen. Zwarte Afrikaanse Christenen werden bij elkaar gedreven, ontvoerd, geslagen, verkracht en volgens de routine geketend en op vrachtwagens geladen, om nooit meer terug te keren - elke dag van de week! Dat is een deel van het beruchte, eeuwenoude racisme dat Arabische Soedanezen en Arabische Egyptenaren de afgelopen eeuw hebben ontkend, maar het is het waarste schandaal van ons leven.'

Ze gaat echter verder dan het aanvallen van de slavernij in Soedan, die volgens haar door de staat wordt getolereerd. Als vrouw die haar 'eigen koningin' is, valt ze de islam zelf aan. 'Ik zal nooit stoppen om in het openbaar de islam te noemen wat het is - een verschrikkelijke, verschrikkelijke godsdienst. Ik zie mijn kinderen liever dood dan dat ik moet zien dat ze volgelingen van de islam worden', roept Boof.

De redenen? Boof verwijst naar wat ze in Soedan met haar eigen ogen heeft gezien, waarvan ze ooggetuige is geweest. 'Islamitische mannen rollen hun vrouwen op in tapijten en steken ze in brand, ze verbranden ze levend, alleen maar omdat ze dochters hebben gebaard en geen zonen. Ontken het maar, mijn lievelingen! Ontken wat we allemaal weten!!', is in haar verklaring te lezen.




Kola Boof Speaks Her Mind, interview met Nathan Lewis

Ja, ik ben heel bang. Ik ben ook paranoia. Ik vertrouw maar op de Amerikaanse wet voor bescherming.

Dit is wat ik zeg - Amerika is nu mijn echtgenoot. De Arabisch-islamitische bevolking heeft afstand van mij gedaan, de noordelingen, zoals wij Soedanezen hen noemen. En vergeet niet, ik ben ook uit het noorden, maar ik ben zwart, en zie mezelf als Afrikaan.

Maar toch, Nathan, iemand moet dapper genoeg zijn om zich uit te spreken tegen de slavernij in mijn land. Het mag niet worden getolereerd. En iemand moet zich uitspreken tegen de raciale vooroordelen waaronder zwarte Afrikanen lijden in Soedan en Egypte. Dat eeuwenoude kolonialisme! Het is zo afschuwelijk slecht daar.

Zo onpopulair als mijn positie is - ik voel dat Arabische mensen, als volk, erg gewelddadig zijn in onze maatschappijen. Als dat een racistische uitspraak is, dan moet dat maar. Ze gaan naar de Oprah Winfrey Show en huilen over hoe oneerlijk ze worden behandeld, maar ze blijven een van de meest onderdrukkende en haatdragende rassen op aarde. Ze haten zwarten, dat is hartstikke zeker.

En de islam is geen Afrikaanse godsdienst. Het is een Arabische godsdienst die de Afrikaanse mensen is opgedrongen gedurende de duizenden jaren dat de Arabieren de Afrikanen tot slaven hebben gemaakt. De islam is verschrikkelijk voor vrouwen en kinderen! Ik ben erin geboren, in Afrika, dus ik weet er alles van.
Het is niet voor iemand die voor vrouwen is. Vrouwen zouden minstens de helft van het universum moeten regeren, snap je - en we zouden moeten worden geprezen voor onze maandelijkse stonde. We zouden moeten worden gevierd voor het krijgen van dochters. Onze kroesharige zwarte moeder, Moeder Afrika, de Blauwzwarte vrouw, de moeder van de hele mensheid - ze zou geliefd moeten zijn! Maar nee, deze Arabieren en islamisten zijn krankzinnig. Kijk naar Farrakhan - hij doet zaken met Kadaffi - een man die het geld voor zijn land verdient over de ruggen van zwarte Afrikaanse slaven.

Maar natuurlijk, op een dag zal iemand Kola Boof vermoorden omdat zij het lef heeft dit te zeggen. Dus ik kan het net zo goed schreeuwen, okee. Mannen zijn zo oneerlijk. I could kick their ass for christmas.


:pijl: Dit is wat ik bedoel! In plaats van te spreken over de slavernij in Soedan wordt Kola Boof als persoon belachelijk en onbetrouwbaar gemaakt. Al is het maar omdat wie wil spreken over de slavernij in Soedan moet praten over islamitische wantoestanden - en dat is een heikel onderwerp.

Hier nog wat ze te zeggen heeft over borsten.

Toen ik opgroeide in Washington DC vond ik het afschuwelijk hoe zwarte christenen dachten dat de Afrikaanse vrouwen met blote borsten hun borsten onbedekt hadden omdat ze 'primitief waren en niet beter wisten'.

Ik wilde steeds uitschreeuwen:

De borsten van onze moeders waren bloot omdat vrouwen werkelijk werden gerespecteerd als spirituele wezens - de borst was een bron van voedsel, een religieus ornament en het kernsymbool van de levenscirkel. We hadden niet iets smerigs gedaan - er was geen noodzaak om onszelf te bedekken! Als Jezus Christus zou leven, zou hij het ermee eens zijn dat het geen gruwel tegen god is als een vrouw haar borsten niet bedekt. Niet de Europese Jezus - de Afrikaanse Jezus.

Zwarten wisten dit voordat de Europeanen onze levens overnamen en ons leerden dat onze moeders niets anders waren dan naakte wilden. Dus nu is er een Afrikaanse vrouw met blote borsten, Kola Boof, die literatuur schrijft. En wij zwarte vrouwen zijn nog altijd de bloem van de godin. Het is vanuit onze passie dat de wereld ontstond. Wij kennen god het beste, omdat wij hem baarden. Wij waren het eerste wat hij maakte. De zwarte vrouw is de enige vrouw waarmee de natuurkrachten in overeenstemming zijn.




Deze website is van Kola Boof zelf, met nog iemand. Uit dit artikel wordt goed duidelijk wie ze is.



Why the media hates Kola Boof

The Kola Boof Hoax?... no, make that....the SILENCING of a Black Woman
by Simon Jenkins.


Waarom Kola Boof onpopulair is bij zwart en blank.



Boeken van Kola Boof, met onder andere:

de heruitgave van 'Long Train to the Redeeming Sin', een succesvolle verzameling korte verhalen dat in 2003 van de markt verdween nadat haar uitgever in Marokko was aangevallen met een brandvol door 'Dragons for jihad'.


Om er maar even op te wijzen waarom haar uitgever de banden met Kola Boof verbrak. Laster aanvullen met bedreigingen, fatwa's en rechtstreeks geweld, bij elkaar kun je zo de opkomst van nieuwe ideeen volledig uitschakelen.

En nog:

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar feminisme



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten