Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

vrouwen en empowerment in Noord-Afrika

Is het feminisme nog nodig? Heeft het wel enige zin? Of zijn feministes verzuurde mannenhaters?
Spui je mening over het feminisme en de positie van vrouwen in de godsdiensten en in de maatschappij hier!

vrouwen en empowerment in Noord-Afrika

Berichtdoor wolter » do 19 apr , 2007 12:03

Lieve mensen,

Samen met een aantal andere mensen ben ik op zoek naar empowerment bij vrouwen op verschillende plekken op de wereld.
Zelf heb ik gekozen voor Noord-Afrika (Marokko, Algerije, Tunesië, Libië en Egypte.)
Echter kwam ik er al snel achter dat er in Noord-Afrika grote verschillen bestaan qua cultuur en empowerment bij vrouwen.
Bij mijn zoektocht naar info kwam ik op 'jullie' forum terecht.

Ik zou belangstellenden onder jullie willen vragen
- wat je zou kunnen zeggen over empowerment bij vrouwen in Noord-Afrika in het algemeen. (overeenkomsten)
- Wat speerpunten kunnen zijn om uit te lichten (belangrijke factoren).
- ...?

(als een vraag als deze niet welkom is op dit forum hoor ik het ook graag :bloos: )
Uitkomsten van ons onderzoek zou ik in de maand juli willen presenteren op het forum.

Vriendelijke groeten,

Wolter
Laatst bijgewerkt door wolter op di 08 mei , 2007 9:59, in totaal 1 keer bewerkt.
wolter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: do 19 apr , 2007 11:02

Berichtdoor els » do 19 apr , 2007 15:20

Hai Wolter, helaas kan ik je niet zo helpen met je onderzoek, want ik ben niet Noord-Afrikaans.

Zou je zelf misschien iets willen zeggen over de verschillen die je bent tegengekomen in Noord-Afrika? Het lijkt me wel interessant.

En wat bedoel je precies met 'empowerment'? Voor mijn gevoel kun je alle kanten uit met zo'n term. Wordt er iets specifieks mee bedoeld, of kan het letterlijk elke eigen invulling zijn die vrouwen eraan geven?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 20 apr , 2007 9:52

els schreef:En wat bedoel je precies met 'empowerment'? Voor mijn gevoel kun je alle kanten uit met zo'n term. Wordt er iets specifieks mee bedoeld, of kan het letterlijk elke eigen invulling zijn die vrouwen eraan geven?


Dat wou ik ook net vragen.

Ik kom uit Tamazgha ( Noord-Afrika). Volgens mij weet ik veel van Tamazgha. Els weet ook veel, ondanks dat ze anders beweert. :)

Je vraag snap ik eigenlijk niet.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » vr 20 apr , 2007 10:58

Haha, nou, er schiet me wel iets te binnen dat Wolter misschien ook al aanstipte. Aan de ene kant hoor ik vaak dat Berbervrouwen hele sterke vrouwen zijn die zich niet laten onderdrukken, aan de andere kant hoor ik juist dat veel Berbervrouwen hun huizen niet mogen verlaten zonder man, en dat ze geen (mannelijk) bezoek mogen ontvangen als er geen tot de familie behorende mannen in huis zijn. Wat ik waarnam toen de eerste stromen moslimvrouwen hier binnenkwamen tijdens gezinsherenigingen waren totaal ingepakte vrouwen die als ze op straat waren inderdaad altijd waren vergezeld door hun man, waar ze een meter achteraan moesten schuifelen, zonder dat ze om zich heen mochten kijken.

Dan vraag ik me af; wat wordt er bedoeld met sterke Berbervrouwen? Want deze dingen komen op mij over als totale onderdrukking en totale onderwerping.

Ik vraag me ook af hoe Wolter deze dingen in verband wil brengen met het onduidelijke begrip 'empowerment'.
Laatst bijgewerkt door els op vr 20 apr , 2007 12:24, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 20 apr , 2007 12:18

els schreef:Haha, nou, er schiet me wel iets te binnen dat Wolter misschien ook al aanstipte. Aan de ene kant hoor ik vaak dat Berbervrouwen hele sterke vrouwen zijn


Amazigh vrouwen zijn heel erg sterke vrouwen. Het bewijs ervan is dat we duizenden eeuwen geleden veel koninginnen hadden. In de Sahara zijn Amazigh vrouwen nog steeds de baas en niet de man.
Degenen die zeggen dat Amazigh vrouwen niet naar buiten gaan, zijn de Arabische imperialisten en bezetters die Imazighen een slecht imago willen geven. Dezelfde Arabieren zeggen ook tegen ons: “jullie Berber mannen denken dat jullie sterk zijn, maar jullie vrouwen zijn de baas op jullie. Ga eens je vrouw en dochter opvoeden als jullie sterk zijn”.
Alles wat een Amazigh man doet, is volgens de Arabieren slecht.
Zo worden Amazigh bewegingen in Marokko door moslim Arabieren beschreven als “ongelovigen en islam haters”
Maar ongelovige Arabieren zeggen over dezelfde Amazigh bewegingen dat ze moslims terroristen zijn.

Ik ken zowel Amazigh als Nederlandse vrouwen, maar Amazigh vrouwen zijn heel erg sterk en komen snel in op stand tegen je. Dit verklaart waarom er ontzettend veel scheidingen onder Imazighen zijn. Mijn broer is twee jaar gelden getrouwd, nu ben ik er achtergekomen dat hij heel erg bang is van zijn vrouw. Een bekend van mij zei :”Ik was vroeger met een Nederlandse vrouw getrouwd en ik voelde me in de hemel. Mijn huidige Marokkaanse vrouw terroriseert mij”.
Zijn huidige vrouw heeft Arabisch als moedertaal, maar ze is van Berbers afkomst. De opa van haar opa spraken wel Berbers. Ze zijn dus gearabiseerd en noemen zich Arabieren. Zo gaat dat!
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 20 apr , 2007 12:22

else schreef: de andere kant hoor ik juist dat veel Berbervrouwen hun huizen niet mogen verlaten zonder man, en dat ze geen (mannelijk) bezoek mogen ontvangen als er geen tot de familie behorende mannen in huis zijn.

Deze gezinnen bestaat wel, maar dit heeft niets met Amazigh identiteit te maken. Deze mensen passen de strenge islam toe. Ik heb een keer een meid ontmoet en zei: “Ik zal alles doen wat je wilt”. Toen ik haar vroeg waarom, zei ze: “Onze profeet zei dat een vrouw die haar man boos maakt, gaat naar de hel”.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » vr 20 apr , 2007 15:27

Inderdaad kom je wel vrouwen tegen als je in de geschiedenis kijkt, zoals Dihya (Kahina) en Tin Hinan. Het tifinagh schrift schijnt vooral door vrouwen te zijn gebruikt las ik ergens.

Ik ken zowel Amazigh als Nederlandse vrouwen, maar Amazigh vrouwen zijn heel erg sterk en komen snel in op stand tegen je.


Maar dat woord opstand alleen al, dat heeft toch te maken met onderdrukking? Of het nou terecht is of een gevoel, je komt in opstand als je aangevallen of overheerst voelt. Ik weet niet of dat sterk is, sterk vind ik als je op een volwassen manier voor eigen positie kan opkomen zonder strijd en ruzie. 'Opstand' klinkt mij meer in de oren dat laat merken dat je je positie niet accepteert, wat op zich goed is, maar dat je hem niet kan veranderen. Misschien letterlijk door onderdrukking, of gewoon omdat je nooit hebt geleerd hoe je voor jezelf moet opkomen.

Mijn broer is twee jaar geleden getrouwd, nu ben ik er achtergekomen dat hij heel erg bang is van zijn vrouw.


Wat vervelend zeg. Toch twijfel ik eraan of dit te maken heeft met kracht. Het klinkt meer als onvermogen om iets aan je situatie te doen. Zij is blijkbaar ergens niet tevreden over, ze is gefrustreerd, en ze projecteert het op je broer. Het is niet precies slaafs en onderworpen hoe ze zich opstelt, maar het is toch een beetje onderworpen omdat ze niet daadwerkelijk de situatie verandert, maar er wel in blijft hangen.
Ze doet misschien dingen tegen haar wil, maar misschien weet ze niet eens wat ze wil.
Je broer kan er blijkbaar ook niets mee.

Misschien zouden ze naar een huwelijkscounselor moeten. Schijnt vaak te werken. Eens goed op een rijtje zetten wat ze nou willen van het leven/huwelijk, en hoe ze dat op een positieve manier zouden willen bereiken. Het huwelijk is soms ook maar een fuik. Er wordt maar gedacht dat iedereen het kan omdat iedereen het doet, maar in werkelijkheid komt er heel wat bij kijken. Als je goed kan duidelijk maken wat je zelf wil, kom je misschien al een stapje verder.

Zie mij niet als expert hoor, ik ben nooit getrouwd. :D

Dezelfde Arabieren zeggen ook tegen ons: “jullie Berber mannen denken dat jullie sterk zijn, maar jullie vrouwen zijn de baas op jullie. Ga eens je vrouw en dochter opvoeden als jullie sterk zijn”.


Dat is ook een manier, gewoon elke vorm van opstand neerslaan, en dat opvoeden noemen. Wel lekker rustig in huis. Maar waarom zouden ze zo graag de baas willen zijn? Rare narcistische eigenschap. :neenee:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 20 apr , 2007 16:51

Amazigh vrouwen zijn volgens mij harder dan alle vrouwen in de wereld. Ze zijn genaadloos. Tuurlijk geldt dit niet voor iedereen.

Ik heb in totaal 12 fora bezocht, waanronder amazigh.nl. Toen deze site beheerde werd door Amazigh mannen, was de site heel erg druk en ik kon daar met plezier discussiëren. De site is nu overgenomen daar Amazigh vrouwen. De administrators en de moderators zijn vrouwen. Sinds deze vrouwen daar de baas zijn, is bijna iedereen vertrokken. Wat ik daar heb meegemaakt, zal ik nooit vergeten. Ik heb er écht nachtmerries aan overgehouden. Die meiden van Amazigh.nl grenzen meer aan duivels dan aan mensen.
Trouwen met een Amazigh vrouw uit Nederland zie ik als een nachtmerrie en zal ik ook nooit doen. Die in Marokko zijn een stuk zachter en beschaafder. Dit is mijn mening.

Ps. Over Amazigh koninginnen: Koningin Buya is nog steeds beroemd in het rifgebergte. Nog steeds wordt in Rif over haar gezonnen, terwijl ze voor de islam leefde.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » vr 20 apr , 2007 17:51

O, ik wou juist zeggen dat ik dan misschien maar eens wat moest leren van die Amazigh vrouwen, maar dat is dus ook niet helemaal goed.
Ik keek vroeger nogal eens op amazigh.nl omdat daar vaak wel leuke discussies liepen. Ik nam net nog even een kijkje, ik zie niet veel verschil eigenlijk. Het loopt allemaal redelijk, niet al teveel gescheld tussendoor...

Sinds deze vrouwen daar de baas zijn, is bijna iedereen vertrokken. Wat ik daar heb meegemaakt, zal ik nooit vergeten. Ik heb er écht nachtmerries aan overgehouden.


Dat maakt mij toch wel nieuwsgierig. Wat doen ze verkeerd? :lach2:
Het is maar een internetforum, ze kunnen je niet krabben toch?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » vr 20 apr , 2007 18:44

Ongeveer 8/9 jaar geleden waren de beheerders van de site Amazigh studenten ( jongens). Elke keer als ik daar inlog zie ik tussen 20 en 120 mensen ingelogd.

Jongens gingen weg en de dames kwamen in hun plaats. Nu zie ik daar maximaal 3 mensen ingelogd. De bezoekers zijn allemaal verjaagd door die feministen die denken dat ze afstammelingen zijn van Amazone women.
De Amazone vrouwen in Amazigh.nl hebben me daar tientallen keren uitgescholden en verbannen. Gewoon omdat ik tegen iedere voor van agressie ben en niet tegen Aboe Talib. Amazone vrouwen vonden dat ik een lafaard ben. Mijn teksten hebben ze ook aangepast en schreven ze hun eigen teksten onder mijn naam zoals “Mensen neem me niet serieus, want ik ben een waarloze vuile homo en ik stel niets voor”. Kan het nog erger. ?
Dit is de ergste manier om je macht te misbruiken. Mijn tekst verwijderen en varvangen door je eigen teksten waarin je me belachelijk maakt.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor els » vr 20 apr , 2007 21:37

Nou, ik ben benieuwd of Wolter daar wat mee kan voor z'n empowermentonderzoek. :lach2:

De bezoekers zijn allemaal verjaagd door die feministen die denken dat ze afstammelingen zijn van Amazone women.


Ach jee, die Amazone-theorie heb ik ook nog ergens op de site staan. Ik zal hem eens gaan aanpassen, al is het altijd jammer om een mythe door te prikken. Maar er is toch een probleem met deze theorie. Ik moet er eigenlijk een topic over openen. Ik ga de spullen eens bij elkaar sprokkelen.

De Amazone vrouwen in Amazigh.nl hebben me daar tientallen keren uitgescholden en verbannen. Gewoon omdat ik tegen iedere voor van agressie ben en niet tegen Aboe Talib.


Ik moet wel zeggen dat ik soms de indruk heb dat je moeilijk van mening kan verschillen over bepaalde onderwerpen, maar ik kan natuurlijk nergens aan zien of moderators ergens partijdig over zijn, en al helemaal niet of moderators vrouwen zijn.

Op zich vind ik het al goed dat er een aantal platforms zijn waar je iets over de Amazigh-cultuur kan zeggen en de onderdrukking kan aankaarten, want dat kan ook niet op alle Marokkaanse forums.

Amazone vrouwen vonden dat ik een lafaard ben. Mijn teksten hebben ze ook aangepast en schreven ze hun eigen teksten onder mijn naam zoals “Mensen neem me niet serieus, want ik ben een waarloze vuile homo en ik stel niets voor”. Kan het nog erger. ?


Nou, ik moet toegeven, dat slaat echt alles. Een moderator die zoiets doet moet er eigenlijk worden uitgegooid, dan kun je duidelijk de verantwoordelijkheid niet aan.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor wolter » di 08 mei , 2007 9:57

Beste Els, BDA ea,

Allereerst dank voor het actief meedenken!!
:lach2:

De definitie die we willen toepassen voor het begrip empowerment:
‘Empowerment is een proces van individuen en groepen waarin zei leren actief invloed uit te oefenen op hun leven door zich te richten op hun mogelijkheden en potentiële kracht met behulp van kennis en vaardigheden’.

Daarbij richten we ons grofweg op de volgende onderwerpen:
- Zelfontplooiing
- Proces
- Bewustwording eigen potentieel
- Positivisme (op jezelf)
- Kennis en vaardigheden
- Richten op mogelijkheden
- Verantwoording nemen

Het is mij opgevallen dat in Noord-Afrika, behalve verschillende landen ook uiteenlopende culturen en bevolkingsgroepen zijn. Dat maakt het voor mij ingewikkeld om een voorbeeld van omgang met empowerment te geven dat representatief is voor het hele gebied. Wat beftreft mijn aandeel in het onderzoek zou ik het dus willen afbakenen tot een land, cultuur of bevolkingsgroep (of een combinatie hiervan). Naar aanleiding van de discussie die hier op gang komt lijkt me de Berberbevolking een interessante doelgroep. :lach2:

vriendelijke groeten,

Wolter
Laatst bijgewerkt door wolter op di 08 mei , 2007 10:40, in totaal 1 keer bewerkt.
wolter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: do 19 apr , 2007 11:02

Berichtdoor wolter » di 08 mei , 2007 10:38

els schreef:Haha, nou, er schiet me wel iets te binnen dat Wolter misschien ook al aanstipte. Aan de ene kant hoor ik vaak dat Berbervrouwen hele sterke vrouwen zijn die zich niet laten onderdrukken, aan de andere kant hoor ik juist dat veel Berbervrouwen hun huizen niet mogen verlaten zonder man, en dat ze geen (mannelijk) bezoek mogen ontvangen als er geen tot de familie behorende mannen in huis zijn. Wat ik waarnam toen de eerste stromen moslimvrouwen hier binnenkwamen tijdens gezinsherenigingen waren totaal ingepakte vrouwen die als ze op straat waren inderdaad altijd waren vergezeld door hun man, waar ze een meter achteraan moesten schuifelen, zonder dat ze om zich heen mochten kijken.

Dan vraag ik me af; wat wordt er bedoeld met sterke Berbervrouwen? Want deze dingen komen op mij over als totale onderdrukking en totale onderwerping.

Ik vraag me ook af hoe Wolter deze dingen in verband wil brengen met het onduidelijke begrip 'empowerment'.


Dit is denk ik een goed voorbeeld voor toepasbaarheid van empowerment!
Waar je het hebt over onderdrukking of totale onderwerping veronderstel je dat de situatie voor de betrokken vrouwen onwenselijk is. Ik vraag me dan af wat er nodig is om dat te kunnen veranderen. Ik denk dat het toepassen empowerment een oplossing is. In Nederland weet ik dat dat gebeurd dmv bv taalcursussen of fietscursussen (specifiek voor deze vrouwen). Daarbij worden hun vaardigheden vergroot, ze leren anderen in dezelfde situatie kennen, fietsen, lezen en schrijven enz. Bij succes zal een deelnemende vrouw behoefte krijgen aan meer zelfontwikkeling. :lach2:
Graag echter, zou ik mij concentreren op Berbervrouwen in Noord-Afrika niet in Nederland.

@BDA Ik heb niet het idee dat álle Berbervrouwen onderdrukt zijn hoor... :bloos: Kun jij (als Berber) aangeven welke groep vrouwen in Noord-Afrika in aanmerking zou kunnen komen voor empowerment? En waarom dan? En hoe groot is die groep dan? Op welke manier wordt daaraan mogelijk al gewerkt?

Misschien moet ik mij beperken tot Berbervrouwen in Marokko :denk:

Groeten, Wolter
wolter
 
Berichten: 3
Geregistreerd: do 19 apr , 2007 11:02

Berichtdoor els » di 08 mei , 2007 12:05

Hai Wolter,

Bedankt voor de definitie. Het is jammer dat ik je niet verder kan helpen op het gebied van Noord-Afrikaanse culturen en vrouwen. Heb je je onderzoek ook nog op andere forums geplaatst, zoals http://www.amazigh.nl en http://www.tawiza.nl/ ? Er zijn natuurlijk ook vele andere Marokkaanse forums, maar die zijn vaak zo islamitisch dat ik er al snel de kriebels van krijg, zoals http://www.maroc.nl en http://wwww.marokko.nl .

Dat brengt me meteen op de reden dat ik me afvroeg hoe 'empowerment' was gedefinieerd in jullie onderzoek. Jullie defitie kan ik me wel in vinden, en ook de invalshoeken lijken mij heel to the point te zijn. Ik moest eraan denken omdat het woord 'feminisme' eigenlijk helemaal niet gedefinieerd is, en daardoor is het woord inmiddels nogal nietszeggend en voor iedereen inzetbaar, zelfs voor regressieve stromingen.

Wolter schreef:Waar je het hebt over onderdrukking of totale onderwerping veronderstel je dat de situatie voor de betrokken vrouwen onwenselijk is.


Eigenlijk zat ik meer te denken aan verwatering van termen. Ik ben niet te beroerd om te veronderstellen dat goede moslimvrouwen het heel fijn vinden dat ze onder voogdij van hun man zijn geplaatst en dat ze het huis niet mogen verlaten, zelfs niet om naar de dokter te gaan (komt echt voor in Marokko, ik heb het niet over de Taliban). :o

Maar volgens de nieuwste islamuitleg heeft de islam vrouwen rechten gegeven. Daarbij zijn de 'domeinen' voor mannen en vrouwen gescheiden. Volgens die uitleg hoort de man buiten het huis en is hij daar de baas, terwijl vrouwen de baas zijn in het huis, of zoiets. Ze mogen in het huis dan wel geslagen worden als ze hun man niet gehoorzamen, maar theoretisch is het huis hun domein, zelfs zodanig dat ze er niet uitmogen.

Dan denk ik al snel aan iets wat je zag gebeuren met de term 'feminisme'. Die werd voor het eerst gebruikt tijdens de opkomst van emancipatiebewegingen in de negentiende eeuw, en die hadden te maken met gelijke rechten en mogelijkheden voor alle burgers. Op een gegevem moment werd de term feminisme ook ingekapseld binnen het christendom en kreeg je zoiets als 'christelijk feminisme'. Dat hield zoveel in als dat een huisvrouw ook geëmancipeerd kon zijn, en dat datgene waar het werkelijk om ging was dat vrouwen de 'keuze' hebben om buitenshuis te gaan werken of huisvrouw te worden en haar tijd te gaan besteden aan het opvoeden van de kinderen. Het kernthema, de mogelijkheid tot zelfbeschikking vanwege de financiële onafhankelijkheid die gepaard gaat met betaald werk buitenshuis, werd gemakshalve vergeten, met als gevolg dat het christelijk feminisme precies terug naar af is, naar een situatie waarin de vrouw helemaal afhankelijk is van het inkomen van haar man, en dus niet vrij is om de beslissingen te nemen die je kan nemen als je werkelijk onafhankelijk bent.

Ik zie analoog hieraan direct 'islamitische empowerment' voor me, namelijk hoe vrouwen en mannen niet gelijk maar 'gelijkwaardig' zijn, en dat ze beide evenveel rechten hebben, alleen 'andere rechten', en hoe moslimvrouwen dan de baas in huis zijn en daar alle rechten hebben die ze nodig hebben. Nul empowerment dus, alleen maar religieuze retoriek om mensen tevreden te stellen met ongelijkheid.

Dit soort termen moeten volgens mij niet gaan over een aanpassing aan tradities van ongelijkheid, maar deze tradities totaal doorbreken en nieuwe relaties tussen mannen en vrouwen formuleren. Dat is natuurlijk maar mijn mening, maar mijn ervaring is dat religies heel goed zijn in het inkapselen van concepten die vooruitgang tot stand brachten om ze via hun retoriek weer aan te passen aan de ongelijkheid die in hun godsdienst ligt besloten.

Emancipatiestromingen gaan meen ik over gelijke rechten van individuen, niet over het glanzend oppoetsen van godsdiensten door gebruikmaking van termen die binnen humanistische bewegingen zijn ontwikkeld.

Maar goed, ik heb dus wel zo mijn opvattingen over emancipatie en godsdienst, maar dat is verder geen criterium in jullie onderzoek. Ik ben ook wel geïnteresseerd in een discussie over empowerment onder NA-vrouwen, maar jammer genoeg komen hier niet veel Marokkaanse vrouwen.

Het lijkt me trouwens heel leuk als je de uitkomsten hier presenteert, ik zal ze ook op de portalsite zetten als je het goed vindt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Artemisia » zo 13 mei , 2007 18:10

Hoi Els,

Even een vraagje: ben je van mening dat de emancipatie en gelijkheid die jij voor ogen staat, binnen de islam niet mogelijk is?

Groetjes, Artemisia
Artemisia
 
Berichten: 6
Geregistreerd: za 12 mei , 2007 18:13
Woonplaats: Utrecht

Berichtdoor els » zo 13 mei , 2007 19:37

Ahem... in het kort, nee dus. Ik geloof alleen in emancipatie waarbij patriarchale godsdiensten zover mogelijk naar de achtergrond zijn verdreven. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Bezet_door_Arabieren » za 19 mei , 2007 19:10

wolter schreef:@BDA Ik heb niet het idee dat álle Berbervrouwen onderdrukt zijn hoor... :bloos: Kun jij (als Berber) aangeven welke groep vrouwen in Noord-Afrika in aanmerking zou kunnen komen voor empowerment? En waarom dan? En hoe groot is die groep dan? Op welke manier wordt daaraan mogelijk al gewerkt?

Misschien moet ik mij beperken tot Berbervrouwen in Marokko :denk:

Groeten, Wolter


Iedere mens is anders je kunt niet praten over een groep. Zelfs binnen 1 gezin heb je vrouwen met verschillende ideen.

Berber meiden zijn gewoon net als Nederlandse meiden: iedere vrouw is anders.
Bezet_door_Arabieren
 
Berichten: 162
Geregistreerd: za 03 feb , 2007 18:31

Berichtdoor sas » vr 05 okt , 2007 23:33

kijk hier misschien vind je hier wat je zoekt

www.timazighin.nl
sas
 
Berichten: 1
Geregistreerd: vr 05 okt , 2007 23:30

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 11:00

Bedankt voor de tip, Sas, ik kende deze site helemaal niet, leuk, ik zal me er eens in verdiepen. Heel jammer voor het onderzoek en deze discussie, want het zou heel nuttig zijn geweest als we dit al wisten.

Ik vond al deze pagina:

http://www.timazighin.nl/index.php?opti ... Itemid=183

Hij is zeker nieuw? Het ziet eruit als een prima initiatief.

Wat het onderzoek betreft, ik denk eigenlijk dat het al achter de rug is. Ik heb jammer genoeg niets meer van Wolter gehoord, misschien zal ik hem toch nog eens mailen. Misschien zou je zelf ook contact met hem kunnen opnemen, als je dat wil?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 06 okt , 2007 11:02

Bezet door Arabieren schreef:Berber meiden zijn gewoon net als Nederlandse meiden: iedere vrouw is anders.


Beetje mosterd naar de maaltijd na al die maanden, maar hele goede opmerking, dat is eigenlijk helemaal mijn motto. (geldt ook voor mannen hoop ik, maar okee, het is dus mijn motto. :p )
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar feminisme



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten

cron