Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

wicca goden en godinnen

Wicca, heidendom, new age / paganisme, satanisme etc.

Berichtdoor hedrik » wo 24 jul , 2002 17:33

ik zoek de opdracht van de Godin en die van de God Wie kan me deze bezorgen. dit voor een aspirant heks welk graag een heks wil worden en daar veel voor over heeft., graag de volledige teks van de opdrachten naar www.sap036@hotmail.com

mijn dank reeds voor de moeite.
Blessed Be Hendrik
hedrik
 

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:34

Hallo Hedrik, ik heb geprobeerd om je een artikel te sturen over de godin, maar ik krijg het steeds terug. Er werkt zeker iets niet met je email. Als je het graag wil hebben, kun je dan nog eens kijken of het klopt, of mij een mail sturen? Dan zend ik jou een mail terug.

Groet van Els
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:35

Hallo Hedrik, ik kan je zelf niet helpen, maar ik heb hier wel alvast twee links van de startpagina.nl waarmee je misschien verder komt.




Daar vind je veel links naar pagina's over wicca of hekserij.

Ik heb ook nog een artikel voor je waar je misschien iets aan hebt, dat ik zal mailen, maar vandaag lukt dat niet meer. Ik zal het morgen voor je opzoeken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor johanna » ma 19 jan , 2004 22:51

hoi ik ben johanna.ik las net je vraag op het forum,en ben erg benieuwd of je succes hebt gehad met je vraag .ik ben ook op zoek naar myn heksennaam .heb jy misschien tips?ik ben sinds kort op het heksen pad .en vind het best moeilyk.ik las dat je net was begonnen,en als je dat wil kunnen we elkaar misschien helpen.ik hoop dat je daar voor open staat.in ieder geval veel succes op het heksenpad.groetjes johanna. :heks:
johanna
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo 18 jan , 2004 23:18

Berichtdoor els » di 20 jan , 2004 18:32

Hai Johanna, welkom hier op het forum. Gelukkig is het toch gelukt, zie ik. :lach:
Zelf ben ik niet zo thuis in de hekserij, en hedrik (of hendrik?) komt hier verder niet meer, dus die zal vast niet reageren.

Er is wel eens eerder iemand geweest die dezelfde vraag stelde, daar kwam wel een goede reactie op.



Ik weet ook nog wel twee forums waar ze misschien meer weten over dit soort dingen:



Op mijn linkspagina heb ik ook nog een aantal linkspagina's gezet naar linkspagina's over heksen



Klik hier op 'Links naar heksen, wicca etc.'

Misschien kun je daar ook nog iets vinden waar je verder mee komt.

Je zei in je email dat je het gevoel hebt dat je heks wil worden. Kun je mij misschien uitleggen wat dat is? Ik bedoel, wil je dat er iets verandert waar dat bij zou passen of zo?

Ik ben zelf 45, en ik ben een paar jaar 'godinnen' aan het verzamelen omdat ik vond dat er te weinig over vrouwen te vinden is, of te negatief. Omdat mythologie en godsdienst mij fascineert, ben ik daarmee begonnen, en ik zet alles op het web, omdat ik dacht dat er vast wel meer mensen op zoek zijn naar zulke dingen.

Voor mij is het in elk geval wel een middel om mijn 'energie' positief te gebruiken. Ik ergerde me aan sommige dingen, maar ik dacht, je kan dan maar beter zelf proberen iets te veranderen in plaats van alleen maar te knorren.
Er zijn natuurlijk wel meer dingen die anders zijn dan ik ze zou willen. Maar ik begon hiermee, en raakte er helemaal aan verslingerd. Het staat nu weer een beetje stil, trouwens.

Ik ben zelf geen heks, maar ik vind het wel een heel leuk idee dat mensen hier misschien iets kunnen vinden. :trans:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 21 jan , 2004 0:58

Ook toevallig. :p
Hier kwam ik dezelfde vraag tegen.


Hier vertellen heel veel mensen hoe zij aan hun heksennaam zijn gekomen. Daar moet je toch wel iets aan hebben. :lach:

Maar ik denk, als ik een naam moest kiezen, zou ik me afvragen wat of wie ik graag wil zijn, en wat ik mooi vind. Ik zou een naam willen die ik associeer met iets wat voor mij positief is, maar het moet ook mooi klinken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » ma 14 maart , 2005 9:38

Misschien een beetje te laat maar je vroeg naar de opdracht van de Godin, dus bij deze:

Opdracht van de godin

Luister naar de woorden van de Grote Moeder, Die van oudsher door de mensen ook wel wordt genoemd: Artemis, Astarte, Athene, Dione, Melusine, Aphrodite, Cerridwen, Dana Arianrhod, Isis, Bride en met vele andere namen.

Wanneer je iets nodig hebt, dan zul je één keer in de maand, het liefst wanneer de maan vol is, bijeenkomen op een geheime plaats, Om mij te eren, koningin van alle heksen. Daar zul je samenkomen, jullie die alle toverij willen leren, maar haar diepste geheim nog niet kent, aan jullie zal ik de dingen leren die nog onbekend zijn.

Je zult bevrijdt zijn van slavernij, en als teken dat je werkelijk vrij bent, zul je niets dragen dat het gevoel om vrij te zijn blokkeert, of je zult in lucht gekleed zijn tijdens je rituelen. En je zult dansen, zingen en liefhebben, ter ere van mij. Want van mij komt de verrukking van de geest, en de vreugde op aarde, want mijn wet is liefde voor alle wezens.

Houodt je hoogste ideaal zuiver, streef daar altijd naar, laat niets je tegenhouden of afleiden. Want bij mij is de geheime deur die zich opent naar het land van de jeugd. Van mij is ook de kelk met levenswijn, die de heilige graal is van de onsterfelijkheid.

Ik ben de almachtige Godin, die de gave van blijdschap schenkt aan de harten van mensen. OP aarde geef ik kennis van spirituele zaken, en na de dood geef ik vrede, vrijheid en wedergeboorte. Ook eis ik geen offergave, want ik ben de Moeder van al wat leeft, en mijn liefde is verspreid over de aarde.

Luister naar de woorden van de godin van de sterren, in het stof van haar voeten zijn de hemelse legioenen gelegerd, en haar lichaam omarmt het hele universum. Ik ben de schoonheid van de groene aarde,de witte maan aan de hemel, de mysteriën van de wateren, en het verlangen in de harten van de mensen. Sta op en kom tot mij, want ik ben de ziel van de natuur, die het universum met liefde vervult, uit mij komen alle dingen voort, en naar mij moeten zij wederkeren.

Laat mij verering zijn in de harten die zich verheugen, want zie, alle daden van liefde en blijdschp zijn mijn creaties. En daarom, laat er schoonheid en kracht zijn, macht en medelijden, eer en nederigheid, vrolijkheid en eerbied in jezelf.

En jij, die zo hard naar mij op zoek bent, weet dat je zoeken en verlangen tot niets zal leiden, als je het geheim niet kent. Als jij de heks niet vindt in jezelf, zul je hem buiten jezelf ook niet vinden. Maar weet, dat ik bij je was aan het begin, en ik ben dat wat bereikt wordt aan het einde van alle verlangens.


Als iemand nog meer wil weten over hekserij/wicca, dan hou ik me aanbevolen :cool:

Liefs,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » ma 14 maart , 2005 12:50

Hallo Heidi, bedankt voor deze bijdrage. Ik wist helemaal niet dat er echt zoiets bestond als een opdracht van de godin. Ik ben benieuwd waar hij vandaan komt. Ik heb even gezocht op het web, en ik zag dat er al vele pagina's bestaan met deze vertaling. :)

Ook bedankt voor je aanbod iets te vragen. Ik heb wel een paar vragen. Bijvoorbeeld: hoe gaat wicca om met 'individualiteit'? Ik weet niet precies hoe ik mijn vraag moet stellen, misschien klinkt het een beetje raar. Maar heeft iedereen bij Wicca een vaste plaats in de groep, en hoe wordt die plaats dan bepaald? Of kan iedereen zich ontplooien zoals het beste bij hem of haar past?

Is wicca iets voor iedereen, of is het geschikt voor mensen met een bepaald karakter?

Zelf geloof ik niet in goden en godinnen, dus dat lijkt me in elk geval een grote drempel. Maar ik bedoel ook: hoe zit het met discipline of met hiërarchie? Sommige mensen kunnen hier helemaal niet tegen, anderen hebben juist strakke regeltjes nodig. Hoe zit dat bij Wicca?

Groetjes, Els. :hartje:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » ma 14 maart , 2005 14:47

Pfoehh, dat zijn wel een heleboel vragen in één keer hoor :D maar ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven....

Allereerst moet ik wel even zeggen dat ik niet ben ingewijd in een coven, dus wat ik nu vertel geldt misschien niet voor alle heksen/wiccans....

hoe gaat wicca om met 'individualiteit'?
Iedereen kan zichzelf zijn, het is niet zo dat je 'er niet bij hoort' als je anders denkt over bepaalde dingen of bijvoorbeeld lesbisch bent. Zulk soort dingen zijn niet belangrijk.
Echter: bij het in een groep werken, moet je je wel bij elkaar op je gemak voelen, als dat niet het geval is, zal het je eigen ontwikkeling toch in de weg staan. Om maar een voorbeeld te noemen; met iemand samenwerken die heel erg dominant aanwezig is, terwijl dat jij zelf al erg op de achtergrond bent, zal niet goed zijn voor je ontwikkeling omdat je jezelf dan al snel laat ondersneeuwen. Daarom is het wel belangrijk dat je met mensen samenwerkt waarmee je het goed kunt vinden...
Verder zijn we allemaal kinderen van de God en Godin, en zijn respect, vertrouwen en liefde voor ons erg belangrijk. :)

Maar heeft iedereen bij Wicca een vaste plaats in de groep, en hoe wordt die plaats dan bepaald?
In de groep waarmee ik samenwerk heeft niemand echt een vaste plaats, maar in echte covens wel. Daar wordt je steeds een graad hoger opgeleid...
In onze groep heb je echter wél mensen die bepaalde dingen leuk vinden om te doen, en daardoor toch een soort van 'vaste plaats' in de groep hebebn. Zo weet iedereen bijvoorbeeld naar wie hij het beste toe kan gaan met problemen, of met wie je het gezelligste kunt gaan wandelen... wat dat betreft hebben we allemaal wel een vast plekje, ja :hartje:

Is wicca iets voor iedereen, of is het geschikt voor mensen met een bepaald karakter?
Ik denk dat mensen die ermee bezig zijn toch wel allemaal een bepaald karakter hebben... Vrij nuchter (hoewel je er ook echte 'zweefteven' tussen hebt zitten :hmm: , liefde voor de natuur, eigenwijs, kritisch zijn en uithoudingsvermogen hebben zijn toch wel dingen die ik bij de meeste heksen die ik ken terugzie.

hoe zit het met discipline of met hiërarchie?
Ligt eraan bij wat voor mensen je terechtkomt. Zelf werk ik meer op mijn gevoel, zonder echt strakke regeltjes, maar ik ken ook zat mensen die wel met strakke regeltjes werken.
Ook met een hierachie heb ik niks, maar in covens heb je toch zeker wel een soort van 'hogere' en 'lagere' mensen, om het zo maar te zeggen....

Ik hoop dat ik zo het een en ander heb duidelijkgemaakt....

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » ma 14 maart , 2005 18:00

Pfoehh, dat zijn wel een heleboel vragen in één keer hoor maar ik zal proberen zo goed mogelijk antwoord te geven....


Tsja, het was bedoeld als één of twee vraagjes, maar ik wist niet zo goed hoe ik het kort moest formuleren. :bloos:

Bedankt voor je antwoorden, het is me geloof ik nu allemaal toch wel wat duidelijker. Ik begrijp dat het op een bepaalde manier het individualistische toch wel een plaats heeft, hoewel je veel met groepsbezigheden te maken hebt. Het is eigenlijk zo als in elke groep mensen waarmee je werkt, alleen je kiest voor elkaar omdat je een gemeenschappelijke basis hebt.

In de groep waarmee ik samenwerk heeft niemand echt een vaste plaats, maar in echte covens wel. Daar wordt je steeds een graad hoger opgeleid...


Ja, daar hoor ik wel eens wat negatieve dingen over, vandaar ook mijn vraag eigenlijk. Op zich is er met het idee dat je steeds verder wordt opgeleid niets mis, lijkt me. De kritiek die ik hoorde ging er eigenlijk over dat er nogal strak wordt vastgehouden aan mannen- en vrouwenrollen, terwijl wicca juist een alternatief zou bieden aan godsdiensten die de rol van vrouwen had ingeperkt.

Omdat er dus juist veel vrouwen belangstelling voor hebben van wie ik me niet kan voorstellen dat ze zich in een hoekje willen laten zetten, begrijp ik dit niet goed. Maar kennelijk is het allemaal wat flexibeler.

Ik denk dat mensen die ermee bezig zijn toch wel allemaal een bepaald karakter hebben... Vrij nuchter (hoewel je er ook echte 'zweefteven' tussen hebt zitten, liefde voor de natuur, eigenwijs, kritisch zijn en uithoudingsvermogen hebben zijn toch wel dingen die ik bij de meeste heksen die ik ken terugzie.


Ik kan me daar wel wat bij indenken. Ik zie vaak dat mensen 'op zoek' zijn naar een soort beweging die niet helemaal meegaat met de mainstream, zeg maar haast, (veel) geld verdienen, commercie, vluchtige consumptiemaatschappij. Maar het is niet altijd even makkelijk mensen te vinden die bezig zijn met dezelfde dingen. Wicca geeft hiervoor eigenlijk een plaats.

Mag ik nog een vraag stellen? Ik ga het nu bij één houden, hoor.
Doe je ook iets bepaalds in de praktijk? Ik bedoel, er is toch een reden dat je Wicca wordt. Waar houd je je als Wicca mee bezig?

Ik lijk wel heel nieuwsgierig, zeg. :D
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 14 maart , 2005 18:04

PS ik zei wel iets over dat mensen zich niet thuis voelen in de consumptiemaatschappij en zo, maar ik herinner me dat iemand een poll begon omdat hij hoorde dat Wicca nogal rechts is georiënteerd. Dat wilde hij dus onderzoeken door een poll. Ik zal die poll eens opzoeken. Voor zover ik tot nu de antwoorden zag, voelden de meesten zich meer verbonden met links dan met rechts of neutraal, voor wat het waard is. Ik zoek hem op.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » di 15 maart , 2005 16:02

Volgens mij zijn het er toch alweer drie geworden... :knipoog:

1. Mag ik nog een vraag stellen?
Ja hoor, dat mag...

2. Doe je ook iets bepaalds in de praktijk? Ik bedoel, er is toch een reden dat je Wicca wordt.
De reden dat ik heks ben geworden, is omdat ik me prettig voel bij het vieren van de seizoenen, en het besef dat er behalve een mannelijke god ook een godin is. Bovendien is het wicca-geloof heel erg logisch, vind ik. Alles grijpt als het ware in elkaar vast als een soort tandwieltjes ofzo, ik weet niet hoe ik het uit moet leggen...


3. Waar houd je je als Wicca mee bezig?
Ik vier de jaarfeesten (seizoensfeesten die allemaal verband houden met de God en Godin), esbats (vollemaansfeesten) en ik werk veel met mijn Godinnen Orakel. Eigenlijk is hekserij iets vrij persoonlijks, iedereen beleeft het toch weer op zijn eigen manier....

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » di 15 maart , 2005 21:25

Okee, bedankt Heidi, ik weet denk ik wel wat ik weten wilde.
Die poll loopt trouwens denk ik niet meer. Hij liep heel lang op www.heksen.info, maar ik kan hem niet meer vinden. Jammer, maar helaas. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » zo 27 maart , 2005 11:18

els schreef:PS ik zei wel iets over dat mensen zich niet thuis voelen in de consumptiemaatschappij en zo, maar ik herinner me dat iemand een poll begon omdat hij hoorde dat Wicca nogal rechts is georiënteerd. Dat wilde hij dus onderzoeken door een poll. Ik zal die poll eens opzoeken. Voor zover ik tot nu de antwoorden zag, voelden de meesten zich meer verbonden met links dan met rechts of neutraal, voor wat het waard is. Ik zoek hem op.

Ik lees dit eigenlijk nu pas goed en wilde er nog even op reageren :knipoog:

In principe is hekserij niet rechts-georienteerd, maar verschillende symbolen uit de wicca, zoals bijvoorbeeld het keltisch kruis en de swastika worden door extreem-rechtse mensen misbruikt (als white power teken en als hakenkruis). Vandaar dat het gerucht bestaat dat heksen rechts-georienteerd zijn.

De meeste heksen die ik ken stemmen overigens op Groen Links of de SP :cool:

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor Balance » zo 27 maart , 2005 15:10

Dag Heidi

heb ik het goed als het begrip 'crone', zeg maar sterke wijze vrouw, uit die wereld komt? Zij maakt onderdeel uit van de trits jonge vrouw, moeder en sterke wijze vrouwe. (Waarbij ikzelf nogal eens moeite heb met de combinatie sterk en wijs, maar dat is een andere zaak).

Misschien kun je iets meer over de wijze vrouw (is dat het postieve acpect van de heks die vaak een negatieve associatie heeft?), de crone vertellen? Ik ben m.n. benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.

:)
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor heidi » zo 27 maart , 2005 15:31

Ja, dat klopt inderdaad, binnen de wicca wordt met de drievoudige Godin (maagd, moeder, oude wijze vrouw) gewerkt.

Misschien kun je iets meer over de wijze vrouw, de crone vertellen? Ik ben m.n. benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.


Zoals dat ik de oude wijze vrouw zie, is zij iemand die wijsheid bezit over het leven, de dood en wedergeboorte, iemand die ook vrede heeft met het feit dat ze op een gegeven moment dood gaat.
Omdat ze niet meer menustrueert houdt ze bepaalde krachten/wijsheid in zich.
Zij is degene die al zowel maagd als moeder is geweest, en nu door haar levenservaring andere (jongere) mensen kan helpen met raad.

Enne.. hoe wat in de praktijk werkt????

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » zo 27 maart , 2005 20:07

In principe is hekserij niet rechts-georienteerd, maar verschillende symbolen uit de wicca, zoals bijvoorbeeld het keltisch kruis en de swastika worden door extreem-rechtse mensen misbruikt (als white power teken en als hakenkruis). Vandaar dat het gerucht bestaat dat heksen rechts-georienteerd zijn.


Het onderzoeken van dat gerucht was inderdaad ook de reden dat die poll was gestart. Het is wel jammer dat ik hem niet meer kan vinden (of hij is na jaren gestopt). Maar het klopt wat je zegt, de kleinste groep heksen is rechts, dan is er een wat grotere apolitieke groep, als ik me goed herinner. Maar verreweg de meesten voelden zich links. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor MoonCrow » do 31 maart , 2005 9:22

De betreffende poll over de politieke voorkeuren staat op www.Heksen.info in de rubriek diversen helemaal rechtsonderaan op de site.
MoonCrow
 

Berichtdoor els » do 31 maart , 2005 11:10

Hai Mooncrow, je hebt helemaal gelijk, hij stond als het ware voor mijn neus. :muts:

Ik zag dat ik het wel een beetje gechargeerd in mijn hoofd had, maar ja, dat kan iedereen nu zelf bekijken. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » za 02 apr , 2005 9:27

heidi schreef:Ja, dat klopt inderdaad, binnen de wicca wordt met de drievoudige Godin (maagd, moeder, oude wijze vrouw) gewerkt.

Misschien kun je iets meer over de wijze vrouw, de crone vertellen? Ik ben m.n. benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.


Zoals dat ik de oude wijze vrouw zie, is zij iemand die wijsheid bezit over het leven, de dood en wedergeboorte, iemand die ook vrede heeft met het feit dat ze op een gegeven moment dood gaat.
Omdat ze niet meer menustrueert houdt ze bepaalde krachten/wijsheid in zich.
Zij is degene die al zowel maagd als moeder is geweest, en nu door haar levenservaring andere (jongere) mensen kan helpen met raad.

Enne.. hoe wat in de praktijk werkt????

Groetjes,

heidi



**** Reactie van Balance:

Hoi Heidi

bedankt voor je antwoord. Ook al is het kort, je zegt zo ontzettend veel in die paar zinnen. Ik heb het uitgeprint en ga het gebruiken als uitgangspunt voor mijn verdere zoektocht. Het is m.i. het archetype van de oude wijze vrouw. In andere threads heb ik wel eens het nu heersende archetype van de held aangekaart. Dit is m.i. een puur mannelijk, patriarchaal archetype dat een verschrikkelijke hoop ellende heeft veroorzaakt en dat m.i. aan de basis ligt van veel wereldproblemen. Mijn zoektocht aan de hand van de vraag of dit archetype ook 'voor de vrouw'is en zonee welke vrouwelijke tegenhanger dan voor vrouwen geldig zou zijn, gaat steeds meer in de richting van dat van de oude wijze vrouw.

Door dat te zeggen trap ik een paar heilige huisjes om. In de eerste plaats is het woord 'oud' (oudere) in onze samenleving bijna een belediging. Probeer het maar eens uit: als je een scheldwoord erger wilt maken, zeg je gewoon het woord 'oud' ervoor. Er wordt ook altijd alle moeite gedaan om dat woord te vermijden: dan heet het opeens senior (waar is de vrouwlijke variant trouwens?) enz. Dus al je het hebt over oude wijze vrouw is dat al bijna een diskwalificatie op zich. Dat zegt zo ontzettend veel van onze moderne samenleving. (Laat mij het woord modern dan maar eens negatief gebruiken). M.a.w de eerste tegenstelling is die van jeugd/jong versus oud. Alles en iedereen moet jeugdig zijn en blijven tegenwoordig, dan tel je pas mee. Op naar de botox en plastische chirurg. En zalfjes en creme-pjes voor de man.

Verder zitten er nog een paar aardige tegestellingen in je tekst en in de archetypen die de basis zijn voor wat we tegenwoordig aanbidden en volgen.

Het woord 'wijze'. Ook dat is een onbekend fenomeen. We barsten van de kennis. Kennis wordt ontzettend belangrijk gevonden en zonder kennis kom je nergens. De hele wetenschap is gebaseerd op kennis. Aan kennis ontlenen mensen hun zekerheden. Van de andere kant zien we toch ook steeds weer hoe betrekkelijk kennis is (zie het stuk van Brunetti over Gimbutas c.s.) Als je echter iets over wijsheid vraagt, kijken mensen je wazig aan: wat bedoel je precies, waarom wil je dat weten? Dat zegt ook al iets. Mannen hebben het woord wijsheid 'ingepikt' en er filosofische systemen van gemaakt. Het wordt hoog tijd dat vrouwen 'wijsheid' (zoals zij dat ervaren) weer terugpakken. De wijsheid is van de vrouw!

Wijsheid is voor mij het vermogen goed met kennis om te gaan. Levenservaring (maar zelfs dat is niet echt noodzakelijk), rust, harmonie, autonomie, geduld, evenwicht, enz. Daar hoef je niet eens veel kennis voor te hebben. In andere threads gaat het vaak over de 'godinnenbeeldjes' die overal in de wereld gevonden zijn. Bijna altijd dikke vrouwenfiguren met grote borsten enz. Ik denk dat dat geen godinnenbeeldjes zijn maar wijze vrouwen.

Behalve wat jij zegt over wijze vrouwen in de oertijd, moeten we ons het volgende goed realiseren: geboorten waren in die tijd levensgevaarlijk en zeer angstige momenten. In die context is de vroedvrouw dus essentieel. De kennis en ervaring van hoe je kinderen en vrouwen moest helpen bij de geboorte waren essentieel voor het voortbestaan van een stam. Platweg gezegd: een goede vroedvrouw was meer dan goud waard. De wijze vrouw is voor een groot deel gebaseerd op de vroedvrouw van die tijd, die als een van de weinigen alles wist van bevallen en medicijnen en verzorging na de bevalling. Zij 'ging' dus over leven en dood, letterlijk. Ik weet bijna zeker dat die beeldjes geen godinnenbeeldjes zijn maar beeldjes van vroedvrouwen / lees: wijze vrouwen zijn. Het is niet voor niets dat de geslachtskenmerken en de dikke buiken en borsten zo kenmerkend en gedetailleerd zijn bij die beeldjes.

De laatste tegenstelling is die van de held/hero - man versus die van crone - vrouw. De samenleving is ingericht op de masculiene waarden van de 'held'. Daardoor zitten we nu met milieuvervuiling, oorlog, competitie, presteren, enz. enz.

Ik ben ervan overtuigd als de samenleving was ingericht op de waarden van de wijze vrouw/crone, dat de wereld er dan heel anders had uitgezien. Natuurlijk is dat een stuk moeilijker dan het op zich vrij simpele archetype van de held. Toch is dat m.i. de opgave waar we voor staan. Anders loopt het slecht af met de wereld.



:klok:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor heidi » za 02 apr , 2005 10:46

Balance, ook jij bedankt voor je stuk :) Je hebt je er zo te horen al flink in verdiept.
Bij heldinnen denk ik meer aan een Godin als de Keltische Morrighan, die overigens ook vaak als crone wordt gezien.

Verder over die venus-beeldjes; ik denk zelf dat het voor de heiligheid van vrouwen in het algemeen staat. Vroeger was het iets dikker zijn en grote borsten hebben mooi, omdat je daarmee liet zien dat je sterk/vrouwelijk genoeg was om kinderen te krijgen. Maar dat is slechts hoe ik het interpeteer, en daar heb ik geen bronnen voor :knipoog:

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor calimero_a » za 23 jul , 2005 16:20

hoi hoi,

even een antwoord op een discussie van een half jaar oud, sorry ik kon het niet laten...

De drie archetypen die binnen hekserij/wicca worden gebruikt stammen ook af van de (vaak drie) verschillende verschijningsvormen van godinnen. Zoals ik ook al op andere plekken op dit forum heb gelezen. Een voorbeeldje: morrigan, de keltische godin van strijd, dood maar ook (weder)geboorte verschijnt in verhalen vaak 3 maal, 1 maal als jonge maagd (waar maagdelijkheid niks met sex te maken heefd, het betekent kinderloos), 1 maal als moeder en 1 maal als crone (de vrouw met de levenservaring).

Ik ben nu zelf een lijst aan het maken met godinnen van wie in verhalen bekend is dat ze zich in deze vormen voordeden (sorry voor de kromme zin).

maar goed, waarom ik reageerde eigenlijk.
covens, hekserij, wicca...
Ik noem mezelf een heks, maar ik doe NIET aan wicca. Ik ben wel lid van een coven, maar we hebben absoluut GEEN hierarchie. (hierarchie binnen een geloof... laat ik maar niet over m'n mening daarover beginnen... *er komt al stoom uit m'n oren*)


knufffffff
Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor Zunrita » zo 24 jul , 2005 15:39

heidi schreef:In principe is hekserij niet rechts-georienteerd, maar verschillende symbolen uit de wicca, zoals bijvoorbeeld het keltisch kruis en de swastika worden door extreem-rechtse mensen misbruikt (als white power teken en als hakenkruis). Vandaar dat het gerucht bestaat dat heksen rechts-georienteerd zijn.
heidi[/color]


Ik wil even iets vertellen over de oorsprong van de swastika (hakenkruis). Er zijn van oudsher in het Tantrisme twee vormen: de rechtsomdraaiende en de linksomdraaiende swastika. De ene staat voor the Left-Hand path, de andere voor the Right-Hand path.

CITAAT
"Tantra, a set of esoteric Indian traditions with roots in both Hinduism and Buddhism, is often divided by its practitioners into two different paths: dakshinachara and vamachara, translated as Right-Hand Path and Left-Hand Path respectively. Dakshinachara consists of traditional Hindu practices such as asceticism and meditation, while vamachara also includes ritual practices that go against the grain of mainstream Hinduism, including sexual rituals, consumption of alcohol and other intoxicants, animal sacrifice, and flesh-eating. The two paths are viewed by Tantrists as equally valid approaches to enlightenment; vamachara, however, is considered to be the faster and more dangerous of the two, not suitable for all practitioners. This usage of the terms is still current in modern Tantra." http://en.wikipedia.org/wiki/Left_Hand_Path

Deze symboliek werd in de 19e-20e eeuw door de Westerse occulte tradities overgenomen en aangepast. Helena (Madame) Blavatsky (1831-1891), grondlegster van de theosofie, gebruikte als eerste de term Left-Hand path om 'immorele' religies te omschrijven. 'Heksenmeester' Aleister Crowley (1897-1947) maakte de term in aangepaste vorm populair onder Westerse occultisten van allerlei slag.

Nieuwere religieuze bewegingen die zich beschouwen als volgers van the Left-Hand Path, draaien veel (bijbels) symbolisme dat zij dat associeren met het 'raditionele" Right-Hand Path, eenvoudigweg om. Veel aangehaald wordt deze bijbelse passage:

"En hij zal ze scheiden van elkaar, zoals de herder de schapen van de bokken (geiten) scheidt. En hij zal de schapen aan zijn rechterzijde zetten maar de bokken aan zijn linkerzijde."
— Mattheus 25: 32-33

Moderne volgers van the Left-Hand Path in het Westen gebruiken vaak het symbool van de geit (Baphomet) en verwijzen naar volgers van de Right-Hand Path religies als 'schapen' daarmee implicerend dat dezen een 'kuddementaliteit' hebben.
Zunrita
 
Berichten: 219
Geregistreerd: za 13 nov , 2004 22:42

Berichtdoor els » di 26 jul , 2005 9:10

Grappig te zien hoe mensen elkaar altijd al om de oren sloegen vanwege het juiste pad van de ideologie.
Hier nog wat van de wiki-pagina:

The terms Left-Hand Path and Right-Hand Path refer to a postulated dichotomy between two distinct types of religion. The exact meaning of the terms has varied over time; the most modern usage regards religions which focus upon the worship of one or more deities and the observance of strict moral codes as belonging to the Right-Hand Path, while religions which value the advancement of the self over other goals are considered to belong to the Left-Hand Path.


Of het links of rechts werd genoemd weet ik niet, maar een dergelijke splitsing zie je ook terug in de ontwikkeling van het Christendom. Zelfs in het begin waren er al mensen die het zogenaamde 'koninkrijk' van Jezus zochten ergens na de dood of juist ergens in jezelf, zoals in de gnostiek.

This usage of the terms is invoked almost exclusively by self-proclaimed followers of the Left-Hand Path; followers of religions described as "Right-Hand Path" either argue that this is a means of dividing religions, is a mislabeled or false dichotomy, or, that much of what is called "left hand" is in actuality satanism, or "black magic".


Ook al zo oud als de weg naar Rome. Maar je ziet het nu weer precies terug in de Harry Potter/wicca-discussie.

Hier staat een fraai stukje demonisering van de EO.



Zelf zijn die religieuze groepen driftig in beroering als er een programma wordt uitgezonden met de titel 'god bestaat niet', en ze zijn om het hardst gekwetst. Maar hoe ze zelf over anderen praten, schijnen ze niet te beseffen. Het is een al laster en angst zaaien. Nu weer over het 'grote gevaar' van het duivelse wicca.

Ze sloot zich aan bij een groep in Amsterdam en had ondertussen zelf een inwijding gedaan, waarbij ze heel plechtig beloofde aan de god en de godin dat ze de rest van haar leven heks zou zijn, zich er voor in zou zetten en de godin trouw zou zijn. Dat ondertekende ik dan met bloed en ik kreeg een geheime heksennaam.

Al die tijd wist niemand iets van Joyces activiteiten. Een van de regels binnen wicca is dat je het alleen aan mensen vertelt die je vertrouwen kunt.


Zelfs al zou dat meisje in een beetje een sektarisch clubje terecht zijn gekomen, dan nog is het haar eigen keuze om daar zo paranoïde mee om te gaan. De meesten zijn er toch op een hele andere manier mee bezig.
Ik ken die paranoïde types ook wel, maar ik ken ze echt ook wel uit de christelijke kliek. Denk maar aan die figuren die overal de duivel ontwaren en lopen te waarschuwen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 26 jul , 2005 12:39

Ik wou ook nog iets zeggen over swastika's, maar het werd een beetje veel, en ging een andere richting uit, daarom heb ik maar een andere topic hierover geopend.



Het blijft wel interessant, want de swastika's vertegenwoordigen zonnesymboliek, maar tegelijk hebben ze te maken met het 'pad' dat symboliseert hoe een 'gelovige' zijn leven inricht. Dat is dus de weg die hij volgt, maar ook van wie de weg is die hij volgt. Dit is bijvoorbeeld vaak een heilige uit een of ander geloof die een antropomorfe vorm is van een hemellichaam, aan wie allerlei gedragingen en een bepaalde moraal is toegeschreven. Je volgt bijvoorbeeld de weg van Jezus, van Boeddha, van Mohammed etc. Daarbij vind je allerlei verschillen in de mate van stiptheid waarmee de volgelingen dit doen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Morgaine » vr 03 feb , 2006 17:25

Grappig forum :knipoog:
En grappig topic, ook. Heidi poste ergens anders een link naar de Godinnenpagina (waarvoor mijn complimenten! Ziet er doorwrocht uit) en via daar kwam ik op het forum.

Maar goed, ontopic:
Zelfs al zou dat meisje in een beetje een sektarisch clubje terecht zijn gekomen, dan nog is het haar eigen keuze om daar zo paranoïde mee om te gaan.


Laat me raden? Joyce Foekema - de Jong? Al dan niet onder pseudoniem? Die is binnen de wiccawereld redelijk bekend. Ze heeft idd eens wat lezingen bijgewoond. Is echter nooit ingewijd geweest in een reguliere wiccagroep.
Het lijkt mij persoonlijk een verwarde jonge vrouw met wellicht psychische problemen waar de EO op een hele nare manier misbruik van maakt. Demoniseren pur sang, inderdaad :evil:

De kritiek die ik hoorde ging er eigenlijk over dat er nogal strak wordt vastgehouden aan mannen- en vrouwenrollen, terwijl wicca juist een alternatief zou bieden aan godsdiensten die de rol van vrouwen had ingeperkt.

Wicca is geen alternatief voor monotheïstische godsdiensten. Daarvoor verschilt de religie wicca in haar kern veel te veel van de grote godsdiensten. Overigens is wicca geen godsdienst, maar een religie (in de zin van verbinden - relegare). Er wordt gewerkt met polariteit en op basis van gelijkwaardigheid. Mannen én vrouwen zijn gelijk, maar de energie die beiden hebben is verschillend. Deze energie wordt ingezet voor verschillende doeleinden. Overigens, als je het heel sec bekijkt is de hogepriesteres binnen de Wicca degene die het voor het zeggen heeft. Zij is 'de eerste onder gelijken'. Maar zonder haar hogepriester kan ze niet zoveel beginnen. En andersom geldt precies hetzelfde. Al is er óók een stroming (de Dianics) die alleen met de Godin en vrouwen werkt.

Persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee, het haalt de balans weg. En als het érgens om draait binnen de wicca, dan is het balans. Maar goed, zoveel heksen, zoveel meningen. De meesten zijn nogal eigen - wijs :knipoog:

Morgaine (die zich ook aanbevolen houdt mochten er nog meer hekserij/wiccavragen opkomen :knipoog:)
Morgaine
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr 03 feb , 2006 16:38
Woonplaats: Salland

Berichtdoor els » ma 06 feb , 2006 0:55

Hai Morgaine, leuk dat je het forum hier bezoekt, en bedankt voor je bijdrage. :lach2:

Laat me raden? Joyce Foekema - de Jong?


Haha, ik klikte even op de link, en er wordt inderdaad een Joyce Foekema genoemd. :p
Het is inderdaad een beetje flauw om zo iemand te gebruiken. Zo werkt het waarschijnlijk het makkelijkste: er is altijd wel iemand die zich in een bepaalde sfeer niet meer happy voelt, en overstapt naar een andere sfeer, waarmee je kan bewijzen dat jouw sfeer beter is.

Wicca is geen alternatief voor monotheïstische godsdiensten.


Ik bedoel denk ik dat veel mensen zich niet meer thuis voelen in de starre, mangerichte monotheïstische godsdiensten, maar toch wel behoefte hebben aan een soort religieuze omgeving. Wicca is voor velen aantrekkelijk om daarin te voorzien. Je werkt met een groep, je volgt samen bepaalde ideeën, je hebt dingen gemeenschappelijk, en je houdt daarbij vast aan een soort geloof dat meer aansluit bij de leefwereld van onze tijd.

En andersom geldt precies hetzelfde. Al is er óók een stroming (de Dianics) die alleen met de Godin en vrouwen werkt.

Persoonlijk kan ik daar niet zoveel mee, het haalt de balans weg.


Ik ben zelf wel geen wicca, maar ik weet wel dat ik soms wat zenuwachtig wordt van vrouwen die alleen met andere vrouwen willen werken, omdat ze mannen te bazig en te competitief vinden. Het is een beetje bevooroordeeld, en ik vind het bovendien escapistisch.
Ik snap wel waar ze een hekel aan hebben, maar in de praktijk ga je toch met mannen om die die eigenschappen niet hebben.

Maar goed, zoveel heksen, zoveel meningen.


Dat zouden ze dus bij de EO beter moeten begrijpen, in plaats van iemand uitzoeken die een negatieve ervaring heeft gehad. Maar misschien snap ik het ook wel: in het falen van anderen worden de EO-christenen weer bevestigd in de kracht van hun eigen godsdienst. Ze spiegelen zich dus het liefste aan mensen die ergens in zijn mislukt, om hun eigen geloof een basis te geven.

Bedankt voor je suggestie vragen over hekserij /wicca te beantwoorden. Zelf ben ik geen heks, maar ik ben altijd wel nieuwsgierig.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Morgaine » ma 06 feb , 2006 11:20

els schreef:Hai Morgaine, leuk dat je het forum hier bezoekt, en bedankt voor je bijdrage. :lach2:

Geen dank hoor :knipoog: Het is een interessant forum, en een interessante discussie. Als dat niet zo was, bleef ik niet hangen. Ik heb er een hekel aan om mijn tijd aan onzin te verspillen.

Het is inderdaad een beetje flauw om zo iemand te gebruiken. Zo werkt het waarschijnlijk het makkelijkste: er is altijd wel iemand die zich in een bepaalde sfeer niet meer happy voelt, en overstapt naar een andere sfeer, waarmee je kan bewijzen dat jouw sfeer beter is.

Klopt. Het is een negatieve vorm van bewijzen. Dat moet men zelf weten natuurlijk. Wat me tegen de borst stuit is dat er kwetsbare mensen voor gebruikt worden.

Ik bedoel denk ik dat veel mensen zich niet meer thuis voelen in de starre, mangerichte monotheïstische godsdiensten, maar toch wel behoefte hebben aan een soort religieuze omgeving.

Klopt. Het is een proces dat in de jaren '70 van de vorige eeuw zich duidelijk af begon te tekenen. Op mijn vorige computer had ik een afschrift van een lezing, gegeven aan de uni van Groningen, waarin het nieuwe christendom werd bekeken vanuit een feministisch perspectief. Maria is weer helemaal terug, heb ik begrepen :knipoog: Het starre, dogmatische, patriachale, hïearchische past ook niet meer in deze tijd natuurlijk. Het is niet langer zo dat 'de gemeente' alles wat de pastoor of dominee verteld voor zoete koek slikt. Het is een interessante ontwikkeling vind ik zelf.

Ik ben zelf wel geen wicca, maar ik weet wel dat ik soms wat zenuwachtig wordt van vrouwen die alleen met andere vrouwen willen werken, omdat ze mannen te bazig en te competitief vinden. Het is een beetje bevooroordeeld, en ik vind het bovendien escapistisch.

Ik ben het met je eens, het is een vorm van struisvogelpolitiek. Inplaats van een manier te vinden om er mee om te gaan, en vanuit dat perspectief de balans herstellen, vermijden we het maar helemaal.

Ik snap wel waar ze een hekel aan hebben, maar in de praktijk ga je toch met mannen om die die eigenschappen niet hebben.

Juist door het omgaan met 'haantjes', zoals ik ze graag noem, leer je waar de pijnpunten liggen. Waar nog werk gedaan moet worden, zowel in jezelf als in de maatschappij waarin we leven.


Maar misschien snap ik het ook wel: in het falen van anderen worden de EO-christenen weer bevestigd in de kracht van hun eigen godsdienst. Ze spiegelen zich dus het liefste aan mensen die ergens in zijn mislukt, om hun eigen geloof een basis te geven.

Dan snap je meer als ik :knipoog:
Ik vind het een uitermate negatieve en wankele basis die IMHO gewoon geen stand kán houden op den duur. Het christendom is een mooi geloof. Heeft veel sterke punten (het is alleen niet geschikt voor mij). Inplaats van die sterke punten te benadrukken kiest men een negatieve insteek. Zo creëer je een basis op angst, lijkt me niet de oorspronkelijke bedoeling van Jezus :roll:

maar ik ben altijd wel nieuwsgierig.

Ik ook. Vind ik een goede eigenschap :p

Morgaine.
Morgaine
 
Berichten: 5
Geregistreerd: vr 03 feb , 2006 16:38
Woonplaats: Salland

Berichtdoor els » ma 06 feb , 2006 12:37

Op mijn vorige computer had ik een afschrift van een lezing, gegeven aan de uni van Groningen, waarin het nieuwe christendom werd bekeken vanuit een feministisch perspectief. Maria is weer helemaal terug, heb ik begrepen. :wink:


Het komt denk ik mede doordat de kerk geen macht meer heeft over de 'kudde', om te bepalen wat ze moeten doen en denken. Dan kiezen mensen het vrije pad, en gaan zelf beginnen met het vormgeven van hun religie. Als die vrijheid er is, wordt de godsdienst meer een afspiegeling van de heersende ideologie, in plaats van een opgelegde dictatoriale wet die geen oog heeft voor de behoeftes van mensen.

Het is een interessante ontwikkeling vind ik zelf.


Vind ik ook. :) Het leukste is dat je zelf kan deelnemen aan deze ontwikkeling. Dat is toch heel wat anders dan naar de kerk gaan en ons door de pastoor laten vertellen wat we moeten vinden. We zijn allemaal een stuk mondiger geworden, ook op dit gebied.

Juist door het omgaan met 'haantjes', zoals ik ze graag noem, leer je waar de pijnpunten liggen.


Ik ben het daar wel mee eens, en je moet daar ook je weg in leren te vinden. Maar ik bedoel ook dat je sommige circuits vermijdt omdat die alles vertegenwoordigen waar je zelf niet achterstaat. Het zou misschien wel goed zijn voor een beter begrip om dat wel te doen, maar het kost je letterlijk een deel van je leven.

Een voorbeeld: de machocultuur op de beurs is zoiets, maar het is uitgesloten dat ik daar ooit tussen zou komen, want speculeren staat me gewoon tegen.

Maar ook die wereld boven dat zogenaamde 'glazen plafond' waar vrouwen steeds weer tegenaan schijnen te stuiten, en allerlei bestuursculturen die zijn bevolkt door mannen. Het zou aan de ene kant goed zijn als de boel eens werd geneutraliseerd door van die Femke Halsema-types, maar het punt is: veel vrouwen komen er ook niet tussen omdat ze een aversie tegen die cultuur hebben.

Toch zit daar wel de macht. We moeten die verhouding dus op een andere manier ontmantelen, als we er niet zelf aan kunnen deelnemen. Misschien door te zorgen dat andere, minder 'hanige' en machtsbeluste structuren het meer voor het zeggen krijgen. ??

Morgaine schreef:
Els schreef:Quote:
Maar misschien snap ik het ook wel: in het falen van anderen worden de EO-christenen weer bevestigd in de kracht van hun eigen godsdienst. Ze spiegelen zich dus het liefste aan mensen die ergens in zijn mislukt, om hun eigen geloof een basis te geven.


Dan snap je meer als ik :knipoog:


:lol:

Ik denk dat hier in de psychologie een verklaring voor bestaat: cognitieve dissonantie. In de wereld neem je allerlei dingen waar die conflicteren met jouw geloof of wereldbeeld. Maar dat leidt er niet toe dat je geloof op losse schroeven komt te staan. Je gaat juist op zoek naar waarnemingen (cognities) die jouw geloof of beeld bevestigen, zodat de verschillende cognities weer met elkaar in overeenstemming zijn.

Ik weet niet of ik het goed zeg, maar ik zit op dit moment die psychologische mechanismes te bestuderen, dus binnenkort zal ik het precies weten. :wijs:

In elk geval, dat kan zijn waarom de EO gelukkig is met onzekere, zoekende mensen die op een dag bij het christendom aankloppen. Er zijn natuurlijk ook legio 'dissonerende' cognities, zoals mensen die eruit stappen. Mensen als deze Joyce Foekema moeten dit herstellen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 06 feb , 2006 14:54

In de Trouw staat toevallig een interview met een priester die uit de RK-kerk is gestapt, en die motiveert waarom hij daar niet meer thuis is.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Heksenfeest

Berichtdoor Antiscience » ma 06 feb , 2006 18:18

Vier meestal op Burg Satzvey
http://www.burgsatzvey.de/
middeleeuwse muziek,
http://www.schelmish.de/

http://www.schelmish.com/musik/mp3/tempus/track02.mp3

http://www.schelmish.com/musik/mp3/codex/track03.mp3

http://www.schelmish.com/musik/mp3/codex/track08.mp3
Alchemist & Gaukler Kelvin Kalvus,
http://www.kelvin-kalvus.de/
heksenfeest , dansen rond het grote vuur, heksenmarkt.
De nacht van 30 april, de dag van 1 mei.

Misschien heeft er iemand zin om dit jaar mee te vieren.
Dan kan ik jullie gids zijn. :knipoog:
Antiscience
 
Berichten: 36
Geregistreerd: wo 25 jan , 2006 14:31
Woonplaats: Germany [Alexandrië -)

Wicca

Berichtdoor willy » za 25 feb , 2006 11:25

Wicca







willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Re: Wicca

Berichtdoor Antiscience » wo 01 maart , 2006 13:04

willy schreef:Wicca










bedankt voor de links,

blessed be
A.S.
Antiscience
 
Berichten: 36
Geregistreerd: wo 25 jan , 2006 14:31
Woonplaats: Germany [Alexandrië -)

Berichtdoor fbs33 » ma 29 mei , 2006 18:21

Balance schreef:
heidi schreef:Ja, dat klopt inderdaad, binnen de wicca wordt met de drievoudige Godin (maagd, moeder, oude wijze vrouw) gewerkt.

Misschien kun je iets meer over de wijze vrouw, de crone vertellen? Ik ben m.n. benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.


Zoals dat ik de oude wijze vrouw zie, is zij iemand die wijsheid bezit over het leven, de dood en wedergeboorte, iemand die ook vrede heeft met het feit dat ze op een gegeven moment dood gaat.
Omdat ze niet meer menustrueert houdt ze bepaalde krachten/wijsheid in zich.
Zij is degene die al zowel maagd als moeder is geweest, en nu door haar levenservaring andere (jongere) mensen kan helpen met raad.

Enne.. hoe wat in de praktijk werkt????

Groetjes,

heidi



**** Reactie van Balance:

Hoi Heidi

bedankt voor je antwoord. Ook al is het kort, je zegt zo ontzettend veel in die paar zinnen. Ik heb het uitgeprint en ga het gebruiken als uitgangspunt voor mijn verdere zoektocht. Het is m.i. het archetype van de oude wijze vrouw. In andere threads heb ik wel eens het nu heersende archetype van de held aangekaart. Dit is m.i. een puur mannelijk, patriarchaal archetype dat een verschrikkelijke hoop ellende heeft veroorzaakt en dat m.i. aan de basis ligt van veel wereldproblemen. Mijn zoektocht aan de hand van de vraag of dit archetype ook 'voor de vrouw'is en zonee welke vrouwelijke tegenhanger dan voor vrouwen geldig zou zijn, gaat steeds meer in de richting van dat van de oude wijze vrouw.

Door dat te zeggen trap ik een paar heilige huisjes om. In de eerste plaats is het woord 'oud' (oudere) in onze samenleving bijna een belediging. Probeer het maar eens uit: als je een scheldwoord erger wilt maken, zeg je gewoon het woord 'oud' ervoor. Er wordt ook altijd alle moeite gedaan om dat woord te vermijden: dan heet het opeens senior (waar is de vrouwlijke variant trouwens?) enz. Dus al je het hebt over oude wijze vrouw is dat al bijna een diskwalificatie op zich. Dat zegt zo ontzettend veel van onze moderne samenleving. (Laat mij het woord modern dan maar eens negatief gebruiken). M.a.w de eerste tegenstelling is die van jeugd/jong versus oud. Alles en iedereen moet jeugdig zijn en blijven tegenwoordig, dan tel je pas mee. Op naar de botox en plastische chirurg. En zalfjes en creme-pjes voor de man.

Verder zitten er nog een paar aardige tegestellingen in je tekst en in de archetypen die de basis zijn voor wat we tegenwoordig aanbidden en volgen.

Het woord 'wijze'. Ook dat is een onbekend fenomeen. We barsten van de kennis. Kennis wordt ontzettend belangrijk gevonden en zonder kennis kom je nergens. De hele wetenschap is gebaseerd op kennis. Aan kennis ontlenen mensen hun zekerheden. Van de andere kant zien we toch ook steeds weer hoe betrekkelijk kennis is (zie het stuk van Brunetti over Gimbutas c.s.) Als je echter iets over wijsheid vraagt, kijken mensen je wazig aan: wat bedoel je precies, waarom wil je dat weten? Dat zegt ook al iets. Mannen hebben het woord wijsheid 'ingepikt' en er filosofische systemen van gemaakt. Het wordt hoog tijd dat vrouwen 'wijsheid' (zoals zij dat ervaren) weer terugpakken. De wijsheid is van de vrouw!

Wijsheid is voor mij het vermogen goed met kennis om te gaan. Levenservaring (maar zelfs dat is niet echt noodzakelijk), rust, harmonie, autonomie, geduld, evenwicht, enz. Daar hoef je niet eens veel kennis voor te hebben. In andere threads gaat het vaak over de 'godinnenbeeldjes' die overal in de wereld gevonden zijn. Bijna altijd dikke vrouwenfiguren met grote borsten enz. Ik denk dat dat geen godinnenbeeldjes zijn maar wijze vrouwen.

Behalve wat jij zegt over wijze vrouwen in de oertijd, moeten we ons het volgende goed realiseren: geboorten waren in die tijd levensgevaarlijk en zeer angstige momenten. In die context is de vroedvrouw dus essentieel. De kennis en ervaring van hoe je kinderen en vrouwen moest helpen bij de geboorte waren essentieel voor het voortbestaan van een stam. Platweg gezegd: een goede vroedvrouw was meer dan goud waard. De wijze vrouw is voor een groot deel gebaseerd op de vroedvrouw van die tijd, die als een van de weinigen alles wist van bevallen en medicijnen en verzorging na de bevalling. Zij 'ging' dus over leven en dood, letterlijk. Ik weet bijna zeker dat die beeldjes geen godinnenbeeldjes zijn maar beeldjes van vroedvrouwen / lees: wijze vrouwen zijn. Het is niet voor niets dat de geslachtskenmerken en de dikke buiken en borsten zo kenmerkend en gedetailleerd zijn bij die beeldjes.
fbs33 schreef:
Balance schreef:
De laatste tegenstelling is die van de held/hero - man versus die van crone - vrouw. De samenleving is ingericht op de masculiene waarden van de 'held'. Daardoor zitten we nu met milieuvervuiling, oorlog, competitie, presteren, enz. enz.

Ik ben ervan overtuigd als de samenleving was ingericht op de waarden van de wijze vrouw/crone, dat de wereld er dan heel anders had uitgezien. Natuurlijk is dat een stuk moeilijker dan het op zich vrij simpele archetype van de held. Toch is dat m.i. de opgave waar we voor staan. Anders loopt het slecht af met de wereld.
Jouw 'overtuiging' stoelt duidelijk NIET op de diepte van jouw waarneming, waardoor ik me, als man en als altruist, geroepen voelde om je daarop te attenderen!
Het is de VROUW achter!! de man die hem met hoon en smaad stoort in zijn gezapige rust achter zijn krantje!
Door hem te wijzen op de grotere/duurdere auto van de buurman en hem dan op sarcastische wijze de vraag te stellen, "Schat, waarom hebben wij niet óók zo'n auto?"
Het woordje 'schat' komt daarbij met zoveel gemene bijtonen haar keelgat uit, dat hij verstijft in zijn stoel!
Verstijvend omdat hij door die vraag ineens geattendeerd wordt met de achterliggende gedachten van zijn vrouwke.
Een 'vrouwke' dat hem kennelijk een grote kluns vindt, in vergelijk met die buurman!
Een 'kluns' waaraan het lieve vrouwke zich niet zo enthousiast meer geven wil als in de tijden ervoor, toen hij nog een echt succesvolle man leek!
UITKOMST??
Hij begint met beloften,(om zijn nabije toekomst als huisvader veilig te stellen) om meer te gaan werken/verdienen, opslag te vragen etc. etc.
Of om de buurman te vermoorden misschien?
'Meer werken' betekent, langer achter die energievretende machine te staan, waardoor de rookwolken uit de krachtcentrale dikker worden, terwijl datgene wat hij maakt, misschien het gemak van vrouwen dient (wasmachine etc.!) die op hun beurt het noodzakelijk maken dat er misschien een nieuwe pijp in die krachtcentrale bijgeplaatst moet worden!
'De buurman vermoorden', heet in breder verband 'oorlog voeren'!!
En alwéér krijgt 'de man' de schuld??
Terwijl hij eigenlijk niets liever wilde dan van zijn biertje te lurken en naar de TV te kijken?(krant te lezen?)
Soms wil hij misschien een stoeipartijtje met zijn oudste zoon (om te laten zien wie nog steeds de sterkste is?)
De rest van zijn testosteron misschien vóór het slapen naar het gelukzalig kirrende vrouwke, is meestal alles wat hij wenst/fantaseert.
Wáár is de 'balans', van jouw verhaal??
Alsmede de praktische 'diepte' van jouw gespit?







:klok:
[/b]
fbs33
 
Berichten: 82
Geregistreerd: di 24 jan , 2006 3:20


Keer terug naar Moderne godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten