Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Friese goden - Wodan, Donar en Freiia

Over Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen, Noorse goden, Nederland etc.

Berichtdoor Miranda Mei » wo 28 apr , 2004 20:21

:bloos: hallo forumers,

is er ook iemand die me verwijzen kan naar Friese goden? Ik heb het idee dat die onder de Noorse goden vallen. Over Freiia kwam ik wel het een en ander te vinden.
Wie helpt me verder?

groet,
Miranda :duveltje:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor els » wo 28 apr , 2004 23:14

Hai Miranda,

Ben je een echte Friezin? Mooie handtekening heb je wel, en ik kan hem lezen ook nog. :lachen:

Van Freija kun je wel op aan dat ze Fries is, het is geloof ik zelfs zo dat Friesland (Frysia) naar haar genoemd is.

Ik weet ook dat het votiefbeeld van Hludana in Beetgum is gevonden. Ik geloof wel dat dat een Romeins votief is, maar men denkt dat het is genoemd naar een inheemse godin.

Ik weet niet precies wat het verschil is tussen Noorse en Germaanse goden, maar er leefden in Friesland toch ook Germanen.

Hier is een site met info over het Friese heidendom.



Het zou best wel kunnen dat ik ergens nog wat heb over Friesland, maar ik moet nu helaas naar bed. Zal later nog eens kijken.

Weltrusten! :slaap: :slaap:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Miranda Mei » do 29 apr , 2004 11:57

Els, :wijs:

hartelijk dank voor je hulp zover. Door de URL die je gaf van A. vd Wal ben ik al heel veel wijzer geworden.

Ja, ik ben Friezin, een dichtende Friezin ( ), en ik wil nog eens een gedicht schrijven over de Friese godenwereld, maar daar wist ik vrij weinig vanaf. Ik herinner me van vroeger: Wodan, Donar en Freiia. Wodan kon ik niet terugvinden op deze site, vandaar mijn zoektocht.

groet,
Miranda :duveltje:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor willy » do 29 apr , 2004 12:24

Foseti - een Friese god



:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » do 29 apr , 2004 16:23

Forseti

Afbeelding



:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 01 mei , 2004 17:33

Archeologie in het Buitenland

Uit de Gazet van Antwerpen van 18/11/2003.
In Zele bij Dendermonde hebben archeologen resten gevonden die erop wijzen dat in de 3de eeuw na Christus in het huidige Vlaanderen Friezen hebben gewoond. Wat vandaag Vlaanderen heet, stond toen onder Romeins gezag, maar Germaanse stammen zouden het gauw onder de voet lopen.
"Dankzij de Friese vondsten in Zele wordt nu duidelijk dat het om Vlaams en niet Nederlands Scheldegebied gaat", zegt Wim De Clercq, archeoloog van de Gentse Universiteit. Een team van archeologen van de Gentse Universiteit en de Vlaamse Gemeenschap graafden in Zele resten op van met de hand geboetseerde potten, gemaakt uit klei en naar vorm erg gelijkend op aardewerk dat ook in derde eeuw in Friesland opdook. De resten werden aangetroffen in een oude afvalput van een Romeinse nederzetting." De vondsten bewijzen dat Friezen in de tweede helft van de derde eeuw, na zelf verdreven te zijn uit hun woongebied aan de Noordzeekust, hun toevlucht hebben gezocht in Vlaams Scheldegebied. "De Friezen zijn vertrokken uit hun woongebied omdat het er te nat werd", zegt De Clercq. "In feite waren het een soort economische vluchtelingen. En ze hebben zich nadien honderden kilometers verder, bij ons dus, gevestigd".
Met de vondst van hun aardewerk is volgens De Clercq het tastbare bewijs geleverd van de vroegste immigratie van Germanen in het huidige Vlaanderen.

Opmerking: zelfs de Belgische archeologen blijven in dit betoog vasthouden aan de Hollandse mythen. De migratie heeft zich namelijk net andersom voltrokken. Het eerste Frisia lag in Frans- en Belgisch Vlaanderen (al ver voordat er één Romein een voet in Nederland had gezet, werden de Friezen vermeld), het tweede Frisia lag in Noord-Nederland.



:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Miranda Mei » za 01 mei , 2004 21:28

Ook voor bovenstaande links mijn hartelijke dank!

Ik wist al van de Friese vondsten in Vlaanderen. Van de Vlamingen die mijn Friese gedichten lezen ( mijn site is Belgisch) hoorde ik al dat sommige woorden uit het Fries hen erg bekend in de oren klonken. Er zijn Vlamingen die het Fries grotendeels kunnen volgen. Wij vermoedden al dat er Friezen vroeger verder zuidwaarts langs de kusten getrokken moesten zijn. Het is mooi dat dat nu ook wetenschappelijk ondersteund wordt.



vriendelijke groet,

Miranda Mei :duveltje:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor els » za 01 mei , 2004 21:28

Tsja, over Wodan is op deze site inderdaad niet zoveel te vinden. Ten eerste discrimineer ik (alleen maar godinnen :knipoog: ). Maar ik heb ook gewoon nog niet zoveel over Germaanse en Noorse goden.
Maar ik weet nog wel wat andere pagina's.

Op het web staat ook de 'Teutoonse Mythologie' van de gebroeders Grimm. Hier is de index:



Elke pagina bestaat ook weer uit diverse pagina's, daar kun je alleen komen door naar onder te scrollen en op de link (volgende pagina) te klikken. Daar kun je ontzettend veel vinden over Wodan, Donar en vele andere goden.

Nog twee naslagpagina's:

(Atlas van de Mythologie)

(encyclopedia mythica)

Als je in het algemeen geïnteresseerd bent in Germaanse of Noorse goden, zijn er diverse goede boeken te koop. Je zou kunnen proberen om de Edda op de kop te tikken. Ik heb hem zelf tweedehands, van prof. dr. Jan de Vries. Daar staan veel handige noten bij. Maar er zijn ook modernere vertalingen.

Edda op het web:

'Van Aegir tot Ymir, Personages en thema's uit de Germaanse en Noordse mythologie', van Paula Vermeyden en Arend Quak (Nijmegen SUN) is een heel goed naslagwerk, met alle goden op alfabetische volgorde, en ook erbij vermeld wat er uit welke bron komt.
Er staan ook heel veel afbeeldingen bij. Helaas nogal prijzig, dus je moet wel een liefhebber zijn.

Een ander boekje waar ik ook aan gehecht ben: Gods and myths of northern Europe, van H.R. Ellis Davison. Daarin worden ook veel mythen en sagen genoemd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 01 mei , 2004 21:48

Die Albert Delahaye ken ik eigenlijk van zijn theorie dat de lokatie van de Germanen bij Tacitus verkeerd is geïnterpreteerd. Hij zegt daarbij ook iets over de Friezen. Maar dat dateert van de eerste eeuw, niet van de derde, waar De Clerq het over heeft.



(klik op Tacitus)

Tacitus plaatst de Frisii eveneens ten noorden van de Bataven, ergo in Frankrijk en Vlaanderen, wat alle andere klassieke en vroeg-middeleeuwse schrijvers ook doen.


Die vondsten zijn natuurlijk betrouwbaar, en dat het Fries in Vlaanderen bekend voorkomt is wel leuk om te horen.
Maar die Delahaye is dacht ik wat controversieel. Ik vind zijn verhaal nogal verwarrend, eigenlijk. :verward:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Miranda Mei » zo 02 mei , 2004 11:02

:lach: Goedemorgen Els,

wat heb je veel tips zeg! Dat wordt weer speuren voor mij :lachen:
Maar daar houd ik wel van, dus ik blijf je maar bedanken.
Hoe komt het dat jij er zoveel van weet? Ben je historica, of is het allemaal pure belangstelling?

Natuurlijk moet je een beetje voorzichtig zijn met aannames, ook zoals die van Delahaye, maar ik kreeg wel keer op keer tips van Vlamingen die bepaalde, vrij onbekende Friese woorden zomaar herkenden. En ik denk zelf dat taal ontzettend land kan blijven hangen, zelfs al is die aan veranderingen onderhevig. Kijk maar naar het Fries op zichzelf. Op een relatief klein gebied toch zo'n 400.000 Friestaligen, en dan nog resten van het Noordfries in het noorden van Duitsland tot Denemarken toe.



groet,
Miranda Mei :duveltje:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor els » zo 02 mei , 2004 12:27

Hoe komt het dat jij er zoveel van weet? Ben je historica, of is het allemaal pure belangstelling?


Was ik maar een historica, dan zou ik iets beter begrijpen waar die Delahaye het allemaal over had. :snik:

Ik weet er niet echt veel van. Het is eigenlijk pure belangstelling.
Vergelijkende mythologie bestaat geloof ik niet echt als studie. Maar als je je erin gaat verdiepen is het erg fascinerend, dus er zijn heel wat mensen die er hun leven aan hebben gewijd.

Bedankt voor je link trouwens. Wat typisch eigenlijk dat Groningen zo tussen dat Friese gebied in ligt. Weet je trouwens of de Friese taal in West-Friesland (Noord-Holland) ook voorkomt?

En ik denk zelf dat taal ontzettend land kan blijven hangen, zelfs al is die aan veranderingen onderhevig.


Toch is het goed dat de Friezen actief hun cultuur proberen te bewaren. Want zie alleen maar hoe de televisie alle dialecten in Nederland heeft gladgestreken. Dat vind ik toch wel jammer, omdat er daardoor een soort binding met het verleden verdwijnt. Je kan er lang over discussiëren of dat erg is of niet. Moeten de Friezen hun taal wel koesteren, in plaats van mee te gaan in de vaart der volkeren?

Ik vraag me vaak af waarvoor het belangrijk is dat we proberen onze tradities te bewaren. Het is belangrijk voor je identiteit. Sommigen staan al snel klaar om dat 'nationalisme' te noemen, negatief bedoeld dus. Maar Mcdonalds en de televisie bieden toch ook een identiteit? Het is een ingewikkelde discussie, ik heb maar als principe aangenomen wel belangstelling te hebben voor 'mijn' verleden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 03 mei , 2004 8:24

Noorse mythologie

Miranda indien afbeeldingen ge belangstelling hebben ziehier een site, natuurlijk in de veronderstelling dat ge ze niet reeds kent.


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Miranda Mei » ma 03 mei , 2004 19:07

Weet je trouwens of de Friese taal in West-Friesland (Noord-Holland) ook voorkomt?


Bij mijn weten niet meer nee. West-Friesland is helemaal verhollandst.

Verder beschouw ik het opkomen voor je taal niet als nationalisme, zoals jij dat ook al voorzichtig uitdrukt Els. Friezen hebben niet meer de illusie om zelfstandig te worden. Ze waren ooit één van de Zeven Provinciën en zijn met een Nederlandssprekend overkoepelend bestuur akkoord gegaan. Friesland heeft daar altijd profijt van gehad, al blijft het noorden 'armer' dan het zuiden en westen. We hebben onze cultuur en daarmee onze eigenheid voor een groot deel kunnen bewaren en dat willen we blijven doen, omdat diversiteit geen teken van armoede is, maar juist van rijkdom. Onze rijkdom zit in de cultuur en natuur. En we blijven IN Friesland graag Fries spreken, maar daarbuiten passen we ons natuurlijk aan. Omgekeerd wordt er gehoopt dat gasten beseffen dat ze in een andere cultuur zijn beland wanneer ze Friesland bezoeken. Het is wel eens vreemd dat Nederlanders die Friesland bezoeken in het Nederlands toegesproken wensen te worden. Dat idee hebben ze niet wanneer in Frankrijk hen de Fransen in het Frans aanspreken.
Maar dat is een zijstraatje :bloos:

groet,
Miranda :duveltje:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor els » do 06 mei , 2004 4:05

Verder beschouw ik het opkomen voor je taal niet als nationalisme, zoals jij dat ook al voorzichtig uitdrukt Els.


Ik bedoel dat als je je taal en cultuur wil bewaren, je daar heel veel energie in moet steken, want onze wereld verandert zo snel dat een traditie binnen een generatie lijkt te zijn verdwenen. Dus als er niemand op kwam voor het Fries, dan vergaat het daarmee net als de andere dialecten, die ongemerkt zijn verdwenen. Dat is wel jammer, want juist uit die dialecten kun je veel leren over taalverwantschap.

We hebben onze cultuur en daarmee onze eigenheid voor een groot deel kunnen bewaren en dat willen we blijven doen, omdat diversiteit geen teken van armoede is, maar juist van rijkdom.


Helemaal mee eens. Maar diversiteit ontstaat wel weer opnieuw. Maar het bewaren van je eigen cultuur is meer dan diversiteit, het is een 'deur' naar je geschiedenis. Dat is tenminste zoals ik het ervaar, als ik probeer iets terug te vinden van ons verleden, maar ik kan niets vinden omdat die weg is doorgesneden.

Omgekeerd wordt er gehoopt dat gasten beseffen dat ze in een andere cultuur zijn beland wanneer ze Friesland bezoeken. Het is wel eens vreemd dat Nederlanders die Friesland bezoeken in het Nederlands toegesproken wensen te worden. Dat idee hebben ze niet wanneer in Frankrijk hen de Fransen in het Frans aanspreken.
Maar dat is een zijstraatje :bloos:



Klopt als een bus. :lol:
Gelukkig hebben de Friezen tot nu toe nooit hun teleurstelling tegen me laten blijken.
Maar goed, ik zal de volgende keer als ik in Friesland ben eens een Asterix in het Fries kopen. Er vanuit gaande dat die al bestaan, dan.

Doet me trouwens denken aan die afschuwelijke gewoonte op tv tegenwoordig om alles wat geen Amsterdamse tongval heeft te ondertitelen. Zelfs Belgische series die keurig ABN worden geacteerd, worden nu al ondertiteld. We worden vervreemd van onze eigen taal!!! Er zit niets anders op dan het heft maar in eigen handen te nemen. :wijs:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Miranda Mei » do 06 mei , 2004 12:01

Dus als er niemand op kwam voor het Fries, dan vergaat het daarmee net als de andere dialecten, die ongemerkt zijn verdwenen.


mevrouw! Let op uw taal :huh: Het Fries is géén dialect maar een taal die ouder is dan het Nederlands. Hier ben ik zeer gevoelig in :mopper:

Nee, zonder gekheid; ik ben er trots op. Ik hoop in het najaar af te studeren voor Nederlands en Fries, talen liggen me dus na aan het hart, ook al in verband met mijn hobby. Heb je al eens op mijn site gekeken?
Voor wat betreft de dialecten ben ik het roerend met je eens. Zoveel moeite kost het niet om een ander te verstaan, er zit alleen een accentje overheen en als je daar even aan went levert het vaak geen enkel probleem op. Ik heb de Achterhoekse zanger Bennie Joling wel eens horen zeggen in een interview dat mensen meteen denken dat je achterlijk bent of zo, wanneer je met een accent spreekt. Daarom moet ik ook altijd :D wanneer ik iemand met een zwaar accent hoor spreken en het blijkt later ene doctor zus of zo te zijn die de maling heeft aan het ABN. Voor de betekenis maakt het niet uit welke taal je spreekt, maar velen beschouwen taal als een statussymbool en onderdeel van je ontwikkeling.
Ik zie de uitspraak als een deel van iemands persoonlijkheid.
:yinyang:

groet,
Miranda :duveltje:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor willy » do 06 mei , 2004 15:30

Pagan Frisia



Lever dod as slaav (fries?) :wijs:

:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Miranda Mei » do 06 mei , 2004 16:34

Guest schreef:Pagan Frisia



Lever dod as slaav (fries?) :wijs:

:duivel:

[Lever dod as slaav ]

LEAVER DEA AS SLAEF ! :duivel:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor willy » vr 07 mei , 2004 7:44

LEAVER DEA AS SLAEF !

Ik veronderstel dat hetgeen ik geplaatst heb fout is?
Is Wikipedia dan ook fout?


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 07 mei , 2004 12:23

Guest schreef:
LEAVER DEA AS SLAEF !

Ik veronderstel dat hetgeen ik geplaatst heb fout is?
Is Wikipedia dan ook fout?


:duivel:

Ha! Dat had ik niet durven denken. Er bestaat zelfs een wikipedia-afdeling in het Fries. :lachen:



Het lijkt alleen wel een haatsite te zijn. :ai: :eek: :dung:

Ik probeerde nog iets over Friese goden te vinden, maar helaas staat er nog niet veel op.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Miranda Mei » vr 07 mei , 2004 12:34

els schreef:
Guest schreef:LEAVER DEA AS SLAEF !

Ik veronderstel dat hetgeen ik geplaatst heb fout is?
Is Wikipedia dan ook fout?


Willie,

ik denk dat het citaat Noordfries is, een dialect van het Fries, dat gesproken wordt in het noorden van Duitsland, rond Aurich. Maar in Westfriesland, bij ons dus, wordt die leus geschreven zoals ik dat deed.


groet,
Miranda :duveltje:
Miranda Mei
 
Berichten: 8
Geregistreerd: zo 12 okt , 2003 19:25

Berichtdoor els » vr 07 mei , 2004 13:11

mevrouw! Let op uw taal :huh: Het Fries is géén dialect maar een taal die ouder is dan het Nederlands. Hier ben ik zeer gevoelig in :mopper:


Oei. :bloos: Ik weet het hoor, ik drukte me geloof ik wat ongelukkig uit.
Sorry. :muts: :eek:

Ik heb de Achterhoekse zanger Bennie Joling wel eens horen zeggen in een interview dat mensen meteen denken dat je achterlijk bent of zo, wanneer je met een accent spreekt.


Ja, ik ken zelfs mensen die vinden dat je met een accent niet op de tv zou mogen spreken of het nieuws mag presenteren. Ik vind wel dat je uitspraak goed moet zijn, maar het is toch vreemd dat je niet mag horen waar iemand vandaan komt. Het gevolg is natuurlijk dat mensen met een bepaald neutraal accent meer autoriteit uitstralen. De grootste onbenullige praatjesmakers verkopen hun babbels op tv, en worden gerespecteerd omdat ze het zonder accent doen. Ik noem maar geen namen. :snik:
Onverstaanbaarheid door het inslikken van halve zinnen en woorden wordt overigens wel getolereerd, zelfs van minister-presidenten. :hung:

Ik ben trouwens opgegroeid in Gorkum (Zuid-Holland). Ik vond dat vroeger altijd een van de lelijkste accenten van Nederland, maar het lijkt in één generatie te zijn uitgestorven, en dat vind ik toch jammer, omdat er ook veel woorden en uitdrukkingen verdwenen zijn.

Ik probeer bijvoorbeeld op het moment oude Nederlandse woorden voor menstruatie te vinden, maar de meesten kennen die woorden niet meer. :huil2:

Heb je al eens op mijn site gekeken?


Ja, ik heb een kijkje genomen. Ik vind het heel leuk om die verhalen en gedichten in het Fries te lezen. Ook bedankt voor het geschiedenisverhaaltje, aan mij is dat wel besteed. :wijs:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor amzir2003@yahoo.com » za 08 mei , 2004 13:28

Bijdrage verplaatst, stond in verkeerd onderwerp:

[url=http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?t=31]http://www.nissaba.nl/cgi-bin/ikonboard.cgi?
s=409cb0cf2333ffff;act=ST;f=4;t=56;st=0[/url]



Edited By admin on 08 mei 2004 at 17:10
amzir2003@yahoo.com
 

Berichtdoor els » vr 13 aug , 2004 9:00

Op zoek naar godinnen in Nederland kwam ik nog een godin met de naam Baduhenna tegen. Dat zou een Friese oorlogsgodin zijn. :lach:

Er is zelfs een website voor Friezen die heet naar haar heilige bos, Baduhennawâld:



Zie hier voor meer info:



[url=http://members.lycos.nl/baduhenna/html/wat_is_baduhenna_.html]http://members.lycos.nl/baduhenna/html/
wat_is_baduhenna_.html[/url]

Hier staat nog wat over haar:



De lokatie was mogelijk Noord-Holland.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Freyja

Berichtdoor Freyja1957 » wo 22 maart , 2006 19:40

De Frieze Goden Zijn Scandinavische Goden

Wodan..Wotan.... zeggen ze hier in Fryslan en in de Scandinavische landen zeggen ze Odin....
Ik heb wel een Gedicht geschreven in het Fries over de Godin Freyja en dat heet Freyja's liet

Het land van de Friezen heerst vroeger vanaf Vlissingen tot hoog in Duitsland en Denemarken

De lijn liep over Vlissingen Utrecht en zo verder omhoog

Ik heb veel met de Godin Freyja......EN heb er ook Enkele gedichten over geschreven...

Ik hoor het wel als je belangstelling hebt

Freyja
Freyja1957
 
Berichten: 2
Geregistreerd: wo 22 maart , 2006 19:22

Berichtdoor els » wo 22 maart , 2006 20:57

Hai Freyja, welkom op het forum. Je kan je gedichten altijd plaatsen als je dat leuk vindt. :lach2:

Je kan het hier zetten, maar er is ook een gedichtenthread.



Miranda Mei schrijft heel mooi in het Fries, maar helaas is haar webstek bij het schrijvertje verdwenen. Volgens mij bestaat ze nog wel... maar ik kan geen website meer vinden.

Freyja, volgens mij was je trouwens al eerder aangemeld, gewoon als Freyja. Ik weet niet wat je liever wil, posten als Freyja of als Freyja1975? Want anders moet je misschien je eerdere aanmelding weer aan de praat zien te krijgen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Friezen

Berichtdoor willy » do 23 maart , 2006 14:16

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Freyja

Berichtdoor Xapphire » zo 14 mei , 2006 10:12

Freyja
Freyja is best known as a beautiful and seductive sex goddess. As such, she is the most popular goddess of the Germanic pantheon today. Freyja is credited with knowledge of seiðr, a form of magick often associated with female sexuality. Like many high-class women, she has a taste for gold and jewels. She is also strongly associated with war and battle. Oðin takes half of the slain to Valhalla, whilst Freyja takes the other half to her hall. The ancient lore presents Freyja as an independent and assertive goddess confident in using her feminine charms to help achieve her goals.

The Old Norse Freyja derives from a title meaning 'Lady', cognate with the modern German word Frau.

Freyja
Freyja is het meest bekend als een verlijdelijke sexgodin. Zodanig dat ze de meest populaire godin van het Germaanse pentheon is.
Freyja is gezegend met de kracht van seiðr , vaak geassocieerd met vrouwelijke sexualiteit. Zoals veel hoog gewaardeerde vrouwen , houdt de godin van goud en juwelen. Ze is geassocieerd met oorlog en het gevecht. De god Oðin neemt het ene deel van de verslagene in het Valhalla, zij neemt het andere deel tot haar rekening. De oude traditie (?"lore") stelt Freyja voor als een zelfverzekerde en assertive godin. Die vertrouwt in haar vrouwelijke charmes om haar doelen te bereiken.

In het oude Noors betekent Freyja de titel "Vrouwe". Verwant aan het huidig bestaande Duitse woord "Frau".

Bron:
Afbeelding
Xapphire
 
Berichten: 32
Geregistreerd: wo 27 jul , 2005 21:16

Berichtdoor els » zo 26 nov , 2006 21:40

Inmiddels staat ook op wikipedia iets over Baduhanna. Ik plak het hier maar bij, dan wordt het wat meer.

Baduhenna was een naam die verbonden werd met een woud dat in de eerste eeuw na Chr. in het gebied van het huidige West Friesland, IJsselmeer of Friesland lag. In 28 vond hier een veldslag plaats in het kader van de opstand van de Friezen tegen Olennius, landvoogd van de Romeinen.

Volgens de Annales van Tacitus werd dit woud als het 'heilige woud van Baduhenna' beschouwd. Baduhenna wordt algemeen als Friese oorlogsgodin beschouwd en haar naam zou dan zoiets als 'de gedrevene in (of door) de strijd' betekenen (samenhangend met Germaans *badwa, 'strijd'). Zeker is dit echter niet. Meer dan dat het woud met een vrouw werd geassocieerd is eigenlijk niet bekend.

Bij aanleg van de Zwolse wijk Stadshage zijn resten van dit oerbos in de grond aangetroffen.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Baduhenna
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Isthar » vr 08 dec , 2006 13:58

Ik lees regelmatig dat ook Heiloo in aanmerking komt als locatie?
Ze hebben daar in ieder geval vast een archeologische werkgroep Baduhenna.
Isthar
 
Berichten: 53
Geregistreerd: zo 02 maart , 2003 16:12
Woonplaats: Noord Holland

Berichtdoor els » vr 08 dec , 2006 21:13

In Heiloo zijn vorig jaar restanten van een vermeend of vermoedelijk heiligdom ontdekt.

http://www.nissaba.nl/nisphp/viewtopic.php?p=2778#2778

Dat zullen zij dan wel heel interessant hebben gevonden, zoiets in de achtertuin van een stichting voor archeologisch erfgoed. Het waren eigenlijk gaten in de blubber, waar ooit palen in hebben gezeten die een heiligdom konden vormen.
Maar helaas, het is niet zeker waar het om ging.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten