Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

opmerkingen (ik hoop dat ik niet negatief schrijf) - het over de berberse godinnen schrijven

Als je iets wil weten over de website en het forum, of er werkt iets niet goed, of je hebt tips en adviezen, of wil je op de hoogte blijven, dat kan allemaal hier.

Berichtdoor Âanti » ma 17 mei , 2004 15:38

hey,

ik heb dit (over aisha ) gelezen, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. omdat er de islam gehaald is, terwijl de islam niets met aisha te maken heeft. misschien wilde de auteur de islam als primitief relegie beschouwen, maar dat heeft (volgens mij) er niets mee te maken en vevolgens is dat een negatief punt. lees dit over "aisha":



kan er iemand het misverstand verklaren.

( ik vind deze site echt interissant, maar er is niet veel tijd aan de imazighische (berberse) godinnen besteden, en wat ik erg vind , is : de berberse godinnen of goden naar andere volkeren noemen. zoals athena ,poseidon , tanit en anderen.)

ik besef dat er gebrek is aan de berberse mytholgie.ik besef ook dat ik het mis kan hebben.

(ik denk dat herodotus zei dat athena en poseidon imazighen (berber) van oorsprong zijn, ook anderen.

lees dit als u wilt:

Âanti: deze Imazighische god was volgens de legende de zoon van de landgodin Ghaia en de zeegod Poseidon (de God van het water en de zee), en Tindjis was zijn vrouw. Âanti was een reusachtig grote God van ongeveer 30 meter lang, en was de beschermer van het land van de Imazighen tegen de vreemdelingen die van plan waren het land van de Imazighen binnen te dringen. Volgens de legende was hij een onverslaanbare God. Hij kon zijn kracht steeds vernieuwen door naar het land terug te keren en zijn lichaam met zand te zalven. Zo bleef hij onverslaanbaar zolang niemand zijn krachtsgeheim wist te ontdekken. Maar volgens andere legendes heeft de Griekse god Heracles dat geheim tenslotte kunnen ontdekken, en vervolgens kon hij hem verslaan. Sommige mythologen stellen dat dat gevecht in Noord-Afrika in de streek van Tanger is geweest. Een een paar onderzoekers denken dat zijn graf in Mzoera vlakbij Ithnayn Sidi Alyamni was. Dit graf is indrukwekkend aangepast aan de enorme lengte van Âanti. Er zijn ook sporen gevondenen bij de Griekse mythen die over het gevecht van Âanti en Heracles vertellen.

Amon: Deze god was een god voor zowel de Oude Egyptenaren als de Imazighen. De Imazighen die in hem geloofden werden Nasamon genoemd, en hier vertelde Herodotus over dat de Nasamon bepaalde rituelen uitoefenden om de toekomst te voorzeggen. Ze bezochten de graven van hun voorouders, en oefenden bepaalde rituelen uit en daarna moesten ze slapen, om de toekomst te verkennen in hun dromen. Amon werd symbolisch als ram beschouwd, als god van de vruchtbaarheid, kracht en het voortbestaan. Vroeger was het onomstreden, dat Amon een Egyptische god was. Maar nu begint men deze theorie in twijfel te trekken na de ontdekkingen van verschillende sporen die naar de god Amon als ram verwijzen in verschillende streken in Noord-Afrika en in de Sahara.

bron : openbare bron

succes.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » ma 17 mei , 2004 18:39

Hai Âanti,

Dank je wel voor je verhaal. Ik hoop dat ik iets met jouw informatie kan doen, ik zal zeker op zoek gaan.

( ik vind deze site echt interissant, maar er is niet veel tijd aan de imazighische (berberse) godinnen besteden, en wat ik erg vind , is : de berberse godinnen of goden naar andere volkeren noemen. zoals athena ,poseidon , tanit en anderen.)


Dat komt omdat ik die goden alleen maar ken via de Grieken de Romeinen. Ik denk ook niet dat wat zij erover zeggen precies klopt met de werkelijkheid.

Als je meer weet over imazighen goden en godinnen, hoor ik dat graag.

Ik ben ook bezig met een stukje over Kahina, alleen ik heb nog een probleem met het controleren van bronnen. Dat is wel geen godin, maar er bestaan wel wat verhalen over haar die raakvlakken hebben met de mythologie.

Ook ben ik een pagina aan het maken met afbeeldingen van oude rotstekeningen uit Noord-Afrika. Helaas staan daar nooit teksten bij, maar je kan het in elk geval vergelijken met andere afbeeldingen. Sommige stijlen zijn bijvoorbeeld duidelijk verwant aan Egypte.

ik besef dat er gebrek is aan de berberse mytholgie.ik besef ook dat ik het mis kan hebben.


Dat is zo! :heks:
Eerlijk gezegd, ik ben gewoon begonnen met het maken van deze website, en ik steek heel veel energie in het zoeken naar mythen van allerlei culturen. Ik heb het op het web gezet, zodat iedereen mij een beetje kan helpen. Er komen steeds dingen bij, en er worden ook nog wel eens dingetjes gewijzigd. :wijs:

(ik denk dat herodotus zei dat athena en poseidon imazighen (berber) van oorsprong zijn, ook anderen.


Ik ben het woord 'imazighen' nog nooit tegen gekomen in de oudheid, ook niet bij Herodotus. Ik heb daar wel naar gezocht, trouwens. Het enige wat ik weet is dat het woord Amazigh door sommigen in verband wordt gebracht met 'Amazones', die volgens de Grieken zowel in Noord-Afrika als in Azië rond de Zwarte Zee zouden wonen.

Het nadeel van Herodotus is ook dat hij niet zover westelijk is getrokken, hoewel hij er wel een aantal mededelingen over doet.

Maar ik zal het allemaal nog eens nachecken. Als je meer weet, hoor ik dat graag. :lach:

Bedankt voor het citaat over de Amazigh-goden. Het is wel zo dat ik toch probeer een bron te vinden voor Aanti en Tindjis. Bestaan daar teksten over, of zijn zij meer bekend uit verhalen of legendes of zo?

Op de rest van het verhaal en je verzoek over Aisha kom ik later nog even terug, ik moet er nu vandoor. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Âanti » di 18 mei , 2004 13:28

Hllo Els,

Bedankt voor jouw reactie ,ik vind het een goed idee zo'n prestatie te besteden aan de godinnen van verschillende culturen.

wat het woord "amazigh" betreft, zou jij wel gelijk kunnen hebben.
amazigh betekent - volgens de imazighen - vrije mensen, maar dat is waarschijnlijk niets anders dan de naam versieren , en met andere begrippen aanvullen, want die betekenis kan niet uit het woord amazigh gehaald worden.
sommigen verklaren dat als verbatering van het woord "Massyl".

hier vind jij een paar informaties over de imazighen:



(er zijn een paar fouten).

Toen herodotus schreef over de imazighen noemde ze met verschillende namen.
ik ben hier niet in gespecileseerd, en daarom verzoek ik jou voorzichtig met mijn opmerkingen te zijn.

jij weet dat amazigh berber betekent, dat staat ook in het artikel over de amazonen , amazigh is de naam waarmee de berber zich aanduiden in noord afrika.

een andere naam voor de imazighen bij herodotus is lybiers, de lybiers zijn niet alleen de lybiers (in ieder geval waren ze geen arabieren) maar de hele berbers (imazighen) .
hij schreef zelfs dat lubya (de steek van de berbers-lybiers- imazighen), in de streek tussen marocco en siwa , en tussen de middellandse zee en ergens in de streek van burkinafasso en niger. (dat was tamazgha of lubya).
((ik heb niets voor herodotus gelezen, het zijn alleen verwijzingen naar herorotus wat ik schrijf, of navertel)).

nu kunnen we het over athena en poseidon.
deze opmerking, heb ik in een orale documentairsband. het ging over de "aslili" wat "iets zoals "aliloya" bij de joden, misschien is de laatste de verbastering van de eerste is.
er werd over de godsdienstige muziek gesproken, en daarom verwezen ernaar dat hereodotus zei:
"de godsdienstige muziek is allereerst bij de lybiers (imazighen -berber ) verschenen, en daarna hebben de grieken die muziek van hen overgenomen zoals ze andere goden namen zoals :"athena" en "poseidon".

jij hebt ergens in geschreven, dat athena is weer te herleiden aan de lybische neith.
(dus het is niet erg vreemd).

wat poseidon betreft, kan ik zeggen dat "poseidon" met berberse (lybisch ...) woorden lijmt. vooral met die "po" wat "bo" in het tamazight (berbers) uitgesproken wordt.

jij hebt ook het verhaal van Âanti gelezen.

ik zou het ook graag willen hebben over tanit ,(de foenisische godin volgens het artikel dat over tanit ging).

tanit als woord is op de rijm van de berberse (lybische..) gebaseerd, want de de berberse woorden die vrouwelijk zijn beginnen met "t" en eindigden op "t" zoals "tamazight" (berberin) ,tarbat (meisje) ,tamatothd (vrouw). enzovoort..

jij schreef ook dat tanit ook tinnit uigesproken wordt, volgens mij (ik ben er blauw in). is deze interpretatie door de aanhangers van de berberse tanit , want tinnit wodt als "gesproken vertaalt en dat is een tamazight(berberse ,lybische ) woord.

ik denk ook dat de meeste mythologen tanit als lybische godin beschouwen ,want ze stellen dat die godin door de feniciers overgenomen is.

(momenteel heb ik geen bronnen, ik heb alleen maar een verwijzing gelezen). misschien zou nog terug keren naar deze godin.

ik hoop dat ik nog meer arikels over berberse godinnen zou lezen. zoals neith, want jij hebt ergens in geschreven "de lybische neith" maar als ik het artikel neith lees, dan vind ik geen verwijzing naar neith als lybische godin.

WAt aisha qandisha betreft, zou ik ernaar verwijzen dat de islam niets met aisha te maken heeft.
aisha was wel een vrouw voor mohamed (de profeet van de islam), maar dat betekent niet dat dat er iets mee te maken heeft.
zoals jij zei is dat een verbatering van een ander woord, misschien kan ik u verzekeren dat "aisha qandisha" nergens in de islam staat.
als ze wel uit de oudheid dateert, dan is dat meer duidelijk, want de islam was in het oosten , (de streek van het arabische schiereiland) niet in noord-afrika.
dus hoe kan er daar een verwant aan zijn?
ik vind het ook niet helemaal juist aisha , "djinn" te noemen, omdat "djinn" een arabisch woord is, terwijl jij schreef dat aisha uit de oudheid dateert, en zoals jij weet, was er geen arabisch in noord afrika in die tijd.
(jij schreeft ergens in ook "de foenisiche colonie", en dat is niet juist, de feniciers kwamen naar noord-afrika als aziel zoekers , zoals de geschiedenis of de legendes vertellen, en ze zijn verwolkomen dankzij het glimlachtje van de vluchende pinses van de feniciers voor de amazigh (lybisch ,berber) koning "iarbas" . dus het waren geen colonies , later werd dat wel gepland, maar dat was een reden voor hun einde (dus gelieve nauwkeurige termes
te gebruiken, want dat is soms heel belangrijk)).
het woord marokkaan zou ook niet helemaal kloppen, wantmarokko heeft niets met de oudheid te maken.

dus gelieve het misverstand te verklaren. ik ben geinterisseerd in je conclusie.

(jij merkt op dat er geen grote letters zijn, en ook de taalfouten, en hiervoor verontchuldig me)
succes
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » wo 19 mei , 2004 12:34

hallo els,

hier zijn een paar links naar dihya:

*

*

*

---
opmerkingen:

-1-men noemt dihya "alkahina" , zoals jij weet is die naam een -soort vloekwoord. want dat kan heks priester... betekenen. in ieder geval was dat een naam dat door de vijand voortgebracht is.

dus gelieve deze naam te vermijden, en jij kan er zeker naar verwijzen.

als jij naar ""akssil " zou verwijzen, dan gelive koceila te vermiden, want zijn juiste naam is "aksiel" .maar de oude arabieren houden van namen veranderen.

hij was ook geen jood, maar de arabieren noemen hem weer een jood.
-2- er zijn bronnen die op de arabische invalshoeken gebaseerd zijn. en omdat de moslims alles wat slecht voor hen vinden , noemen ze hem "een jood" of "een joodse". zelfs als ze geen joden zijn.

er wordt gezegd dat dihya (kahina) een joodse was. maar ik denk niet dat ze zo was. en ik denk niet dat ze echt bewijzen hebben, behalve wat de arabieren schreven.
(dus gelieve dit punt serieus te nemen).

3- er wordt gezegd dat dihya heel mooi was. maar niet alles wat er gezegd wordt, is juist .

-4- het is interissant naar het legendarische liedje "lalla bouya " te verwijzen. sommigen brengen dit liedje samen met het vermoorden van diya. (zie het eerste link).

jij weet veel meer dan mij, maar ik wou hiernaar verwijzen. als dat niet erg is.

succes
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor willy » wo 19 mei , 2004 18:46

Âanti, misschien hebt ge hier iets aan.











Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 20 mei , 2004 1:00

Hai Âanti,

Om te beginnen heel erg bedankt voor het kritische lezen. Ik ben nu ook bezig alles te lezen waar je naar verwees, het is inmiddels alweer veel, dus daarom duurt het even voor ik met een reactie kwam. Hier alvast een stukje.

Bedankt dat je erop wees dat Tinnit een Berbers woord is, en dat het gesproken betekent. Ik zal dat er zeker even bijzeten. Ook dat Poseidon niet helemaal vreemd is in het Tamazight, is wel interessant. Ik weet trouwens niet waar de Griekse naam vandaan komt, ik neem maar aan dat het van oorsprong geen grieks woord is.

ik hoop dat ik nog meer artikels over berberse godinnen zou lezen. zoals neith, want jij hebt ergens in geschreven "de lybische neith" maar als ik het artikel neith lees, dan vind ik geen verwijzing naar neith als lybische godin.


De naam 'Neith' klopt ook gewoon niet. Het heeft te maken met de gelijkstelling aan Athene, door de Grieken. En Athene is weer gelijkgesteld aan de Egyptische Neith. Daarom spreken veel mensen tegenwoordig ook over Lybische Neith, maar dat is net zo vaag als 'Athene' of 'Pallas'.

Het probleem is eigenlijk dat er geen naam is, en het is moeilijk om een godheid zonder naam in een alfabetische lijst te plaatsen. Daarom dacht ik aan aparte pagina's voor iets met afbeeldingen, die je dan bijvoorbeeld kan sorteren op lokatie.
Er is ook niet echt een verhaal, behalve wat de Grieken en Romeinen vertellen, en die gooien alles door elkaar.

Herodotus heeft het vaak over Athene in Lybië. Hij noemt allerlei gebruiken, en vergelijkt die dan met de Griekse Pallas of Athene, of zelfs Medusa of Gorgo (allemaal in verband met Athene). Wel is zeker dat Herodotus Neith van het Egyptische Sais Athene noemde.
Als je gaat zoeken naar verwantschap, vind je die ook altijd, omdat die er is. Maar hoe, dat is moeilijk te zeggen.

Hathor schijnt bijvoorbeeld deze titel te hebben: tanetu. Die titel wordt natuurlijk met 'Tanit' in verband gebracht, maar ook met Neith.

De verwarring komt ook omdat je met lokale tradities te maken hebt, en met allerlei deelaspecten. In de mondelinge overlevering veranderde dat allemaal nogal eens.

Wat een Lybische godin Neith betreft: Herodotus (de enige van wie ik wat meer uit het hoofd weet) beschrijft uitgebreid dat volgens zijn bronnen Athene in Lybië (bij het Tritonismeer) is geboren. Haar vader was Poseidon, haar moeder was Tritonis.
De mensen daar offerden volgens hem voornamelijk aan Athene, en verder aan Triton en aan Poseidon. Tsja. Daar moeten we het mee doen.

Het is trouwens wel zo dat tritons bij de Romeinen heel bekend waren als mensen die half vis half mens waren. Die worden weer geassocieerd met Venus etc. Maar die wezens waren in Afrika ook bekend. Er plaatste toevallig pas iemand een verzoek op het forum om 'Mami Wata' op te nemen, die een beroemde Afrikaanse godin zou zijn, en die een zeemeermin is. Ook Yemanja is zo iemand.

Ik denk dat die mythen wel allemaal met elkaar te maken kunnen hebben, maar het is mij een raadsel waarom Herodotus die Lybische godin Athene noemt. Gekker nog: het is Herodotus ook een raadsel! Hij spreekt zelf zijn verbazing erover uit. Dus ik neem dat hij de naam Athene ter plaatse heeft opgepikt, want anders zou hij die nooit genoemd hebben. Misschien was het wel een vorm van Tanit. Ik heb alleen geen idee waar je dat Tritonismeer moet zoeken. Tanit wordt in elk geval geassocieerd met dolfijnen, en die weer met tritons.

Hier is nog een stuk over Apuleius, waarin ook de namen door elkaar worden gegooid. Ik wou dat ook nog zeggen in mijn reactie over Aisha Qandisha, maar dat komt maar morgen, want ik ga toch maar eens naar bed. In dit stuk, dat er over gaat dat Apuleius een Berber was, worden de namen Neith, Tanit en Isis door elkaar gebruikt. Al met al weet ik daardoor niet of Apuleius nu was ingewijd in een cultus voor Tanit. Ik ken ook geen mysteriecultus van Tanit, wel van Neith, maar dat is weer in Egypte. Heel verwarrend allemaal. Maar het komt erop neer dat ik van Lybische goden en godinnen geen andere namen ken dan de Griekse, Egyptische of Romeinse, en Tanit en Hammon uit Carthago dan.



sommigen verklaren Amazigh als verbastering van het woord "Massyl".


Hmm, Herodotus heeft het wel een keer over Maxyen. Maar dat zal wel toeval zijn. Hij noemt heel wat volkeren in deze regio, en vertelt er de eigenaardigste dingen over.

((ik heb niets voor herodotus gelezen, het zijn alleen verwijzingen naar herorotus wat ik schrijf, of navertel)).


Nou, als je van (Nederlandstalig) lezen houdt, kun je jezelf een plezier doen, en de vertaling van Hein L. van Dolen aanschaffen. :lach: Het is heel leuk om te lezen, en er zit een woordindex in, zodat je heel veel op lokaties en namen kan zoeken.
Ik geef voor de zekerheid maar de titel en het ISBN-nummer van de paperback:
'Het verslag van mijn onderzoek', ISBN 90-6168-442-0

Niet opdringerig bedoeld hoor, maar als je hierin bent geïnteresseerd, is Herodotus toch wel erg leuk.

deze opmerking, heb ik in een orale documentairsband. het ging over de "aslili" wat "iets zoals "aliloya" bij de joden, misschien is de laatste de verbastering van de eerste is.
er werd over de godsdienstige muziek gesproken, en daarom verwezen ernaar dat hereodotus zei:
"de godsdienstige muziek is allereerst bij de lybiers (imazighen -berber ) verschenen, en daarna hebben de grieken die muziek van hen overgenomen zoals ze andere goden namen zoals :"athena" en "poseidon".


Bedankt voor de woorden ook. In mijn Herodotus-vertaling is het een keer vertaald als halleluja, en ook komt een keer de Griekse weergave ololu voor. In de christelijke liturgische zang is dat als een 'halleluja-troop' opgenomen, dat is een hele lange melodie die op één klinker wordt gezongen, bijvoorbeeld midden in een woord. Ik weet niet of die Afrikaanse zang echt de herkomst van het halleluja of van het troperen is, maar sommigen maken in elk geval wel die associatie.

Wat Herodotus zegt moeten we trouwens wel een beetje met een korreltje zout nemen, omdat hij vaak dingen inschat die hij helemaal niet kan weten. Hij heeft er gelijk in als hij zegt dat veel Griekse goden en gebruiken ergens anders vandaan komen, maar hij weet niet waarvandaan.

We waren trouwens al eens bezig met het uitzoeken waar bepaalde Tanit-symbolen nou vandaan kwamen, dat is misschien ook nog wel eens leuk om naar te kijken.



Nog even over dat de Feniciërs als vluchtelingen in Noord-Afrika aankwamen: zoiets wordt ook wel gezegd in een mythe over het onstaan van Karthago, namelijk over Elissa of Dido, de stichtster van Karthago. Maar dat is wel een mythe. De lokatie die de Feniciërs uitzochten is weer typerend voor dit zeevarende handelsvolk, namelijk aan een baai. Dat deden ze juist weer vanwege de voordelen die dit heeft als je zeevaart bedrijft. In elk geval, ik was ook bezig met een stukje over Elissa, en daarin staat waarom zij vluchtte uit Tyrus. De bedoeling is dat er dan ook weer een link komt van Tanit, dus dan komt die info vanzelf bij elkaar.

Ik moet echt weer eens wat vlijtiger worden. :snik:
Maar in plaats daarvan ga ik slapen. :slaap: :slaap:

Ik kom morgen met de rest. PS ook Willy bedankt voor de links.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 20 mei , 2004 1:11

Toch nog even één ding, het bewuste stukje waar je het over hebt gaat niet over Aisha, maar over Aisha Qandisha, die in de Marokkaanse volkscultuur bekend schijnt te zijn. Als het onduidelijk is, pas ik het even aan, maar goed, morgen dus kom ik erop terug. Zij is dus de djinn.... volgens de bronnen die ik erover vond.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 20 mei , 2004 12:15

Neith



Els, hier staat toch wel dat zij mogelijk uit Libië zou komen.

:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Âanti » do 20 mei , 2004 14:25

hallo willy ,
bedankt voor de links. ik heb ook een link gepost over de imazighen, maar jammer genoeg zijn er daar een paar fouten in.

ik heb ook een paar links over dihya gepost, niet omdat ze belangrijk zijn maar als verwijzing.

de door jou geposte links zijn ook prachtig.


hallo els,

bedankt voor je nuttige informaties.

wat aisha betreft, heb ik het over aisha qandisha niet over aisha ,ik wou gewoon de hele naam niet schrijven.

dus ik had het over aisha qandisha, niet over de vrouw van de profeet.

vroeger dacht ik dat ze wel bestond ,als krijgster, maar omdat de volkeren van overdrijven houden, beschouwden haar als mythe. nu lees ik er wel verwijzingen naar dat ze veel ouder dan wat er gezegd wordt.

(ik dacht dat ze wou wraaknemen tegen de portugezen, en dat deed ze met haar manieren van "mannen verleiden". maar dat blijkkt niet juist te zijn).

dus als ze zo oud is, dan zou ze wel een andere naam hebben. djinn betekent spook in het arabisch (mijn nederlands is slecht , en deze vertaling kan niet nauwkeurig zijn).

"een congolees zei me ooit dat 'mami watta' zeemeermin betekent" ,in het soahili als ik me goed herinner.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor willy » do 20 mei , 2004 16:24

Âanta, nog een paar URL's, Wikipedia hebt ge ook, maar ik heb hem er toch maar bijgezet. Als ik niet mis ben, bent u waarschijnlijk franstalig, er zijn dus ook franse URL's bij:











Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 21 mei , 2004 14:20

ik heb dit (over aisha ) gelezen, maar ik ben er niet helemaal tevreden over. omdat er de islam gehaald is, terwijl de islam niets met aisha te maken heeft. misschien wilde de auteur de islam als primitief relegie beschouwen, maar dat heeft (volgens mij) er niets mee te maken en vevolgens is dat een negatief punt.


Ik zou geen godsdienst denk ik primitief noemen of juist ontwikkeld. Ik ben eigenlijk atheïstisch, dus ik begrijp geen enkele godsdienst. :hmm:

Ik vind oorlog en geweld primitief, of dat nou in de godsdiensten zit, of dat het iemand lukt een stad op te blazen met behulp van een paar suffe atomen. :snik:

Ik probeer alles zo neutraal mogelijk op te schrijven, maar het kan best dat ik soms wat eigenwijs overkom. Ik was ooit begonnen met het uitpluizen van de bijbel, hoe daar de oude godsdiensten met hun goden in terecht zijn gekomen. Nu zie ik hetzelfde in de islam. Ik kijk naar de overeenkomsten met oudere verhalen, maar mensen die wel in die godsdiensten geloven willen dit vaak gescheiden houden.

Wat het woord 'djinn' betreft; 'spook' is een goed woord, of 'geest'. Er wordt ook wel 'duivel' gezegd. Etymologisch schijnt het hetzelfde te zijn als 'genius'.

Wat Aisha Qandisha als djinn betreft; voor mij zijn het niet meer dan volksverhalen, maar er zijn blijkbaar toch mensen die in haar geloven, omdat er een soort 'duiveluitdrijvingsrituelen' schijnen te bestaan, voor mensen die denken van haar bezeten te zijn. Het gaat dus misschien om oude ideeën, die zich niet laten uitroeien. Net zoiets als dat je hier ook nog altijd mensen hebt die geesten oproepen.
Maar onder Surinamers - om maar een groep te noemen - bestaat dit geloof wel degelijk, en zij hebben het natuurlijk meegenomen uit Afrika.

Ik heb het woord 'islamitische' veranderd in 'Arabische', dan wordt misschien duidelijker dat het om een ander gebied gaat. Ik dacht eigenlijk dat het wel duidelijk was, maar misschien komt het omdat ik er anders tegenaan kijk. Ik zal het nog eens kritisch doorlezen.

Dit is hoe ik het zie: Aisha Qandisha en Aisha hebben een gemeenschappelijke voorgeschiedenis, ze hebben beide kenmerken van Isis-verering opgenomen.
Isis was in een heel groot gebied populair, alleen al door de Romeinse overheersing, maar ook door allerlei andere contacten. Isis-verering kwam ook voor onder de oude Arabieren in hun kolonies in Syrië, maar ik weet niet onder welke naam.
Vele verhalen leefden zo sterk, dat ze niet wilden verdwijnen, en daarom werden ze opgenomen in de nieuwe godsdiensten. In Aisha Qandisha zie je wat het jodendom, christendom en islam probeerden te onderdrukken. Andere aspecten van Isis gingen over op Maria of Aisha etc. Zij laten juist het beeld zien dat deze godsdiensten wilden uitdragen.

Hetzelfde geldt ook voor andere goden en godinnen.

Sorry dat het zo lang werd. Ik hoopte dat ik zo kon uitleggen waarom ik schrijf wat ik schrijf.

"een congolees zei me ooit dat 'mami watta' zeemeermin betekent" ,in het soahili als ik me goed herinner.


Bedankt, ik zal het onthouden. :D

Vroeger was het onomstreden, dat Amon een Egyptische god was. Maar nu begint men deze theorie in twijfel te trekken na de ontdekkingen van verschillende sporen die naar de god Amon als ram verwijzen in verschillende streken in Noord-Afrika en in de Sahara.


Jammer dat ik niet zo thuis ben in de mannelijke goden. Vroeger werden culturen vaak als een soort eenheid bestudeerd. Maar als je de grenzen negeert, zie je vanzelf dat de ontwikkeling veel breder was. Ik dacht trouwens dat in Egypte ook nu nog een Berbertaal voorkomt.
Amon werd niet sinds de oudste tijd vereerd, pas sinds de 12e dynastie (dat heb ik even opgezocht), maar het is eigenlijk niet zo duidelijk waar hij precies vandaan kwam. Jammer dat je niet op 'ram' kan zoeken, als je er meer van wil weten, moet je echt alles naspitten.

Ook nog bedankt voor de info over Dihya, ik dacht dat ik al heel veel over haar had gevonden, maar er blijkt dus nog veel meer te zijn. :D

Wat betreft haar joodse afkomst: de Arabieren gaven haar inderdaad de naam kahina, maar dit woord is ook verwant aan een soortgelijke joodse titel. (Het zijn beide semitische talen.) Die titel is nog altijd een joodse achternaam (in Nederland is dat Cohen). Misschien is ze daarom wel joods genoemd.
Maar ik ben met je eens, daarvoor is geen enkel bewijs.

Het interessante aan Dihya is dat iedereen haar claimt, en iedereen vertelt het verhaal om zijn eigen mening te geven. Onder de Imazighen bestaat bijvoorbeeld een groep die zegt dat Kahina slecht was omdat ze tegen de islam streed, en een andere groep zegt juist dat zij streed voor het behoud van haar eigen cultuur. Ik dacht eerst dat dat een moderne interpretatie was, maar het blijkt dat dat vroeger ook al zo was. Volgens antieke moslimschrijvers liet zij haar zoons tot de islam overgaan, maar volgens anderen is dat juist weer niet zo.

Je kan er weinig uit opmaken, behalve dat ze van grote betekenis was.

als jij naar ""akssil " zou verwijzen, dan gelive koceila te vermiden, want zijn juiste naam is "aksiel" .maar de oude arabieren houden van namen veranderen.


Bedankt, ook dat zal ik onthouden. :knipoog:

Dat volksliedje zal ik noemen. Ik heb eerlijk gezegd muziekwetenschap gestudeerd (niet helemaal afgemaakt, helaas), dus ik ben altijd wel speciaal geïnteresseerd in muziek.

PS, ik vind je Nederlands erg goed. Een accentje is altijd wel charmant, ook. :p Ik heb wat Tamazight bekeken, en het lijkt een totaal andere taal dan Nederlands. Het lijkt me moeilijk om te leren, omdat alle woorden anders zijn.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 21 mei , 2004 14:38

vroeger dacht ik dat ze wel bestond ,als krijgster, maar omdat de volkeren van overdrijven houden, beschouwden haar als mythe. nu lees ik er wel verwijzingen naar dat ze veel ouder dan wat er gezegd wordt.

(ik dacht dat ze wou wraaknemen tegen de portugezen, en dat deed ze met haar manieren van "mannen verleiden". maar dat blijkkt niet juist te zijn).


Dat klinkt toch allemaal wel als overblijfselen van oudere godinnen of culturen. Die verhalen ontstaan misschien gewoon steeds opnieuw. Misschien worden ze mondeling overgeleverd, en worden er af en toe elementen uit andere verhalen aan toegevoegd.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 21 mei , 2004 17:20

Amon

Amon verhief zich verre boven en buiten alle andere godheden: hij gaat de hemel te boven en is dieper dan de onderwereld. Zijn mysterie is vervat in zijn naam: aangezien zijn wezen onvatbaar is kan hij niet benoemd worden met termen die zijn innerlijke kenmerken aanduiden; daarom is de onderliggende gedachte bij de naam Amon die van verborgenheid en de naam zelf het beste te vertalen als degene die zichzelf verbergt. Zijn identiteit is zo geheim dat zelfs geen andere god zijn werkelijke naam kent. In de woorden van de hymne in de Papyrus Leiden is Amon te groot om te onderzoeken en te machtig om te kennen. Als een god met scheppende krachten is hij verwant aan de oudere, steeds met opgerichte fallus afgebeelde, godheid Min, de oergod van Koptos (nu Kift). De benaming waarmee zijn onfeilbare vruchtbaarheid wordt uitgedrukt is die van Stier van zijn Moeder. Voor Amon als universele heerser, getooid met de titels Heer van de Tronen van de Twee Landen (de twee delen van Egypte) en Koning der Goden, werden in Thebe zulke indrukwekkende tempels gebouwd dat de roem van Thebes pracht zich ver buiten de Egyptische grenzen verbreidde. Thebe werd als vanzelfsprekend geacht de plek te zijn waar de oerheuvel verrezen was aan het begin van alle tijd. In de scheppingsmythologie van Hermopolis is Amon niet meer dan één van het Achttal oerkrachten. In de Thebaanse theologie wordt hij de alles overheersende godheid, verheven boven de schepping zelf en boven het Achttal dat door een gezamenlijke krachtsinspanning de oerheuvel opwerpt. Amon, hij die zichzelf vorm gaf, wekte zichzelf tot bestaan nog voordat er welke andere materie dan ook bestond. De mythevorming gaat niet in op de precieze details van deze mysterieuze gebeurtenis: wel wordt de atmosfeer ervan opgeroepen in het beeld van zijn fluïdum dat met zijn lichaam samensmelt en zo een kosmisch ei vormt. Als hij eenmaal opgekomen is vormt Amon de oermaterie - de elementen van het Achttal waarvan hij zelf deel uitmaakt. In deze zin wordt hij de Eerste uit wie de Eersten geboren werden.
Maar er was in het heelal (nog steeds) geen licht, geen geluid en geen beweging. Het schijnt zo te zijn alsof Amon de scheppende uitbarsting van energie was die het Achttal in beweging bracht. Amon is dan in andere woorden een levenbrengende bries over de oermaterie, een bries die wervelt over het inerte oerwater en dit in de maalstroom brengt die dan de oerheuvel opwerpt. De hymne in de Papyrus Leiden geeft een ander beeld van Amon die de scheppende activiteit opwekt. Het toneel is de doodse stilte die heerst in de kosmos. In deze stilte weergalmt plotseling de Schreeuw van de Wilde Gans die elk oog opent en de kosmos in beroering brengt.
De Thebaanse theologen geven een uitvoerige uitwerking aan het idee dat alle schijnbaar belangrijke godheden niet meer zijn dan projecties van Amon. Amon zakt na de schepping dan ook niet met de rest van het Achttal terug in de vergetelheid, maar wordt Ta-tenen, de oerheuvel zelf. Hij ontwikkelt zich tot de zonnegod hoog aan de hemel die zich steeds weer verjongt in de cyclus van zonsondergang en zonsopgang. De Enneade van Heliopolis is een manifestatie van Amon. In feite is elke god een uiterlijk beeld van Amon; drie goden in het bijzonder vormen de eenheid die Amon is: Ra is zijn gezicht, Ptah zijn lichaam en Amon zijn verborgen identiteit.
Geregeld werd het standbeeld van Amon dat in Karnak stond naar dit heiligdom gebracht met het doel dat het zijn voorouder zou kunnen begroeten: een oervorm van zichzelf, voorgesteld als een slang. De slang werd omschreven als Kem-atef of degene die zijn moment voltooid heeft. De Griekse schrijver Plutarchus (ca. 40-120 n.C.) beschreef de slang als Knef en vermeldde dat de bewoners van Thebe geen andere god dan deze aanbaden. In de scheppingsmythologie is Amon met Amaunet een van het Achttal oerkrachten van de Ogdoade van Hermopolis Magna. Wanneer Thebe hoofdstad wordt ontwikkeld hij zich tot rijksgod en vereenzelvigd met Ra, de zonnegod van Heliopolis, en vereert onder de naam Amonrasonter, Amon-Ra, koning der goden. Amon vormt een godentriade met Moet en Chonsoe. Amon-Ra, zijn moeders echtgenoot en ook haar zoon. Afgebeeld in mensengedaante en draagt een hoge, cilindervormige kroon met daarop twee lange veren. Amon zit vaak op een troon; heeft dan soms een staf en een dorsvlegel in de hand, tekenen van waardigheid van de door Amon beschermde farao. De ram, symbool van seksuele energie, was aan hem gewijd en waarschijnlijk een van de vormen waarin hij oorspronkelijk werd aanbeden. Ook de gans is met hem verbonden. Als Amon-Ra kan hij een zonneschijf en een leeuw hebben. Als luchtgod vereenzelvigd met Sjoe of werd de ziel van Sjoe genoemd. Bij de Grieken gelijkgesteld met Zeus, bij de Romeinen met Jupiter. Amon of Amoun is ouder dan Amon-Ra, en is vereenzelvigd met Baal. Amon-Ra was Ra, de onzichtbare zon, de Zon der Gerechtigheid, of de Here God is als de Zon. Hij is de Mysterie God en de hiëroglyfen van zijn naam zijn meestal omgekeerd. Hij is Pan, esoterisch de gehele Natuur, en daardoor het heelal, en de God van de Eeuwigheid. Ra, als vastgesteld op een oude inscriptie, was: Neith’s enige geboren zoon maar niet door haar verwekt. Hij wordt genoemd de zelfverwekte Ra, en schiep goedheid met een blik van zijn vurig oog, zoals Set-Typhon het kwaad schiep met het zijne. Als Amon-Ra, is hij de God van de Werelden op de troon geplaatst met de zonneschijf en verschijnt hij in de peilloze diepte van de hemel.

Een hymne spelt de naam Amen-Ra, en begroet hem als de God van de Tronen van de aarde. God van de Waarheid; Vader der goden; Schepper van de mens en de dieren; God van alle bestaan; Verlichter van de aarde, rustig de hemel doorreizend. Alle harten aanschouwen U vertederend, Heer van het leven, gezondheid en kracht! Wij aanbidden Uw levenskracht, zij alleen maakte ons.

Het was tot de god met het ramshoofd dat de Joden lammeren offerden, en het lam van de Christelijke godsdienst is een verdoken herinnering aan de ramgod.
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Âanti » vr 21 mei , 2004 21:42

hallo willy,

ik heb ergens in gelezen dat toen de Grieken egypte wilden bezetten werden er adviezen aan het leger gegeven door de grieken inclusief Aristotalis om eesrt de zegenen van amon te vragen, indrukwekkend hebben ze dat niet aan de egyptenaren gevraagd maar aan de imazighen van siwa in egypte. zo moesten de grieken zes honnderd kilometers in de shara lopen tot de imazighen van siwa , om hun zegenen te vragen.

dit wil ernaar verwijzen dat amon een amazigh (lybische ,berberse .. ) god was.

er zijn ook tekeningen in tamazgha (de regio van de imazighen) gevonden , en er blijkt daar waarschijnlijk uit dat die tekeningen ouder dan de tekeningen van de egyptenaren.

en dat zijn andere bewijzen. maar volgens degene die dit schreef , is het nog omstreden.

ik heb ergens in ook dat ammon egyptisch en tamazight (lybische ,berberse ) woord, en het wordt ook als water en veiligheid geïnterpritteerd.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » za 22 mei , 2004 9:54

Guest schreef:Neith



Els, hier staat toch wel dat zij mogelijk uit Libië zou komen.

:duivel:

Hier is het citaat waarin dit wordt gezegd:

. For arguments concerning the connections of Libya and Egypt, with particular emphasis upon Neith, see, Oric Bates, The Eastern Libyans, (Frank Cass, London, 1914), pp. 205 ff.; Kees and Blissing, Re-Heligtum, II (Plate 7, figure 17) and III, Plate 9, where Neith and Libya figure prominently in the Sed festivals of Nuserre and Djoser, and A. R. David, The Ancient Egyptians: Religious Beliefs and Practices, (London, 1982), p. 145.


Misschien is dit gedeeltelijk logisch, omdat Egypte niet los staat van de omgeving, zeker niet voor het Egyptische rijk ontstond. Het probleem is volgens mij meer dat de Egyptische goden een beetje werden beschouwd alsof ze speciaal voor Egypte uit de hemel kwamen vallen. Maar ze kwamen natuurlijk niet uit het niets.

Over (Noord-)Afrika is veel bekend over vrouwelijke strijdsters en er is melding van vrouwelijke boogschutters. Dus misschien is dat een raakvlak met Neith (die als symbool pijlen heeft).

Maar pijlen horen ook bij Anath, die ook met Neith in verband wordt gebracht, en ook de oorlogsgodin Ishtar werd afgebeeld met pijlen. Dus zolang we onze geschiedenis met zekerheid kunnen herleiden, zie je verwantschap tussen Egyptische goden en de goden van de Akkadiërs of Assyriërs. De continuïteit is dus misschien veel breder.

Natuurlijk kan de invloed wel wederzijds zijn, en in dit verhaal is de hele Amazigh-cultuur wat uit beeld gebleven. Misschien komt dit doordat ze nauwelijks geschreven bronnen achterlieten. Wie schrijft, die blijft, zeggen ze. Maar okee, dan zeggen we het voorlopig met beelden. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » za 22 mei , 2004 10:17

Willy, trouwens bedankt voor je mail met de foutmelding. Blijkbaar vindt hij dat mijn 'diskquotum is overschreden'. Ik heb wat bestanden weggegooid, en dat hielp, maar snappen doe ik het ook niet, want ik heb ruimte zat. ???
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » za 22 mei , 2004 10:42

Els, ik denk dat het artikel te groot was, ik zal er in het vervolg beter op letten om het wat in te korten.

Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » za 22 mei , 2004 10:48

dit wil ernaar verwijzen dat amon een amazigh (lybische ,berberse .. ) god was.


Âanti, waarom willen jullie toch altijd van een god of godin dat zij van jullie ras afkomstig zijn. De goden zijn symbolen van alles wat in de Natuur gebeurt. Achter de liturgie is een astronomie verborgen, die in allegorieën en symbolen werd uitgedrukt.
Welk belang heeft dat nu of zij Berbers of Friezen of Hottentotten zijn. Verklaar mij liever waarom zij er zijn en wat zij werkelijk voorstellen en niet de dooddoeners, zoals, dit is een oorlogsgod (godin) en die een vruchtbaarheidsgod (godin) enz.
Die benamingen zijn er maar gekomen nadat er langzaam aan een taal is ontstaan uit de uitgestoten klanken van de eerste mensen. Dieren verstaan elkaar ook en toch spreken zij volgens ons niet. Alle rassen hebben goden en godinnen en allemaal betekenen zij ongeveer hetzelfde onder een naam die uit hun cultuur is voortgekomen.
Hoe zou men tienduizend jaar voor de ons bekende geschiedenis het Principe dat nu Amon is hebben genoemd, tenminste als er toen al een taal had bestaan? En zou die Berbers zijn geweest?

Amon

In Hebrew is formed of the letters A M N = 1, 40, 50 = 91, and is thus a simile of Jehovah Adonai =10, 5, 6, 5 and 1, 4, 50, 10 = 91 together; it is one form of the Hebrew word for truth. In common parlance, Amen is said to mean so be it, but in esoteric parlance, Amen means the concealed. Manetho Sebennites says the word signifies that which is hidden and we know through Hecatæus and others that the Egyptians used the word to call upon their great God of Mystery, Ammon (or Ammas, the hidden god) to make him conspicuous and manifest to them. Bonomi, the hieroglyphist, calls his worshippers very pertinently the Amenoph, and Bonwick quotes a writer who says: Ammon, the hidden god, will remain for ever hidden till anthropomorphically revealed; gods who are afar off are useless. Amen is styled Lord of the new-moon festival. Jehovah-Adonai is a new form of the ram-headed god Amoun or Ammon who was invoked by the Egyptian priests under the name of Amen.

One of the great gods of Egypt. Ammon or Amoun is far older than Amoun-Ra, and is identified with Baal Hammon, the Lord of Heaven. Amoun-Ra was Ra the Spiritual Sun, the Sun of Righteousness, for - the Lord God is a Sun. He is the God of Mystery and the hieroglyphics of his name are often reversed. He is Pan, All-Nature esoterically, and therefore the universe, and the Lord of Eternity. Ra, as declared by an old inscription, was begotten by Neith but not engendered. He is called the self-begotten Ra and created goodness from a glance of his fiery eye, as Set-Typhon created evil from his. As Ammon (also Amoun and Amen), Ra, he is Lord of the worlds enthroned on the Sun’s disk and appears in the abyss of heaven. A very ancient hymn spells the name Amen-Ra, and hails the Lord of the thrones of the earth… Lord of Truth, father of the gods, maker of man, creator of the beasts, Lord of Existence, Enlightener of the Earth, sailing in heaven in tranquility. All hearts are softened at beholding thee, sovereign of life, health and strength! We worship they spirit who alone made us, (See Bonwick’s Egyptian Belief). Ammon Ra is called his mother’s husband and her son. (See Chnoumis and Chnouphis and also Secret Doctrine I, pp.91 and 393). It was to the ram-headed god that the Jews sacrificed lambs, and the lamb of Christian theology is a disguised reminiscence of the ram.

H. P. Blavatsky: The Theosophical Glossary

:p
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Âanti » za 22 mei , 2004 12:03

hallo willy,

jammer genoeg was je laatste artikel in het engels, en daar snap ik niet veel van.

maar jij hebt een vraag gesteld.

waarom moeten we de goden naar ons ras noemen?

heel simpel, als ze berberse lybische tamazight goden zijn, dan moeten zo beschouwd worden.

het is onvoorspelbaar erger als ze van een ander ras zijn , en toch worden ze naar ander ras genoemd.

misschien ga ik je de vraag stellen, waarom worden die goden altijd naar grieken genoemd ?

ik vind poseidon en zijn familie lybische familie. maar jullie noemen dat graag naar ander rassen.
ik lees atlas ook een grieks god. het is ook in die familie . wat belangrijker is . is dat atls een naam voor streken in marokko niet in griekenland. hoe komt dat dat jullie ze grieken noemen zelfs als ze van andere rassen zijn?


was het niet eerlijker ze geen lybiers of berbers te noemen?

okke, ik ga je nu een antwoord geven. jij vergist je als jij "jullie " gebruikt. want ik ben de enige die jouw dat zegt.

tentweede, wat maakt me uit dat een god zo is. als ik zijn ras niet ken ? goden verwijzen naar aantal denkbeelden en veranderingen voor een ras of een volk. dat vind ik van belang.


maar het is heel moeilijk voor jou me het beantwoorden. waarom jullie veel goden naar de grieken en de egyptenaren noemen , en toch heb jij je niet afgevraagd waarom jullie ze naar hun ras noemen. het is nog erger als ik lees dat ze verkeerd naar ze (de grieken en de egyptenaren en de feniciers) genoemd werden. dus jij vraagt me waarom ik de goden naar ons ras moet noemen . maar jij vraagt je niet waarom jij ze naar de grieken en de egyptenaren en de feniciers noemt, zelfs als dat niet juist is. (dat is een heel moeilijke vraag dat jij niet zou kunnen beantwoorden, maar wel manipuleren).

jij hebt je ook niet gevraagd hoeveel goden naar de imazighen genoemd zijn in deze site.
ik las één god. en dat was lamia als dat niet omstreden is.

maar ik zou moe worden als ik de griekse en de foenicische en de egyptische godinnen zou willen optellen.

"jij hebt het over amen en amon" ik vertel je dat amen van het woord amon afgeleid is, niet de tegenstelling. en tamazight is ouder dan hebreeuws. maar we zullen het niet over de taal hebben.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » za 22 mei , 2004 12:55

Hallo Els,

ik wil ernaar verwijzen dat toen kahina stierf ,ze 127 jaar oud was. dit wordt ook gezegd (als dat niet historisch is)
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor willy » za 22 mei , 2004 15:07

Âanti, u hebt mijn tekst toch heel slecht gelezen. Nergens staat daar dat ik voorstander ben van die Griekse of Egyptische namen. En u zegt ook "jullie", denkt u dat ik 5.000 jaar oud ben en al die godennamen heb uitgevonden. Die namen worden gebruikt omdat zij de meest voorkomende zijn in de Westerse wereld. Zelf in de landen waar zij voorkomen zijn zij niet altijd hetzelfde gebleven. Een voorbeeld: Hathor = HetHert = Bat en deze laatste is voor zover ik weet de oudste want vermeld op het Narmer-palet, een hoofd met koehorens. En dan laat ik de tientallen andere benamingen van deze godin nog weg.
U noemt ze ook Libische, Berbers, Tamazight, wat zijn ze dan eigenlijk? U zegt dat "wij" maar een enkele vernoemen: "Lamia", wel ik heb alle teksten hier doorgenomen en geen spoor gevonden van deze naam. Heb ik er over gezien, mogelijk? Voor zover ik gelezen heb, noemt u er ook geen of is Aisha Qandisha een godin? Dihya al kahina is het zeker niet, zij was wat men nu zou noemen een vrijheidsstrijdster. Hier zijn enkele teksten over Libische goden. Âanti, de gegevens hier vermeld zijn voor rekening van de schrijver en dienen gewoon als informatie, zoals al wat ik op deze site plaats. Els weet dat wel.

Lamia

Belos had een mooie dochter, Lamia, die over Libië heerste, en aan wie Zeus, als tegenprestatie voor haar gunsten, het vermogen had gegeven haar ogen naar believen uit hun kassen te halen en weer terug te doen. Ze baarde hem verscheidene kinderen, maar ze werden, op Skylla na, allemaal door Hera in een vlaag van jaloezie gedood. Lamia nam wraak door kinderen van anderen te doden en ze gedroeg zich zo wreed dat haar gezicht veranderde in een nachtmerrieachtig masker. Later voegde ze zich bij de Empousen. Ze ging naar bed met jonge mannen en zoog hun bloed op terwijl ze sliepen.
Lamia was de Libische Neith, Godin van de Liefde-en-Strijd die ook Anatha en Athene heette (zie 8.1 en 25.2). Haar verering werd door de Achaiers onderdrukt; net als Alphito van Arkadië werd ze uiteindelijk gebruikt om kleine kinderen bang te maken (zie 52.7).
Haar naam Lamia schijnt verwant te zijn met “lamyros” (vraatzuchtig) dat weer afgeleid is van “laimos” (slokdarm) - en daarmee, van een vrouw gezegd: “wellustig” - haar lelijke gezicht is het Gorgonenmasker dat door haar priesteressen gedragen werd tijdens hun Mysteriën (zie 33.3), waarvan kindermoord een vast bestanddeel was. Lamia's uitneembare ogen zijn wellicht afgeleid van een afbeelding van de godin die op het punt staat mystiek inzicht te verschaffen aan een held door hem een oog te bieden (zie 73.8).
De Empousen waren nachtmerries (zie 55.1).

Garamas is de eponieme voorvader van de Libische Garamanten die de oase Djado ten zuiden van de Fezzan bewoonden en in 19 v. C. door de Romeinse generaal Balbus werden onderworpen. Van hen wordt gezegd dat ze een van de Koesjietische Berbervolkeren waren en in de tweede eeuw na Christus werden onderworpen door de matrilineaire Lemta-Berbers. Later versmolten ze met de zwarte autochtonen die op de zuidelijke oever van de Boven-Niger woonden en wier taal ze overnamen. Tegenwoordig bestaan ze in één dorp nog steeds onder de naam Koromantse. Het woord Garamante is afgeleid van de woorden gara, man en te, wat 'de mensen van Gara's staat' betekent.
Gara schijnt de Godin Ker, of Q're of Car (zie 82.6 en 86.2) te zijn, die haar naam aan onder anderen de Kariërs schonk en met de bijenteelt werd geassocieerd. Eetbare eikels, een basisgerecht in de antieke wereld voor de introductie van het graan, groeiden in Libië, en de Garamantische nederzetting. Ammon was met de Noord-Griekse nederzetting Dodona verbonden in een godsdienstige bondgenootschap dat volgens Sir Flinders Petrie wellicht al in het derde millennium voor Christus is gesloten. Beide plaatsen bezaten een oud eikorakel (zie 51.a). Herodotos beschrijft de Garamanten als vreedzame maar zeer machtige mensen die dadelpalmen kweken, graan verbouwen en vee hoeden (4, 174 en 183).

Van Demeter wordt gezegd dat ze Griekenland via Kreta had bereikt en in Thorikos op Attica aan land gekomen (Homerische Hymne op Demeter, 123). Dit is waarschijnlijk, want de Kretenzers hadden zich in Attica gevestigd, waar ze de zilvermijnen van Laureion exploiteerden. Eleusis is een Mykeense plaats en Diodorus Siculus (5.77) zegt dat er in Knossos met de Eleusische verwante riten werden uitgevoerd voor allen die ze wensten bij te wonen en dat (5.79) volgens de Kretenzers alle initiatieriten door hun voorouders waren uitgevonden.
De oorsprong van Demeter dient echter in Libië te worden gezocht.

Het Akan-volk is het product van een oeroude emigratie in zuidelijke richting van Libische Berbers - verwanten van de voor-Helleense bevolking van Griekenland - vanuit de oasen in de Sahara (zie 3.3) en hun vermenging door huwelijk in Timboektoe met negers die langs de Niger woonden. In de elfde eeuw na Christus verhuisden ze nog verder naar het zuiden, naar het gebied dat nu Ghana heet. Onder dit volk zijn vier verschillende cultustypes blijven voortbestaan. In het meest primitieve type wordt de Maan vereerd als de opperste Drievoudige Godin Ngame, die duidelijk identiek is met de Libische Neith, de Karthaagse Tanit, de Kanaänitische Anatha en de Vroeg-griekse Athene (zie 8.1). Van Ngame wordt gezegd dat ze op eigen kracht de hemellichamen heeft voortgebracht (zie 1.1) en vervolgens de mensen en dieren tot leven heeft gewekt door met haar boog - de nieuwe maan - magische pijlen in hun inerte lichamen te schieten. Bovendien, zo wordt verteld, beneemt ze, in haar aspect van doodster, mens en dier het leven, net zoals haar tegenvoetster, de Maangodin Artemis, deed (zie 22.1).
Een prinses van koninklijke afstamming wordt, in onzekere tijden, verondersteld door de maanmagie van Ngame overweldigd te zijn en een tribale godheid te hebben gebaard die zijn intrek in een heiligdom neemt en een groep emigranten naar een nieuw gebied leidt.
Deze vrouw wordt de koningin-moeder, oorlogsleidster, rechtspreekster en priesteres van de vestiging die ze sticht.

Robert Graves: Griekse Mythen

Nethun (Neptunus?) Mon (godin) Maqurtam (god) Yur = de maan (god) Makurgun (god) Yunan (god) Anzar = regen? (god)
Dit zouden Amazigh goden moeten zijn volgens bijgaande URL, maar er is weinig over te vinden.



:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » zo 23 mei , 2004 15:12

Hallo Âanti,

Volgens mij begrijp ik je frustratie wel. Ik heb zelf net zoiets, alleen dan wat vrouwen betreft. De geschiedenis is lang voor en door mannen geschreven, over vrouwen werd alleen meegedeeld welke zoon ze hadden gebaard. Daar werd met de komst van het feminisme iets aan gedaan. Toen ontstond er eerst een inhaalslag, waarin veel informatie over vrouwen werd verzameld. Als het maar 'vrouw' was, dan werd het onderzocht en gepubliceerd. Dat was nodig om de leegte in te vullen die veel vrouwen voelden. Vrouwen hadden ook voorbeelden nodig om zich aan te spiegelen, ze wilden niet alleen maar 'maagden', 'moeders' of 'hoeren' als voorbeeld hebben, ze wilden ook andere rolmodellen hebben.

Volgens mij heb jij hetzelfde, alleen bij jou gaat het over de Amazigh-cultuur. De Amazigh-cultuur heeft eeuwenlang niet heeft meegedaan aan het schrijven van de geschiedenis, en raakte daardoor de achtergrond. Er werd meer óver geschreven door anderen, en die hadden hun eigen reden om erover te schrijven.

Ik kan je niet zeggen dat je niet boos moet worden, want ik ben zelf ook boos geweest. Maar je moet je boosheid gewoon positief gebruiken om zelf meer bekend te maken over je geschiedenis. Op het moment doen heel mensen van jouw cultuur dit. Als je dat samen doet, zal het heel snel gaan.

Je hoeft je dan niet langer boos te maken, want je zal zien dat anderen juist geïnteresseerd zijn in wat je te vertellen hebt. Ik ben er in elk geval blij mee, want ik kan niet alles zelf uitzoeken.

Iin het begin van het feminisme zag je dat mensen teveel wilden. Daardoor werden er veel fouten gemaakt. Het was een soort compensatie. Maar daardoor kregen ze wel weer een slechte naam. Als je één keer op een fout wordt betrapt, moet je weer hard werken om je goede naam te herstellen. Er wordt gewoon in je gezicht gezegd: wat die feministen doen is 'wishful thinking', vrouwen zijn nooit in de mensheid belangrijk geweest.

Maar het antwoord hierop is: mannen hebben eeuwen, of zelfs millennia lang, de mythe over hun eigen belangrijkheid kunnen vertellen. Het is heel moeilijk om dit in één keer door te prikken. Nu mogen vrouwen ook wel eens af en toe een mythe daaraan toevoegen waarin zij ook belangrijk worden gemaakt.

Ik laat me dus niet tegenhouden door kritiek. Als ik een fout maak, verbeter ik het. Maar één ding is zeker: ik weet zelf het beste dat ik niet onbelangrijk ben, wat de vooroordelen ook zeggen. Dus ik ga gewoon door in de hoop dat er mensen zijn die er ook behoefte aan hebben.
Dus ga jij ook gewoon door met het bekendmaken van dingen van je eigen geschiedenis, je zal zien dat het vanzelf bekender wordt.

Wat de Griekse namen betreft; ik ken alleen Griekse namen, omdat de Grieken altijd de Griekse namen gaven. Soms is bekend over wie ze het hebben, maar niet altijd. Ik doe altijd mijn best om erachter te komen, maar ik heb helaas niet het eeuwige leven. Daarom ben ik blij als iemand ergens op wijst.

Nog iets: het is een mythe dat sommige culturen beter en belangrijker waren dan anderen! Waarom zou je jezelf meten aan een mythe?

Voorbeeld; velen beroemen zich op de uitvinding van het eerste schrift, het eerste 'alfabet', de eerste klinkers enz. In werkelijkheid was dat een heel langzaam proces, waar millennia lang aan gewerkt is door vele culturen, die allemaal iets overnamen van andere culturen, die allemaal wat kleinigheidjes veranderden. Als zo'n kleinigheidje handig was, dan namen meer mensen het over.
Dat Berbers aan die wedstrijd mee willen doen is goed voor hun eigen mythe. Vrouwen doen het trouwens ook. Ik heb bosjes lectuur over heilige schrifttekens die vooral door vrouwen in magische rituelen werden gebruikt, en die de voorlopers waren van het schrift.

Dat is goed voor ons gevoel. Maar het is niet het enige. Juist de gewone dingen, die volgens de mythemakers niet belangrijk zijn, die zijn wel belangrijk. Als je dat weet, hoef je geen illusie na te jagen, maar kun je dingen doen die wel haalbaar zijn.

Nou, ik weet niet of nou moet stoppen met ‘Amen’ of met ‘Halleluja’. Beide woorden oorspronkelijk uit de Berbertaal, zeggen ze. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Âanti » zo 23 mei , 2004 15:42

hallo willy,

het zou kunnen dat ik je tekst heel slecht gelezen, maar ik vond het niet interissant, ik heb het ook niet tegen jou, maar tegen die denkwijze, ik had me altijd willen vragen, waarom mensen de goden aan anderen noemen, maar nooit heb ik verwacht dat ik erover gevraagd zou worden ,waarom ik of we de goden naar ons ras noem.

1- want de goden van ons ras naar andere rassen genoemd wordt.
2- ik heb over niet veel goden die naar ons ras genoemd werden.
3-ik zie dat het er met hand en tand voor bestreden om te weten welke orige de amazones hebben.
4-... (tanit als voorbeeld).
5- aisha qandisha wordt hierin djin genoemd, en dat is arabisch, terwijl ze aan de imazighen verwant is. hierin wordt ze ook met de islamitische overlevering , en dat is niet.

(maar ik ben het echter beu dat wat amazigh is naar andere volkeren genoemd wordt, velen..)

aah ja, ik gebruikte we en jullie om je vraag aan te passen. .

in ieder geval had ik die vraag heel slecht moeten lezen. want die vraag is helemaal niet realistisch.

aan de andere kant bedankt voor de andere artikels.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » zo 23 mei , 2004 15:50

hallo els,

bedankt ervoor dat jij mijn frustratie begrijpt, eerlijk gezegd doe ik er moeite mee om over die frustratie te heersen, maar ik kan er weinig aan doen, daarom schreef ik in de titel (hopelijk schrijf ik niet negatief).

wat ik lees is erg frustrerend. ik moet meer dan ongeveer 50 artikel over de imazighen of wat amazigh is, maar als ik de inhoud overweeg dan zie dat er al van die 50 artikels één goed artikel is. en de rest komt uit een andere wereled.

nu begrijp ik wel waarom jij alleen over de godinnen schrijft. toch leuk.

wat amen an haliloya betreft , kan jij je ook vergissen, want als dat zo is, dan moet dat zo zijn. maar wat vast juist is, is dat de anderen ermee moeten houden, niet alles als grieks vertalen. zoals de "moren" of als arabisch zoals "marokko".

dat dient wel nergens voor, maar men moet eraan deelnemen als het zo gaat. anders ...
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor willy » zo 23 mei , 2004 17:12

In werkelijkheid was dat een heel langzaam proces, waar millennia lang aan gewerkt is door vele culturen, die allemaal iets overnamen van andere culturen, die allemaal wat kleinigheidjes veranderden. Als zo'n kleinigheidje handig was, dan namen meer mensen het over.


Els, ik had het niet beter kunnen verwoorden als dat gij gedaan hebt, bedankt.
Ik heb al dikwijls gedacht, had ge nu toch maar een vrouwennaam gekozen? Dan zou men niet zo snel er altijd anti-feminisme achterzoeken.
Als ge niet gelovig, niet landgevoelig, niet taalgevoelig, niet rasgevoelig bent zoals ik, dan kan ik daardoor ook geen begrip opbrengen voor sommige teksten. Dat neemt niet weg dat ik graag opzoekwerk doe, maar dan zonder inleven voor het gevraagde, zoals een chirurg in een lichaam snijdt en waarschijnlijk ook geen gevoelens voor het lichaam voor hem heeft. Ik probeer enkel het gevraagde te vinden als het mogelijk is. En als er eens een zin instaat van mijzelf die verkeerd aanslaat, ja, ik ben ook maar een mens, met alle gebreken dat dat inhoud. Als ik nu als vrouw geboren zou zijn was ik natuurlijk perfekter geweest. :p :p :p

Groetjes, Willeke
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 24 mei , 2004 23:12

- want de goden van ons ras naar andere rassen genoemd wordt


Ik doe mijn best om alle namen te achterhalen, maar soms kun je het gewoon niet weten. Ik heb geprobeerd iets te gokken over die Libische Aphrodite waar je naar vroeg, misschien plaats ik het daar, als het niet teveel wordt.

ik moet meer dan ongeveer 50 artikel over de imazighen of wat amazigh is, maar als ik de inhoud overweeg dan zie dat er al van die 50 artikels één goed artikel is. en de rest komt uit een andere wereld.


Misschien ken je dan toevallig boeken over Amazigh godsdiensten, mythen, legenden, volkenkunde etc, die je zou willen aanraden? Dat is misschien handiger dan dat ik alles op het web moet opzoeken.

is dat de anderen ermee moeten houden, niet alles als grieks vertalen. zoals de "moren" of als arabisch zoals "marokko".


Maar hoe moet je Marokko dan wél noemen? Libya lijkt me niet zo handig. Wat zou het volgens jou moeten zijn?

'Moren' zocht ik voor de grap even op. Toen kwam ik toch wel wat interessante stukken tegen. Het komt alleenwel uit een hele oude encyclopedie. Je moet eigenlijk in een nieuwe kijken. Misschien weet jij dit allemaal wel, maar ik schrijf het toch maar even voor mezelf op.

Encyclopedia Brittannica:
Wetzstein leidde het woord (Moren) af van mahir, een corruptie van 'Amsir', met als meervoudsvormen 'Imdzir' en 'Masir', archaïsche vormen van de naam die Berbers voor zichzelf gebruiken, Amazigh, vrije mensen.

Het gebied in het noordwesten van het continent werd door de Romeinen Mauritanië genoemd, wat komt van 'Mauni', de klassieke naam voor de Afrikaanse stammen in het noordwesten.


Bij het onderwerp Berbers staat nog iets interessants:

De oorsprong van de naam (Berbers) is onzeker. Sommigen denken dat hij ontleend is aan het woord [barbar], eerst door de Grieken gebruikt, en later door de Romeinen. Anderen schrijven het eerste gebruik toe aan de Arabische veroveraars.
Hoet het ook zit, de stamtitels Barabara en Beraberata komen voor in Egyptische inscripties van 1700 en 1300 vC, en de Berbers hadden waarschijnlijk al in een vroege tijd een nauwe band met de Egyptenaren.

De werkelijke, etnische naam kan misschien verward zijn met Barbari, de aanduiding die gewoonlijk door klassieke veroveraars werd gebruikt. De Egyptenaren noemden hen Leboe, Mashuasha, Tamahu, Tehennu en Kahaka; bij Herodotus wordt een lange lijst namen gevonden; en de Romeinen noemden hen Numidae, Gaetuii en Mauri, termen die respectievelijk zijn ontleend aan het Griekse [???] ('nomaden'), de naam Guedoula van een grote Berberstam, en het Hebreeuwse mahur (westers).


Dat mahur 'westers' betekent is ook een mooi toeval, omdat Maghreb ook 'westen' betekent. Het komt er dus op neer dat 'Mauritanië' ook 'westen' zou betekenen. Maar waarom het van het Hebreeuws komt kan ik weer niet volgen.

Dan volgen er nog een reeks moderne stammen, die ik even oversla.
Verder:

Tot de Azgar, een belangrijke groep van de Tuareg, een van de edelste vrije stammen, die Aouraghen worden genoemd, wordt gezegd dat ze afstammen van een stam met de naam Avrigha. De Avrigha of Afrigha bezetten in oude tijden de kustlanden bij Carthago, en sommige onderzoekers leidden het woord Afrika af van hun naam.


Wel interessant, toch. Misschien is Avrigha hetzelfde als Afri. Die naam was bekend uit Latijnse teksten toen het gebied gelatiniseerd was. Daar werd in ieder geval Carthago naar genoemd toen het een Romeinse provincie werd. Maar ik weet niet of zij Toearegs waren.

Ik heb al heel wat gepiekerd over 'Libische' goden die ik bij de Grieken tegenkom. Medusa, de gorgonen en de graiai woonden in Libië, en Lamia. Maar waar komt dit vandaan? Perseus trok naar Libië om het hoofd van Medusa te halen. Maar de mythe over Medusa komt in zoveel vormen voor, waarom zou ze in Libië wonen?

Het is wel zo dat deze plaatsen in de mythologie in het westen moeten liggen. De tuin van Hera ligt erachter, en daarvoor moet je naar het uiterste westen. Heracles komt er ook allemaal langs, als hij de appels wil halen. Maar het is alleen maar een mythe die zegt dat die appels in de richting van de ondergaande zon te vinden zijn. Dus dan moeten al die monsters en reuzen die de tuin bewaken ook wel in het westen te vinden zijn.

De Arabische naam van de Maghreb betekent ook 'uiterste westen'. Misschien bestond die aanduiding dus al, en hebben de Arabieren het gewoon vertaald. Als die theorie over "Masir' klopt, zou Amazigh ook 'westen' betekenen. Dat lijkt me te mooi om waar te zijn. :heks:

5- aisha qandisha wordt hierin djin genoemd, en dat is arabisch, terwijl ze aan de imazighen verwant is.


Je bedoel misschien, het is net zoiets als in Nederland figuren die voortleven in volksverhalen als 'heks', maar die eigenlijk iets heel anders betekenden voor mensen van de voor-christelijke cultuur.
Qandisha is in elk geval semitisch, Aisha of iets wat erop lijkt kwam overal voor.
Als djinn geen goed woord is, wat is ze dan in de Amazigh-cultuur? Heks? Legendarische volksfiguur? Sprookjesfiguur?
Ik maak ervan 'volksfiguur van de Imazighen in Marokko', is dat beter?

Ik weet ook niet of ze bekend in de hele Amazigh-cultuur, of alleen in Marokko. Ik weet zelfs niet of ze wel echt bekend is in Marokko. :hmm:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 25 mei , 2004 0:15

Hallo Âanti,

Âanti was 30 meter lang... zoon van Gaia en Poseidon, hij beschermde het land, en hij werd uiteindelijk onschadelijk gemaakt door Heracles...

Dat klinkt als een variant van de geschiedenis van Atlas. Weet je misschien ook waar dat verhaal vandaan komt, dat je hierboven hebt geplaatst? Ik ben er eigenlijk best nieuwsgierig naar.

Nog even uit die link naar amazigh.nl die Willy gaf, waar ook een paar Amazigh-goden werden genoemd:

Nethun (Neptunus?)


Nethun? Nethun is zeker Neptunus, maar het lijkt ook wel erg op de Etruskische naam voor Neptunus. In de Middellandse Zee kwamen natuurlijk de Zeevolken overal. Het is dus wel verklaarbaar dat je die namen overal tegenkomt.
Maar als iemand weet waar die naam Nethun genoemd wordt?

Hier de Etruskische Nethuns:
Watergod, oorspronkelijk van bronnen, maar later ook van de zee. Hij is de voorloper van de Romeinse god Neptunus. Zijn attributen zijn de drietand, een anker, het zeepaard en de dolfijn.

Dat heeft dus wel wat van de Poseidon van dat Tritonismeer.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 25 mei , 2004 10:53

Âanti

Dit is een klein probeersel om uit te vinden wie "Âanti" zou kunnen zijn!

Âanti is een reus. Volgens mij komen dan enkel Sterrenbeelden, Sterren, Planeten en bergen in aanmerking, zoals Atlas, Fiji, Himalaya, Ararat, enz.
Sterrenbeelden: Orion, Hercules. Melquart, de Fenicische Hercules, alsook Baäl-Melquart. Orion wordt tegenwoordig veel met Osiris gelijkgesteld.
Ook Gilgamesh is een mogelijke kandidaat. Hercules heeft zijn neef, Yolaus, als vriend. Gilgamesh, heeft Enkidou.
Orion, is het sterrenbeeld dat voor de Stier staat, ook Gilgamesh en Enkidou doden een Stier. Het gevecht waar Âanti zijn kracht terug krijgt door zijn moeder de Aarde aan te raken heb ik nog niet opgezocht. Het wordt in de twaalf werken van Hercules vermeld maar ik heb nu geen tijd om het op te zoeken.

O r i o n
Genitief: Orionis, afk.: Ori.
Coördinaten a: 4h41m en 6h23m, en d: -11° en +23°.
In noordelijke streken is dit wintersterrenbeeld in het zuiden te vinden in de avonduren van januari en februari. Kort bij de Melkweg ten zuiden van Tweelingen en Stier. Vanwege de vorm bij vele volken verbonden met een machtige krijger, reus of jager, waarbij de sterren d, e en z de gordel vormen. Andere namen voor deze bijna op een rechte lijn liggende sterren zijn “Jacobsstaf” en “De Drie Koningen”. Vanwege de vorm wordt een donkere galactische nevel nabij de ster z de Paardenkopnevel genoemd.

B e t e l g e u z e
a Orionis, helderste ster van het sterrenbeeld Orion.
Arabisch: “Bayt al-Djusa”, “huis van de reus”, of “Ibt al-Djusa”, “oksel van de reus”.

R i g e l
De ster b van het sterrenbeeld Orion.
Arabisch: “rigl”, “voet”

B e l l a t r i x
g Orionis.
Latijn: “bellatrix”, “de krijgshaftige”

Encarta encyclopedie

Hercules

Latijn: Hercules, genitief: Herculis, afk. Her.
Coördinaten a: 15h47m en 18h56m, en d: +4° en +51°.
Op onze breedten kan het sterrenbeeld het best worden waargenomen in de avonduren van de maanden juli en augustus. Dit sterrenbeeld is te vinden ten westen van de zomerdriehoek en ten zuiden van de kop van de Draak. Hercules behoort bij de oudst bekende sterrenbeelden, hoewel het niet altijd onder deze naam bekend stond.
Diverse volken zagen in deze groep sterren een knielende man met zijn rechtervoet op de kop van de slang. Later werd deze figuur gepersonifieerd als de held Hercules.

Encarta encyclopedie

Hercules. In Fenicië, in Tyros, heette hij Melqart. Hij is te vergelijken met Baäl. Heracles stierf met de woorden ‘Het is volbracht’. Zijn leven was een lijdensweg, en hij wandelde op het water. In de Griekse mythologie moest hij 12 werken verrichten. Bij zijn dood waren zijn moeder en lievelingsleerling (Hyllos), ook wel zoon, aanwezig. Bijnaam soter (heiland). Na zijn dood volgden de opstanding en wonderbaarlijke Hemelvaart.

Nissaba lexicon
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » di 25 mei , 2004 11:22

Orion & Stier
Afbeelding

:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Âanti » di 25 mei , 2004 11:47

hallo els,

marokko : is een tamazight woord ,het betekent : land der god
de arabieren verklaren dat als , en arabisch woord en volgens het betekent het: loop snel, mur : loop + kush = snel in het tamazight.
sommigen beweren dat kush een oud arabisch woord is. en dat betekent ook snel.

ik heb wel arabisch gestudeerd, maar ik heb er nooit van gehoord dat dat een oud arabisch woord is. misschien willen ze zeggen dat het een oud arabisch woord is, omdat de imazighen oude arabieren zijn, en vervolegens is tamazight oud arabisch is. ???
(ik ben heel blij met de naam marokko, blijf marokko gebruiken aub)

moren : dit is een tamazight woord, en het zou bewoners der land betekenen. (ammur)
maar het wordt als grieks (donker) dat zou kunnen als de grieken zo dom waren, dat ze toen dachten dat de zon in marokko ondergaat (oftewel als dat was geaccepteerd bij hen). maar sommigen willen ermee zeggen dat het donker genoemd is, naar de zwarte bewoners van marokko . maar ze waren nooit zwart.
het wordt ook als latijn, en dat betekent ook zwart of zoiets.

sommigen verklaren dat als verbastering van de arabische naam (hadramoet). dat ligt in jemen, en sommigen herleiden dat tot de rivier in jemen (de rivier der moren).
zoals de imazighen uit jemen immigreerden en tamazight is oud jemenitisch, en ibn khaldoen was jemeniet (geboren in tunisie en stamt van de oude jemenieten die zich in spanje vestigden ??? ), de jemeniten brachten ook de beschaving naar noord afrika, ???


:p

aisha qandisha : ze is erg bekend in marokko, ik denk dat er geen marokkaan die daar nooit van gehoord heeft, is. maar of ze aan de imazighen verwant is, weet ik niet.
ik weet wel dat de imazighen tot 1956 in absolute meerderheid waren (64 procent van de bevolking volgens de offeecieele cijfers). en nu zijn er 46 procent van de bevolking, ook volgens de offecieele cijfers. dus erg snel gearbiseerd.
volgens de niet offecieele cijfers zijn er nog omstreeks 60 procent van de imazighen in de marokaanse bevolking. dus die 64 procent dat offecieel gegeven was, is niet juist. maar meer.
dat aan de ene kant.
aan de andere kant schreef jij dat ze veel oud is . (fenisische periode). veel meer dan de verabisering van marokko.
dus ze is aan de imazighen verwant, en als dat moet dan aan de gearabiseerde imazighen, niet aan de islam die in het midden oosten ontstaan. of aan de arabieren die in het midden oosten zijn (de arabieren van marokko zijn berbers met arabische invloed (dus gearabiseerde imazighe) en dat betekent dat ze geen cultuur zouden brengen , want ze waren aanvankelijk daar. en wat men zegt dat de imazighen cultureel arabieren geworden , is niet juist. neem couscous als voorbeeld. (dat is amazigh niet arabisch maar dat is zeer verwant aan de imazighen en de arabieren (!)). neem aisha qandisha als voorbeeld , ze dateert uit de oudheid ,maar ze nog levend in marokko bij de beiden.

Maar ik zou je afvragen of jij ervanuit gaat dat de arabieren in noord afrika waren, of jij ervanuit gaat dat de feniciers arabieren waren.

als jij de eerste denkt dan is dat niet jusit. maar de tweede weet ik niet. volgens me waren wel semitisch volk, maar geen arabieren zoals de hebreewen. maar ik lees soms dat ze arabieren waren, een lybisch prof ( omgekocht door alqaddafi waarschijnlijk) beweerde dat de egyptische en de semitische en de imazighische talen arabische dialecten zijn, dus die talen zijn gewoon verbasterd. grieks ook zei hij (als ik me goed herinner).
:duivel:

jij moet niet schrijven dat ze aan de imazighen verwant zijn, maar ook "islamitisch " ook niet.

wat de naam "djinn " betreft. djin is standaard arabisch, en dat is meervoud van "djiniy " dus djinn is meervoud. maar het standaarde arabisch wordt niet gesproken in het algemeen tenzijn in speciale gevallen. dus het is een kwestie van bronnen .

in het marokkaanse arabisch is "djenn " wel "enkeloud". maar dat is weer mannelijk, terwijl aisha qandisha een vrouw is. (een kwestie van bronnen).

in beiden is djenniya het juiste woord (met een zeer kelin verschil in de vokalen).
het tamazight ervoor ken ik niet. ???


wat Âanti (:grijns: ) betreft zal ik een kelin artikel dat over hem gaat vertalen, maar later denk ik.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » di 25 mei , 2004 12:02

Bedankt voor jullie reactie. Ik moet weg, dus kan niet reageren.

Ik wou nog even dit zeggen:

ik heb wel arabisch gestudeerd, maar ik heb er nooit van gehoord dat dat een oud arabisch woord is.


Misschien zei ik Marokko, maar dat was dan een vergissing dan bedoel ik eigenlijk Maghreb. Maar wel bedankt over de uitleg van de naam Marokko.

Ik vond ook nog deze complete naam voor de Maghreb:
EL MAGIIRIB EL AKSA, The Farthest West. Dat is dus het Arabisch voor iets wat de Grieken in feite ook zeggen. Atlas woonde ver in het westen, en Hercules reisde dus naar het westen. Het is misschien wel een open deur, want Marokko ligt natuurlijk ook in het westen. Maar het westen werd ook geassocieerd met de ondergaande zon, en vandaar sommige symboliek in de mythen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 26 mei , 2004 9:47

Ik heb nog even wat nagezocht, en ik vond dat Aanti bij de Grieken voor met de naam Antaios. De Romeinen zeggen Antaeus.

Op theoi.com staan een heleboel bronvermeldingen. Hij komt voor in mythische verhalen, maar ook in verslagen over wat de mensen uit dit gebied zelf vertelden.



Ik heb haast geen tijd, moet naar mijn werk rennen. Ik geef nog vlug met de weergave van Robert Graves. Hij geeft wel bronvermeldingen, maar globaal, dus ik weet niet precies wie wat zegt. Het speelt zich af nadat Heracles de appels van de Hesperiden had gepikt, met hulp van Atlas.

Herakles keerde niet rechtstreeks terug naar Mykene, maar trok eerst door Lybië. De koning van dat land, Antaios, de zoon van Poseidon en Moeder Aarde, had de gewoonte vreemdelingen te dwingen met hem te worstelen todat ze uitgeput waren, waarna hij hen doodde: want hij was niet alleen een sterk en behendig atleet, maar telkens wanneer hij de grond raakte, keerden zijn krachten terug. Hij bewaarde de schedels van zijn slachtoffers om er het dak van een tempel van Poseidon mee te maken.
Het is niet bekend of Heracles, die vastbesloten was een eind aan deze barbaarse parktijk te maken, Antaios uitdaagde of door hem werd uitgedaagd. Maar Antaios bleek geen gewillig slachtoffer te zijn. Hij was een reus die huisde in een spelonk onder een overhangde rots, waar hij zich tegoed deed aan leeuwevlees en op de kale grond sliep om zijn reeds kolossale kracht te behouden en nog te vergroten. Moeder Aarde, die nog niet onvruchtbaar was na het baren van de Giganten, was zwanger geworden van Antaios in een Lybische spelonk en vond dat ze op hem zelfs trotser kon zijn dan op haar monsterlijke oudere kinderen, Typhon, Tityos en Briareos. Het zou de Olympiërs slecht vergaan zijn als hij tegen hen had gevochten op de Vlakten van Phlegra.

Ter voorbereiding op de worstelpartij wierpen beide vechtersbazen hun leeuwehuid af, maar terwijl Herakles zich op de Olympische manier met olie insmeerde, strooide Antaios heet zand over zijn ledematen omdat hij anders alleen contact met de aarde zou hebben via zijn voetzolen en dit misschien onvoldoende zou zijn. Herakles was van plan zijn krachten te sparen en Antaios af te matten, maar toen hij hem op zijn volle lengte op de grond had gesmeten, zag hij tot zijn verbazing hoe de spieren van de reus opzwollen en een gezonde gloed zijn lichaam doortrok, terwijl Moeder Aarde zijn kracht deed terugkeren. De strijdenden vlogen elkaar weer aan en meteen ging Antaios liggen zonder te wachten tot hij neergegooid zou worden. Daarop tilde Herakles, die door had wat zijn bedoeling was, hem hoog in de lucht, kraakte zijn ribben en hield hem, ondanks het holle gekreun van Moeder Aarde, omhoog tot hij stierf.

Sommigen zeggen dat dit treffen plaats greep in Lixos, een kleine Mauretanische stad, ongeveer tachtig kilometer van Tanger, vlakbij de zee, waar een heuveltje te zien is dat het graf van Antaios moet voorstellen. Als een paar manden vol aarde van dit heuveltjes worden weggenomen, dan geloven de inwoners dat er regen komt, en dat het zal blijven regenen totdat deze aarde weer is teruggelegd. Er wordt ook beweerd dat de Tuinen van de Hesperiden zich bevonden op een vlakbij gelegen eiland waarop een altaar van Herakles staat; maar behalve een paar wilde olijfbomen is er nu geen spoor meer te vinden van de boomgaard.
Toen Sertorius Tanger innam, liet hij het graf openmaken om te zien of het gebeente van Antaios zo groot was als de overlevering dat wilde doen geloven. Tot zijn verbazing was het drie meter lang, en daarom liet hij het graf direct weer dichtmaken en bracht hij Antaios heldenoffers.
Ter plaatse wordt óf verteld dat Antaios Tanger stichtte, dat vroeger Tingis heette, óf dat Sophax, die door Herakles bij Tinga, de weduwe van Antaios, verwekt werd, over dat land regeerde en de stad de naam van zijn moeder gaf. Diodoros, de zoon van Sophax, onderwierp veel Afrikaanse volkeren met behulp van een Grieks leger dat hij gevormd had uit de Mykeense kolonisten die daar door Herakles waren gevestigd. De Mauretaniérs komen oorspronkelijk uit het oosten en stammen, net als de Pharusii, af van een groep Perzen die met Herakles was meegegaan naar Afrika. Maar sommigen beweren dat zij afstammelingen zijn van die Kanaänieten die door Jozua de Israëliet uit hun land verdreven werden.


Als bronnen geeft Graves: Apollodorus, Hyginus, Diodorus Siculus, Pindarus, Lucanus, Plinius, Strabo, Pomponius Mela, Plutarchus en Procopius. Maar hij zegt dus niet wie er wat zegt.

Ik moet nu helaas weg, maar ik dacht dat Graves toch wel een paar dingen aanstipt die ook iets zeggen over de verhalen ter plaatse, en niet alleen Griekse mythen geeft.

Sorry voor de tikfouten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 27 mei , 2004 0:44

Ik heb al dikwijls gedacht, had ge nu toch maar een vrouwennaam gekozen? Dan zou men niet zo snel er altijd anti-feminisme achterzoeken.


Ik snap helemaal niet wat je bedoel. :verward: Misschien is het niet belangrijk, maar ik ben toch nieuwsgierig.

Als ge niet gelovig, niet landgevoelig, niet taalgevoelig, niet rasgevoelig bent zoals ik, dan kan ik daardoor ook geen begrip opbrengen voor sommige teksten.


Ik weet ook niet precies wat je hier bedoel, maar ik moet er opeens aan denken dat men zegt dat godsdienst naast het weer het meest populaire gespreksonderwerp is. Dat kan ik me haast niet voorstellen. Volgens mij wordt er nooit zoveel langs elkaar heen gepraat dan wanneer het over godsdienst gaat. Praten wel, maar met elkaar praten.... Ik snap in elk geval zelden wat iemand bedoelt, en ik heb vaak het gevoel dat het wederzijds is.

Als ik nu als vrouw geboren zou zijn was ik natuurlijk perfekter geweest. :p :p :p


Die ervaring heb ik niet, hoor. :lol:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Âanti » do 27 mei , 2004 19:33

een reusachtige en een legendarische held, amazighische heerser, een lokale god. volgens de legendes is hij de de zon van de landgodin, en de god poseidon,hij daagde gewoonlijk al de vreemdelingen ,die het land van de imazighen wilden binnengaan, uit. het was bekend dat hij zijn kracht uit het land absorbeert, en daarom bleef hij altijd dichtbij het land, wanneer hij de anderen uitdaagt, en daarna zalft hij zich met zand, om weer de kracht te hebben, en daarom was hij onoverwinnelijk. maar de legendes vertellen dat de Griekse legendarische held Heraclus, het krachtsgeheim van antaios kende. en daarom kon hij hem overtreffen.

voordat ik zou doorvertellen wat de oude schrijvers over anatios schreven , vind ik het belangrij zijn naam te proberen te interpritteren .
het is mogelijk dat anti (antaios) een hamitische amazighische oorsprong heeft. we vinden al dat er in egypte de god hahwos de eingeschappen van anti (antaios) had. hahwos (de spelling is niet juist in het nl) de worsetelaar en de krijger in het oud egyptisch , en het blijkt dat het dezelfde betekenis heeft in het tamazight. dus anti (antaios) heeft wel een verband met het werkwoord "i'anet" en dat betekent de uitdaging , het worstelen. en het is waarschijnlijk dat het woord "tai'antet" in het marokkaanse arabisch aan dat tamazight woor te herleiden is. want ze hebben dezelfde betekenis.

de mythologen denken ervan dat de streek waar antaios zich bevond, en de streek waarin het gevecht van antaios en heraclus gebeurde, noord afrika is, en nog preciezer in een streek vlakbij "Tinga" (het huidige tanger). en de streek van liksus. en dat was gebseerd op een paar verwijzingen van een aantal klassieke schrijver en de verwijzingen de hasprieden tuinen (?) die gesitueerd waren in de streek tussen Tinga en liksus.

de oudste verwijzing naar antaios was door de dichter Bindar genomen, hij verwees ernaar dat de dochter van antaios in het land van Ibrasel (?) , en de anderen zoals : Abou Yodoer , Dyodoer , en Bindaar, vertelden erover dat antaios de tempeles van de god Poseidon met de schedels van de vreemdelingen die hij vermoordde, toen ze het land van de imazighen wilden indringen , bouwde.

de romeinse dichter "lucain" heeft ook over het gevecht van heraclis en antaios geschreven in zijn boek "de nationale oorlogen " bekend ook als "Gauwsilya" , en hij heeft ook geprobeerd de regio van dat gevecht te bepalen.

de verwijzingen van de verschillende schrijvers zowel de grieken als de romeinen ,zoals: Apolodour, oeribid , irastosin, hiziyod , virhil, blin, awavid, herodotus, apolonuis rodissi, diyodor , bindar, plotark, stragon, prokop en anderen , stellen dat dat gevecht in het oosten van noord afrika , ergens tussen Tinga (tanger ) en licsus, is geberurd vooral Tinga dat in de regio waarin de de middellandse zee en ocean , en afrika tegen europ zich kruisen, en dat was een streek die rijk aan de de legendes is.

het is er ook belangrijk naar te verwijzen dat de antaios de zoon van de landgodin (gaia) en de zeegod poseidon was. en tanger (tinga) is ook een streek dat over de het land in de eerste kant en de zee aan de andere kant beschikt, en dat wil zeggen dat die regio de ideale plaats voor antaios , is.

pompinos imila vertelt erover dat de reusachtige gereedschap van antaios die met de huid van de olifanten is gemaakt, ergens daarin was. maar niemand kon hem gebruiken , aangezien zijn reusachtigheid.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » do 27 mei , 2004 19:38

hallo els en willy,

ten eerste erg bedank voor de nuttige informaties over antaios vooral zijn naam in het latijn.

ik heb er bovenaan een artikeltje vertalen. het was door m. a'ashi geschreven in de marokkaanse krant "alharaka" hier is de bron.



(de afbeelding in het engelse link, en dit link dat getekend is in dit arabischtalige link komen overeen)

ik heb het nog niet helemaal vertaald, er is nog een stukje dat niet nog niet vertaald is. en dat zal ik later doen , denk ik.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » do 27 mei , 2004 19:45

aja, ik ben het vergeten te zeggen dat de vertaling niet helemaal juist is. ik heb sommigen woorden tegegekomen, en ik kende daar de nederlndse woorden niet voor.

de spelling van de namen is vast niet juist; want de vokalen van het arabisch en het latijn zijn niet dezelfde. zelfs is hun namen iets anders dan in het latijn of grieks.


-----
ik heb ook een vraag ,misschien kan jij me er iets over vertellen.
antaios en heraclis bestonden niet, maar toch geloofden de imazighen erin dat hun god door een vreemde god is verslagen.

wat betekent dit?
de grieken hadden ook respect voor de amazighische goden, zoals de lybisch amon, die ze ook aanbaden, en anderen. en ik vraag me af hoe het spel omgekeerd geworden is.dat heeft zeker iets met de realistische veranderingen te maken. denk ik. wat denk jij?
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » zo 30 mei , 2004 2:36

Hai Aanti, sorry dat ik helemaal niet reageer, maar ik heb het even hectisch gehad. En zondag ben ik jarig, ik ben er eigenlijk pas dinsdag weer.
Ik heb wel alles al gelezen, ik vind het wel leuk om iets te horen over het land waar het over gaat.
Ik herken wel een aantal namen van Romeinse en Griekse schrijvers, maar toch niet alles.

Ik heb ook nog geprobeerd om de Egyptische god te vinden die jij Hahwos noemde. Ik kon eigenlijk niet echt iets duidelijks vinden, maar wel twee typische dingen.



Hier wordt een Egyptische god genoemd met de naam Anty, een havikgod in Beneden-Egypte. Deze wordt afgebeeld zittend op een maansikkel of in een boot. Anty's naam verwijst naar zijn scherpe klauwen. Zijn naam kan ook worden gelezen als Nemty.

En de tweede: ik ging uiteindelijk maar gewoon zoeken op 'Antaios Egyptische god' en vond tot mijn stomme verbazing een Egyptische god met de naam Antaios. Ik denk dat het dezelfde is als Anty, ik kwam zijn naam ook tegen als Antywey. In elk geval, het was een oude, dubbele god, en zijn naam betekent 'twee valken'. Tijdens het Nieuwe Rijk werd dit één valk, en hij werd gelijkgesteld aan Horus.
De valk werd ook als krijger beschouwd. De farao was zelf Horus, dus net als de valk een krijger.

Tenslotte nog een verband met Set. En Horus en Set werden in een bepaalde tijd (weet niet wanneer) als één god vereerd (Horus-Set), en dit was Antaios bij de Grieken (ik weet niet of dat dús hetzelfde is als Aanti).

De Twee Valken hebben ook iets te maken met de verzoening tussen Seth en Horus.

Dus misschien is Set Aanti, misschien Horus of hun combinatie. Horus is natuurlijk ook wel in verband gebracht met Heracles.



Iets over Nemty: die naam wordt vertaald als 'reiziger' (heel wat anders dan 'havik' toch :verward:). Hij zette in zijn boot de goden over de rivier. Hij had wel een valkenhoofd.

Nou, dinsdag ga ik wat meer lezen, en dan kom ik ook nog terug op je vragen. Bedankt voor alle info tot nu toe, sorry dat ik even niet snel kan reageren.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 30 mei , 2004 2:40



Pardon, toch nog even:

Anty
Un article de Wikipédia, l'encyclopédie libre.

Dans la mythologie égyptienne Anty (Le griffu) est un dieu faucon guerrier du XIIe nome assimilé à Seth.


Anty is dus een valk die met oorlog werd geassocieerd, en die assimileerde met Seth.



Antywey est le nom qui correspond, dans la mythologie égyptienne, à deux faucons qui représentent les dieux Horus et Seth réconciliés. Un culte leur était rendu dans le village de Qaou-el-kebir (l'antique Tjebou) en Haute-Égypte. La parèdre du dieu résultant de cette fusion est Nephtys.


En Antiwey is de combinatie Horus/Seth.

En nu naar bed, want ik moet morgen gezellig zijn. :grijns2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » zo 30 mei , 2004 18:34

Nemty

Ra verplaatst de rechtbank dan naar een eiland en geeft de veerman Nemty het bevel geen vrouwen over te zetten die op Isis lijken.
Daarmee rekent hij echter buiten de slinksheid en de magische kracht van Isis. Vermomd als een verschrompeld oud vrouwtje, met in haar handen een kom meel en aan haar vinger een zegelring, wendt ze zich tot Nemty.
Ze vraagt de veerman haar naar het eiland te roeien zodat ze het meel naar een jonge veehoeder kan brengen die al vijf dagen met het vee op pad is.
Nemty laat haar weten dat hij opdracht heeft gekregen geen vrouwen over te zetten naar het eiland maar moet toegeven dat de oude vrouw niet erg lijkt op de godin Isis. In een heel realistische passage die je ook in het hedendaagse Egypte zou kunnen meemaken begint nu het pingelen over de prijs.
De koek die Isis aanbiedt wordt door Nemty minachtend van de hand gewezen; hij is alleen bereid haar over te roeien in ruil voor de gouden zegelring, die hij dan ook ontvangt.

George Hart: Egyptische mythen: De wraak van Horus
:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 31 mei , 2004 7:58

Antaeus

Now after Osiris had established the affairs of Egypt and turned the supreme power over to Isis his wife, they say that he placed Hermes at her side as counsellor because his prudence raised him above the king's other friends, and as general of all the land under his sway he left Heracles, who was both his kinsman and renowned for his valour and physical strength, while as governors he appointed Busiris over those parts of Egypt which lie towards Phoenicia and border upon the sea and Antaeus over those adjoining Ethiopia and Libya; then he himself left Egypt with his army to make his campaign, taking in his company also his brother, whom the Greeks call Apollo.

When Osiris was ruling over Egypt as its lawful king, he was murdered by his brother Typhon, a violent and impious man; Typhon then divided the body of the slain man into twenty-six pieces and gave one portion to each of the band of murderers, since he wanted all of them to share in the pollution and felt that in this way he would have in them steadfast supporters and defenders of his rule. But Isis, the sister and wife of Osiris, avenged his murder with the aid of her son Horus, and after slaying Typhon and his accomplices became queen over Egypt. The struggle between them took place on the banks of the Nile near the village now known as Antaeus, which, they say, lies on the Arabian side of the river and derives its name from that Antaeus, a contemporary of Osiris, who was punished by Heracles.


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 31 mei , 2004 8:24

Anty

This god war falcon is shown in a boat, and he reigned in the province of 12th district of Upper Egypt. Nicknamed " the claw ", the adepts of his ancient cult gave him a twin brother : the falcon god Nemty (the name means: one who journeys), who by contrast with his twin is usually represented perched on a shield.


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 31 mei , 2004 9:59

Nemty

Origine, centre de culte : XIIème et XVIIIème nomes de Haute-Egypte.

Nom égyptien : Anty ou Nemty "le griffu" . Les Allemands s'inclinent à lire le nom hiéroglyphe de ce dieu comme “Nemty”, au lieu du “Anty” traditionnel des textes plus anciens.

Icononographie :
Nemty du XIIème nome : Son culte est centré dans la capital Per Nemty “La Demeure de Nemty”. Il apparaît sous l'aspect d'un oiseau blanc qui sera postérieurement remplacé par Horus dans des aspects et par Seth dans d'autres. On le retrouve aussi sous la forme d'une peau de taureau (?) noir ou de vache, accroché à un support. La peau devient peau de léopard durant l'Époque Raméside.
Nemty du XVIIIème nome: C'est un dieu à tête faucon et aux ailes déployés. Cette divinité prendra la forme de deux faucons appelés Dunanuy.

Sous manifestation animale, tous les deux figurent sous la forme d'un faucon, se tenant souvent sur un bateau en forme de croissant, d'un taureau noir avec une tache blanche sur l'avant, une peau dépouillée de taureau noir (selon quelques auteurs de félin et selon d'autres de vache) accrochée à un support.

Description : C'est une divinité égyptienne gardienne. Il est possible que la vénération de Nemty dans les XIIème et XVIIIème nomes de Haute Egypte correspond au fait qu'il s'agit de deux aspects différents d'une même divinité. Son culte remonte à la Ière dynastie, bien que le premier document dans lequel on cite son existence soit les Textes des Pyramides, selon lequel il se charge de surveiller la navigation de la barque solaire en compagnie de Sokar. On le compare déjà alors à Dunanuy et plus tard il apparaîtra avec le visage du roi ou d'Osiris.

Le papyrus Jumilhac évoque une légende où il est lié à une nébride. Celle-ci pourrait être en rapport avec son aspect funéraire, etant donné que l'on enterrait les défunts dans des peaux de vache. D'après ce récit, Nemty aurait commis un crime dans le nome d'Aphroditopolis ou plus exactement dans sa capitale Atfih. Il aurait coupé la tête de la déesse Hathor. Un bas-relief du temple de Khargeh, faisant apparemment allusion à cet épisode, représente le dieu tenant d'une main une tête de vache et de l'autre un couteau. Le récit de Nemty, de la nébride et de la vache Hésat, rapporté par le papyrus Jumilhac, apparaît comme la synthèse de trois légendes différentes : celle de la nébride, fille de la vache Hésat, qui remonte aux textes des Pyramides, celle de la décollation d'Isis dont les premières mentions se trouvent dans les textes des Sarcophages et enfin celle du dieu Nemty et du meurtre de la déesse Hathor dont l'origine reste obscure mais semble également être ancienne. La voici :br />
Cette autre légende rapporte un crime commis par Nemty, qui joue un rôle très semblable à celui d'Horus dans le Papyrus Raméside Chester Beatty (voir Horus contre Seth). Nemty, est responsable de la décapitation de sa mère Hathor/Hesat (une divinité locale de la ville d'Atfih). Dans ce passage, les théologiens n'ont fait qu'assimiler Nemty à Horus et Hathor à Isis. Pour cela Ra condamna le dieu à être écorché vivant. Hathor dut remplacer sa tête de femme par celle d'une vache. Après cet événement le dieu Anubis ressentit de la pitié et livra la peau de Nemty à sa mère et grâce à la magie, celle-ci revivia son corps en l'arrosant avec du lait. Ce qui est curieux, c'est que par la suite, la peau, au lieu d'être identifié à Nemty, le sera à Anubis, lequel est son gardien.br />
D'autre part, Nemty est une divinité qui fut identifié à Dunanuy. Assimilé à Horus mais aussi à Seth de par son côté agressif, il était vénéré avec Matit (déesse lionne guerrière, assimilée à Basse-Epoque à Isis et Hathor) dans le XIIème nome de Haute-Egypte.
Sous son aspect funéraire et comme habitant de l'au-delà, il est le passeur chargé de conduire la déesse Isis vers appelée la “Ile du Milieu ” (voir : Horus contre Seth)
Nemty joue aussi un rôle important dans une histoire semblable à celle d'Isis, quand la déesse vole le nom “secret” de Râ. Dans ce cas-là, c'est Horus celui qui essaye d'obtenir le nom secret de Nemty et pour cela il envoie une animal dangereux qui le pique.
Il est présent dans la légende de Horus et Seth.
Dans le XIIème nome de Haute Egypte, il fut aussi vénéré sous le nom de Matyti.


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » ma 31 mei , 2004 17:45

Nemty - Anty

Afbeelding Afbeelding Afbeelding


:duivel:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Âanti » di 01 jun , 2004 12:21

hallo els en willy,

hier volgt de rest van het artikel over Aanti,

...gezien de de Bleutark (?) ,denken de Tangiers (de bewoners van tanger) dat Tinga(de vrouw van aanti) na de dood van Aanti met heracles omging, en deden ze ook de handel (?) met elkaar ,en daarna kreeg ze een kind dat sufax genoemd werd, en daarna werd hij de held (de god) van de imazighen, en daarna bouwde hij een stad en noemde hem tinga , en dat is het huidige tanger.

bleutark verwijst naar iets anders dat een ralatie heeft met anti , want de romeinse generaal "sirtuis" die tinga bezocht ,had er zin in om het graf van anti te verkennen, en na te kijken of dat waar is of niet. en wel hebben de imazighen hem gebracht op bezoek naar hetr graf van hun leider , en opende hij het graf van anti en ontdekte dat zijn lengte ... tussen 27 en 30 meter is. en daarna geloofde hij in de kracht de reusachtigheid van hun held anti. (?)

de onderzoekers van anti's graf denken ervan dat zijn graf zich het bij de stam die nu als mzoera bekedn is vlakbij Ithnien Sidi Aljemni , en al'ahad algharbiya . en het wordt (zijn graf) het graf van mzoera , en mozoera is een tamazight (berbers) woord , en datv komt van amzwar en dat betekent de eerste , de lievling .. , en wel werd dit graf voor de eerste keer in 1932 onderzocht door Kohilir (?) en daarna in 1976 door een groep die uit Almasmoedi en mustafha a'ashi (de auteur :D ).

het graf van mzoera oftewel het graf van aanti is enig van de soort gaven in het hele noord afrika , en het wekt de indruk van de bewoners van tinga (tanger) en lixus en verzekert de legende van aanti . en het graf is rong en zij omgeving is 56 meter in het midden.

aanti en heracles zijn wel afgebeeld op aantal middels en de bkendsten zijn en griekse vas, en een bronzen (NL V.is fout )beeld , en deze besteede aandacht is af te danken aan de onderzoeker Lorik Bates (?) .

de gekruisde hoofden van de beide helden (anti en heracles) , geven erde idruk van dat er krachtige wil (ik ging ervanuit dat er een typsfout is) om de naturele eigenschappen van de beide volkeren (de grieken en de imazighen) van de worstelende helden (anti en heracles). , deze onovereekomsten blijkt iet alleen in de manier van het haar s onderneming ,die we lang met versierde kuiven en lange baard bij anti vinden, en ook kort en georganiseerd bij heracles.

deze eigenschappen werden ook verzekerd door de oud-egyptische beelden die de imazighen tekenden, en ook de het geld van de imazighen.

het was door mostapha a'ashi geschreven, in de krant van alharaka.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » di 01 jun , 2004 12:35

hallo,

ik las dat anti ook een god voor de egyptenaren was. ik wist dat eerder niet.

maar ik ga durven zeggen dat de imazighen en de egyptenaren samenhangende goden en godinnen hadden. en daarom zijn er zo veel overeenkomsten tussen de goden van de beide volkeren .zoals neith en amon en anti en zeker nog anderen.
waarschijnlijk leefden ze in meerdere verwanten aan elkaar in de periode van pre-sahara. en dat is ook een reden.

misschien komt dat door de invloed van de beide volkeren op elkaar want de imazighen waren ooit door de farao's bezet (denk ik). en de egyptenaren waren ook bezet door de imazighen voor twee eeuwen denk ik .

de taal van de egyptenaren en de imazighen zijn zeer verwant aan elkaar, vooral de klanken en waarschijnlijk ook de woordenschat. zelfs nu al de hele egyptenaren gearabiseerd zijn ,zijn er gelijkenissen tussen tamazight en het egyptische arabisch op te merken.

misschien hadden ze de zelfde cultuur, indrukwekkend werd een graf gevonden (het graf van ashashur) dat was graf dat uit opgetapelde stenen op de manier van de piramiden, en dat graf is ouder dan de pirameden.

....

de imazighen krijgen minder aandacht omdat ze niet helemaal gearbiseerd zijn, en vervlgens wordt die aandacht tegengewerkt door de arabische regeringen (gerabiseerde regeringen want geen logische denkende kan beweren dat ze arabieren zijn, maar wel arabischtaligen)
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor willy » wo 02 jun , 2004 9:41

Âanti, leg mij eens uit hoe het komt dat jouw grote god gedood kon worden door Hercules, die maar een half-god was tot zijn dood en daarna pas een god werd en opgenomen in de selecte groep goden van de Olympus. Ik dacht dat goden ontsterfelijk waren, waarom zijn het anders goden?

Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor Âanti » wo 02 jun , 2004 12:46

Guest schreef:Âanti, leg mij eens uit hoe het komt dat jouw grote god gedood kon worden door Hercules, die maar een half-god was tot zijn dood en daarna pas een god werd en opgenomen in de selecte groep goden van de Olympus. Ik dacht dat goden ontsterfelijk waren, waarom zijn het anders goden?

Groetjes, Willy

hallo willy,

ik had die vraag eerder gesteld. heb jij die vraag overgenomen ? :duivel:

maar ik ga mijn best doen om iets te zeggen. en vervolgens zou ik ook iets van je verwachten . :knipoog: (ik neem al tevorens aan)

alhoewel de europeanen te onneutraal schrijven over de historische feiten. en dat kan jij zien in het geval van de griken wanneer ze alles als grieks beschouwen : uitvindingen schriften termen goden wetenschappen geleerden ..., is dat niet helemaal geaccepteerd.

de involed van beide volkeren op elkaar (G . + I.) is een feit. neem de goden , en de godsdienstige muziek en zeker muszieksinstrumenten , en de paardenwagentjes , het schrift is ook een mogelijkheid.
zelfs aanbaden de grieken de lybische amon , en zoals ik al zei , werd het leger van de grieken dat egypte ging bezetten aangemoedigd om de zegenen van de nasamon (de naam voor de lybiers (imazighen) die amon aabden). dat was het gesprek van die periode dat de griken 600 kilomers in de shara moetsen lopen tot siwa , om hun zegenen te vragen.
er was ook contacten met elkaar , en dat concludeer ikn uit de gevondene munten in streek van de grieken...

waarschijnlijk waren de imazighen veel te sterk voor de grieken en daarom was Aanti een symbool voor de onoverwinnelijke god van de imazighen. zo geloofden de twee volkeren erin.
maar het zeer waaschijnlijk dat er een wending in de geschiedenis gebeurd is, en werden de grieken meer gevreesd dan de imazighen, en dat had ook een invloed op de mythelogie van de beiden. en dat zien we met de dood van anti.

of een andere interpretaie, en hier ben ik het eens mee: ik ga ervanuit dat de middellandse zee en eigen rol speelde , de vokeren van die omgeving vormden toen een eenheid van cultuur.
we weten toch dat de imazighen het eerste volk van de middellandse zee, want ze veschenen daar in omstreeks 9000 jaar v.C , terwijl de europeze vokeren (exlusief de ibri's want ze stammen van de moren) er in het begin van 5000 jaar v.C.
deze sitautie zou zeggen dat de cultuur van de imazighen (nog prciezer de capsien) eerder bestond dan die vande grieken. het zou logisch zijn te zeggen dat de eerste een invloed op de tweede uitoefent en daarna komt een homogene cultuur.

er zijn nog andere goden bij de grieken, die zer verwant aan de egyptenaren en de imazighen. (ik ben er blauw in om dat uit te leggen maar ik lees er toch over, ook ingewekkeld voor mij).

als we zouden zeggen dat deze volkeren een familiale godsdienst hadden, moeten wa dan niet zeggen dat er een wending in de posities van de beiden. maar wel een andere verandering en meer homogeniteit. dat zou komen na de omgang van heracles en tinga. en zouden een andere zoon voortbrengen. en zoals herodotus (de vader van geschiedenis , in sommige gevallen wordt door sommigen dom gezien zelfs als hij niet dom was, hij was geen grieks ,trouwens) is poseidon een amazigh god van oorsprong maar door de grieken overgenomen, dat is zeer logisch na de liefde en de trouw (van heracles en tinga) , want ze zullen familie worden, en de goden van de beiden zouden als gemeenschappelijke goden gezien worden.

het rare is dat de goden van de imazighen meer bekend bij de grieken dan bij de imazighen ( de politiek en het ras speelt ook een rol in de geschiedenis zelfs al jij dat zou proberen te ontkennen, dus vergeet het maar). zie de goden van deze site over de godinnen dan zou weten dat lamia uit de grikse mythologie geidentificieerd, ook de amazones . sommigen werden als grieken becshouwd.
:duivel:


wat de dood van anti betreft, ga ik me verontschuldigen want ik ben nietdeskudig en ik was dat nooit. maar mijn bescheiden weten kan me zeggen dat de goden ook sterfelijk zijn anders is er geen betekenis voor godelijke gevechten , en ook geen voortplanting. misschien ja en misschien niet.

we kunnen Jezus als bewijs hebben, hij was een god (volgens de gelovigen , want volgens mij is hij een sukkel want hij loog tegen de mensheid zoals wat mohamed deed). toch is hij gestorven, nog erger werd hij door mensen vermoord.

dus als een god de zoon van de god der goden vermoord kan worden en nog belachelijker door mensen vermoord. dan zeg ik dat jij je informaties tweezijdig zijn. want anti is tenminste door een half god vermoord niet door een belavhelijke hatelijke zondige vuile minderwaardige mens.

op het eingde ga ik zeggen dat ik niet weet of anti een half god of volledige god was. :!:
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » wo 02 jun , 2004 13:06

Guest schreef:Âanti, leg mij eens uit hoe het komt dat jouw grote god gedood kon worden door Hercules, die maar een half-god was tot zijn dood en daarna pas een god werd en opgenomen in de selecte groep goden van de Olympus. Ik dacht dat goden ontsterfelijk waren, waarom zijn het anders goden?

Groetjes, Willy

nu ga ik je woorden bespreken.

leg me eens uit: dat doe ik uit willekeurigheid , als het aan jou lag had ik een helemee ander antwoord geschreven.

jouw grote god: ben jij boos ? ben jij er in teleurgesteld dat hij 30meter was.
wie zei je dat hij mijn grote god was? volgens mij zijn alle goden honden en sukkels van oorsprong, en daarna ontwikkeld tot goden. er is geen uitzondering , ik zeg alleemaal.

hij was maar een half-god: hij was een een illusie eingelijk, half goden bij de grieken misschien , maar bij de imazighen kan hij iets anders zijn.

ik dacht dat de goden onsterfelijk waren : jij gedachten dienen nergerns voor. want jezus de god (de minderwaardige :heks: bij mij , want hij hield de mensheid voor de dommmen uit) is vermoord door belachelijke mensen. :duivel:

----
jij zal zeggen dat ik je tekst helmeel slecht gelezen heb, en jij zal zeggen dat de bedoeling iets anders was, en zal Els mijn frustratie begrijpen.

misschien begrijp ik de verdedinging van els , maar de van jouw niet.

------

ik heb je een antwoord toch gegeven, dus uit beleefdheid vergeet op mij te reageren . laat je bezig met de germaanse goden , want die van de grieken zijn imazighen veel meer dan germanen. en ik reken niet op je bijdrages tot de berberse mythologie . er zijn m. chafiq en m a'ashi. jij en je soort heb ik niet nodig.

dus stop ermee. mijn topic is gesloten en ik ben niet blij met je discussie.

anderzijdes verontschuldig me om de negatieve uitspraken voor de eerlijke lezers.

azul,
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » wo 02 jun , 2004 17:01

Guest schreef:Âanti, leg mij eens uit hoe het komt dat jouw grote god gedood kon worden door Hercules, die maar een half-god was tot zijn dood en daarna pas een god werd en opgenomen in de selecte groep goden van de Olympus. Ik dacht dat goden ontsterfelijk waren, waarom zijn het anders goden?

Groetjes, Willy

Is dit een strikvraag, Willy? :lach: Je weet toch wel dat Osiris is vermoord door zijn broer Seth? Tiamat was een godin, haar lichaam werd uit elkaar gescheurd door Mardoek en zo werd zij de aarde. Atlas was ook een god, en een reus (Titaan), maar hij versteende tot het Atlas-gebergte.
Je kan moeilijk een logische vraag stellen als het over de goden gaat, en dan een logisch antwoord verwachten.

Ik vind het eigenlijk interessanter om de vraag te beantwoorden waarom het verhaal wordt verteld zoals het wordt verteld. Zoals het bekend is, is het vooral bekend van de Grieken de Romeinen. Maar als er een verband is met Horus en Seth in Egypte, of met die Anty of Antywey, is het des te interessanter om te kijken hoe die ontwikkeling is gegaan.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 02 jun , 2004 17:19

Hai Âanti,

Bedankt voor het hele verhaal tot nu toe. Het is een beetje veel, je hebt me erg aan het lezen gezet. :knipoog:
Maar ik vind het wel leuk om te doen, gelukkig.

Ik probeer de geschiedenis op een rijtje te zetten van de prehistorie van Noord-Afrika en Egypte, en de latere tijd ook natuurlijk.

Ik heb net een beknopte geschiedenis van de prehistorie van Egypte doorgelezen, ik maar er een samenvatting van. In het vroege paleolithicum (Oude Steentijd) leefden de meeste mensen nomadisch. Vanwege de grote klimaatverschillen waren ze een aantal keren gedwongen te verhuizen. Rond het jaar 10.000 vC (laat-paleolithicum) ontstond er bijvoorbeeld een grote droogte, waardoor mensen uit de Sahara naar het Nijldal trokken. De Nijl was toen ook niet erg indrukwekkend. Toen het later (ca. 7e of 6e millennium) weer vochtiger werd, trokken er weer grote groepen naar de Sahara.
Toen de akkerbouw begon te ontwikkelen, gingen mensen meer sedentair leven, en ging men over naar het neolithicum (Nieuwe Steentijd). Rond de Nijl gebeurde dit vrij laat, omdat het leven daar erg makkelijk was, en het eten aan de bomen groeide. Rond het 5e en 4e millennium ontstonden de eerste culturen van de Nieuwe Steentijd. Aan de producten die zij maakten is ondermeer uitwisseling te zien met Syrië, Mesopotamië, Palestina/Libanon, en met zuidelijkere landen, zoals Nubië en Soedan.

Uit de graven kan geen sociale ongelijkheid worden opgemaakt, alle doden worden gelijk behandeld, en de graven zijn nogal sober.

Door al deze bewegingen en contacten was het neolithicum in het Nijlgebied erg divers.
Vanwege de klimaatschommelingen raakte het Nijldal op bepaalde momenten wat geïsoleerder, zodat daar een beschaving kon ontstaan met een heel eigen karakter. Bekende neolitihische beschavingen zijn in het noorden Merimde, en in het zuiden Badari en Nagada. Tijdens de Nagada-cultuur wordt grotere sociale ongelijkheid zichtbaar, en ontstaan er elitegraven.

Rond het einde van het 4e millennium (ca 3100) wordt het Nijldal erg gewelddadig. Op grote paletten worden allerlei oorlogstaferelen uitgebeeld. De stijl lijkt nogal op die uit Mesopotamië (bv. Soemerië). Op een van de paletten lijkt een overwinning op Libië te worden uitgebeeld.
Het bekendse palet is het palet van Narmer.

Mijn boek heeft het over het 'hoge beschavingsniveau' dat uit de paletten spreekt (oorlog, slachtingen en moordpartijen), maar dat is een kwestie van smaak. Het is in elk geval niet mijn smaak.

Ook zie je op de paletten een soort 'held' die leeuwen dood. De knots wordt gebruikt als wapen. Nogal Hercules-achtig, dus.

Wat Nagada betreft: hier ontstaat een stad waar een grote tempel voor Horus stond, in de stad Hiëraconpolis. Dit was al voor de eerste dynastie, en duurde tot in de vroegste dynastieën.

Ik ben hiervan een samenvatting aan het maken, met duidelijke jaartallen. Ook de ontwikkeling van de graven hoort erbij.

Ik ga ook nog verder met het gedeelte over Marokko, maar dan moet ik naar de bibliotheek, want zelf heb ik daar weinig over.

Ik hoop dan iets te begrijpen over het verband tussen de Aanti uit Marokko en die uit Egypte.

Wat betreft Bleutark (?): Mischien dezelfde naam als Plotark? Dat is in elk geval Romeins Plutarchus.

de romeinse generaal "sirtuis": Deze wordt door Plutarchus 'Sertorius' genoemd. Het hele verhaal staat op het web, ik ga het zo nog opzoeken.

werd dit graf voor de eerste keer in 1932 onderzocht door Kohilir (?) en daarna in 1976 door een groep die uit Almasmoedi en mustafha a'ashi (de auteur ).: Geen idee of ik deze namen ken, ik denk het eigenlijk niet. Ben benieuwd wat ze vonden. Ik ben al veel tegen gekomen, onder andere dat in het graf dat de generaal Sertorius opende eigenlijk de fossiele botten van een prehistorische olifant lagen. Anderen zeggen weer dat het nooit gebeurd is.
Maar het schijnt toch wel een bekend gegeven zijn dat de Grieken (dus vast ook wel anderen) oude fossiele botten aanzagen voor onze reusachtige voorouders.

het graf van mzoera oftewel het graf van aanti is enig van de soort gaven in het hele noord afrika , en het wekt de indruk van de bewoners van tinga (tanger) en lixus en verzekert de legende van aanti . en het graf is rong en zij omgeving is 56 meter in het midden.

Dat klinkt wel spannend. Kun je dit graf ook bezoeken?

Ik ben trouwens de draad helemaal kwijt: ik heb geloof ik ook gehoord dat het graf van Hercules in de buurt van Tanger te vinden is. Is dat hetzelfde graf, of lopen er nu verschillende verhalen door elkaar?

de gekruisde hoofden van de beide helden (anti en heracles) , geven erde idruk van dat er krachtige wil (ik ging ervanuit dat er een typsfout is) om de naturele eigenschappen van de beide volkeren (de grieken en de imazighen) van de worstelende helden (anti en heracles). , deze onovereekomsten blijkt iet alleen in de manier van het haar s onderneming ,die we lang met versierde kuiven en lange baard bij anti vinden, en ook kort en georganiseerd bij heracles.

Ik begrijp niet alles wat hier staat. Wel interessant dat de strijd tussen Anti en Heracles wordt beschouwd als een strijd tussen Imazighen en Grieken wordt beschouwd. Ik ben bezig een verband te vinden met Egypte. In Egypte is de strijd tussen Horus en Seth soms gezien als een strijd tussen goed een kwaad. Maar dat kan ook een late interpretatie zijn, omdat Seth op een gegeven moment is 'gedemoniseerd', en gelijkgesteld aan de slang Typhoon (Grieks, dus).

Ik zal dat palet met de leeuwenheld eens opzoeken, en anders scan ik het in.

Ik ben nog even aan het proberen de Griekse spelling te vinden van een paar namen die jij noemde:

de oudste verwijzing naar antaios was door de dichter Bindar genomen

Dat is denk ik Pindarus.

Dyodoer: Diodorus
de romeinse dichter "lucain": Lucanus
Apolodour: Apollodorus.
Virhil: Virgilius (Van de Aeneas, dus, waarin een verhaal over Dido en Aeneas wordt verteld.)
Plotark: Plutarchus

Kom zo terug. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Volgende

Keer terug naar Over het forum en de website



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron