Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Afri of Afrika

Godsdiensten en culturen van Afrika

Berichtdoor Âanti » vr 21 mei , 2004 16:14

hallo,

ooit las ik dat afri (ook afrika genoemd) een berberse (lybische ) godin.

ze was een oorloggodin. en ze werd later door de romeinen overgenomen.

de naam afrika is eventueel aan haar verwant is. maar ik vind niets over haar in google.

(de bron was in arabisch , en dat was door D. mohamed a'ashi geschreven ,denk ik , als jij de bron wilt, dan zal ik hem hier posten).
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » za 22 mei , 2004 13:09



hier is een bron.

ik zie dat de godin afrika in het munt van het koninklijke rijk "Numidie" en ik zie er ook in dat er beelden gelaten zijn.

maar toch is er niet veel over geschreven. (misschien omdat ze geen griekse was, oftwel is het wat moeilijk ze als griekse te beschouwen)
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » zo 23 mei , 2004 2:04

Jammer dat ik het niet kan lezen. Ik heb wel naar de afbeelding gekeken. Het doet me allemaal een beetje Romeins of geromaniseerd aan.

Ik heb ook gezocht naar zo'n godin, maar ik kan ook niets vinden. Misschien heeft het zin om eens naar de oorsprong van de naam Afrika te zoeken. Er staat een oude Encyclopedia Brittanica op het web. Hij is wel erg verouderd. Als ik weer eens in de universiteitsbibliotheek ben, wil ik nog wel eens kijken.



IV. HISTORY

The origin and meaning of the name of the continent are discussed elsewhere (see AFRICA, ROMAN). The word Africa was applied originally to the country in the immediate neighborhood of Carthage, that part of the continent first known to the Romans, and it was subsequently extended with their increasing knowledge, till it came at last to include all that they knew of the continent. The Arabs still confine the name Ifrikia to the territory of Tunisia.


Hier zowaar wat godennamen. :happy:



African epigraphy has revealed the names of some of their deities: deus invictus Aulisva; the god Motmanius, associated with Mercury; the god Lilleus; Baldir Augustus; Kautus pater; the goddess Gilva, identified with Tellus, and Ifru Augustus (Tissot i. 486). The Johannis of Corippus mentions three native divinities: Sinifere, Mastiman and Gurzil.


Er staan vast wel gedateerde dingen in, maar het is toch wel interessant. Ik kan alleen met geen geweld iets vinden over die oorsprong van de naam voor het continent, wat toch beloofd was. Misschien kijk ik met mijn neus.

In elk geval, de Romeinen begonnen ermee, maar zij zullen de naam toch niet hebben van een vrij onbekende godin? Toch wel de moeite waard om eens verder naar te zoeken. Er heet tenslotte toch een heel continent naar.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 23 mei , 2004 2:07

O ja, ik vergeet nog te vragen, die afbeelding, Aanti, gaat het alleen om een munt, of ook om dat grotere beeld met dat hoofd?
Sorry, ik heb echt geen flauw idee wat er bij staa. :verward:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 23 mei , 2004 2:46

PS ik heb inmiddels begrepen dat je niet zo thuis bent in Engels. Ik zal morgen of overmorgen wel even een stukje vertalen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 23 mei , 2004 15:41

Ik kom er niet snel uit. Ik lees bijvoorbeeld in een artikel dat Scipio Africanus de Jongere de naam Africa aan Carthago gaf, nadat hij Hannibal en de stad in de derde Punische oorlog had verslagen. Carthago werd een Romeinse provincie met de naam Africa, genoemd naar Scipio de Jongere.

Maar ergens anders las ik weer dat Scipio Major (zijn grootvader of adoptievader, er waren er meer) de naam Africanus kreeg nadat hij Carthago in een eerdere Punische oorlog had verslagen.
Al met al weet je dan nog niet waar die naam 'Africanus' nou vandaan komt, of nou Scipio's achternaam was, of dat hij hem kreeg na het winnen van de (tweede) Punische oorlog.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Âanti » di 25 mei , 2004 12:24

wie zijn de Ifr's of de afrikanen?

een groep mensen , die in de tweede eeuw v.C verschene. en ze weden ifri genoemd. want herodotus in de vijfde eeuw v.C, heeft deze naam niet gebruikt. maar verwees naar de bewoners van de groten. (trukloudiet ?) en dat is ongetwijfelt de vertaling van het tamazight woord : de bewoners van de groten.

deze naam (afrika) wered voor de eerste keer door de romeinen gebruikt. ....

de naam is te herleiden aan het tamazight woord,ifri of afir wat vleugel betekent in het fenicische (in het leger).

de historicus polinus ( despelling is niet jusit), vertelde erover dat niemand iets durfde doen, zonder de advies van de godin afrika te eisen.
ze was ook in de munten getekend (gebeeld), en de oudse munten die haar beeld bevatten dateren uit de eerste eeuw v.C.
na de bezetting van noord afrika door de romeinen werd dit ook getekend in de romeinsen munten in hun provincies in noord afrika.

er werden beelden van die godin gevonden in de romeinse theater shershal (de spelling is niet juist). er werden nog andere beelden gevonden in allerlei streken.

ze versierde zich met het lichaam van de olifanten .(ik zie dat niet in de foto).

de imazighen vereerden haar in algeme verering en private vereering.

ze was een godin van de vruchbaarheid, en ze gaf hen de nodige voedsel.

ze was ook een symbool van het land en zijn koningen, en daarom werd ze getekend in de munt van de berberse koningen.

leter werd ze door de romeinen geadopteerd als beschermer voor hun leger. en later als symbool voor hun overwinningen tegen de imazighen.

later werd deze naam een grote groep mensen , en ze werten beni yefri genoemd in de Midden Eeuwen.

het antwoord van je vraag. ja. het zijn allemaal haar beelden.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » di 25 mei , 2004 12:26

ik vergat te schreven dat die zinnen van het artikel die in het link is , genomen. dat was geen vertaling, maar verschillende ideeen uit het artikel.

dat was door D. Mohamed A'ashi geschreven.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » di 25 mei , 2004 12:36

hallo els,

jij zei ooit dat het verhaal over de komst van de feniciers naar noord afrika en de manier van hun vestiging (vooral de glimlachje van hun vluchtende prinses) een legende is. maar volgens een aantal historici is dat wat meer dan legendes.

zie dit: (de inleiding)




maar wat zijn de bronnen die vertrouwde toen jij schreef dat ze colonisten waren. als jij die bron hebt, dan zijn de legendes niet meer nodig. maar als jij geen bronnen hebt die die legendes niet tegenspreken, dan is het ook niet eerlijk (een ander adjectief zou beter zijn, maar ik heb er niet veel van) te schrijven dat ze zich in afrika als colonisten vestigden in noord afrika. misschien weet daar meer van.


:lach:
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » do 27 mei , 2004 0:11

jij zei ooit dat het verhaal over de komst van de feniciers naar noord afrika en de manier van hun vestiging (vooral de glimlachje van hun vluchtende prinses) een legende is. maar volgens een aantal historici is dat wat meer dan legendes.

zie dit: (de inleiding)




Nou ja, ik zei eigenlijk dat het verhaal over Dido/Elissa een legende is, en dat zie ik op wikipedia ook staan. :lach: Dat is het enige 'vluchtelingenverhaal' dat ik ken. Ik kan de bron er ook niet echt van achterhalen, behalve Virgilius (Dido en Aeneas). Ze komt ook bij Ovidius voor. Er zijn vast ook andere bronnen, maar ik kan ze niet vinden. Tacitus heeft het erover, maar dat voegt weinig toe. Allemaal relatief late, Romeinse bronnen.

In elk geval zijn Dido en Pygmalion geen historische personen. Misschien zijn ze wel op iets terug te voeren.
Als jij ook nog andere vluchtelingverhalen kent, wil ik die ook best weten. Als je ook nog bronnen hebt, zou het helemaal mooi zijn. :D

maar wat zijn de bronnen die vertrouwde toen jij schreef dat ze colonisten waren.


Alle geschiedenisboeken en naslagwerken zeggen dit eigenlijk. Wel is het zo dat de Fenicische steden te lijden hebben gehad van de Assyriërs en Perzen, dus het kan best dat ze (mede) daarom zo actief buiten hun eigen gebied waren. Volgens de legende die ik ken vluchtten Dido en haar gevolg voor haar broer Pygmalion, dus dat is wel wat anders dan de historische, buitenlandse invallen.
Phoenicia.org geeft ook wel een goede geschiedenis (wel in het Engels):




Ik weet nog niet waar deze namen precies vandaan komen. Maar ik vind het wel leuk om erbij te zetten waar de Dido-legende vandaan komt, bijvoorbeeld uit de hoge hoed van de Romeinen. Het kan natuurlijk ook dat de Romeinen het verhaal toch van plaatselijke bronnen hebben. Aangezien bij Vergilius de Trojanen bij Dido in Carthago op bezoek komen, vind ik het allemaal niet erg 'historisch' klinken.

Ik geloof dat Vergilius ook het verhaal noemt dat Dido een stuk land koopt ter grote van een ossehuid. Ze snijdt die huid dan in een hele dunne reep, zodat ze er een flink stuk land mee kan omspannen. Ik heb geen idee of dat puur een dichterlijke invulling is, of dat het gebaseerd is op andere verhalen. Ik wil dat soort dingen eigenlijk weten voor ik er iets over zeg.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Âanti » do 27 mei , 2004 18:30

hallo els,

volgens postinus was de amazigh koning tegen wie de vluchende prinses lachte "iarbas".
postinus was een historicus. dus dat is meer dan een legende, zelfs als er staat dat dat een legende was.

d. mohamed chafik legt dat goed uit hoe dat gebeurd was. maar in arabisch.zie:



dat was door een amazigh geschreven, maar hij zeer bekend met de geschiedenis van de imazighen.

lees dit ,maar het is door een arabier geschreven, in de arabischge wikipedia:

(volgens het artikel woonden de feniciers alleen aan de kusten, want ze waren er bang voor om oorlog te hebben tegen de imazighen )
zie:



de bronnen die ernaar verwijzen dat feniciers als colonisten kwamen verttelen niets over de manier van die bezetting.
ja, later werden ze colonisten maar dat was een reden om hun einde toch.

ik denk niet er bronnen , die ervan bewijzen dat de feniciers als colonisten kwamen, zijn. anders is het niet slim de legendes te hanteren.
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor Âanti » do 27 mei , 2004 18:36

correctie van het laatste hoofdstuk:

er zijn geen bronnen...... :D
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12

Berichtdoor els » do 03 jun , 2004 1:46

Dit kon ik nog vinden over de oorsprong van Afri - Ifri of de naam Afrika:

Carthago werd na de derde Punische oorlog een Romeinse provincie met de naam Afrika. Vanaf een bepaald moment tijdens de Punische oorlogen werd in dit gebied veel in het latijn geschreven, en uit de overgeleverde teksten uit die tijd bleek dat mensen hier naar zichzelf verwezen met de naam Afri (of Ifri). Meer kan ik niet vinden.

de naam is te herleiden aan het tamazight woord,ifri of afir wat vleugel betekent in het fenicische (in het leger).


Oei, alles is dus nog mogelijk.

het antwoord van je vraag. ja. het zijn allemaal haar beelden.


Ah, fantastisch! Bedankt voor de hele vertaling ook.

Ik heb eindelijk een pagina gevonden waar de door jou bedoelde godin wordt genoemd, met de naam Afrika.



Afbeelding

Ik kom morgen wel even met een vertaling. Het meeste wat ik zo snel zag, heb je zelf eigenlijk al gezegd. Ze kan worden geïdentificeerd aan een olifant, maar een olifant kon ik zo gauw niet vinden. Toch vreemd, hoe kun je nou een olifant missen? :bloos:

Ook nog een munt met een personificatie van Africa:

Afbeelding



Personificatie van Noord-Afrika: schorpioen, slangen rond het hoofd, hoorn des overvloeds, mand met graan.

Even nog dat stukje met die Afrikaanse goden vertalen uit de Encyclopedia Brittanica:

De Afrikaanse epigrafie heeft drie namen onthuld van een paar van hun goden: Deus Invictus Aulisva (de onoverwinnelijke god Aulisva); de god Motmanus, die wordt geassocieerd met Mercurius; de god Lilleus; Baldir Augustus; Kautus pater; de godin Gilva, die wordt geïdentificeerd met Tellus (de aarde); en Ifru Augustus (Tissot i.486). De Johannis van Corippus noemt drie inheemse godheden: Sinifere, Mastiman en Gurzil.


want herodotus in de vijfde eeuw v.C, heeft deze naam niet gebruikt. maar verwees naar de bewoners van de groten. (trukloudiet ?) en dat is ongetwijfelt de vertaling van het tamazight woord : de bewoners van de groten.


Bij ons gespeld als troglodiet, en inderdaad, het wordt vertaald als holbewoner. Maar dat het een tamazight woord was wist ik niet! :D
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 03 jun , 2004 1:49

Nog even over die olifant.... kan het zijn dat ze een olifantenvel over het hoofd heeft, met een slurf nog eraan? :bloos: :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Âanti » do 03 jun , 2004 12:21

hallo els,

(de naam is te herleiden aan het tamazight woord,ifri of afir wat vleugel betekent in het fenicische (in het leger).) "citaat"

+de naam is te herleiden aan het tamazight woord afri .

+of afir wat vleugel betekent in het fenisiche (een deel van leger misschien) .

(misschien was het niet perfect geschreven).

-----
wat de olifant betreft, gaat het niet om een heel olifant zeker. maar om zijn flappen en zijn neus.

misschien is die slang geen slang maar wel zijn neus.

zijn veld kan ook, want de moorse krijgers pantserde zich met de veld van olifanten ,en misschien zouden ze haar ook met die veld pantseren (dit stond niet in het artikel).


bedank voor de informatie. maar het engels moet jij niet vertalen. als ik goed gezind ben, dan begrijp ik het wel.


wat de carthago betreft en zijn colonies heb jij gelijk denk ik. ze kwamen met een lachje en daarna werden ze colnisten. maar zeker dankzij de imazighen. want toen de imazighen ze lieten zijn ze heel snel versalgen door de numidiërs. dat zou ook niet vreemd zijn als we zouden weten dat hun leger voor meerderheid van de imazighen bestond. (dus colonies is juist )
Âanti
 
Berichten: 30
Geregistreerd: ma 17 mei , 2004 15:12


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron