Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

tislit n'unzzar - de bruidegom van anzar (rare retuelen)

Godsdiensten en culturen van Afrika

Berichtdoor Anzar » ma 02 aug , 2004 20:23

hallo,

het is anti :knipoog:

de godin tislit is een berberse godin , de naam betekent bruidegom . (de vrouw van de man op het huwelijksdag )

ze is de vrouw van anzar , anzar betekent de regen.

in het marokkaans wordt de iris "de bruidegom van de regen" genoemd (3roest shta) : wel verkeerd arabisch , maar litterlijk vertaald van het tamazight naam : tislit u-nzzar . want de iris wordt "qaws quzah" genoemd in het juiste arabisch.

anzar en tislit zijn rare vage goden, en soms omstreden, waarschijnlijk de god aghandja speelt er ook een rol mee, maar dat is niet helemaal duidelijk.

sommigen denken dat tislit gewoon isis en anzar gewoon osiris is. ( ik kan me vergissen)

waarschijlijk heeft helene hagane (een berberse historicus ) er een idee over maar jammer genoeg weet ik niet wat ze erover zei, dat was op google, maar ik vind dat niet meer.


wie weet er iets over ?

bij voorbaat dank en sorry voor de fouten zowel inhoudelijk als vormelijk. :bloos:
Anzar
 

Berichtdoor anzar » ma 02 aug , 2004 20:34

hallo,

ik zei "iris " en dat was fout , ik bedoelde de "regenboog".

3rustashta is niet overal gebruikt , en het is niet voor alle marokkanen begrijpbaar .
anzar
 

Berichtdoor anzar » ma 02 aug , 2004 20:39

anzar/osiris door helene hagane was alleen maar een verwijzing , dat is niet uigelegd door haar,

..In the last and forty-eighth chapter of The Golden Ass, Lucius relates how he moved from the initiation to the Mystery of the Goddess to the initiation in the archaic mystery cult of '''''Anzar/Osiris'''' and entered the priesthood ...



ik vind er ook een pagina over hoe dat is, maar er is niets zeker in die pagina.
anzar
 

Berichtdoor els » ma 02 aug , 2004 23:07

Hai Anti met de duizend namen :lach:

Ik was je niet vergeten, maar ik moet zoveel werk inhalen dat het me steeds niet lukte om te reageren.

Maar wel heel erg bedankt voor je spannende info. Wat je nu zegt, over deze 'tislit', daar kan ik beslist niets over vinden, dat weet ik bij voorbaat al. Dus misschien neem ik gewoon even jouw info over,

de godin tislit is een berberse godin , de naam betekent bruidegom . (de vrouw van de man op het huwelijksdag )


:ai:

Ik moest even nadenken, maar het Nederlandse woord voor Tislit is 'bruid'. De bruidegom is de man, en aangezien Anzar de regen is, zal hij de bruidegom zijn.

Mijn berbers is beslist beneden peil, maar voor mijn gevoel.... :p

Ik vond ook nog twee meren in de Atlas, het meer Tislit (bruid) en Isli (bruidegom).



Hier stond ook nog iets over deze Tislit en Isli:


Het is iets met legendes en lokale gebruiken, maar mijn frans is niet zo geweldig, dus dat moet ik later eens lezen. Het lijkt me wel interessant, maar Anzar komt er niet in voor.
Het komt er geloof ik op neer dat de meren ontstonden uit de tranen van twee geliefden die niet met elkaar mochten trouwen. Het is nu een soort pelgrimsplek voor mensen die daar willen trouwen.

Wel veel prachtige foto's tegenkomen tot zover. :happy:

Ik surfte nog even wat rond, en vond dit Algerijnse gedicht, kan het zelf niet echt lezen (hoewel er een franse vertaling bij staat).



Het gaat meer over Anzar dan over Tislit.

Wat is die '3' in die naam voor 'regenboog' eigenlijk voor letter? Ik bedoel, hoe spreek je het uit?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor anzar » di 03 aug , 2004 18:45

hallo els,

bedankt voor de links,

bruid is tislit in het tamazight , ik twijfelde aan het juiste woord maar ik kon me niet veel herinneren , en daarom heb ik dat tussen haakjes uitgelegd zodat ik het misverstand zou vermijden,
bedankt voor de correctie .

3 kan niet geschereven in het nederlands en het bestaat niet in het nederlands , het is het 3 van 3arab (arabieren) en 3 van al3arabiyya (arabisch) . en 3 van 3anti (anti of antaios) ...

------
ik zou wel wat in het arabischttalige google kunnen vinden ,maar zeker niet zoals ik het wil.

ik vond ze (tislit en anzar) gewoon raar.
anzar geeft de regen omdat hij heet gemaakt wordt , zijn regen is gewoon zijn sperma die het leven voor het land geeft ....

de berberse vrouwen moesten hem heet maken om de regen te krijgen.

aghandja is omstreden : sommigen denken dat hij een god was, en anderen denken van niet.
aghandja is gewoon iets zoals een lepel .een groot lepel . gebruikt met de gereedschappen van kcouscous . en ook als eenheid om kwantiteit van de graan te bepalen ...

ik zal de info ordenen in mijn hoofd en daarna zal ik nog duidelijker zijn, want een defintie van die godin en de god is niet te vinden (ten minste door mij ). dus gewoon de rommel ordenen .
anzar
 

Berichtdoor els » do 12 aug , 2004 21:33

Hai Anzar/Aanti,

Ik heb maar vast een stukje ge-upload, dan staat er vast iets.
Het is het volgende:

Tislit. Berberse regenbooggodin, bekend in Marokko. Haar naam betekent 'bruid'. Tislits echtgenoot heet Anzar ('regen'). In Marokko wordt de regenboog Tislit u-nzzar genoemd, 'de bruid van de regen'. Het koppel wordt door sommigen wel opgevat als een vorm van Isis en Osiris.
De Berberse antropologe Helene Hagan citeert Lucius Apuleius, een Amazigh filosoof en schrijver uit de tweede eeuw, die in zijn roman Metamorfoses, beter bekend als De Gouden Ezel, vertelde hoe hij eerst werd ingewijd in het Mysterie van de Godin, vervolgens in de archaïsche mysteriereligie van 'Anzar/Osiris', en toen priester werd.
Tislit en Anzar waren betrokken bij een ritueel dat een vorm is van regenmagie. Berberse vrouwen voerden een ritueel uit dat de god seksueel zou opwinden; de regen die hierdoor viel bevruchtte het land, en werd overdrachtelijk beschouwd als sperma.
In het Atlasgebergte komen ook twee meren voor met de naam Tislit (bruid) en Isli (bruidegom). Volgens een legende ontstonden deze meren uit de tranen van twee geliefden die niet met elkaar mochten trouwen. Tegenwoordig is het een pelgrimsplek voor mensen die daar willen trouwen.


Als er iets niet klopt zeg je het hopelijk wel.

Begrijp ik goed dat 3roest shta Arabisch is voor 'bruid van de regen', en 'qaws quzah' voor 'regenboog'?

Een god aghandja kan ik helemaal niet vinden. Je hebt het over een lepel of een schep of zo, en couscous, en een eenheid van hoeveelheid... misschien heeft het iets te maken met de 'opbrengst' van een vruchtbaarheidsritueel? Of een weegschaal... een manier om het land te bewerken... Er gaat bij mij eigenlijk helemaal geen lampje branden.

Ik herken wel dingen, maar ik kan het ook allemaal niet zo goed plaatsen. Wat het ritueel betreft: dat zal een vorm van regenmagie zijn. Ik ben benieuwd wat het ritueel precies inhield. Maar symbolisch betekent het volgens mij in elk geval dat die vrouwen iets seksueels nabootsen, en het effect is dat het regent, en het land vruchtbaar wordt. Een vorm van imitatieve magie misschien.

Ik weet weinig van rituelen, al heb ik wel wat gezocht. Maar volgens mij is het wel tamelijk algemeen dat het vruchtbaar worden van een akker (de aarde) door het regenwater symbolisch gelijk is aan het zwanger worden van vrouwen door sperma. Er zijn in die symboliek een aantal dingen niet goed begrepen, bijvoorbeeld dat het water geen vruchtbaar makende stof is, dus niet gelijk is aan sperma. Maar wel is het zo dat de akker (aarde) gelijk wordt gesteld aan de vrouw, en het water aan sperma.
Deze symboliek komt in meerdere vormen voor, maar ik ben nu even vergeten hoe.

Maar wat regenmagie betreft, ik kon geen beschrijvingen vinden die leken op de soort die jij gaf over de Berberse vrouwen. Misschien moet ik eens een antropologiebibliotheek induiken.

Verder probeer ik nog wat te vinden over de regenboog. Frappant: de naam van Ixchel, de maan- en regenbooggodin van de maya's, betekent 'Vrouw regenboog'. Ixchel heeft nogal wat overeenkomsten met de godsdiensten in onze wereld, met de bijbel, maar ook met bv Neith en Athene. Op haar hoofd draagt ze een slang. Toevallig was ik net op zoek naar een verband tussen de ureaus en het 'kapsel' van Medusa, verbluffend om dan deze 'ureaus' op het hoofd van Ixchel te zien. Maar goed, interessant is het wel, maar met Tislit heeft het weinig te maken. Of misschien wel, maar dan moeten er nog wel wat meer feiten boven water komen. In elk geval, Ixchel is niet getrouwd met een regengod (ze veroorzaakte eigenlijk zelf de grote vloed).

Verder: ik ben ook wel eens bezig geweest met alle varianten van de naam Osiris. Volgens mij is die naam ook terug te vinden in de naam van Ashur, die zijn naam gaf aan Assyrië. Zijn naam staat ook weer in verband met andere bekende goden, zoals Ahura Mazda, en met een titel van Mardoek (Asara). (Wat even niet terzake doet maar wel interessant is, is dat deze in India de zonnegod Surya is.) Sommigen brengen de naam Ashur opmerkelijk genoeg in verband met een Soemerische godheid met de naam Ansar...
Ik zie aan de ene kant niet altijd een precieze overeenkomst, maar vaak zijn de overeenkomsten in alle variaties toch ook wel onmiskenbaar. Volgens mij is het vaak wel verklaarbaar in mondelinge overleveringen. Maar de Somerische Ansar zal toch niet dezelfde zijn als de Berberse Anzar, omdat er wel een groot tijdsverschil tussen ligt. Maar wel bestond er dus al sinds de vroegste Egyptische en Akkadische (Soemerisch?) tijd contact tussen deze twee landen.

Ansar is in elk geval een Somerische of Akkadische 'oergod', en 'getrouwd' met Kisar. Hun namen worden resp. vertaald als 'hemel-horizon' en 'aarde-horizon'. Ze zijn beide kinderen van Lahmu en Lahamu, die iets met water of golven te maken hebben.

Helene Hagan noemt Anzar in elk geval Osiris, dus je zou denken dat Tislit dan Isis is. Maar ik geen direct verband.

Kortom: ik ga er ook vanuit dat er raakvlakken staan met de omringende culturen, maar ik begrijp ook niet hoe dat dan zit. Ik zal ook mijn best doen om er nog eens systematisch over na te denken.

In elk geval tot dusver bedankt, ik heb het gewoon ingevoegd, en hopelijk wordt het later nog wat duidelijker.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 13 aug , 2004 20:27

Op deze pagina staat iets over de mythe en een ritueel, helaas in het Frans.

[url=http://www.tamurth.net/article.php3?id_article=7]http://www.tamurth.net/
article.php3?id_article=7[/url]

Ik probeer het te vertalen met behulp van een woordenboek en een automatische vertaler. Ik kom er niet helemaal uit, maar het ritueel doet me denken aan een 'heilig huwelijk', dus een soort magisch ritueel dat de vruchtbaarheid van het land moet beïnvloeden.

Ik begrijp alleen niet waar dat ritueel vandaan komt, of dat echt werd opgevoerd of dat het een verzonnen verhaal is. Maar misschien begrijp ik alles beter naarmate mijn vertaling vordert. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Anzar » za 18 sep , 2004 11:14

hallo els,

het is lang geleden, sorry dat niet eerder kon reageren.

ik heb er wat over in wikipedia geschreven, indien jij er geinterisseerd bent. zie :







ik zal nog een artikel over Aghandja of taghanja schrijven. Wat de rest betreft is verwezen naar andere bronnen.

ik zal later het link van aghnadja wanneer ik dat zou schrijven , posten.

tot dan.
Anzar
 

Berichtdoor els » za 18 sep , 2004 11:44

Hai Anzar, leuk weer eens iets te horen. Ik ben nu zelf twee of drie daagjes off line, maar ik zal alles zo snel mogelijk updaten.
Ik heb de stukjes gelezen. Je hebt wel hard gewerkt, zo te zien. Ik weet intussen hoe moeilijk het is om informatie te vinden over oude Amazigh mythologie.

Wat dat woord 'issis' voor vrouwen betreft: ik ben niet zo thuis in het Arabisch, maar het Hebreeuws voor vrouw is 'isha' ('ish' is man). Isis wordt in het Egyptisch altijd vertaald als 'troon'. Maar ik denk zelf ook dat de woorden verwant zijn. Ik meen dat het Egyptisch ook op de een of andere manier verwant is aan Semitische talen. Ik heb in de mythologie ook al zo vaak gezien dat woorden in andere culturen worden overgenomen en een beetje verbasterd tot ze een andere betekenis hebben gekregen.

Is 'issis' een gewoon Amazigh woord voor vrouwen, eigenlijk?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor osiris » zo 19 sep , 2004 13:48

Hallo els,

Issis is tamazight, en tamazight heeft helamaal niets met Arabisch te maken.

Issis is volgens me het meervoud voor dochters, Maar mijn bron zei dat het het meervoud van zowel de dochters als de vrouwen, Maar ik denk dat hij geen deskundig is, hij kan zich vergissen, als hij niet gelogen heeft.
osiris
 

Berichtdoor els » di 28 sep , 2004 17:30

Hai Anzar Osiris,

Nog bedankt voor je reactie.

Ik vond het volgende berichtje, uit de andere kant van de wereld (Nepal), maar ik vond het toch wel opmerkelijk, ik moest meteen denken aan het ritueel dat jij hier beschrijft:



Nepalese boerinnen ploegen naakt om regen

Uitgegeven op 04-07-2004 om 11:02 uur

Vrouwelijke rijstboeren in zuidwest Nepal ploegen naakt hun velden, liet een regionaal nieuwsprogramma zondag weten. Ze vragen zo aan God om het te laten regenen. De vertraging van de moessonregens, die gebruikelijk in de eerste week van juni in Nepal beginnen, weerhoudt de boerinnen ervan om rijst te planten.

Ambika Tharu, een 35-jarige boerin, zegt dat zij en andere vrouwen de regengod vragen om regen zodat zij hun werkzaamheden kunnen voortzetten. "Volgens mijn schoonmoeder zou de God aangenaam verrast zijn en het laten regenen wanneer vrouwen het land naakt bewerken", aldus de boerin in de Himalayan Times.

Weerdeskundigen in de hoofdstad Katmandu, 500 kilometer ten noordoosten van Baijapur waar de naakte vrouwen op het land werken, zeggen dat de situatie binnen een aantal dagen zal veranderen.


Benieuwd of ik hier nog iets meer over kan vinden. De regengod is in elk geval Indra, en dezelfde rituelen werden ook uitgevoerd in Noord-India. Het enige wat ik vind over een regenboog is dat het Indra's wapen is. Er werden ook rituelen met kikkers uitgevoerd (zoals het huwen van twee kikkers, en kikkers laten kwaken etc.).
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 29 sep , 2004 4:10

Kom ik nog iemand tegen die er zo'n ritueel op nahield, alleen was het niet speciaal voor regen. :lach: De Egyptische Nefertiti (de vrouw van de farao Achnaton) voerde iedere ochtend een stripdans uit voor de zonnegod (Aten). Dat deed ze om hem seksueel op te winden; de Egyptenaren geloofden dat als de zon opgewonden raakte hij de Egyptenaren gunstig gezind was. Dat laatste komt dus wel overeen met de Amazigh rituelen.
De dans werd uitgevoerd onder begeleiding van een koor van blinde zangers - die haar dus niet konden zien. Ze had zich voor de gelegenheid geschoren, geparfumeerd en geolied.

Het komt uit dit (Engelstalige) artikel over Nefertiti.



Achnaton en Nefertiti waren natuurlijk wel vreemde eendjes in de bijt van Egyptische goden. Ze vereerden de zonnegod als Aten, maar gewoonlijk vereerden de Egyptenaren Amun of Amon-Ra. Dit stuk ging alleen over Nefertiti, ik weet niet of andere vrouwen het ook deden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Anzar » di 26 okt , 2004 16:43

Hallo Els,

het is wel lang geleden, ik had gedacht dat iets over Aghandja zou schrijven maar dat deed ik niet.

Maar als jij er wat info over wil, dan zal ik wat vertalen van het arabisch.

Wat Isis en osiris betreft, vond ik in een site dat ze vermoedelijk Amazigh-goden zijn, en verwees niet naar anzar en isiris.

anzar had twee pluimen en een slang op zijn hoofd volgens zijn tomb.

de twee pluimen zijn kenmerken van de imazighen, Maar de slang weet ik niet.

de historicus zegt dat ze allebei amazigh-kenmerken zijn.

jij kunt die puimen in deze site zien , maar zonder slang:



ik vind het vreemd dat de niplezen en de imazighen de zelfde rituelen hebben.

dat komt waaarschijlijk doordat de primitieve volkeren door hun onderbewust beinvloed waren, (zeg ik maar)

mijn arabischtalige bron zei dat die rituelen als sex-gerelateerd zijn in het onderbewust van de oude imazighen.
Anzar
 

Berichtdoor els » wo 27 okt , 2004 12:48

Hai Anzar, gelukkig heb je het nieuwe adres gevonden. :)
Ik maakte me al zorgen.

het is wel lang geleden, ik had gedacht dat iets over Aghandja zou schrijven maar dat deed ik niet.
Maar als jij er wat info over wil, dan zal ik wat vertalen van het arabisch.


Het zou wel leuk zijn als het niet teveel moeite is. Ik kan Aghandja niet zo goed plaatsen. Ik vroeg me opeens af of een lepel niet een soort levensteken is, dat je kan vergelijken met de Egyptische ankh. Het ziet er natuurlijk wel ongeveer zo uit. De ankh symboliseert de vereniging tussen man en vrouw. In verband met de jaarlijkse vloed van de Nijl wordt vooral de vereniging van Isis met Osiris gesymboliseerd.

Maar misschien is dat ook wel een rare gedachte.

Wat Isis en osiris betreft, vond ik in een site dat ze vermoedelijk Amazigh-goden zijn, en verwees niet naar anzar en isiris.


Het lijkt aan één kant ook heel anders, maar toch, aan de andere kant zijn er wel overeenkomst. In het stukje dat je schreef op Wikipedia staat bijvoorbeeld ook over de rivier die leeg wordt gemaakt en daarna weer vol. Daarbij draait Anzar aan een ring om zijn vinger. Dat doet denken aan Isis en Osiris en de rituelen rond de Nijl, en het levensteken, dat ook 'sleutel van de Nijl' wordt genoemd.

anzar had twee pluimen en een slang op zijn hoofd volgens zijn tomb.


Een slang op zijn hoofd... dat kennen de Egyptenaren ook, als de ureaus. Farao's en goden droegen die ook.

Ik moest er ook opeens aan denken in verband met Medusa. Die zou dus volgens de legendes uit Libië komen, en zij heeft ook slangen rond het hoofd. Ik vroeg me af of die slangen geen verwijzing naar de ureaus waren. Maar goed, dat is weer een heel ander verhaal.

Bedankt voor de link, ik heb de afbeelding gezien, ik zal straks ook nog eens kijken wat ik van de tekst kan ontcijferen.

ik vind het vreemd dat de niplezen en de imazighen de zelfde rituelen hebben.

dat komt waaarschijlijk doordat de primitieve volkeren door hun onderbewust beinvloed waren, (zeg ik maar)

mijn arabischtalige bron zei dat die rituelen als sex-gerelateerd zijn in het onderbewust van de oude imazighen.


Niplezen... die kan ik niet vinden. Waar wordt er iets over Niplezen gezegd? :verward:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 29 okt , 2004 11:05

O sorry... stom stom stom.... :hamer:
Niplezen, dat zijn natuurlijk Nepalezen. :bloos:

Ik wist dat het voor de hand lag. :D

Ja, het is inderdaad vreemd dat er zover weg mensen zijn die dezelfde rituelen hebben. Zelf denk ik eigenlijk dat dat komt omdat zulke rituelen vanaf het begin mee zijn gekomen met het verbouwen van graan. Daarom lijken die godsdiensten overal een beetje op elkaar.

Het lijkt mij wel een verklaring: er bestaan gewoon bepaalde rituelen door het hele seizoen, die horen bij het verbouwen van graan. Die namen de mensen mee als ze ergens anders gingen wonen en daar graan gingen verbouwen. Anderen, die de akkerbouw overnamen, namen ook de rituelen over. In de loop van de tijd slopen er natuurlijk veranderingen in, en die werden ook weer uitgewisseld met andere culturen.

Wel een interessant gegeven om eens nader te onderzoeken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Anzar » di 30 nov , 2004 17:55

Guest schreef:Issis is volgens me het meervoud voor dochters, Maar mijn bron zei dat het het meervoud van zowel de dochters als de vrouwen, Maar ik denk dat hij geen deskundig is, hij kan zich vergissen, als hij niet gelogen heeft.

Hallo iedereen,

Ik was over de naam Issis aan het denken in verwant met de interpretatie die iemand gaf.

en gelukkig viel ik op een nog gebruikte uitdrukking.

men zegt in het riffijns (tamazight dialect) :

" X adh issis 'n sen"

ik heb geen precise vertaling voor dat woord issis maar het draait in de omgeving van:

de beste vrouw, de optimale vrouw... en ik zou die zin als volgt:

X is de top-vrouw onder hen.

dus hij had gelijk issis betekent niet alleen een dochter.



------

osiris is volgens helene hagan dus een ander woord voor Anzar. en dat is ook mening van die twee siten (nog een derde)

-------

volgens mostafa bazma (een gerespecteerde historicus) is osiris een amazigh god van oorsprong. hij wordt neb ment bij de egyptenaren, en dat betkent de god van het westen. en de westers van de egyptenaren zijn de Imazighen, dat geldt ook voor set.

en nod verder zijn twee pluimen die vast kenmerken van de imazighen, zijn. als ik me nog herinner is de pluim een symbool voor het westen voor de egyptenaren.

heodotus sprak zelft over Aziris in lybie (Tamazgha) en Aziris is de naam van oziris volgens de zelfde auteur. (in arabisch zegt men Aziris geen osiris).




Het oud-egyptisch is een hamitische taal zoals tamazight, een verwant tussen de beiden is onvermijdelijk. de farao's waren zelfs Imazighen volgens een paar egyptologen. en de beschaving van egypte is prto-saharaans . de imazighen en de egyptenaren leeden er. Maar de egyptenaren hadden gebruik kunnen maken van hun beschaving dankzij de nijl; terwijl de Imazighen arm bleven.
de amazigh-piramiden zijn ouder dan de egyptische piramiden . en men stelt dat de egyptenaren de piramiden van de Imazighen leerden kennen, en als de farao's echt Imazighen waren, dan is het een feit.
Anzar
 

Berichtdoor Anzar » wo 01 dec , 2004 15:38

Hallo,

ik heb fouten geschreven.

proto-saharaans : presaharaans

leeden: leefden
Anzar
 

Berichtdoor Anzar » do 02 dec , 2004 15:57

Guest schreef:Ik was over de naam Issis aan het denken in verwant met de interpretatie die iemand gaf.

en gelukkig viel ik op een nog gebruikte uitdrukking.

men zegt in het riffijns (tamazight dialect) :

" X adh issis 'n sen"

ik heb geen precise vertaling voor dat woord issis maar het draait in de omgeving van:

de beste vrouw, de optimale vrouw... en ik zou die zin als volgt:

X is de top-vrouw onder hen.

dus hij had gelijk issis betekent niet alleen een dochter.



------

osiris is volgens helene hagan dus een ander woord voor Anzar. en dat is ook mening van die twee siten (nog een derde)

-------

volgens mostafa bazma (een gerespecteerde historicus) is osiris een amazigh god van oorsprong. hij wordt neb ment bij de egyptenaren, en dat betkent de god van het westen. en de westers van de egyptenaren zijn de Imazighen, dat geldt ook voor set.

en nod verder zijn twee pluimen die vast kenmerken van de imazighen, zijn. als ik me nog herinner is de pluim een symbool voor het westen voor de egyptenaren.

heodotus sprak zelft over Aziris in lybie (Tamazgha) en Aziris is de naam van oziris volgens de zelfde auteur. (in arabisch zegt men Aziris geen osiris).




Het oud-egyptisch is een hamitische taal zoals tamazight, een verwant tussen de beiden is onvermijdelijk. de farao's waren zelfs Imazighen volgens een paar egyptologen. en de beschaving van egypte is prto-saharaans . de imazighen en de egyptenaren leeden er. Maar de egyptenaren hadden gebruik kunnen maken van hun beschaving dankzij de nijl; terwijl de Imazighen arm bleven.
de amazigh-piramiden zijn ouder dan de egyptische piramiden . en men stelt dat de egyptenaren de piramiden van de Imazighen leerden kennen, en als de farao's echt Imazighen waren, dan is het een feit.

Hallo Els,

jij ziet dat ik een betekenis gaf, en ik beweerde dat Issis in die uitdrukking gebruikt wordt.

Maar ja, mijn legendarische uitdrukking lijkt weer een vergissing te zijn, ik heb het waarschijnlijk met een ander woord verwart, "lalla" denk ik. dus "X edh lalla 'n sen" .

want ik heb die uitdrukking aan tamazighttaligen verteld. (in Rif opgegroeid) en zei dat hij nooit van Issis in die betekenis hoorde.


Sorry :sip:
Anzar
 

Berichtdoor Anzar » do 02 dec , 2004 15:59

Ja die lang citaat was ook niet nodig. maar het is anzar. :verward:
Anzar
 

Berichtdoor els » za 04 dec , 2004 15:23

Ach ja, ik weet precies hoe die dingen gaan. Het is vooral een probleem als je op zoek bent naar dingen waar bijna niets over te vinden is, omdat er eerder niet veel mensen belangstelling voor hadden.

En helemaal als het ook nog eens gaat over mythologie en volksverhalen, wat toch al het tegenovergestelde is van 'feitelijke geschiedenis'. Je wordt helemaal meegesleept, als in een soort ontdekkingsreis.

Vroeger werden de belangrijke culturen nogal bestudeerd als een gesloten systeem, alsof de Grieken iets totaal anders waren dan de Egyptenaren of Feniciërs. Maar tegenwoordig zijn heel veel mensen gefascineerd door de overeenkomsten. Je krijgt er alleen bijna geen grip op. Dus ga je op zoek naar zoveel mogelijk informatie, om al die 'gaten' in de kennis te vullen.

Al met al kun je je wel eens vergissen, maar wat je wel vind, is uiteindelijk wel erg spannend. Je krijgt toch een beter totaalbeeld.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten