Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Apollo

Over Grieken, Romeinen, Kelten, Germanen, Noorse goden, Nederland etc.

Berichtdoor betje » do 02 sep , 2004 8:18

Hoi weet hier iemand in welke tijd Apollo leefden, heb alles afgezocht maar vind geen jaartallen
Groetjes Betje
betje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 01 sep , 2004 22:39

Berichtdoor els » za 04 sep , 2004 10:26

Hai Betje, goden 'leven' natuurlijk niet echt. Ik heb geprobeerd te vinden wanneer Apollo vereerd werd, maar daar kom ik ook niet precies uit. Het is wel zo dat toen het christendom de enig toegestane Romeinse staatsgodsdienst werd, alle andere godsdiensten werden verboden, en de tempels werden gesloten. De laatste werden denk ik gesloten rond de vijfde of zesde eeuw. Misschien weet iemand dat nog preciezer?

Wat het begin betreft: er is natuurlijk de mythische geschiedenis, bijvoorbeeld dat Apollo het orakel van Delphi overnam van oudere godinnen die daar werden vereerd. Ik weet niet precies of de mythologie daar nog een jaartal bijgeeft, hoewel er wel jaartallen bestaan over de Pythische spelen.

Als ik jaartallen vind, laat ik het nog wel weten. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor betje » do 16 sep , 2004 15:15

Hoi Els.
Bedankt al voor het zoeken. IK ben er ook al een tijdje naar opzoek maar kan het ook niet vinden. Jammer.
Groetjes Betje
betje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 01 sep , 2004 22:39

Berichtdoor els » za 18 sep , 2004 11:24

Hai Betje, ik keek net nog even in de encyclopedia Brittanica op het web. Het is een oude encycolopedie, en hij is heel slecht ingescand, zodat je het vaak niet eens kan lezen.

[url=http://57.1911encyclopedia.org/A/AP/APOLLO.htm]http://57.1911encyclopedia.org/A/
AP/APOLLO.htm[/url]

Er staan wel een paar dingen, aan de hand waarvan je verder kan zoeken. Helaas heb ik nu geen tijd, ik ben het hele weekend bezig en heb pas dinsdag weer tijd, anders zou ik het wel even uitzoeken. Maar dinsdag zal ik er nog eens naar kijken. Het is natuurlijk wel interessant om te weten waar die goden opeens vandaan kwamen, en hoe ze met de opkomst van het christendom weer verdwenen.

Je kan niet eens zien waar Apollo begint, het begint met deze zin: the most important and many-sided ot the Olympian cirvinities

Apollo heeft in elk geval een verjaardag, zie ik. Volgens de mensen op Delos was dat dag 7 van de maand Thargelion, in Delphi van de maand Tsios (?).

Ook interessant: ik probeer ook altijd te kijken waar je het equivalent van de Griekse godsdienst terug kan vinden in de bijbel, en ook in de islam. In dit geval komt het verhaal van Apollo overeen met dat van de bijbelse Ishmael. De identieke karakters zijn: Abraham = Zeus, Hajar = Leto, Sara = Hera, Apollo = Ishmael. Artemis, die fungeert als geboortehulp en die vaak wordt genoemd als degene die zorgt voor het verschijnen van water in een droog gebied, heeft de rol die god heeft in de bijbel. In de islam zie je ook overeenkomsten met het heiligdom de Kaba in Mekka en de Griekse bedevaartsoorden.

Ik probeer deze dingen allemaal op een rijtje te krijgen. Dat betekent dus dat een begin van Apollo moeilijk te dateren is, omdat hij zelf weer uit andere godsdiensten afkomstig is, en ooit in de Griekse godsdienst Apollo is geworden. Maar dat maakt het des te interessanter om je vraag te beantwoorden. :D

Waarschijnlijk deden ze vroeger al hetzelfde als het christendom (en de islam): belangrijke goden en gebruiken verdwenen niet echt, maar hun rituelen en betekenis werden aangepast aan de nieuwe ideologie.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor betje » za 18 sep , 2004 13:59

Hoi Els jammer maar die url die je hier gaf werkt bij mij niet??
En is die site helemaal in het engels dan kan ik er denk ik niets mee mijn engels is niet zo goed.
Denk ga toch even kijken maar de pagina kan niet worden weergeven krijg ik tot 2x toe.
Maar toch weer erg bedankt.
Gr Betje
betje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 01 sep , 2004 22:39

Berichtdoor els » di 21 sep , 2004 12:13

Het klopt, ik heb een tikfout gemaakt. Ik had zeker weer eens haast. :bloos: :bloos:

Ik heb de fout nu verbeterd. Als je toch al problemen hebt met Engels, zal dit wel helemaal een probleem zijn, want het staat vol fouten.
Als ik er nog meer interessante data ik kan vinden geef ik ze hier wel even weer. Maar ik denk het niet. Ik ken eigenlijk niet veel mensen die zijn geïnteresseerd sinds wanneer Apollo werd vereerd, en waar hij vandaan kwam. Maar de sluitingsdata van zijn tempels moeten te vinden zijn.

Ik zal ook eens deze vraag stellen op Engelse forums, je weet nooit of er iemand op reageert.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor betje » di 21 sep , 2004 15:01

Hoi bedankt weer zo ver.
Ik had ook nog deze pagina gevonden maar daar kan ik alleen vinden dat het woord Thargelion staat voor mei-juni.


En vandaar kan je nog naar andere site's maar helaas weer in het engels.
Groetjes Betje
betje
 
Berichten: 5
Geregistreerd: wo 01 sep , 2004 22:39

Berichtdoor els » zo 26 sep , 2004 14:36

Hee, hier staat een artikel in het Nederlands, over de geschiedenis van het orakel van Delphi.

[url=http://www.stedentipsvoortrips.nl/griekenland/delphibb.htm]http://www.stedentipsvoortrips.nl/
griekenland/delphibb.htm[/url]

Daar staan jaartallen bij. De vroegste sporen van het heiligdom dateren van 600 v.C., en het werd gesloten in het jaar 390, door keizer Theodosius.
Het is het beroemdste heiligdom van Apollo, maar het werd - volgens de mythe - overgenomen door Apollo van Themis, Sybille, Gaia of andere namen. Het was gewijd aan de aardgodin (Gaia of Ge).

Dat is alvast iets. :lach:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Endymion » di 13 feb , 2007 13:52

Apollo

Wanneer Apollo leefde? Tja, als god leeft die waarschijnlijk eeuwig he. Maar wanneer die geboren is? Ergens na de oerknal en vlak voor het uitsterven van de dino's? :knipoog:

Geen idee...

Dat van de overname van het orakel, heb ik ook al eens gelezen...
Het was eerst van Gaia en die had daar de slang Python als bewaker en haar dochters Phoibe en Themis verzorgden het schrijn ofzo? En later nam Apollo het over, na de slang te hebben geliquideerd. Mja, ze zat ook achter zijn moeder aan en je weet dat ligt bij Grieken en Italianen heel gevoelig. Bij ons Belgen, Fransen en Duitsers eigenlijk ook :knipoog:
Endymion
 
Berichten: 89
Geregistreerd: ma 12 feb , 2007 12:20

Geen tijd in de mythologie

Berichtdoor mark » ma 09 jul , 2007 10:48

Dag Betje,

dat is vraag die je niet kunt stellen, want mythologie kent geen tijd, al hadden ze wel een god daarvoor: Kronos. Verder is het belangrijk om te onthouden dat goden onsterfelijk zijn en dus tijdloos. Wat ik je wel kan vertellen is dat de 5e eeuw voor Christus de Gouden Eeuw van Athene was en dat de godsdienst toen zeer bloeide. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben.
mark
 
Berichten: 21
Geregistreerd: zo 08 jul , 2007 19:50
Woonplaats: Kekerdom


Keer terug naar Europa: Grieken, Romeinen, Germanen etc.



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten