Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Aisa - Winti Godin Aisa

Godsdiensten en culturen van Afrika

Berichtdoor Martin » di 13 aug , 2002 11:17

Ik ben op zoek naar informatie over de Winti Godin Aisa (moeder Aarde)
Martin
 
Berichten: 5
Geregistreerd: di 13 aug , 2002 11:12
Woonplaats: De IJmond, NL

Berichtdoor admin » di 13 aug , 2002 12:51

Go, ik wist niet eens dat er een winti Aisa bestond. Ik heb wel iets kunnen vinden in een boek over Surinaamse muziek, maar dat gaat meer over muziek, natuurlijk.

Er staat dat winti's (goden) als een soort bovennatuurlijk wezens worden geschouwd, die bezit van de geest of het lichaam van een mens kunnen nemne. Daarbij is er een opperwezen, Anana Keduaman Keduampon, en verder de afzonderlijke winti's.
Dan wordt het godenrijk onderverdeeld in water, bos, aarde en lucht; de winti's worden onderverdeeld in de plaatsen waar ze vandaan komen. Uit de naam van de winti zou je ook kunnen afleiden uit welk gebied van Afrika ze oorspronkelijk vandaan komen. (Want het winti-geloof is natuurlijk meegenomen uit Afrika. )

Het winti-geloof is tegelijk een manier van leven. Bij de verering speelt muziek een grote rol. De rituelen heten in het Surinaams Winti-pré. De begeleiding met trommelritmes is heel essentieel. De volgorde ligt niet vast, maar alle winti-prés beginnen met liederen die zijn opgedragen aan Aisa. Schematisch is een cyclus als volgt: liederen voor de aarde (prisdoti), dan voor het water, en dan voor het bos. De rituelen beginnen om 10 uur 's avonds, en gaan door tot het licht wordt. Er staan wat foto's bij; het doet wat denken aan voedoe (uit Haiti en zo, en eveneens afkomstig uit Afrika), maar de rituelen spelen zich ook buiten af.

Ook bestaat er nog een kaseko-genre met de naam kopotru, dat zijn winti poku of aisa poku muziek ter verering van moeder aisa. Ook in de traditionele Frafra sound komt muziek voor moeder aisa voor.

Maar ja, om een lang verhaal kort te maken, over Moeder Aarde zelf kan ik niets vinden. Ik was toevallig wel op zoek naar godinnen met de naam Aisa (of verwante namen), en ik zal haar toevoegen aan het rijtje. :D

Misschien is het handig je vraag eens te stellen op het . Ik was zelf ook al eens van plan om daar een vraag te stellen over winti, maar dan wil ik er eerst iets meer vanaf weten.

Ik vond nog wel een kleine website over winti: .

Groet van Els (ik heb even geen zin om opnieuw in te loggen, dus maar even zo. :lach: )
admin
Beheerder
 
Berichten: 49
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 20:37

Berichtdoor Martin » di 13 aug , 2002 13:47

Bedankt voor de reactie!
Ik ben al dagen op zoek naar info rond Aisa en de Winti religie en de site's die ik gevonden heb zet ik op m'n site www.heksen.info (rechtsonderaan). Ik wou m'n vragen ook nog niet stellen op de site die je voorstelde om precies dezelfde reden, eerst nog maar wat meer boeken en webinfo over Winti verzamelen en lezen...
Martin
 
Berichten: 5
Geregistreerd: di 13 aug , 2002 11:12
Woonplaats: De IJmond, NL

Berichtdoor Martin » di 13 aug , 2002 14:01

Oh ja, of Aisa een winti is weet ik niet hoor, ik heb wat boeken van Henri J.M. Stephen gelezen een daarin wordt
Anana als de Allerhoogste God beschreven en daarna komt
Aisa, Moeder Aarde. Anana zal toch ook niet als een winti aangeduid worden. Winti heeft inderdaad dezelfde oorsprong als Voodoo en je hebt ook de Fodu Winties, verbonden met het element Aarde en dus Aisa. Mischien dat iemand nog wat boeken weet want op de visie van slechts één auteur kan ik toch niet echt afgaan.
Martin
 
Berichten: 5
Geregistreerd: di 13 aug , 2002 11:12
Woonplaats: De IJmond, NL

Berichtdoor els » di 13 aug , 2002 15:32

Hallo Martin, dat Aisa een winti is, haalde ik van die website waar ik een link naar gaf. Daar staat het volgende: Deze verscheidenheid in openbaringen van de Geest zijn kenmerkend voor de Winti. Binnen de Winti kent men de: Sabi-man (wijsheer), Obia-man, Dresi-man (genezer), Luku-man (diagnosticus), buskupu-man (boodschapper), Futu-boy (tolker), Wakti-man (beschermer). De openbaring van al deze gaven wordt vertolkt door de zeven basis winti's (geestelijke krachten): Aisa, Fudu, Indyi, Bus Indyi, Apuku, Akantasi, Kromanti. Daarnaast is ook nog de Leba en de Kabra (geest van een overleden familie).

In het boek over Surinaamse muziek staat niet dat Anana een winti is. Er staat: centraal in het geloof staan het opperwezen Anana en de afzonderlijke goden (de winti's). Dus Anana is blijkbaar inderdaad geen winti.

Maar verder weet ik er te weinig van om iets zinnigs te kunnen zeggen.

Er wordt nog wel een boek genoemd waar de informatie uit komt: Winti, een Afro-Surinaamse godsdienst in Suriname, van C.J.Wooding.
Ik kon op het web nog vinden dat het dateert van 1972, maar een uitgever zag ik niet.

Ergens op het web luidde de titel als volgt:
C.J. WOODING. Winti: Een Afroamer. godsdienst in Suriname. Een cult.-hist. analyse v.d. religieuze verschijnselen in de Para. 1972. Owrps.

Maar het zal wel niet makkelijk verkrijgbaar zijn.

Misschien kan ik eens kijken in de universiteitsbibliotheek. Tenslotte is Suriname een Nederlandse kolonie geweest. Over Indonesië zijn boeken vol geschreven door Nederlandse antropologen, dus waarom niet over Suriname?

Ik zal eens zien, de volgende keer dat ik er heen ga.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Martin » di 13 aug , 2002 15:43

Bedankt voor de snelle reactie, ik was het boek van C.J.Wooding nog niet tegengekomen, bedankt voor die titel, daar heb ik wat aan. Zal eens kijken of er nog tweedhands aan te komen is.
Martin
 
Berichten: 5
Geregistreerd: di 13 aug , 2002 11:12
Woonplaats: De IJmond, NL

Berichtdoor els » di 13 aug , 2002 15:43

Mooie website trouwens, die brainflood. En wat grappig dat die heksen.info van jou is. Ik heb er een link naar gegeven, omdat ik merkte dat hier nogal wat wiccamensen komen kijken. Zelf ben ik daar niet zo in thuis, maar ik krijg er wel eens vragen over. Daarom heb ik maar wat links gegeven.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 13 aug , 2002 15:44

Over snel gesproken. Precies tegelijk. :p
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Martin » di 13 aug , 2002 20:26

Bedankt voor het compliment over Brainflood.net!
Zat net te lezen in een Boek van Henri J.M. Stephen en ook daarin staat dat Aisa een winti is, los van de Fodu winti,
verdeeld in de groepen die je hierboven al omschreef.
Beide zijn wel verbonden met het element Aarde, Aisa is Moeder Aarde. Aisa schijnt een van de belangrijkste winti te zijn. Informatie over winti lijkt erg schaars te zijn, ik vindt maar weinig titels (NL,ENG) en weinig op het internet. Ik wist niet dat Aisa ook buiten de Winti een godin was. Op het net heb ik voornamelijk gezocht op winti maar ik zal ook wat meer op Aisa zoeken, de resultaten en/of links zal ik hier ook posten.
Martin
 
Berichten: 5
Geregistreerd: di 13 aug , 2002 11:12
Woonplaats: De IJmond, NL

Berichtdoor els » di 11 mei , 2004 22:55

Ik zit eindelijk Aisa een beetje te updaten. Ik merkte dat er opeens veel meer pagina's over winti en Aisa te vinden zijn. Of ik weet beter waar ik naar moet zoeken, dat kan natuurlijk ook. :happy:
Ik geef maar even een paar links van goede artikelen die ik heb gevonden.



[url=http://groups.msn.com/DeJavaanseGODINDERZUIDZEE/guna2voodoo.msnw]http://groups.msn.com/DeJavaanseGODINDERZUIDZEE/
guna2voodoo.msnw[/url]
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Aisa en andere winti's

Berichtdoor blue » zo 15 jan , 2006 19:32

Hi Everybody,

voor een ieder die wat algemene info wil over winti ... Kijk op de volgende site http://www.tarotconsult.com/pages/Winti.htm.

Heel veel succes.
Blue
blue
 
Berichten: 1
Geregistreerd: zo 15 jan , 2006 19:28

Berichtdoor els » ma 16 jan , 2006 10:43

Bedankt voor deze link, Blue! Het is een hele duidelijke pagina, vooral dankzij de mooie foto's.

Hij werkt niet, er staat een puntje teveel, hier komt nog eens de werkende link: :)

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 29 mei , 2006 16:45

Hier nog een paar winti-links:

http://www.winticultuur.com/

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Egypte en Afrika



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten