Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

'de waterdraagster' - Wie weet hier meer van?

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor cindy » vr 18 maart , 2005 14:38

Beste,

Ik ben op zoek naar informatie omtrent 'de waterdraagster'. Heeft iemand informatie(ev. ook afbeeldingen) hieromtrent?

Graag zou ik ook eens te weten komen welke god of godin het meest aanleunt bij de volgende kernwoorden: eerlijkheid, waardigheid, bekwaamheid.
Eventueel ook een afbeelding van deze god/godin.
Ik zou deze afbeelding (indien mogelijk) willen verwerken in mijn logo.

Alvast bedankt voor de inlichtingen!
cindy
 
Berichten: 1
Geregistreerd: vr 18 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Brunetti » vr 18 maart , 2005 16:34

Cindy,
Jouw omschrijving van 'waterdraagster' is heel ruim. Ik heb geen idee wat of wie je ermee bedoeld. Iewat vertrouwd met de Mesopotamische religie en symboliek, riep het bij mij direct de met vruchtbaar water overstromende vaas op. Deze overstromende of vruchtbare vaas is rond met een korte hals. Vanuit de opening stroomt het water meestal in twee beken naar beneden, soms zie je op afbeeldingen ook vissen in deze stroompjes.
De vaas wordt gedragen door allerlei individuen. Het is een veel voorkomend symbool van de vroegste historische periode tot de Achaemenidische tijd. De Akkadische naam voor zo'n vaas is 'hegallu'.

De god Enki (Ea in het Akkadisch) heeft zo'n vaas soms vast. Later zijn Lahmu's (bewakers van de abzu). Dit motief wordt vaak geassocieerd met Enki en de abzu (zoetwater onderaardse wereld, verblijf van Enki). Het staat altijd voor vruchtbaarheid én overvloed.

Hier enkele afbeeldingen





aan de paar hoorns te zien, gaat het hier om een godheid. Waarschijnlijk de Sumerische Inanna! (Isjtar in het Akkadisch, Astarte in Syrië en Kanaän, …)

Een godheid die het meest aansluit bij eerlijkheid, waardigheid, bekwaamheid?

Ik denk natuurlijk direct aan jahweh met zijn voorlopers El en de Sumerische Enlil. Maar of deze eerlijk waren? De mens mocht niks verkeerd doen of ze werden door gruwelijke rampen belaagd. Eerlijkheid doet me anderzijds aan rechtvaardigheid denken, wat in Mesopotamië dan weer werd vereenzelvigd met Sjamasj. Het was van Sjamasj dat Hamurabi zijn rechtsregels kreeg. Bekwaamheid zitten we weer bij de wijze Enki.

Misschien als je je vraag iets specifieker maakt?

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » vr 18 maart , 2005 23:23

Hai Cindy,

Er gaat een soort New Age-achtige theorie rond over ene Akka als waterdraagster, die wordt vereenzelvigd met Aquarius, die dus van oorsprong een vrouwelijke waterdraagster zou zijn.

Barbara Walker heeft hierover wat info. Alles waar 'Akka' in zit, brengt zij ermee in verband. Het is natuurlijk wel een gegeven dat Akka lijkt op 'aqua' (Latijn voor water).

Ze noemt een 'eponieme' godin van Akkad (dus een godin die haar naam zou hebben gegeven aan de Akkadiërs). Volgens haar werd zij 'Oude Vrouw', 'Grootmoeder' of 'Vroedvrouw' genoemd, en ze zorgde als 'Waterdrager' ervoor dat de goden baarden uit het oerwater.

Deze Akka zou Sargon, de eerste Akkadische koning, uit het water hebben gehaald, waar hij door zijn moeder in was gegooid (net als Mozes in een mandje), omdat haar zwangerschap verboden was.

Zelf ken ik deze figuur Akka niet uit dit verhaal, maar in bepaalde kringen is dit geaccepteerde kennis. Misschien klopt het ook wel, ik zou het niet weten.
Iemand heeft er hier ook wel eens een vraag over gesteld, ik zal eens zien of ik die nog terug kan vinden, misschien staat er nog iets nuttigs bij.

Ik zal ook nog eens kijken of ik meer vind over die link met Aquarius.

Dan noemt Walker nog een reeks verwante namen, waar wel info over te vinden is. Een voorbeeld dat in elk geval overeenkomt met de geschiedenis van Sargon is dat van de Romeinse Acca Larentia, een vroedvrouw (en Vestaalse maagd) die Romulus en Remus uit de Tiber haalde en grootbracht.

De vaas met levenswater wordt symbolisch tegenwoordig vaak gezien als baarmoeder.

Brunetti gaf een link naar het beeld uit Mari, met een 'waterdraagster' die met deze symboliek in verband wordt gebracht. Zij wordt ook wel gezien als prototype voor Pandora, die ook een vaas droeg, maar de inhoud daarvan kreeg een negatieve betekenis voor het leven.

In de bijbel komt een gesprek voor van een vrouw met Jezus, die zich drager van het levenswater noemt. Ik vroeg me af of deze vrouw niet zelf oorsrponkelijk deze functie had.

Ik heb hier nog een afbeelding van Noet, de Egyptische hemelgodin. Haar naam wordt geschreven met een hiëroglyf die een waterkan voorstelt. Hier is een deksel van een sarcofaag waarop zij haar waterkan op het hoofd draagt, en daaruit stroomt het regenwater.



Op deze pagina vind je ook de hiëroglyf:



Maar ze is niet echt bekend als waterdraagster, maar als hemelgodin.

Graag zou ik ook eens te weten komen welke god of godin het meest aanleunt bij de volgende kernwoorden: eerlijkheid, waardigheid, bekwaamheid.


Ik zie ook zo gauw geen eerlijke god voor me. :cool:
Misschien Athene? Die is ontdaan van veel barbaarse karaktertrekjes.

Of misschien Astraea of Chrysothemis, die de aarde verliet toen de mensen steeds barbaarser gingen leven. Ze zal ooit terugkeren en een gouden tijd brengen, waarin de mensen zorgeloos zullen leven. Ze is een rechtsgodin, en ook verwant met Dike, Justitia of Themis. Deze zijn ongetwijfeld eerlijk en waardig.

Maar misschien is het inderdaad handig als je een beetje omschrijft waar het voor is. Mensen keken vroeger heel anders naar de goden, dus het is soms moeilijk zoeken naar een oud equivalent van onze waarden.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » za 11 maart , 2006 10:55

Voor zover ik de mythen van de Waterdraagster ken, is Hebe (ofwel het moederaspect van Hera) de vrouwelijke waterdraagster. Haar gade Zeus werd echter verliefd op de schone jongeling Ganymedes en verleidde hem in de gedaante van een adelaar (lijkt erg veel op de Oosterse overlevering van de strijd tussen de Adelaar en de Slang...).

Ganymedes wordt binnen de Olympus geleid als de opperschenker van de onsterfelijkheidsdrank nectar. Hij neemt dus de plaats in van Hebe/Hera, doch sommige berichten vernoemen de Godin Ganymeda als oorspronkelijke schenkster van de ambrosia en nectar, en van het onsterfelijkheidsschenkende voedsel (Patricia Monaghan). Zij spliste zich in tweëen en de Phrygische jongeling Ganymedes werd aan het hemelfirmament geplaatst als Aquarius/Waterman. Zijn water zou de Zondvloed voorgesteld hebben, en thans beschouwd als het spirituele water dat inzicht verleent (vandaar dat Aquarius een luchtteken is en niet een waterteken). De New-Age cultuur heeft de humane symbolische betekenis eraan toegevoegd, waarin het aanbreken van een nieuwe tijd centraal staat ...

De "vermannelijking" van waterdraagster naar waterdrager zou een soort goddelijke rechtvaardiging zijn geweest van de pederastie (Dr. Adeleïde van Reeth) ... groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » za 11 maart , 2006 11:01

PST-je: ... de waterkan/vessel/vat is een bijzonder mysterieus symbool dat een lange historie terug gaat. In India is het wereldwijd geroemd en eenmaal in de zoveel tijd plaats vindt. Het staat er nauw mee in verband ... en uiteraard met de schoot van de moeder.
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor els » za 11 maart , 2006 12:48

Roy schreef:Voor zover ik de mythen van de Waterdraagster ken, is Hebe (ofwel het moederaspect van Hera) de vrouwelijke waterdraagster.


In de joodse kalender valt de maand 'shebat' of 'shevat' ongeveer gelijk met ons sterrenbeeld waterman.

Volgens sommigen zou het de maand van de regentijd zijn. Maar het is in elk geval ook de maand van de schoonheid, de groei en de 'vernieuwing' van de natuur. In Israel zou dit het begin van de oogsttijd zijn. Er wordt dan ook veel fruit gegeten.

Het woord zou terug te voeren zijn op de wortel die 'sabbat' levert. In de Akkadische tijd heette de maand al 'sabatu'. (Semitische wortel sbt).

'Shevat' is in elk geval nogal eens in verband gebracht met Hebe en allerlei andere vormen zoals Hebat (de Hittitische godin) etc.

Dit even tussendoor, voor wat het waard is. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » za 11 maart , 2006 17:16

:lach2: ... krijg soms het idee dat onze paden vol grind en kiezels ook boordevol informatie zit, Els. En wij die kiezeltjes op elkaars paden werpen.

Ebat/Hebat is het oud-Javaans voor verbaasd-getroffen-ontzaglijk-verbazend, en wel het "in verbazing zetten, ontzag wekken, verbazingwekkend" door plotse veranderingen, nieuwigheden, en aan het begin van iets wat groeit. En nog steeds gebezigd vandaag met die betekenis ...

Ook maar ff tussendoor, voor wat het waard is :knipoog: , groet Roy
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Waterdraagster draagt een leeglopende vaas

Berichtdoor clue » di 12 sep , 2006 19:42

cindy schreef:Beste,

Ik ben op zoek naar informatie omtrent 'de waterdraagster'. Heeft iemand informatie(ev. ook afbeeldingen) hieromtrent?

!


TJA, ik denk natuurlijk het eerst aan de 50"Dana-iden"die wegens het vermoorden van de 50 zonen van Egyptos na hun dood in het Elyseum water moesten putten met een vaas met gaatjes, maar, omdat een 'vergiet' in steen moeilijk af te beelden is heeft men er een wateruitgietend meisje van gemaakt!

De engelse "Nazarenen en Romantische pre-rafaelieten" schilders hebben haar afgebeeld!

Meestal echter is dit éne meisje Aimymone, die evenals hypermnestra haar"man"niet vermoorde Hypermnestra trouwde met Lynceus en wordt beschouwd als de stammoeder van het griekse volk, Aimymone, huwde Zeus van haar werd nooit meer iets vernomen( ze werd"vestaalse maagd".)

De tweede"waterdraagster" is de laat perzische Godin:"Anna-Purna" zij is ook de naam van een himalaya berg waaruit de Ganges is ontstaan( Ganga, draagt haren van"water"!)

Ana-Hita-Purna, werd door de perzische keizer Artaxerxes-2 memnon, en 3','longimanes, tussen: 405-335 voor C.úitgevonden' Anna Perenna, is een personificatie van Persephone/ Prosperina zij is de perzische "Regen-/ mousson-Godin"zeg maar "Vrouw-Holle"
:( :cry:
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 9 gasten