Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Heksennacht 18 mei - vrouwen eisen de straat terug.

Plaats hier nieuwsberichten.

Oude nieuwstopics worden verplaatst naar een forum waar ze beter in thuishoren.

Berichtdoor els » vr 13 mei , 2005 11:17

Op 18 mei is er in Utrecht weer een heksennacht.


Afbeelding

Heksennacht: Vrouwen eisen de straat terug! Women reclaim the streets!

Honderden vrouwen zullen zaterdag 18 mei (Heksennacht) in Utrecht demonstreren onder de leus ´Vrouwen eisen de straat terug´. Geschminkt en verkleed zullen zij in een bonte stoet om 23.00 uur, even voor middernacht, met trommels en fakkels krijsend door de binnenstad trekken. Ook in andere grote steden (Amsterdam, Rotterdam, Groningen, Nijmegen en Den Bosch) zal rond deze datum een Heksennacht plaatsvinden.

De jaarlijkse Heksennacht is een protest tegen het feit dat vrouwen in het donker op straat bang moeten zijn om aangerand (of erger) te worden. De samenleving lijkt het normaal te vinden dat vrouwen daarom binnen moeten blijven. Ook willen we aandacht vragen voor seksueel geweld binnenshuis en in het bijzonder jegens vrouwen in asielzoekerscentra, die de straat zelfs niet op kunnen.

Daarnaast is de Heksennacht ook bedoeld om in brede zin meer ruimte voor vrouwen en meiden te creëren en hen in hun eigen kracht te stimuleren.

De heksennacht vindt zijn oorsprong in de Duitse ´Walpurgisnacht´. Dit traditionele heksenfeest ontwikkelde zich in de jaren zeventig steeds meer tot een strijdbaar vrouwenfeest om uiteindelijk uit te groeien tot een radicale actievorm tegen seksueel geweld. In Nederland is in 1978 op een landelijke vergadering van Vrouwen Tegen Verkrachting de Heksennacht op 19 mei uitgeroepen.

Vrouwen laten in deze strijdbare manifestatie zien evenveel recht te hebben om te gaan waar ze willen. Ook in Nederland staat het recht op de straat centraal, overdag en ´s nachts. Het doel is een eind te maken aan de vanzelfsprekendheid waarmee mannen de straat bezitten en vrouwen thuisblijven omdat het onveilig is. Dat is ook de reden dat de heksennacht alleen voor vrouwen is.

Voorafgaand aan de demonstratie zullen de deelnemende vrouwen in Utrecht om 19 u gezamenlijk eten (reserveren bij het ACU: 030-2314590). Daarna volgen diverse activiteiten, verkleden en schminken.

De grote demo start om 23 u en de avond wordt afgesloten met een spetterende vrouwendisco. De heksennacht is alleen toegankelijk voor vrouwen, meiden, sletten, bitches en riotgrrrls.


Op de website van Indymedia kun je ook commentaar geven.

Verder is er nog een heksennacht.tk-website, maar die tk-domeinen werken nooit. Misschien moeten die heksen maar eens wat geld gaan inzamelen, zodat ze hun eigen domeinnaam kunnen betalen. Of heksenbrouwseltjes gaan verkopen, weet ik het. Maar dit is niks. Komt ie toch!

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 13 mei , 2005 11:22

Die link naar Indymedia is trouwens een oude, van een vorige heksennacht. Maar die heksennacht.tk wil niet werken, en ik kan even geen recente vinden.

Ik ga verder zoeken, maar niet nu. :)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 13 mei , 2005 11:24

Nou, okee, vooruit, ik heb hem wel heel snel gevonden. :heks:



Heksennacht 2005
organisatie Heksennacht Amsterdam - 12.05.2005 14:35

Jaarlijks vindt er in Amsterdam, Groningen en Utrecht rond de 19e mei een Heksennacht plaats. De Heksennacht is een demonstratie voor en door
vrouwen tegen seksueel geweld en seksisme.

Hier volgt het programma van de Heksennacht in Amsterdam: (programma's van Groningen;19 mei en Utrecht; 20 mei, zijn te vinden op www.heksennacht.tk)

20:00 Film Heksennacht 2004 in Amsterdam in het
Gespuis; Spuistraat 47/A1

21:00 Verzamelen en eventueel verkleden voor de
demonstratie (Verkleedspullen kun je zelf meenemen,
schmink is aanwezig) ook in het Gespuis.

21:30 Begin demonstratie (zal ong. anderhalf tot twee
uur duren). De route zal beginnen voor het Gespuis en
eindigen op de Dam.

Hierna een vrouwenfeest in Vrankrijk; Spuistraat 216!!!

vrouwen samen sterk

Vrouwen hebben net als mannen het recht om ’s nachts op straat te zijn. Toch krijgen ze vaak te horen dat ze dan beter binnen kunnen blijven of alleen de deur uit mogen met een vriend of vriendin. Dit om aanranding of erger te voorkomen. Dat is de omgekeerde wereld! Bovendien is de veronderstelde veiligheid binnenshuis een illusie: meestal wordt seksueel geweld gepleegd door familie of bekenden. Het motto van de Heksennacht is dan ook: “Whatever we wear and wherever we go, yes means yes and no means no!” Of vrouwen zich nu buiten- of binnenshuis bevinden, er moet een einde komen aan iedere vorm van seksueel geweld.

Deze eis geldt vanzelfsprekend voor álle vrouwen, ongeacht hun afkomst. Zowel in Westerse als niet- Westerse beschavingen worden vrouwen immers het slachtoffer van mishandeling, verkrachting en seksuele intimidatie. Dit is dan ook het gevolg van ongelijke machtsverhoudingen tussen mannen en vrouwen en niet van verschillen in cultuur. Door de huidige hetze tegen mensen met een Islamitische achtergrond wordt dit maar al te vaak vergeten. De Heksennacht is onderdeel van de wereldwijde strijd van vrouwen voor de zeggenschap over hun eigen lijf en leven. Racisme kan en mag deze wereldwijde solidariteit niet breken!


Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » vr 13 mei , 2005 11:26

Interessant daar een gesluierd vrouwensymbooltje tegen te komen. Dat sluieren is precies hetzelfde als de dwang niet op straat te komen omdat je anders wordt verkracht. Weg met de sluier dus! Alle moslimvrouwen zonder sluier de straat op!
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » wo 18 mei , 2005 13:09

Nacht van de VrouwenKracht

Op donderdag 19 mei is het weer zover! De Heksennacht 2005, de nacht waarop huiselijk geweld, seksueel geweld en intimidatie met passioneel vuur worden aangevochten met fakkels, muziek en vuurspuwers. Met solidariteit, kracht en een duidelijk NEE tegen alle vormen van geweld en onderdrukking.


Van heksennacht.tk, zag ik, toen ik er eindelijk eens in kwam. Dus niet de achttiende. :bloos:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » ma 23 mei , 2005 9:20

els schreef:Interessant daar een gesluierd vrouwensymbooltje tegen te komen. Dat sluieren is precies hetzelfde als de dwang niet op straat te komen omdat je anders wordt verkracht. Weg met de sluier dus! Alle moslimvrouwen zonder sluier de straat op!

Waarom respecteer je moslim-vrouwen ook niet? Echt niet alle moslimvrouwen dragen een sluier omdat ze onderdrukt zijn ofzo. Laat iedere vrouw zijn vrije keuze maken. Als een moslimvrouw een sluier wil dragen, mag dat!
Wie zegt trouwens dat sluieren hetzelfde is als de dwang niet op straat te komen? :jaja: Ik vind deze redenatie een beetje kort door de bocht...
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » ma 23 mei , 2005 11:00

Hallo Heidi,

Ik heb niks tegen moslimvrouwen, ik ben gewoon niet dol op de islam.
Dat is omdat de islam de seksuele vrijheid van vrouwen op alle mogelijke manieren beknot, onder andere door de straat het domein van de man te maken , en het huis het domein van de vrouw. Op basis van die ideeën zijn ontelbare moslimvrouwen in de wereld - ook in Nederland - in huis opgesloten, en het is ze verboden contact met buitenstaanders te maken.

In de koran staat bijvoorbeeld dit:

Hoofdstuk 4:15

15. En voor degenen uwer vrouwen, die zich aan ontucht schuldig maken, roept vier uwer als getuigen tegen haar en als zij getuigen, sluit haar dan in de huizen op, totdat de dood haar achterhaalt, of totdat Allah haar een weg opent.


Sorry, maar ik vind dit niet normaal.
Waarom moeten mannen tegen vrouwen getuigen, en moeten de vrouwen vervolgens worden opgesloten?

En dit:

33:59. O profeet! Zeg aan uw vrouwen en uw dochters en de vrouwen der gelovigen dat zij een gedeelte van haar omslagdoeken over haar (hoofd) laten hangen. Dit is beter, opdat zij mogen worden onderscheiden en niet lastig worden gevallen. En Allah is Vergevensgezind, Genadevol.


Ze moeten zich dus bedekken om niet te worden lastig gevallen. Dat lijkt mij de omgekeerde wereld. Mannen vallen vrouwen lastig, en de vrouwen moeten daarvoor hun vrijheid inperken? Ik vind dat niet de juiste manier om mensen op te voeden.

Voor mijn gevoel staat de koran diametraal tegenover waar die heksennacht voor bedoeld is.

Ook mogen volgens de islam vrouwen niet alleen naar buiten, ze moeten worden begeleid door een mannelijk familielid. Natuurlijk houden veel moslims zich niet aan die flauwekul, maar dat wil nog niet zeggen dat het hier om een bespottelijke, onderdrukkende regel gaat. Een feit is ook dat zelfs in dit land veel moslimvrouwen in huis zijn opgesloten.

Ik snap niet dat je uit protest zo'n actie organiseert, maar dat je dan de islam begint te prijzen. De islam is wel degelijk een cultuur waarin vrouwen niet vrij van de straat gebruik kunnen maken. Waarom moet daar zo schimmig over worden gedaan?

Dat moslimvrouwen een sluier omdoen moeten ze zelf weten, maar het staat haaks op 'Wij vrouwen eisen de straat terug.'
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Nieuws



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten