Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Reactie op vraag van Balance

Als je iets wil weten over de website en het forum, of er werkt iets niet goed, of je hebt tips en adviezen, of wil je op de hoogte blijven, dat kan allemaal hier.

Berichtdoor els » vr 13 mei , 2005 14:59

Balance, je vroeg ergens of er een apart forum voor de 'kroon' kon worden gemaakt, ik kan weer eens niet terugvinden in welke thread dat was. :huil:

Maar okee, ik maak steeds nieuwe threads als er over een bepaald onderwerp vaak een topic wordt opgestart, en dan verhuis ik de al bestaande topics daar naartoe.

Ik heb nog niet erg veel gezien over een kroon. Het lijkt me ook wel een deelonderwerp van iets, al weet ik niet zo gauw wat. Ik zat wel te denken aan het aanmaken van een nieuwe categorie met als titel 'vrouwen' of zo, en daarin dan het feminismeforum te zetten, misschien zou daar ook het onderwerp 'kroon' bij kunnen. Zelf zegt mij dit niets, dus het hangt dan af van wat anderen hierin zetten. Misschien kan het ook worden uitgebreid met andere functies van vrouwen. Ik begrijp dat dat begrip 'kroon' wordt toegepast op oudere vrouwen, vanuit een soort driedeling in maagd - moeder - kroon, dus misschien is deze drieëenheid beter geschikt voor een heel forum, omdat het wat breder is.

Misschien kan iemand hier effe over meedenken, ook omdat ik niet zo thuis ben in dit soort denkstromingen, en dan ook meteen wat topics noemen die dan naar de nieuwe forums kunnen worden verhuist. :happy:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » vr 13 mei , 2005 17:39

Volgens mij is het crone :D
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » vr 13 mei , 2005 19:07

Dankje, Heidi, je hebt helemaal gelijk. Ik ben zo'n puriteinse Nederlander die alles instinctief naar het Nederlands omzet. Ik had trouwens wel de uitleg van Brunetti gelezen, en weet dus dat het niet om een 'kroon' gaat. :cool:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Balance » za 14 mei , 2005 10:01

Het begrip crone is toch niet zo moeilijk. Het gaat in principe om de vrouw in de derde levensfase. Er is genoeg aandacht voor jonge strakke vrouwen en voor moeders in allerlei gremia, tijdschriften, boeken, sites.
In mijn bijdrage over Camilla (e.a.) haal ik een krantenartikel aan waar uitgelegd wordt dat de ouder wordende vrouw (dus niet moeder geweest of het moederschap achter je) maatschappelijk gesproken in de alleronderste lade geschoven is: je moet diep bukken om daar wat over te vinden.
Het zijn voor mij ook 'godinnen'(om maar in de sfeer van de site te blijven). En voor mij verreweg de meest interessante. (Klikt idioot, maar je snapt wat ik bedoel). We hebben het dan over de Hecates, de Baubo's, de Kali's, de Heksen, vrouw Holle in het Keltische (of Germaanse?), Wassila de Wijze in het Slavische, Quan Yin in het Chinese enz. enz. Daar worden ze dan niet genegeerd, maar weer vaak afgeschilderd als lelijke, kwade vreesverwekkende figuren.

De heks uit de wicca-wereld, is een zwaar vervolgde groep geweest (?) (in de Middeleeuwen - verschrikkelijke verhalen en achtergronden) en wat Brunetti schrijft over de betekenis van het woord Crone spreekt natuurlijk ook boekdelen. Zo negatief. Geen wonder dat men het als geuzennaam is gaan gebruiken.

Jammer dat daarbij het beeld van de chagerijnige zure oude feeks kennelijk als basis is genomen. Was Baubo niet aardiger en zelfs treffender geweest, of is zij te seksueel? In elk geval staat ze voor mij ook voor humor en ontspanning.

Met mijn vraag naar de wenselijkheid voor een categorie 'de crone' kom je m.i. aan twee behoeften tegemoet: ik denk dat veel vrouwen iets vinden in de wiccawereld wat kennelijk elders slecht voorhanden is. Schat in dat er veel hits zullen komen op deze zoekterm. En het tweede aspect is de crone als wijze oudere vrouw, de Camilla's om het zo maar eens te zeggen. Helaas is dat niet de groep die het meest op internet te zoek gaat, maar dat mag toch geen beletsel zijn.

De populariteit van het boek van Boden komt m.i. niet uit de lucht vallen en is volgens mij nog maar het begin.

Natuurlijk is het maar een idee, en ben ik benieuwd hoe betrokken medeschrijvers als Brunetti en Heidi dit zien. Ik begrijp van jou, Els, in elk geval dat je geen principiele bezwaren hebt (Ai wat klinkt dat weer heavy).

:trans:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » za 14 mei , 2005 13:29

Hai Balance, bedankt voor je uitleg over die crone.

Mijn vraag was echter niet zozeer wat een crone is, maar of het een idee is om zo'n nieuw forum wat breder te trekken, omdat ik in principe pas nieuwe forums maak als hier al vaak genoeg een topic over gestart is. Anders zit je met allemaal forums waar helemaal niets in staat. Daarom vroeg ik me af of het een idee was een forum te maken waar ook andere dingen in stonden, lees het bericht nog maar een keer, daar deed ik al een suggestie.

Mijn probleem met het begrip crone is overigens dat ik meer thuis ben in oude mythologie, en dit concept crone dat jij beschrijft, is volgens mij ontstaan in de twintigste eeuw als onderdeel van een drieëenheid, om toe te passen op oude mythen. Het is een bepaalde manier van denken die een behoefte van onze tijd vervult, dacht ik.

Daarom wilde ik liever van mensen die zich met zulke dingen bezighouden hoe zo'n extra forum kan worden vormgegeven. Ik voel me daarvoor gewoon niet de aangewezen figuur.

Of verzin anders even een kopje en een korte beschrijving voor zo'n forum. :)

'Principiële' bezwaren heb ik zeker niet, ik vind het hartstikke leuk als iemand zo'n suggestie doet. Anders blijf ik maar een beetje op hetzelfde denkspoor hangen. :hartje:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor heidi » zo 15 mei , 2005 16:08

Ik denk zelf niet dat het een probleem is om voorlopig in bv het subforum feminisme over de crone te praten. Als dan blijkt dat er echt veel over gepost wordt, kan er altijd nog een subforum bij worden gemaakt, toch? :)
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » vr 27 mei , 2005 10:15

Ik heb toch maar geprobeerd een nieuwe categorie te maken, met nieuwe forums, waaronder 'maagd, moeder en crone'. Ik hoop dat het zo werkbaar is. Commentaar natuurlijk welkom. :p

Ik ben een tijdje bezig geweest met wat topics daarnaar toe te verplaatsen, maar ik ga later wel verder, want het wordt wel erg mooi weer nu.

Wat een leven zeg. :vakantie:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Over het forum en de website



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron