Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Spreuk 31 Lofzang op de huisvrouw

Is het feminisme nog nodig? Heeft het wel enige zin? Of zijn feministes verzuurde mannenhaters?
Spui je mening over het feminisme en de positie van vrouwen in de godsdiensten en in de maatschappij hier!

Spreuk 31 Lofzang op de huisvrouw

Berichtdoor els » ma 01 aug , 2005 10:23

Vandaag een bijbelklasje. :lach2:

De volgende spreuk uit de bijbel gaat over de functie van vrouwen. Het valt mij op dat wat ik hier las helemaal niet overeenkomt met de rol die vrouwen hebben in onze maatschappij, en voor zover ik weet ook niet in de joodse. Over het algemeen zorgen vrouwen voor de kinderen en ze doen het huiswerk. Ze doen dit thuis, en worden er niet voor betaald. Maar van deze spreuk krijg je een hele andere indruk.

Ik vraag me bij het lezen twee dingen af:
- Hoe komt deze spreuk in de bijbel?
- Sinds wanneer is de opvatting over vrouwenwerk zo veranderd?

Ik plaats hier even de versie uit mijn 'Leidse vertaling', uit de jaren vijftig alweer.
Het gaat om spreuk 31, vers 10 - 31. Dit zijn de lessen die Lemuël, de koning van Massa, ontving van zijn moeder, volgens de tussenkop.

De lof der degelijke huisvrouw

Een degelijke vrouw, wie vindt haar?
Hooger dan koralen is haar waardij.
Op haar vertrouwt het hart van haar echtgenoot,
een gewin zal hij niet derven;
zij doet hem goed en geen kwaad,
al haar levensdagen.
Zij ziet naar wol en vlas om,
en werkt met lustige handen.

Zij is als handelsschepen;
van verre haalt zij haar brood.
Zij staat op als het nog nacht is,
en geeft spijs aan haar huis,
aan haar dienstboden wat elk toekomt.
Zij denkt over een akker en koopt dien,
uit hetgeen haar handen verdienen plant zij een wijngaard.
Met kracht omgordt zij haar lenden,
en zij stevigt haar armen.
Zij bemerkt dat haar winst ruim is,
des nachts gaat haar licht niet uit.
Zij slaat haar handen aan het spinrokken,
haar palmen strekt zij naar den behoeftige uit,
haar handen reikt zij den arme.
Zij vreest de sneeuw niet voor haar gezin,
want geheel haar gezin is in scharlaken gekleed.
Spreien vervaardigt zij voor zichzelf,
van fijn linnen en purper is haar gewaad.
Haar man is bekend in de poorten,
wanneer hij nederzit onder de oudsten des lands.
Zij vervaardigt opperkleederen en verkoopt ze,
gordels levert zij aan den Kanaäniet.
Met kracht en heerlijkheid is zij getooid;
zij lacht met den komenden dag.
Haar mond opent zijn in wijsheid,
een vrome onderrichting is op haar tong.
Zij gaat de gangen harer huisgenooten na
en eet het brood der traagheid niet.
Haar zonen treden op en noemen haar gelukkig,
zoo ook haar man, en hij prijst haar:
Veel dochters weerden zich kloek,
maar gij gaat die allen te boven. –
Bedrieglijk is de bevalligheid, ijdel de schoonheid,
een vrouw die den Heer vreest, die moet geprezen worden.
Geeft haar van de vrucht harer handen,
en dat haar werken haar prijzen in de poorten!
Laatst bijgewerkt door els op ma 01 aug , 2005 10:39, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 01 aug , 2005 10:38

Hier is ook de nieuwe bijbelvertaling te vinden. Vanwege de frames moet je zelf even op zoek gaan naar spreuk 31.



Er zijn bepaalde dingen die mij opvallen. De vrouw doet bijvoorbeeld betaald werk. Ze handelt, en als dat nodig is, gaat ze daarvoor ook van huis. Ze verdient zelf geld, en heeft zelf beschikking over de financiën.
Ook wat ‘typisch vrouwenwerk’ is, is niet helemaal wat wij ons hierbij voorstellen. Het handelen en verkopen van de producten die zij maakt en nodig heeft, bijvoorbeeld. Ze bebouwt de akker niet alleen, ze koopt hem ook, en ze betaalt hem van de opbrengst van haar werk.

Verder wordt ze voorgesteld als spil in het gezin. Dat verbaast ons niets, maar het is wel onverwacht dat deze spil zelf ervoor zorgdraagt dat het voorspoedig gaat, door haar harde werk én door haar inzicht. Zij brengt hiermee geld binnen.

Dan deze zin (ik pluk hem even uit de nieuwe vertaling):

23 Haar man geniet bekendheid in de stad,
hij vergadert met de oudsten in de poort.


Iedereen kent de uitdrukking: achter iedere sterke man staat een sterke vrouw. Maar die heeft hier een hele onverwachte invalshoek. Onze ‘sterke vrouwen’ staan onzichtbaar achter de man, en haar enige belang is zíjn belang; maar volgens dit vers ontleent de man kennelijk status aan de status van zijn vrouw, die zij voor zichzelf heeft opgebouwd. Zij staat niet onzichtbaar achter haar man, maar heeft zelf een naam opgebouwd, en hij ontleent glans aan haar succes.

Ze lijkt dus ook niet afhankelijk te zijn van haar echtgenoot.

Nou vraag ik me af: beschrijft dit vers een toestand die werkelijk bestond?
Wat heeft dit rollenpatroon te maken met het bijbels/joodse patriarchaat zoals wij het kennen?
Of is het een overblijfsel uit een tijd dat de vrouwenonderdrukking nog geen volledige gestalte heeft gekregen?

Interessant voor de kenners dat direct na deze spreuk het Hooglied volgt, waarop ook al vaak is gewezen vanwege de seksuele lading die bijbelse moraal nogal weerspreekt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » ma 01 aug , 2005 14:55

hoi,

ik denk dat het heel erg tijdsbeeld afhankelijk is. Ik bedoel, spreuken is een niet-chronologisch bijbelboek (niet dat de rest van de bijbel chronologisch is, maar goed), waar dingen heel erg door elkaar staan. Dus dat zou het kunnen zijn.

Waar dit stuk mij trouwens aan doet denken zijn aan een aantal van de verhalen uit 1001-nacht. De verhalen van Al-Djahsjiari beschrijven ook een vrouw op deze manier. (kan de quote zo even niet vinden, 4000 pagina's tekst en geen index AARRGGHH :evil: ). Ik dacht eraan doordat de tekst bijna (letterlijk) identiek is.

Maar goed, gezien het feit dat bijna alle oude verhalen/geschriften uit het midden-oosten toch een gemeenschappelijke bron hebben, en er meer overeenkomsten zijn denk ik dat het heel goed mogelijk is, dat gedeelten uit spreuken een overeenkomst hebben met de 'arabische' verhalen.

De verhalen van Al-Djahsjiari's verzameling komen uit het midden-oosten, griekenland, turkijke, maar vinden hun oorsprong veel in het vroege India. En daar kwam je in die tijd veel meer zelfstandige vrouwen tegen, voornamelijk vanwege het kaste-verschil. Een vrouw daar kon ook handelaar zijn, land bezitten, etcetera.

Misschien dat het daar vandaan komt. Maar het kan ook goed zijn dat mijn gedachtensprong te ver gaat... :bloos:
Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » ma 01 aug , 2005 18:57

ik denk dat het heel erg tijdsbeeld afhankelijk is. Ik bedoel, spreuken is een niet-chronologisch bijbelboek (niet dat de rest van de bijbel chronologisch is, maar goed), waar dingen heel erg door elkaar staan. Dus dat zou het kunnen zijn.


Toch komt het op mij nogal anachronistisch over. Het lijkt net of het niet gaat over een tijd die bij de rest van de bijbel hoort. Ik bedoel, zou het dateren uit de tijd van 'Abraham'? Of misschien van voor of na de Babylonische ballingschap? :verward:

Volgens mij is de bijbel in een late tijd zodanig herschreven dat de bril van de schrijvers volledig op de geschiedenis is geplakt. Maar wanneer zou de rol van vrouwen in de werkelijke geschiedenis op deze manier gewaardeerd zijn?

Maar goed, gezien het feit dat bijna alle oude verhalen/geschriften uit het midden-oosten toch een gemeenschappelijke bron hebben, en er meer overeenkomsten zijn denk ik dat het heel goed mogelijk is, dat gedeelten uit spreuken een overeenkomst hebben met de 'arabische' verhalen.


De overeenkomst met Khadija, de eerste vrouw van de islamitische profeet Mohammed, viel mij inderdaad op. Zij was een zelfstandige vrouw met eigen geld en een handelsbedrijf. Na Khadija's dood is het kennelijk afgelopen met de vrijheid, want Mohammed sluiert zijn latere vrouwen en sluit ze op in huis, dat ze zelfs na zijn dood niet meer mogen verlaten.
Ook blijkt verder dat men in de islam ervanuit gaat dat vrouwen door hun man worden onderhouden.
Dit verhaal dateert natuurlijk uit een late tijd, en het is ook niet zo duidelijk wat het raakvlak is met de werkelijke geschiedenis. Het leven van Mohammed is in elk geval een verzonnen construct. Het lijkt veel op omwerkingen van oudere mythen en ideeën.

In de Romeinse tijd dreven veel vrouwen in elk geval handel. Als ik het goed heb begrepen waren het vooral de patriciërsvrouwen van wie de bewegingvrijheid nogal werd beknot. Ook raakten vrouwen hun vrijheid kwijt als ze gingen trouwen. Pikant detail is hierbij natuurlijk dat het woord 'familie' van het Romeinse woord voor slaaf komt, famulus. De man/echtgenoot stond natuurlijk aan het hoofd van die 'familie'.

De verhalen van Al-Djahsjiari's verzameling komen uit het midden-oosten, griekenland, turkijke, maar vinden hun oorsprong veel in het vroege India. En daar kwam je in die tijd veel meer zelfstandige vrouwen tegen, voornamelijk vanwege het kaste-verschil. Een vrouw daar kon ook handelaar zijn, land bezitten, etcetera.


Interessant. Er staat trouwens een artikel op het web waarin wordt betoogd dat Arabië voor het land islamitisch werd een hindoecultuur was.

Deel 1:

[url=http://www.swordoftruth.com/swordoftruth/archives/byauthor/aditichaturvedi/vpopia1.html]http://www.swordoftruth.com/swordoftruth/
archives/byauthor/aditichaturvedi/vpopia1.html[/url]

(De index van alle pagina's moet je op deze pagina opsnorren, ergens onderin, niet erg handig dus: )

Ik ga er niet vanuit dat het letterlijk klopt, ik denk eigenlijk dat de overeenkomsten veel algemener en veel uitgebreider zijn. Ook bij de Grieken en Romeinen vind je overeenkomsten met de Indiase cultuur. Maar frappant is het wel. Er is natuurlijk niet veel onderzoek naar gedaan.
Ander interessant punt is trouwens dat hier een Indo-Europese cultuur wordt vergeleken met een Semitische.

Bedankt voor je opmerking over vrouwen in India in de oudheid, ik weet daar zo goed als niets vanaf. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar feminisme



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron