Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Abraxas en de Egyptische maangod Yah

Plaats hier alles over jodendom christendom islam en hieraan verwante godsdiensten.

Abraxas en de Egyptische maangod Yah

Berichtdoor els » wo 20 jul , 2005 0:39

Hehe, na een week 'alleen lezen' moet ik gewoon even iets kwijt op het forum.

Een tijdje terug hadden we het over Abraxas, een figuur uit de joodse geschiedenis die werd afgebeeld op amuletten. Hij had het hoofd van een haan en het onderlichaam van een dubbele slang, en de tekst op de amuletten waren de letters iao of iaw, wat verwijst naar de naam Yahweh.

Nou kwam ik van de week opeens een Egyptische maangod tegen met de naam Yah of Yaeh! :shock:
Maar het was vooral de afbeelding die erbij stond die mij direct aan het associëren zette. Iah komt overeen met Toth en Khonsu. Hij heeft het hoofd van een ibis.



Afbeelding

Ik geef maar even deze afbeelding van het amulet;

Afbeelding

Ik weet niet in hoeverre het onzin is, maar het is toch te mooi om niet na te gaan of hier misschien iets van continue overlevering achter zit.

Op wel grappig vond ik de opmerking dat de naam ook wordt vertaald als Lah... voor diegenen die in dubio zijn of de bijbelse god nou wel of niet dezelfde is als Allah... maar dat is van een latere orde. Ik heb hier trouwens ook een vertaling liggen van dat dodenboek, maar bij mij is het helemaal niet vertaald, er staat gewoon 'maan'.

Het hoogtepunt van de Yah-verering viel tijdens de periode van Hyksos (vreemdelingen-heersers). Dat waren Arabische volken ondermeer afkomstig waren uit Syrië, Palestina, die gedurende langere tijd naar Egypte migreerden en het daar uiteindelijk tot een farao-dynastie schopten. Het moment dat zij eruit werden geschopt, aan het begin van de 18e dynastie (Nieuwe Rijk), wordt aangehaald als de Exodus van de bijbel. De Hyksos komen wel in de annalen voor als de stichters van Jeruzalem, na de Exodus. Zij waren trouwens niet monotheïstisch.

Over het amulet had ik al iets opgezocht, dat kopieer ik hier ook nog even:

Het stelt een figuur voor met de benen van een slang, een mensenlichaam en het hoofd van een haan. Hij draagt een schild en een zweep.

De letters eronder zijn Grieks. Meestal zijn het de letters iota, alpha en omega, hier is dit nog verlengd met een lambda en twee eta's. Wat dus in eerste instantie een w lijkt is eigenlijk een omega.

Deze letters i a o worden wel vaak met de naam (van) Jahweh in verband gebracht, dat is op zich alweer een hele studie.

De naam Abraxas schijnt bekend te zijn van de een of andere gnosticus uit de eerste/tweede eeuw, Basilides, die zelf een christelijke leer in elkaar heeft gedraaid die erg overeenkomt met het Perzisch dualisme. Maar een aantal van die amuletten zouden dateren van de 1e/2e eeuw voor christus, dus toch een paar eeuwen voor Basilides.

Het is mij niet zo gauw duidelijk hoe belangrijk deze Yah is voor de Yah/Yahweh van het jodendom. Maar het is wel een vreemd toeval dat je zo'n rare afbeelding ziet met dezelfde naam.

Ik hoop hierover een paar dingen op een rijtje te krijgen. Ik ga nog eens achter die Basilides aan. En toch eens kijken of die afbeeldingen en dat tijdsbestek te overbruggen zijn.

Hier is in elk geval ook nog een pagina over Toth



Afbeelding
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » wo 20 jul , 2005 22:39

Hoi,

De letters van de talisman worden ook gebruikt in het kabbalisme (niet de moderne madonna-variant) daar worden dezelfde letters gebruikt als afkortingen.

IAO staat voor "dit ben ik", wat in de bijbel en in de thorah wordt aangeduid als de naam van god. ("hoe heet u? Ik ben.")

en de lambda en dubbel eta (lett: voor eeuwig) staat voor een aanduiding voor het woord amen.

Ik kan mij nog iets herinneren van een herleiding van de naam van jaweh en allah, maar kan er even niet opkomen.

Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » wo 20 jul , 2005 22:52

Bedankt voor de info over de betekenis van die letters in het kabbalisme, Cali.

Nu je het zegt heb ik die letters ook wel eens bij muziekwetenschap behandeld, maar ik weet niet meer goed waarom. Iets uit de middeleeuwen, geloof ik. Ik ga eens kijken of ik dat nog vinden. Het ging eigenlijk over alle klinkers, waar een soort betekenis aan werd verbonden.

Er schoot me ook nog een theorie tebinnen die zegt dat Allah ooit een maangod was. Ik heb dat nooit zo serieus genomen, maar het is toch wel grappig als je dit artikel leest. Maar ja, daar zit toch wel een erg lang gat in de tijd tussen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Abraxas

Berichtdoor willy » za 13 aug , 2005 16:08

Abraxas or Abrasax (Gnostic.).

Mystic words which have been traced as far back as Basilides, the Pythagorean, of Alexandria, a.d. 90.
He uses Abraxas as a title for Divinity, the supreme of Seven, and as having 365 virtues.
In Greek numeration, a 1 + b 2 + r 100 + a 1+ x 60 + a 1 + s 200 = 365, days of the year, solar year, a cycle of divine action.
C. W. King, author of “The Gnostics”, considers the word similar to the Hebrew “Shemhamphovasch”, a holy word, the extended name of God.
An Abraxas Gem usually shows a man's body with the head of a cock, one arm with a shield, the other with a whip.
Abraxas is the counterpart of the Hindu Abhimanim (g-v.J and Brahma combined.
It is these compound and mystic qualities which caused Oliver, the great Masonic authority, to connect the name of Abraxas with that of Abraham.
This was unwarrantable; the virtues and attributes of Abraxas, which are 365 in number, ought to have shown him that the deity was connected with the Sun and solar division of the year—nay, that Abraxas is the antitype, and the Sun, the type.

H. P. Blavatsky : The Theosophical Glossary, blz. 4

Els, mag ik u ook feliciteren met uw vernieuwde website, ze is prachtig en ook zo professioneel.

Groetjes, willy :o
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 13 aug , 2005 18:29

Hallo Willly, bedankt voor de info van Blavatsky, en ook voor de felicitaties. :kusje:
Wat het professionele uiterlijk betreft, ik heb dat maar gewoon gelaten voor wat het was. Dit forum is volgens mij wel wat gevoeliger voor hackers, spambots etc. Daar zal wel mijn energie in gaan zitten.

Abraxas is the counterpart of the Hindu Abhimanim (g-v.J and Brahma combined.
It is these compound and mystic qualities which caused Oliver, the great Masonic authority, to connect the name of Abraxas with that of Abraham.
This was unwarrantable; the virtues and attributes of Abraxas, which are 365 in number, ought to have shown him that the deity was connected with the Sun and solar division of the year—nay, that Abraxas is the antitype, and the Sun, the type.


Toch is het wel toevallig dat Abraxas een Indiase tegenhanger zou hebben die eigenschappen heeft van Brahma, die ook overeenkomsten heeft met Abraham. Maar afijn, ik moet eens op zoek naar die Abhimanim / Brahma.

Hier ook nog even een citaat van Tertullianus over Abraxas:

[url=http://www.deliriumsrealm.com/delirium/mythology/abraxas.asp]http://www.deliriumsrealm.com/delirium/mythology/
abraxas.asp[/url]

'Afterwards broke out the heretic Basilides. He affirms that there is a supreme Deity, by name Abraxas, by whom was created Mind, which in Greek he calls Nous; that thence sprang the Word; that of Him issued Providence, Virtue, and Wisdom; that out of these subsequently were made Principalities, powers, and Angels; that there ensued infinite issues and processions of angels; that by these angels 365 heavens were formed, and the world, in honour of Abraxas, whose name, if computed, has in itself this number.
Now, among the last of the angels, those who made this world, he places the God of the Jews latest, that is, the God of the Law and of the Prophets, whom he denies to be a God, but affirms to be an angel. To him, he says, was allotted the seed of Abraham, and accordingly he it was who transferred the sons of Israel from the land of Egypt into the land of Canaan; affirming him to be turbulent above the other angels, and accordingly given to the frequent arousing of seditions and wars, yes, and the shedding of human blood.
Christ, moreover, he affirms to have been sent, not by this maker of the world, but by the above-named Abraxas; and to have come in a phantasm, and been destitute of the substance of flesh: that it was not He who suffered among the Jews, but that Simon was crucified in His stead: whence, again, there must be no believing on him who was crucified, lest one confess to having believed on Simon. Martyrdoms, he says, are not to be endured. The resurrection of the flesh he strenuously impugns, affirming that salvation has not been promised to bodies.'
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » di 16 aug , 2005 0:45

Nog een eigenaardigheid. Ik zit nog altijd te lezen over de Hyksos en de Exodus en de farao's. De farao die vooral wordt verbonden met het verdrijven van de Hyksos was Ahmose, de stichter van de 18e dynastie. Zijn naam hoort eigenlijk te worden weergegeven als Iah Mes, wat betekent Iah ('maan') is geboren (of Iah baarde, dus 'zoon van de maan'). :hihi:

Dat brengt de relatie van Iah met Iahweh toch een stuk dichterbij. Het betekent bijvoorbeeld dat Iah werd vereerd in een van de fases waarin de joodse identiteit werd gevormd. Het was ook in deze tijd dat de Hyksos zouden zijn vertrokken onder leiding van iemand die Mozes zou zijn. Ahmose wordt net als Mozes geassocieerd met godsdiensthervormingen, of misschien beter ''restauratie', en met het uitvaardigen van nieuwe wetten voor Egypte. Zo werd de god Amen weer in ere hersteld. Ook de vrouw van Ahmose, Ahmose Nerfertari, is hierbij betrokken.
Mozes regelt zijn godsdiensthervorming en wetgeving op de berg Sinai, die eveneens wordt geassocieerd met de maan (Sin).

Alles bij elkaar roept het bij mij de vraag op wiens geschiedenis in die Exodus nou eigenlijk wordt verteld. Maar ja, verder bij de Hyksos weer.

Iah werd al vrij vroeg vereerd, maar werd later geïdentificeerd met de maangod Khonsu en met Thot, wiens naam voorkomt bij farao's Tutmoses, die ook een rol speelden in de periode na de Hyksos en de gevechten tegen Israël in de nasleep ervan (vooral Tutmoses III). De naam van de god Thot wordt wel in verband gebracht met David. Wel interessant, maar goed, dat moet toch maar later komen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Abraxas

Berichtdoor willy » di 16 aug , 2005 17:41

Els, bij Nieuws, mededelingen en informatie : onderwerp Geboortesteen in Egypte gevonden, staat een afbeelding van een man die geboren wordt uit de bek van een slang.
Vessel with an effigy of an old man. Deze man heeft ongeveer gekrulde benen zoals op die gem van Abraxas. Ziet u hier een mogelijke overeenkomst in???

Datum van plaatsing : Fri 15 Nov, 2002 16,59

willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » di 16 aug , 2005 18:12

Ik heb inderdaad al eens zitten nadenken over dit soort figuren, die je ook ziet bij Renenutet of sommige tritons, en nog meer. Het is wel typisch, het beeld dat je noemt is helemaal van de andere kant van de wereld. Ik zie op het moment overal verbanden in, ik hoop op een dag erachter te komen of dit toeval is, of dat er inderdaad contacten bestonden, of dat bepaalde tradities misschien zolang blijven hangen.

Ik zal er later nog eens beter naar kijken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

IAO

Berichtdoor willy » do 18 aug , 2005 17:50

Jaho (Hebreeuws)

Fürst toont aan dat dit hetzelfde is als het Griekse “Iao”.
Jaho is een Semitische mystieke naam van de opperste godheid, terwijl “Jaah” een latere afkorting is die, uiteindelijk toegepast werd op en in verband gebracht met een fallisch symbool, de scheppende lingham.
Jaah en Jaho waren beide Hebreeuwse mysterienamen, afgeleid van Iao.
De Chaldeeërs hadden reeds een Jaho voordat de Joden hem overnamen; bij hen was hij de hoogste godheid die boven de zeven hemelen troonde en het Geestelijke Licht voorstelde.

“Y-ha-ho” was in de Egyptische mysteriën een woord dat betekende : “de ene eeuwige en verborgen godheid in de natuur en in de mens”.

Iao (Grieks)

De Feniciërs hadden een opperste godheid met een naam van drie letters en geheime betekenis en deze was eveneens Iao.
Het licht dat alleen door het intellect begrepen kan worden, het fysieke en spirituele Principe van alle dingen, de mannelijke Essentie van Wijsheid; het is het ideële Zonnelicht.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Iaho

Berichtdoor willy » vr 19 aug , 2005 11:09

Iaho

Diodorus vermeldt dat de God van Mozes “Iao” was, maar daar dit de naam van een "mysterie-god" is, mag men hem niet verwarren met Iao of Yaho (zie aldaar).
De Samaritanen spraken de naam uit als “Iabe”, “Yahva” en de Joden als “Yaho” en later als “Jehovaah” door de Masoretische klinkers te veranderen, een rekbare handelwijze, die elke wijziging toelaat.
Maar "Jehovaah" is een latere vinding en een aanroeping, want oorspronkelijk was de naam “Jaah” of “Iacchos” (Bacchus).
Aristoteles wijst erop dat de oude Arabieren “Iach” (Iacchos) voorstelden als een paard, d.w.z. “het paard van de Zon” (Dionysus), dat de wagen volgde waarop Ahoera Mazda, de god van de Hemelen, dagelijks voorbijreed.

H. P. Blavatsky : The Theosophical Glossary
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Iao

Berichtdoor willy » vr 19 aug , 2005 11:16

Yw, Yawu, Yah, Iahu, Ieuo

“Yw” or “Yawu” is given as the original name of Yam in the Myth of Ba`al from Ugarit, and is probably the same as “Ieuo” in Philo of Byblos' “Phoenician History”.
He is possibly to be identified with “Yahweh”.
Coincidentally, a likely pronunciation of Yod-Heh-Vau-Heh really is Yahuh (Yahoo!).
The name of this deity was used in theophoric personal names in a number of Canaanite cities and continues in use in Isra'el today - as in "Natanyahu"

http ://www.geocities.com/SoHo/Lofts/2938/mindei.html
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Iao

Berichtdoor willy » vr 19 aug , 2005 11:22

Url herstellen, hoop ik.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Allah, de Maangod

Berichtdoor willy » vr 19 aug , 2005 11:40

Allah - de Maangod



Lees meer over dit onderwerp :

Homepage :

Mirror sites :



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Allah, de Maangod

Berichtdoor willy » vr 19 aug , 2005 11:56

Allah - de Maangod



De URL's werken niet goed, sorry.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » vr 19 aug , 2005 12:40

Hai Willy, je kan fouten ook wijzigen door eerst op voorbeeld te klikken en dan te zien of het goed is. Daarna geloof ik niet op pagina terug klikken, want je bijdrage zit gewoon onder het voorbeeld, daar kun je fouten herstellen.

Werkt het dan nog niet, dan kun je op ''wijzigen' klikken, rechts bovenin de bijdrage.

Maar okee, in elk geval werkt alles. :lach2:

Ik zat net toevallig ook iets te lezen over de 'maangod' Allah, of eigenlijk over de maansikkel in de vlag van veel islamitische landen.

Toen schoot er opeens iets heel anders door me heen, dat volgens mij veel belangrijker is dan of Allah nou wel of niet een maangod is: deze godsdiensten draaien steeds om hervormingen. Daarbij gaat het niet alleen om het vereren van bepaalde goden en het afschaffen van anderen, maar er komt veel meer bij kijken. Iets heel belangrijks is het aanpassen van de kalender. De joden hebben geloof ik een maankalender, maar in het christendom in het Romeinse rijk gaat juist de zonnekalender een belangrijkere rol spelen.

De islam draait dit overduidelijk weer terug naar een maankalender. Dit is volgens mij weer een reactie op de dingen die door het christendom zijn ingesteld. Deze reactie is niet de enige, het is een van de vele. Er is al vaak op gewezen dat de richting die de moslims om de kaaba lopen tijdens hun jaarlijkse bedevaart precies tegengesteld is aan de richting die bijvoorbeeld in het heiligdom van Demeter werd gelopen. Ook deze omcirkeling is symbolisch voor de loop van de hemellichamen om de zon. Het omdraaien van de richting is dus duidelijk een stellingname tegen eerdere opvattingen.

In de islam zijn nog meer dingen omgedraaid. Vroeger lag de richting van het schrift bijvoorbeeld niet vast, iedereen verzon zo'n beetje een eigen schrift. Het Romeinse alfabetschrift is op een gegeven moment vastgelegd van links naar rechts. Van de weeromstuit kozen de Arabieren het Arabische medeklinkerschrift en legden de richting vast van rechts naar links. Dit zijn allemaal keuzes die de eigen identiteit vastleggen, en deze stellen tegenover een andere identiteit.

Okee, ik ga de rest morgen nog eens doorlezen, moet nu aan de arbeid.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Abraxas

Berichtdoor willy » ma 22 aug , 2005 11:15

Abraxas (Abraxis, Abrasax, etc.)

In gnostic theogony, the Supreme Unknown; in Persian mythology, the source of 365 emanations.
The name Abraxas is often found engraved on gems and used as an amulet, or for incantation.
In the cabala, he is the prince of aeons.
He is encountered in The Sword of Moses, The Book of the Angel Raziel, and other tracts of magic and mysticism.
According to the older mythographers, Abraxas is, or was, a demon, and placed with the Egyptian gods.
The word "abracadabra" is reputedly derived from Abraxas.
Originally it was a word expressing, in the gnostic system, the aeons or cycles of creation; in a deeper sense, it served as a term for God.
The gnostic writer Basilides, who is said to have invented Abraxas, according to Forlong, Encyclopedia of Religions, claims that Abraxas was the archon-ruler of 365 Heavens, and acted as mediator between the animate creatures of the earth and the godhead.
[See pictorial representation of a cock-headed Abraxas in Budge, Amulets and Talismans, p. 208.]

Abracadabra ("I bless the dead")

One of 3 holy names invoked in the conjuration of the Sword.
The word is one of the most ancient in magic; it derives, so it is said, from the Hebrew "ha brachah dabarah" ("speak the blessing').
As an amulet or charm, inscribed on parchment, it was hung around the neck to ward off disease.
The invotant, when chanting the word, reduced it letter by letter until he had only the final "A" leit. [See Abraxas.]

Gustav Davidson : A Dictionary of Angels
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 03 sep , 2005 10:43

Willy, trouwens nog bedankt voor al het spitwerk. Ik ben weer eens met teveel dingen tegelijk bezig, en dit kwam even achteraan in de volgorde, helaas.

Ik heb wel even de bijdrage met al die links aangepast. Ze werken nu! Ik hoop dat het goed is dat ik dat zomaar gedaan heb, maar het is natuurlijk wel leuk als ze werken. :lach2:

Ik heb dat artikel over Allah de maangod gelezen, maar ik ben nog altijd niet overtuigd. Dat de Arabieren de hemellichamen vereerden is bekend. De joden (of althans, hun bijbelse voorgangers met wie zij zich identificeerden) deden dat ook, hetgeen in de bijbel nog te vinden is.

Maar dat die god nou Allah heette... ik kan geen overtuigend bewijs vinden. Het is allemaal nogal indirect. Ik zal later nog even de passages citeren waar ik een probleem mee had.

Al met al wel een leuk stuk, er stonden wel interessante dingen in.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » di 11 jul , 2006 18:47



willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

io ia ie Ja zou best wel n' s "gewoon" RA kumnnen

Berichtdoor BlueHue » di 11 jul , 2006 19:50

els schreef:spitwerk. Ik ben weer eens met teveel dingen tegelijk bezig, .

Maar dat die god nou Allah heette... ik kan geen overtuigend bewijs vinden. Het is allemaal nogal indirect. .


:cry: JONGENS. . . jONGENS, euh.. . .
Wat doen jullie moeilijk allemaal, ik zal je een " geheimpje" verklappen dat alleen ik ontdekt schijn te hebben:" Jahweh. JAHWEH" , wat staat er nu eigenlijk in dit zogenaamde" Tetra-Grammaton?!

Even aandacht, even GOED lezen wat er staat, ik klink misschien "aanmatigend" MAAR ALS JE HET BEGRIJPT, DAN ZIE JE HET OOK: ER STAAT NIET WAT ER STAAT! het is geen Latijn, dus staat er OOK geen :" JAHWEH" het is duidelijk puur grieks en er staat dus:

:p Ya= RE; ahw(e)h= AMOON durf n' s een andere intrepetatie te geven, heb ik gelijk of niet?

Hoogachtend: " BlueHue". :cry:
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor els » wo 12 jul , 2006 9:29

Beste Willy, bedankt voor de afbeeldingen. :lach2: Ik heb ze hier gezet:

Afbeelding

En hier het bijschrift:

JAHWEH, IAWAH. Vier zegels met JAHWEH als slangegod; 1e eeuw na Chr.
Deze afbeeldingen van een oor-logszuchtige god waren in het vroeg-christelijke tijdperk in zwang. Er bestaat een theorie die veronderstelt dat zij de ze-gels van Metatron in zijn gedaante als de Tetragrammaton zijn.

Malcolm Godwin : Engelen, een bedreigde soort. blz. 60-61
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » wo 12 jul , 2006 10:22

Bedankt, Els voor het plaatsen. Ik heb dikwijls afbeeldingen in boeken die zouden passen bij bepaalde teksten maar kan ze zelf niet plaatsen bij gebrek aan een URL zoals ik al gezegd heb. Ook ze vergroten of verkleinen is hiervan een nadeel.

Daag, willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Abraxas

Berichtdoor BlueHue » do 13 jul , 2006 19:00

:( MEGATRON en TETRAGRAMMATON wat een dure woorden TRON betekend 3 en TETRA vier als ik me niet vergis in het grieks? CATRA is 4 in het latijn.
Men zou denken dat een Man-slang die Mega TRON heet ook 3 slangenpoten heeft zoals de grieks-ethiopische reus Gadeiras of korter GEReYON (= RAS Catara.) waarbij dan de" Staart" de 3e slang zou zijn.
Sommige vrouwelijk" :p TRITONS, die op gedraaide" Conshell"zeeschelpen blazen, worden afgebeeld als" Putti-zeemeerminnetjes MET 2 visse staarten.
De Abraxas plaatjes van Willy van wezens met slangenbenen
kunnen ook Land-varianten zijn van zeemeer-mannen met 2 staarten.
de vrouwelijke" Harpij" die ook wel Ashtarte Athargatis of Kubele heet, had 2 vogelpoten, maar met watervliezen tussen de tenen ( een kunstgeintje van de beeldhouwer?)dus, waren de Harpijen WATER-Vogels? en geen soort Gieren-met gladde klauwen"?

Overigens had ik al verteld dat YAHWEH grieks is en leest als:" RA-AMOON"! het onderschrift op de munt met de vogelkop:" IAWAHH
daar staat dus ook Letterlijk: I=R AOO ahh=AMN-Amoon.
Hoogachtend: :cry: " BlueHue"
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor els » vr 14 jul , 2006 10:12

Beste Bluehue, hier kun je de Griekse letters bekijken zoals ik ze op school heb geleerd, kennelijk anders dan jij, en zoals ze al vanaf de eerste posting in deze thread door iedereen zijn gelezen (we hadden namelijk best door dat het om Griekse letters gaat):

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grieks_alfabet

Lees de thread maar even door, anders moeten we het nog een keer zeggen.

Sommige vrouwelijk" TRITONS, die op gedraaide" Conshell"zeeschelpen blazen, worden afgebeeld als" Putti-zeemeerminnetjes MET 2 visse staarten.
De Abraxas plaatjes van Willy van wezens met slangenbenen


Ook die relatie met andere figuren met slange- of vissebenen was al ter sprake gekomen. Je bent natuurlijk welkom als je hier nog iets aan toe wil voegen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Relatie vis-benen en slang benen

Berichtdoor BlueHue » vr 14 jul , 2006 14:47

Heb je daaar een referentie naar een Thread van? Bedenk dat ik pas zeer laat aan het Nissaba-Forum mee doe en zo, 5/6 " gemist" heb.: " BlueHue"
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor els » vr 14 jul , 2006 15:36

Het staat gewoon in deze thread. :knipoog:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 14 jul , 2006 18:12

De Aartsengel Metatron

Dit is een wezen dat zoals ons talrijke rabbi's verzekeren, werkelijk de allergrootste engel is. Men moet zich daarbij de vele troonpretendenten en de mogelijke verwarring die hun enthousiaste aanhangers teweegbrengen in gedachten houden. Metatron beschikt voor zijn aanspraak ongetwijfeld over sterke argumenten, waarin hij door de rabbi's gesteund wordt, ook al roept hij in zijn christelijke gedaante meer vragen op dan andere engelen.

Onder de titel vorst van het Goddelijk Aangezicht, engel van het verbond, koning der engelen en de lagere JHWH (tetragrammaton) is hij belast met het in stand houden van de aarde. Bij deze en andere gelegenheden slokt hij terreinen op die gewoonlijk door de andere aartsengelen zijn opgeëist, in het bijzonder Michaël, met wie hij meestal wordt geïdentificeerd. Dit valt eenvoudig te verklaren door de verschillen in de joodse en christelijke leer. In de Talmoed en Targoem is hij de directe verbinding tussen God en het mensdom.

In termen van gezag is Metatron eigenlijk de laagst geplaatste binnen de engelenscharen. In een versie van zijn levensgeschiedenis was hij ooit de patriarch Henoch die werd getransformeerd tot een vurige engel met 36 vleugels (6x6) en talloze ogen. Dat zou hem slechts zo'n 8500 jaar oud maken. Hoewel dit naar menselijke maatstaven gemeten zonder meer indrukwekkend is, werpt het nauwelijks gewicht op de angelieke schaal indien wij moeten geloven dat de engelen 15 miljard jaar geleden tegelijk met het heelal zijn geschapen.

Er is een prachtige passage in een van Henochs eerste kronieken, wanneer de scribent voor zijn dood en transformatie eerst een bezoek brengt aan de hemel. Vanuit het perspectief van onze eeuw gezien is de scène als een repetitie voor wat ging komen : "Toen zei de Heer tot Michaël : Ga en ontdoe Henoch van zijn eigen kleren; zalf hem met olie, en kleed hem gelijk de onzen, en Michaël deed wat hem was opgedragen. Hij ontdeed mij van mijn kleren, en wreef mij in met een heerlijke, op dauw gelijkende zalf met de geur van mirre die scheen als een zonnestraal. En ik keek naar mijzelf, en ik was een van de anderen (engelen); er was geen verschil en al mijn angst en beven verliet mij." Henoch was door de Heer uitverkoren als een schrijver der waarheid en de grootste scribent van het land, dus is het niet verwonderlijk dat met de radicale gedaanteverwisseling zijn vroegere bekwaamheden behouden bleven. Metatron staat namelijk bekend als de hemelse scribent die alles wat in de etherische sferen gebeurt registreert.

Deze machtige engel heeft ook zijn keerzijde door zijn identificatie met Satan of het vroegere ambt van ha-satan, de tegenstander. Er is een passage in Exodus die naar Metatron verwijst : ulk zal een engel voor uw aangezicht zenden" (Ex.33:2). Dit is duidelijk een verwijzing naar de engel Gods, of - zoals sommigen volhouden - naar God in eigen persoon, die de kinderen van Israël door de wildernis leidde. Verdere aanwijzingen die duiden op Metatron in zijn rol als de ondergeschikte Jaweh in plaats van God zelf, is zijn verschijning als "een pilaar van vuur, zijn aangezicht oogverblindender dan de zon."
Als iemand de moed kan opbrengen om Exodus door te worstelen (Dat te boek moet staan als het lelijkste en minst spirituele van alle religieuze geschriften) kan hij getuigen van het soort boze, jaloerse, kwaadaardige, pathologische moordenaar dat die ondergeschikte YHWH geweest moet zijn. Als hij ijzingwekkende gruwelen over zijn uitverkoren volk afroept zal iedere intelligente lezer hier eerder de hand van het ergste kwaad in zien dan dat van het Licht Gods.

Naar valt af te leiden uit het formaat van zijn tent (Tabernakel) - zoals aangegeven in Exodus en Numeri en de beschrijvingen van JHWH - scheen hij een onmogelijk groot wezen te zijn. Indien wij de oude el als de standaardlengte van 53 centimeter gebruiken was deze engel volgens de omschrijving ergens tussen de 2,40 en 3,90 lang. Zulke aanwijzingen doen denken aan Metatron, omdat hij naar wordt beweerd de grootste engel in de hiërarchie is. Ook noemde men hem de demiurg, de schepper van het universum. In gnostische geschriften verwijst dit zonder meer naar Satan, de vorst der duisternis.

Over het geheel genomen is Metratron inderdaad een vreemd en onbehaaglijk figuur. Aan de ene kant is hij boven Micha-el en Gabri-el geplaatst vanwege zijn vermogen de Egyptische tovenaars te verslaan, terwijl hij anderzijds, in een bijzonder beangstigende periode, optreedt als bloeddorstige engel die genoegen schept in het opspietsen van honderden, ongehoorzame leden van zijn eigen volk en ze achterlaat in de woestijn om daar in doodsangst aan hun einde te komen.

Maar Metatrons portret is niet compleet zonder een laatste, mysterieuze connectie : de Sjekinah. Dit is de Hebreeuwse versie van de hindoe Sjakti, wat kan worden opgevat als het vrouwelijke beginsel van God in de mensheid. De schepping van de wereld was, overeenkomstig de Zohar, het werk van de Sjekinah. Het mannelijke aspect is uiteraard de schepper of demiurg, een van Metatrons rollen. Na Adams en Eva's zondeval is de Sjekinah verbannen en rabbi's beweren dat "het terugleiden van Sjekinah tot God en haar vereniging met Hem het werkelijke doel van de Torah is." Met andere woorden, de zin van het leven schuilt in het opnieuw verenigen van het vrouwelijke en mannelijke tot een entiteit. Volgens sommigen dragen engelen door hun androgiene aard een dergelijke versmelting uit. De Hebreeuwse versie houdt vast aan Henochs transformatie in Metatron, maar in vergelijking hiermee zijn de christelijke legenden opvallend wazig en eclectisch.

Godwin, Malcolm : Engelen, een bedreigde soort, blz. 59-60.

PS. BlueHue, is dat teveel gevraagd dat gij ook eens zou vermelden waar gij uw gegevens haalt, dan kunnen ook wij eens nazien of dat wel allemaal waar is wat gij verteld. willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 14 jul , 2006 18:24

Metatron (Chaldean) Messenger; the Presence-Angel of the Covenant, superior to all other angels, according to the Qabbalah, considered as occupying as its Angel the second world (`olam Beri'ah), constituting the entire world of spirits or angels, as he governs the visible world, preserves the harmony, unity, and revolutions of the spheres, planets, and celestial bodies, and is the commander of all the myriads of the angelic hosts of the next inferior world (Yetsirah).



Metatron (Heb.). The Kabbalistic “Prince of Faces”, the Intelligence of the First Sephira, and the reputed ruler of Moses. His numeration is 314, the same as the deity title “Shaddai”, Almighty. He is also the Angel of the world of Briah, and he who conducted the Isrælites through the Wilderness, hence, the same as “the Lord God” Jehovah. The name resembles the Greek words metathronon or “beside the Throne”.[w.w.w.]



METATRON (Héb.). Le cabalistique "Prince des Visages", l'Intelligence de la Première Sephira, et celui que l'on supposait être le gouverneur de Moïse. Sa numérotation est 314 ; la même que celle du titre de la divinité "Shaddaï", Tout-Puissant. Il est également l'ange du monde de Briah, et celui qui conduit les Israélites à travers le désert ; il en résulte qu'il est identique au "Seigneur Dieu" Jehovah. Le nom ressemble aux mots grecs metathronon signifiant "à côté du trône". (w.w.w.).
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

gegevens over4 de omkering van de Arde

Berichtdoor BlueHue » vr 14 jul , 2006 20:38

BESTE #WILLY,
Als je mijn " Time-Line" nog niet hebt gelezen het is in kleurtjes en ELS, wil dat niet op Nissaba afdrukken, wellicht heb ik het :" Email-attachment " aan jou, toch al toegestuurd ? per email en heb je het niet kunnen lezen ? Het is namelijkveel: 8 Mb en sommige bedrijfs-Emails hebben een ( prive-gebruik-limiet van 3 Mb Ik zou inderdaad graag willen dat " jullie" mijn gegevens verifieeren want ik heb alleen op text gezocht en" Nissaba" bezoekers zijn ware virtuosen op " Plaatjes-opzoek gebied" BEDANKT voor je Tijd en aandacht WILLY ajuus, " BlueHue" :cry: :( :cry:
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor willy » za 15 jul , 2006 14:33

Afbeelding

Purchased in Egypt : Gray agate

Recto : Cock-headed, snake-legged god, with a kilt, shield, and whip.
Inscription.: Iaô.

Afbeelding

Verso : Inscription.: tala araiô ôaraoro ntoko nbai.

The cock-headed, snake-legged god -- whose origins are unknown -- appears frequently on magical gems, often identified with Iaô. This gem might be a modern fake, modeled after a well-known ancient design. The meaningless inscription on the reverse may have been meant to sound like Coptic.

Bibl.: C. Bonner, Studies, no. 173.

willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » za 15 jul , 2006 14:38

Grumpy: Ïk moet nodig mijn ogen laten laseren, met al die kleine lettertjes.


Misschien is het een idee Netscape te downloaden, daarmee kun je de letters zelf groter maken. Met de Internet Explorer kan het niet, en het php-forum heeft ook een gefixeerde lettergrootte, die ik niet kan uitschakelen, helaas. Ik vind het ook niet handig.

Als je mijn " Time-Line" nog niet hebt gelezen het is in kleurtjes


Ik heb een xls-bestand van 5,5 Mb gekregen. Ik kan het niet openen, wegens 'onvoldoende geheugen', ik weet niet hoe hij daarbij komt.
Het zal dus ook wel te groot zijn om op het web te zetten. Mijn website is ooit begonnen met een xls-database, maar dat werd op den duur onwerkzaam, dus die heb ik er ook afgehaald.

Misschien moet je zelf een (gratis) webhost nemen, er kleinere pagina's van maken en ze opslaan als html (of er zelf html-pagina's van maken).

Als je een gratis host zoekt, is prohosting wel handig voor zoiets (zit wel reclame bij).

http://free.prohosting.com/
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Griekse text op Medailon haan met slangenpoten

Berichtdoor BlueHue » zo 16 jul , 2006 15:56

Ik ken geen grieks omdat mijn broer mocht nAar het gYmnasium en ik moest als 'boekhouder' in de zaak van mijn vader opvolgen, wat natuurlijk mislukt is omat ik niet kan rekenen op korte termijn en gezakt ben voor mijn rijbewijs wegens te laat reageren.
maar ik begin te geloven dat " IO" een afkorting is van: IRON " IoNIA" zou dan IRONia moeten zijn. Anderzijds wordt IONIA ook geschreven als:" JAVAN-nia" Javan werd ookgeschreven als: JAPAN. maar eigenlijk staat er dus: IRON-PAN.

PAN is echter weer een afkorting van PUNT of BU(N)THO uiteindelijk is " IO" Volluit geschreven dus: IRON-PAUT evenals " JOKTAN" ook geschreven word als YUCATAN, of zelfs CATHAN zonder " JO"
" PAUTet en TAUTis zijn in het Punisch Godenpantheon gelijk aan:
ISIS en OSIRIS (= ISOPET en TAUTE.) Daarom ziyt er achter de ZWERFTOCHT van de" KOE"(=methafoor voor een groep mensen boerennomaden" )en de colonisatie van Egypte door de Hyksos, waarbij Epahos zoon van ra en TAUTE, waaruit INACHOS ontstond die met Lybia trouwde waaruit EPAPHOS ontstond die met MEMPHIS trouwde.

De Kleine lettertjes zie ik beter op 5 Cm afstand. de prowebhost geeft mij 100 MB " gratis" M,aar met mijn huidige FrEE oRANGE.NL KAN IK TOT 200 mb" UPGRADEN"MAAR BEDANKT VOOR DEZE SUGGESTIE!
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor els » zo 16 jul , 2006 21:59

Ik wil dat je ophoudt met het gebruiken van hoofdletters. Waarom ga je er dan zo onbeschoft mee door? Ben je niet goed bij je hoofd?

Verbeter je bijdrage of ik verwijder hem.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Hoofdletters die rottige " Caplock toets weer

Berichtdoor BlueHue » ma 17 jul , 2006 8:26

Beste Els, sorry,
Op oude keyboards had je nog een groen lampje in het " Caplock toetsje" dat aangaf dat de" hoofdletter functie" aan: stond, dat sooort keyboard heb ik lang niet op Laptops gezien.Ik heb een keybord zondert capslock steeds als ik een hoofdletter aansla voor een eigennaam blijft hij op " Hoofdletters" styaan en dat merk ik vaak pas als ik bijvoorbeeld al een hele pagina getyped heb en dus alles in hoofdletters staat en beginletters van namen met kelein e letters ik ben visueel gehandicapt en mijn Alzheiker geheugen is zo slecht dat ik niet tegeliojkertijd naar het scherm en het toetaenbord kan kijken want dan vergeet vik wat ik wilde schrijven en vooraf iets opschrijven ? zoals je suggereerde dan vergeetv ik op de vierkantre cm waar het Blaadje gebleven is.

de texten achteraf controlerfen kost weer meer tijd. ik zal overigens mijn " 5 MB" XLS-Bestand straks op Els@Nissaba in Winzipformaat overseinen, misschien is het dan " klein genoeg" om wel uit te kunnen pakken, overigens op mijn email attachment wordt het als zijnde 8 Megabites aangegeven. Tot schrijfs!
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor els » ma 17 jul , 2006 10:03

Hee Bluehue, ik heb geen zip-bestand van je gekregen, er is kennelijk iets mee gebeurd onderweg. Ik krijg alleen een url, die niet kan worden geopend.

Maar ik had zelf ook al geprobeerd het bestand te zippen en weer uit te pakken, maar het bleek onzin te zijn, want het probleem is dat excel het niet wil openen.

Dus misschien helpt het 'breken' in kleinere bestanden? Al is dan natuurlijk het effect van een database weg.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » do 20 jul , 2006 10:32

Metatron : (Metratton, Mittron, Metaraon, Merraton, etc.)—in noncanonical writings, Metatron is perhaps the greatest of all the heavenly hierarchs, the 1st (as also the last) of the 10 archangels of the Briatic world. He has been called king of angels, prince of the divine face or presence, chancellor of Heaven, angel of the covenant, chief of the ministering angels, and the lesser YHWH (the tetragrammaton). He is charged with the sustenance of mankind. In Talmud and Targum, Metatron is the link between the human and divine.

In his earthly incarnation he was the patriarch Enoch—although Tanhuna Genesis [Rf. Jewish Encyclopedia I, 94] claims he was originally Michael. Talmudic authorities for the most part shy away from identifying Enoch with Metatron; on the contrary, the tendency is to play down the relationship and even to suppress it. In a curious tale of the marriage of God and Earth (Elohim and Edem), told in the Alphabet of Ben Sira, God demands from Earth the "loan" of Adam for 1,000 years. Upon Earth agreeing to the loan, God writes out a formal receipt, and this is witnessed by the archangels Michael and Gabriel.

The receipt, so the story goes, is on deposit "to this day" in the archives of Metatron, the heavenly scribe. Metatron has been variously identified as the dark angel who wrestled with Jacob at Peniel (Genesis 32); as the watchman is "Watch-man, what of the night?" (Isaiah 21); as the Logos; as Uriel; and even as the evil Sammael. It is said that (Exodus 23:20) refers to Metatron : "Behold, I send an angel before thee, to keep thee in the way and to bring thee unto the place which I have prepared" (usually applied to John the Baptist), and (Exodus 23:22) : "My name is in him." In addition, Metatron has been identified as the Liberating Angel and the Shekinah (who is regarded in some sources as Metatron in his female aspect); in Trachtenberg, Jewish Magie and Superstition (p. 76), he is the "demiurge of classical Jewish mysticism."

According to the cabala, Metatron is the angel who led the children of Israël through the wilderness after the Exodus; in other occult writings he is described as the twin brother or half-brother of the angel Sandalphon (cf. the twin brothers Ormuzd and Ahriman in Zoroastrian lore). With the possible exception of Anafiel (q.v.), Metatron is the tallest angel in Heaven, and the greatest, apart from the "eight great princes, the honored and revered ones, who are called YHWH by the name of their king." This is according to 3 Enoch.

Jewish legend relates that upon Metatron (while still Enoch, a mortal) arriving in Heaven, he was transformed into a spirit of fire and equipped with 36 pairs of wings as well as innumerable eyes. The meaning of the name Metatron has never been satisfactorily explained. Eleazor of Worms thought it derived from the Latin metator, a guide or measurer. Hugo Odeberg advanced the hypothesis (3 Enoch, append. 2) that the name Metatron originated in Jewish circles and "should be regarded as a pure Jewish invention, viz., a metonym for the term “little YHWH.” " Odeberg is inclined to interpret the name as meaning "one who occupies the throne next to the divinc throne." Accordingly Metatron is said to reside in the 7th Heaven (the dwelling place of God). He appears, when invoked, "as a pillar of fire, his face more dazzling than the sun." Gershom Scholem, on the basis of The Apocalypse of Abraham, believes the name might be a "vox mystica" for Yahoel (i.e., God).

Metatron has also been identified as Isaiah's suffering servant, the Messiah of Christian theology; but see Orlinsky, "The So-Called “Suffering Servant” in (Isaiah 53)." The 72 names of God find a match in the 72 (and more) names of Metatron—Surya, Tatriel, Sasnigiel, Lad, Yofiel, to mention a few. Metatron has also been credited with the authorship of (Psalms 37:25) according to Talmud Yebamoth 16b; and the authorship, in part, of (Isaiah 24:16). In The Zohar I, Metatron is spoken of as Moses' rod, "from one side of which comes life and from the other, death."

In Eisenmenger, Traditions of the Jews II, 408, Metatron is indeed the supreme angel of death, to whom God daily gives orders as to the souls to be "taken" that day. These orders Metatron transmits to his subordinates Gabriel and Sammael. That Metatron was considered, at least in some sources, mightier than either Michael or Gabriel is the view expressed in the Chronicles of Jerahmeel. Here the story goes that whereas neither of the two great Biblical angels was able to eject Jannes and Jambres, the Egyptian wizards, from Heaven (whither they managed, it seems, to ascend by witchcraft), Metatron was able to accomplish their expulsion. In Yalkut Hadash, also, Metatron is said to be "appointed over Michael and Gabriel."

As for the size or height of Metatron, The Zohar computes it to be "equal to the breadth of the whole world." In rabbinic lore, this was the size of Adam before he sinned. One of Metatron's secret names is Bizbul (according to the Visions of Ezekiel where, however, the meaning of this name is not given). King, The Gnostics and Their Remains, p. 15, says of Metatron : "This is the Persian Mithra." Many other sources, supporting this identification, are cited by Odeberg, 3 Enoch. In Jewish angelology, Metatron is "the angel who caused another angel to announce, before the Flood, that God would destroy the world." [Rf. Jewish Encyclopedia, "Metatron," vol. 8.] Among numerous other missions or deeds credited to Metatron is the staying of Abraham's hand on the point of sacrificing Isaac. But this 11th-hour intercession has also been imputed to Michael, Zadkiel, Tadhiel, and of course to the "angel of the Lord," who is the one designated in (Genesis 22). Finally, according to Talmud Abodah Zarah 3b, Metatron is the "teacher of prematurely dead children in Paradise."

Davidson, Gustav : A Dictionary of Angels, blz. 192-193.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Metatron gewoon een gedemoniseerde egyptiese Farao( Ahmose?)

Berichtdoor BlueHue » vr 21 jul , 2006 20:40

:p SOMS denk ik dat THOT, Metatron en TEFNUT dezelfde zijn als de Faraoh Ahmose(= Danaos) en Sita Kamose(= Isaea-Ino-Inanna.) :( :cry:
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.


Keer terug naar jodendom christendom islam



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten

cron