Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

godinnen van de kunsten

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor saron » za 05 maart , 2005 18:25

Hallo! Ik ben op zoek naar godinnen van de kunsten. Ik ken minerva, pallas en sarasvati. Ik ben zo benieuwd of werelddelen als Noor- en zuid Amerika, Australie en Afrika ook godinnen van de kunsten hebben. Hartelijke groeten! Saron
saron
 

Berichtdoor els » wo 09 maart , 2005 1:53

Hallo Saron, ik zou het zo een twee drie niet weten. Je had natuurlijk wel godinnen van de weefkunst, zoals de Mayagodin Ixchel, en 'brengers van de beschaving', zoals de Aztekengod Quetzalcoatl. Of zij ook bepaalde goden van de wetenschap als zodanig hebben weet ik niet. Ik denk eigenlijk dat als een polytheïstische cultuur scholen en universiteiten heeft, dat er dan ook goden zijn die deze beschermen. Als er een bepaalde kunst of ambacht wordt beoefend, is er gewoonlijk ook een god voor. Maar iets wat lijkt op beschermgodinnen van de wetenschap zoals Athene en Sarasvati zou ik zo gauw niet weten.

In Afrika weet ik wel dat er een soort animerende rituelen bestaan, waarbij alles volgens een religieus ritueel wordt gemaakt, om voorwerpen een 'ziel' te geven. Het zijn neem ik aan animistische rituelen. Maar of die 'goddelijkheid' dan ook betrekking heeft op een bepaalde god weet ik niet, ik ken het meer als een soort 'ziel', misschien te vergelijken met de Romeinse numina.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor RoyJava » ma 12 sep , 2005 22:08

http://www.onmarkproductions.com/html/benzaiten.shtml

B E N Z A I T E N

The sea goddess Benzaiten is the sole female among the Seven Lucky Gods of Japan. Her temples and shrines are almost invariably in the neighborhood of water -- the sea, a river, or a pond. She is the patroness of music, the FINE ARTS (dancing, acting, visual), and good fortune in general, and is often shown carrying a biwa (Japanese mandolin) or playing a lute.
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor RoyJava » ma 12 sep , 2005 22:13

http://www.uchiyama.nl/nggods6.htm

Benten (Benzaiten) is de enige vrouwelijke kami in dit gezelschap. Zij is de kami van muziek en kunsten en speelt meestal op de biwa. Soms wordt ze vergezeld door een zeeslang.
RoyJava
 
Berichten: 366
Geregistreerd: ma 12 sep , 2005 20:07
Woonplaats: Den Haag

Berichtdoor Pallas Athena » za 04 maart , 2006 19:00

De negen Muzen waren de Griekse godinnen van de kunsten en wetenschap. Een tempel ter ere van de muzen was in het grieks: Mouseion. De muzen waren begeleidsters van Apollo. Ze vertoefden het liefst op bergen. Ze bewoonden de Olympus aan de kant van Pieria. Ze verblijven ook op de met gras begroeide vlakten van de Helicon, bij hun bron Hippocrene, en op de Parnassus, bij de Kastalia-bron. Aan de voet van de Helicon wedijverden de Pieriden, de dochters van de Macedonische koning Piërus, met de muzen, tot ze door hen in eksters werden veranderd. De Romeinen identificeerden de muzen later met Italiaanse bronnimfen, de Camenae.

Apollodorus noemt Mnemosyne ('geheugen') de moeder van de drie muzen, die aanvankelijk voorkwamen als triade. Namen voor de drievoudige muzen waren Melete ('meditatie'), Mneme ('herinnering') en Aeode ('lied'). Volgens Hesiodus waren zij de dochters van Moeder Aarde en de Lucht. De negenvoudige muze met haar functies kwam voor het eerst voor bij Hesiodus.

De negen muzen zijn:
Erato (De muze van de hymne, het lied en de lyriek)
Euterpe (De muze van het fluitspel)
Kalliope (De muze van het heroïsch epos, de filosofie en de retoriek)
Klio (De muze van de geschiedschrijving)
Melpomene (De muze van de tragedie)
Polyhymnia (De muze van de retoriek en de gewijde liederen)
Terpsichore (De muze van de dans en de lyrische poëzie)
Thalia (De muze van de komedie)
Urania (De muze van de sterrenkunde)
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor yeshe » ma 05 feb , 2007 8:45

Godin Saraswati (uit het Hindoeisme).
Ze is de godin van kennis, spraak, poezie en muziek.
yeshe
 
Berichten: 6
Geregistreerd: zo 04 feb , 2007 21:50
Woonplaats: Amsterdam


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten

cron