Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

Nieuwe leden welkom!

Gastenhoekje voor persoonlijke praatjes of off topic onderwerpen.

Berichtdoor els » do 05 jun , 2003 14:45

Hallo nieuwe leden van dit forum - en oude ook. Hier kan iedereen iets over zichzelf vertellen, en kennis maken met de andere leden.

Om maar iets over mezelf te zeggen: ik heb de website in elkaar gesleuteld, en ben daar natuurlijk nog altijd mee bezig. Het zal wel nooit ophouden... :grijns:
Het leek me leuk om ook een eigen forum te hebben, om eens wat mensen tegen te komen die bezig zijn met dezelfde dingen als ik, en ook in de hoop dat er anderen zijn die de vragen kunnen beantwoorden waar ik zelf niet uit kom.

Groetjes van Els.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Hologram » za 15 jan , 2005 0:37

Dank dat ik welkom ben...

Ik ben vooral bezig met de beleving van het leven, het hoe en wat, waarom, de bekende vragen, de vragen in de diepte van het hart gesteld, komen antwoorden uit richtingen die men niet verwacht.

Proberen te leven wat de liefde niet is en doet, een vorm daarvan is, doe goed en zie niet om, onbaatzuchtig.

Vergeving cre-eert nieuwe vriendschappen enz.

Groeten, vzmu.

Hologram.
Hologram
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr 14 jan , 2005 18:27

Berichtdoor Hologram » za 15 jan , 2005 2:44

Iedereen een heel goed 2005 en de rest van het leven.......Als wij liefde gezaaid hebben in het verleden, kunnen wij de toekomst aan.
Zo niet, dan is nu het moment om liefde te zaaien, dit zaaien is niet seizoens gebonden......Veel Licht en liefde.

Hartelijke groeten.
Hologram
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr 14 jan , 2005 18:27

Berichtdoor els » zo 16 jan , 2005 4:40

Hai Hologram, welkom hier op het forum. :)
Ik heb net ook je postings over de Nag Hammadi-geschriften gelezen. Waar komt je belangstelling voor die boeken eigenlijk vandaan? Heb je ze ook gelezen? Ik ken die vertaling die in een van die stukken genoemd werd wel, maar ik vond hem eigenlijk te duur, dus ik stel me maar tevreden met de online versie in het Engels.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Hologram » zo 16 jan , 2005 14:33

Hoi Els,

Dat is een vraag........., waarom die intresse......zal proberen het redelijk te beantwoorden, omdat mijn gedachten verder zijn als dat ik kan schrijven, benoemen.

Alle dingen die met het leven te maken hebben, daarvoor is de intresse toegenomen, omdat er een vebondenheid is met AL, dat leeft en is.

In mijn denken is er geen verschil tussen man en vrouw, het is een opgelgt/aangeleerd rollen patroon om te kunnen onderdrukken, het gaat altijd om wie de meeste is ,of de grootste.

Dat denken/system is overal in terug te vinden, politiek, kerken en andere bestuurs vormen, een koning/president/voorzit (ster ) is niet meer of minder dan een schoenenpoetser.

De liefde is/word verkeerd beleefd,het is een verkeren in illusie en zoekt steeds weer naar bevredeging.........die doodlopend is voor mijn gevoel, steeds weer een kater opleverd.

Echter nu ondek en voel ik een andere liefde, die is geestelijk, bestaat in een alom vertegwoordiging van en uit de BRON.....die dan wel Vader genoemd is/word, maar is als zodanig niet te begrijpen.

De moeder, ookwel Sofia genoemd, is net zomin te begrijpen als de Vader, als alleen in het, vader/moeder principe, zoals wij het hier kennen als ouders van onze kinderen.

Nou, ik hoop dat ik een beetje overkom en sorry voor eventule tik fouten, schrijven en denken gaat mij vaak moeilijk af.

Groeten,
hologram.
Hologram
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr 14 jan , 2005 18:27

Berichtdoor els » ma 17 jan , 2005 1:07

Hai Hologram,

Dat is een vraag........., waarom die intresse......zal proberen het redelijk te beantwoorden, omdat mijn gedachten verder zijn als dat ik kan schrijven, benoemen.


Ja, dat ken ik. :knipoog:
Toch wil ik zelf altijd proberen het op te schrijven. Je gedachten verdwijnen na een tijdje weer, en het is soms jammer als iets eindelijk op zijn plaats valt, en later ben je het weer kwijt. Schrijf je het op, dan kun je het soms beter onthouden.
Maar ja, het lukt nu eenmaal niet altijd.

In mijn denken is er geen verschil tussen man en vrouw, het is een opgelgt/aangeleerd rollen patroon om te kunnen onderdrukken, het gaat altijd om wie de meeste is ,of de grootste.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Als het al niet bewust de bedoeling is om ermee te onderdrukken, het is in elk geval het effect van de rolpatronen en het hokjesdenken.

De liefde is/word verkeerd beleefd,het is een verkeren in illusie en zoekt steeds weer naar bevredeging.........die doodlopend is voor mijn gevoel, steeds weer een kater opleverd.


Interessante gedachte. Ik denk wel dat je wordt teleurgesteld als je een bepaalde verwachting hebt, en daarnaar op zoek gaat. Als je alles kan laten komen zoals het komt, is het misschien rustiger.
Maar het is waar, een relatie onderhouden leidt vaak tot negatieve spanning, vooral als het 'uitgaat'. Misschien komt het ook omdat onze maatschappij ons 'opleidt' tot die illusie - het 'heilige' huwelijk, de 'prins op het witte paard', iemand voor het leven en dat soort dingen. Er wordt geen reclame gemaakt voor losvaste, tijdelijke relaties, wat toch veel realistischer is.

Echter nu ondek en voel ik een andere liefde, die is geestelijk, bestaat in een alom vertegwoordiging van en uit de BRON.....die dan wel Vader genoemd is/word, maar is als zodanig niet te begrijpen.

De moeder, ookwel Sofia genoemd, is net zomin te begrijpen als de Vader, als alleen in het, vader/moeder principe, zoals wij het hier kennen als ouders van onze kinderen.


Bedoel je dat je een soort 'feedback' van die bron voelt, of zo? Iets wat je inspireert?
En is dit vanuit jezelf ontwikkeld, of ken je anderen die dezelfde ervaring hebben?
Maar misschien zijn dit wel hele rare vragen. :huh:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Hologram » ma 17 jan , 2005 3:08

Bedoel je dat je een soort 'feedback' van die bron voelt, of zo? Iets wat je inspireert?
En is dit vanuit jezelf ontwikkeld, of ken je anderen die dezelfde ervaring hebben?
Maar misschien zijn dit wel hele rare vragen.




Ja, dat feedback is er, altijd is het er.....het inspireert in het zogenaamde toeval in de zogenaamde toeval der omstandigheden (het gered worden door de/een bel )

Het is/was on-ontwikkeld aanwezig, een soort van sluimer-toestand, dat in elk mens......

Van uit het donker is het licht waar te-nemen....dus, in een rot gebeuren, de ervaringen van de niet leuke dingen in het leven, die doet vragen waarom, recht vanuit het hart........ ( zoals ik dat dan noem , een vraag zonder gelijk een oplossing een antwoord.....dat komt wel en is afhankelijk van de oprechtheid van de vraag. )

Er word gekeken naar de hoeveelheid antwoorden die ik/wij aan kunnen........ook de antwoorden die ik/wij niet leuk vinden moeten verwerkt worden.

Het is een veranderend denk/belevings proces....totaal anders, het gevoel/binding met AL wat is word sterker en gaanderweg kun je heimwee krijgen, als je naar de sterren kijkt.

Dat is niet zweverig, nee niet.....het is een andere realiteit die zich voordoet en in de stilte van het hart is/word dat bevestigt.

Als ik een mens wil/kan redden, die in een gracht gevallen is en zonder mijn hulp dreigt te verdrinken, moet/zal ik gelijk gaan handelen zonder na te denken en met AL wat in mij is zal ik het redden.
Ga ik eerst nadenken, verdrinkt de mens en ik zelf ook.

Ik heb wel mensen ontmoet, die in dezelfde richting gaan.....soms kom ik ze tegen....het is dan een korte blik en een glimlach.....zonder elkaar te kennen, het is een gevoel zonder woorden....

Groeten
hologram.


PS,

Rare vragen bestaan niet, wel rare antwoorden :)
Hologram
 
Berichten: 14
Geregistreerd: vr 14 jan , 2005 18:27

Berichtdoor els » vr 21 jan , 2005 14:27

Bedankt voor je uitleg, Hologram. :)

Ik begrijp niet precies wat je zegt, maar ik begrijp wel dat het je helpt om keuzes te kunnen maken, en om met het leven om te gaan.
Ik denk dat ik heel anders ben, al kan ik dat ook niet zo gauw verwoorden. Ik sta zoals men zegt 'nuchter' in het leven.

Wel heb ik een aantal principes waar ik me altijd aan probeer te houden. Ik ben bijvoorbeeld altijd tegen geweld, en ik vind dat je altijd moet proberen vriendelijk te blijven tegen iedereen, zelfs al zijn mensen soms nog zo lomp. Ik houd me aan die principes, omdat je in de war raakt door alles wat er om je heen gebeurt. Wat heb je er aan om pacifistisch te zijn als alles okee is, maar als het je even niet zint allemaal verlaat je dit uitgangspunt en ben je opeens wel voor geweld?

Daarom gebruik ik die ideeën als uitgangspunt, om te voorkomen dat ik aan het twijfelen wordt gebracht door allerlei incidenten.

Niet dat het me altijd goed lukt, het is een ideaal. Als het mislukt, denk ik, tsja, de volgende keer maar weer beter. :sip:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Von » vr 04 feb , 2005 20:17

Halowa,

Uhm ik ben nieuw; 22 jaar (bijna) en zeker geinteresseerd in mythologie, geloof, hoop, liefde en natuur.

Ik hoop hier een hoop te leren. :gek: Dat is wel nodig. :D En tja, ik hoop behalve veel van jullie te leren, ook nuttig te zijn voor het forum.

P.S. :vlag: Wat een mega-site!
Von
 
Berichten: 3
Geregistreerd: vr 04 feb , 2005 20:12

Berichtdoor els » vr 04 feb , 2005 23:14

Hai Von, welkom hier op het forum!
En bedankt voor je aardige woorden over de site. :happy:

Leuk dat je nog zo jong bent, zelf ben ik alweer 46, al twijfel ik er soms wel eens aan. :cool:

Ik begon met een forum in de hoop zelf wat te kunnen leren van anderen, want ik begon teveel in mijn eigen straatje te denken, vond ik.
Ik merk wel dat een mens (nou ja, daarmee bedoel ik mezelf) niet gauw van inzicht verandert, maar toch vind ik het leuk om te weten wat mythologie en godinnen voor anderen betekenen.

:hartje:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » za 05 maart , 2005 10:54

Heel kort... Ik ben lid van enkele forums die zich oa. bezig houden met 'oude geschiedenis'. Zelf kan ik een aardige boom opzetten over Sumer en de Sumerische beschaving die nog lang nazinderde in die contreien.

Ik hou van uitdagingen. Mensen die met vragen zitten die in mijn interessesfeer liggen, dan ben ik vertrokken, ben ik niet te stuiten, wil ik antwoorden. Ik heb ondertussen zelf al heel wat geschreven en mijn boekenkast puilt uit van teksten die handelen over het Oude Nabije Oosten. Het zoeken is voor mij een manier om mijn kennis op te frissen, scherp te houden, maar vooral om nieuwe dingen te leren. Het is voor mij onmiskenbaar een studiemethode. Dus als iemand van jullie met vragen zit over het Oude Nabije Oosten... vuur ze maar af... het enigste waar ik een tekort aan heb is tijd. Want ik moet nog een decennium eer ik mijn leefgeld krijg zonder er voor te moeten werken.

Geschiedenis in het algemeen heeft me ook altijd geboeid. Periodes en plaatsen waar ik mijn spade al heb ingestoken zijn oa. 'Het Ommajadische Cordoba', 'De tijd van de Katharen en troubadours', 'De Etrusken',... Maar Sumer blijft steeds terug aan mijn deur kloppen, al meer dan twintig jaar.

Iets over mijn kruistocht!

Geschiedschrijvers van de oude beschavingen hebben over het geheel genomen weinig aandacht besteed aan de pre-historische achtergrond van de culturen die ze bestuderen, en als gevolg daarvan zijn veel wilde theorieën ontstaan die zeggen de oorsprong van beschaving te kunnen verklaren. De beroemdste van dergelijke theorieën is ongetwijfeld die van Erich von Dänikens ‘Chariots of the Gods?’ (1970), waarin de schrijver stelt dat de plotselinge opkomst van de beschaving te danken is aan de invloed van aliens (ruimtewezens). Andere schrijvers die, net als von Däniken en zijn vele imitatoren, niet kunnen geloven dat ‘primitieve’ culturen uit de steentijd zich ooit konden ontwikkelen tot beschavingen, zochten het antwoord in theorieën over verzonken continenten. De mythe van Atlantis is natuurlijk de populairste, maar er bestaan diverse andere landen in de mysterieuze pseudo-geografie van deze theorieën, zoals Lemuria en Mu. In zowel het model van het buitenaardse als dat van de verloren continenten is de basistheorie dezelfde. Verloren of verborgen beschavingen – of ze nou buitenaards zijn of Atlantisch – bestonden vóór die van Egypte en Mesopotamië en onderwezen de laatste alles wat ze wisten. Het ‘bewijs’ voor dergelijke prehistorische beschavingen wordt natuurlijk niet geleverd met behulp van de fysieke resten van aliens of de archeologische overblijfselen van Atlantis, daar beide uiteraard niet bestaan hebben. Liever wordt gesuggereerd dat de astronomische kennis en de vergevorderde technologie van de Oude Wereld logischerwijze niet nagelaten zou kunnen zijn door de culturen uit de steentijd en daarom alleen verklaard kunnen worden met behulp van Atlantis of aliens. Zulke standpunten zijn geweldig populair en invloedrijk en dit is deels te wijten aan de publieke ontevredenheid over de standaardopvatting van de wetenschap, die de oorsprong van de beschaving niet op een overtuigende manier kan verklaren. Desalniettemin is het overduidelijk dat culturele elementen van het Oude Egypte en Sumer al bestonden in de steentijd en deze beschavingen hun voorgangers hadden.

Daarom vind ik het dan ook steeds belangrijk om alles wat ik neerschrijf onderbouwd is door accademische bronnen én alles wat ik lees wil ik weten welke bronnen worden gehanteerd, wat de bedoeling is/was van de auteur of maker.

Dat brengt met zich mee dat ik geen bezwaar maak als jullie dezelfde vragen stellen over mijn bijdrage. Ik ben steeds bereid al mijn bronnen te geven en toe te lichten. Zo blijf ik ook alert!

Hopelijk wordt Nisaba voor mij ook een vruchtbare plaats en kunnen we allen genieten van haar vruchten. (dergelijke dubbelzinnigheid is typisch voor oa. Mesopotamische mythes)
ps: Natuurlijk heb ik het hier enkel over de vruchten van kennis, de vruchten van de levensboom.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » zo 06 maart , 2005 15:38

Hallo Brunetti, dank je wel voor deze voorstelronde. :)

Dus als iemand van jullie met vragen zit over het Oude Nabije Oosten... vuur ze maar af...


Nou, ik heb er vast wel een aantal. Ze schieten me niet opeens tebinnen, maar ik zal mijn aantekeningen nog eens doornemen. Alvast bedankt voor het aanbod.

De beroemdste van dergelijke theorieën is ongetwijfeld die van Erich von Dänikens ‘Chariots of the Gods?’ (1970), waarin de schrijver stelt dat de plotselinge opkomst van de beschaving te danken is aan de invloed van aliens (ruimtewezens).


Eigenlijk vind ik Von Däniken wel leuk. Hij stelt de gevoeligheid voor goedgelovigheid en de kwaliteit van onze scholing op de proef. Hoe meer mensen in de theorieën van Von Däniken en zijn opvolgers geloven, hoe minder ik geef voor de standvastigheid van onze beschaving, die zou zijn gestoeld op onderwijs, kennis, ratio en wetenschap.

Zulke standpunten zijn geweldig populair en invloedrijk en dit is deels te wijten aan de publieke ontevredenheid over de standaardopvatting van de wetenschap, die de oorsprong van de beschaving niet op een overtuigende manier kan verklaren.


Maar ligt dat aan de wetenschap? Het heeft er ook mee te maken dat veel mensen wetenschappelijke theorieën helemaal niet meer kunnen volgen, bijvoorbeeld omdat de publicaties niet zijn bij te houden, door voorbarige publicaties die inhaken op antiwetenschappelijk sentiment ('leven op Mars' etc), nodige diepgaande scholing etc. Velen die niet in de wetenschap zijn 'ingewijd' sluiten zich er voor af in plaats van zich te laten intimideren, en laten zich misleiden door theorieën die de verbeelding wat simpeler aanspreken.

Ik had een aardig naslagwerk over Egypte gekocht, een behoorlijk dik boek ook. Wat lees ik daarin? De piramides zijn gebouwd volgens het plan van de sterren; dit hemelse plan werd op de aarde nagebouwd. Ik dacht, zo, is dat intussen al een wetenschappelijk aanvaarde theorie? Ik heb kennelijk iets gemist. Als de pseudogeleerde onderzoekers maar lang genoeg doorgaan met het herhalen van filmpjes in de massamedia, waarin ze te zien zijn tijdens het bekijken van geleerd uitziende computersimulaties, wordt het vanzelf geaccepteerd.
Ik wil ook wel eens zoiets gaan doen, daar valt tenminste nog wat te verdienen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » zo 06 maart , 2005 22:33

Brunetti, misschien weet je hoe de Sumeriërs zichzelf noemden. Ik heb het wel ergens staan, maar ik kan het niet meer terugvinden. :sip:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » ma 07 maart , 2005 8:33

Els,
'Sumer' is een Engelse benadering van het Akkadisch woord welk het Sumerisch volk aanduidde. De Sumeriërs zelf noemden zichzelf de 'Zwarthoofdigen' (black-headed ones) of in hun taal 'Sag-giga'. Ze noemden hun land 'Kengir'.
Groeten ('k kan hier nog veel meer over vertellen maar 't werk roept... maar graag een andere keer)
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » ma 07 maart , 2005 14:30

Dank je wel voor het snelle antwoord. :)
Ik zal het nu zo opslaan dat ik terug kan vinden. :lachen:
Ik had trouwens geloof ik nooit gehoord van sag-giga, hoewel dat 'zwarthoofden' me wel bekend voorkomt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » di 08 maart , 2005 23:15

I would like to go on record with an alternate explanation for the
origin of the Sumerian term for themselves as the "black-headed ones".

The Sumerians either called themselves the 'civilized children' or the
'black-headed people'. From the next version of my Sumerian lexicon:

sag-gi6(-ga): black-headed people; Sumerians ('head' + 'black' +
nominative; cf., dumu-gir15/gi7 and ki-en-gi(-r); ki-en-gir15/gi7(-r)).

un sag-gi6: black-headed people = Sumerians ('people' + 'heads' +
'black').

dumu-gir15/gi7: freeborn man, Sumerian [in contrast to slaves from
foreign countries] ('child' + 'native group').

ki-en-gir15/gi7(-r); ki-en-gi(-r): Sumer ('place' + 'lords' + 'noble;
native').

sag-dub: regular worker ('head' + 'tablet-recorded').

The non-Sumerologist needs to understand that the g in gi6, 'black',
and the g in sag, 'head', are velar nasal resonants, pronounced like
the ng in 'rang', whereas the the g in gi7, 'civilized, native group',
is a hard g or velar stop. I think that originally the expression in
the spoken language was sang-gi7, 'civilized head, civilized person',
pairing two dissimilar velar consonants, but that consonant harmony
changed gi7 to ngi6, thereby changing the meaning from 'civilized,
native group' to 'black'. Transformations to achieve harmony, either
of vowels or consonants, are a regular feature of Sumerian.
Regards,

John Halloran


Hier een briefwisseling met een bekende Sumeroloog. Tracht hier aan te tonen dat ipv. 'zwarthoofdigen' de Sumeriërs zichzelf 'de beschaafde mensen' noemden.

Ik hou meer van deze verklaring omdat het meer ontdaan is van het ethnische aspect. Het onderschrijft ook mijn idee over de Sumerische cultuur als zijnde een amalgaam, een mengkroes van verschillende volkeren.

Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor els » wo 09 maart , 2005 2:05

Het lijkt mij ook goed mogelijk dat Sumerië een mengcultuur is, omdat contacten met andere culturen al heel oud zijn, zoals met Egypte aan de ene kant, en de Indus-culturen de andere richting uit. Het Arabisch schiereiland zal hierin ook wel als doorgangsroute een rol hebben gespeeld. Ik begrijp trouwens uit de info over Dilmun, dat er ook via de Perzische Golf en de Zee handel werd gedreven met Egypte. Maar dat geef ik morgen nog wel even aan.

Wel interessant om te weten wie er nou wat heeft overgenomen van wie, maar ik denk niet dat we het nog kunnen achterhalen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » wo 09 maart , 2005 10:14

Dag Els,
Wel interessant om te weten wie er nou wat heeft overgenomen van wie, maar ik denk niet dat we het nog kunnen achterhalen.

Er is ondertussen wel al heel wat achterhaald. Op ditzelfde moment worden veel nieuwe gegevens van recente opgravingen en onderzoeken (met modernere middelen) bestudeerd. Een aantal zaken zijn nu reeds verrassend: bij voorbeeld het westelijke bassin van de Perzische Golf werd pas vanaf ca. 8000 vC met zout water overspoeld. Hiervoor was het een zoetwater bassin waar vier rivieren samenkwamen. Het moet een heel vruchtbare plek geweest zijn. Heel veel culturen die men iewat later teruggevonden heeft rond deze Perzische Golf (Elam, Sumer, Dilmun, ...) spruiten duidelijk voort uit een eenheidscultuur. Deze volkeren voegden zich samen met anderen die dan weer meer van het heuvellandschap kwamen dat meer ten noordoosten ligt van Sumer. Dit laatste is gekend (de opvolging van Halaf-Samarra-Ubaid prepottery culturen). Maar misschien maak ik hier wel een extra bijdrage van?
Groeten
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor Balance » wo 09 maart , 2005 22:34

Brunetti schreef:Els,
'Sumer' is een Engelse benadering van het Akkadisch woord welk het Sumerisch volk aanduidde. De Sumeriërs zelf noemden zichzelf de 'Zwarthoofdigen' (black-headed ones) of in hun taal 'Sag-giga'. Ze noemden hun land 'Kengir'.
Groeten ('k kan hier nog veel meer over vertellen maar 't werk roept... maar graag een andere keer)




**** Dag Brunetti, Els.

Brunetti, allereerst welkom op de site. We hopen een hoop van je te leren en misschien kunnen we door vragen stellen het jou ook zo nu en dan eens moeilijk maken. Uitdaginkje is nooit weg en brengt soms tot nieuwe ideeen, nietwaar?

M.n. de Sumerische cultuur als bakermat van beschaving en ook de rol en positie van vrouwen daarin is natuurlijk heerlijke kost.

**** Els, dit is een thread voor 'ditjes en datjes' als ik het goed begrepen heb. Jammer als mensen die geinteresseerd zijn in de Sumeriers hier niet zoeken, terwijl er al zoveel moois staat. Is het een idee om een deel van deze teksten te verplaatsen naar een eigen thread, evt met goedvinden van Brunetti?

By the way: doe je in (grote) poezen tegenwoordig?

Ik zal proberen weer wat bij meer bij te dragen, maar heb prive een wat zware periode momenteel en voer op een andere site ook nog een klein guerilla-oorlogje, waar even wat tijd in gaat zitten.

Aangezien het bier in de eerdergenoemde contreien in hoog aanzien stond (vooral vrouwenzaak overigens), een passend ikoontje. Hik...oeps.


:drink:
Balance
 
Berichten: 244
Geregistreerd: za 23 okt , 2004 11:11

Berichtdoor els » do 10 maart , 2005 9:30

Brunetti
Een aantal zaken zijn nu reeds verrassend: bij voorbeeld het westelijke bassin van de Perzische Golf werd pas vanaf ca. 8000 vC met zout water overspoeld. Hiervoor was het een zoetwater bassin waar vier rivieren samenkwamen.


Ik ben altijd er altijd een beetje allergisch voor als iemand 'vier rivieren' signaleert, maar dat de Perzische Golf rond 8000 jaar vc zout werd is inderdaad wel erg interessant. Zou dat iets met de zeespiegel te maken hebben, of zouden hier lokale factoren een rol hebben gespeeld?
Maar ook interessant vanwege dat woord 'bahrain' dat in de koran werd gebruikt, en nog vele andere mythen.

Wat dat 'achterhalen' betreft: de Egyptische cultuur en de Soemerische worden altijd gezien als twee losstaande beschavingen, die los van elkaar tot ontwikkeling zijn gekomen. Maar natuurlijk zijn er veel overeenkomsten, en er zijn dus ook aanwijsbare contacten. Ik houd bij het lezen van mythologie en geschiedenis etc. heb ik altijd de vraag in het achterhoofd hoe er dingen zijn overgenomen (via handelscontacten, of ook bijvoorbeeld via oorlog).

Ik denk alleen al aan de namen Osiris en Ashura, en de betekenis van deze goden. De verschillen zijn duidelijk, maar daarom nog geen reden om niet verder te kijken.

Maar ik wijd hier maar niet verder of uit. Ik ga hier, het advies van Balance in acht nemend, ook wel een thread over openen. Al ben ik dan geen pro, ik moet toch mijn ideeën hierover kwijt.

Balance
**** Els, dit is een thread voor 'ditjes en datjes' als ik het goed begrepen heb. Jammer als mensen die geinteresseerd zijn in de Sumeriers hier niet zoeken, terwijl er al zoveel moois staat. Is het een idee om een deel van deze teksten te verplaatsen naar een eigen thread, evt met goedvinden van Brunetti?


Je hebt helemaal gelijk. Je (of misschien moet ik gewoon zeggen: ik) gaat soms al gauw via belangeloos gekwebbel op iets wat eigenlijk heel interessant is. Ik moet nu naar mijn werk, maar ik zie wel als ik terug ben of deze info inmiddels naar een thread met een betere titel is verhuisd.

By the way: doe je in (grote) poezen tegenwoordig?


Hahaha. Ik zit eigenlijk een nieuwe avatar uit te proberen. Ik zit in een overgangsfase denk ik. Het hoeft niet per se een kat te zijn, maar wel iets moois of iets kleurigs. Ik probeer wat uit. Het poesje is wel Bastet he, even in het kader van godinnen.

Een guerilla-oorlogje op het net is soms nodig om mensen op het rechte pad te brengen, zolang je bloeddruk maar op niveau blijft. Maar ik hoop wel dat je priveleven zich snel herstelt zeg.

En proost dan maar.
:proost:

En nu op naar het werk. :pet:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Brunetti » zo 13 maart , 2005 12:53

Afbeelding
Brunetti
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di 01 maart , 2005 14:11

Berichtdoor heidi » zo 13 maart , 2005 15:09

Hallo allemaal,

Ik ben hier nieuw, dus ik zal mezelf maar even voorstellen, hoewel ik dat altijd een hele 'bevalling' vind :D
Ik ben dus heidi, en ik ben bezig met wicca. Ik ben erg geinteresseerd in Godinnen uit allerlei culturen, en ben op die manier ook op dit forum terechtgekomen. Ik hoop dat ik veel van jullie zal leren, en hopelijk ook iets kan bijdragen :)

Groetjes,

heidi
heidi
 
Berichten: 50
Geregistreerd: za 12 maart , 2005 11:52

Berichtdoor els » ma 14 maart , 2005 0:08

Nou, wie weet. :knipoog:
Het kaartje is wel een beetje geflatteerd om het punt duidelijk te maken, daarom ook nog een paar andere kaarten, en een pagina over de ontwikkeling van het deltagebied van Mesopotamië.








Hier is trouwens ook nog het artikel dat bij het kaartje hoort.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 14 maart , 2005 0:12

Hai Heidi, welkom op het forum hier. Ik hoop dat je het leuk vindt om hier ook wat bij te dragen. Ik ben benieuwd wat je interesses zijn. :)
En leuk dat je je toch even voorstelt. Ik snap wat je bedoel, ik weet ook nooit wat ik over mezelf moet vertellen. Eigenlijk heb ik deze thread geopend omdat bijna iedereen een voorstelthread heeft. :happy:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 14 maart , 2005 0:59

Hier is nog wat over de ontwikkeling van Soemerië en over het paradijs en zo:





Morgen hier toch maar eens een aparte thread van maken.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » do 17 maart , 2005 17:25

Ik heb de bijdragen over Eden naar de volgende topic gekopieerd, ik hoop dat dat goed is, maar hier verdwaalt het inderdaad een beetje.

els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor calimero_a » vr 08 jul , 2005 11:41

voorstellen... tsja, dat is toch lastig zoals al door anderen gezegd...

Hoe ben ik hier terecht gekomen? Eigenlijk via een zoekmachine. Ik zocht informatie over godinnen en dan kun je niet anders als hier terecht komen.

Waarom zocht ik die informatie: uit interesse. die interesse heb ik altijd al gehad, vooral naar het oude-nabije-oosten (heet dat zo??) en die heeft zich langzaam uitgebreid naar eigenlijk alles wat met 'oude' culturen en mythologie te maken heeft. Ook de oude zuid-amerikaanse culturen hebben tegenwoorden een een topplek in mijn interesselijsten...

Wat nog meer over mij.... Ben 24, wordt over iets minder dan een maand sara-half en kan me daar soms erg druk over maken. (al zoveel jaren verspeeld....)

In het dagelijkse leven zit ik thuis (chronisch ziek) en pruts wat aan op internet en in m'n boekenkast. Gezien het feit dat ik geen 'normaal' beroep uit kan oefenen wou ik altijd al 'encyclopedie' worden en volgens mijn man begint het aardig te lukken.....(wou archeologie studeren, maar dat ging dus niet, dus heb ik electrotechniek, management, dierkunde en fysiotherapie geprobeerd maar ook die studies heb ik af moeten breken.... manusje-van-alles??)

en verder.... tsja... vraag maar raak zou ik zo zeggen.

Nogmaals mijn complimenten voor de site, veel informatie en nette discussies (geen gescheld etc wat je zo vaak op fora ziet). Ik heb het hier erg naar m'n zin.

grtz en een knufff
Cali
calimero_a
 
Berichten: 111
Geregistreerd: wo 06 jul , 2005 18:41

Berichtdoor els » zo 10 jul , 2005 14:19

Wat nog meer over mij.... Ben 24, wordt over iets minder dan een maand sara-half en kan me daar soms erg druk over maken. (al zoveel jaren verspeeld....)


Ach nee... je laat het klinken als een drama... je hebt er nog geen idee van wat je allemaal nog gaat doen. In aanmerking genomen wat je allemaal al gedaan hebt, denk ik dat je over nog eens sara-half jaar wel heel wat hebt om terug te kijken. :p

Zelf ben ik trouwens 47, denk ook steeds aan de dingen die ik nog moet doen en die maar niet willen vlotten. Maar ja, niks aan te doen, zal wel zo blijven tot het einde.

(wou archeologie studeren, maar dat ging dus niet, dus heb ik electrotechniek, management, dierkunde en fysiotherapie geprobeerd maar ook die studies heb ik af moeten breken.... manusje-van-alles??)


Gee... indrukwekkend, al die verschillende interesses. Waarom moest je het afbreken, komt dat door je ziekte? Hopelijk gaat het allemaal makkelijker als je het in je eigen tempo kan doen.
En je bent zelfs al getrouwd, begrijp ik? Volgens mij valt het wel mee met dat verspelen. :knipoog:

En dank je wel voor je complimenten. :hartje:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor FW » wo 03 aug , 2005 11:47

Ik wil me ook graag even voorstellen. Ik heb dit (prachtige) forum nog maar net ontdekt, ben me nog aan het inlezen, maar heb al wel heel veel fraais, zinvols en interessants gezien.
Mijn interesses liggen vooral op het gebied van cultuur, geschiedenis en maatschappij - en in wat mensen allemaal wel niet geloven.
Ik houd ook erg van taal, zelfs van het spelen ermee. Daarom heb ik al een tijdje een andere wat uit-de-hand-lopende hobby: ik publiceer op internet cryptische puzzeltjes die in korte tijd aardig populair geworden zijn (als je geïnteresseerd bent: je vindt de link onder mijn profiel).
Tegelijkertijd houd ik me ook nog bezig met een uiterst fascinerend onderzoek, maar daar horen jullie later ongetwijfeld meer over.

Ik hoop, of weet eigenlijk wel zeker, dat ik hier nog veel wijsheid kan opdoen. Bovendien hoop ik ook af en toe iets zinnigs te kunnen bijdragen.

En oh ja, ik ben 47 en werkzaam als tekstschrijver/redacteur.

Hartelijke groeten,

FW
FW
 
Berichten: 14
Geregistreerd: di 02 aug , 2005 6:52
Woonplaats: Nijmegen

Berichtdoor els » wo 03 aug , 2005 22:42

Hai FW, leuk jou hier tegen te komen. Ik ben al heel benieuwd naar je input, vooral op het gebied van beeldvorming en rolpatronen (maar ook verder natuurlijk). Ik vraag me af of je zulke bevindingen ook op de mythologie en de godsdienst kan toepassen. Een probleem is natuurlijk dat je de mythen uit de context moet interpreteren, je weet vaak niet waar en wanneer ze precies zijn ontstaan.

Het gekke is dat in de oudheid de sekseverschillen zo vanzelfsprekend waren dat je soms vergeet het ter discussie te stellen. Toch wordt ook in de mythologie de rollenverwarring wel herkend, bijvoorbeeld als Achilles een poosje als vrouw onder de vrouwen leeft om te voorkomen dat hij wordt opgeroepen voor de Trojaanse oorlog. Daartegenover zie je dan weer al die oorlogsgodinnen.

Het verbaasd me trouwens niet dat ik niet de enige ben die je cryptografische tekeningen leuk vind. :lach2:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Goudhaartje » ma 26 sep , 2005 14:36

&ook ik kom me even voorstellen. Ben nog maar een beginnertje als t gaat om mythologie, en kom hier dan ook vooral om te leren. Wat hier vast wel lukken gaat(véél info)
Heb al wel gemerkt dat ik hier vast&zeker met jullie in discussie ga komen, aangezien k wat afwijkende meningen heb.

Maarrrr... Zit nu nog op de middelbare school, hoop hierna Religies en Levensbeschouwingen te gaan studeren. Ben vooral geinteresseerd in religies, interesse voor mythologie 'komt hieruit voort', en dus op de 2e plek.

Naja, dit was t wel weer. Leeftijd doet r niet toe,denk :knipoog:
Overigens ben ik op zoek naar andere goede sites over mythen, dus als iemand tips heeft?

Goudhaartje[/i]
Goudhaartje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za 24 sep , 2005 17:01

Berichtdoor els » di 27 sep , 2005 12:22

Hai Goudhaartje, welkom hier op het forum. Leuk dat je een 'afwijkende mening' hebt, al ben je niet de enige hier, hoor. :lach2:

Zelf houd ik eigenlijk wel van discussies, werk ook voor een politiek debatcafé, maar mijn ervaring is dat discussies over geloofskwesties en mythen soms wat stroever lopen dan die over politiek. Hoewel het af en toe prima lukt, als je een beetje incasseringsvermogen hebt. Het beste bevalt het mij als je eerst een beetje tegen elkaar roept waarom de ander het helemaal bij het verkeerde eind heeft, maar daarna toch weer gezellig over iets anders begint.

Soms vraag ik me wel eens af of je wel je mening moet zeggen, omdat mensen er vaak supergevoelig op reageren. Maar dan denk ik weer, ach ja, het komt toch ook van twee kanten, ik moet ook accepteren wat anderen zeggen, dus hoppa, ik gooi mijn mening ook in de kring, als ik die belangrijk vind.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Goudhaartje » di 27 sep , 2005 14:26

Je hebt gelijk. vooral als t omt geloof gaat zijn mensen vaak erg gevoelig. Maarja, om daarom je mening voor je te houden,das ook niks. Discussies zijn zó leerzaam... k Zal wel proberen zo netjes mogelijk mn meningen te formuleren
Goudhaartje
 
Berichten: 3
Geregistreerd: za 24 sep , 2005 17:01

Berichtdoor els » di 27 sep , 2005 21:24

Goudhaartje schreef:Je hebt gelijk. vooral als t omt geloof gaat zijn mensen vaak erg gevoelig. Maarja, om daarom je mening voor je te houden,das ook niks. Discussies zijn zó leerzaam... k Zal wel proberen zo netjes mogelijk mn meningen te formuleren


Oef... gelukkig. :|
Zelf roep ik soms tegen de monitor en ik sla op het toetsenbord voor ik weer tot rust kom, maar daar heeft gelukkig niemand last van. Hoop ik tenminste. :o
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Laïs » ma 24 okt , 2005 19:43

Ik ben Laïs, ik ben dol op mythologie en hoop hier veel te lezen en te leren.
Ik ben vooral geïnteresseerd in Diana en Artemis.
groeten Laïs
Laïs
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma 24 okt , 2005 19:37

Berichtdoor els » di 25 okt , 2005 10:35

Hai Laïs, leuk je hier te zien. Het is een beetje stil op het forum, zelf ben ik op dit moment zo hard bezig met werk dat het me haast niet meer lukt hier te reageren. Ik hoop dat je vind wat je zoekt. Diana en Artemis zijn inderdaad interessante godinnen. Het eerste wat je vind is dat het 'jachtgodinnen' of 'maangodinnen' zijn, maar als je er verder induikt, blijkt dat er heel veel kanten aan zitten.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Laïs » vr 28 okt , 2005 15:14

els schreef:Hai Laïs, leuk je hier te zien. Het is een beetje stil op het forum, zelf ben ik op dit moment zo hard bezig met werk dat het me haast niet meer lukt hier te reageren. Ik hoop dat je vind wat je zoekt. Diana en Artemis zijn inderdaad interessante godinnen. Het eerste wat je vind is dat het 'jachtgodinnen' of 'maangodinnen' zijn, maar als je er verder induikt, blijkt dat er heel veel kanten aan zitten.

dank voor je welkom, ik heb inderdaad ontdekt dat er vele kanten aan deze dame(s) zitten. Ik ga daarom ook vooral verder met zoeken.
alle info is welkom.
Laïs
 
Berichten: 2
Geregistreerd: ma 24 okt , 2005 19:37

Hallo allemaal

Berichtdoor Tanizara » ma 05 dec , 2005 20:03

Hallo allemaal, ben nu ook een nieuwe member. Ik vind de site trouwens super. Ik ben vooral geintresseerd in de functies van goden en met name rondom het gebied van het Midden-Oosten en Noord Afrika. Ik merk dat de aanbidding van goden niet achter ons ligt en dat het mensen blijft facineren. Ik wil vooral in mijn omgeving duidelijk maken dat heel veel tradities voortkomen uit een geloof in goden. Maar zoals al werd gezegd, een discussie rondom religie is knap lastig.
Dus, wie er informatie heeft over godinnen uit het Midden-Oosten en Noord-Afrika mag bij mij aanschuiven.

Groetjes,

Tanizara
Tanizara
 
Berichten: 1
Geregistreerd: vr 02 dec , 2005 20:20
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 05 dec , 2005 21:01

Hai Tanizara,

Ik ben nog nooit zo snel geweest met reageren op een bijdrage, ik zie dat je hier hebt gepost om 21:03 uur, en bij mij thuis is het nog maar 20:59 uur. :p :shock:

Maar in elk geval, welkom op het forum. :hartje:

Als je met goden uit Noord-Afrika de Maghreb-landen bedoel, kan ik je zeggen dat er wel eens iemand vrij actief is geweest, en erg veel hier heeft geplaatst. Meestal onder de naam Aanti, maar ook onder andere namen. Hij heeft zich er erg in verdiept.

Maar misschien bedoel je ook Egypte?

Zelf weet ik nergens veel van, ik duik periodiek opeens ergens helemaal in. Het midden-oosten en Egypte is natuurlijk wel heel fascinerend omdat er zoveel over bestaat, geschreven bronnen, tempels, beelden etc. Een hele goede ingang om te beginnen. Daarna ben je helemaal verslaafd. :lach2:
Laatst bijgewerkt door els op ma 05 dec , 2005 21:03, in totaal 1 keer bewerkt.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 05 dec , 2005 21:02

Aah... humm.. zo te zien staat de klok niet helemaal goed. :muts:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » vr 10 maart , 2006 17:25

Hummm eventjes een vraagje want je zij dat 22 zo jong was is er eigenlijk een bepaalde leeftijd van wanneer je eigenlijk op dit forum mag? Zo nee weet iemand eigenlijk wel hoe oud ik ben? zo nee doe eens een gokje ik vraag het mij af hoe slim jullie de jeugd van tegenwoordig schatten :knipoog:
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » vr 10 maart , 2006 20:22

Wie heeft leren tikken mag hier op het forum, Pallas. Dus je bent heel erg welkom. :lach2:
Als je maar geen RSI krijgt!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet meer durf te schatten hoe oud je bent. :bloos: Jong natuurlijk, als je nog op school zit. :p
Maar ja, dat is allemaal relatief. Ik weet nog dat iemand een keer tegen me zei: ik ben veertien. Ik dacht, veertien........ zo oud word ik NOOIT!

:lol:
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » za 11 maart , 2006 14:52

Nou ja niet 14, ik ben 12 om eerlijk te zijn maar dat heeft me nooit tegengehouden :knipoog:
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor Pallas Athena » za 18 maart , 2006 9:57

Wat is RSI?
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » za 18 maart , 2006 15:27

RSI is een pijnlijke ontsteking aan je gewrichten die je onder andere krijgt van teveel tikken. Als je het een keer hebt, gaat het bijna niet meer over.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » za 18 maart , 2006 18:54

hehe maar ik heb nog jonge gewrichten :knipoog:
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

RSI

Berichtdoor BlueHue » vr 28 apr , 2006 19:05

:| Ja, dat dacht ik ook , als scholier die bijverdiende met melkkannen schoonmaken in koud water. Zonder plastic handschoenen, zonder lange broek in de Herfst en Lente en als kistenjouwer, nu heb ik Hernia en Rheuma en zit ik het liefst achter de Computer , hele dagen, op een Laptop( Mac-Apple model G3 Clamshell.) Uit 2002 jammer dat ze die " real Design" -dingen, vervangen hebben met de witte Steriele" G4-i-Books. Mijn " Laptop" batterij is wel bijna versleten, na 1500 keer opstarten! :?
BlueHue
 
Berichten: 85
Geregistreerd: ma 13 dec , 2004 19:00
Woonplaats: "GRUMPY", DELFT, Z- Holland, De Stad van" Master- Painter " Vermeer.

Berichtdoor Alu » zo 01 okt , 2006 10:43

Hallo allemaal,

Na met Els gesproken te hebben over de vraag hier op dit forum bekendheid te geven aan bijeenkomsten van heb ik ik mij om die reden aangemeld. Ik verwacht niet veel mee te zullen babbelen op het forum.
Alu
 
Berichten: 2
Geregistreerd: zo 01 okt , 2006 10:40

Berichtdoor els » zo 01 okt , 2006 19:16

Beste Alu, bedankt voor het plaatsen van de mededeling over Het Rad. Het is prima als je je alleen om deze reden aanmeldt. Het is helaas niet meer mogelijk als gast te plaatsen vanwege de vele spambots en hackersproblemen. Om die reden is het nu helaas verplicht te registreren, zelfs voor een eenmalige bijdrage.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor clue » ma 16 okt , 2006 17:44

els schreef:Hallo nieuwe leden van dit forum - en oude ook. Hier kan iedereen iets over zichzelf vertellen, en kennis maken met de andere leden. ... :grijns:
Het leek me leuk om eens wat mensen tegen te komen die bezig zijn met dezelfde dingen als ik, Groetjes van Els.


Tja. . . eh. . . Je weet al alles van mij Els, moet je nog meer ? :(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35


Keer terug naar nissaba café



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron