Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

wie is de godin van het noorden?

Wicca, heidendom, new age / paganisme, satanisme etc.

Berichtdoor josta » wo 24 jul , 2002 17:30

he hoi allemaal,
ik heb een vraag weet iemand van jullie wie de godin van het noorden is.
he alvast bedankt voor jullie antwoorden of opmerkingen.

groetjes josta
josta
 

Berichtdoor els » wo 24 jul , 2002 17:31

Hallo Josta, ik vond een pagina over ene Heide, waar ik nog nooit van heb gehoord, die ook godin van het noorden werd genoemd. Ik geef je hier de link, het is wel een interessant artikel, ik weet alleen niet of het is wat je zoekt.
Ik heb het zelf alleen nog maar vluchtig doorgelezen.


els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 16 sep , 2002 16:33

Heide : Witch-Goddess of the North, door Diana L. Paxson

Wie die schrijfster is weet ik niet, maar namen veranderen in een geschrift om het te doen passen in een of ander geloof (Wicca ?) vind ik wel grof. Zo brengt men mensen welke niet beter weten op een dwaalspoor.
Zij noemt in het gedicht of lied Völuspá : Het visioen van de zieneres, de naam Heide voor Gullveig welke door Marcel Otten vertaald wordt met De Glanzende als een andere naam voor Goudroes dat hij in zijn Noten ook verklaard :
“De Glanzende en Goudroes staan voor één en dezelfde Wanengodin: Freyja, de godin van de magie, met haar vele namen”.
Ik geef hier deze tekst voor alle duidelijkheid, door Marcel Otten.

Ik herinner mij de eerste oorlog op aarde,
toen de Goden Goudroes met speren doorboorden
en haar verbrandden in Eenoogs hal.
Driemaal verbrandden zij de driemaal herborene,
opnieuw en opnieuw, toch leeft zij nog.

Heide she hight
well-seeing Völva,
much seidh she knew,
ever was the joy
when to men's houses she came
wise in gand [magic],
seidh for mind-bending,
of ill-doing women ["brides"]

("Voluspá:" 22)

De Glanzende noemde men haar en waar zij ook kwam,
de zieneres van goed geluk, riep zij geesten op.
Zij behekste wat zij maar kon, raakte in trance;
steeds was zij een genot voor kwaad vrouwvolk.

Ook Jan de Vries geeft nergens voor Gullveig de naam Heide.

Sorry, indien dit iemand kwetst, maar er wordt al genoeg verdraaid in godsdienst en mythologie. Indien iemand mijn ongelijk kan bewijzen, gaarne.
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » ma 16 sep , 2002 17:41

Hai Willy, ik begrijp niet helemaal wat je precies bedoel, maar ik heb ook nog steeds geen tijd om het artikel goed te lezen. Ik zie wel staan dat Heide voor het eerst optreedt in stanze 15, dus na 14, waarin Gullveig wordt genoemd. Gullveig wordt vertaald als iets met goud (gouddronken, gouden extase, of wat jij geeft van Marcel Otten, goudroes).

Heide is dan blijkbaar met 'glanzende' vertaald.

Toevallig zie ik dat ik het boekje van Jan de Vries op de kop heb getikt, ik wist het niet eens. :bloos:

Ik geef even wat hij heeft als vertaling:

<center>14

Voor 't eerst ontbrandde
op aarde een strijd
toen Goden met geren
Gullweig staken,
en haar verbrandden
in de hal van Hár,
driemaal verbrandden
de driemaal herboorne.

15

Heid werd zij geheten,
waar zij in huis kwam,
voorspellende Wolwa,
toverkunst wetend,
behekste de mensen,
verdwaasde hun geest,
was best gezien
bij boze vrouwen. </center>

(Geren? Ik weet niet wat dat zijn. Misschien een tikfout voor speren? )

En hier komen de noten van Jan de Vries:

14. Gullweig wordt gewoonlijk opgevat als een onheilbrengende reuzin; de mythe wordt alleen hier aangeduid. Hár betekent de Hoge en is een naam voor Odin. ---
15. Heid is een gewone naam voor tovenaressen; een wolwa is de naam van een vrouw, die door magische middelen de toekomst voorspellen kan. ---
16. Als een gevolg van Gullweigs optreden zouden de beide Godengroepen, de Azen en de Wanen, met elkander in strijd gekomen zijn. Deze eindigde met een vergelijk, waarbij wederkerig gijzelaars uitgeleverd werden, vgl. nr. 3 str. 39.


Zo oppervlakkig gezien heb ik de indruk dat ze alledrie ongeveer hetzelfde zeggen. Heide is dus een naam voor Gullweig, maar uit deze korte passage zie ik niet zo snel of het beide namen zijn voor Freija.

Uit de tekst kun je afleiden dat Heide een andere naam is voor Gullweig.
Maar welke naam is er nou veranderd, bedoel je?

Ik ben het trouwens met je eens dat er zoveel wordt verdraaid, tot je er gek van wordt. Daarom probeer ik maar zoveel mogelijk de bron van een vermelding erbij te geven. Uiteindelijk is de hele godsdienst en mythologie een product van de mondelinge overlevering. Dat wil zeggen dat er wordt verdraaid en aangepast zolang menzen zich bezighouden met het scheppen of doorgeven van godsdiensten.
Het verbaasde mij nogal toen ik voor het eerst merkte dat mensen vandaag nog steeds bezig zijn met het creëren van godsdiensten! :D

Maar toch moet je maar tegen de klippen op proberen feitelijk te blijven.



Edited By admin on 16 september 2002 at 18:48
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » ma 16 sep , 2002 19:36

Els, zoals ik geschreven heb dat als men mijn ongelijk kan bewijzen ik dat gaarne toegeef volgen hier de volledige noten van Marcel Otten:
* De oorzaak van de oorlog is de mishandeling van Goudroes (Gullveig) door de Asen.
Goudroes brengt het goud naar de mensen, met alle kwalijke gevolgen vandien.
Voor de Asen is zij de personificatie van de verderfelijke invloed van het goud.
Het lukt de Asen niet Goudroes uit te schakelen; ze bezit een magische Wanenkracht.

* De Glanzende en Goudroes staan voor één en dezelfde Wanengodin: Freyja, de Godin van de magie, met haar vele namen.

* Vredesonderhandelingen tussen Asen en Wanen; de Wanen eisen schadevergoeding voor de mishandeling van Goudroes.
Ze schroeven hun eisen hoog op. De Wanen zijn wel geaccepteerd als Goden, maar ze zijn veruit inferieur aan de machtige Asen. De Wanen zijn incestueus en houden zich bezig met verderfelijke praktijken, als in str. 22.
Uitgerekend deze Goden moeten delen in de rijkdommen, de offerandes en de feesten die ter ere van de Goden worden gegeven. De Asen weigeren toe te geven, wat blijkt uit het begin van de volgende strofe.

Volgens uw tekst staat er Heide voor De Glanzende, dan kan het niet anders dan dat dit dezelfde godin is maar onder drie verschillende benamingen.

Bedankt voor de rechtzetting, Willy :lach:
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor els » do 19 sep , 2002 21:15

Bedankt voor de noten, Willy. Dat is alvast handig voor als ik er aan toeben.

Ik lees op dit moment een en ander over godsdiensten in India. Ik zocht iets op over de 'connectie' tussen Brahma en Abraham. Opeens zag ik ergens staan dat Visjnoe en Sjiva ook Hari en Hare worden genoemd.

Intussen keek ik ook in een winkel in wat andere vertalingen van de Edda. Bij Heide zag ik ook 'glanzende' staan, dus dat zal wel een geaccepteerde vertaling zijn. Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik weet wel dat 'glanzende', 'schijnende', 'stralende' etc 'standaardbenamingen' van godinnen zijn, bijvoorbeeld als ze worden geïdentificeerd met een hemellichaam. (Het zal voor mannelijke goden ook wel gelden.)
In het artikel staat ook nog dat Heidh 'heide' (een heideveld, of de ongecultiveerde wildernis) kan betekenen in oud-Noors. Er zal dan wel een reden voor zijn dat er toch vaker voor 'glanzende' wordt gekozen.

Maar ook interessant: in een van die boeken werd Har consequent vertaald als 'eenoog'. Ik heb al helemaal geen idee waar dat idee vandaan kwam, en ik zag ook niet dat het verder werd gemotiveerd. Natuurlijk stond er wel nog iets over het oog dat Odin (Har) aan Freija gaf in ruil voor bepaalde kennis, maar niet over de vertaling van Har als eenoog.

Nu is het ook zo dat Sjiva of Visjnoe (een van de twee) geassocieerd wordt met een derde oog.

Ik ben in staat om zoiets jaren te gaan onthouden om te zien of ik nog eens een antwoord kan vinden op de vraag of er een relatie bestaat tussen Har en Hare/Hari.

Dat wou ik even zeggen. :-)
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor willy » vr 20 sep , 2002 12:01

Het woord Hár betekent “De Hoge”, maar volgens een andere etymologische verklaring zou het ook “De Blinde” kunnen betekenen.
Namen als de zwakogige, de blinde herinneren eraan dat Odin maar een oog had. Zijn andere oog offerde hij op in ruil voor een dronk uit de bron Mimisbrunn, de bron der kennis en het gezond verstand.

Raymond Ian Page: Oudnoorse Mythen

Eenoog is een bijnaam van Odin, die zijn oog daarvoor in ruil gaf voor het verkrijgen van wijsheid (zie str. 28).
Walvaders pand: Odins ene oog.
Hij heeft dit aan Mijmeraar (str. 28) gegeven, waarvoor in ruil hij uit de onuitputtelijke bron van wijsheid mag drinken.
Volgens de overlevering is het andere oog van de hemelgod Odin de zon.
Walvaders pand ligt onder de zeespiegel verborgen: men hoeft slechts de zon in het water te zien spiegelen om te kunnen zien waar dit oog ligt.

Strofe 28

'Alleen zat ik buiten toen De Oude kwam,
De Verschrikkelijke Ase zocht in mijn ogen:
"Wat wil je van mij, waarom hoor je mij uit?"
Ik weet heel goed, Odin, waar jij je oog opborg;
dat was in Mijmeraars wonderlijke bron.
Elke morgen drinkt Mijmeraar zijn mede
uit Walvaders pand...'

Mijmeraars kinderen zijn de beken en rivieren die de onrust weerspiegelen door buiten hun oevers te treden. Na de eerste verzoeningspoging tussen Asen en Wanen (str. 23) worden de beste Goden als gijzelaars uitgewisseld; voor de Asen zijn dit Hœnir en Mijmeraar.
Hœnir zegt echter niets zonder Mijmeraars raad. De Wanen voelen zich bedrogen en slaan Mijmeraar het hoofd af, dat ze aan de Asen terugsturen.
Odin balsemt het hoofd en 'gaf het zoveel magische kracht, dat het met hem sprak en vele verborgen zaken onthulde' (Snorri Sturluson Ynglinga saga).

Marcel Otten: Edda

Els ik had wel gaarne geweten waarom u Freya noemt als diegene aan wie Odin zijn oog in ruil gaf voor wijsheid.

Groetjes, Willy
willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat

Berichtdoor willy » vr 20 sep , 2002 15:01

Els, of u hier iets aan hebt? Het gaat ook over Hár.

De drie Zonnen in de kalender
Deze herkennen we nog in de drie mythische Goden van de Scandinaviër: Hár (Hoge), Jáfnhar (Evenhoge) en Thridi (Derde).
De drie standen van de zon zijn te begrijpen op verschillende niveaus. Het eenvoudigste beeld dat we kunnen gebruiken is dat van de dagdagelijkse verschijningsvorm van de zon: er is de opgaande zon, de hoogste stand (middagzon) en de ondergaande zon.
Op het niveau van het jaar uit zich dit als volgt: Hoogste stand (Hár/Hoge - Zomerzonnewende), Middelstand (Jáfnhar/Evenhoge - lente- of herfstevening) en Laagste stand (Thridi/Derde - winterzonnewende).
Op het kosmische vlak geeft dit volgens de mythen: de strijd tussen Asen (Hemelgoden) en Wanen (Aardegoden) stelt de samenkomst bij winterzonnewende voor tussen de Zon (Aas) en de Aarde (Wane).
Uit hun overeenkomst (heilig huwelijk) ontstaat Kvasir (de Wereldmens/Veralden godr - het nieuwe ongedeelde jaar, de nieuwe kosmos).
Kvasir is als Goddelijke creatuur de wijste van alle schepselen (omspant de volledige levenscyclus - is onsterfelijk).
Maar de dwergen Fialar en Galar doden hem(zomerzonnewende - het neerhalen van de Koningsgaai bij het gaaischieten) en Kvasir wordt door de reus (winterdemon) onder Hnitbiörg opgesloten (winterzonnewende) in de vorm van honingdrank (onsterfelijkheidsdrank).
Gunnlöd (Moeder Aarde), de dochter van Suttûngr houdt de wacht.
Doch Odin (Allvader, de Onoverwinnelijke Zon/Gehoornde) breekt de berg (doorboren, deling van het jaar, winterzonnewende) en slaapt drie dagen bij Gunnlöd (Moeder Aarde).
Dit symboliseert de drie dagen dat de zon stilstaat rond de periode van winterzonnewende vooraleer het keren van de zon plaatsvindt.
De Aarde wordt dus gedurende drie dagen bevrucht door de Sol Invictus (hieros gamos - heilig huwelijk).
Odin krijgt hiervoor in ruil de drie vaten (bevrijding van de drie Zonnen) en vliegt in adelaarsgestalte uit de berg (verlaat Moeder Aarde als herrezen Onoverwinnelijke Zon).
Dit is in het kort het verloop van de ganse cyclus.

Koenraad Logghe: Tussen hamer en staf


willy
 
Berichten: 1092
Geregistreerd: di 06 aug , 2002 10:01
Woonplaats: Brasschaat


Keer terug naar Moderne godsdiensten



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron