Forum godinnen en beeldvorming
 weblog | godinnen | forum home ||

wijs, ziende, gereserveerd, distantie, richting ge - mijn loopbaan

Wil je iets weten over een godin of iets anders wat met mythologie te maken heeft? Stel hier je vraag en kijk of iemand je kan helpen.

Berichtdoor thea » zo 09 nov , 2003 21:18

t.vankempen@home.nl


In het kader van mijn loopbaanbegeleiding heb ik een paar kernkwaliteiten geformuleerd. Nu heb ik de opdracht om deze kwaliteiten te associeren met een figuur uit de oudheid. Het leek mij wel aardig een griekse godin te vinden. Ik was al begonnen met het lezen van alle beschrijvingen, maar dat is een heldens karwei. Is er iemand die meteen een naam noemt bij de kwaliteiten: wijs, ziende, gereserveerd, distantie, bestemming kiezen, richting geven....
Bedankt alvast
thea
 

Berichtdoor els » ma 10 nov , 2003 14:38

Is er iemand die meteen een naam noemt bij de kwaliteiten: wijs, ziende, gereserveerd, distantie, bestemming kiezen, richting geven....


Hallo Thea,

Dat is niet simpel zeg, vooral vanwege dat kiezen van een bestemming. :lach: Ik heb het gevoel dat men in de oudheid meer geloofde dat het lot van te voren was bepaald, of dat het werd toebedeeld door bijvoorbeeld een lotsgodin (Tyche/Fortuna, Moiren of Faten, Themis etc.)

Wat de andere aspecten betreft, denk ik toch als eerste aan Athene, omdat zij wordt geassocieerd met wijsheid en met de ambachten.

Wat moet ik me eigenlijk voorstellen bij distantie of gereserveerdheid?

Maar wel een leuke opdracht toch. Ik zal eens zien of ik nog wat tevoorschijn kan halen.
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor els » ma 10 nov , 2003 22:15

Wijs, ziende, gereserveerd, distantie, bestemming kiezen, richting geven.... Ik moet eigenlijk denken aan het sprookje Vrouw Holle of zo.

Ook dacht ik aan Metis, die ook de wijsheid vertegenwoordigt en een orakel is.

Of beter nog Themis (beter bekend als Justitia). Themis is misschien wel geschikt, maar die wordt natuurlijk al vaak geassocieerd met het recht.

Ook Astraea is gelijk aan Themis.

Ik ben er nog niet uit, maar ik wil nog wel eens denken. Kun je misschien nog iets verzinnen, bijvoorbeeld attributen of symbolen waar je iets mee zou kunnen?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » ma 06 maart , 2006 19:33

Thalia is één van de negen Muzen uit de Griekse mythologie. Haar naam betekent 'bloeiende', en ze is de muze van de komedie. Haar attributen zijn het komische masker en een herdersstaf. Thalia werd gezien als de leidster van de negen Muzen, en ze is ook een van de drie Gratieën. dit is een van mijn persoonlijke favoriten
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor Pallas Athena » ma 06 maart , 2006 19:34

en ook Thea trekt erop :knipoog:
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor els » ma 06 maart , 2006 21:07

Thalia werd gezien als de leidster van de negen Muzen, en ze is ook een van de drie Gratieën. dit is een van mijn persoonlijke favoriten


Wat leuk, waarom is Thalia een favoriet van jou, Pallas? Wat is er speciaal aan haar?
els
Beheerder
 
Berichten: 3134
Geregistreerd: zo 14 jul , 2002 22:08
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Pallas Athena » di 07 maart , 2006 16:58

Haar naam betekent 'bloeiende', en ze is de muze van de komedie

De naam bloeiende vind ik prachtig het symboliseerd de flora en hoe iets heel kleins en onbelangerijks iets heel mooi kan worden ook lach ik graag net zoals heel veel mensen op deze wereld maar tegenwoordig valt er niet veel te lachen in de wereld dus het is toch fijn als er iemand is die de komedie vertegenwoordigt
Pallas Athena
 
Berichten: 189
Geregistreerd: vr 03 maart , 2006 20:33

Berichtdoor clue » di 03 okt , 2006 19:28

TEMPERA/ Tempora/Temper, is de Romeinse Godin van de wijze ingetogenheid Zij komt voor op een brandgeschilderd raam in 4 schilderijen van het Atelier, van de Delftse Meesterschilder Vermeer, telkens als zich in de afgebeelde Hollandse interieurkamer een wijndrinkend meisje bevindt, welke de huishoudster van Vermeer is, die zijn Atelier in natura van zijn Huisbaas van Ruyven huurde, op het Bagijnhof nr 113 te Delft.

Het pand is in 1996 gekocht door softwware gigant Pronc BV die het niet wil verkopen als museum. . .De Restauratie kan de Stad Delft niet bekostigen, daarom wordt het doodgezwegen dd VVV- directeur en worden de touristen een Nep-Locatie getoond, waar Vermeer stierf.( 1632-1675.) Ook de Replay/ HaagseBluf van het St.Lucas SchildersGildeHuis, zit in de schulden en Vermeer is voorlopig niet zichtbaar in Delft. Wat heet dus"Wijsheid"?

Het zal duidelijk zijn dat Vermeer binnen slechts kon schilderen als die gebrandschilderde ramen open stonden!

Eerder schept men water met een zeef, dan Wijheid zonder Boeken. :(
clue
 
Berichten: 66
Geregistreerd: di 12 sep , 2006 11:35


Keer terug naar Prikbord mythologie, goden en godinnen



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten

cron